Gereformeerde synode moet beslissen over twee-procentsactie rfniluM Kerk in de wereld Vandaag tini nd op de tong Vakjargon Trouw Kwartet Kerkbestuur ontslagen na verzet tegen 'Kalkar' De ARP Iaat zich niet beledigen Protest Waddenvereniging tegen industrieterrein Rus: wereldraad steunt kapitalisme Discussie over geref. sociale academie Broer nam voor dodelijk schot schuld op zich VREDESPRIJS HELDER CAMARA GIRO 1604400 LEIDERDORP Duitse kerk 'Schatz' van grote partijen Nieuwe boeken TROUW 'KWARTET DONDERDAG 1 NOVEMBER 1973 KLERK /BINNENLAND T2/K2 Van een onzer verslaggevers UTRECHT Wanneer de gereformeerde synodel5 november weer met een voorstel, om de twee-pr ocentsactie van de wereldraad van wikkelingslanden alsnog integraal in te voeren. bijeenkomt, krijgt zij te maken kerken ten behoeve van de ont- MINNESOTA (ANP) Op een muur van het St John's Colle ge in de Amerikaanse staat Minnesota hebben studenten de spot gedreven met het moderne theologische vakjargon. Op die muur staat: 'En Jezus zei hun: en wie zegt gij, dat ik ben? En zij antwoordden: Gij zijt de eschatologische manifestatie van het Kerygma, waarin wij de ui teindelijke betekenis herkennen van onze interpersoonlijke rela tie. En Jezus zei: Wat?' (ADVERTENTIE) Het voorstel is afkomstig van het centraal orgaan van de gereformeerde zending en de meerderheid van de commissie voor ontwikkelingssamen werking. Het 'diakonaat heeft echter grote bezwaren. Het meent, dat aparte fondswerving voor dit doel verwar ring zal stichten. De wereldraad riep in 1970, op de consultatie van Montreux, de kerken op, twee procent van hun totale plaat selijke inkomsten af te staan voor ontwikkelingssamenwerking. De her vormde synode nam deze actie over, evenals de doopsgezinden, de remon stranten en de evangelische broeder gemeente. De gereformeerde kerken kozen ech ter voor een andere weg om geld bijeen te krijgen voor dit doel. In 1970 wekte de synode plaatselijke ker ken op 'krachtig te streven naar ten minste een verdubbeling van de hui dige inkomsten voor het werelddiako naat*. Budget De zending en de meerderheid van de commissie voor ontwikkelingssamen- weking stellen de synode nu voor, alsnog op het twee-procentsmodel over te gaan. Dat wil dan zeggen, dat de. synode de kerken zou opwekken, twee procent van hun kerkelijk bud get te offeren voor ontwikkelingssa menwerking boven hetgeen reeds bij eengebracht wordt voor zending en werelddiakonaat Van deze twee procent zou dan vol gens de aanbevelingen van Montreux driekwart overgemaakt moeten wor den aan het oecumenisch ontwikke lingsfonds van de wereldraad en de rest moeten worden besteed aan men taliteitsverandering in eigen land. Het voornaamste motief voor dit voor stel is, dat dit systeem in eigen hout snijdt. De kerken zullen de eigen ker kelijke huishouding onder de loep moeten nemen en als kerken 'n duide lijke uitspraak moeten doen en exem plarisch in deze wereld bezig kunnen zijn. Ook trekken de gereformeerden op deze wijze dan weer één lijn met de hervormden. Deputaten voor algemene diakonale arbeid achten daarentegen aparte fondswerving verwarrend en funda menteel onjuist. Zij noemen gerech- tigheidsbevordering en wat genoemd wordt mentaliteitsverandering integre rende delen van het diakonaat. Door apart geld te gaan werven voor ont wikkelingssamenwerking is het gevaar niet denkbeeldig, dat het werelddiako- De redactie behoudt zich het recht voor hanr ter opname In deze rubriek toegezonden me- nlnssuilliiRcn verkort weer te geven. Bt) pu- bllkatic wordt niet de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge- Muurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus