Surinaamse partij hekelt
actie van jeugdraden
fllsillal
Overpeinzingen bij
een handschrift
Zie je wel!, zou de heer Van Dijk zeggen
Voordelig en
lekker eten?
winterpot
f 5.75iadadef
Personalia
Vandaag
Trouw
Kwartet
Leider christelijk
studieproject
Sprocas verbannen
Nieuwe boekt
TROLTO"/'KWARTET DONDERDAG 15 NOVEMBER 1973
KERK
doorA. J. Klei
Bij de uitgang van het station
tikt iemand me op de schouder:
Waar kom jij vandaan?
Ik ben in Den Haag wezen
praten met de secretaris
van het Pit.
PitPitwacht es
even Met Pit op pad! Hé,
bestaat dat nog? 't Lijkt meer
iets uit een ouwerwetse
christelijke roman. Het is iets
van het leger, niet? Ben jij
van branche veranderd?
Zie je well, zou de heer J. H. A. van
Dijk uit Voorburg zeggen als ik
hem van deze ontmoeting zou
vertellen. Hij is luitenant-kolonel
buiten dienst, oud-inspecteur van de
sociale dienst van het ministerie van
defensie en bovenal: hij is secretaris
van het Pit. het protestants
interkerkelijk thuisfront. In die
laatste kwaliteit heef hij me in het
Haagse Terminus uiteengezet, dat de
mensen niks óf verkeerde dingen
van het Pit weten, —en ik ben nog
niet op mijn basis teruggekeerd
wanneer ik hiervan het tastbaar
bewijs krijg. Zie je wel!
De heer Van Dijk heeft in de acht
jaar van zijn Pit-secretariaat nu
bijna tweehonderd lezingen
gehouden (vooral voor
vrouwenverenigingen van allerlei
christelijke en kerkelijke tinten) en
met die mijlpaal voor de boeg wil
hij graag kwijt dat het Pit niet een
soort ondersteuningsfonds is om de
militaire bedoening gaande te
houden, zoals de goegemeente
schijnt te denken. U kunt van mij,
met mijn loopbaan, rustig aannemen
dat ik geen antimilitarist ben, zegt
hij, maar als man van het Pit ben
ik niet voor of tegen de
krijgsmacht Het Pit laat zich
daarover niet uit, het Pit
constateert dat er een leger is en
beijvert zich dan om steun te geven
aan organisaties en diensten die
actief zijn op het gebied van de
geestelijke verzorging in protestants-
christelijke zin van onze
krijgsmacht.
Het Pit is kort na de bevrijding
opgericht Het begon er mee dat
'onze jongens overzee' boeken en
spellen nagestuurd kregen. Uit deze
hartelijkheid is een eerbiedwaardige
stichting gegroeid, die diep in de
beurs tast voor speciaal de
koninklijke militaire bond Pro
Rege, waarvan de protestantse
militaire tehuizen uitgaan. En het is
ook dank zij het Pit dat de zaken op
het vormingscentrum Beukbergen
kunnen floreren. Verder weten alle
legerdominees dat, wanneer zij van
een kerstfeestviering iets kunnen
móken en wanneer ze niet zuinig
hoeven zijn met lectuurverspreiding,
dit mogelijk is door de steun van
het Pit.
Een goed bewijs dat het Pit niet
bestaat en blijft bestaan om
knipoogjes uit te delen aan het
leger en jongelieden opwekkend toe
te spreken in de trant van: kop op,
joh, het valt best mee in dienst,
een goed bewijs daarvan levert de
bereidheid van het Pit om ook
erkende gewetensbezwaarden te
helpen. Overigens moet het bij een
bereidheid-in-beginsel blijven, want
de principiële dienstweigeraars
hebben te kennen gegeven, geen
prijs te stellen op hulp van het
PitAlweer dus het misverstand:
het Pit is iets van het leger. Hoe
doorbreek je dat nou?, vraagt de
heer Van Dijk zich af.
