TT ierTalia Discussie over Hervormde synodelM^ geboorteleden wil weer praten met de rabbijnen niet afgerond vandaag lIlSlllSll Uit de kerkbladen Intensiever gesprek met christen-Arabieren Trouw Kwartet Dominees in bonte kleuren Kerk heeft taak inzake verkeersveiligheid Gymnastiek als experimentele kerkdienst Bc be art jon e Nieuwe boeken TROUW /KWARTET WOENSDAG 21 NOVEMBER 1973 KERK Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Het moderamen van de hervormde synode zal de Nederlandse rabbijnen vragen om een nieuw gesprek. Dit is ter hervormde synode besloten, nadat verscheidene leden duidelijk te kennen hadden gegeven dat zij weinig ingenomen waren met het antwoord dat het moderamen aan de rabbijnen had gegeven op him brief. Intussen zal het gesprek met de christen-Arabieren voort gaan. Dit wordt gevoerd via de raad van kerken. De kwestie kwam aan de orde bij de bespreking van de beleidsnota van synodescriba dr. A. H. van den Heu vel, waarin de houding van het mo deramen met betrekking tot de oorlog in het Midden-Oosten aan de orde kwam. De Rotterdamse ds. S. Kooistra verwoordde de mening van velen, toen hij zei dat in de oproep tot het bijeenbrengen van geld voor Israël en voor de Arabische oorlogsslachtoffers de indruk vestigde dat de kerk neu traal was in het conflict. Ds. H. Smits uit het Betuwse Ingen zei dat iedere keer als Israël wordt aangevallen dit volkerenmoord betekent. 'In de heu vels van Golan stonden 1400 tanks ge reed. Als die waren doorgebrokken naar Galilea, was geen jood blijven le ven. In deze situatie had het modera men duidelijk moeten spreken en niet wachten totdat de kerk om een stand punt werd gevraagd door de joden, die zich al jarenlang door de kerk in de steek gelaten voelen'. Emotie Onder de synodeleden bleek enige emotie los te komen naar aanleiding van de vragen rondom de oorlog in het Midden-Oosten. Ouderling J. Mor- reau (Hilversum) verklaarde dat het christelijk belijden staat of valt met de vraag of wij voor of tegen Israël zijn. En het is niet genoeg voor Israël te zijn alleen met het woord. In de bijbel zijn woord en daad ëén. We kunnen het dus niet bij woorden la ten', aldus de heer Morreau. Een tegenstem tegen de Israël-aanhan- gers werd vertolkt door de Hengelose ds. T. H. L. Beernink. Hij vroeg zich af of er bij de rabbijnen, die de kerk een boze brief hebben gezonden, niet een stuk (zij het verklaarbare) over gevoeligheid zit Hij wees op het ge vaar dat het volk Israël teveel met het land wordt vereenzelvigd. Hij plaatste de kanttekening dat Israël volgens Amnesty Arabieren en Pales- tijnen verdrukt en ds. Beernink vroeg zich af of het juist op grond van het oude testament niet juist is, dat de kerk opkomst voor de verdrukten. Ds. Dr. A. H. van den Heuvel J. de Bruyn uit het Friese Boksum ging een stuk verder. Hij verweet Is raël dat het wel vrede, maar geen recht wil. 'En vrede kun je alleen maar krijgen als je recht doet. Dat hebben wij geleerd van Israëls profe ten. Wij hebben een fundamentele verbondenheid met Israël. Die loopt via Israëls Messias. Maar uitgaande van dit beginsel spijt het mij te moe ten constateren dat de staat Israël te gen de Palestijnen terreur oefent. Dat lijkt op wat de Duitsers in de oorlog tegen de joden deden'. Ds. De Bruyn zei dat hij in de brief van het moder amen node een oproep aan Israël heeft gemist, om de burgerlijke rech ten van de Palestijnen te herstellen. 'Dat is een eis, die je moet stellen aan elke fatsoenlijke natie'. In de auto Scriba van den Heuvel reed in die da gen per auto uit het oosten van het land naar huis. 