Jverbod lichtreclame zou egen grondwet ingaan 0 Doe als 182.792 goeie vaders Synode roept op tot versobering ereformeerden louwen nu alléén lienstencentrum Voor 'Ermelo' nu al vijftien mille Almere wordt vooral stad voor mensen met kleinere beurs mco CS1 CONCORDIA "frijheid van meningsuiting ook op 'commercieel' gebied Ook Europees verdrag maakt het onmogelijk Rectificatie Kaas met ster-allures Wanneer u als automobilist 100 km/u rijdt, dan levert u daarmee al een belangrijke bijdrage aan de brandstofbesparing. Maar rijd nu eens 100 km/u in een Mercedes Diesel en zie wat u dan bespaart. Een Mercedes Diesel bespaart u namelijk al 30% door het grotere rendement, dat de motor uit de brandstof haalt. Dat is één. En een Mercedes Diesel bespaart u dan bovendien nóg eens zo'n 25% als u niet harder dan 100 km rijdt. Dat is twee. Daarbij komt dan nog dat u in een Mercedes Diesel niet alleen bijzonder zuinig rijdt, maar bovendien bijzonder veilig en comfortabel. Reden genoeg om 'ns te gaan praten met een dealer over alle voordelen van een Mercedes Diesel. Mercedes Diesel. Klasse als geen ander. OUW/KWARiTET ZATERDAG 24 NOVEMBER 1973 BEWENLAiND/KERiK T9/®RiLll het toegestaan lichtreclames te verbieden? Ziehier een vraag die in de energiecrisis actueel kan rden. st antwoord is tweeërlei: het kan, hoewel het verbod in strijd zou zijn met de Grondwet. Maar het ig niet in verband met het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fun- mentele vrijheden, van 1950. vraag of reclames verboden mogen rden is in het verleden een paar n de rechtspraak behandeld, nvincies bezitten vaak landschaps ordeningen waarin het verboden is lame te maken. Dit ter bescher- ng van het landschapsschoon. Deze boden zijn steeds door onze hoog- rechter ongeldig verklaard wegens ijd met de grondwettelijk gewaar- •gde vrijheid van meningsuiting, tikel zeven van de grondwet luidt: ;mand heeft voorafgaand verlof no- om door de drukpers gedachten of roelens te openbaren, behoudens ie- verantwoordelijkheid voor de L moeten het hier eerst over 4 din- n hebben. Wat is de wet, wat is de ikpers, wat zijn gedachten of gevoe- is. wat is de verspreiding? Maar st: artikel 7 is een censuurverbod. leen achteraf kan iemand er verant- ording worden geroepen voor wat heeft gezegd, geschreven, in het emeen: in de openbaarheid heeft tracht. Geen preventief, slechts re- sssief toezicht. drukpers wordt door de Hoge ad ruim geïnterpreteerd zodat wel geveer alle communikatietechnie- o eronder vallen: de stencilmachi- het fotokopieerapparaat en ook: onbuizen. ider wet moet in het kader van de indwet verstaan worden: de formele t, dat wil zeggen, die welke door ning en Staten-Generaal tot stand gebracht. Dus niet: wet in materië- zin, dat wil zeggen elk algemeen ndend voorschrift van een lagere tgever (dat zijn onder meer de oon, de minister, de provinciale de gemeenteraad). De me- ïgsuiter kan dus alleen ter verant- woording worden beroepen wegens eventuele schending van een wet die door het parlement is aangenomen. Met name moet gedacht worden aan belediging, smaad, opruiing. Er zou van de grondwettelijk gewaarborgde meningsvrijheid weinig terecht komen als lagere wetgevers verantwoording zouden kunnen afdwingen door on welgevallige meningen te verbieden. Recht Ook 'gedachten en gevoelens', de me ning", moet ruim geïnterpreteerd wor den. Het recht van meningsuiting be schermt niet uitsluitend meningen van politieke, religieuze, morele, filo sofische, wetenschappelijke, kortom van intellectuele