{O-EXISTENTIE LEIDT NIET TOT PARADIJS Bonn en de rol van Moskou in crisis Midden-Oosten IQUW/KW'AJjfTET ZATERDAG 10 NOVEMBER 1973 BUUTENLAM) T13/K19 FERRY VERSTEEG IX LATUXS AMERIKA grond een bestaan vinden? Het totale oppervlak van Haïti bedraagt 28.000 vierkante kilometer, maar een groot deel daarvan wordt gevormd door ont- boste heuvels en bergen, waarvan de vruchtbare toplaag door de regen is weggespoeld. Op het nog bebouwbare gedeelte ver dringen zich bijna letterlijk miljoe nen Haïtianen. Het kleingrondbezit overheerst hier sinds generaal Petion kort na de onaf hankelijkheid het land in vrij kleine stukken verdeelde onder oorlogsvete ranen^ Door een generaties lang pro ces van overerving ontstond een ein deloze versnippering Talloze boertjes hebben helemaal geen land meer en de helft van de grondbezitters heeft minder dan een hectare. Concentratie van grondbezit en daar op volgende mechanisatie zou een op lossing zijn. Maar het Haïtiaanse over heidsapparaat is veel te zwak °m zo iets te realiseren en de weerstanden op het middeleeuwse platteland zijn zeer groot. En waar zouden trouwens de mensenmassa's heen moeten, voor wie op het platteland geen plaats meer zou zijn? Herbebossing wordt ook wel als een remedie gezien. Maar elke nieuwe boom vertegenwoordigt een waarde volle brandstof en zou daarom geen lang leven beschoren zijn. Alleen een algemene emancipatie van de bevol king zou grootscheepse programma's voor herbebossing kansen bieden. Cultuur Verder is er nog een fundamentele zaak: de cultuur van Haïti is in tal van opzichten volstrekt verschillend van de moderne westerse cultuur, vanwaar veel sbimulansen tot veran dering moeten komen. Wat ook al weer de nodige problemen zal opleve ren. De Haïtiaanse samenleving ver keert nog niet eens zoals de meeste andere ontwikkelingslanden - in een overgangsfase, maar is nog werkelijk traditioneel. De antropoloog Robert Crassweller: 'De Haïtiaanse verering voor de grond als een bron van voedsel, als de wor tel van heiligheid en symboliek voert naar een waardensysteem en een be wustzijn, dat diep in het verleden ligt begraven. Religie en muziek hebben eeuwen doorstaan en zullen ook be stand blijken tegen de aantasting van het stamleven en de verspreiding van het volk en cultuur". Hij wijst er verder op, dat deze Haïti aanse cultuur grote problemen heeft met de westerse techniek en met z'n lange traditie van conversatief am bacht en kleine marktactiviteiten nau welijks open staat voor moderne han del en nijverheid. 'Logica en redelijkheid, oorzaak en gevolg, verschijnen in vormen, die niet-Haïtianen nauwelijks zullen her kennen', aldus Crasweller. Hij noemt het voorbeeld van een Europese diplo maat, die donderdags op weg naar huis een wasserij binnenliep om z'n wasgoed op te halen. Het bleek nog niet te zijn gewassen. 'Maar waarom niet?', vroeg de lichtelijk geïrriteerde Europeaan. 'U had zelfs beloofd, dat het woensdag al klaar zou zijn'. 'Ja', antwoordde de baas van de wasserij geduldig, 'en als u er gisteren naar had gevraagd, zou het klaar zijn ge weest'. De oude dictator Frangois Duvalier, streefde de stagnatie bewust na, om dat hij meenden, dat de meeste we tenschappelijke vernieuwingen en nega tieve uitwerking hebben op de bevol king. Ook stelde deze bloedige tiran. Beproeving door het vuur deel van een extatische Voedoecere- monic in Haïti. dat het geestelijk belangrijker Is dan het materiële, en om dat te illustre ren bevond zich altijd een bijbel op zijn bureau en een portret van de paus aan de wand van zijn werkka mer. Wat men daarvan ook mag den ken, het blijft een feit, dat deze idee ën ook in het huidige Haïti met zijn grotere openheid naar buiten wijdver spreid zijn. Daarbij wordt vaak een argumentatie gebruikt, die men direct heeft ontleend aan westerse maat schappijcritici. Zo liet de conservator van het Natio nale Museum van Haïti, Gerard Lau rent, ons weten, dat het Westen geen gevoel meer heeft voor de onzichtbare realiteit, voor de Edi (ziel) en voor het bovennatuurlijke, wat toch de bron van het leven is. Daarom is, naar zijn inzicht, de westerse cultuur onevenwichtig, voornamelijk gericht op het materiële en wordt de mens er behandelt als een machine. Laurent: 'Verveling, onverantwoorde lijkheid en ont-menselijking zijn de zichtbare gevolgen'. Hij noemt verder de overbevolking, de verwoesting van de natuur en de vervuiling, die het Westen produceert. En hij wijst er op. 