Ernst Sillem Hoeve wordt
internationaal centrum
/ImIibIiI
'Aan dit boekje zult
u echt wat hebben'
Huwelijk werkplaats
voor karaktervorming
Vandaag
Christelijk
Jongeren
Verbond
120 jaar
Nieuwe boeken
Hongersnood
in Ethiopië
'rampzalig'
Studenten in
accountancy
boos op NIVRA
Beroepingswen
7 rouw
Kwartet
'Kerk is geenj;
supermarkt' E
TROUW/KWiAJVTBT W OENSDAG 31 OKTOBER 1973
KERK/BINNENLAND T2/|OU
Van een onzer medewerkers
ZEIST 'Het huwelijk is een fantastische werkplaats, waar ge
schaafd wordt aan je karakter. Daarom gaan veel mensen uit elkaar.
Misschien moeten we minder spreken over huwelijksmoeilijkheden
dan over het feit, dat het huwelijk de plaats bij uitnemendheid is.
waar karakterproblemen aan het licht komen. Er zijn weinig gezins
ruzies, die niet terug te brengen zijn tot persoonlijke irritaties.'
fr>
Een plaquette in de hal van de nog niet afgebouwde nieuwe 'slaapvleugel' van de Ernst Sillem Hoeve
markeert het tijdstip waarop dat centrum in internationaal perspektief werd gezet.
Van een onzer verslaggevers
LAGE YL'URSCHE -• Met
Christelijk Jongeren Verbond
krijgt 'internationale allure. De
Ernst Sillem Hoeve, sinds 1926
liet vakantie-, trainings- en ont
spanningsoord van het CJV,
wordt het Europese centrum van
de YMCA (Young Men's Chris
tian Associations).
lil de hal van de nieuwe slaapvleugel
de eerste fase van een nieuwbouw-
plan dat 2.4 miljoen gulden vergt
is een plaquette aangebracht met het
opschrift: 'De Ernst Sillem Hoeve
wordt in een internationaal perspek
tief gezet, de Nederlandse YMCA wil
zo bijdragen aan ontmoeting van men
sen die geloven in een wereld zonder
grenzen'.
Die verbreding van het conferentie
oord tot internationaal centrum valt
samen met het 120-jarige bestaan van
het CJV, een mijlpaal die op 17
november wordt gevierd met een ma
nifestatie in 'De Meerpaal' te Dron-
ton. Alle leden boven (ie vijftien zijn
er voor uitgenodigd. Het wordt een
"happening met cabaret, muziek, spea
kers-corners. volksdansen, films, infor
matie-stands, creatieve hoeken en an
dere zaken die tot 'ontmoeting, bezin
ning en ontspanning' kunnen bijdra
gen. Allemaal onder het motto 'Uitda
ging'. een thema waarop ook een
speciaal cabaret-programma is geba
seerd. 's Middags wordt een ontwikke
lingsproject van de YMCA in Sri
Lanka (Ceylon) in de schijnwerpers
gezet. Het CJV gaat daaraan bijdragen
met de financiering van een groot
aantal kippen en zaden
Langdurig overleg
Als intêrnatit)n<fa!l cèntrum gaat de
Ernst Sillem Hoeve het Europese YM-
CA-oord 'Mainau' in Zuid-Duitsland
vervangen. Dat landgoed was na de
oorlog grotendeels beschikbaar gesteld
door de eigenaar, graaf Bernadotte.
Aldus Gert Doornenbal, directeur van
De Navigators, op een echtparen-con
ferentie van deze organisatie, waaraan
zeventig echtparen deelnamen. De
twee sleutels tot het verbeteren van
de onderlinge verhouding noemde hij
het opgeven van vermeende rechten
en verwachtingen en het leren verge
ven van de partner. Lang gekoesterde
en te hoog gestemde verwachtingen
kunnen de ander een slaaf maken en
hem verlammen. Door elkaar te bena
deren vanuit het oogpunt van de
vergeving worden de echtgenoten
Gods medewerkers in eikaars karak
tervorming.
Mevrouw Baukje Doornenbal-Boeijen-
ga hield een uitermate praktische le
zing over de'opvoeding van kinderen.
