KERKEN IN DELTA GAAN DENKEN OVER DE TOEKOMST 8 fatolil Uit de kerkbladen Wegwijs in de bijbel WEG WIJS MAKEN Vandaag Gesprek niet alleen voor activisten Zaligverklaring Johannes: al 12.000 pagina's klaar Nieuwe boeken Trouw K wart et Ware oecumene begint in Jeruzalem TROUW/KWARTET MAlAOTHAG 5 NOVEMBER 1973 KERK T2/KJ SCHIEDAM Toen in 1971 grote plannen voorlagen voor een reusachtig industriegebied rond de mondingen van de gro te riv ieren, waren het de kerken, die als enige in de hoorzitting van de kamercommissie verzet aantekenden, omdat de mens in de knel dreigde te komen. De kerken hebben het niet laten zit ten bij dit verzet. Er is een interker kelijk deltaberaad tot stand gekomen, dat deze herfst en winter in gespreks groepen de kerkelijk georiënteerde Delta-bewoners informatie geeft over wat hun boven het hoofd hangt. Het beraad heeft daarvoor een discussie- boek 'Kleur bekennen m de Delta' sa mengesteld. In 1971 verscheen een rapport van de rijksplanologische dienst, waarin de toekomst van het gebied rond de zee havens werd beschreven. Er moest eerst 20.000 tot 40.000, later terugge bracht tot 4.000 of 5.500 hectare in dustriegebied bijeenkomen. De meest enthousiaste planners droomden al ROME (AP/Reuter) Zegslieden in hett Vaticaan hebben bekend gemaakt, dat de eerste fase van de zaligverklaring van icijlen paus Johannes XXIII vrij wel voltooid is. Deze eerste fase heeft meer dan vijf jaar geduurd. Er is een dossier van getuigenissen samengesteld, dat meer dan twaalfduizend pagina's telt. Het bevat onder meer getuigenissen van president De Gaulle en van de vroegere Duitse ambassadeur in Turkije Franz von Papen. Johannes was, voor hij paus werd, onder meer diplomaat van het Vaticaan in Istanboel en in Parijs Ook worden twee wonderen beschreven, die aan de tussenkomst van Johannes worden toegeschreven. Autoloze zondag (4) Als winkelier kreeg ik een klant, die door de boycot en als gevolg daarvan door de autovrije zondag ernstig ge dupeerd werd omdat deze op zondag zijn boterham langs de weg moet ver dienen. De man klaagde niet maar wilde zich bij het regeringsbesluit neerleggen om zo het algemeen be lang te dienen. Maar nu. hoe is het mogelijk, krijgen de sportmensen dis pensatie en mogen zich met bussen naar het voetbalveld laten vervoeren. Mijn vader zal zondag alleen voor het bejaardentehuisraam zitten kijken, geen bezoek, geen ritje, de rijdende patatkraam zal geen boterham verdie nen, het vermaakcentrum waar ik zondags met de kinderen naar toe ga zal geen bezoekers ontvangen, en zo kan ik de rij lang en indrukwekkend maken. Maar het voetballen moet doorgaan. De regering deinst terug voor het kapitaal wat hierin omgaat en verleent dispensatie. Is dat de stem van de arbeid, waar Den Uyl de voorman van is? Haarlem F. v.d. Wolf Autoloze zondag (5) Door zondag niet te rijden spaart u 15. Door minder snel te rijden en niet noodzakelijke ritten te schrappen spaart u per week 10. Dat is totaal reeds 25, afgezien van de bezuini ging op verlichting en verwarming. Door het overmaken van de besparing aan de Collectieve Israël Aktie, keert u het boycotwapen van de olie-sjeiks om: minder olie meer geld voor Is raël! Ermelo G. Teunisse Jr. Marxist Dr. Karei Rapp ken ik niet; als Trouw mij informatie verschaft over de 'plaatsvervanger* van dr. Binder, rector van de theologische opleidings instituten in Cluj en Sibiu, ben ik daarvoor dankbaar. Die informatie wordt echter niet gegeven door de kop 'Theologisch onderwijs in Roeme nië in handen van overtuigd marxist', door insinuerend gebruik van