Neem de kerken. Aan synodale
aanbevelingen geen gebrek en
verleden jaar stond het
jubileumnummer van het Pit-blad
bol van hartelijke woorden,
geschreven door moderamenleden.
Maar heel wat plaatselijke
gemeenten laten het afweten als het
op een kerkcollecte aankomt. We
hebben het klimaat tegen, zegt de
heer Van Dijk. De mensen zijn,
vooral door Vietnam, oorlogsmoe.
Elke avond zagen ze op de televisie
legers bezignee, daar moeten ze
niks van hebben. Niet dat ze meteen
pacifist worden, maar dat gedoe met
tanks en bommen nee, voor jou
hoeft dat niet. En als je dan denkt
dat het Pit ook 'iets van het leger'
is, loop je niet warm voor een Pit-
collecte. Zo gaat dat.
De heer Van Dijk heeft cijfers. De
overheid stopt elk jaar eert ton in
het Pit, de jaarlijkse straatcollecte
doet daar bruto anderhalf miljoen
bovenop: verder zijn er bedragen
van sympathisanten (het Pit is een
stichting en een stichting kan er
geen leden op na houden) en
tenslotte is er het bedrag dat de
kerken bijeen brengen. Dat was
verleden jaar ruim 83.000 gulden.
De hoofdmoot daarvan komt uit
hervormde en gereformeerde hoek.
De hervormden leverden 36.000
gulden, de gereformeerden kwamen
met 37.000 gulden. Uit deze cijfers
valt af te lezen dat de hervormden
wel heel erg zuinig tegen het Pit
aankijken, maar dat de
gereformeerden ook bepaald niet
hard hiep-hoi roepen als het Pit in
zicht komt.
Moet je nagaan, gaat de heer Van
Dijk verder, dat wij voor het werk
van de krijgsmachtpredikanten elk
jaar 130.000 gulden uittrekken. De
kerken staan die dominees voor dit
werk af, ze nemen er
verantwoordelijkheid voor op zich,
jawel, maar van het bedrag dat naar
die dominees toegaat ten gerieve
van hun werk, komt bijna een halve
ton van de stréét. Van de
straatcollecte wel te verstaan. Reken
maar na.
Het meeste Pitrgeld gaat naar Pro
Rege met z"n 48 militaire tehuizen
(41 in ons land en 7 in West-
Duitsland), waar de zaak heus niet
meer bekeken is met een gevulde
koek en een avondwijding. Maar
vandaag gaat het niet over die
tehuizen, maar over het Pit, dat
verleden jaar amper in de krant
kwam bij zijn zilveren jubileum (er
is weinig tam-tam gemaakt toen, uit
prijzenswaardige zuinigheid: er liep
een actie voor vakantie voor
oorlogsinvaliden)! en ook nu zou de
heer Van Dijk geen
gelegenheidsverhaal willen maar wèl
een stukje waardoor de mensen
goed in de gaten krijgen wat het Pit
nou precies is. En wat niet.
Vandaar dit stukje, waarbij ik een
paar plaatjes zet, geplukt uit het
blad van het Pit. Adres:
Geestbrugweg 91, Rijswijk (Z.H.).
Dc redactie behoudt zich het recht voor haar
ter opname In deze rubriek toegezonden me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu-
bllkatlc wordt met de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartel, postbus 839. Amsterdam.
Olieboycot (9)
Men moet zich in de buitenlandse po
litiek niet gedragen als de wijze die
ieder kan zeggen, wat hij doen moet
en mag. Naties als Engeland en Duits
land beschikken Gode zij dank
over wijzere bestuurders dan minis
ter Van de Stoel. Deze moet inzien,
dat hij zijn naam onmogelijk heeft ge
maakt in de Arabische wereld. Van
der Stoel zal vSn zijn stoel moeten.
Hij zal dit niet inzien. Onze minister
president, die hem steunt, zal over
een half jaartje wel merken, wat zij
ons land op de nek hebben gehaald.
Onze regering bestaat blijkbaar uit
profeten, de bevolking straks uit mar
telaren.