'dat alleen de Zwarte Mens, de Haïtiaan, de morele verplichting waar maakt in liefde te leven met respect voor alle mensen, en in sociale en uni versele broederschap'. Samenwerking Inderdaad overheersen samenwerking en solidariteit bij het merendeel van de Haïtiaanse bevolking het individua lisme. Dat is voor de jachtige wester ling, die Haïti bezoekt inderdaad een onverwacht prettige gewaarwording. Maar het is ook een deelwerkelijkheid. Op de drukkende avond voor ons vertrek barst een hevig onweer los boven Port-au-Prince en valt in ons hotel de elektriciteit weer eens uit. Samen met de receptio nist, de hoteleigenaar, diens vriend de brandweercomman- dant van de hoofdstad en de enige andere gast, een Ameri kaanse kinderarts, zitten we even later bij kaarslicht en met een glas rum op de veranda van het 'hotel, terwijl de regen neerhoost en de bliksem stukslaat tegen de bergen achter de stad.. De Ameri kaan vertelt over de moeilijkste bevallingen, die goed afliepen. Dan komt de jeugdige brand- weerchef met zijn grootste pro bleem. Dat is geen brand, maar zijn verstopte rioleringen, waar dagelijks dode baby's in worden gegooid Dit was het laatste artikel uit ccn serie van drie. Het eerste cn het tweede ver schenen in onze krant van 27 oktober cn 3 november. DE WEG NAAR HET EDEN VOL heeft gehouden over de geschiedenis van de Sowjet-Unie en het dialecti sche en historische materialisme. Uitgangspunt van prof. Woslensky bij het definiëren van het omstreden be grip 'vreedzame coëxistentie 'is het programma dat de Communistische partij van de Sowjet-Unie in 1961 toen Nikita Chroestsjew nog aan de macht was aanvaardde. Daarin staat dat de 'moderne periode, die ge kenmerkt wordt door de overgang van het kapitalisme naar het socialisme, het tijdperk is van de strijd der beide aan elkaar tegengestelde maatschappe lijke systemen; de periode van de so cialistische cn de nationale bevrij dingsrevoluties; het tijdperk van de ineenstorting van het imperialisme en de liquidatie van het kolonialisme; de periode van de overgang van steeds meer volken naar de weg van het so cialisme; het tijdperk tenslotte van de triomf van het socialisme en commu nisme op wereldschaal'. In dat programma wordt voorts ge zegd dat 'de revolutionaire omverwer ping van het imperialisme zich niet gelijktijdig in de gehele wereld zal voltrekken. Aangezien de kapitalisti sche landen zich economisch cn poli tiek niet gelijkmatig ontwikkelen, vol trekken de revoluties in de verschil lende landen zich op verschillende tij den'. Dit laatste betekent volgens de Russische hoogleraar (in een samen vattend artikel in het Westduitse weekblad Die Zeit)', dat 'een histori sche periode van het naast elkaar be staan van staten met aan elkaar te gengestelde sociale en politieke syste men noodzakelijk is'. In de opvattingen van de Sowjet-Unie betekent deze 'noodzakelijke' vreedza me coëxistentie geenszins dat de con frontatie tussen beide maatschappelij ke wereldsystemen zal ophouden te bestaan. De strijd tussen het proleta riaat en de bourgeoisie, tussen het wereldsocialisme en het imperialisme zal tot de volledige overwinning door het communisme op wereldschaal worden voortgezet'. Dit schreef enkele maanden geleden vóór het uitbre ken van de oktober-crisis in het Mid den-Oosten prof. R. Ryschenko, rector van het Instituut voor maat schappij-wetenschap bij het centrale comité van do Communistische partij van de Sowjet-Unie, in het partijblad Prawda. Kenmerken Deze hoogleraar