S59. Arasterdam. Midden-Oosten (32) De Wet Gods zegt, je naaste, en dat is ook je vijand, lief te hebben. Mijns inziens leven we deze vet niet hele maal na, als we alleen de joden steunen. Zijn Arabieren soms minder dan joden? Zo denken is discrimine ren. In dc tweede wereldoorlog stier ven 6.000.000 joden, doordat Hitier hen discrimineerde. Overigens, gelooft u dat de oorlog in het Midden-Oosten alleen veroorzaakt is door Arabiere en Syriërs? Dan bent u niet goed op de hoogte! Mijn mening is dus: steun alle slachtoffors in het Midden-Oos ten. Heerenveen J. Runia Midden-Oosten (33) De heer zegt tot zijn volgelingen: Gij hebt gehoord dat tot de Ouden gezegd is: oog om oog, tand om tand, maar ik zeg u: Hebt uwe vijanden lief en doet wèl aan degenen die u haten. Han gend aan het kruis heeft Hij nog voor zijn moordenaars gebeden: Vader ver geef het hun. zij weten niet wat zij doen. Purm erend M. W. Lobmyère Midden-Oosten (34) 'Uitgerekend op grote verzoendag'. Christenen vieren die dag niet om duidelijke theologische redenen (bv. Hebr. 5). Zij vieren o.m. Kc'rstmis, en daarom hebben de kerken destijds zo luid geprotesteerd tegen de beslissing van de Nederlandse regering om uit gerekend op Kerstavond onder de ope ratie-schuilnaam 'Polititionele Actie' een oorlog op Java te ontketenen. Of niet? Er is nog meer dat een vreemde indruk maakt, juist op het punt van dc" confessionele christelijke overtui ging. De kern van de vraag is toch wel dit: Wat is precies de betekenis van de geloofsovertuiging die belijdt dat Israël zal worden verzameld uit De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor ti.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276-280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. alle volken door de Messias als Vrede vorst? Dat is bij mijn weten nooit in verband gebracht met een Wirt- schaftswunder, een militair wonder of zelfs maar met een aards Jeruzalem waar de weinige dappere 'duiven' da nig in de verdrukking zijn, en min of meer als verraders worden beschouwd (L. Wagenaar en H. Spehl, Briefe vom Anderen Israël, 1969; L. Grollen- berg, Voor een Israël zonder grenzen. Ambo 1970). Oegstgeest dr. H. J. Franken Midden-Oosten (35) Nu verschillende staten in het Midden- Oosten minder olie willen leveren, dreigt er een tekort. Maar er is een Hemelse Olie die kosteloos vloeit, de aanvoer is ongelimiteerd het is nog de tijd der genade maar de Heilige Geest zoekt gereinigde en ge heiligde vaten, wedergeboren christe nen, ondergedompeld in water, om die te kunnen vullen met de kracht van God. Het is meer dan ooit nodig dat wij ernst maken om tot een vol komen gemeenschap met de Heer te komen. Mat. 25:1-13. De wijze maag den hebben olie in hun lamp. Wij zien de profetieën over Israël in ver vulling gaan. Tegelijkertijd wordt de gemeente van Jezus Christus klaarge maakt om haar Heer tegemoet te gaan in de lucht. En die gereed waren, gin gen met Hem de bruiloftszaal binnen en de deur werd gesloten. Hallelujai Bussum mevr. J. M. Elliott-ten Have Midden-Oosten (36) De verstrooiing van het Joodsd volk onder de volken is geen gevolg van het feit dat het uit Palestina verdre ven is, maar berust grotendeels op vrijwillige emigratie. Paulus trof al op zijn zendingsreizen naar het wes ten bijna overal Joden aan. Dit was vóór de verwoesting van Jeruzalem. Maar ook daarna zijn de Joden niet uit hun land verdreven, getuige de bloeiende rabbijnen-school in Tiberi as. die nog in de zesde eeuw bestond. Volgens het bijbelverhaal is het 'be loofde land' beloofd aan het nage slacht van Abraham (Gen. 12:7), maar hiertoe behoren niet allebn de