Harold en Maude: zwarte humor in matige film Lezen? Ik heb wel wat beters te doen. FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Rode Zon over de Bosporus Het Dwaallicht ian Cinestud 73 leveren ruim lertig landen een bijdrage Het imperium van een playboy En wat dan wel, meneer? Achter de feiten aanhollen, spanningen kweken, geld najagen, uitgeput thuis komen, je vrouw in het voorbijgaan kussen, de krant wegslingeren, voor de tv in slaap dutten, teveel eten, maagzuur oprispen, de zenuwen krijgen. Inderdaad, zo'n man heeft wel wat beters te doen dan gewoon lekker wqg te dromen, dan verder te kijken dan de neus van zijn glan zende limousine lang is, dan zijn opvattingen te toetsen aan die van anderen, dan nieuwe ideeën op te doen, dan zijn gezichtsveld te ver breden, dan avonturen mee te maken. En dat i^jammer. Want boeken kunnen dat allemaal geven. Arme man, die geen tijd heeft op een middag een boekwinkel binnen te stappen. Om zo maar eens rond te neuzen. Op zoek naar nieuwe dingen, op zoek naar avontuur en plezier. Hopelijk hebt u die tijd wel. Kennis is macht, zeggen ze. En die macht is sterker dan de 130 pk van een te forse benzinemotor. Die kennis is gewoon te koop. Voor betrekkelijk weinig geld. Bij de boekhandel. Een boek maakt je een stuk rijker. 4 Achtervolging in Los Angeles VRIJDAG 16 NOVEMBER 1973 FILM K17 zelf vrij eenvoudig verhaal (de voor bereiding van een massa-moord doir de Maffia, met behulp van Vietnamvi- teranen) door te abrupte overgangen zo ingewikkeld te maken, dat je al gauw niet meer weet waar je de man nen moet plaatsen, die steeds ondui delijker rollen gaan spelen. Het feit dat er nogal wat losse intrigedraden blijven hangen, maakt het geheel niet overzichtelijker. En als je dan ook nog eens een keer niet houdt van hoofdrolspeler Charles Bronson blijft er niet veel te appreciëren over. Stro men bloed vloeien er in de film en er vallen stapels doden. Daartussendoor wordt er met auto's achter elkaar aan gejaagd, zoals gebruikelijk. Er worden ook enkele behartigenswaardige woor den gesproken ('Vietnam heeft geen helden gekweekt maar een generatie van psychopaten'), maar wat moet je daarmee, als de hele film door alleen maar sadistische toestanden en psychopatische types worden ver toond? Niets IV. W.-B. Den Haag, Apollo, 18 jr. De intrige van 'Rode Zon over de Bosporus' is even onzinnig als de Ne derlandse titel (in 't origineel heet hij 'Innocent Bystanders', dat is wel even iets anders.) Maar goed, 't gaat over een ouder wordende spion, licha melijk en geestelijk gehavend dool zijn gevaarlijke leven, die nog eens een keer een klusje moet opknappen. Hij wordt daarbij niet alleen voortdu rend naar het leven gestaan door an dere spionnen, maar ook door zijn baas, en dat laatste nu is volstrekt on begrijpelijk. Er dient een Russische geleerde te worden opgespoord, die een grote steen kan bijdragen aan de oplossing van het bevloeingsprobleem in de wereld, maar dieman heeft toen hij uit het concentratiekamp vluchtte Het Dwaallicht is het laatste dat uit kwam van Willem Elsschot. Frans Buyens, die eerst ook schreef en na '59 films maakte, voornamelijk doku- menlaires over 'Frans Masereel, Henriette Roland Holst. August Ver- meylen, Vercors heeft het ver filmd. Zuiver innemend, mooi voor een deel. Het is het simpele verhaal van Laar mans die op een avond in Antwerpen drie Afghanen, helpt bij het zoeken naar een zekere Maria. Dat zoeken, door de donkere straten, op verschil lende adresjes, op het politiebureau, in een verlopen hotelletje, en het niet vinden, heeft Frans Buyens meloncho- liek gestemd verfilmd. Romain Dec> nink is een typische, en in zijn bur gerlijk milieu thuis ook best getypeer