brengt voorts in her innering dat volgens Lenin de vreed zame coëxistentie niet in tegenspraak is met een 'opgave van een alzijdige ontwikkeling van het revolutionaire proces, maar dat zij integendeel tot de verwezenlijking hiervan bijdraagt'. Volgens prof. Michael S. Woslensky in Die Zeit van 26 oktober zijn voor de Sowjet-Unie de voornaamste kenmerken van de vreedzame coëxis tentie: 1. het afzien van oorlog en het oplossen van conflicten door onder handelingen; 2. gelijke rechten, we derzijds begrip en vertrouwen tussen de staten onderling en het ontzien van de belangen van anderen; 3. niet- inmenging in de binnenlandse aange legenheden van andere staten; 4. strikte respectering van de soevereini teit en territoriale integriteit van alle landen; en 5. uitbouw van de econo mische, wetenschappelijk-technische en culturele samenwerking op basis van gelijkheid en wederzijds voordeel. Wat punt 1 betreft hebben ook de huidige Sowjet-leiders getoond er niet voor terug te deinzen, het gebruik van geweld (om het zacht uit te druk ken) te 'tolereren', als onderhandelin gen niet tot het gewenste succes lei den. Overigens bewees de veel ernsti ger Cubaanse crisis al in 1962 de revolutionarie krachten mogelijk moet maken de meest succesvolle weg .naar de macht te kiezen'. Revolutionaire hulp En dan komt het: 'De hulp die socia listische staten aan de revolutionaire krachten in de wereld geven, is niet in tegenspraak met het principe van de vreedzame coëxistentie. Want het streven achter deze vreedzame coëxis tentie heeft de bedoeling, de macht en de eenheid van de socialistische landen tegenover de verenigde krach ten van het internationale imperialis me te bevestigen en te versterken'. Hoe dat te rijmen valt met 'weder zijds begrip en vertrouwen en het ontzien van de belangen van anderen' (punt 2) mag ieder voor zichzelf uit maken. In het leerboek voor partijscholing onder de titel 'De communistische we reldbeweging, beknopt overzicht van strategie en taktiek' dat vorig jaar in niteit van socialistische landen'. Het gaat de Russische leiders dan ook voornamelijk om punt 5, waarvan zij grote verwachtingen hebben. Heeft niet de veel geciteerde Lenin gezegd dat de vreedzame coëxistentie moest worden geproclameerd 'samen met on ze handelsvoorstellen?' Hij deed dit in een brief aan de Russische delega tieleider bij de Geneefse ontwape ningsconferentie in 1922, die had op geroepen tot vrede en ontwapening en een breed opgezet vredesprogramma had uiteengezet. Lenin: 'We zullen ie dereen intrigeren. Dat zal ertoe bij dragen. de vijand te demoraliseren. Met zulke taktieken zullen we win nen, ook als Genève een mislukking wordt'. Om te besluiten met prof. Michael S. Woslensky: 'Vreedzame coëxistentie is geen weg naar het naar elkaar toe groeien van het communisme en het kapitalisme. Zij zal ook niet leiden tot paradijselijke internationale betrek kingen'. Hij noemt de in het Westen slechts een jaar nadat eerdergenoemd programma van de Communistische partij van de Sowjet-Unie werd aan vaard dat zelfs een gewapend optre den tegen de Verenigde Staten niet tot de onmogelijkheden behoorde. Opvallend is in dit verband de recen te opmerking van de Russische minis ter van defensie, maarschalk Gretsjko, 'dat een oorlog tussen de Sowjet-Unie en de Verenigde Staten nog altijd mo gelijk is'. Het is een uitlating waar mee rekening gehouden moet worden, ook al lijkt er reden om aan te ne men dat de verklaringen van Gretsjko over oorlogskansen een politieke strekking hebben en voornamelijk be doeld zijn om in concrete situaties preventief te werken. De punten 2, 3 en 4 passen eveneens geheel in de opvatting van de Sowjet- Unie. dat zij er zelf niet aan gebon den is. Zo heeft de Russische schrij ver Walery Jegorow van het Instituut voor leninisme-marxisme van het cen trale comité van de Communistische partij van de Sowjet-Unie in Moskou vorig jaar nog een boek gepubliceerd, waarin hij zegt dat de vreedzame