'In de auto beluister de ik een uitzending van een aantal telefoongesprekken met luisteraars. Ik werd bang van het 'Gesundes Volks- empfinden (gezond volksgevoel), dat daar te beluisteren viel. In die situa tie hebben wij getracht een evenwich tige oproep te doen. Ik heb evenwel gemerkt dat velen onze evenwichtig heid als een gebrek aan steun voor Is raël hebben opgevat. Maar onze band De redactie behoudt zich bet recht voor baar ter opname In deze rubriek toegezonden me- ntngiultlngen verkort weer te geven. BIJ pu- bllkatle wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan hel sccretarlnat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 8S9. Amsterdam. Klassejustitie De dokter in Heerenveen beweerde in de declaratie-affaire zich niet schuldig te achten aan fraude, aangezien een en ander veroorzaakt was door ondes kundig gevoerde administratie van zijn echtgenote. Afgezien van het feit dat men ethische bezwaren zou kun nen hebben tegen het in het openbaar lanceren van een dergelijke bewering in verband met een levenspartner, wil het mij voorkomen dat de hier gebe zigde uitvlucht ook juridisch aan vechtbaar is. Als rechtspersoon is ook deze arts immers verantwoordelijk voor zijn handelingen. Dus ook voor de declaraties die door zijn handteke ning bekrachtigd werden. Op grond hiervan reeds kan en mag geen enke le officier van justitie een dergelijke, zeer ernstige aanklacht, waarmede bo vendien een zo bij uitstek hoog be drag gemoeid is, seponeren. Gebeurt dit toch, dan berokkent men het ver trouwen in de gevestigde rechtsorde ernstige schade. Den Haag H. Th. Op 't Root-Legers Aflaten Naar aanleiding van een stuk in Tr./Kw. van 30-10-73 over aflaten te bekomen. Men moet daarvoor naar een kathedraal of kerk gaan. vrome diensten bijwonen gezamenlijk Onze Vader bidden, de geloofsbelijdenis en aanroepen van Maria. Maria was een begenadigde vrouw. Zij was de moe der van Jezus. Verder was zij een ge wone vrouw zoals ieder ander. Hce kan men nu een dode vrouw aanroe pen en geen antwoord krijgen? Wij hebben een opgestane, levende en sprekende Heiland. Jezus zegt: Ik ben de deur, als iemand door Mij binnen komt die zal behouden worden. Hilversum Mevr. M. de Graaf met Israël gaat voorop. Daar twijfelt niemand aan, aldus dr van den Heu vel. Ik hoor echter geen enkel synode lid spreken over de twintig miljoen christenen onder de Arabieren. Ik vind het een voortreffelijke gedachte als de synode ons opdraagt te trach ten weer met de rabbijnen in gesprek te komen. Maar zouden we dan ook niet moeten proberen om het gesprek dat er is met de christen-arabieren te intensiveren?' Deze suggestie lokte van enkelen de opmerking uit dat dit weer zou kunnen worden uitgelegd als een neutrale houding tegenover de joden. Dit leidde ertoe dat het besluit iets werd afgezwakt tot een uitbrei ding van het gesprek met de christen arabieren in het kader van de raad van kerken. Maar een poging het ge sprek met de rabbijnen weer op te vatten zou hieraan voorafgaan. Slotzin De hervormde synode heeft er geen behoefte aan zich nog eens tot de overheid te richten om teleurstelling te uiten over het feit dat de laatste zin van de troonrede vervallen is. Ds. S. Kooistra las de formule voor, die prof. Verkuyl heeft opgesteld en waarin de wens wordt uitgesproken dat de arbeid van de regering moge plaatsvinden in verantwoordelijkheid jegens God, het Nederlandse volk en de volkerenwereld. Deze tekst kon evenwel geen enthousiasme verwek ken bij enkele leden van de synode. Ds. Beernink vreesde dat deze formu le zelfs een lachertje zou kunnen wor den. Ieder krijgt er Iets van zijn ga ding, aldus ds. Beernink. 'De gelovi gen krijgen God, de nationalisten Ne derland en de aanhangers van de in ternationale de volkerenwereld'. Ds. G. Spilt uit Ede, de assessor van de synode, stelde voor om de tekst-Ver- kuyl iets te amenderen en voor tc leg gen aan de raad van kerken. Hier ble ken 24 synodeleden voor en 21 tegen te zijn. IKOR De scriba van de synode heeft aange kondigd dat de volgende synode in ja nuari waarschijnlijk een nota zal voorgelegd krijgen over het kerkelijk media-beleid. Hij deed deze medede ling naar aanleiding van een klacht van ds. J. Pronk te Rijsoord. Deze vond dat het IKOR de kerken voor de voeten loopt. 