aanha lingstekens en het citeren van een uitspraak van ds. R. Wurmbrand. De auteur gaat echter onvervaard verder met de constatering, dat dr. Rapp ruimschoots de tijd heeft voor marxis tische oriëntering en ervoor zal zor gen dat de studenten in de pas lopen. Over de verhouding kerk-staat in oost- Europa (of in Zweden, of Portugal, of Zaïre om maar een paar dwarsstra ten te noemen) kunnen verstandige dingen gezegd worden. De retorische vraag aan het slot ('Wie gelooft nog in de scheiding van kerk en staat in Roemenië?') lijkt me niet verstandig. Amsterdam O. van Luyn Zekerheden A. J. Klei schrijft in Tr/Kw. van 7 okt.: Protestanten en rooms-katholie- ken zitten beteuterd bij de brokstuk ken van hun zekerheden neer. Gaat de heer Klei er dan aan voorbij, dat katholieken en protestanten wekelijks hun Credo belijden? En is dat niet iets anders dan neerzitten bij brok stukken van zekerheden? Wat zou Je zus Christus anders wel van ons, kerkmensen moeten denken! Abcoude Joh. C. Jansen Midden-Oosten (38) Nog elke dag wordt het er bij ons in- gehamerd, dat Israël onder de voort durende dreiging leeft om van de kaart geveegd te worden. Ik heb sinds 1967 vier maal temidden van Palestij- nen, Jordaniërs en Syriërs gewoond en ik heb nimmer dreigende taal je gens Israël of andere bevolkingsgroe pen gehoord. Wèl scherpe kritiek op het politieke Zionisme. Wij geloven toch ook niet serieus, dat de uit spraak 'ze hebben er nog niet genoeg vergast', die je in Nederland nog wel opvangen kunt, representatief zou zijn voor de gevoelens van het Nederland se volk? Oegstgeest mej. C. C. A. Burggraaff van twee industriegebieden: een rond Rotterdam en een ander rond het Westerschelde-bekken. Met daar tussen in een groen hartje van enkele Zeeuwse eilanden voor de ontspan ning van de werkers in de welvaarts delta's. Verzet De hervormde jeugdraad vroeg zich af, hoe de mensen dit alles zouden moeten verwerken. In de hoorzitting van de kamercommissie legden de kerken hun bedenkingen en bezwaren op tafel. De kerken stonden vrijwel alleen in hun afwijzing van de voor stellingen van de planologen. Als je zoveel industrie naar jo toetrekt, dan moet je ook aan de menselijke kant denken. Daar ging het rapport aan voorbij. Een zeehaven heeft een hoog rendement, maar alleen zolang je de schade, toegebracht aan de mensen en het milieu niet telt. Hierop wezen de kerken en de plano logen hadden geen weerwoord. Maar hier lieten de kerken het niet bij zit ten. eZ lieten een film maken over de delta en zijn toekomst. Deze bracht een bewustwordingsproces op gang. Dit proces heeft nu een vervolg ge kregen in de vorm van het genoemde boekje voor gespreksgroepen 'Kleur bekennen in de Delta'. Het is geschreven door een groep mensen en het geeft op een simpele en verant woorde manier die informatie, die je nodig hebt voor een gesprek in een groep. Die gesprekken ook al op gang te komen, gestimuleerd door de secre taris van het interkerkelijk deltabe raad, de heer J. P. Suverein. Met hem had ik een gesprek, samen met mevrouw C. A. de Ruijter-de Zeeuw, de voorzitter, van het deltabe raad ds. H. Strating van het hervormd samenwerkingsorgaan in Middelburg en de heer K. Vromans van het dioce saan instituut jeugd en jongeren van het bisdom Breda. De mensen van industrie en reclame proberen ons dag in dug uit dingen te laten kopen. met kleur bekennen.' Mevrouw De Ruijter: "Heit is de bedoeling dat dit reeds bestaande groepen zijn, zoals kerkeraden, catechisatiegroepen, scho len en dergelijke. Maar er mag ook wel een groep speciaal opgericht wor den, al is dat niet het primaire doel' De actie duurt tot maart volgend jaar. Er wordt dan een eindmanifestatie ge houden, waar Marga Klompé het Geen rotzooi De redactie behoudt ilch het recht voor haar trr opname In deze rubriek toegezonden me ningsuitingen verkort weer te geven. Bil pu- bllknlle wordt mei de nnam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan hel secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. CHU Met zijn artikel in de C.H. 