NU
SPAREN
KOPEN
Bruno Maderna, gelukkig
mens tot Jt bittere einde
Vermoeiend avondje
Zu"wer
jersey-.
40-46
Spaar-1
l prijs
Overpull in acryl/wol,
ook metV-hals^^^^
ofU-hals."N"B
Spaarprijs M B
Boerenbloempjes-kiel,36-44
Spaarprijs
Modieuze coltrui, 100% acryl
trikot, o.a. kobalt, >-f|
roestbruin en IN ÏJ||
bottlegroen.38-46 Mn
l SpaarprijsÜB
100% wol, ook met V-hals.
Extra lange gff\
boorden. 34-44gW
Spaarprijs
8-Baans, 100% acryl/jersey
38-46^tfi
Spaarprijs ^1^
In gabardine of flanel
met rechte pi
of wijde ■JaLjn
pijp.36-46
.Spaarprijs IcVl
Acryl jersey 4-baans tot
op de knie.
36-44 Qli
Spaarprijs Mall
B.B.rurtje,Spaarprijs 38-46
TROUW/KWARTET DONDERDAG 15 NOVEMBER 1973T13/K
ringen van deze bewerkingen waren
altijd verrassend en boeiend. Voor
beelden daarvan kent ons land in de
onder zijn leiding uitgevoerde bewer
king van Monteverdi's 'opera 'Orfeo'
en van de balletopera 'Platée' van Ra-
meau. Maar ook een stuk als Peter
Schat's eerste muziekdramatische ex
periment 'Labyrint' had voor een niet
gering deel zijn succes te danken aan
het geweldige vakmanschap van Ma-
derna, die de première in Carré diri
geerde.
Eigen composities
Maderna's vakmanschap, het ontbre
ken waarvan hij bij sommige experi
mentele componisten openlijk hekel
de, blijkt ook uit zijn eigen composi
ties, waaronder een Concert voor twee
piano's uit 1948, een voor Theo Olof
geschreven Vioolconcert, opera's (o.a.
Satyricon, die zeer tegenstrijdige be
oordelingen kreeg), kamermuziek en
elektronische muziek. Maar bovenal
was hij een uitermate veelzijdig diri
gent, die zowel in Mozart als in Liget
tot betoverend schone herscheppin
gen kon komen.
Bij de Nederlandse Opera Stichting
zou hij deze week aan de voorberei
dingen zijn begonnen voor de opvoe
ringen van Debussy's 'Pelléas et Mé-
lissande', die ongetwijfeld onder zijn
leiding een gebeurtenis zouden zijn
geworden. Zijn agenda stond trou
wens vol met afspraken, en zijn plan
nen voor de toekomst waren legio.
Hij werkte nog steeds soms twintig
uur per dag. Omdat zijn creativiteit
niet te stuiten was en zijn energie on
uitputtelijk scheen. Hij was door dat
alles, ondanks alles, een gelukkig
mens, tot het bittere einde.
door Ber Huising
AMSTERDAM Dinsdagavond in Mickery hebben wij, tweeënei
half uur lang, ingespannen, moeizaam en tenslotte vermoeid zitti
luisteren en kijken naar de vijf van het V Theatre uit Londen. 2
hebben hun opmerkelijk goede acteertalenten, ervaring en gèe
drift gegeven aan AC/DC van Heathcote Williams.
Een moeilijk stuk mag ik wel zeggen.
Het gaat vooral over vibraties en radi
aties van en naar, uit en in de herse
nen van de gek makende televisie
ook, en zelfs van een hele wand met
foto's van beroemdheden, die al stra
lend doordringen tot hoofden van an
deren, die daardoor zich zelf niet kun
nen zijn en, in het stuk, voortdurend
overspannen raken. Het gaat over
hypnose, magnetisme, schizophrenic
uiteraard, en over een trepanatie (een
gaatje in je hoofd) ter opluchting. Het
gaat over al die beroemdheden, de
cybernetica, de electrotechniek en na
tuurlijk over de sex, waar Heathcote
Williams ook mee zit.
Er wordt tweeëneenhalf u. lang gespro
ken, meestal vlug en opgewonden, in
het engels, in het wetenschappelijke
jargon en in het 'slang* van de hip
pies of zo met een stroom van platte
woorden. Moeilijk te volgen allemaal.