sar menwerking 'het revolutionaire we reldproces moet bespoedigen en het Moskou werd gepubliceerd, wordt ge zegd dat de politiek van vreedzame coëxistentie 'de betrekkingen tussen de kapitalistische staten onderling beïnvloedt, de middelpuntvliedende krachten in de imperialistische blok ken versnelt en in de heersende krin gen van de kapitalistische staten de positie versterkt van de voorvechters van vreedzame betrekkingen met de socialistische landen. Deze politiek', aldus de samenstellers van het leerboek, 'heeft er al wezen lijk toe bijgedragen dat in West-Euro pa het streven werd versterkt naar het terugdringen van de grote invloed van het Amerikaanse imperialisme'. Zij hadden er aan toe kunnen voegen dat de Sowjet-Unie gereed staat, met datzelfde imperialistische Amerika zeer voordelige wederzijdse handelsbe trekkingen aan te gaan, die een enor me omvang kunnen aannemen als het Amerikaanse Congres zijn medewer king verleent. Dé opvattjng, neergelegd in punt 4, weerhield ér de Sowjet-Unie in 1968 niet van, met geweld een eind te ma ken aan het liberalisatieproces in Tsjechoslowakije en vervolgens de zgn. Breznjew-doctrine te proclame ren, betreffende de 'beperkte soeverei verbreide mening dat de partijleiding in M°skou in 'duiven en valken' uit een is gevallen een legende. Met dit laatste bedoelt hij dat er geen me ningsverschil bestaat over het eind doel, hetgeen niet wegneemt, dat er wel degelijk verschil van inzicht kan bestaan over.de wijze, waarop in con crete situaties moet worden gehan deld. In zulke situaties kan als zij uit de hand lopen over oorlog en vrede worden beslist. Brandt In de Bondsrepubliek zal men er goed aan doen de politiek van kanselier Willy Brandt te steunen die er op ge richt is, ontspanning in Europa na te streven zonder zich aan illusies over te geven. Dit betekent dat toenade ring tot de landen van het Warschau pact alleen verantwoord is, aLs de Bondsrepubliek nauw blijft samenwer ken met de andere staten van West- Europa en ertoe bijdraagt, de onder linge afhankelijkheid tussen dit deel van de wereld en de Verenigde Staten een nieuwe inhoud te geven, die me de rekening houdt met de enorme verplichtingen tegenover de landen van de Derde wereld. sinds zijn komst aan de macht dn 1957 volop de vruchten plukte van het po litieke potentieel, dat deze religie bood. Hij reserveerde een belangrijke plaats voor zichzelf dn het Voedoe- pantheon en wist op geraffinneerde wijze de Voedoe-priesters - de Hou- gans - aan zijn regime te binden. De gevolgen van deze integratie van de Voed°e-priesters in de politiek, en met name in de Duvalier-dynastie, zullen nog lang nawerken. De tot staatsreligie gepromoveerde Voedoe is op d.eze wijze een doordringende con servatieve kracht geworden, wiens grote invloed en totale onverenigbaar heid met het moderne denken de oj> bouw van elke nieuwe maatschappij ten zeerste zal bemoeilijken. Ook het taalprobleem ds in Haïti van een massieve omvang en zal toekom stige ontwikkelaars nog tot wanhoop brengen. Want Haïti is uiteindelijk een stuk Afrika met een Frans vernis op het goeddeels Spaans-talige Latijns- amerikaanse continent- Om zijn bij zondere positie te benadrukken hand haafden de Haïtianen het gebruik van het Frans. De intellectuele toplaag spreekt het, of zij het in Parijs heeft geleerd. Maar negentig procent van de bevolking spreekt alleen Creools, een taal - of een zangerige manier van af korten - zonder degelijke woordenboe ken, geschreven grammatica, spel lingsregels of volwassen literatuur. Er zitten restanten dn van talen uit Sene gal, Dahomey en Normandië. Het is ook een taal, die naar een ge sloten wereld leidt. Zo moet onder wijs in dit land met zijn overgrote meerderheid van analfabeten absolute voorrang hebben. Maar onderwijs in welke taal? In het Creools, dat negen tig procent van de Haïtianen scheidt van het officiële en nationale leven? Of moet worden les gegeven in het Frans, waar het leeuwendeel van de