'Nederlan der', heeft dr. Kruisinga het CDA in de praktijk de rug toegekeerd. Hij heeft bewust en langzaam maar zeker geweigerd te voldoen aan de in juni geformuleerde consequentie van het meedoen aan het CDA, nl. dat er een heid moest komen over de partner keus op langere termijn. De twee an dere deelnemers aan het CDA zullen nu, wil er nog iets van de geloofwaar digheid van hun opzet overblijven, het feit moeten aanvaarden dat do CHU zich heeft losgekoppeld. Aan de dubbelzinnigheid van het CDA moet nu een eind komen. Zo kan men de verkiezingen niet tegemoet gaan. Het kabinet Den Uyl is natuurnoodzake lijk de inzet van de volgende verkie zingen. Amsterdam J. W. E. Rlemens Autoloze zondag (3) Moeten wij de landen, die ons van olie uitsluiten, eigenlijk niet dank baar zijn omdat zij ons ongewild een les lezen, die beter werkt als menige actie voor de gelijkheid en de rechten van de mens? Wanneer we gezamen lijk op de bus staan wachten, wordt de onderlinge verhouding tussen alle rangen en standen gemoedelijker en hebben we misschien ook weer wat meer tijd voor elkaar. Juist dit soort tegenslagen brengt de mensen dichter tot elkaar en men komt tot het besef, hoe afhankelijk we eigenlijk zijn. In dien we deze levenshouding, die diep in ons volk aanwezig is, wederom naar buiten tonen, laten wij de we reld zien waarin een klein land groot kan zijn. oeldijk J. C. Kohier De actie van het deltaberaad heeft als doel het denkproces voort te helpen. Mevrouw De Ruijter: 'We willen het fatalisme doorbreken'. Ds. Strating: 'Je kunt op basis van allerlei overtui gingen naar de dingen kijken. Wij wil len proberen dat aan de hand van de bijbel te doen. Een heleboel mensen zeggen dat het toch maar een rotzooi is. Maar dat bedoelt de bijbel niet. De Heer vindt het nu eenmaal geen rot zooi. Wij willen de mensen op weg helpen, die dat ook vinden. We willen de mensen helpen vanuit de bijbel het werk in hun omgeving ter hand te nemen. Mevrouw De Ruijter: Er gebeuren hier niet zulke verschrikke lijke dingen als in het Midden-Oosten, maar er zijn hier toch ook grote problemen. De onmenselijking van de mens in de industrie. Dat is net zo goed zonde als wat in het Midden-Oos ten gebeurt. Dat gepraat over Rotter dam dat maar doet waar het zin in heeft, of de cultuurtechnische dienst of noem maar op van die overheidsor ganen die maar doen, dat gepraat is onbijbels'. Klompé De hervormde kerk beschikt in de persoon van de heer Suverein over een inventieve en vasthoudende actie leider. Hij is het die veel van de idee ën levert, zoals de naam van de ge spreksgroepen. Die noemt men 'della- denkgroepen.' Dit jaar heet het delta- denkjaar. Verwacht wordt dat er zo'n 150 tot 200 groepen aan de gang gaan Van een onzer redacteuren 'Wegwijs maken' is de jongste uitgave van het Nederlands Bij belgenootschap, een oefening niet groepen in het begrijpen en doorgeven van de bijbel. Thema: het verhaal van Filippus, die zelf ook aan de kamerling de vraag stelt: Begrijpt u> wat 11 daar nu in Jesaja leest? Het gaat zo. Drie kwartier moeten vier groepen zich met verschillende opdrachten