Israë lieten, want ook Ismaël was een zoon van Abraham (Gen. 21:13) en als we de namen van zijn zonen in Gen. 25:13 lezen, zouden we hem dan niet als de stamvader van de huidige Ara bieren mogen beschouwen9 Deventer J. v. Rossum Midden-Oosten (37) '19 predikanten en gemeenteleden ver klaren zich solidair met het bedreigde Israël', lezen wij in Trouw/Kwartet van 26 oktober. Het binnenvallen van Arabische legers op grote verzoendag kreeg daarbij een bijzonder accent. Waren de Israëliërs op deze voor hen heilige dag doende zich te verzoenen met God en hun naasten, het Pales tijnse volk in de kampen, of zocht men vrede voor zichzelf met voorbij gaan van hun naaste. Wie draagt de schuld voor het uitbreken van deze oorlog? Hij die het eerst toeslaat? Of was dit wapengeweld een antwoord op een ander geweld dat al bestond? Ge weld lokt geweld, schuld lokt schuld uit, zonder dat duidelijk is wanneer en waar het begon. Kan men om Christuswil hierin partijdig zijn? Zijn zij die vanuit het evangelie willen le ven. bereid de door hen ingenomen standpunten steeds opnieuw ter dis cussie te stdlen, opdat dan gezocht kan worden naar een weg ter verzoe- nin? Blonay (Zwitserland) W. L. F. Duymar van Twist Autoloze zondag Bedenkelijke zaak, dat er een comple te. echte oorlog voor nodig is om die vervloekte auto één dag per week van de weg te krijgen Utrecht J. Kleinjan Olieboycot naat de image krijgt van een orgaan voor filantropie, dat weinig aandacht schenkt aan de structurele achtergron den van de nood. Daarbij tekenen deputaten aan, dat zij er ook zeer vóór zijn, dat de budget ten van de interne huishoudingen van de kerk kritisch bezien worden in het licht van de mondiale nood. Dat kritisch bezien moet dan effect heb ben op de verhouding tussen de bij dragen, die van de gemeenteleden ge vraagd worden voor de interne huis houding van de kerk en de bijdragen, die gevraagd worden voor werelddia konaat en zending. Daarom stellen zij voor, opnieuw de inkomsten van het werelddiakonaat te verhogen. Het diakonaat zou dan een bepaald percentage van zijn inkom sten (b.v. 25 procent) in overleg met de zending willen bestemmen voor ontwikkelingssamenwerking. Resultaten Deputaten wijzen daarbij op de feite lijke resultaten. In de hervormde kerk is het twee-procentsmodel inge voerd in 1971. Van de 1600 gemeenten doen 103 integraal mee. Tot maart 1973 bedroeg de opbrengst 350.000 gulden. In de gereformeerde kerken is de opbrengst van het werelddiakonaat na de oproep van de synode in 1970 met 55 procent gestegen. Hiervan kwam ten goede aan extra-gelden voor ont wikkelingssamenwerking 1.331.000 gul den. (ADVERTENTIE) MUNSTER Het kerkbestuur van de st. Regenfledis parochie in HönneJ pel bij Kalkar is ontslagen 'wegens herhaald plichtsverzuim'. Het vicari aat generaal ziet dit verzuim hierin dat het kerkbestuur geen grond wil verkopen ten behoeve van de kweek reactor die in Kalkar komt. Na de eerste weigering van het kerk bestuur begon een onteigeningsproce dure, waarop de rechter positief rea geerde. Het kerkbestuur ging evénwel in beroep, waarop het rechterlijk be- sliiit nietig werd verklaard. Het kerkbestuur stelt de gezondheid en het leven van de bewoners voorop bij zijn besluit. Het vicariaat vindt echter dat een kerkbestuur de compe tentie niet heeft om te oordelen over de noodzaak, de doelmatigheid en de plaats van een kweekreactor. Het vicatiaat vindt het verzet van het kerbestuur niet zinvol, omdat het be stuur de reactor toch niet kan tegen houden. Het vicariaat herinnert er aan dat de bisschop van Mlinster des tijds reeds bij de regering heeft aan gedrongen te letten op de veiligheid van de bevolking. Deze week in Hervormd Neder land: Interview met mr. Aantjes. Partijkiezen in het Midden- Oosten. Artsen helpen bij martelen. Jan Hendriks: Politiek diako naat maakt mensen bang. Hervormd „Bedrijfsongeval" op gereformeerde synode. Bisschoppen voor het Brazili aanse Wirtschaftsvvunder. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs 19,per half jaar; 38,per jaar. Abonne menten kunnen elk ogenblik in gaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder post zegel) verzenden aan: Hervormd Nederland. Antwoordnummer 1776, Den Haag. DEN HELDER De Landelijke Ver eniging tot Behoud van de Waddenzee heeft bij het gemeentebestuur van Den Helder geprotesteerd tegen de voorgenomen inrichting van een in dustriegebied in de Balgzandpolder. Deze polder grenst aan het Balgzand en hier bevinden zich direct achter de dijk schorren, die een belangrijk broedgebied vormen voor verschillen de vogelsoorten. Bovendien verzame len zich tijdens hoogwater alle wadvo gels uit een wijde omgeving om eb af te wachten, aldus de vereniging, die ook namens de vereniging Milieude fensie en het Contact Natuurbescher ming Noord-Holland protest aante kent. Volgens de Waddenvereniging wil het college van b. en w. in de komende raadsvergadering de nodige kredieten voor het industrieterrein vragen. 'El ke industriële aktiviteit ook van schone industrieën aan de rand van een dergelijk kwetsbaar en be langwekkend natuurgebied als het Balgzand betekent een direkte bedrei ging', aldus een brief aan het gemeen tebestuur, waarin gewezen wordt op het gevaar dat industrie-lozingen ge makkelijk via de nabijgelegen sp.ui- sluizen in het Waddengebied terecht kunnen komen, terwijl langdurige luchtverontreiniging de natuurlijke vegetatie van het Balgzand zal aantas ten. 'De Balgzandpolder vormt een onmisbare bufferzone voor het aan grenzende Balgzand. Een industrieter rein op deze plaats is dan ook een re gelrechte aantasting van het natuurge bied', aldus de brief. MOSKOU (KNA) Volgens de Rus- sische oecumene-specialist dr. N. S. Gordijenko bestaat het ideologische doel van de oecumenische beweging erin 'de kapitalistische orde te steu nen en het socialisme en het commu nisme in de ogen der gelovigen in diskrediet te brengen.' De oecumenische beweging dient, vol gens Gordijenko, de heersende klassen van de burgerlijke samenleving om te komen tot een gezamenlijk christelijk front ter verdediging van de belangen van het imperialisme. Alle andere doelstellingen, ook de geloofseenheid der christenen, zijn daaraan onderge schikt. Weliswaar zijn er ook iin de wereld raad, die de belangen der christen arbeiders verdedigen, maar zij zijn niet machtig genoeg om de doelstel lingen van de oecumenische beweging om te buigen. Gordijenko schrijft dit in een brochure, getiteld 'De oecume ne in deze tijd'. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Ir. J. van der Graaf, de stichtingsvoorzitter van de gerefor meerde sociale academie welke te Er- meló gevestigd wordt en binnenkort al een avondopleiding zal beginnen (de rechter flank van de gereformeer de gezindte werkt hierin samen) en directeur H. Berends van de sociale academie 'De Horst' te Driebergen (tegen welker 'kleur' sterke bezwaren leven binnen de gereformeerde ge zindte) hebben donderdagavond een discussie voor de NCRV-microfoon: Hilversum I, om vijf minuten over half acht. Van een verslaggever EMMELOORD Niet de achttienja rige Gerrit S. maar diens 22-jarige broer Hermanus S.' blijkt het kara bijnschot te hebben gelost waardoor de 31-jarige Martinus Wolda uit Kam pen vrijdagnacht dodelijk werd getrof fen. Om zijn broer die vrouw en