'Wanneer zal het IKOR dat zich steeds bezig houdt met natio nale en internationale structuren nu eens met zijn eigen structuur bezig houden?', vroeg ds. Pronk. Dr. Van den Heuvel deelde mee dat op het moment overleg gaande is over Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode is het gisteren nog niet eens geworden over een nieuwe aanpak van haar zogenaamde ge boorteleden. De commissie die een rapport over deze zaak op tafel had gelegd kreeg het verzoek de synodale discussie in haar rapport te venverken, dat dan volgend jaar opnieuw in de synode zal komen. Mijnen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pera Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor Ü.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro X 500. Oud-minister Nelissen Schiphol Oud-minister mr. R. J. Nelissen is benoemd tot president- commissarie van de N.V. Luchthaven Schiphol. De heer Nelissen volgt drs. G. J. H. de Graaff op, die wegens het bereiken van de statutaire leeftijds grens voor aftreding in aanmerking was gekomen. De heer Nelissen (42) is al adviseur van de raad van be stuur van de AMRO-bank. Bank De heer A. N. B. C. Mau ri tsz, vice-voorzitter van de vereniging van werknemers in bank- en verzeke ringsbedrijf en administratieve kanto ren BVA, gaat deze NKV-bond per ul timo december verlaten. Hij heeft een functie aanvaard bij de Nederlandse Bank N.V. Promotie: Eindhoven (TH) gepromoveerd tot doctor In de technisch? wetenschappen A. H. van der Zwaan; Benoemingen en ontslag: Groningen (RU): benoemd tot buitengewoon hoogleraar ln de leer der openbare financiën drs. J. Weiten- berg; Leiden (RU) benoemd tot buitenge woon hoogleraar ln de fysiologische psycho logie dr. W. J. Rietveld: benoemd tot buiten gewoon hoogleraar in de wijsbegeerte van het recht mr. R. A. V. baron van Haersolte: Eindhoven (TH) benoemd tot buitengewoon hoogleraar ln de problemen van de ontwik kelingslanden dr. C. J. L. Bertholet: Delft (TH) benoemd tot buitengewoon hoog leraar in de vleoistofraechanlca ir. L. J. Monstertman; benoemd tot gewoon hoogle raar ln de vliegtuigmaterlalen dr. lr. J. Schljve: benoemd tot buitengewoon hoogle raar in de tussenafdellng der Industriële vormgeving en in de bouwkunde W. Riet veld; Amsterdam (UvA): benoemd tot buitenge woon hoogleraar ln de sociale aspecten van de klinische psychologie dr. A. van Dantzlg; tot gewoon hoogleraar ln de cardiologie dr H. J. J. Wellens, die tevens benoemd Is tot buitengewoon hoogleraar aan het Interuni versitair cardiologisch instituut ln Amster dam: benoemd tot gewoon hoogleraar ln de sterrenkunde dr. E. P. J. van de Heuvel; eervol ontslag verleend als hoogleraar aan dr. E. C. M. Frijllng-Schreuder; Rotterdam (Erasmus Unlverslteltf: eervol ontslag ls verleend als hoogleraar aan dr. H M. In 't Veld-Langeveld: benoemd tot bui tengewoon hoogleraar ln de conjunctuurleer en in de economische politiek F. W. Rutten; Utrecht (RU): benoemd tot gewoon hoogle raar ln de theoretische geofysica dr. N. J. Vlaar; benoemd tot buitengewoon hoogleraar In de vegetatlekunde en de botanische synoecologle dr. J. J. Barkman. hervormde synode, di die gisteren de investeringsproblematiek in Zuidelijk Afrika heeft besproken. HILVERSUM Kenmerk zendt vana vond om tien uur op Nederland II een interview uit met Georg Milonas de minister van onderwijs in Grieken land vóór de kolonelscoup in 1967. Verder is er een reportage over de demonstraties die gisteravond in Utrecht en Parijs werden gehouden uit protest tegen de gebeurtenissen in a- „ü.Ttvo voriroiüiro Griekenland. Ook zal aandacht worden de statuten van een nieuwe kerKeujKe j,.