Wegwerpliederen hebben ook recht van bestaan Eigen blad van confessioneel gereformeerden eoeo Biesheuvel ging uit politieke overweging flls&lllalll Muzikale herkenning: goede verkooptaktiekj Vandaag Reis Maastrichter Staar door Gijsen 'misbruikt'? Fred Kaan: Experimenteren in de Liemers Trouw Kwartet Nieuwe boeken m Ook r.k. kerk antwoordt rabbijnen Nieuwe Nederlands^ rk-catechismus krijgt akkoord pau TROUW /KWARTET MAiAMDAG 12 NOVEMBER 1973 KERK/BINNENLAND T2/^OOVi door Haro Hielkema Als kerkliederen moeien ook liaastprodukties worden toegelaten, die maar één of enkele keren ge- rongen worden. Net zoals er wegwerpkunst bestaat, moet er in de kerk ruimte zijn voor wegwerp- liederen v. Het zijn de woorden van ds. Fred Kaan, predikant-buiten-dienst, secreta ris van de Hervormde Wereldbond (WARE) en schrijver van teksten van talrijke Engelse religieuze liederen. Zijn pleidooi heeft vooral praktische gronden. 'Ondanks het feit dat de congregational church het beste van alle Engelse gezangboeken bezit, was er toch onvoldoende materiaal voor de moderne christen. Daar werd ik in mijn gemeente in Plymouth mee ge confronteerd. Ik ben toen zelf gaan schrijven. Dat gebeurde meestal in aansluiting op de preekvoorbereiding. Het lied werd 's zondags na de preek gezongen. Ik verrichtte mijn bezighe den altijd op zaterdagavond en zocht dan tegelijk een bestaande melodie uit die vrij bekend was, zodat de ge meente gemakkelijk kon meezingen. Later maakten komponisten overal vandaan melodieën op die teksten'. Haastprodukties noemt Kaan zijn eer ste werken. 'Vaak gingen ze, als ze één keer gezongen waren, maandag ochtend de prullenbak in, omdat ze alleen op de preek van de vorige dag betrekking hadden. Dat is misschien jammer, maar er bleven ook verschil lende liederen 'hangen'. Zo ontstond mijn bundel 'Pilgrim Praise*. En ze ventig van mijn liederen zijn na ver loop van tijd in nieuwe bundels opge nomen'. Hiaten Volgens Kaan zijn er hiaten in de kerkmuziek. 'Dat heb ik zelf wel zo ervaren. Ik mis die dingen waar ik dagelijks mee in aanraking kom. De moderne grote stad met zijn flats en zijn woniingprobleem. De rechten van de mens. De sociale en politieke ver antwoordelijkheid. De industrialisatie. Het vraagstuk van oorlog en vrede. Al die problemen moeten ook in gezangen voorkomen. Dat hoeft niet persé in te houden dat je de bijbelse taal opzij schuift Beide moeten naast elkaar ge bruikt worden. Maar voor de mensen die 's zondags nauwelijks naar de kerk komen, moet de taal van het dagelijks leven gehanteerd worden. Mét de be grippen die daarin voorkomen'. Kaan vindt dat woorden uit het dage lijkse leven, problemen waar we van daag de dag mee worstelen, nauwe lijks in het nieuwe liedboek voorko men. Eén keer. In het 'Lied van de Stad' (het voorlaatste, nummer 490), waarin gesproken wordt over het le ven tussen fabriek en flat bloemen en kinderspel, licht op muziek gezet'. Reformatorisch Eén keer in een nieuwe liedbundel. Dat is te weinig voor Kaan, die echter direct toegeeft erg gelukkig te zijn met de uitgave. 