boerenkinderen geen woord van be grijpt? Of zouden deze beide talen het best kunnen worden vervangen door het Spaans van de omringende Latijn se wereld? Grond De relatie tussen de boer en zijn grond is in Haïti ook hoogst proble matisch. Hoe kunnen de armzalige boertjes, die aan de voet van een kale berg of in de moerassige vlakten van het centrum op hun kleine stukjes nor Jaap den Boef e omstandigheden waaronder crisis in het Midden-Oosten ontstaan en de 'veiligheidscon- renties' die op het ogenblik in enève en Wenen aan de gang U jn, kunnen voor de westelijke 2 nden in het algemeen en wat uropa betreft de Bondsrepu- iek Duitsland in het bijzonder in extra aansporing vormen om haar toenaderingspogingen >t de Sowjet-Unie met de nodige nzichtigheid te werk gaan. et terreurregime van wijlen Francois Duvalier betekende in liet «enite Haïtiaanse verleden een duistere periode van willekeur en i agnatic. Heft huidige Haïti van de zoon Jean-Claude Duvalier ■ordt gekenmerkt door minder terreur en meer openheid, maar liet geringsbeleid blijf t zioli voornamelijk beperken tot bet op negen- ende eeuwse voorwaarden aantrekken van buitenlandse investeer- 5R, die de door Jean-Claude beloofde ecenomiscke revolutie moe- in aantrekken. Toch zou zelfs een Haïtiaanse regering, die op veel lergieker en efficiënter wijze aan de ontwikkeling van het land iu werken met hulp van welke methode of model dan ook ■ote en typisch Haïtiaanse banuiières moeiten nemen. t bedoel hiermee niet te zeggen dat e BRD (zoals West-Duitsland kort- eg wordt aangeduid) in haar contac- «i met de landen van het Warschau- 'et al te ver is gegaan. Wat totdus- X tussen de BRD enerzijds en de wjet-Unie, Polen, de DDR (of Duit- Democratische Républiek, zoals Kt-Duitsland officieel heet) en an- ere Oosteuropese landen is overeen komen, moest gebeuren. Ook een jbinet onder christendemocratische 'ding zou zich genoodzaakt hebben Iftien de relaties met de landen van it Oostblok te normaliseren. ligenbelang f 'j die beweren dat de BRD zich I eeft laten misleiden door de naar 'tspanning strevende Russische par- 1 lleider Leonid Breznjew die in erkelijkheid slechts belang zou heb- en bij bevriezing van de situatie in uropa vergissen zich. Inderdaad: g o Westduitse regering zou niet in N wt zijn geweest verdragen te sluiten |l 'et Oost-europese landen, als de lei- Bfers in het Kremlin daarbij geen be- gehad zouden hebben. Daar staat |penwel tegenover dat de verdragen J|0K niet tot stand zouden zijn geko- SPen, als de Westduitse regering ze Wet in het welbegrepen eigenbelang de BRD zou hebben geacht en als |Pe akkoorden niet een belangrijke bij- jjffage zouden kunnen leveren aan een ■"gemeen streven naar ontspanning in -T^e verdragen werden gesloten, on- Jknks het feit dat veel vragen onbe antwoord bleven met name die Jjaar de werkelijke waarde van het Bovereengekomene en naar de betrouw baarheid van de Russische bedoelin- Jgen in het algemeen. Wat die proble men betreft heeft de Westduitse rege Dc Russische partijleider Leonid Breznjew ring zich geenszins aan illusies over gegeven. Dat moge ten overvloede blijken uit de vasthoudendheid, waar mee zij- bij Moskou aandringt op het inlossen van de beloften, die het bij de ondertekening van het viermogend- hedenakkoord over Berlijn heeft ge daan. Voor de regering in Bonn blijft het lot van West-Berlijn toetssteen voor de ware bedoelingen van de Sow jet-Unie al het gepraat over tegen stellingen in het Kremlin tussen 'dui ven' en 'valken 'ten spijt Het uitbreken van de crisis in het Midden-Oosten, waarvan de Sowjet- Unie geruime tijd tevoren op de hoogte was, maar waarover zij zich ondanks haar met de mond beleden globale ontspanningspolitiek niet met de Verenigde Staten in verbin ding stelde, moet voor de Westduitse regering reden zijn om zich nog eens te realiseren, dat het streven naat ontspanning niet tot paradijselijke toestanden in de wereld zal leiden. Twee weken lang steunde de