Amsterdam
A. J. de Bruin
Olieboycot (10)
Wie waren het ook weer die enkele
jaren geleden in Tunis uitstekend
werk deden? Juist, Nederlandse mili
tairen. Als er vandaag of morgen een
of andere calamiteit plaatsvindt in
Egypte of Syrië, dan wordt er in Ne
derland niet gezegd: dat zijn Arabi
sche volken, maar: hoe kunnen we
helpen! Het zou een goed ding zijn,
als deze volken zich dat eens in herin
nering brachten. Misschien kwam
men dan tot de overtuiging, dat men
zich ten opzichte van het kleine Ne
derland toch wel erg kinderachtig ge
draagt.
J. H. Noomen
Alphen aan den Rijn
Olieboycot (11)
Enige dagen geleden was ik er nog
trots op Nederlandse te zijn. Maar zo
dra de boycot van kracht werd, draai
de de regering om als een blad aan
een boom. Zodat ik me, vanaf van
daag, schaam om er voor uit te ko
men, dat ik tot het nederlandse volk
behoor. Ik dacht namelijk dat de Ne
derlanders altijd eerlijk voor hun me
ning uitkwamen, maar nu blijkt, dat
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276-280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.fliro
X 500.
ze. zodra ze er wat voor moeten laten,
met alle winden meedraaien.
Naarden
Joke van Houwelingcn
Olieboycot (12)
De EEG-landen gingen gezien de drei
gende moeilijkheden. bliksemsnel
overstag. Ook Nederland was vlug be
keerd. In tijden van ncod leert men
zijn vrienden kennen. Israël weet nu
waar het aan toe is. Dergelijke be
vriende regeringen kun je beter kwijt
als rijk zijn. En nu maar afwachten
of de Arabieren de oliekraan naar Ne
derland zo snel mogelijk weer open
willen draaien.
Den Haag
J. J. A. v. d. Neut
Olieboycot (13)
Nederland heeft een zwenking ge
maakt van 180 graden. Ja. ja wat doet
men al niet voor olie? Wij die het zo
voor verdrukte volken opnemen, ja
met rotte sinaasappelen gooien naar
Zuid-Afrika dat is niet zo moeilijk, en
geen koffie drinken uit Angola. Maar
nu Israël, ja als een kat in nood zit
doet hij rare sprongen. De hele we
reld laat Israël in de kou staan. We
durven niet meer voor onze mening
uit te komen, als we daardoor zelf in
moeilijkheden komen. Waar blijven
nu de demonstraties? Daar zijn we
toch zo gced in? Neen ik schaam mc
voor zulk geknoei.
Texel, 't Noorden
Joh. Daalder
Olieboycot (14)
Men behoeft itog niet enthousiast te
zijn voor het beleid van het huidige
kabinet, om zich te ergeren aan de
aanvallen op onze minister van bui
tenlandse zaken, i.v.m. zijn diploma
tiek wellicht niet voor 100 pet gave.
maar toch moedige uitspraak over de
situatie in het Midden-Oosten. Geble
ken is, dat de motieven voor boyent
tegen de KLM onjuist waren; hielp
het? Intussen hebben we in EEG-ver-
band de reuze zwaai meegemaakt naar
pro-Arabisch; zou het helpen? Het
gaat hen om de ontruiming van bezet
gebied, waar de Israëlies geen stap uit
zullen doen omdat wij hen lelijk aan
kijken. Rusland zond (als eerste) voor
miljarden aan moderne wapens, waar
door de oorlog 14 dagen werd ver
lengd en duizenden jongens meer
stierven; Joegoslavië had een sleutelpo
sitie in de luchtbrug cn was dus me
deplichtig, bedenkt u dat vooral wan
neer u soms vakantieplannen had in
de richting van één van deze landen.