'Ik heb een enorme bewondering voor de vele zeer goede teksten. Het Is beslist een verrijking voor het kerkelijk leven. Ik ben ook blij dat bepaalde liederen er niet In zijn opgenomen. Om een voorbeeld te geven, het lied dat wel In de 102 ge zangenbundel stond 'Nu gaan de bloe men nog dood' met het refrein 'Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw'. Ik ben reformatorisch genoeg om veel van God te verwachten, maar ik ben ook zo reformatorisch dat ik weet dat Hij met ons een bedoeling heeft; dat we niet stil kunnen afwachten', aldus Kaan. Hij beperkt zich bij het schrijven van nieuwe liederen tot de Engelse taal: 'Ik ben inmiddels al 21 jaar uit Hol land weg. Ik denk en schrijf helemaal in het Engels. Maar binnenkort zal de voormalige IKOR-directeur Michael de Vries mijn liederen vertalen'. 'Er is over de hele wereld een fantas tische produktie op gang gekomen', zegt Kaan. Hij vindt dat een positief teken. 'Al lopen de kerken leeg, toch willen de mensen steeds opnieuw uit drukking geven aan hun geloof, aan hun twijfels. Er Is niets zo 'verbroe derend' in de kerk als het oecumeni sche lied. In Engeland is nagenoeg ieder kerk genootschap druk bezig met het uit brengen van een supplement met nieuwe liederen, dat naast de bestaan de bundel gebruikt zal worden. Er zijn al verschillende paperbacks ln omloop met circa 150 nieuwe liede ren. De Rooms-Katholieke kerk heeft twee grote gezangboeken op de markt gebracht, een traditionele en een nieuwe uitgave. In Canada liggen 570 liederen klaar dn moderne taal. En in de Verenigde Staten en Zweden is de ontwikkeling werkelijk stormachtig. Vooral het losbladige systeem zoals dat in de katholieke kerk in Neder land gehanteerd wordt wordt daar veel gebruikt. Een goed initiatief, om dat elk moment verandering aange bracht kan worden. In de praktijk blijkt dat de supplementen, waartegen wat weerstand is vanwege de melodie- en, bij de vleet verkocht worden. Naar mijn idee, omdat de tekst zo enorm aanspreekt'. Musicals De voorkeur van Fred Kaan voor de wegwerpliederen komt ook tot uit drukking in zijn oordeel over de reli gieuze musicals: 'Het valt me op bij een musical als 'Godspell' of 'Jesus Christ Superstar', dat er zo veel in zit dat goed is, maar ook zie ik teksten met een beduidend mindere kwaliteit Er is geen constant peil. Maar als het merendeel van de inhoud de mensen van deze tijd zo aanspreekt dan is dat alleen maar geweldig en moet de zaak niet afgedaan worden met het predi kaat 'met-verantwoord' of 'niet-bijbels'. 'Pilgrim Praise', hymns by Fred Kaan. Een uitgave van Galliard, Queen Anne's Road, Great Yarmouth, Norfolk (Engeland). Het voorwoord is geschreven door dr. A. H. van den Frederik Herman Kaan, in 1929 in Haarienx geboren, studeerde in Utrecht en Bristol (Eng) theologie en werd In 1955 pre dikant van de Congregational Church ln Engeland en Wales. Na een verblijf in de pastorieën van Barry (Wales) en Plymouth, was hij vanaf 1968 secretaris van de International Congregational Council (ICC) totdat deze raad in 1970 opging in de World Alliance op Refor med Churches (WARC). Zijn huidige woonplaats is het Zwit serse Meyrin bij Genève. Tij dens zijn predikantschap in Plymouth begon hij teksten voor nieuwe kerkliederen te schrijven. Verschillende uitga ven van zijn hand zijn inmid dels over de hele wereld ver spreid. De meest bekende bun del is 'Pilgrim Praise', een ver zameling moderne hymnen. Zijn liederen kenmerken zich door de direkte taai, 'de taal van het dagelijks leven', zoals hij zelf zegt De inhoud ver woordt vooral de notie van de mens voor de problemen, waar hij elke dag mee worstelt In