Tactische kernwapens
voornamelijk een gevaar'
Als uw gedachten
NU in Israel zijn...
MOET UW GELD
ER OOK HEEN
Postgiro 23434
Veiling van Liz
bracht 4% ton op
AVONTUUR
IN KARINTHIË
Symposium wetenschapsmensen
Ontmoeting
Mary Stewart
Stankgolf is voorbij
Collectieve Israel Actie
Amsterdam
TROUW/KWARTET MA1VN1DAG 5 NOVEMBER 1973
BINNENLAND/R ADIO EN TV T4/K4
Van een onzer verslaggevers
LEIDEN De duizenden tactische kernwapens die in Europa voorhanden zijn, leveren geen bijdra
ge aan onze militaire veiligheid. Integendeel, er bestaan meer redenen dan ooit om ze in etappes terug
te trekken, zelfs wanneer men de NAVO met haar huidige doelstellingen een nuttige en wenselijke in
stelling vindt.
Dit kwam als algemene opvatting
naar voren op een symposium dat het
Verbond van wetenschappelijke onder
zoekers VWO zaterdag in Leiden had
georganiseerd in samenwerking met
het Nederlands Pugwash komitee
(een met subsidie van het ministerie
van CRM).
De tactische kernwapens werden in
1957 door de Amerikanen in Europa
ingevoerd, bracht prof. B. V. A
RöLing in herinnering, om een mili
tair evenwicht te scheppen tegen de
aanzienlijk grotere conventionele
strijdmacht van de Sowjet-Unie. Dat
mag misschien een paar jaar 'gehol
pen' hebben, maar toen hadden de
Russen dergelijke kleinere kernwa
pens ook en was dus de oude 'scheve'
verhouding hersteld. (Dr. P. Boskma
zette later uiteen dat die verhouding
helemaal niet zo scheef was en
is).
Maar er was wel degelijk iets veran
derd: Europa had er een volstrekt on
hanteerbaar wapensysteem bij, het ge
bruik als verdedigingswapen zou de
eigen vernietiging met zich meebren
gen. 'NAVO-manoeuvres zijn meestal
eerder afgelopen dan de bedoeling
was, omdat verplaatsingen in een
brandend en radioactief besmet Euro
pa dan niet meer mogelijk zijn'.
Einde
Het Westduitse Max Planck instituut
heeft het in verschillende variaties
uitgerekend. Wanneer tien procent
van het westelijke atoomarsenaal zou
worden gebruikt om binnenvallende
troepen tegen te houden, deelde dr.
Sonntag mee. en de Russen gebruiken
twee procent van hun atoomraketten
voor middelbare afstand, dan betekent
dat het einde van Wesi-Duitsland als
twintigste-eeuwse industriële natie.
Wat kan üe bedoeling van die wapens
dan zijn, vroeg prof. Röling zich af.
Officieel dienen ze voor het afschrik
ken van een eventuele aanval, en pas
als dat mislukt is, voor de feitelijke
verdediging. Maar is die vorm van af
schrikking nodig? De NAVO heeft
een kloeke conventionele strijdmacht,
die een aanval toch al weinig aantrek
kelijk maakt. En op de achtergrond is
er altijd het gevaar van een totale
oorlog met de Verenigde Staten. 'Men
kan zich niet voorstellen dat redelijk
denken/de mensen een welbewuste mi
litaire aanval op West-Europa zouden
willen doen'. En niet redelijk denken
de mensen zijn ook niet vatbaar voor
afschrikking.
Een ongewilde oorlog door het uit de
hand lopen van een locaal conflict
bijvoorbeeld in Griekenland of Polen
is niet helemaal uitgesloten, aldus
prof. Rüling. Maar dan is het in het
belang van beide partijen, het conflict
locaal te houden. Dat vereist een
nieuwe militaire aanpak: vechten niet
om te winnen maar om het evenwicht
te handhaven waardoor terugkeer tot
diplomatiek overleg mogelijk wordt.