kind heeft, te sparen had de achttienjarige Gerrit aanvankelijk de schuld op zich genomen. Bij zijn aanvankelijke bekentenis wist hij echter niet dat het schot dodelijk was geweest. Uit de politieverhoren en na een reconstructie in de woning is dit vast komen te staan. De broers hebben nu een volledige bekentenis afgelegd.'Gerrit S. blijkt de bewuste nacht wel geschoten te hebben met een luchtdrukwapen, maar geen doel te hebben getroffen. ADVERTENTIE) Hopelijk zal iedereen uit do toekom stige gevolgen van de olieboycot de lering trekken, dat we minder snel hJt achterste puntje van onze tong la ten zien. want dat wij als christelijke natie met namé tegen de oorlog in het M.-O. zijn is m.i. na 2000 jaar wel duidelijk. Alphen W. Schipaanboorcl De Duitse kerken zijn pp het moment als het ware de 'Schatz' van de grote partijen. Nu eens noemt een christen democraat de verhouding tussen kerk en staat vrijwel ideaal, dan weer roemt een liberaal de kerk om haar tolerantie. Het toppunt is tot dusver een socialist die de kerk prijst om haar medewerking aan de democrati sche herverdeling van de macht en haar maatschappijkritische functie. Het kan niet op. En het zijn niet zomaar enkele wille keurige hoge heren, die de kerk de stroop om de mond smeren. Wat vindt u van Herbert Wehner, de grand old man van de socialisten in de bondsdag, mevrouw Hildegard Hamm-Brücher, de plaatsvervangende voorzitter van de liberalen, Helmut Kohl, de voorzitter van de christen-de mocraten en de socialistische minister van ontwikkelingshulp Erhard Eppler. die bovendien nog lid van een evange lische synode is. Wat is gebeurd? In de liberale partij is door een zevenhoofdige commissie onder leiding van Liselotte Funcke een stuk met veertien thesen opge steld. die dienen moeten voor een ge sprek over 'een vrije kerk in een vrije staat'. Mevrouw Funcke is vice- voorzitter van de bondsdag en lid van de synode van de evangelische kerk. Vrijheid De commissie-Funcke gaat uit van het liberale principe van het streven naar verruiming van de vrijheid. Zij wil gelijkheid voor de wet van gelovigen en niet-gelovigen verwerkelijken. De staat moet religieus neutraal zijn en mag geen voorrechten geven aan be paalde groepen. Daarom moeten vol gens de commissie staat en kerk volle dig gescheiden worden. Dit beginsel wórdt in veertien punten uitgewerkt. De meest ingrijpende wijziging die het FDP-discussiestuk voorstelt is de afbouw van de Kirchensteuer, de in ning van de kerkelijke bijdrage, ge koppeld aan de inkomsten- of loonbe lasting door de staat namens de kerk. Verdere punten in het stuk zijn: ein de van de staatsinvloed op de bezet ting van kerkelijke ambten. De staat mag van de bisschop geen eed van trouw aan de grondwet eisen. De bur gerlijke stand mag niet langer vragen naar iemands godsdienst. Geen gebe den, crucifixen en eden meer in open bare gebouwen en rechtzalen. Geen fi nanciële bevoordeling van kerken door de staat. De staat zet een eigen systeem op van ziekenverpleging, on derwijs, sociale zorg. De kerken ver zorgen de geestelijke zorg in leger en gevangenis op eigen verantwoordelijk heid. Geestelijken hebben dezelfde rechten en plichten als alle andere burgers en geen vrijstelling van mili taire dienst. GEEN TAAL DIE HEM VERTAALT Wie met jongeren in de kerkdienst te maken heeft zal het ongetwijfeld op vallen hoezeer een bepaalde groep, onder hen wars is van alle woorden, in liederen en teksten, die op een al te hoge en zekere toon spreken. Men kan de voorkeur die daartegenover uitgaat naar een tastend en zoekend spreken over God en de dingen van het geloof niet afdoen met het etiket: reaktieverschijnsel