Sowjet- Unie openlijk de pogingen van de Arabische landen, met geweld een op lossing te forceren in het conflict met Israël. Welke rol de Russen in het conflict hebben gespeeld na de Israëli sche oversteek van het Suezkanaal is nog onderwerp van vele speculaties maar het is zeker, dat de vrees voor hun raketten een belangrijke reden was voor hun aandrang op een wapen stilstand. Deze ontwikkelingen in het Midden- Oosten waren voor de Franse minister van buitenlandse zaken Jobert aanlei ding op te merken: 'Een zeer bekende Franse actrice pleegde zich slechts met parfum te 'kleden'. Ik vrees dat wij, nu we door een even dun laagje ontspanning worden beschermd, nog eens zullen bevriezen'. En Carl Car- stens, de christen-democratische frac tievoorzitter in de Westduitse Bonds dag, liet zich ontvallen: 'Hoe de hou ding van de Sowjet-Unie met betrek king tot het conflict in het Midden- Oosten te verenigen valt met de ont spanningspolitiek, is moeilijk te be grijpen. Voor de propagandisten van ontspanning moet dit een goede les zijn'. Geen geheim Zo onbegrijpelijk als Carstens doet voorkomen, is het optreden van Mos kou echter niet. De Russische leiders hebben nog nooit een geheim ge maakt van hun bedoelingen en het kan geen kwaad, daar nog eens de aandacht op te vestigen. Ik doe dat met materiaal uit onverdachte bron, nl. uit de lezingen, die de Russische hoogleraar Michael S. Wolensky on langs aan de universiteit van Miinster in van de grootste barrières op weg ar maatschappijverandering zal zon- r twijfel de volksreligie Voedoe jken te zijn. Deze godsdienst heeft n eigen riten, priesters, kapellen, ers en talloze extatische momenten. Voedoe wordt meestal omschreven een mengsel van christendom en uit Afrika meegenomen animisti- lie gebruiken, waarbij de gecstenver- Sng een grote rol speelt. Het ge- ■iinjuik van kaarsen, Latijnse gebeden to; i klokjes van koorknapen komt in- :oa rdaad voor, maar de basis van Voe- |e blijft Afrikaans. De macht van edoe is zo groot, dat zendelingen missionarissen nauwelijks meer iberen haar openlijk aan te vallen. Jomvattend Voedoe ontleent haar grote bete- is in Haïti vooral aan het feit, dat niet alleen een religie is, maar een ig! mvattend systeem, dat alle mense* U« ke en boven-natuurlijke activiteiten Het is een brug tussen het ;ende en het onbekende, tussen pa- on en anarchie. Harold Courlander: s Voedoe voor de meeste Haïtianen "Ier betekent dat het christendom, nt dit, omdat het christendom hier :n maar een leer en gedragsregels bieden, terwijl de Voedoe be- ve dat nog vele andere dingen, lQr. sdt: een patroon van familierelaties, ecte communicatie met bovenna- 'lijke zaken, een geweldige emoti- le uitlaat, dans, muziek, drama, mefcater, folklore, directe bescherming i,__|en gevaren, genezing van ziekten. jichtbaarheid en een voortdurende 8e|atie met de voorouders enz. Voedoe heeft de Haïtiaanse poli ce k sinds lang beïnvloed. Het wordt door sommige historici al verbonden met de mislukte slavenopstanden in het begin van de achttiende eeuw. Het is zeker, dat deze volksreligie een samenbindend element vormde voor de opstandige slaven, die in het begin van de vorige eeuw een zelfstandig Haïti op de Franse kolonisatoren be vochten. Toch werd de Voedoe verbo den door de eerste leiders van de jon ge republiek, zoals Louverture, Dessa- lines en Christophe, die een nationale staat langs Europese lijnen wilden vestigen. Maar de Voedoe overleefde deze fase gemakkelijk en de latere Haïtiaanse heersers gooiden het op een akkoord je met de lokale Voedoe-goden en geesten. Was Voedoe traditioneel de religie van de gewone man, in de ja ren dertig van deze eeuw begon ook de Haïtiaanse intellectuele élite ex be langstelling voor te krijgen en won de overtuiging veld, dat de Voedoe de kern vormde van de nationale traditie en de Haïtiaanse mystiek. Het was vooral Frangois Duvalier, een geduchte Voedoe-kenner, die

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 19