aard, maar ook com merciële meningen als: mijn wasmid del wast witter dan het jouwe. Tot hier lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Maar nu de verspreiding. Aan pamfletten heb je niets als je ze niet mag verspreiden. Aan de meningsvrij heid zit dan ook verbonden het ver- spreidingsrecht: om zonder vooraf gaand verlof van de overheid, door verspreiden, openlijk tentoonstellen of door enig ander middel de inhoud van gedrukte of geschreven stukken of afbeeldingen, aan het publiek in het openbaar bekend te maken. Dit (ADVERTENTIE) 182.792 goeie vaders zijn al beter af met een Concordia levensverzekering. Omdat daar de winst niet naar aandeelhouders gaat, maar naar de polishouders, naar u. Voor 100%De moeite waard om 'ns te onder zoeken voor u zich elders laat verzekeren. Neem contact op met Concordia, Oudenoord 10, Utrecht, Tel. 030-333433 leeft met u mee in een onzer verslaggevers est JNTEREN De gereformeerden gaan, zonder de hervormden, een ntraal gebouw vestigen in Leusden: daarin worden alle diensten "als kerkelijke bureau, zending, diaconaat, evangelisatie, die nu in ^aalf gebouwen verspreid zitten, ondergebracht. recht nu kan wel door de lagere wet gevers beperkt worden, maar nooit zo ver dat zo'n middel van bekendmaking in het algemeen wordt verboden. In dit verband moet de strijd van de ge meente Utrecht tegen de plaatselijke muurkrant gezien worden. Niet alleen aanplakken is daar verboden, ook het lopen over straat tijdens nachtelijke uren met stijfsel en witkwast is ver boden! In de jaren zestig zijn enige provinci ale landschapsverordeningen gesneu veld wegens strijdigheid met artikel 7 van de grondwet met toebehoren. De bekendste zaak was wel die van 'Ne derland ontwapent* in neonletters op de toren van een hoesttablettenfa- briek in Naarden. Wat de rechter wel mag met regels van lagere wetgevers, mag hij niet met regels afkomstig van de Koning plus Staten-Generaal, de 'formele' wet ten: hij mag niet kijken of deze wet ten in overeenstemming zijn met de grondwet, hij mag ze niet aan de grondwet toetsen. Als morgen de Kroon zou besluiten om lichtreclame te verbieden dan mag de rechter dit besluit wèl aan de grondwet toetsen, maar als overmor gen het Parlement op initiatief van de minister van economische zaken strafbaar zou stellen het gebruik van verlichting voor het mededelen van een mening, om het even of het de naam van een theater, restaurant of van een krant is, of het beelden zijn van een fles die zich omkeert en een glaasje vult, of het een kruis is op een kerk, dan mag de rechter dit ver bod niet aan de grondwet toetsen. De gewone wetgever in Den Haag kan met simpele meerderheid van stem men de grondwet om zeep brengen, zonder voor rechterlijk ingrijpen we gens schending van de grondwet bang te hoeven zijn. Een rare situatie, dat wel, en er wordt dan ook voor gepleit de rechter die toetsingsbevoegdheid wel te geven. Europees verdrag Maar hoger dan onze grondwet staat het Europees Verdrag. Aan dit ver drag mag de rechter onze wetsproduk- tie wel toetsen. Artikel tien garan deert de vrijheid van meningsuiting. Beperkingen mogen alleen bij de wet worden aangelegd mits ze in een de- mokratische samenleving nodig zijn in het belang van onder meer 's lands veiligheid, de openbare veiligheid of de bescherming van de openbare orde. We beperken ons tot deze drie meest nabijliggende gronden. Valt het eco nomisch welzijn van het land onder een van deze drie gronden? Nee. Als grond is in het Europees verdrag