het interview verklaart hij dat deze punten (taal en thema-stel- ling) ln het nieuwe Liedboek van de Kerken te weinig naar voren komen. Heuvel, voorheen directeur van de af deling communicatie bij de wereld raad van kerken, nu scriba van de Ne derlandse hervormde kerk. Prijs: 13,60. De redaeUe behoudt zlcb bet recht voor haar ter opname In deze rubriek toegezonden me- nlngiolUngen verkort weer te geven. BIJ pu- bllkaUe wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge- atuurd aan bet secretariaat hoofdredactie TTouw/Kwartet. postbus 839. Amsterdam. Midden-Oosten (53) Te weinig mensen beseffen dat de buitenlandse werknemers in Neder land en Europa nog heel veel tekort komen. De autovrije zondag is een goede gelegenheid om contacten te leggen of wat meer over deze proble matiek te lezen. Amsterdam M. G. van der Wal Midden-Oosten (54) Het land van de joden is Palestina. Want ook daar heeft de Koning der Joden geleefd. Dus waarom heeft Is raël geen recht om in een eigen staat te leven? Joden hebben recht op een eigen staat in de wereld om te leven. Den Bommel C. Snijder Midden-Oosten (55) Op pag. 3 van Tr.-Kw. 31 okt. staat te lezen: 'Noch het feit dat Nederland zich bij het uitbreken van de oorlog uitsprak voor de ook door Israël ge wenste (sic) terugkeer naar de be standslijnen van 1967... hebben vol- Randen gens de minister (Van der Stoel) bij gedragen tot deze kritiek (Arabi- sche)'. Dit is onzinnig. Israël heeft nimmer het plan gehad om de bezette gebieden prijs te geven (zie de voort durende deportatie van de oorspron kelijke bevolking en het stichten van Israëlische vestigingen in het bezette gebied). Het is het nu ook niet van plan (zie elke krant van elke dag), laat staan dat Israël het zou wensen. Oegstgeest me]. C.C~A. Burggraaf Midden-Oosten (56) Is Israël Gods volk? Ieder mens over heel de aarde behoort tot Gods volk, die de leer en de woorden van Chris tus ln praktijk brengt; hebt elkander lief; draagt elkanders lasten; wie twee rokken heeft, geeft er één aan iemand die er geen heeft; vrede zij Ulieden; enz. Men leze hierover het Nieuwe Testament, en make voor zichzelf uit of hij of zij tot Gods volk behoort of tot het volk van de satan. Laren NH G. Plat-Vincent Midden-Oosten (57) Het zou veel schrijvers van stukjes over het Midden-Oosten deugd doen, als ze eens geregeld luisterden naar de commentatoren Korteweg en Neu- man voor de radio. Wat nu geschre ven wordt, is vaak emotioneel of vroom en geeft blijk van grote onkunde over het probleem, vooral bij vrouwen. Noordwijk aan Zee J. Bamhoorn-Korbee Midden-Oosten (58) Het wordt ons Nederlanders van Ara bische zijde kwalijk genomen dat we pro-Israël zijn. Dat zijn we ook, geluk kig maar. Want ik heb geen goed woord over voor misdadigers die naar MUnchen komen om Joodse sportlie den te vermoorden, of die onschuldi ge reizigers vermoorden in een stati onshal. Daarom is de laatste cent die ik kan missen voor Israël. Amstelveen J. Vos Van een verslaggever LEEUWARDEN Niet persoonlijke, maar politieke overwegingen hebben oud-premier mr. B. W. Biesheuvel ertoe gebracht uit de poli tiek te stappen. In een ingezonden brief in het Friesch Dagblad van zaterdag schrijft de heer Biesheuvel (reagerend op een uitspraak van waarnemend ARP-voor- zitter drs. J. de Koning, dat hij niet kon begrijpen waarom Biesheuvel in dertijd opstapte) dat de heer De Ko ning 'deksels goed kan weten dat niet pereoonlijke, maar uitsluitend politie ke overwegingen mij tot dort ingrij pend besluit hebben genoodzaakt.' De heer Biesheuvel zegt naar de pen te hebben gegrepen om elk misver stand uit te sluiten. 