bezighouden. Onder meer deze: Stelt u voor, dat in plaats van Filippus een en ander moest uit leggen, zoudt u van daaruit Jezus ter sprake kunnen brengen? Hoe zoudt u op een audiëntie bij de Koningin verslag hebben uitge bracht? Vertel het verhaal eens alsof het in deze tijd was gebeurd? Tenslotte moet een groep het ver haal ook in diverse vertalingen lezen: Statenvertaling plus kantte keningen, New English Bible, Bu- ber/Rosenzweig, Groot nieuws voor u. Een oefening, die kan leren on derscheiden tussen wat de schrij ver van de Handelingen hier zegt en wat wij, vaak onbewust, ge neigd zijn in de tekst te leggen en eraan te te voegen. Na deze voorbereiding komen de groepen bij elkaar om elk een pre sentatie van hun opdracht te ge ven, wat tenslotte tot evaluatie moet leiden. Om de leider niet te- zeer te doen domineren, kan de groep die de tekst zo grondig gele zen heeft als 'schriftgeleerden' op treden door kritisch en corrige rend te commentariëren. Praktisch is dat het boekje alles bevat wat de groepen nodig heb ben. zodat geen andere bronnen nodigl zijn. Even praktisch ds dat de deelnemers thuis niets behoe ven voor te bereiden, want hoe weinig komt daar immers in de praktijk van terecht? 'Wegwijs ma ken' is als de eerste praktische uit werking te beschouwen van de fundamentele gedachten, die dr. Hans Ruedi Weber (van de wereld raad van kerken) daarover in zijn boekje 'Bijbelstudie-experimenten', eveneens van het NBG, ontvouwde. Het boekje is goedkoop en kost bij 20 exemplaren en meer maar de helft van de prijs. Wegwijs maken, een oefening In bijbel verstaan en -doorgeven. Prijs 1,50, bestelno. 104827, te bestellen bij NBG, Haarlem, giro nummer 63635. woord zal voeren. Intussen heeft de heer Suverein een hele structuur van contactpersonen op poten gezet, die verspreid wonen over de hele Delta en behoren tot de drie deelnemende kerken. Er zijn inmid dels zo'n tweehonderd medewerkers. Onder hen wordt een speciaal krantje verspreid dat elke week het actuele campaignenieuws brengt aan de mede werkers. Jongeren hebben een caba retprogramma gemaakt en voeren her en der hun voorstellingen op. Het is nauwelijks voor te stellen dat al de werkzaamheden, die n-u in de kerken in de delta begonnen zijn, vol gend voorjaar weer voorbij zullen zijn. De heer Suverein: 'Misschien schakelen we van het delta-denkjaar wel over in het delta-doel jaar'. Me vrouw Da Ruyter reageert hierop: 'ik ben niet zo doe-erig. Maar het staat vast dat we deze zaak verder moeten concretiseren. Anders blijft het onbe vredigend. Maar we moeten wachten wat er uit die groepen komt Wij kunnen niet uitdokteren wat de men sen verder moeten doen. Wij hebben natuurlijk onze gedachten over wat er zoal moet gebeuren, maar misschien zit het de mensen wel veel hoger dan wij denken. Mevrouw De Ruijter is lid van de provinciale planologische commissie vindt het een beetje mak kelijk om op tc roepen tot soberheid enz. 'Ik vind het niet zo simpel om de gewone mensen hier nu maar te zeg gen: Jongens nu gaan we de buikriem een beetje aanhalen, want dat wil de bijbel. De kerken hebben dat gedaan, toen er werkelijk armoe was. Daar moest je toen van de bijbel in berus ten. Als we nu de welvaartsgroei moe ten afremmen, dan betekent dat tege lijk voor ons dat we moeten werken aan de gerechtigheid. Want degenen die nu aan de onderkant van de wel vaart zitten moeten niet weer het loodje leggen. Er moet een inkomens- en machtsnivellering komen.' Als het gesprek eigenlijk al ten einde is, zegt mevrouw De Ruijter nog: 'La ten de mensen vooral niet