het economisch welzijn bekend, namelijk bij het recht op privacy, artikel acht. Artikel acht en tien hebben een vrijwel identiek lijstje uitzonderingsmogelijk heden. Juist aan het ontbreken van de uitzonderingsgrond: economisch welzijn, in het lijstje van artikel tien, de meningsvrijheid, moet bijzondere waarde gehecht worden* Daarom mag het economisch welzijn dus niet als beperkingsgrond voor de meningsvrij heid gelden. En gesteld even dat economisch wel zijn wel een acceptabele beperkings grond voor de meningsvrijheid was in het Europees Verdrag (wat het niet is) dan is nog de simpele mogelijk heid dat een lichtreclameverbod goed is voor 's lands economie niet genoeg: het verbod moet ook nodig zijn. Dit leidt dan tot de vraag of het bij schaarste van een immens veel ge bruikte grondstof nu juist nodig is om tot inperking van een fundamen tele vrijheid te komen. Zijn er niet veel meer voor de hand liggende be- zuinigingsmogelijkbeden (om maar eens wat te noemen: plasticproduk- tie), die géén grondrecht om zeep brengen. gereformeerde synode besloot irtoe gisteren met achtenvijftig te il vijftien stemmen. Het gebouw, it rond vijf miljoen vergt, kan, als les meeloopt, eind 1975 klaar zijn. mgelijkheid dat hervormden als- g inhaken, blijft nog open, maar n zal dat wel vrij snel moeten wor- 0 gezegd. it was het resultaat van ten dag ge- chtenwisseling over een project dat van 1965 loopt. Een resultaat, dat ede een gevolg was van de uitste- nde documentatie in het rapport enstencentrum de naam van het euwe gebouw dat de synodeleden lor zich hadden. eleurstelling klonk bij velen door er de gewijzigde houding die de irvormde kerk heeft gemeend te oeten innemen. Drs. E. Hazelaar, de gemeen secretaris van de gerefor- eerde kerken, tevens directeur van t algemeen kerkelijk bureau, die als grote man van het project kan orden beschouwd, vertelde hoe dat toegegaan: 'Over het beleid waren het samen eens geworden. Tot de ouwe scriba van de hervormde kerk, A. van den Heuvel de beleidsas- cten weer anders ging belichten, op ond onder meer van zijn ervaringen 1 de Wereldraad van Kerken in Ge- ive. Samengevat was zijn mening: lever maximale creativiteit van on- rdelen, dan samenwerking in hiër- lie. Een vals dilemma', vond drs. »zelaar, 'want je kunt creativiteit k volledig beleven als je meer sa- enwerkt. Maar goed, het was een spectabel standpunt. Wat ons alleen Tbaast, was', zo zei hij, 'dat die me ng in eens bij de hervormden tot logste waarheid werd verheven, aar, de deur is nog niet dicht, hoe- el de kansen voor samenwerking wel t miniem lijken te zijn geworden.' tCTIES 'et zo zeer voor hiërarchie als wel »r fricties in de persoonlijke sfeer Zo stelt men zich in 's Heerenloo de totstandkoming van een bezoekers- en recreatiecentrum voor, als aanbouw aan de kerk van de inrichting. Een centrum met een terras. AMSTERDAM Een girogift van duizend gulden uit Drente, reeksen vijfentwintigjes, tientjes, rijksdaal ders Er is nu 15.000 gulden ontvangen. Uit alle delen van het land stromen de giften voor de Trouw-Kwartet-Sinterklaasactie 'Er melo' binnen. En Sinterklaas móét nog verjaren Al meer dan twintig jaar wordt in deze krant gevraagd om een hand reiking naar de kinderbescher ming, de kinderzorg. Daarvoor hebben binnenlandse en buiten landse projecten dienst gedaan. Nu gaat het om een bedrag van 75.000 gulden voor de oude protes tants-christelijke inrichting 's Heerenloo-Lozenoord', in Ermelo, waar duizend patiënten worden verpleegd, van wie een groot