Het doel van de opvoeding is, zei ze,
dat alle mogelijkheden, die God in de
kinderen heeft gelegd, maximaal be
nut worden. Televisie kan in een
gezin tot vriend worden gemaakt door
selectief samen met de kinderen te
kijken en het te gebruiken als instru
ment in de opvoeding.
Het in aanbouw zijnde nieuwe slaapgebouw van de Ernst Sillem Hoeve.
ii<-tii- hrh'iuil i ni-h h»-i ree-hl hu ar
Ier iipnanir in di-ro rubriek ineseznnilrn nie-
ninqMiitlnurn verkort weer te «even. BIJ pil-
blIkHlM- unrcli niet rte naam van de Inzender
ond'-rl'-k< nd Hr'"ven kunnen worden cr-
stmird aan hei «eeretnrtaat hontdi etlaclic
Tronw/Kwartel. nnxlhu* s:>9. Amsterdam.
maar in 1965 zag die zich genoodzaakt
de YMCA te vragen naar een ander
onderkomen uit te zien.
Verscheidene landen stelden zich kan
didaat om hel nieuwe centrum binnen
höii grenzen te krijgen. Na langdurig
overleg. clq. Europese YMCA's
fedemndse leden zijn: CJV en
AMVJj, werd de Ernst Sillem Hoeve
gekozen. Hét verbouwingsplan, waar
voor de Europese YMCA een deel van
de benodigde gelden op tafel brengt,
wordt in 3 fasen gerealiseerd. Na de
voltooiing van de niéuwe slaapvleugel
(30 tweepersoons kamers, waarmee
het totaal aantal bedden op 120
komt), verrijst een. conferentie-ge-
bouw en daarna moet het huidige
complex een opknapbeurt hebben.
Het hele project zal in 1976 gereed
zijn. .Voor de bouw is 750.000 gulden
gevötèerd dóór CRM. Het CJV moet
bijna een miljoen aan vreemd geld
aantrekken en voorts nog 750.000 gul
den uit eigen middelen betalen. Bij
optimaal gebruik zal 50 procent van
de beschikbare mandagen het centrum
door CJV en YMCA worden gebruikt.
De overige 50 procent is het beschik
baar voor bedrijfskaders, studieconfe
renties van andere organisaties e.d
Het had weinig gescheeld of men had
aan het 120-jarig bestaan liever geen
ruchtbaarheid gegeven. Vooral in fi
nancieel opzicht zag het er voor het
CJV vorig jaar bijzonder bedenkelijk
uit. Maar op de ledenraadsvergadering
van zaterdag kon worden meegedeeld
dat er op dat terrein verbetering is:
voor het eerst sinds lange tijd was er
een voordelig saldo.
De organisatie wil graag mee denken
over allerlei nieuwe strukturele ont
wikkelingen, maar stort zich niet zon
der meer in iedere nieuwe ontwikke
ling, vertelde voorzitter ds. P.'L. J.
Wapenaar zaterdag: 'We stellen ons
soms gedistantieerd op. In het CJV
moet allp aandacht gericht zijn op
groepen en clubs waarin jongeren
samenkomen. Omdat in het welzijns
beleid de méns middenin allerlei ont
wikkelingen centraal moet staan'
Christelijk
Wat het CJV in élk geval wil blijven,
is een christelijke organisatie. Ds.
Wapenaar herinnerde er aan dat deze
zomer de zesde World Council van de
YMCA de 'Parijzer Basis' uit 1855
opnieuw heeft aanvaard. Daarin wórdt
nadrukkelijk uitgesproken dat het er
om gaat jongeren te helpen discipelen
van Jezus Christus te worden. 'Het
evangelie is niet alleen een theorie,
voor maatschappij-vernieuwing, ook
niet een aktieraodel voor een nieuwe
samenleving, maar vooral ook deje-
vende persoon Jezus Christus, 'die
vraagt: wie zegt gij dat Ik ben0 Dit
leidt niet tot een introverte Jesus-
movement. Wie zich in de géSchlede-
nis van het CJV verdiept, ontdekt dat
in de tijd waarin de nadruk werd
gelegd op het jongeren voor Christus
winnen, ook het duidelijkst een to
taalprogramma werd geboden'.