Alles zal wel reak- tieverschijnsel zijn. Dat was Luthers ontdekking (zie gisteren) tenslotte ook, en een zeer heilzame. Het gaat deze jongeren, want niet allen denken zo, om een zeer speciale skopus van het geloof, een zeer bepaald gezichts punt, nl dat van de eerlijkheid. Zij menen in veel oude zekerheden en nog meer in veel betuigingen van ze kerheid uit het verleden iets te ont dekken van een al te grote vanzelf sprekendheid. Zij zetten daarbij hun vragen. Die vragen kunnen wel eens zo ver gaan dat ouderen de neiging hebben zich terug te trekken, maar het is de vraag of dat verstandig is. Wij verstonden de kunst om met gro te zekerheid te spreken. Niet alleen over bet 'midden' van ons geloof maar ook over heel wat zaken die ver van dat midden verwijderd lagen. Die zekerheid was niet altijd weloverwo gen en even diep doordacht. Het be hoeft geen schade te betekenen wan neer wij ons door hen een beetje ach teruit laten trekken. Geen taal die hem vertaalt. Die woorden van Huub Oosterhuis zingen ze graag, om daar mee hun tasten en zoeken tot uit drukking te brengen. Dat is een legi tieme zaak. Het merkwaardige is dat zij tegelijkertijd een sterke behoefte hebben om intiem over God te spre ken. In een ander lied van Oosterhuis lees ik: Jij die zegt onze god te zijn.Dat kan even herinneren aan die Scheveningse ouderling die ik der tig jaar geleden voor de dienst hoorde bidden met jij en jou tegen God. Wij moesten daar toen niet veel van heb ben, herinner ik me. Nu komt het weer anders op ons aan. Juist naast dat tasten en zoeken doet het aan als een diep verlangen naar werkelijke gemeenschap. Dat is er blijkbaar evenzeer en wie zou zich daarover niet vei'heugen? door Aldert Schipper Nederland In dit document klinkt een zeker anti- clericalisme door, een verschijnsel dat het liberalisme vaker begeleidt op zijn gang door de geschiedenis. Maar de veertien punten zijn geen van alle zo verschrikkelijk vreemd. Ook in ons land heeft de kerk zekere financiële voordelen en de kerk maakt dankbaar gebruik van de burgerlijke stand waar onze godsdienstige relaties enigszins worden bijgehouden. En ook de Ne- Herbert Wehner Herverdeling van de macht derlandse geestelijken zijn vrij van dienstplicht. Maar overigens lijken de zeven liberale opstellers van het Duit se stuk te willen aankoersen op een verhouding tussen kerk en staat, die aardig lijkt op die in ons land en in zoveel andere democratische moderne landen. Het papier bepleit bijvoor beeld niet eens afschaffing van de christelijke feestdagen, iets dat overi gens geheel onhaalbaar zou zijn. Daarom is de heftige reactie tegen het stuk bij de politici op zijn minst opmerkelijk. Herbert Wehner waar schuwt tegen een chirurgische in greep. 'Wie een andere verhouding tussen kerk en staat wil, moet niet als scheiding voorstellen, hetgeen be doeld is als een beroving van de kerk van haar privilegiën'. Twee liberalen van het partijbestuur in Nedersaksen, Wendig en Ernst, melden dat er al sinds 1919 scheiding tussen kerk en staat is en dat er na de tweede wereld oorlog een vruchtbare samenwerking ontstaan is. CDU-er Kohl noemt de veertien punten een 'pakket van mis verstanden' en het verschijnen van het papier noemt hij een 'daad van politieke agitatie', met het doel de kerken te discrimineren. Het Beierse CSU-lid Dollinger noemt het stuk een 'vernietiging van de democratie, af komstig uit neo-marxistisch denken'. Contrast De reacties van kerkelijke leiders op de veertien punten steken kaaltjes af bij de fiolen van gramschap die de politici over het stuk uitgieten. Lan- desbisschof Heidland van Baden zegt dat de FDP-thesen