Dreigt een partij militair te winnen
dan zal de tegenstander naar zwaarde
re middelen grijpen.
Het voorhanden hebben van tactische
kernwapens is met deze filosofie van
crisisbeheersing onverenigbaar, meen
de prof. Röling. zeker als men doelbe
wust vaag blijft over de omstandighe
den waaronder zij zouden kunnen
worden gebruikt. En daar komt de
NAVO-strategie van het 'flexibele ant
woord' in de praktijk op neer.
Een verklaring dat men kernwapens
niet als eerste zal gebruiken, is vol
gens de Groningse hoogleraar een
'heel bruikbare' stap naar ontspan
ning. die zou moeten worden gevolgd
door het terugtrekken van die wapens
uit gebieden waar conflicten te ver
wachten zijn. Dr. Boskma werkte die
gedachte verder uit, en stelde vast dat
Nederland op dit punt 'zowel binnen
de NAVO als daarbuiten zou kunnen
proberen, een actieve vredespolitiek
te bedrijven'.
Prof. J. K. Mettienen uit Finland
toonde zich in Leiden zeer bezorgd
over de invoering van 'mini-kernwa
pens', die door hun geringere kracht
militair minder onbruikbaar zijn dan
de huidige atoommunitie. Dat ver
hoogt de kans dat ze in een conflictsi
tuatie ook werkelijk zouden worden
gebruikt, en verlaagt dus de atoom
drempel. Want het lijkt uitgesloten
dat de tegenstander niet met kernwa
pens zou antwoorden
AMSTERDAM Ondanks de aanwe
zigheid van Liz Taylor, die zo nu en
dan zelf de hamer hanteerde, zijn vele
van de 130 aangeboden kostbare voor
werpen zaterdagavond in Hilton-Am
sterdam op een veiling ten bate van
weduwen en wezen van gesneuvelde
Israëli's ver onder de gelaxeerde
waarde van de hand gegaan. Niette
min bedroeg de opbrengst toch nog
ruim 460.000 gulden.
Zelf kocht de 41-jarige Amerikaanse
filmster, die vergezeld was van haar
nieuwe amant, de Amsterdammer
Henry Wijnberg, voor 6000 gulden
een diamanten rozen geslepen collier.
Een van haar eigen sieraden, een pa
relketting. die zij droeg en op een ge-
MARY PERKINS
Voor kijkers die enigszins open staan
voor oosterse filosofieën kan Ander
Nieuws van zaterdagavond een inte
ressante ontmoeting hebben betekend
met twee boeiende Indiërs. In het
NCRV-programma werd gezocht naar
een mogelijke verwerking van de yo-
galeer in het christelijk denken. Ve
len in onze tijd verwachten het cl-
leenzaligmakende in het oosten te sul
len vinden, maar talrijk zijn ook de
genen, die daar scherp afwijzend tegen
over staan. Een toenadering is bin
nen een half uur kijken en luisteren
uiteraard niet te verwachten.
Een enkele keer kon je wel in de
lach schieten om de wijze waarop Piet
Gambergen zijn grappen plaatste. De
Mounties-show als geheel bleef echter
ook deze keer een te oudbakken affai
re om nog voor modern amusement te
kunnen doorgaan.
AVRO's Letters Vreten was een aardi
ge propaganda voor het kinderboek.
Verscheidene deelnemertjes aan de
voorleeswedstrijd vielen op door een
goede en vlotte uitspraak en levendi
ge voordracht. Bepaald bemoedigend
tegenover de talrijke staaltjes van ge
brekkig hanteren ran de moedertaal.
Of de nieuwe spelshow van de NCRV
het, zoals dat heet, helemaal zal gaan
maken, durf ik niet te beweren. Er
zit het een en ander in dat lijkt op
Herkent u deze melodie?, en dan ga
je onwillekeurig vergelijkingen maken.