aan tal volwassenen, die kinderen zijn gebleven Ouders van de patiënten en andere meelevenden met dit medisch-soci- ale werk (ook langdurige verple ging en arbeidstherapie) hebben reeds 75.000 gulden bijeengebracht om te komen tot een broodnodig ontvangstcentrum voor bezoeken- den. Een eigentijds gebouw, dat te vens kan dienst doen als notspan- ningscentrum voor lopende patiën ten en zij. die gereden kunnen worden. Bij de grootscheepse ver nieuwing van paviljoens en zuster- verblijven, moest de totstandko ming van een dergelijk centrum voorlopig achterwege blijven. Er is ongeveer 150.000 gulden nodig. Trouw-Kwartet vraagt z'n lezers kring de helft van dit bedrag bijeen te brengen. De aanzet daartoe is beloftevol gegeven. Wij wekken scholen, kerkeraden, verenigingen, bedrijven, gezinnen, alleenstaanden op te doen wat hun hart hun ingeeft Een bijdrage voor Ermelo is welkom via: Giro De Christelijke Pers - Am sterdam - postgiro: 26.92.74. Voor Amsterdam en omgeving: Amster dam X 500. Voorts: Nederlandsche Wlddenstandsbank NV Amsterdam, rekeningnummer Trouw-Kwartet: 69.73.60.768. Vermelding: 'Actie Er melo'. (ADVERTENTIE) In onze recensie van het concert door de H.C.O.V. in Haarlem werd gisteren abusievelijk vermeld dat Elisabeth Lugt voor de pauze de solopartij in Satie's 'Mort de Socrate' had gezon gen. De soliste in dit stuk was de so praan Marian Kweksilber. (ADVERTENTIE) ZATERDAGAVOND 7.30 UUR bijz. Pinkstersamenkomst in „Aanloopcentrum" (wijk Meer zicht te ZOETERMEER. Getuigenis van EX-ALCOHOLIST. Spec, voorbede voor zieken en verslaafden, liedereen hartelijk welkom. Inl.: Stadhoudersring 210. N.V. A. Sluyter Zn. Ludolf de Jongstraat 25 Rotterdam. Tel. 373207-373428 Verzorgt al uw transporten door geheel Nederland. (ADVERTENTIE) AMSTERDAM Almere, de nieuw te bouwen stad in zuid-oost Flevoland, moet vooral een stad zijn voor mensen met lage inko mens. Zeventig procent van de woningen is bestemd voor mensen met een inkomen van minder dan achttienduizend gulder per jaar. Van deze woningen is dan veertig procent bestemd voor mensen die minder dan twaalfduizend gulden per jaar verdienen. Dit zegt ir. D. H. Frieling, hoofd het projectbureau Almere, in een arti kel in het weekblad van de vereni ging van Nederlandse gemeenten. De plannen voor Almere zijn de laat ste jaren nogal gewijzigd. Aanvanke lijk was het de bedoeling om zeker in de beginfase vooral te mikken op een betrekkelijk welgesteld pu bliek. Dat zou de aantrekkingskracht van de nieuwe stad voor mensen in het Gooi en Amsterdam verhogen De verhouding tussen de aantallen huizen voor de hogere, midden- en la gere inkomensgroep werd eerst ge schat op 40:40:20. Nu streeft het pro jectbureau naar een verhouding van 10:20:70. !4 Ir Frieling vindt dat de trek uit de grote steden nu teveel een voorrecht is van welgestelden. Door de nieuwe opzet van Almere wil hij deze eenzij dige verhuis-stroom doorbreken. Almere wil zich ook vooral richten op ouderen en gezinnen met oudere kin deren. Ook daarmee wijkt het plan af van veel andere nieuwbouwplannen die vooral mikken op jonge gezinnen die een iets ruimere portemonnee hebben. De heer Frieling heeft hoge verwach tingen van de saamhorigheid van mensen met lage inkomens: 'Van die groep venvacht ik persoonlijk meer initiatief en burgerzin dan van mid den- en hogere inkomensgroepen. Dat de nieuwe stads- en dorpsuitbreidin gen vaak zo sfeerloos zijn, komt vol gens mij ook niet door de zogenaamde monotonie en steriliteit van deze wij ken, maar veel meer door de aard van de mensen.' Het is niet waar, meent hij, dat de la gere inkomensgroep minder mobiel is en daarom niet wil verhuizen uit de oude binnensteden. 