Oecumenisch
Het CJV in 1958 ontstaan door
samensmelting van Christelijk Jonge
Mannen Verbond en 'Meisjesverbond'
heeft er altijd naar gestreefd een
oecumenische ontmoetingsplaats te
zijn. De organisatie bereikt op het
ogenblik ongeveer 35.000 leden en
bezoekers van clubs. Behalve de oecu
menische bedoelingen, ziet het ver
bond op het ogenblik als belangrijke
taken: het toegankelijk maken van
internationale contacten voor jonge
ren en het stimuleren van dienstver
lening door plaatselijke goepen, zowel
mondiaal als in de directe omgeving.
Van de Ernst Sillem Hoeve uit willen
CJV en YMCA in de toekomst aan de
vervulling van die taken werken.
Training, research, stu<lie en ontmoe
ting /.uilen de belangrijkste aspecten
zijn die aan dat centrum inhoud moe
ten geven, betoogde maandagmiddag
penningmeester W. Littel van het ver
bond. 'Wij pakken een nieuwe taak
op in een tijdsgewricht waarin velen
op een verenigd Europa hopen, op
een nieuwe tijd waarin grenzen zullen
vervagen, die in de verwachting leven
van het Rijk dat komt. ,Die verwach
ting vraagt daden van mensen die zich
door het evangelie van Jèzus Christus
laten inspireren'.
Guus Verstraete: Ko van Dijk. Uitg.
Semper-Agendo BV Apeldoorn 292
blz. - 70 foto's prijs 15.
Ko van Dijk vertelde van zijn toneel
loopbaan, en Guus Verstraete schreef
het op. Jonge Ko wilde niets. Behalve
dan met vrouwen toen hij daar gauw
de leeftijd voor had. En toneelspelen.
Niemand zag daar wat in. De Toneel
school weigerde hem herhaaldelijk.
Maar hij had het geluk dat hij van
een toneelfamilic was cn dat vader
hem toch maar liet volontairen. Op
zijn zeventiende speelde hij al een
loopjongen, voor een paar tientjes in
de maand. Dat was in 1933. Hij moest
nog lang veel (bij)leren en hij leefde,
zoals hij het zelf noemt 'nogal slor
dig.' Hij haalt nog met genoegen op
wat hij allemaal uithaalde. Over zijn
huwelijken en verhoudingen stapt hij
even losjes heen als toen hij ze sloot
en verstoorde. Behalve over het laat
ste, met twee kinderen, waarin hij
het eindelijk vond. Wat er buiten het
toneel om gebeurde crisis, oorlog,
bezetting, om maar wat te noemen
liet in deze herinneringen nauwelijks
sporen achter. Ko van Dijk leefde
voor het toneel, en voor eigen rollen
in het bijzonder. En hij spreekt dank
baar over hen, die hem in zijn tijden
van onrust en onzekerheid als 'vaders'
geholpen hebben. Over Ko van Dijk
sr., die hij in '37 moest missen, over
Cor Hermus, Louis Saalborn, Jules
Verstraete, Cees Laseur, Ko Arnoldi,
regisseurs als André Barsac en Scha-
roff. Die, en zijn eigen natuurtalent,
voerden hem, na de oorlog vooral,
naar zijn grote successen: Hendrik IV,
Othello, Tartuffe, het Franse mannetje
in De Man, de Vrouw, de Moord, zijn
rollen in De Dood van de Handelsrei
ziger eerst de zoon, later de vader
in De Drie Zusters, in Mooi Weer
Vandaag, om de voornaamste maar te
noemen. Ko van Dijk waarom zou
hij niet ijdel zijn? is er trots op.
Hij zette zich er helemaal voor in,
maar hij vertelt eigenlijk niet hoe.
Hij heeft menigmaal geregisseerd ook,
maar hij laat zich er niet over uit. En
zijn losse gedachten over het toneel
en wat daar bij hoort het publiek
de critici, de souffleur, de inspecient,
het ensemble (werk) bijvoorbeeld
zijn niet nieuw, niet diep, en nauwe
lijks persoonlijk. Hij moet acteren, de
theorie is zijn kracht niet. Maar gezel
lig. vertellen, over zichzelf en zijn
veertig jaren toneelspelen, deed hij
wel. En uit zijn plakboeken, dieptp
hij zo'n kleine zeventig foto's op om
het boek interessant te illustreren.
B. H
De Navigators willen meer aandacht
geven aan begeleiding van echtparen.