Kick Stokhuizen leek als spelleider
meer gespannen te zijn dan in zijn
vroegere quiz. We worden eigenlijk
overvoerd met dergelijke wedstrijden.
Het inschakelen van een computer om
de prijzen voor de winnaars te bepalen
is een leuk idee dat tenminste nog een
element van spanning in zich bergt.
De film van Hans Hylkema, gemaakt
in opdracht van de Nier-Stichting,
was niet alleen informatief, maar
bracht ook zeer gevoelig de patiënt
zelf naar vorenOntroerende momen
ten zijn met veel begrip vastgelegd.
De grote vijf van Farce Majeure ston
den voor de opgave, heel snel in te
springen op de voornaamste actuali
teit: de olieboycot. Je kunt niet pre
cies aangeven waar het 'm in zat,
maar het liep niet zo gesmeerd en er
leek minder sprankeling te zijn dan
gebruikelijk.
Van klassieke muziek in excellente
uitvoeringen was te genieten dank zij
de AVRO, die het befaamde platencon-
cert uitzond. Over dit evenement in De
Doelen van Rotterdam is in de krant
van 27 oktober geschreven. Daarin was
sprake van een ademloos luisteren
naar de verbluffende Zuidkoreaanse
violiste Kyung Wha Chung. Dat zal za
terdag ook in veel huiskamers onge-
twijfeld het geval zijn geweest. In de
pauze kregen we iets te zien van de
kunstveiling in Amsterdam ten bate
van de oorlogsslachtoffers in Israël.
Attractieve blikvangster was de Ame
rikaanse filmster Liz Taylor. Voor een
vluchtige kus verleidde zij bieders tot
het verhogen van hun bod met maar
liefst duizend gulden.
De zondagavond uitgezonden eerste af
levering in een tweede reeks WaaU
drecht-produkties stak qua verhaal en
spelprestaties gunstig af bij een aantal
afleveringen uit de eerste VARA-serie.
Er was een grotere mate ran natuur
lijkheid en de scènewisseling verliep
vloeiend en logisch. Het NOS-program-
ma onder de titel Bellevue zou een
ontmoeting worden met mensen in
sleutelposities. Het verband met de kin
dervoorstellingen van Proloog was niet
te achterhalen.
TON HYDRA.
geven moment in veiling bracht, le
verde aanzienlijk minder op. Het
snoer ging voor 2000 gulden van de
hand nadat de biedingen aanvankelijk
al tot 7000 waren opgeklommen. Met
het bieden werd echter opnieuw be
gonnen nadat Henry Wijnberg de zaal
erop had gewezen, dat het geen echte
parels waren.
Meer succes werd behaald met de ha
mer, die door Liz was gehanteerd. De
relikwie bracht 5500 gulden op plus,
voor de koper, een zoen van de diva.
Die attentie was er voor de ruim 600
andere veilinggangers niet. Maar voor
hen bleek alleen al de aanwezigheid
van de ster van zoveel waarde, dat zij
gretig 25 gulden hadden neergeteld
om erbij te zijn.
27
Timothy zwaaide met zijn programma,
schaterde van het lachen en was voor
korte tijd weer kind. En eerlijk
gezegd, ik ook. Het was een nummer
dat geen andere uitleg behoefde en
waarvan je van tevoren al wist hoe
het zou aflopen. Het was een variatie
op het overbekende waternummer,
dat ik al talloze malen had gezien.
Zo'n natte bedoening als het deze
keer was, had ik echter nog nooit
meegemaakt. Tot slot kwam er een
heel oude olifant, die de clowns ach
terna ging zitten, hen ondertussen
nog natter spuitend dan ze al waren.
Te oordelen naar zijn glinsterende
varkensoogjes had hij er erg veel
plezier in.
Na de clowns danste een aantal
meisjes met rose parasolletjes elegant
over een strak gespannen koord. Ver-
volgens werden we met hondendres
suur vermaakt. Toen dat voorbij was,
wees Timothy met zijn vinger in het
programma, wendde zich glimlachend
naar mij toe en fluisterde: 'Nu komt
het'.