-m Ho omroepstichting. 'Deze statuten moe- besteed ?an- devergadering an de ten een optimale relatie tussen de kerken en deze kerkelijke zendge machtigde garanderen', zei dr. Van den Heuvel. Hij vond evenwel dat bij degenen die klachten over het IKOR hebben de kennis van de programma's vaak miniem is. Men ergert zich door gaans aan twee programma's: Ken merk en de totaalprogramma's van de IKOR-radio. Maar men gaat voorbij aan de verscheidene andere program- ma-onderdelen. In de volgende syno devergadering krijgt de synode de ge legenheid op het IKOR terug te ko men. Drs. C. Addink uit Holten merk te alvast maar op dat de kerk de moed hebben om zich creatief te laten ergeren door het IKOR. De portée van het commissie-voorstel is dat de hervormde kerk een 'bijzon dere band' handhaaft met haar onge doopte rand, 'wanneer en zolang dit mogelijk is', maar dat ongedoopten niet langer lid van de kerk genoemd worden. Volgens haar voorstel zal de kërkorde voortaan alleen nog spreken van doopleden en belijdende leden. Tege lijk, zo benadrukte het commissielid dr. C. P. van And el, heeft de commis sie geprobeerd de ruimte van het hui dige artikel 2 te behouden, vanuit de gedachte dat het niet mogelijk is de grenzen van de kerk nauwkeurig aan te wijzen. De commissie wil de term geboortele den laten vallen omdat ze suggereert dat men door geboorte automatisch tot de kerk behoort. 'Wij hebben een andere lijn gezocht om deze derde ca tegorie, deze periferie, een theologi sche basis te geven en we menen deze te hebben gevonden in het begrip van de 'schare' rondom Jezus, de schare die niet duidelijk is af te bakenen maar die er toch bijhoorde en het voorwerp was van Jezus' barmhartig heid. Noordmans bracht deze traditie weer in het theologisch gezichtsveld' aldus dr. Van Andel. Daarom wil de commissie na schrapping van het be grip geboorteleden in artikel 2 een nieuwe bepaling: 'Met hen die in een hervormd gezin zijn geboren of opge nomen, maar 'nog' niet gedoopt zijn, onderhoudt een hervormde gemeente gedachtig aan de trouw en barm hartigheid van de God van het ver bond een bijzondere band wanneer en zolang dit mogelijk is. Zulk een band onderhoudt zij ook met anderen die blijk hebben gegeven van verbon denheid met de gemeente.' Discussie Kun je de doop beschouwen als be slissend voor het lid van de kerk zijn? Dat was eigenlijk de kern van de discussie. Prof. dr. A. J. Bronk- horst wees er op dat in de oecumene drie kerktypen zijn te onderscheiden: zij die grenzen van de kerk laten be palen door het belijdenis-doen door de doop, of door het genadeverbond. Dr. A. H. v. d. Heuvel spitste de zaak nog toe door te zeggen dat deze drie opvattingen ook binnen de hervormde kerk te vinden zijn. Tot nu toe ging de hervormde kerk in haar kerkorde uit van het genadeverbond. De com missie wil de doop beslissend stellen. Houdt u, zo vroeg dr. v.d. Heuvel de commissie, het voor legitiem, dat de drie opvattingen alle drie binnen de hervormde kerk vertegenwoordigd zijn en is het dan nog mogelijk tot één reactie te komen van artikel 2? In de commissie hadden ook prof. dr. J. Plomp (Kampen) en ds. D. N. Wouters (Amsterdam) uit de gerefor meerde kerken zitting. Voorzitter ds. P. F. Th. Aalders uit Amsterdam noemde het verrassend en verblijdend dat men tot overeenstemming was ge komen over deze zaak in de commis sie. Gereformeerd spoor Verschillende synodeleden vonden dat de commissie wel op het gereformeer de spoor was gekomen maar bestreden dat het de gereformeerde traditie zou zijn dat de doop beslissend is voor het kerklidmaatschap. Ds. J. Pronk (Rijsoord) herinnerde aan de vraag uit het klassieke gereformeerde doop formulier 'of gij niet belijdt dat zij in Christus geheiligd zijn en daarom als lidmaten zijner gemeente behooren gedoopt te wezen'; dan kan men niet zeggen dat je pas door de doop lid wordt. De doop is de bekrachtiging van het lidmaatschap, zei hij. Ds. G. Spilt (Ede) had eens de pink sterman David Duplessls horen zeg gen: God heeft alleen kinderen, geen kleinkinderen. Die gedachte proefde hij nu ook in het commisie-voorstel. Daartegenover benadrukte ds. Spilt Gods verbondstrouw in de geslachten. 