'Persoonlijk was het mij liever geweest als ik, evenals in 1967, in de Kamer had kunnen te rugkeren. Nu echter ging het om mijn politieke geloofwaardigheid je gens de kiezers en mijn politieke inte griteit' De oud-premier voegt hieraan toe: 'Er was ©en fundamenteel me ningsverschil met de (kleine) meer derheid van dc fractie die in zee wil de gaan met de linkse drie, de partij en van Keerpunt 72, die voortzetting van het gevoerde beleid van het vori ge kabinet het slechtst denkbare von den en vinden.' Hij herinnert de heer De Koning aan diverse gesprekken, waarin hij liet weten onoverkomelijke politieke be zwaren te hebben tegen deelname van de ARP aan het linkse kabinet-Den Uyl-Van Agt 'Ik acht diie deelname schadelijk voor het land en schadelijk voor de partij', aldus mr. Biesheuvel. Voorts doet de ex-premier een oproep op de ddep ingrijpende meningsver schillen ter discussie te stellen. Deze verschillen zou men in de ARP niet moeten verdoezelen. Laat men er open over discussiëren. De toekomst van de partij is daarmee gebaat, aldus de heer Biesheuvel. Mr. B. W. Biesheuvel De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Ter gerustelling van degenen die met zorg de activiteiten gadeslaan van een groepje Nederlanders dat ijvert voor het verstevigen van de banden tussen de Verenigde Staten en Nederland, alsmede die tussen de Verenigde Sta ten en de NAVO diene de volgende overweging: zolang Nixon president is, zal hij - als het hem uitkomt het bestaan van dat tweetal banden ook wel ontkennen. De ijverende Ne derlanders worden er op gewezen dat pogingen om Nixon af te zetten dus in het geheel niet strijdig zijn met hun streven die banden te verstevi gen. Utrecht George a. Slcmensma Verantwoordelijkheid Naar aanleiding van het dodelijk on geval bij de Bergertunnel in Alkmaar, veroorzaakt door een stomdronken au tomobilist, komt de vraag weer op ln hoeverre caféhouders, barkeepers enz. in het algemeen verantwoordelijkheid dragen door mensen gelegenheid te geven zich dronken achter het stuur te zetten. Gelukkig zijn er caféhou ders (en hun personeel) die zich van hun verantwoordelijkheid in dit op zicht bewust zijn. Het standpunt dat iedereen vrij moet zijn te drinken hoeveel hij wil, is verwerpelijk als de ze vrijheid het grote risico meebrengt anderen en zichzelf groot leed toe te brengen. Dezelfde verantwoordelijk heid geldt ook voor de gastheren van feestjes. AUcmoor J.Kant w. a. Ballingcr Gods dwazen. Uitgave: Zuid-Hollandsche Uitgevers mij. NV Den Haag. Prijs ƒ23.90. 'The man that God made mad' is de Engelse titel van deze roman van moed en hartstocht van Ballinger, die P. A. Zandstra in het Nederlands heeft vertaald. Het verhaal heeft een wrange actiallteit omdat het huivering wekkende episoden oproept van de Ierse opstand van 1916. Centraal staat de vrijheidsheld Declan O'Donovan, vechter en minnaar. Sterke karakters, felle dialogen, zelfopoffering, verraad en de meedogenloze kracht, waarmee Engeland de Ieren poogt te breken, karakteriseren dit dynamische en zeer realistische boek, dat om beurten ver bijstert