De trompetten schalden, Herr Wagner
deed zijn aankondiging, de rode gor
dijnen gingen vaneen, een wit paard
galoppeerde vanuit de duisternis in
het licht van de piste. Op zijn rug
zat. mooier dan ooit, ernstig en voor
haar taak berekend, Annalisa. Ze
droeg een donkerblauw kostuum dat
aan een huzarenuniform deed denken.
Dit paard was geheel anders opge
tuigd dan de vrijheidspaarden. De
teugels waren prachtig versierd met
rood en goud en het zadel glinsterde
en flikkerde als waren er de prachtig
ste juwelen in verwerkt.
'O. wat mooi', zei Timothy vol ontzag.
Zijn ogen waren niet op het
meisje, maar uitsluitend op de hengst
gericht. Het deed mij denken aan de
foto's van Carmel op haar pony en ik
lachte in mijzelf. Toch was in dit
geval ontzag voor de berijdster ten
volle op zijn plaats. Ik wist dat alle
passen en figuren die de hengst met
zoveel gemak uitvoerde, jarenlange in-
tensieve en geduldige training vereis-
ten. Hoewel zij zelf het paard niet
afgericht had, werd cr toch wel heel
wat van haar capaciteiten gevergd om
het paard zo soepel zijn bewegingen
te laten uitvoeren. Hoewel ze toch
aanwijzingen moest geven, waren die
voor het oog niet zichtbaar. Ze zat
volmaakt ontspannen in het zadel en
terwijl het paard zijn hartveroverende
ballet uitvoerde viel het mij plotse
ling op dat het was alsof zij een
geheel met het dier vormde.
Erop attent gemaakt door Timothy
herkende ik nu de bewegingen: de
langzame, vloeiende Spaanse draf; de
drafbeweging op de plaats ofwel de
piaffe, en toen zoals ze ons had be
loofd de 'hogeschoolsprongen boven
de grond'. De hengst cirkelde lang
zaam naar het midden van de piste,
snoof een keer, legde zijn oren naar
achteren, plaatste zijn achterste benen
stevig in het zaagsel, en richtte ver
volgens zichzelf en zijn berijdster op
in een levade, de klassieke steigeren
de pose van de ruiterstandbeelden.
Terwijl de muziek de prestatie accen
tueerde bleef hij enige ogenblikken
lang in die houding staan, raakte toen
even de grond aan en je zag zijn
spieren samenballen gooide zich
zelf toen omhoog teneinde een sprong
op de plaats te demonstreren.
Een ogenblik lang leek hij daar in de
lucht gefixeerd, als was hij gevangen
in de stralen van de schijnwerpers.
Alle vier zijn benen had hij onder
zich ingetrokken. De juwelen glinster
den in duizend verschillende kleuren
en leken in schoonheid te wedijveren
met zijn krachtige, glanzende spieren.
Zoveel indruk maakte het dat je je
afvroeg of hij geen vleugels had.
Toen stond hij weer op de grond om
even later al knikkend en buigend en
met zijn voorhoef krabbend, achter-
waarts de piste te verlaten.
Ik slaakte een diepe zucht, als had ik
urenlang vergeten te ademen. Ti
mothy cn ik lachten tegen elkaar.
'Wat is nu de anticlimax?' vroeg ik
hem.
Hij keek op zijn programma. 'Nou,
hier staat het: Absolute Star-Attrakti-
on.Sandor Balog, heet hij. Het zijn
'Balog en Nagy' de koorddansers'.