'Men zegt nu dat je door de geboorte niet automatisch lid van de kerk wordt maar de geboorte is ook niet iets automatisch', aldus ds. Spilt Onwezenlijk PHILADELPHIA (KIPA) In de Amerikaanse Lutherse kerk vinden speciale overhemden voor pastores in zeven verschillende kleuren, ge weldige aftrek. In het begin van dit jaar werden de overhemden met grote aarzeling geïntroduceerd, omdat tot dan toe alleen zwarte over hemden gedragen werden door de lutheraanse dominees. De hemden worden gedragen met het gebruikelijke witte boord. Op het ogenblik zijn vooral de kleuren groen en violet gevraagd. Men rekent dit jaar op een omzet van meer dan tienduizend overhemden. Daartegenover stond de mening van ds. G. J. Voortman (Oud-Vossemeer) die het onwezenlijk vond zo'n brede rand van onkerkelijken tot de kerk te blijven rekenen. Zolang we over ge boorteleden blijven spreken maken we het ons te gemakkelijk: 'ze horen er toch wel bij'. Door te spreken over schare wordt duidelijker daf deze te genover de gemeente staat. Prof. A. J. Rasker (-Leiden) en prof. Plomp beriepen zich beiden op de ca techismus en de geloofsbelijdenis om de band te onderstrepen tussen de doop en de lidmaatschap. 'Een derde deel van uw kerk is ongedoopt. Zou er wel een kerk in de wereld zijn waarvan dat gezegd kan worden?' vroeg prof. Plomp. Wel wilde Plom de ongedoopten binnen hervormde ge zinnen tot de kerk blijven rekenen. Wat zullen de gevolgen zijn voor het pastoraat? vroegen sommigen zich af. Dr. Van den Heuvel merkte in dit verband op dat je nog al eens tegen komt dat zgn. geboorteleden aktiever meedoen in het kerkelijk leven dan de gedoopten. Voor de administratie ve rompslomp (de eigenlijke aanlei ding om de positie der geboorteleden in studie te nemen) lost de voorge stelde aanpak in ieder geval niets op. De kaartenbakken blijven even vol, zo benadrukte ds. M. Groeneberg tu trecht) want de ledenadministratie berust nu eenmaal op de opgave van de burgerlijke stand. De synode aanvaardde definitief een aantal 'leefregels', die het mogelijk maken dat een hervormde en een doopsgezinde gemeente plaatselijk een brede interkerkelijke samenwerking aangaan (o.a. samen een predikant be roepen). Ook werd de uiteindelijke tekst van de Concordia van Leuen- berg aangenomen, een overeenkomst in belijden tussen lutherse en calvi nistische kerken in Europa. UTRECHT"De raad van kerken in Nederland meent, dat het vooropstel len van de verkeersveiligheid gedra gen moet worden door een bewuste keuze van de bevolking. Hij spreekt ook uit, dat er ten aanzien van dit vraagstuk duidelijk een taak voor de kerken ligt. Deze reactie is het antwoord op een tot de raad gerichte open brief van dr. K. E. H. Oppenheimer, die de in stemming had van 355 andere her vormden. Er wordt verder o.m. in ge zegd, dat de raad de bezorgdheid van de briefschrijvers deelt en er zich van bewust is dat het vraagstuk alleen via een radicale verandering in onze sa menleving en eventueel impopulaire maatregelen van de overheid kan wor den opgelost. Planning op lange termijn schijnt de Nederlander vreemd, blijkens uw be richt dat de Limburgse kolen nog steeds gebruikt kunnen worden, maar dat de heropening te duur zou zijn. Welke kortzichtige regering!en) zijn