Gert Doornenbal noemde dit een lo
gisch gevolg van het werk onder stu
denten. Velen van hen die in de
laatste jaren werden bereikt zijn in
middels getrouwd. 'Wij willen stimu
leren tot beter functionerende gezin
nen. zodat de opvoeding primair door
de ouders wordt verricht en niet door
invloeden van buitenaf'.
ADDIS ABEBA Volgens het chris
tian relief committee in Addis Abeba
is de hongersnood in Ethiopië ernstiger
dan die destijds in Biafra. De hongers
nood, waardoor vijf miljoen mensen
getroffen zijn, wordt nog verergerd,
doordat verschillende epidemieën zijn
uitgebroken. Er heerst cholera, pok
ken, tyfus, dysenterie en malaria.
De jongste vergadering van het chris
tian relief committee constateerde een
enorm tekort aan gekwalificeerd me
disch personeel en medicijnen. De
ziekenhuizen liggen vol met moeders
en kinderen. Verpleegsters, die naar
de getroffen gebieden gezonden wor
den, zijn vaak binnen een week ziek
Het committee, waarin hulporganisa
ties van verschillende kerken samen
werken, noemt de toestand in de
getroffen gebieden zonder meer ramp-
zal i"
AMSTERDAM De Vereniging van
Accountancy-studenten (VAS) heeft
een felle aanval gedaan op het Neder
lands Instituut van Registeraccoun
tants (NIVRA). In een pamflet wordt
de aandacht gevestigd op de studie-
en werksituatie van accountancy-stu
denten.
Gepleit wordt voor een verkorting
van de studietijd tot 5 jaar (thans 8 k
9 jaar), uitbreiding van het partieel
dagonderwijs tot 2 dagen studeren en
3 dagen werken (thans 1 dag studeren
en 4 dagen werken) en het aantrek
ken van bekwame docenten, alsmede
opneming van het nu nog facultatieve
vak van praktische vorming in het
studiepakket.
'De werkgevers zijn niet bereid geble
ken budgettaire tekorten in de NI-
VRA-opleiding rechtstreeks naar rato
aan te vullen, zo meent de VAS. Zij
merkt op, dat het tekort van 1.3
min voor het huidige cursusjaar heeft
geleid tot een drastische verhoging
van de les- en examengelden.
De door de VAS geuite wens om
betrokken te worden in de besluitvor
ming aangaande de NIVRA-opleiding
is met grote beslistheid geweigerd en
vervolgens met een formeel beroep op
de wet in de ijskast gezet. Wel werd
aan de VAS de mogelijkheid verleend
om-tijdens een formeel overleg met
het bestuurscollege te worden geïnfor
meerd over de jongste ontwikkelingen
pp het ondenvijsvlak.
AMBASSADEUR Binnenkort is de
benoeming te verwachten van dr. F.
van Dongen tot buitengewoon en ge
volmachtigd ambassadeur in Laos met
standplaats Bangkok (Thailand). De
heer Van Dongen blijft tevens ambas
sadeur in Thailand.
HERVORMINGSDAG
Het feit dat de kerkhervorming J
deze 31ste oktober minder spekta'
lair herdacht wordt dan vroeger
eens het geval was hoeft er niet opg
wijzen dat wat toen aan de orde
voor vandaag geen betekenis mf?gt§
heeft. Eenvoudig omdat allerlei hr
denkingen het minder goed doen j
de mensen moeilijker bij hun ral
en tv vandaag zijn te krijgen. Eri
meer aan de hand voor een ieder, I
leven is anders geworden, enfin, j
dereen weet hoe dat in elkaar J
vandaag, 't Hoeft dus niet te bettf
nen dat we datgene wat Luther
nieuw aan de orde stelde minfl
relevant vinden. Maar 't kan natif
lijk wel. Luther deed een ontdekkf
in het evangelie, die sedertien on£
de naam 'rechtvaardiging door f
geloof' de kerk- en geloófsgeschiej
nis is ingegaan. Hij was van men|,:_
dat dit artikel 'de enige, solide rF-
was, waarop de gehele kerk rust.'