Snim uouywoc©... 31Mh
«OTat EO (.«SB»
LOWIETJE
CPII
SMIDJE VERHOLEN
1. Op een koele avond in de voorzo
mer ging Smidje Verholen de
kersverse ereburger van de goede ge
meente Rijkhuyzen eens een buur
praatje maken met boer KnoMe. Hij
wandelde daartoe de deur van boer
Knolle's opkamer binnen en hij trof
de trouwhartige landbouwer daar aan
terwijl hij kennelijk uitrustte van de
vermoeienissen van een zware dag. De
boer had zijn kousevoeten uitgestrekt
naar de plattebuisikachel en hij nam
er zichtbaar zijn gemak van. 'Goeden
avond, heer Knolle', zei de smid. 'Ik
dacht zo, kom, ik ga eens even een
kom koffie halen bij boer Knolle.'
FERDINAND
'Dat kan, Verholen', zei boer Knolle.
De koffie is bruun. Maor as je denkt,
dat ik veur je opstao, dan bè-je d'r
glad naost. Je zal je zelf motte helle
pe. De pot staot op taofel, dus schenk
maor in. En as je dan effe naor me
luustere wil, dan kan'k je wat vertel-
le. Ik heb nieuws. 'Wat is dat dan
voor nieuws?' vroeg smidje Verholen
nieuwsgierig. 'Het spookt bie de
olde herberg", lachte de boer en slob
berend nam hij een teug van zijn ei
gen koffie. 'Als ik nou wist, dat jij
een bijgelovig boertje was, dan zou ik
je geloven. Maar ik zou zo zeggen,
kom op met je verhaal, Knolle. Want
je hebt natuurlijk een verhaal!'
'Ikke met*, giechelde boer Knolle
vetjes. 'Maor mien knecht Derk-Jan
wel. Je kesrne Derk-Jan toch wel? Die
goocheme Derk-Jan? Ik zal hem effe
roepen, dan ken-ie het je zelf vertel-
le.De boer brulde machtig:
'DERK JAN!!' En zie, daar kwam
de ijverige knecht reeds aangehold.
Zijn kleding toonde aan, dat hij ei
genlijk van zins was geweest het war
me bed op te zoeken, maar Derk-Jan
was gehoorzaam en daarom kwam hij
zoals hij was.
Radio vandaag
ROTTERDAM De Centrale meld
en regelkamer heeft code 2, die sinds
de afgelopen donderdag van kracht
was, laten vervallen. De stankgolf die
met name het westelijk deel van
Vlaardingen teisterde is voorbij. Op
het ogenblik komt nog een klein aan
tal klachten binnen over oliestank.
Volgens Rijnmond wordt die stank
veroorzaakt door de op volle kracht
draaiende raffinaderijen in het Water
weggebied, die zoveel mogelijk ruwe
olie willen verwerken om opslagcapa
citeit te krijgen.
'O, lieve deugd, dat werkt altijd op
mijn zenuwen'.
'En op de mijne', reageerde Timothy
gelukkig en ging er gemakkelijk bij
zitten. De twee mannen kwam op en
klommen snel naar boven. Terwijl de
luidspreker nu een wals liet horen,
begon een van de mannen aan zijn
tocht over het koord. In uiterste span
ning vergat ik alles en iedereen om
me heen, en Lewis of geen Lewis
morgen zouden we wel verder zien.
Toen we langzaam voortschuifelend
tussen de mensenmassa naar buiten
kwamen, bemerkten we dat het al
tamelijk donker was.
'Deze kant', zei Timothy, terwijl hij
mij langs de linkerzijde van de tent
leidde. Nog maar enkele uren geleden
hadden hier talloze woonwagens ge
staan, de meeste waren echter nu
reeds vertrokken. Een paar cir
cusmensen zaten boven op de tent,
anderen haakten de houten wand uit
elkaar en weer anderen rolden het
zeildoek op, dat vrachtwagens werd
geladen. Binnen, in de nok van het
circus brandde nog licht, kennelijk
om de mensen bij de afbraak behulp
zaam te zijn. Ik zag de twee koordan
sers nu gekleed in truien en broeken,
hun toestellen demonteren. Je hoorde
niet langer 't lawaai van de grote ge
nerator, omdat 'n kleinere machine de
energievoorziening had overgenomen.