en ontroert. Ballinger weet de beklemmende spanning op te voeren naar het moment, waarin het lot van de toekomst van Ierland in handen ligt van de onverschrokken O'Dono van, een van Gods dwazen.De au teur eert in z'n boek mede grootva ders en grootmoeders van het Ierse volk, dat nog altijd vrede en rust ontbeert Rfs Van een onzer verslaggevers NUNSPEET Binnenkort krijgen de gereformeerde kerken er weer een nieuw blad bij, rechts van het midden. Het confessioneel gere- aanbidding formeerd beraad wil een maandblad oprichten, dat voorlichting geeft over 'de precaire en zorgelijke situatie', waarin de gereformeerde kerken zich bevinden. In een circulaire aan de sympatisan- ten vraagt het bestuur 50.000 gulden bijeen te brengen om de uitgave mo gelijk te maken, 'an voorlichting be staat dringend behoefte'aldus het be stuur. 'Velen weten het niet meer, zijn ontmoedigd en dreigen zich bij de situatie neer te leggen. Zij zoeken naar een teken van herkenning, naar een oriënteringspunt dat zekerheid kan verschaffen in de maalstroom. Dit punt, beter gezegd deze richtingwij zer, zou het op te richten maandblad kunnen verstrekken. Het zou koers kunnen houden. Niet om de kerken te splitsen, maar om hen op te roepen het spoor van de reformatie en van onze belijdenisgeschriften te volgen en daarmee de eenheid te dienen'. De secretaris van het CGB, ds. M. P. van Dijk te Nunspeet (Colijnstraat 51), vertelt ons, dat men al op zeer korte termijn wil beginnen. Als naam van het blad wordt gedacht aan •Woord en daad'. Hoofdredacteur zal dr. B. Wentsel uit Den Haag worden. De bedoeling is niet een onverteer baar theologen-blad, maar een zeer be- Van een onzer verslaggevers WESTERVOORT In vele kerkelij ke gemeenten probeert men met meer of minder succes nieuwe vormen van gemeenteopbouw uit, om het 'ambt al ler gelovigen' meer tot zijn recht te doen komen. Zo'n gemeente is de ge reformeerde kerk van Westervoort-Ze venaar. De kerkeraad is daar bezig zijn be voegdheden te verdelen over werk groepen, waarvoor ieder gemeentelid zich naar eigen mogelijkheden en in teresse kan opgeven. Men denkt voor lopig aan dertien van zulke groepen: voor eredienst, gemeenteopbouw, kate- chese, kerk en jeugd, publiciteit, pas toraat. diakonaat, zending, evangelisa tie. vrede, oekumene, financiën. De kerkeraad is dan een soort verkeers plein, waarop alle wegen uitkomen en alle taken van de gemeente elkaar tegenkomen, het centrale beleidsor gaan. Eén lid van de werkgroep wordt be vestigd tot ouderling of diaken: dege ne namelijk, die de groep vertegen woordigt, in de kerkeraad. Maar het gaat er daarbij niet om, dat zij als persoon tot ambtsdrager bevestigd zijn. Eerder is het ambt een kerkelij ke erkenning van de werkgroep als geheel. In de vertegenwoordigers zijn de werkgroepen zelf tot het ambt ge roepen, zonder dat alle leden afzon derlijk bevestigd zijn. Een uitzonde ring wordt alleen gemaakt voor de werkgroepen pastoraat en diakonaat. Daarvan zijn om hun bijzondere en vertrouwelije functie alle leden ou derling resp. diaken. Dit alles diepten wij op uit 'Onder- wegwijzer', de gemeentegids van deze kerk, die naast het gewone adressen- materiaal ook goed inzicht geeft on deze nieuwe opzet en daardoor meer waard is, dat er ook buiten de Lie mers goede nota van wordt genomen. Ze is te krijgen bij ds J. J. van