verantwoordelijk voor het sluiten op zo'n wijze dat ze niet meer te herope nen zijn? Om verder op uw stukje in te haken: Er zijn zeker hier nog ge noeg mijnwerkers om één mijn op volle kracht te laten draaien. Boven dien is het argument van overheridszij- de dat het economisch niet verant woord is de mijnen te laten draaien twijfelachtig als men zich realiseert, hoeveel verborgen werkelozen er op de Emmamijn rondlopen. Gezien de ieuwste Esso uitvinding, vloeibaar maken van steenkool, is het allemaal erg onlogisch. Als er enkele jaren ge leden een eerlijk objectief onderzoek zou zijn geweest waarbij ook in de toekomst zou zijn gekeken, dan zou den de mijnen zeker niet gesloten zijn en zou Limburg beter af geweest zijn dan nu. Hocnsbroek T. Bosch D'66 ln uw artikel van zaterdag over de ge meenteraadsverkiezingen in Amers foort en Hoogland heeft u nagelaten D '66 te vermelden bij de lijst van deelnemende partijen. De Amersfoort- se D '66-ers zijn zeker van plan terug te keren in de gemeenteraad en heb ben daartoe ln beide kieskringen een lijst ingediend. Het lijstnummer is ze ven en lijstaanvoerster is mevrouw let Jager-Magé. Amersfoort P. Schoonhoven Voorzitter pl. afd. D '66 Zie voor meer ingezonden brie ven ook elders in deze krant. Het Hervormd Weekblad nam uit een kerkbode de liturgie over van een ex perimentele kerkdienst: 'De orde van de dienst. De deelne mers aan de experimentele dienst moeten zich van te voren melden. Er is ruimte voor ten hoogste 15 mensen. Het is aan te raden gemakkelijk zit tende kleding te dragen, waarmee men ook op de grond kan liggen. We zitten in een kring op de grond; schoenen hebben we uitgetrokken. 1. Votum en groet 2. Toelichting op de dienst. 3. Ontspanningsoefening om in goed contact te komen met onze hele persoon. Languit liggend op de grond maken we in gedach ten een tocht door ons lichaam. Er zullen vele stille momenten zijn om tot diepere concentratie te komen. 4. Schriftlezing. 5. Terug keer tot elkaar. Langzaam richten de deelnemers zich weer op. In stilzwij gen zoeken ze elkaar met de hand. De kring is weer gesloten. 6. Dialoog. De stilte wordt opgeheven. Iedere deelne mer krijgt de gelegenheid van zijn ondervindingen te vertellen. Geen dis cussie, wel inspanning om elkaar te verstaan. 7. Herhaling van de Schrift lezing. 8. Expressie. Dit is de preek in nieuwe vorm. Ieder zoekt zich een partner en probeert uit te drukken hoe hij reageert op de Schriftlezing. Men mag echter niet spreken, ook niet kijken. Via de vingertoppen heeft men contact met zijn partner. Na eni ge tijd zoekt men zich een andere partner om ook met deze enige ex pressie uit te wisselen. 9. Dialoog. In de kring gezeten krijgt ieder weer de gelegenheid om te zeggen wat hem bij zichzelf en anderen is opgevallen. 10. gebed, waaraan ieder, die dat wil, kan meedoen'. Ds. J. P. van Roon tekent hierbij aan: 'Misschien heeft het iets te maken met de oosterse yoga? Ik weet het niet. Of is het een vorm van sensi- vity-training? Ik weet het niet. Maar een of andere vorm van gymnastiek kan toch moeilijk een 'preek in nieu we vorm' genoemd worden. Preken is: de mond open doen en vanuit de Schrift Jezus verkondigen (Handelin gen 8:35). Dat is wat anders als zwij gen en met de vingertoppen met zijn partner contact zoeken' Dr. H. Bartels hoort steeds meer als laatste argument om opvattingen te verdedigen, dat ze 'bijbels' zouden zijn, of 'bijbels verantwoord'. In Zin de Waagschaal schrijft hij erover: Mohammedaans Bij verder doorvragen blijkt er dan de opvatting achter te zitten, dat de Heilige Schrift toch de norm van ons geloofsleven is, dat je weliswaar goed moet kijken wat er staat en wat er is bedoeld, dal ro.a.w. de bijbelweten schap onmisbaar is, maar dat wat er na het gewetensvol hanteren