De olieboycot doet de arabische zaak
geen goed: de maatregelen komen
over als chantage, men schakelt over
op andere energiebronnen en leveran
ciers (Indonesië), nieuwe olie explora
tie wordt met kracht aangevat, waar
door het met de olie gaat als het Su-
ezkanaal: daar heeft nu alleen Egypte
nog belang bij. Ook aan de arabische
diplomatie mankeert dus wel het een
en ander. Van mij mag minister Van
der Stoel blijven zitten. Door hem
zijn we een ding wijzer geworden: dat
we in veel minder belangrijke zaken
dan een oorlog niet op de hulp van
onze NAVO bondgenoten moeten re
kenen.
Rotterdam
W. L. van der Kruk
Olieboycot (15)
Ons volk heeft veel steun verleend
aan de communisten of communis
tisch gezinde landen, vooral met
woorden. Zie onze akties ten gunste
van Noord Vietnam. De Amerikanen
hebben ons niets in de weg gelegd.
Nu hebben we ons weer geuit en wer
den we gestraft. Geen olie en braaf
hebben we ons omgedraaid en terwil-
le van de olie een andere houding
aangenomen. We zijn gezwicht voor
chantage en dit is nog maar een be
gin. Alleen als we pro-communistische
akties voeren zal ons niets in de weg
worden gelegd en anders is zwijgen
geboden. Als we niet oppassen zullen
we straks in een groot concentratie
kamp wonen, waarin alleen datgene
gesproken en geschreven mag worden,
dat door onze grote buren en Moskou
gedicteerd wordt
Zierikzee
K. TuiUnan
Sinterklaas
DEN HAAG De Nederlandse
afdeling van de grootste Suri
naamse partij, de VHP (vooruit
strevende hervormingspartij,
vroeger: verenigde hindoestaan-
se partij) maakt krachtig bezwaar
tegen de beschuldigingen tegen
de christelijke kerken in Suri
name. geuit in het kader van de
Surinameactie 1973.
De Suriname-actie heeft een speciale
werkgroep die zich bezighoudt met de
rol van de kerken. Deze werkgroep
opereert in samenwerking met de her
vormde en de katholieke jeugdraad.
In samenwerking met de katholieke
jeugdraad heeft de werkgroep 'ker
ken' een brochure uitgebracht, waarin
de rol van de kerken in het verleden
wordt uiteengezet.
De Nederlandse VHP-afdeling neemt
de kerken in bescherming tegen de
Suriname-actie, die volgens de VHP
deel uitmaakt 'van een geraffineerd
systeem door vernederingen van chris
telijke zekerheden een kunstmatige
sfeer van chaos te scheppen, waarbij
ADVERTENTIE
de communistische normen een nieu
we levensstijl moeten inluiden.'
Slavendrijvers
Vraag naar de
Voor slechts
een heerlijke, Hollandse
maaltijd.
Bij de meeste stations
restaurants.
De verklaring, ondertekend door voor
zitter Atta Mungra van VHP-Neder-
land, luidt verder als volgt: 'Men
heeft hierbij niet geschroomd om
door middel van tendentieuze publika-
ties het christendom in het algemeen
en de kerken in Suriname in het bij
zonder voor te stellen als instellingen
die als koloniale onderdrukkers en
slavendrijvers de Surinamers veel
leed bezorgen. VHP-Nederland vindt
het een politiek ongehoorde manier
van stémmingmakerij om de lutherse
en hervormde gemeenten ervan te be
schuldigen, dat zij de negers en india
nen in Suriname officieel hebben
verklaard tot 'de vervloekte kinderen
van Cham*.
Het is ook een pertinente onwaarheid,
dat, zoals in de brochure wordt be
schreven, de hernhutters van de evan
gelische broedergemeente, het systeem
van slavernij hadden goedgekeurd bij
hun aankomst in Suriname. Volgens
deze brochure 'beperkte de EBG zich
tot de bekering van een enkeling on
der de slaven, maar lieten de hern
hutters van de evangelische broeder
gemeente de slavernij stilzwijgend
voortbestaan.'
vuilsmijterij tegen de lutherse ge
meente, de hervormde gemeente, de
evangelische broedergemeente en de
rooms-katholieke kerken in Suriname
onmiddellijk stop te zetten.