Nij- en, Haemersestraat 5, Westervoort. vattelijk gezindblad met b.v. een ru briek voor de vrouw. Waarom een eigen blad? De circulaire zegt: 'Er wordt veelal geschreven, maar helaas niet steeds in de lijn van onze gereformeerde traditie. Wat dit betreft laten de toonaangevende pu- blictieitsmedia ons dikwijls in de steek (om het nu maar zachtjes u-ilt te drukken). Vandaar de behoefte aan een goed eigen maandblad*. Ds. Van Dijk: 'Velen voelen zich bij Waarheid en Eenheid (het blad van de verontrusten) niet thuis. Centraal Weekblad en Gereformeerd Weekblad zijn over het geheel uitstekende bla den, maar toch blijft er behoefte aan een blad, dat krachtig leiding geeft en concrete adviezen aan mensen, die met problemen zitten'. Horizontaal: 1. gil, 4. oefening, 7. jon gensnaam, 9. zangwijs, 11. plaats in Duitsland, 13. groente, 15. twaalf gros van knopen, 16. priem, 17. familielid, 18. horizon, 20. Turks bevelhebber, 22. opgeld, 24. vreemde munt, 25. gereed schap voor vlasbewerking, 28. uni form, 29. zeker kaartspel, 30. snuit. Verticaal: 1. tent, 2. plaats in Lim burg, 3. achting, 4. plechtige gelofte, 5. uitstap, 6. eens, 8. edelgesteente, 9. snij werktuig, 10. eer, 12. sober, 14. lofspraak, 18. schildpad, 19. verkeers, 20. vis, 21. plant met geneeskrachtige wortel, 23. jongensnaam, 24. twijg, 26. latwerk; 27. zoen. oplossing Horizontaal: 1. terpentijn, 8. s.o., 9. erker, 10. as, 12. ene, 13. ras, 15. urn, 17. ido, 19. pon, 21. laks, 23. part, 24. pk. 25. arena, 26. d.o., 27. terp, 29. leem, 31. Eli, 32. ank, 34. ere. 35. bar, 37. alm, 39. Rt, 41. aroma, 43. at, 44. tolerabel. Verticaal: 1. To, 2. ren. 3. prei, 4. e.k., 5. Nero, 6. tra, 7. na, 8. sculpteur, 11. sentiment, 12. enk, 14. spa, 16. rakel, 18. dreun. 20. order, 22. sap, 23. pal, 28. rib, 30. Eem, 32. arre, 33. Kama, 36. aal, 38. lab, 40. tt., 42. o.r., 43. al. UTRECHT De Nederlandse r.-k. bisschoppen menen, dat een blijvende vrede voor Israël tot stand zal moeten komen via beraad tussen alle betrok ken partijen, waarbij ook de belangen van de Palestijnen in het oog dienen te worden gehouden. Zij hebben dit geantwoord op de brief van de Neder landse rabbijnen aan de kerken over hun houding in het conflict in het Midden-Oosten. De bisschoppen geven de verzekering, dat zij meeleven met het volk van Is raël, evenals met allen die onder ge weld te lijden hebben. Juist omdat zij bekommerd zijn om het lot en de identiteit van het Joodse volk, dat na een eeuwenlange vervolging verlangt naar een veilig tehuis, menen de bis schoppen niet te kunnen volstaan met een veroordeling van het gebruik van geweld. 'Er is een reeks oorzaken aan te wij zen voor het conflict rondom Israël', aldus de bisschoppen. Zij zijn van me ning, dat alles gedaan moet worden om deze oorzaken weg te nemen ten einde te voorkomen dat zich steeds nieuwe gewelddadige verschijnselen voordoen. Ds. M. P. van Dijk Soms is ons leven een bonte ling van licht en donker, van vei en vreugde. Na het keiharde over de grote slavernij over Egypte we zien de verordei om zo te zeggen aan de zuilen h; en zien de hongerlijders door de sj ten en over het land trekken geheel ander tafreel. Een oude vi en zijn zoon. We komen dichter; huis, d.wz op de manier van de die je achter je dicht doet en even los kunt zijn van alle ellt omdat een mens het anders niet houdt Na dat eerste stuk