Mannen in overals liepen gehaast aan
ons voorbij, almaar ladders, dozen,
kisten en manden vol kleren torsend.
Een tractor die een grote aanhangwa
gen voortrok, bewoog zich langzaam
en voorzichtig in de richting van het
hek.
'De leeuwen, denk ik', zei Tim. 'Ruik
je ze niet? We zijn hier vlak bij de
stallen. Kijk uit waar je loopt!'
Ik ontweek een touw dat door een
stelletje meisjes werd voortgetrokken.
In een van hen herkende ik een
koorddanserres, die een paar uur
geleden nog elegant over het strakke
koord voortschreed. Al maakte ze ook
nu in haar nauwsluitende pantalon
en ruime trui een charmante indruk,
toch zag ze er heel anders uit dan
daarstraks.
(wordt vervolgd)
HILVERSUM I
MAANDAG 5 NOV. VOQR 18 UUR
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Spitsuur. (7.25-7.30 Van de voorpag.).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11
Dingen v.d. dag. 8.23 (S) Spitsuur - verv.
9.15 (S) Strijkork. 9.35 Waterst. 9 40 School
radio. 9.40 CS) Muz. voor luisteraars. 11.00
Nws. 11.03 <S) Klass. kamermuz. en -liede
ren. NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO.
12.15 VPRO-Maandag: luchtig tussen-de-mid-
dag-magazine. 13.00 Nws. 13.11 Vandaag dit.
morgen dat. 13.20 (S> VPRO-maandag-muz.
AVRO: 14.45 (S) Met het oog op luisteren:
muz.progr. 15.35 (S) Voordracht. 16.00 Nws.
16.03 Radiojournaal. 16.05 Poplepcl - kinde
ren draaien hun eigen platen. 16.30 (S) M;-
kadoo-toernee: kindermagazine. 17.55
Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.21 (S) Jazz Spectrum. PP: 19.00 Uitz. v.d.
B.P. NOS: 19.10 (S) Harm, en fanf. in Ne-
derl. en Eur. 19.30 Muzibas - progr. over
het muz.onderw. aan de basis. 20.00 Komt tl
maar: act. progr. met gesprekken, telef. re
acties en lichte gramm.muz. 21.45 Uitgebr.
rep. 22.15 Voor blinden en slechtzienden.
22.25 Bond zonder Naam. NOS: 22.30 Nws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 iS)
Hobbjrscoop - popul. progr. over electronica.
23.20 <S) NOS-Jazz - Jazz In aktie. 23.35-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 <S> Preludium: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 (S) Hier en nu. 7.55 AangesUpt: prn-
gr.overz. 8.00 IS) Te Deum laudamus: gewij
de muz. 8.24 Op de man af: evangel, comm.
bij de tijd. 8.30 Nws. 8.35 Gymn. v.d.
huisvr. 8.45 (S) Plein publ.: maandagmorgen
met mensen en muz., met 10.30 Nws. 11.00
(S) V.d. kleuters. 11.15 IS) Zilverpraat.
11.55 Med. 12.00 (S) De Kilima llawaiians
Show. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med.
t b v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 .Si
Hier en nu. 12.50 Mikro: aandacht v.h.
Christel, organisatieleven. 13.00 (S) Band
stand. 13.15 Operafragm. 14.05 Schoolradio.
14.30 Laterna Maglca: kaleidoscoop van mu
zikale vormen in de loop-v.d. tijd. 15.00
Herv. middagdst. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio
6: maandagmiddagmagazine met 16.30 (S)
Hier en nu. 16.50 Pleisterplaats: toerisme en
recreatie. 17.20 Overheidsvoorl.: Het Afaka-
schrift In Sur. Spreker: drs. C.N. Dubelaar.
17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Corner.
18.19 Uitz. van D"66. 18.30 Nws. 18 41 roe-
licht. bij het nws. 18.48 (S) Met uw instem
ming: geestelijke liederen. 19.00 Filter: Jon-
gerenprogr. 19 30 (S) Llterama: kron. over
boeken, schrijvers en toneel. 20.00 Nws.