weliswaar van juis te principes uitgaan, maar te weinig rekening houden met de werkelijk heid. Er bestaat volgens Heidland geen volledige scheiding van kerk en staat, wanneer negentig procent van de mensen kerklid zijn. De bisschop van Hannover, dr. Lohse, betoont zich verbaasd over de politieke weerklank van de veertien punten. Hij vindt de punten best waard >m er over te spreken. Als de staat niet langer de Kirchensteuer zou innen, zou dat voor de kerk weliswaar een probleem vor men, maar de Kirchensteuer gaat toch al in bijna alle delen van Duitsland omlaag. Mogelijk sloeg bisschop Kunst, de ker kelijke vertegenwoordiger in Bonn, de spijker op zijn kop. Hij vroeg zich af of de politici de voorstellen van de FDP niet meer gebruiken als een aan val op de liberalen dan als een verde diging van de kerkelijke voorrechten. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Bruchem en Kerkwijk: M. Baan, kand. te Waddinxveen. Bedankt voor Nieuwe-Tonge en Op- heusden: Th. de Jong te Nieuw-Lek- keriand. VRIJE EV. GEMEENTE Aangenomen naar Zeist: J. Verboom te Rotterdam-C. Over Dylan. Interviews en artikelen verzameld door Graig McGregor. Van Gennep, Amsterdam, 1973. Vertaling: Tineke Donkers. 262 blz. ƒ14,50. Het was misschien wel zo aardig ge weest als dc muziekjoumalist McGre gor zijn oorspronkelijk plan een zorg vuldige analyse en uitleg van Bob Dylans werk, had uitgevoerd. Daarbij zou hij immers gebruik gemaakt kun nen hebben van het materiaal waaruit hij hier een keuze aanbiedt, zonder enig synthetisch commentaar. 'Over Dylan' bevat een keus uit arti kelen en interviews, chronologisch ge rangschikt. Ze geven tezamen wel een redelijk beeld van Dylans ontwikke ling en van de veranderende visie op zijn songs. Uit de interviews blijkt hoe weinig Dylan dikwijls prijs geeft van wat er werkelijk in zijn hoofd om gaat. Dikwijls verpakt hij zijn mening in groteske verhalen, of leidt hij de vragensteller zonder veel moeite om de tuin. In een later interview, het Rolling Stone-interview van 1969, dat maar liefst vijftig bladzijden beslaat, komt hij beter uit de verf en is hij allerminst de weinigzeggende jongen uit het Playboy-interview van '66, die zulke wijsheden uitgebracht als: 'als het gebeurt, dan gebeurt het'. De opgenomen artikelen hebben soms een historisch karakter, soms een meer analytisch-informatief karakter, maar ze zijn zelden zonder overlappin gen, en ock zelden erg scherp ge schreven. Toch zal de keus bij de vele Dylan- liefhebbers wel aanslaan. Ze krijgen erin toch heel wat over hun merk waardig veelzijdige favoriet te lezen. Het boek eindigt met een bespreking van Dylans prozawerk 'Tarantula', niet bepaald een boek dat ik per sé zou willen lezen, en van die bespre king luidt de laatste zin: 'Koop zijn platen'. Laat daarmee dan deze boek aankondiging besluiten. De Nederlander mr. A. R. Zimmer man als commissaris-generaal van de Volkenbond in Oostenrijk 1922-1926 door J. L. J. Bosmans, proefschrift ter verkrijging van de graad van doc tor in de letteren aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen. Uitg. Jans sen, Nijmegen 329 blz. - 34,50. Septuagesimo anno, theologische op stellen aangeboden aan prof. dr. G. C. Berkhouwer ter gelegenheid van zijn afscheid als hoogleraar in de faculteit der godgeleerdheid van de Vrije Uni versiteit te Amsterdam (met portret van prof. Berkouwer). Uitg. Kok, Kampen, 324 pag., prijs 35,- Bijdra gen van o.m. Berkouwer's leerlingen dr. H. M. Kuitert en dr. W. H. Vele- ma; lijst van dissertaties die o.l.v. Berkouwer tot stand kwamen, en.re gister van intekenaren. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2