over' maatregelen heb je de neiging om scheid te nemen van Jozef en verder te laten voor wat hij is. dan ineens kom je hem weer bij de totaal verouderde en naar graf neigende Jakob. Jakob heeft zoon laten komen. Er vindt een sprek plaats tussen vader en zoon. vader heeft nog één verzoek v< hij heengaat Jozef moet hem z door zijn hand tussen zijn bent leggen, dat hij hem niet in dit de land zal begraven. De hoop is niet uitgeblust Het is allemaal and gelopen. Veel heeft deze hi man gezworen, maar deze gedat kwelt hem, begraven te worden vreemde grond, ver van het beloc land, ver van het land waar zijn der en grootvader liggen en zijn der niet te vergeten. Hij vraagt lit en trouw. Een mens die de dood komen en daartegen opziet en zich heen tast naar een vertrt naar het vertrouwde land. Jozef looft het, hij zweert het Het zal; beuren. En dan nog een kleine deling: 'En Israel boog zich s dend neer aan het hoofdeinde van bed.' Een geweldig moment Je de neiging om een stap achtei doen. Hier is een mens, eenzaam tergebleven, met veel mislukkf en veel verdriet Hij maakt vreemd gebaar. Een gebaar waar joenen mensen in deze tijd hun brauwen over zullen optrekken, aanbidt Hij strekt zijn stervend uit naar God. Naar die God met, het geen gemakkelijke tocht g< is. Is Jozef al weg? Of heeft hij gezien? God is de allerlaatste Hij de eerste was. De allerlaatste] wie hij zich wendt met wie hij spreken. Wét Jakob gezegd heeft tetjn< ten we niet Hoeven we ook niet f weten. Wie het eenmaal gezien vergeet het z'n leven niet. Er is van vrede in. Een onmogelijke vr Israël bidt in Egypte. Het is goed ort- weest en hoe goed het geweest is i orj-_ len mensen later weten en vooral i op hun beurt, moeten laten zien. Cl nesis 47. 27-31. Bt- door Adr. Hager GSTC ut di idelk ite: igerir ilogisi Igebo tell in Hing ling DEN HAAG Geen der componisten die op het zaterdagavoi va: programma van het Residentie Orkest stond afgedrukt, behoort tl; vei de eliteklasse der toondichters. Gossec vindt men alleen terug in muziekencyclopedie, Hummel heeft het nauwelijks verder gebrad Ib§rt passeert slechts zelden de Franse grens, Massenet is ook operacomponist vrijwel vergeten en Bizet dankt zijn bekendheid u renigi sluitend en alleen aan Carmen en Arlésienne. Het- overwegend Franse karakter dankte het programma aan de gastdi- rigent Jean Martinon, die nooit nalaat de produkten van eigen bodem te in troduceren. Een goed muzikaal ambas sadeur. Voor het gemak rekende hij Gossec dan ook maar tot zijn landge noten, al stond diens wieg in België. Een curiositeit als zijn symfonie uit 1774 is het nauwelijks waard om af te stoffen, het stof ligt er even duimen* dik op als de langdradigheid. Evenals men bij gloeilampen slechts aan één merk denkt, associeert men trompetconcerten met Maurice An- drée. Daarmee doet men andere trom pettisten tekort zoals de Amerikaan Robert Nagel in het concert van Hummel. Hij bleek een trompettist te zijn die zijn partij kan meeblazen, al werd het wel duidelijk, dat Hummel niet geheel ten onrechte bijna verge ten is. De concertzaal herbergt binnen zijn vier muren te weinig humor. Concert publiek lacht zelden, muziek is een ernstige zaak, althans dat heeft men ervan gemaakt Ibert maakte muziek bij een oude klucht en het moet zijn bedoeling zijn geweest met het diver tissement zijn toehoorders te verma