De vooruitstrevende hervormingspar
tij is de partij van statenvoorzitter
Lachmon, die in hevige strijd gewik
keld is met de voorstanders van een
snelle zelfstandigheid van Suriname.
Intreurig
VHP-Nederland heeft zich er verder
ten zeerste over verbaasd, dat het
linkse actiecomité de roomskatholieke
kerk in Suriname heeft beschuldigd
van bevoorrechting van lichtgekleurde
katholieken boven de donkergekleur
de katholieke Surinamers.
Het is intreurig dat de aktiegroepen
zelfs gewag maken van onderdrukking
van Surinaamse priesters door de
blanke priesters uit Nederland. De
linkse groeperingen doen verder een
beroep op de Surinaamse kiezers om
hun stem te geven aan de nationale
partij-kombinatie de kombinatie
van de NPS en de PNR teneinde
de christelijke kerken te kunnen sane
ren in de toekomst.
VHP-Nederland eist van de NPS en
de PNR dat zij zich onmiddellijk dis-
tanciëren van deze ideologische opvat
tingen van hun propagandisten in Ne
derland en hun op te dragen om de
„ing voor Ambulante GeesteUJke Gezond
heidszorg in Utrecht, is per 1 februari 1974
benoemd tot directeur van de stichting or
gaan voor overleg en advies in de provincie
Noord-Holland. Wie mr. Frowijn bij d*
NVAGC gaat opvolgen. Is nog niet bekend.
Hoge Raad - De vroegere staatssecretaris
van Justitie mr. K. Wieersraa staat als eerste
op de lijst van aanbeveling voor de vacature
van een raadsheerplaats in de Hoge Raad
Mr. Wiersma is thans hoogleraar aan de
rijksuniversiteit te Leiden en tevens raads
heer-plaatsvervanger in het gerechtshof te
Den Haag. De lijst van aanbeveling, waaruit
de tweede kamer een voordracht moet opma
ken. vermeldt voorts de volgende namen: 2.
Mr. L. J. M. Reynders. raadsheer in het ge
rechtshof te Leeuwarden, 3. prof. mr. W. L.
Haardt, hoogleraar te Lelden. 4. mr. S.
Royer. raadsheer in het gerechtshof te Am
sterdam. 5. mr. S. K. Martens, advocaat bij
de Hoge Raad en 6. mr. A. J. Roem. raads
heer in het gerechtshof te Amsterdam.
ADVERTENTIE
Een alcoholisch geval
"'en 23 andere titels.
Heel de wereld spreekt over j
Scott Fitrgerald, behalve
Nederland. Voor 4,00
I is de achterstand ingehaild
géén geld
'va/4N*44HUfl
Met de feeststraatverlichting voor Sin
terklaas in de winkelstraten is een be
gin gemaakt Deze energieverspilling
zou toch in een tijd als deze verboden
moeten worden, dunkt me. Is daar nu
niets aan te doen? Evenals het elke
avond branden van lichtbakken aan
de winkels, nog afgezien van alle eta
lages die nodeloos branden.
Den Haag
Mevr. Haalmeijer
De grafoloog C. van Altena te Amstel
veen schrijft ons:
Bij het artikel 'Overpeinzing bij een
proefschrift' in het blad van afgelo
pen zaterdag stond als illustratie een
stuk van Van Koetsvelds intreeprezk
afgedrukt. Afgezien van de zwierige
halen in het handschrift van Van
Koetsveld, vallen ook op de plotselin
ge zwellingen in de druk. Maar de
grafoloog of beter, de schriftpsycho
loog, constateert die z.g. 'zweldruk'
vooral ook aan het eind van zo menig
woord. En wel in tweeëerlei vorm: A
verlengd met een dunne guirlande
(prettig kontakt zonder echter veel
communicatie, levendig tempera
ment): B knuppclvormig (zie de laat
ste eindhaal van de letter K bij regel
1, 2, 3 en 13, verder bij 'spreke' r. 4.