de, Laarmans. De Afghanen zijn aar dig. Sies Foletta is een prachtige kroegbaas, Tim Beekman een soute neur zoals er zijn De Antwerpse wer kelijkheid bij avond, goed gefotogra- veerd door Fred Tammes, is het hele maal en we zwerven met Laarmans mee. Maar wat Laarmans erbij fanta seerde was moeilijker weer te geven. Hij heeft zo zijn romantische, eroti sche dromen over die Maria van Dam, zijn vrienden verraden, en de reden daarvan is ook voor geen zinnig mens te begrijpen. Als men zich daar nu geen buil aan stoot, is het verloop verder redelijk spannend. Doch veel moeilijker te verteren is het feit, dat er walgelijke martelingen worden gebruikt om het publiek een kick te geven. Zolang er nog zoveel echt gemarteld wordt in de wereld geeft het op zijn zachtst gezegd blijk van een onaangename mentaliteit, om daaruit munt te slaan. Peter Collin- son heeft de film geregisseerd, Stao- ley Baker, Geraldine Chaplin en Do- in de wereld, maar die man heeft toen W.W.-B. (Amsterdam-Cineac Damrak, 14 Jr.) die wie weet ook een oosterse Fatma zou kunnen zijn. En die worden in de film, hoe mooi Eva Kant als Maria ook is in allerlei situaties, te coa- creet, te zichtbaar, te revue-achtig. Met het tonen van die verbeeldingen was Frans Buyens niet zo goed als Willem Elsschot die ze alleen maar opriep, in de lezer zelf. B. H. (Amsterdam-Studio K, 14 jr) Shaffy Theater moet misschien sluiten AMSTERDAM Het Shaffy Theater in Amsterdam moet misschien per 1 maart 1974 tijdelijk sluiten. De ge meente Amsterdam kan voor het thans reeds begonnen seizoen maar 140.000,- subsidiëren. Om het theater draaiende te houden is een bedrag van ƒ340.000,- nodig. Het ministerie van CRM is volgens het bestuur van Shaffy vooralsnog niet in staat en be reid subsidiëring te overwegen. ïoor BER HULSING Jean-Louis Trintignant gaat naar Los Angeles en schiet, voor geld. een ben debaas dood. Meteen krijgt hij een an dere moordenaar, Roy Scheider, ach ter hem aan. En die schiet telkens mis, zodat de achtervolging nog ruitn een uur kan doorgaan. Jean-Louis heeft eerst de afgedwongen hulp van een huisvrouwtje, en later is het een aardig nachtclubjuffie vriendin van zijn opdrachtgever in Parijs die hem telkens bijstaat. Jacques De- ray, de regisseur, laat dat alles gebeu ren in de Los Angeles-omgevingen, die door andere filmers al ontdekt waren: in de havenbuurt, in een top less-tent, bij de hoge bruggetjes waar auto's overheenwippen, in een motel. En daar spelen zich, met de re volvers, dan dezelfde taferelen af als in alle andere films van dit slag. Jean- Louis doodt zijn rivaal en, samen met zijn overgekomen Parijse baas, Michel Constantin, maakt hij van de begrafenis van zijn eerste slachtoffer een bloedbad. Waarin iedereen be zwijkt, Jean-Louis ook. De vrouwen die er in meedoen zijn Ann-Margret en Angie Dickinson. B. H. .Amsterdam-Rembrandtplein- theater, 18 jr.) >r >b< Het Imperium van de Playboy is de gi malle Nederlandse titel voor L'Héri- ite tier, de erfgenaam. Jean Paul Bel- ,31 mondo erft Franse staalfabrieken en Ji kranten en vijanden. De call-girl waar e hij even mee aanpapt is er een van. g De vliegongeluk van zijn vader was B Seen ongeluk. Als grootindustrieël had al hij wel medewerking van de regering, Dvf de politie en dozijnen betaalde speur ders kunnen krijgen, maar Jean-Paul i zoekt alles zelf uit. Met de hulp van »r paar vrienden en een vriendin. Hij ontkomt aan een paar bomaansla- gen, hij maakt schietende schurken onschadelijk met een handgranaat, <r- nJ Sens in de Parijse nieuwbouw, hij vindt de bewijzen op een microfilm onder aan een roos, en moet zijn ei gen zoontje uit Rome ontvoeren, want de misdadige fascistische concurrentie zit in zijn eigen