sprak hierover als 'het midden' voo
de kerk, de kern van de zaak, zou<
wij zeggen. Christus zelf heeft jt
'midden' gesteld en Luther heeft riU
anders mogen doen dan het weer
ontdekken. Hij was van mening I
van dit artikel het zijn van de k<
afhing. Het kan niet ontkend wor<j|
dat wij het vandaag in de kerken d;
minder over hebben. Andere gezicl
punten van het geloof eisen ons I
Er vindt soms een verschuiving plaj
van dit aspekt van het heil naar i
andere, nl. de heiliging het leven
christen en dan vooral: in de weit'
van vandaag en met de problematic
van vandaag. Iedere tijd heeft z"
eigen aandacht en daar behoeft g»
kwaad van gesproken te worden. T
deed het mij bijzonder goed toen ik
deze weken, om zo te zeggen, wi
eens een bad mocht nemen in NJli
deze gedachtenwereld door de lez^a]
van een brochure uit 1941 (H.
Iwand, Glaubensgerechtigkeit nspc
Luthers Lehre, Theol. Existenz. Hej
nr. 75). Wat goed, om in die tuiDej
lente jaren waarin het er ook zo ten
aan kwam te weten waar je als chter.
ten stond, dit 'midden' niet uit var
oog te verliezen. Wanneer wij Hij
zouden kwijtraken zouden we nergpve
meer zijn. Maar dat gebeurt ook n&ie
want juist op zoiets is de belofte fliu
de Heilige Geest, die ons in «pc
waarheid zal leiden, van toepassingpo
doi
Kinderdoop
Dopen is alleen geoorloofd indien
men van ganser harte gelooft. Hand.:
8:37. De kerken van de reformatie
namen het roomse systeem over met
het gevolg dat wij nu met de brokken
zitten. De wrange vruchten van dit
onbijbels systeem plukt de roomse
kerk nu volop. En bij de protestanten
is het al niet veel beter, gezien de
steeds toenemende onkerkelijkheid
van de eens gedoopte zuigelingen.
Een tot het bijbels standpunt bekeer
de professor van deze eeuw. wijlen
Karl Barth, schreef: De kinderdoop is
onverzoenbaar met de bijbelse leer
over de doop. Het verder practiseren
is dan ook. een wonde in de zijde van
de kerk verder laten veretteren. Zo'n
uitpsraak liegt er niet om. Wij zijn
dus gewaarschuwd.
Baarn
J. Pasveer sr.
(Discussie gesloten, red.).
Dokterskosten (3)
tie nog steeds niet dat deze perversie
een ziekte is en nb voor jonge men
sen besmettelijk? Waar gaan we nu
heen? Moet er in iedere slaapzaal nu
een fervente heterosexueel op wacht
staan met de vinger aan de trekker
om onze achttienjarige zoon in zijn
slaap te bewaken? Zou het niet beter
zijn militaire dienst voor meisjes ver
plicht te stellen en als tegenwicht
tegen deze ongezonde maatregel de
slaapzalen dan maar gemengd te ma
ken.
Den Haag
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B V De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer
Koofdredar'ie:
J. Tamminga.
antoor d.V. De
,r stelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Staatsbemoeienis maakt de gezond
heidszorg onbetaalbaar. Het kan de
patiënt niet schelen wat de dokter
declareert, want het ziekenfonds be-
taalt. Het ziekenfonds bekommert zich
er evenmin om, want de staat sup
pleert de tekorten. De staat laat het
ook koud. want die verhoogt de pre
mie en de werknemer kan het hele
maal niets schelen, want die let al
leen op zijn nettoloon en als dat hem
te laag wordt krijgt hij door pressie
weer meer. Er is dus doodgewoon
geen mens die erom maalt en daarom
stijgen de kosten tot in het oneindige.
Breda
E. Camperl
Roemenië
Het stemde mij dreef in uw krant
van 24 oktober het bericht 'Theolo
gisch onderwijs in Roemenië in han
den van overtuigd marxist' tegen te
komen. Waarom zou een marxist geen
theologie mogen onderwijzen? De the
ologie wil nog steeds doorgaan voor
wetenschap: is het dan geoorloofd het
bedrijven ervan slechts voor te behou
den aan de steeds kleiner wordende
groep christenen?
Voorburg
Nobelvredesprijs
Le Due Tho heeft de Nobelprijs ge
weigerd. Laat men zijn helft van de
Nobelprijs nu toekennen aan de per
soon die het werkelijk verdient (met
alle respect voor Kissinger), namelijk
president Nixon, die Zuid Vietnam
gespaard heeft van een communisti
sche overheersing.