gij r.7 en de dwarshaal van de t r. 12
in het woordje 'pligt'). In alle grafo-
logische leerboeken wordt deze dik-
toelopende eindhaal a.h.w. 'anato
misch' aangeduid met 'knots- of knup-
pelvormig'. Eerst later las ik in het
artikel zelf (2de kolom) en onder het
plaatje, dat het begrip 'knuppel' in
Van Koetsveld leven blijkbaar een be
paalde rol speelt, dus tevens een
psychologische. Zij het geenszins over
heersend.
Dergelijke typische overeenstemmin-
gen zullen bij de leek meer verwonde
ring wekken dan bij de schriftpsycho
loog. Zo bevat het handschrift van
Calvijn een heel arsenaal van wa
pensymbolen, waarvan de harpoen do
mineert. Daarop gewezen maakte Ds.
S. v.d. Woude, mij er op attent dat
Castellio, Servet verdedigend, een
boek schreef tegen Clavijn onder de
titel 'Harpa' (harpoen). Erasmus
schrijft voor Iedere leek duidelijk
zichtbaar het met de grafologische
term aangeduide dubbele boogschrift
(hoofdletter S op zijn kant) nader
omschreven met 'de kronkelbeweging
van de aal', als dat boogschrift zo uit
gerekt is dat het op een draad gaat
lijken, hetgeen bij de nogal rekkelij
ke Erasmus het geval is. In 1967 werd
in 'Hervormd Nederland' gepubli
ceerd, dat de steeds met Erasmus de-
baterende Luther heeft gezegd: 'Eras
mus is glad als een aal, alleen Chris
tus kan hem grijpen'.
Ik noem slechts deze twee figuren
zeer opzettelijk. En wel wegens de
overpeinzende slotbeschouwingen van
de heer Klei over modernisme en o*-
thodoxie. Prof. Berkhof heeft gezegd,
dat Calvijn en Erasmus vier eeuwen
lang het kerkelijk leven van Neder
land gestempeld hebben. Dat is waar.
Maar het is typerend voor de overgro
te meerderheid der theologen dat hij
er niet meteen heeft bijgezegd dat a
men zich nauwelijks groter karaktero
logische tegenstellingen kan indenken
dan tussen deze twee figuren, dat b
hun wel zeer tegengestelde karaktero
logische zijnswijzen wel móesten re
sulteren in wel zeer contrasterende
theologische zienswijzen, dat c zijn
niet alleen maar een theologisch maar
tevens een psychologisch prototype
vertegenwoordigen van resp. (te)
strenge, vertikalistische orthodoxie en
'fit
DURBAN De Zuidafrikaanse rege
ring heeft Bennie A. Khoapa in Dur
ban, een medewerker van het studie
project over christendom in een apart-
heidssamenleving (Sprocas) voor vijf
jaar verbannen. Zijn bewegingsvrij
heid is beperkt tot een klein gebied.
Hij mag niet meer worden geciteerd.
Dat betekent voor het Procas dat in
vijf boek-publicaties waaraan Khoapa
heeft bijgedragen wijzigingen moeten
worden aangebracht. Dit is thans het
geval met ongeveer tweederde van al
le publicaties van het Sprocas. De lan
delijke directeur van het studiepro
ject heeft hierover gezegd: 'Wij zijn
op een punt gekomen waarop wij niet
langer de waarheid over onze samen
leving mogen vertellen'.
Het Sprocas werkt onder auspiciën
van de Zuid-Afrikaanse raad van ker
ken en het christelijk Instituut voor
Zuidelijk Afrika. Het biedt alternatie
ven voor het apartheidssysteem. In ja
nuari 1972 werd Khoapa benoemd tot
directeur van het Sprocas-aktie-pro-
gramma voor de zwarte gemeenschap.
Daarvoor was hij vanaf 1964 sekreta-
ris bij de Afrikaanse afdeling van de
YMCA (chr. jongemannen verbond)
in Zuid-Afrika.