denken dat in de Deltadenkgroepen nu weer alle maal linkse mensen moeten komer. die je toch overal tegenkomt. De ge spreksgroepen zijn bedoeld voor het gewone doorsnee kerklid. De illustraties bij dit artikel zijn van Plm Mürer en ontleend aan de bro chure Kleur bekennen in de Delta. ISRAEL ZEGENT EGYPTE Bij de familie die Jozef aan de Farao voorstelde was blijkbaar niet zijn va- der, Jakob. Die krijgt een aparte aan- dacht Tegen onze al te nivellerende kuituur in is het goed op die dingen te letten. Jakob is de stamvader en met hem converseert de Farao meei persoonlijk. Hij informeert naar zijn ongetwijfeld hoge leeftijd. Jakob doet zich niet mooier voor dan 't is. Hij nog niet zo oud, pas honderd dertij jaar, en dat dan natuurlijk in verge lijking met zijn vader en grootvader die respectievelijk honderdtachtig en honderdvijfenzeventig jaar -werden Bovendien worden zijn jaren ge kenmerkt door 'vreemdelingschap', een zwaar woord voor iemand als Ja kob, staande voor deze gesetteld* man. Hij bekent zichzelf een zwerver te zijn, een doolaard over de aarde Jakob is wat somber over zijn leven Wordt hij gekweld door invaliditeit? Wegen hem de histories met zijn kin deren zwaar? Het zou allemaal geen wonder zijn. Op zo'n vraag gaat heel zijn leven even, in een flits, aan hen voorbij. Jaren van vreemdelingschap. Goed, daar is iets gunstigs in, een mens moet hier ook vreemdeling zijn en niet al te zeer 'zuhause', maar daar zal deze aartsvader wel niet aan ge dacht hebben. Hoewel? Het vervolg werpt op deze sombere uitlatingen toch een merkwaardig licht Hij zegent de Farao. Met welke woorden weten wij niet maar wij zien een ge baar van handen die als 't ware iets'1 goeds naar de Farao toeduwen en we zien dat hij spreekt al verstaan wiji de woorden niet, maar het moeten goede woorden zijn, woorden die een! wens inhouden ten overstaan van die God, die deze man al die jaren geleid| h^eft. Jakob is sterk in het zegeneiy dat zullen we later nog meer zien Dat is ook een opdracht aan de fami lie van Abraham. Ze moeten een zegen zijn. Daarin bestaat de aard van deze clan, van dit volk. Als ze dat nietl meer zijn is er iets fundamenteel mis, dan beantwoorden ze niet aan d»j verwachtingen van God die ze riep om vreemdelingen op aarde te zijn Zegenende vreemdelingen. (Genesii 47. 7-12). Fijne keuken uit alle landen, door II, Holthausen. Uitgegeven voor Royco door Wolters-Noordhoff te Groningen 2.50 bij inlevering van 5 Roycoze gels, 48 blz. Woede, herkennen van en omgaan met toorn, door L. Madow. Uitgave Bosch en Keuning, Baarn in de serie 'Psychiatrie van alle dag'. 100 blz, 9.50. Beroepen in actie, bijdrage tot een beroepensociologie, door A. L. Mok. Uitgave Boom, Meppel, in de serie 'Socic logische oriëntatie' 140 blz 12.50. Pleidooi voor een algemene wet ge zondheidszorg door mr. dr. H. L Kunneman. Dit boekje (61 blz) i« uitgebracht door R. P. Support Group nv te Amsterdam. Hervorming van de onderneming, met bijdragen van o.a. drs. A. A. van Ameringen, dr. G. H. Bast, ir. B. F Schroder. Een publikatie van het Ne derlands Gesprek Centrum. Uitg Bosch en Keuning, Baarn. 98 blz 8.90. Uitingsvrijheid, met bijdragen van o.a. prof. mr. P. J. Boukema. mr. dr R. A. P. Dresen SJ, drs. J. G. v.d Pleog, mr. H. B. J. Waslander. Eei publikatie van het Nederlands Ge sprek Centrum Uitg. Bosch en Keu ning,- Baarn 49 blz, 4.90. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor ü.