Amsterdam
W. J. Scholtz jr.
Homosexualiteit
Homosexualiteit is geen grond meer
voor afkeuring van militaire dienst.
Weten de PvdA-leden Voogd en Roet
hof. die hierop aangedrongen hebben Hooghalen
bij de ministers van defensie en justi-
Frlts Stoffels
Irritatie
Bij de gereformeerde synode was
sprake van een irritatie over een
brief, welke de hervormde synode ge
stuurd had naar de vereniging van
vrijzinnig hervormden. Duidelijk was
dat men op de gereformeerde synode
niet op een dergelijke brief van her
vormde zijde had gerekend. Volgens
het verslag zei dr. Weiland: Wij wis
ten wel dat er vrijzinnigen in de
hervormde kerk waren, maar zij wor
den in deze brief legitiem verklaard'.
Deze wat naïef aandoende uitspraak
betreur ik. De positie van de vrijzin
nigen is in de herv. kerk altijd legi
tiem geweest.
A. M. Lindeboom
door Aldert Schipper
AMSTERDAM Prof. dr. C. J. de Vogel, die in 1945 niet onopgemerkt haar lidmaatschap van
de hervormde kerk inruilde voor dat van de rooms-katholieke, is teleurgesteld dat ook deze kerk
niel ontkomt aan een ontwikkeling die zij als een verarming ziet.
Zij laat haar teleurstelling blijken
m een apologetisch geschrift van
114 bladzijden. Er zijn uiteraard
veel meer mensen over van alles en
nog wat bezorgd, verdrietig en te
leurgesteld, maar weinigen weten
het zo meeslepend te uiten als prof.
De Vogel.
Het boekje begint al met een dema
gogische titel: 'Aan de katholieken
van Nederland, aan allen'. En even
welsprekend is het thema waaronder
prof. De Vogel haar gemoed uit:
Maar wordt nu wakker, want de
nood is groot. Dit lijkt een bijbel
tekst, maar het is er geen.
En dan brandt prof. De Vogel los
tegen bijna iedereen die in de ka
tholieke kerk iets voorstelt en op
een in het oog lopende wijze niet
past in haar beeld van de kerk. Een
preconciliaire, hiërarchische en sacra
le kerk.
Bevredigend
De manier waarop prof. De Vogel
schrijft over het geslpten systeem,
waarom ze toetrad tót de roomse
kerk. is wel erg meeslepend. Intel
lectueel bevredigend, zo dat je even
in de verleiding komt om met haar
uit te roepen: hoe schoon is dit al
les. Totdat je je afvraagt wat je met
dit moois, in deze wereld aanmoet.
Ni§t iedereen leeft na zijn emeritaat
als hoogleraar in de wijsbegeerte in
een gerieflijk optrekje in het
Zeeuwse Renesse.
Dr. De Vogel vindt dat de Neder
landse katholieke kerk teveel 'gepro-
testantiseerd' wordt. Maar ze maakt
niet duidelijk wat daar op tegen is,
zij haalt het voorbeeld aan van prof.
dr. H. A. J. Wegman, een orthodox
liturgisch theoloog te Utrecht. Deze
houdt de leer van de transsubstanti
atie (verandering van brood en wijn
in het lichaam van Christus) onvol
doende hoog, vindt prof. De Vogel.
Zij neemt Wegman kwalijk dat hij
de rol van de priester in de eucha
ristie als niet meer essentiëel zou
zien. 'Bij een zo nadrukkelijke nega
tie van de essentiële rol van de pries
ter spreek ik van desacralisering',
concludeert prof. De Vogel gladweg.
Intercommunie
Van prof. dr. H. A. M. Fiolet. de se
cretaris van de raad van kerken,
zegt prof. De Vogel dat 'men hem
moeilijk als een vertegenwoordiger
van de katholieke kerk kan beschou
wen'. En waarom heeft prof. De Vo
gel daar moeite mee? Omdat prof.
Fiolet lid was van een commissie
van de raad van kerken, die zich
uitsprak voor intercommunie tussen
de katholieke kerk'en de reformato
rische kerken.
Sommige van de bezwaren van prof.
De Vogel betreffen een bepaald mo
dieus taalgebruik. Als het gewoon
over de eucharistie gaat, wordt te
genwoordig wel eens gezegd: 'het
breken van het brood'. Dat vindt
prof. De Vogel stuitend.