20.05 God als vraag: overdenk, tussen theolo
gie en poezie. 20.20 (S) Omroepork.: mod.
muz. 21.00 (S) Kuin vanavond met verhalen:
voordracht. 21.15 Selektron: Zijn wij er voor
de lampjes of zijn de lampjes er voor ons.
22.00 (S) De komponlst v.d. maand. 23.00
Theolog. etherleergang. 23.35 (S) Pianoreci
tal: mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg op. <8.00
Nws.) 9.00 Nws. 9.03 Uit de lucht gegrepen.
(10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Verzoekpl.
12.00 Nws. 12.03 <S) Van twaalf tot twee:
pauzeprogr. met 13.00 Nws en 13.03 Raden
maar. TROS: 14.00 Nws. 14.03 Van twee tot
drie op III. 15.00 Nws. 15.03 Hugo van Gel
deren Show, incl. de nationale tip-twlntig.
(16.00 en 17.00 Nws.)
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet eten.
AVRO: 19.00 Nws. 19.02 (S) Nederland - non
stop: platenprogr. 20.00 Nws. 20.02 Radio
journaal. 20.05 Take the 8-traln. 21.00 Nws.
21.02 De negen-uur-show. 22.00 Nws. 22.02
(S) Superclean Dreammachine. 22.55 Med.
23.00 Nws. 23.02 (S) Vanavond laat. 24.00
Nws. 0.02 Radiojournaal. 0.05 Droom-top-tien.
1.00 Muz. met Meta. 2.00 Continu de nacht
door. 5.00-7.00 Voor dag en dauw de mist
ln.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Landb.-
kron. 12.15 Lichte muz. 12.50 Bultenl. perso-
verz. 13.00 Nws. akt.. weerber. en schouw-
burgprogr.'s. Daarna: Boekenweek 1973 te
Antw. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz. (15.00
Nws.) 16.00 Nws cn beursber. 16.10 Lichte
muz. 17.00 Nws en med. 17.10 Lichte ork.-
muz. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.28 Paar-
desportultsl. 18.30 Protest.-godsd. uitz. 18.45
Sportmagazine. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws,
akt. 19.30 Lichte muz. 19.40 Keurig Engels.
19.45 Openb. kunstbezit. 20.00 Licht progr.
(20.30 Boekenws.) 21.00 Spllnternws. 21.05
Licht progr. 22.00 Nws. 22.05 Licht platen
progr. 23 00 Nws. 23.05 Licht platenprogr.
23.40-23.45 Nws.
TV vandaag
NEDERLAND 1
NOS NOT
11.10-12.00 Schooltelevisie
TELEAC
12.30 Landbouw - les 2
13.00 Voorlichtingsprogr.
cursus Landbouw
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Het ziekenhuis
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Alexander de Tweede
(V)
21.40 M.A.S.H. - Een las-
tig parket
22.05 Televizicr-Magazine
NOS
22.55 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 In de soete suiker-
bol (9)
19.10 De Beverly Hillbillies
19.30 Tweekamp - kwis
voor middelbare
scholieren
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Boerin in Frankrijk
(3)
21.15 Hier en Nu
22.00 De Avonturier:
Bradley voorziet
moeilijkheden
22.25 Koorzang: geeste
lijke liederen
NOS
22.35 Journaal
DUITSLAND III WDR
9.30-10.30 Sesamstrasse.
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Cursus Engels
(14). 19.00 Zandmann. 19.05 Voor Italiaanse
werkn. 19.15 Prisma v.h. Westen. 19.45 Nws
uit Noordr.-Westf. 19.55 Comm. 20,00 Jour
naal en weerber. 20.15 Pianoconc. van Liszt.
21.45 Magazine v.d. dag 22.05-22.35 Schalt-
plan des Geistes.
(ADVERTENTIE)
I