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. De gereformeerde predikant drs. R. Strijker poneert in Iladderech, blad van messias-belijdende joden, zeven stellingen over Israël: 1) Jezus is niet los verkrijgbaar, los van zijn volk; 2) Laten de joden de joden bekeren. Wij hebben genoeg aan onszelf, aan onze radikale bekering tot Jezus èn zijn volk: 3) Hoe joodser ons denken, hoe chris telijker wij worden: 4) Alleen als we lijden óón Israël (is ook schuldbe-lijden) kunnen wij lij den mét Israël en solidair zijn tot het uiterste; 5) Een platonische liefde voor Israël zonder werkelijk engagement met dit volk in dit land, is griezelig gevaar lijk; 6) De ware oecumene begint in Jeru zalem en niet in Rome of Genève; 7) Wie kiest voor Israël, kiest voor de palestijnen, 100 pet voor Israël is 150 pet. voor de palestijnen.' Ds. Allan Boesak een Zuidafrikaan, die momenteel in Kampen studeert, schrijft in Voorlopig over de zwarte theologie: Zwart 'Betekent zwarte theologie een exclu sivisme waar alleen zwarten in thuis horen? Een soort theologische apart heid die we afgekeken hebben bij on ze blanke leermeesters en nu conse quent doorvoeren? Sommigen zeggen zelfs dat zwarte theologie alW banden van cummuntcatie tussen blanken en zwarten afsnijdt Hoewel de verlei ding groot is hier te vragen 'wat voor soort communicatie?' kan ik er hier niet op ingaan. Dit moet echter ge zegd: zwarte theologie zoekt de belof ten van het evangelie voor zwarte mensen in hun zwarte situatie. Het behoort duidelijk te zijn dat geen blanke hier woorden voor kan heb ben. Dit betekent echter niet, dat de blanke buiten staat, of dat hij hier 'niets mee te maken heeft' Dat kan per definitie niet! Zwarte theologie' is een theologie van bevrijding voor zwarten zowel als blanken. Geen blan ke christen kan genieten van de vrij heid die in Christus Jezus is' zolang hij broeders en zusters in ketens houdt. Zolang hij mij vernedert en uitbuit, 'is zijn vriendelijkheid niet al le mensen bekend.' Wat ik zeggen wil is: de blanke is evenzeer slachtoffer van zijn systeem als de zwarte, zij het dan op verschillende manier. De be vrijding van de zwartman kan. moet zelfs, de bevrijding van de blanke be tekenen. Ik moet mijn zwartheid ont dekken in het licht van het evangelie dat ik een waardig schepsel van God ben, bestemd om een bijzondere rol tc spelen in de wereld. Mijn zwartheid is van God, die is waardig, die is geweldig! Mijn verantwoorde lijkheid is om toe te zien dat mijn zwartheid niet, dat wil zeggen nooit weer teken van minderwaardigheid en minder-mensheid wordt. Evenzo moet dc blanke zijn blankheid zien in het licht van het evangelie en de volle consequenties ervan! Anders dan Co ne nodig ik de blanken uit niet zwart te worden, ten minste niet in de eer ste plaats, maar eerst te zrdn wat hun blankheid betekent Van daar uit wordt een gesprek zinvol. Eerst dan kunnen ze met ons 'zwart' zijn. Het is inmiddels duidelijk dat 'zwart' hier niets met huidskleur te maken heeft, vandaar dat in zwarte theologie Gód zwart kan heten.' Projecten Waarom zouden we in het binnen lands diakonaat niet net als in het werelddiakonaat gaan werken met projeotenlijsten, vraagt J. de Haan in de Groninger Kerkbode: 'Er liggen binnen de eigen regio of binnen de eigen landsgrenzen ook 'projecten' (vroeger vaak door parti culieren. verenigingen of stichtingen als 'werken van barmhartigheid' opge zet voor volksgroepen, die voor de ei gen levensmogelijkheid en ontplooiing bijzondere zorg en begeleiding nodig hadden) die het vandaag de dag nog moeten hebben van wat leden, dona teurs of anderen jaarlijks of inciden teel aan giften ter beschikking stel len. In de weg, waarin het werd opge zet en