familie. En juist als zijn binnen een week totaal omgesla gen, eigen blad het artikel over de Haaien van Europa gaat drukken, drukt zijn vriend hem de ogen toe. Philippe Labro heeft het bedacht en verfilmd in een wel dynamische, kort gemonteerde stijl met, in het begin, alle gegevens en terugblikken nogal verward door elkaar. Maar ze komen later tot een duidelijker ontwikkeling. Jean Paul Belmondo doet zo'n avon tuurlijke vechter, met veel geld, lef en sjans, altijd weer met een vlot ge mak. Carla Gravina en Maureen Ker- win zijn de bedgenoten, en allerlei bijrollen worden goed gegdaan. B. H. (Amsterdam-Calypso. 18 jr.) (Publicatie van de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) )e film Harold en Maude begint echt wel aardig, voorzover pikzwarte humor 'aardig kan zijn. Een togen van twintig (die eruit ziel als vijftien) doet zoveel schijn-zelfmoordpogingen, dat zijn moeder jiet meer op- of omkijkt als ze hem aan een strop ziet bungelen of met afgesneden keel in liet bad iet liggen. pinestud 73, van 15 tot 24 november in Amsterdams Kriterion, is het mige festival van studentenflims en filmstudenten, dat goed inter nationaal is. Er werden dan ook zo'n driehonderd films uit meer dan jlertig landen aangeboden. Daarvan zijn er honderdvijftig gekozen, foor een deel in de landen zelf al. je vindt het langzamerhand wel tijd (orden dat hij aan de vrouw komt. paar Harold weet zonder veel moeite ple kandidates af te schrikken. Hij heeft intussen op een begrafenis, zijn geliefkoosde uitstapje, kennis gemaakt met Maude, een vrouw van negenen zeventig (die eruit ziet als vijfenzes- pname uit 'Who are you killing? tig) en warempel, hij wordt echt ver liefd op haar. Omdat ze zulke gekke dingen doet: auto's stelen, gemeente bomen verplanten, hasj roken en ga zo maar door. En omdat ze hem met haar levensvreugde van zijn doods drift weet af te helpen. Hij wil met haar trouwen, maar op haar tachtigste verjaardag doet ze, wat ze al (aan dovemansoren) heeft verkondigd: ze neemt een overdosis slaaptabletten, ze stapt eruit. Maar ze heeft Harold ge leerd het leven aan te kunnen. Er zitten wel goede fragmenten in de film (het begin en een deel van de dolle tocht mat de boom) en hij had helemaal goed kunnen zijn, als die Maude echt een leuk, mal, lief, oud wijffie was geweest. Maar Ruth Gor don gooit er op haar oude dag zoveel coquetterie en flirterigheid tegenaan (terwijl de rol haar al zo'n zware last van aan het hysterische grenzen Ie buitenaardsheid op de schouders legt), dat je er vaak kriebelig van wordt. En om een jongetje wakker ie zien worden nadat hij de nacht heeft doorgebracht met een vrouw die zijn overgrootmoeder kon zijn nou nee, dat is het toch ook weer niet. Mis schien zullen er mensen zijn, die door Harold en Maude beurtelings dol gea museerd en hevig ontroerd worden, ik sluit het niet uit. Maar mijn film is het niet, daarvoor is hij te krampach tig. Hal Ashby heeft hem geregis seerd, Ruth Gordon en Bud Cort spe len de hoofdrollen. W. Wielek-Berg Avisterdam-Alhambra 2, 18 ir. The Stone Killer: bloed, verwarring Een 'stone killer' is in de taal van de Amerikaanse onderwereld een bijzon der koelbloedig en meedogenloos ie mand, die zowel een politieman als een misdadiger kan zijn. Regisseur Michael Winner heeft zo'n 'stone kil ler' als hoofdpersoon gekozen. Het is een politieman, die in het begin van de film verhuist van New York naar Los Angeles, omdat hij te snel is met de revolver, maar halverwege weer op zijn punt van uitgang terugkeert. Winner is erin geslaagd, een op zich ook geheel de oude, socialistisch-rea- listische voorbeelden, mooi en mense lijk, maar niet nieuw. Marta Marta, van Shriley Laurenson, uit