'Kijk maar eens hoeveel van deze mensen er in het weekend op uit trekken. Het buiten wonen kan niet het voorrecht blijven van mensen met hogere inkomens', zegt hij. Met deze filosofie doorbreekt de heer Frieling ook de oude doorstromings gedachte. 'Ik zou het onmaatschappe lijk vinden', zegt hij, 'als mensen van bijvoorbeeld de buitenste woongordel van Amsterdam plaats zouden moeten maken voor mensen voor wie in de oudere negentiende-eeuwse wijken geen plaats meer is. Misschien hebben die mensen helemaal geen zin om door te stromen. We moeten zuinig zijn op de bestaande evenwichtige wijksamenlevingen. Met een te sterke doorstroming bereik je alleen maar dat hele stadsdelen als doorgangs- buurt gaan functioneren. Het lijkt mij een misverstand te veronderstel len, dat grote groepen voortdurend willen verhuizen.' (ADVERTENTIE) met vergeten.Jiico eten LTjWTEREN De gereformeerde synode gaat de gemeenteleden oproepen tot een bijbelse bezinning op hun levensstijl. De synode; acht versobering noodzakelijk ten behoeve van de minder bedeelde; mens en ter bevordering van het welzijn van alle mensen. Evangelist BEN HOEKENDIJK Bekend van zijn strijd tegen oc cultisme, sex en drugs enz. spreekt 29 en 30 november en 1 december in Aanloopcentrum ZOETERMEER. Een onbegrensde welvaartsdrang leidt volgens de synode tot een uitputting van energie en andere hulpbronnen, waarop de welvaart en de wereldvoed selvoorziening gebaseerd is. Ook brengt ze een toenemende milieuver vuiling met zich mee. De verdeling van de materiële hulpbronnen over de wereldbevolking verscherpt de on rechtvaardige verdeling van de wel vaart, omdat handhaving van onze welvaart alleen mogelijk is ten koste van de minder bedeelde en onderont wikkelde mens. De boodschap van het rijk van God, aldus de synode, stelt ons voor de eis rentmeesters te zijn en dringt ons daarom tot verant woord beheer van de goederen der aarde. Algemeen was in de synode de wens, dat de oproep (er wordt gedacht aan een brochure, uitlopend in een kan- selboodschap) zo concreet mogelijk zal zijn. Verschillende synodeleden vroegen zich wel af, of het nu wel het geschikte moment was, in de tijd van de olieboycot, om met een dergelijke oproep te komen. Maar, zo zei drs. C. H. Koetsier, de al' gemene trend blijft toch gebaseerd op groei en welvaartsbevordering eit prof. dr. J. Verkuyl wees erop, dat de oproep juist tegen deze achtergrond meer reliëf krijgt. 'Nu beseffen we al lemaal, dat we blind waren en onver vangbare hulpmiddelen der aarde ver morsten. God gebruikt de boycot aU een zweepslag, om onze ogen te ope* nen en te leren wat verantwoorde consumptie is', aldus prof. Verkuyl. Het jongste synodelid is de 24-jarigé Rotterdamse student economie A. Eij» kenaar. Hij is speciaal tot ouderling bevestigd met als opdracht de afvaar diging naar de synode. Hij vond het niet ver genoeg gaan, om alleen over versobering te spreken. Wat doen wö met het geld, dat we uitsparen? Prof. Verkuyl had afkeurend gesproken over het verlangen naar steeds meer economische macht, maar die macht is volgens de heer Eijkenaar niet ven keerd. We moeten alleen trachten een formule te vinden, om die macht zo verantwoord mogelijk te gebruiken. Wiegel-ideologie (ADVERTENTIE) en mogelijke bureaucratie, was een aantal synodeleden beducht. 