uitgroeide, werkten zij, elk op eigen houtje, onder de mensen, om de financiële inkomsten op te voeren. Dat gebeurt veelzins nog. Maar niet altijd zijn de inkomsten, langs deze weg ver kregen, toereikend om te kunnen doen wat er gedaan zou moeten wor den. Is er zo vraag ik me af op regi onaal en landelijk niveau in doelge richte interkerkelijke diakonale sa menwerking wel eens iets gedaan om, met volledige inspraak van de be heerders van dit soort 'projecten', tot een algehele inventarisatie te komen, tot een concreet inzicht van wat aan investering nodig zou zijn, willen zij optimaal ten behoeve van de betrok ken volksgroepen, kunnen gaan func tioneren? Om op grond daarvan te be kijken welk aandeel de kerken samen, als realisatie van haar diaconale roe ping, zouden kunnen bijdragen? Een aanpak dus op de wijze van het we- relddiaconaat, voor projecten, die in derdaad in investeringsnood zitten en voor welker concrete nood een beroep zou kunnen word'dn gedaan pp de ge meenten om daarin te helpen voor zien. Dan zouden' in vele gevallen de rammelende en wel ietwat bescha mende collectebussen op straat en aan de deuren op non-actief kunnen blijven. Tenzij nog om allen, die zich in diakonie nog nimmer verdiepten, uit te nodigen tot een simpel gebaar van bloot menselijke solidariteit. Ik dacht zo, als de gemeenten eens per jaar nu ook eens zó een concrete lijst van projecten regionaal en landelijk voor de neus kregen; zij meer inzicht kregt'n waar en wat de nood is, een samenvattend overzicht tevens van wat in dit kader aan hulp nodig is. Mijn ervaring is, dat onze mensen minder op grond van abstracte uiteen zettingen in beweging te krijgen zijn, dan wel in reageren op tastbaar con crete zaken.' Rebellie Confrontatie: het militante rooms-ka- tholieke verontrustenblad, predikt openlijk rebellie tegen de bisschop pen: 'Mag men een vrijzinnige kerkdienst bijwonen, omdat er gëen orthodoxe meer is in de omgeving? Nee! Wat moet men dan doen? Als de afstand naar een orthodoxe weekendmis te groot is, moet men via tv of radio en authentieke eucharistieviering, inscha kelen of de mis uit een gebedenboek volgen In die diasporagebieden met vreemd genoeg nog vele verlaten gelovigen dient men katechisten ge bedsdiensten te laten houden. Geen kardinale, episcopale, pastorale ver oordeling daarvan is acceptabel, want het is een gebed van de Kerk zelf. Immers de meeste bestuurders van bisdommen, dekenaten, orden en con gregaties, weliswaar officieel door het kerkelijk gezag gehandhaafd, mag Ds. Allan Boesak men slechts gehoorzamen voor zo ver zij leer en discipline van de Kerk vol' gen.' Protestants Wij citeerden Confrontatie uit ten minste, maandblad van de gerefoi meerde Reformatie-Rome deputate de t'v'angelische maatschappij en Gustaaf Adolf-vereniging. Dr. J. Rossum schreef er het volgende mentaar bij: 'Confrontatie bedoelt (en zegt ook)J dat wij alleen de goede bisschoppet hebben te volgen. Maar hebben de i lovigen het recht om uit te maker welke bisschoppen goed zijn en welk niet? Is dat niet in strijd met het hej le katholieke kerkbeginsel? De Con frontatie-mensen hadden ook geestver! wanten in de oudheid, namelijk z.g. Donatisten: ook deze wilden al leen goede bisschoppen erkennet (hoewel het bij hen meer om de hei-, ligheid der personen dan om de or thodoxie van hun leer ging), maar kregen Augustinus tegen zich en hui opvattingen zijn tenslotte door de kerk veroordeeld. Het komt mij voor dat Confrontatie méér protestanti rend is dan zij zelf beseft'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2