van dit alles tenslotte voor de dag komt bepa lend voor ons geloof behoort te zijn. Dat dat toch immers ook staat op een van de meest centrale punten van de hervormde kerkorde en dan komt de aanhef van kerkordeartikel X 'In dankbare gehoorzaamheid aan de Hei lige Schrift'. Het bezwaar tegen deze methode en nu in het bijzonder tegen het begin van artikel X van de kerk orde lijkt mij niet zozeer, dat men vaak ziet, dat men toch niet voldoen de rekening houdt met het verschil in situatie tussen het bijbelse gegeven en ons, en ook niet primair hoewel dat al een groter bezwaar is dat deze schijn-fundamentalisten de talrij ke echte fundamentalisten in de kaart spelen, al begrijp ik dat je in de praktijk van het kerkelijk leven daar gauw toe komt, maar vooral, dat ik er mij steeds minder bij kan voorstellen, als de kerkorde hier zegt, dat de kerk gehoorzaam most zijn aan een boek. Is dat niet meer een mohammedaanse dan een christelijke stelling? Ik kan een boek lezen, er door beïnvloed worden, er plezier in hebben, maar: gehoorzamen? SLOTZIN De discussie rondom de wijziging van de slotzin van de troonrede is nog steeds niet gesloten. Dat is een goede (h, zaak. Het blijkt dat velen deze kwes tie hoog opnemen en bereid zijn zich op de erachter liggende vragdn te be zinnen. In VU-Magazine van deze' maand publiceerde prof. Verkuyl een goed informerend artikel, uitlopend jg, op een vervangende formulering voor het slot van de troonrede. Deze luidt: 'Met de bede dat de arbeid van de Re gering en de Staten Generaal mogeu geschieden in verantwoordelijkheid tegenover God, het Nederlandse volk en de volkerensamenleving verklaar ik deze zitting van de Staten Generaal voor geopeind'. Zijn bezwaar tegen de oude oude formulering is o.m. dit, dat hij het beroep op Gods bijstand en ze gen ziet als een uiting van de ideolo gie van het staattheïsme. Onder staatstheïsme verstaat hij een visie op de staat waarbij God de Ópper-Caesar of de opper-Farao is, wiens bijstand en zegen ingeroepen wordt om de be staande toestand te sanctioneren en de regeringsplannen bij voorbaat te zegenen. Tegen het weglaten alleen heeft hij andere bezwaren. Hier vreest hij een antropotheïsme, een ideologie waar de mens de plaats van God inneemt. De mens wordt 'den mens "den god', citeert hij met instem-* ming Jürgen Moltmann. Daartegeno ver plaatst hij zich aan de kant van de voorzitter van het uitvoerend co mité van de Wereldraad van Kerken, dr. M. M. Thomas, die gesteld heeft, dat de staat in haar eigen structuui tot uitdrukking moet brengen, dat <3< mens doeleinden en loyaliteiten heeft die de staat te boven gaan. En dat de rechten van de menselijke persoon af geleid zijn uit een morele bron, dié een andere is dan die van de staat kundige autoriteit. De mens is verant woordelijk en ook de staat is verant woordelijk voor God en de mensen. Dat komt duidelijk uit in zijn voorge stelde formulering. Een gedachte jü waarin ieddr christen zich zonder meer zal kunnen vinden en die hij ook graag in een troonrede tot uit-m drukking zal zien gebracht. Toch daarmee het probleem niet geheel gelost, want het is de vraag of zij de oude bede om bijstand wilden weg laten omdat zij persoonlijk niet in God geloven, dit zullen willen uitspre-El ken. Maar moet de koningin hierin niet gekend worden? Speelt haar visiflje, dan niet mee? De suggestie is al ge daan om Verkuyls voorstel te amende ren door aan het woordje 'bede' het woord 'persoonlijke' vooraf te latdn gaan. Dan kan m.i. niemand meer zwaar hebben. et jhie int( lidd noeti naat: ooft eorg «zei S erk- ocial ersli PSe' .roei at i dq ze ood: k di j die ij, be-ui 'Mei Jt it o Het e la :eld lid op4enoi id ogei !S t 'fiS orte nmc etal 10. tbsi f m sl >t d erei ;0g een ijn NED. HERVORMDE KERK K"i Beroepen te