'Ja maar er komt gezamenlijk leiderschap', zo zei deputaat, ir J.Eggink uit Eindho ven, van financiën en organisatie, die de coördinatie-voordelen en ook de besparingen (op den duur werken alle bureau's in Leusden goedkoper) nog eens accentueerde.' Samenwerking blijft overigens altijd een kwestie van geven en nemen. En wat de bureau cratie betreft, die kan je in een klein bureau ook hebben.' Dr. J. C. Gilhuis van het Zendingscen trum zei dat de zending loyaal tegeno ver de reorganisatie staat, al doet het pijn om het Zendingcentrum in Baarn, waaraan men in gereformeerde kring zeer gehecht is 'Baarn' is een begrip te moeten verlaten. Ook voor de medewerkers, maar dat geldt natuurlijk voor alle bureau's. Een belangrijk punt vonden velen 'hoe zal de achterban, het kerkvolk deze beslissing opnemen?' Zal die worden begrepen? Maar het is toch verantwoord, aldus deputaten. De op brengst van de oude gebouwen en de reserves laten het toe zonder dat er iets anders door in gevaar komt. Ds. P. Schravendeel uit Middelharnis wist een heel goed en overtuigend bewijs voor de kerkmensen: Zet alle oude ge bouwen op een foto en in het midden het nieuw. Daaronder: 'Ziehier hoe de synode versobert.' Nadat in het begin een aantal spre kers zich nogal gereserveerd toonde, bleek naarmate de discussie vorderde, dat een grote meerderheid zich voor het nieuwe dienstencetrum zou uit spreken. Het centrum zal behalve kan toorruimten, ook vergaderruimten, onder meer voor deputaatschappen en conferenties hebben, alsmede een ka pel een kantine-ruimte. Er zullen honderdveertig mensen gaan werken. Ten gevolge van de concentratie zal neimand ontslagen worden. Wel zul len bepaalde vacatures niet steeds ver vuld worden. A propos: Mercedes Diesel zuinigheid houdt niet op bij de eerste eigenaar. De meeste Mercedes dealers kunnen u zeer interessante aanbiedingen doen voor goede, gebruikte Mercedes Diesels: zgn.„Steroccasions". Informeer ook hierover 'ns bij de Mercedes dealer. Imp. AGAM B.V., Reactorweg 25, Utrecht, tel. 030 - 45 1911 Voor dr. H. B. Weijland uit Arnhem was het nog maar de vraag, of verso bering economisch, maar ook ethisch gezien de juiste oplossing is. Zondag 42 van de catechismus spoort juist aan om harder te werken en meer te verdienen om zo wat over te kunnen hebben voor de minder bedeelde. Prof. Verkuyl antwoordde, dat hij dat beschouwde als 'goede oude calvinisti sche wijsheid, die nu echter gevaar loopt in Wiegel-ideologie te ontaar den.' Tegen de heer Eijkenaar zei prof. Verkuyl, dat het de theologische ketterij van het pelagianisme is, als we onze zucht om macht te gebrufi ken, zouden onderschatten. Fel keerde de hoogleraar zich tegen ouderling S. Buikema uit Uithuizen, die gezegd had, dat de kerk beter in haar oproepen kon versoberen, dat het haar taak was om de blijde bood schap te prediken en niet om uitspra ken te doen over onvervangbare grondstoffen. Prof. Verkuyl: 'De pro feten hebben juist vele hoofdstukken gesproken over zulke materiële zaken. Het evangelie is niet alleen een blijdq boodschap, maar een boodschap van oordeel en behoud: het 'wee u' over hen, die naar zelfvernietiging toewen ken en het 'zalig* over hen, die hon geren en dorsten naar gerechtigheid Een kerk, die dit 'wee u' niet durft zeggen, is Gods kerk niet', aldus prot Verkuyl. (ADVERTENTIE) Begrofenis- crematieverzorging A. W. v. Mourik Dr. Zamcnhofstraat 71, Rotterdam-16 Tel. 136468-208884-209536 Dag en nacht te ontbieden. Rouwkamers beschikbaar in alle stadsdelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 11