Het boekje schijnt ondanks alle be
zwaren, die er tegen in te brengen
zijn, toch in sommige kringen nogal
lekker te vallen. Studenten krijgen
het wel eens toegezonden door hun
bezorgde moeders of heerooms. Een
studentenpastor vertelde mij dat het
vooral bij oudere priesters erg aan
slaat. 'Ik kreeg het toegezonden
door een bejaarde priester uit Lim
burg', zei de studentenpastor. 'Er
was een begeleidend briefje bij:
'Aan dit boek zult u echt wat heb
ben. stond er in'.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Wouterswoude en Pe
Herkingen, Sommelsdijk: kand. Po
Baan te Waddinxveen; te Hendrikgrt
Ambacht; L. G. Zwaneburg te Huiwei
te Yerseke (toez): F. A. L. Frantei
te Woubrugge: te Reeuwijk: J. Wscl
Koppenol te Huizen: le Nieuw-I/re
drecht: T. Poot te Groningen.
Aangenomen: naar Almelo: H.
Boogert te Bant-Rutten; naar Hen^
Ido Ambacht: K. Pot te Asperen; 'va
Rotterdam (pastoraat bejaardent
zen): H. W. Doornink te Sti
sweert.
Bedankt: voor Winterswijk: R. f"
werda te Renkum; voor Eist (Ut)L0
W. de Bruyn te Harderwijk.
Toegelaten tot de evangeliebedlei
en beroepbaar: kand. M. Baan, L_
penhof 84, Waddinxveen; kand. H.
Doornweerd, Amersfoorttsestraat f|
SOESTERBERG: KAND. B. Ch. II
mers. Zilverberg 12 k9, Amster<H
kand. L. Schaap Schapendrecht 171
ren (NH) per 1 jan '74.
Toegelatep tot de evangellebedieiP*
en niet beroepbaar: kand. L. P. Bra"
an. Karweg 2 Otterlo; kand. M,JN
Geuze, Leidsestraatweg 11. OegstgeL,
kand. O. Hokojoku. Koenbloemwegad
Eefde; kand. G. v.d. Kamp, RietH
gerstraat 95. Amersfoort. lI-
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Haarlem-Noord; J. AT
de Boer te Middelburg.
GEREF. KERKEN (VRIJG) d'
Beroepen: tp Pietersburen-Baflo, fj[
relsweer-Ten Post en te Grooteft
kand. J. Hoorn te Sappemeer.
Aangenomen: naar Assen:
huis te Groningen-Oost.
GEREF. GEMEENTEN r
Beroepen: te Utrecht: J. van Ha*<
te Amersfoort, die bedankte voor f$.
hem.
lo,
ote&z
sen- H.'J. Nf
5t-
M pI
Van een onzer medewerkers
AMERSFOORT De kerk is
supermarkt, waar rekening gehoi
moet worden met de behoeften
de klant. Wat wij mensen er nam_
van menen, is niet zo belangrijk^
preek is en blijve het uitvoeren D
Gods opdracht en een geloofsdaad.?1
zei ds. P. N. Ribbers uit Den Haaf
de jaarlijkse christelijke gerefornij
de ouderlingenconferentie.
Wel gaat het in de preek om}!
confrontatie van de levende God
zijn heil met de levende mens et
zijn noden anno 1973. Darom is!'
een goede zaak, dat de ouderlingen
huisbezoek voeling houden met*
gemeenteleden. Niet iedereen bef
de tijd, waarin wij leven, op dez®
wijze. Aan de ouderlingen de taal®
andere meningen en ideeën, die it
gemeente leven, aan de predit
door te geven. Het open gesprek i(
kerkeraad over de preek is dan ui
geen overbodige, luxe. aldus ds. I
bers. t
Hij achtte het strikt noodzakelijk,!
de belijdenis blijft fungeren]
'raam' van de prediking. De gl
veranderingen in de prediking]
volgens ds. Ribbers grotendeels d
uit te verklaren, dat velen de
van de bijbelse boodschap anders
dan vroeger, als gevolg van het gj
zogde geestelijke klimaat. De oil
lingen dienen erop toe te zien, dj
'schriftuurlijk-bevindelijk' g"p«
wordt.