Door het actie-programma wordt ge
poogd de zwarte gemeenschap te hel
pen zichzelf te organiseren, haar ei
gen behoeften en problemen te analy
seren en haar hulpbronnen te mobili
seren om aan de behoeften tegemoet
te komen. De aktiviteiten omvatten
het organiseren van een konferentie
voor zwarte kerkelijke leiders, het op
richten van jeugdklubs, werkzaamhe
den voor het verenigen van zwarte ar
beiders e.d.
Ben Khoapa ziet het als een dwingen
de eis dat zwarte mensen zichzelf or
ganiseren. 'Het grootste gevaar dat
vandaag een aktie loopt is het ontwik
kelen van programma's voor 'arme'
mensen en voor 'zwarte' mensen, zon
der hen doelbewust te betrekken bij
de ontwikkeling en de uitvoering van
deze programma's'; aldus Khoapa.
Diskussie over aansluiting bij (inte
gratie) dan wel afscheiding'van (se
gregatie) van de blanken beschouwt
hij als onbelangrijk. Bevrijding van
de zwarte mens dient doel te zijn.
'Zwarte mensen moeten eerst zingen
'black and black together" voordat zij
in staat zijn te zingen 'black en white
together'.
In 1973 werden tot dusver 54 perso
nen verbannen onder wie; twee mede
werkers vaat Khoapa, 12 leden van
SASO (de zwarte Zuid-Afrikaanse stu
denten organisatie) en drie leden van
het konvent van zwarte mensen
(Black People's Convention).
LAAT HET IN JE MOND STAAN ffl®
Vroeger legden voorgangers dj 1
meente psalmen op de lippen, i oble:
dat heette. Tegenwoordig vraagt
dominee de gemeente dit of dat ius 11
hem te willen zingen, of hij zegt idse
stel u voor, net alsof er nog nd
gen in te brengen is en hij mieti Wve
allergrootste verlegenheid get* i m
zou worden als iemand plotseling Qn°;
stem zou verheffen en om een i n S£
natief vers zou beginnen te vr allet
Maar goed, zo stond het er dan: or
na legde de predikant de gem* r
psalm 68 op de lippen. Het klink
een bijbelse uitdrukking, maar P. Olllj
Pzn (Bijbelse uitdrukkingen
spreekwijzen) kent hem niet. Dei J11<
we vertalers hebben zich waars Dri;
lijk door dit gedegen woord Qj'r;
misleiden en vertaalden dan_ oc 1 p
Deuteronomium 31, 19: 'Nu P™
schrijf dit lied op en leer het d< 1 en
raëlieten, leg het hun op de lij
opdat dit lied Mij tot een getui| 'f'
tegen de Israëlieten'. Op de 1
leggen hoort waarschijnlijk bjn
plechtige taal van vorige geslai m"
De bijbel heeft het over 'in de
leggen', en dat betekent dan heb
als leren, maar dan op een bijza
manier, nl. door de herhaling. 1
Aquiba leidde uit dit vers af di L
meester moet herhalen tot de k
gen geleerd hebben en de leer nJ(
geordend 'in hun mond staat'.
aantal zaken die voor ons zeker
belang zijn. Wij zijn vluchtige
ders geworden met weinig volha _„n
Er staat wat dat betreft weinig i e
ze mond of: we staan vaak mei jder
mond vol tanden en we hebbe de
mond vol van alles behalve van De
ene dat er zou moeten staan o Ddej
het een stuk van ons leven is gi Der(
den. 'De knappe leerling gelijl
een spons, die alles opneemt; de
der goede leerling op een vod, di
kei opneemt wat hem past', zei 1
Juda. Kan je nagaan en dat v
nog niet eens profeten. Die li nji
ook niets op de lippen, zo ge
ging het niet. Dat kon trouwens j'Jj!
want wat zij brachten was nieuw vi
moest eerst in je mond overeind! raar
worden, een stuk vuur, vuurvi
waren het, met het vuur van tric:
nieuwe. Het werkelijk aangrijpen
fCDt
NED HERV KERK
Beroepen te Eist: H. van Amstlüi
Ernst. j
Bedankt voor Benschop: G. Voo i
te Oldebroek. ie
Beroepbaar per 1 dec.: kand. R.£J
Kooten, Persijnlaan 11, Delft.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Souburg-Vlissingeni—
Folkers, kand. te Ommen; te Kaï
en te Zaamslag: J. Hoorn, kant !3(
Sappemeer.