Engeland, is getrouw naar het Britse filmnaturalisine, wat de sfeer betreft, maar Marta de werkster werd opgeslo ten in de lift en moest daar ellendig aan haar einde komen. En dat is ver velend. In Listopad volgde de Pool Piotr An- drejew een paar muzikanten op hun zwerftocht over de velden, met een matige humor. In Bad Guy tekende John Spielberg, USA, een licht satirisch portret van .een burgermannetje dat bang pn om flink te zijn gek is op schiet wapens, zoals zovele van zijn landge noten en onze Pistolen Paultje. Leve het Geld, Weg met de Mensen, van het Sociologisch Instituut Utrecht, is een van de Nederlandse 'geëngageer de' films, deze over de afbraak van woningen terwille van hotels, wegen en fabrieken, en over de mensen die daardoor weg moeten en niet weten waarheen. Een goed aanloopje om dis cussies los te krijgen, geen film die geheel op zichzelf kan staan en wer- ke.n. We zagen nog wat tekenfilmpjes en iets over vrouwenbeweging. En er komt in Kriterion deze week nog veel meer te zien. De voorstellingen zijn 'besloten', om de keuring te ontlopen, maar ieder kan terstond 'lid' worden. Behalve films zijn er ook discussies: maandag morgen over Film en Politiek, inge leid door Joris Ivens, 's middags over Film en Derde Wereld met George Sluizer en de Afrikaan Solomon Beke- le als inleiders. Dinsdag wordt er 's morgens gediscussieerd over com merciële en alternatieve filmbedrijvig heden. Er hebben zich al honderd buiten landse gasten gemeld en er worden er nog meer verwacht. Cinestud 73 zal weer druk zijn, en het publiek, de cri tici en Cinestud zelf zullen een prijs winnaar aanwijzen. (Amsterdam-Krilerion) a Amerika en Engeland bijvoorbeeld ■aren selectievoorstellingen en com- nissies die het geschikste kozen. Van leine landen met kleine inzendingen cerd alles genomen. Elk land kreeg echt op een half uur vertonen. Criterion heeft, van gister af tot aan 'olgende week donderdag toe, 'smor- lens, 's middags, 's avonds en 's nachts irogramma's met films uit Amerika, Ingeland, Duitsland, Oost-Europa, )erde Wereld, Canada, Nederland, of net experimentele films, animatie en :ontra-cinema. De meeste films zijn ;ort, er gaan soms wel een half do- ^^ijn in een uur. En daar de studenten lankomende filmers of amateurs zijn Ks met alles even belangrijk. Wel heb- Kpen wij een aardige keuze vooraf kun- j£5ien zien. En daarvan kunnen wij hier ^feen indruk geven. iheila, van Jeff Schwartz uit Enge- 3 and, is een aandoenlijk portret van :en Ierse straatmuzikant die vrouw ïad willen zijn en daarom ook in vrouwenkleding achter een kinderwa gen loopt. De film laat hem zien in zijn dagelijkse, nogal trieste bestaan, en de man-vrouw zelf weet er berus tend over te vertellen. Cotton Eyed Joe, van John McDonald uit Amerika, is ook een eenzaam jas. mens, een neger, van de zelfkant. Hij leeft, dakloos, aan de stadsrand, hij b zwerft wat rond. verdient wat als do nor, en is het levende beeld van de blues-songs op de achtergrond. Verboden Stappen, van Ridha Behi, uit Tunesië, toont het eenzame leven van een straatventertje, dat prent briefkaarten aan toeristen verkoopt. De jongen randt een te verleidelijke rek Duitse aan en krijgt dan, melodrama- tisch, tien jaar. Ia Greater Expectations behandelde David Livingston, uit Amerika, ook de onvervulde erotiek van een jonge man, maar die heeft het wel goed op de university, en zijn verwachtingen worden met humor behandeld, in/een filmstijl die geheel is afgekeken van de typisch Amerikaanse comedies. Goed afgekeken maar zonder iets oor- lph spronkelijks. Vicek Karol uit Joego slavië volgde in Kubikas, over de dag taak van een stel oude grondwerkers,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 17