ken. Al luisterende leest men dan toch nog even de toelichting na om te zien of het inderdaad de bedoeling van de componist was de spot te drij ven met de bruiloftsmars van Men delssohn en de goede oude Blaue Do- nau. Ja, en dan krijgt men er toch zin in. En is men bereid een tussen- applausje aan te bieden, zeker als zo'n werkje door Martinon met een zil typisch Franse slag wordt gebracht men de schutters die eraan kon hun herkent Herkenning blijft nu t rj maal de verkooptechniek van deze pulaire serie. *est 1 Ook in de niet kapot te krijgen Mi n acc tation uit Thais, een Massenet-ope (jr die volkomen vergeten is. Jaring Q<t0I ta mocht zijn solistisch aandeel 1 cr 0I kroond zien door een gul gegeven plaus. Ruim honderdjarige uitsmij - was de suite Arlésienne van Martinon en orkest bewezen dat strict oudje nog best mee kan en gezien ln h( spontane reactie van het publiek, t£ri>ai Bizet de eerstkomende 25 jaar i wel op herkenning en zodoende op kenning rekenen. hema Van een verslaggever MAASSTRICHT Een groot aantal leden en bestuursleden van de Maastrichter Staar, dezer dagen teruggekeerd van een concertreis naar Rome, is ontstemd over het optreden van het bisdom Roermond, dat de reis zou hebben aangegre pen om er propaganda uit te slaan voor bisschop Gijsen. Deze was niet alleen aanwezig toen de Staar in audiëntie werd ontvangen bij de paus, maar ook, tot veler verbazing, bij het leggen van een krans bij het monu ment van de onbekende soldaat in Rome. Bij het eerste concert van de Maas trichter Staar in Rome, kwam bisschop Gijsen samen met bisschop Simonis van Rotterdam in vol ornaat de concertzaal binnen en moesten in allerijl ereplaatsen worden vrijgemaakt Bisschop Gijsen was vergezeld van zijn vicaris-generaal mgr. A. Castermans en zijn perschef J. Spanjaard. 'Onze reis is gebruikt' aldus een woordvoerder van het koor, 'om bisschop Gijsen een beter image te bezorgen. Het gaat er niet om of wij voor of tegen deze bisschop zijn. Wij willen enkel zingen en wensen niet betrokken te worden in kerkpolitieke tegenstellingen.' De persdienst van het bisdom Roermond zal vandaag commentaar geven op deze zaak. VATIKAANSTAD (AP) De I schop van Den Bosch, mgr. Bluyss n"^ heeft een nieuwe Nederlandse chismus aan het Vatikaan aange a den. Verwacht wordt dat hiermee' n meningsverschil tussen Rome en Nederlandse bisschoppenconferei uit de weg zal worden geruimd, za fciieu uit betrouwbare bron vernomen. Mgr. Bluyssen is in particuliere», diëntie ontvangen door paus Pau] nadat het Vatikaan de nieuwe had goedgekeurd. Het meningsverschil tussen het vfuna. kaan en de Nederlandse hiërart ontstond vorig jaar, toen in N< land een nieuwe catechismus werd publriceerd en toegezonden aan 1» chies en katholieke scholen. (ADVERTENTIE) nds ,i g( Zoetermeer Dinsdagavond om 8 uur is er In gebouw Kruispunt (wijk Palensteyn) film- en informaUeavond over: ,JDe ondergrondse kerk en vervolgde chrstenen" aif ti achter het IJzeren gordijn an d srt gi jnan BC* - als Inl. Evang.team „Open Huls", Stsd- afges houdersrlng 210. Deze schokkende documen taire mag u beslist niet mit sen. De heer Kranenburg vin de I.C.C.C. zal gaarne u» vragen beantwoorden. Kom en neem anderen me». :e et en za nxvee r Rij jksbe ars z; ui n. D op lire 3. gei jaa op >veml ar n i UH: unit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2