61
Geografie van stad en platteland I "et
westerse landen, door G. A. Hoek n
R. B. Jobse, J.van Weesep, F. M.
leman. Uitg. Romen, Roermond,
blz - 14.50.
De oudere havenwerker (deel 1
door J. Baart. Aspecten van zijiM lat
orespiratoire conditie, roefschrifl
verkrijging van de graad van d
in de geneeskunde aan de EraA
Universiteit te Rotterdam. Uitgil
nia ers Produkties, Rotterdam.
152 en 151 blz.
Handschrift van Van Koetsveld (begin van zijn intreepreek in
WestmcPs.
van een eenzijdig, horizontalistisch view met de psychiater W. K. Dijk
vrijzinnig humanisme. op pag. 404/405 van 'Is de gerefor-
Indien deze psychologische faktor in meerde wereld veranderd?' Het zijn
de kerkelijke gescheidenheid meer be- de angst en de zelfhandhavlngsdrift
studeerd was, terwijl veel onnodig welke deze zo dringend gewenste
leed vermeden had kunnen worden, voorlichting tot nog toe vrijwel onmo-
Men leze Drs. Puchinger's inter- gelijk maakten.
Algemene geologie geschreven
dr. D. J. Doeglas, dr. G. B. En#
dr. G. C. Maarleveld, dr. A. J. Pi
koek, dr. M. G. Rutten, dr. L
U. van Straaten, dr. A. C. Tobi, d
J. Wiggers, onder redactie van <k
J. Pannekoek. Uitg. Tjeenk Wil ,r?
Groningen, 533 blz - ƒ49,75; tot
met 31 december 1973 geldt een
kenprijs van 45,-.
Het Görlng-gambiet, door D.
Uitg. Moussault/Ten Have, I
dam/Baarn. 112 blz - 10,90.
Vijfde Friesche Vlag Schaaktoen
Kampioenschap van Nederland
samengesteld door H. Kramer.
Moussault/Ten Have, Amster
Baarn. 115 blz - ƒ9,90, voor 1
de KNSB, te bestellen bij de K3
7,90.
Victoria en Albert, roman van
vorstenliefde, geschreven door E.
thony. Uitg. Veen, Wageningen
druk. 223 blz - 14,90.
Roman-omnibus van A. Oosterbr
Dutschun waarin de boeken Het
dat nimmer zweeg, De drie lindes
Langs een omweg zijn opgenoi
Uitg. Zomer en Keuning, Wage
gen. 608 blz - 22.50.
Hoe mammie In toom, door T.
Dahmen von Buchholz. Uitg.
Friesland, Hoorn. 156 blz - 7.90.
Op 'de alnge mars' met voorzitter
o, (1934-1936) door Chen Chang-F
Uitg. De Galge, Antwerpen. 96 bl:
Jeugdflora door Cath. en A van
da, In dit boekje zijn 69 wilde
ten beschreven, die in alfabete
volgorde op de Nederlandse m
zijn gerangschikt. Uitg. Ploeg
Amsterdam. 6e druk 167 blz - 5.5
Adoptie, door R. Tod, J. A. Note
Jespers e.a. Uitgave van de
landsche Boekhandel, Antwerp#
trecht. Dit boek bevat een ven
ling artikelen uit Engelse en Afl
kaanse periodieken die van belang
ken voor allen di emet depraktijl
de adoptie geconfronteerd wtf
192 blz -ƒ17,90.