Misschien is het wel geniaal, maar
het wordt vervelend ook. Heathcote
Williams zei er zelf van: 'Wat het
werd was een nachtmerrie. Ik dacht
dat het alleen in een gekkenhuis ge
speeld zou worden met mij in alle
rollen. Het schrijven was een gevecht
om mij een weg te banen uit een ver
stopte psychische omgeving: waai
de wc in mijn hersens en hoe trek
die door?' jn
En dat was het dus ongeveer. Best
speeld, dat wel. Door David Hill
de hoofdfiguur die in zijn gepijnj
hersenen 18 kanalen tegelijk i P
vangt; William Hoyland als zijn (n
martelde schizophrene doodzenuwi
tige andere ik; J. S. da Costa als ge
vrouw die voortdurend fel in dia
sie is; en Chris" Bowler en Ni i
Terry als het paar met ongestoo op
hersenen omdat het alleen onder it
gordel trilt. ie
e
ie
Inschrijving Brazilian Jj
Equity Holdings
AMSTERDAM Een bankensj J
caat, waarin o.m. Bank Mees H
zitting heeft, stelt tot en met 23 X
vember a.s. de inschrijving open
aandelen in het beleggingsfonds I
zilian Equity Holdings. De aandd
waarvoor notering wordt aangevra
te Luxemburg, zijn verkrijgbaar
coupures van 10, 100 en 1000 i
delen. De koers van inschrijving
deze stukken, met een nominale w
de van 2 dollar, bedraagt 10 dollar.
door R. N. Degens
AMSTERDAM Voor het laatst heb
ben wij Bruno Maderna in Nederland
in het openbaar horen dirigeren tij
dens het recente Holland Festival.
Zijn Derde Hoboconcert, opgedragen
aan Han de Vries ging daar onder
zijn leiding in première, en wie van
Maderna's slopende ziekte wist, ervoer
de elegische verstilling van de een
zaam overblijvende, zacht uitklinken
de hobo-stem waarmee het stuk ein
digt, als een betekenis, als een muzi
kale projectie van datgene wat Mader
na met zijn enorme levensmoed tegen
beter weten in trachtte te ontkennen.
Maar wat de laatste tijd uiterlijk
seeds duidelijker zichtbaar werd in
de ineenschrompeling van zijn eens
zo omvangrijke gestalte. Na een in
spannende concertenreeks vorige week
in Londen, kwam zijn longaandoening
in een acuut stadium. Hij is 53 jaar
geworden.
De gulzige drift waarmee hij zowel
het materiële als het geestelijke goede
van het leven absorbeerde en ver
werkte, zijn fel beleden en door ande
ren soms even fel bestreden opvattin
gen in bepaalde muzikale zaken, zijn
rotsvaste betrouwbaarheid wanneer
het ging om het dirigeren van de
meest ingewikkelde moderne werken,
zijn uitgebreide kennis op allerlei ge
bied van wetenschap en cultuur voor
zover dat maar enigszins met de door
hem breed opgevatte en beheerste
muziekwetenschap te maken had, dat
alles en nog veel meer maakte hem
tot een geheel unieke figuur in de he
dendaagse muziekwereld.
Studie
Met Luciano Berio en Luigi Nono be
hoorde hij tot de werkelijk belangrij
ke Italiaanse componisten van deze
tijd. Hij studeerde bij Gianfrancesco
Malipiero compositie, en bij Hermann
Scherchen orkestdirectie. Met Berio
richtte hij een van de eerste studio's
voor elektronische muziek op, die van
de Italiaanse Radio in Milaan. Hij
was tot 1954 docent aan het Conserva
torium van Venetië, gaf analyse - en
compositiecursussen in het Mekka van
de na-oorlogse muziek-avant-garde:
Darmstadt, en leidde intussen vrijwel
alle belangrijke symfonie-orkesten in
de gehele wereld als gastdirigent In
Nederland werkte hij o.a. met het Re
sidentie Orkest, het Rotterdams Phil-
harmonisch en het Radio Philharmo-
nisch Orkest en het Concertgebouw
orkest.
Als vrijmoedig en onorthodox bewer
ker van muziek uit Middeleeuwen,
Renaissance en Barok, schopte hij
vaak hard tegen de benen van puristi
sche musicologen. Maar zijn uitvoe