Hardinxveld: J. L. Wtend Koppenhol te Huizen (NH); te Leijetal derdorp en Hoogmade: J. Geursen tworc Goes. luis\ Bedankt voor Yerseke: F. A. L. Fran-pier ken (toez.) te Woubrugge; voor Hen-jen. drik Ido Ambacht: L. G. ZwanenburgjPlai te Huizen (NH). lu w Toegelaten tot de evangeliebedienlng^pori mevr. A. C. Roscam Abbing-Valetoniuis) Schaperstraat 13, Groningen (nrdt be-tuite roepbaar); J. W. Blankert, I. B. Bak-iiets kerlaan 61, kr. 27, Utrecht (wel bete si roepbaar) GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Grijpskerk-Niezijl, Fel werd-Hallum en te Vroomshoop: Folkèrs, kand. te Ommen. GEREF. KERKEN (VRIJG. BTV.) Bedankt voor Loosdrecht: J. H. Veef-j kind te Krommenie. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zierikzee, als pred. vooi Israël (Tel Aviv): drs. J. L. C. Boert jens te Thesinge, die dit beroep heel aangenomen. Bedankt voor Urk: B. de Romph te. Naarden. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Randburg (Transvaal)^ N. W. Schreuder te Goes. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Aangenomen naar Meppel-SteenwijW en Zwartsluis: J. Rowaan te Franekert^ (Mil (Het eette irod lemi ril e Irinj :hi) I oo cl I Kerkverband De vrijgemaakten-buiten-verband gaan zaterdag in Spakenburg praten over de organisatie van een nieuw kerkver band. Ds. H. J. van der Kwast schrijft erover in Opbouw: 'De eenheid van ons geloof in Chris tus naar ons belijden moet ook vorm krijgen in het kerkelijk samenleven, waarin we elkaar aanvaarden, elkaar bijstaan en ook op elkaar toezien. Wanneer ik aldus het pleit voer voor een duidelijke ordening van het ker kelijk samenleven overeenkomstig ons belijden is dit niet een zoeken van or ganisatie om de organisatie. Wellicht denkt iemand: geldt dan het argu ment niet meer dat we in een inte rim-situatie leven en gaan we nu toch een eigen bolwerk oprichten? Neen, we zullen m.i. moeten blijven streven naar een invoegen in een breder sa mengaan, io mogelijk van allen die bij Gods Woord naar het gerefor meerd belijden willen leven. Laat daarom nergens de indruk postvatten dat een aanvaarden van de regels voor kerkelijk samenleven inhoudt dat wij menen in kleine, knusse kerk jes van gelijkgezinden het ideaal zo ongeveer bereikt te hebben om in dit isolement te volharden. Maar het feit doet zich voor dat juist uit die gere formeerde gezindte aan ons wordt ge vraagd: Hoe staat het bij u met het kerkverband'. if AI •de 1 De praktijk van het lateraal denkei door Edward de Bono; uitgegevi door Paris-Manleau, Amsterdam/B; sel. 159 blz; prijs 12. Het verschil tussen 'gewoon 'denkenj) en lateraal denken is dat lateraal den ken op het eerste gezicht onlogiscl ti lijkt, niet voor de hand liggend. DlRJT'' steeds populairder wordende Engelsq medicus De Bono toont in een reekr""— boeken aan dat soms oplossingen vooij moeilijke problemen gevonden kun-L nen worden door op een andere mi nier zo'n probleem te lijf te gaan. Hel gaat erom de geijkte manier van den ken, van mathematisch, logisch den ken, voor jezelf ter discussie te stel len en te proberen los te kojnen ui die vastgeroeste denkmanier. Dan blijkt soms de oplossing uiterst sim zi pel te zijn. De Bono brengt niet nieuws naar voren: lateraal denkei wordt al eeuwen toegepast dool 0 goochelaars en andere vernuftelingen Het is gelukkig ook niet nodig on erg knap te zijn of dure opleidingei te volgen om dit kunstje (want ln we zen is lateraal denken niets anders onder de knie te krijgen. De Bon! schijnt een veelgevraagd spreker t! zijn voor staffunctionarissen van groj te bedrijven en reclame-adviseur» Niet zo vreemd voor wie bedenkt da| allerlei vereenvoudigingen om oploa singen te bereiken, zeer economise! zijn en direct nut kunnen afwerpen. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2