Wanneer naar Rome wordt Gijsen geroepen Geen bezwaar gehuwde priesters tegen fk=èmt Baptisten krijgen leerstoel in Utrecht Vandaag Aflaten gemakkelijker verkrijgbaar verzameling munten en zegels terecht Trouw K wariet ju Wat de kerken doen is hun zaak Politiek vervolgde Chilenen in onze ambassade Nieuwe boek Dr.J, van Klinken TROUiW/KiWiAHIZT DLXSDVG 30 OKTOBER 1973 KERK /BINNENLAND HOI door Aldert Schipper AMSTERiDAM In Rome gaat het verhaal dat over een jaar of wat een vooraanstaande Neder landse geestelijke naar het Vati- eaan gehaald zal worden om daar met een hoge titel te worden ge sierd. Men doelt op Johannes Gijsen, de ongelukkige man in het bisschopshuis in Roermond. Deze roddel is mij door een progres sief geestelijke verteld en ik heb gemeend dat de gedachte van Gijsens opneming naar Rome wel e>ens ingege ven kon zijn door de hoop op een hetere wereld bij mijn zegsman of eventueel bij de zegsman van mijn zegsman. Maar bet verhaal heeft in mijn ogen iets van zijn onwaarschijn lijkheid verloren, mi ik het boek van Volicskrantredacle ur Richard Auwerda over de omstreden bisschop heb gele zen. Waarom vind ik het niet meer zo ongelooflijk dat Gijsen ons vroegtijdig zal komen te ontvallen9 In Roermond ook Gijsens voorganger als conservatieve bisschop, Ad Simonis van Rotterdam, heeft na zijn entree in deze functie met zo grote omzichtigheid de ontwik keling in zijn docees getracht still te leggen, dat hijzedf tegenover zijn vrienden belijdt dat hij jaloers is op de moed van Gijsen, die dan toch maar het bestuur geheel in eigen handen genomen en in handen van mensen gelegd heeft, die vrijwel net zo denken als hij. Simonis remt de voortgang van heit werk door in de besprekingen met zijn beleidsmedewerkers het gesprek langdurig op te houden met zijn zor- gen, bijvoorbeeld over een twijfelach- V3n OCflljK tige oecumenische televisiedienst. Maar Simonis hééft die beleddsmede- Het meeste in het boek was al bekend Dr. Gijsen, voor het eerst met borstkruis, schuift de bisschopsring aan zijn vin ger. Door tijdgebrek waren kruis en ring niet tijdig klaar. Een journalist nam de insignia mee naar Rome, waar Gijsen de ring en het kruis al aanbracht, nog voordat de Journalist was uitgesproken. Kardinaal Alfrink merkte toen op: 0p6n k6fk 'Kijk eerst maar eens of ze je wel passen.' naai Alfrink naar voren geschoven. Alfrink verzette zich hevig tegen de ken Joosten. Toen Casaroli daarop als in het voorbijgaan de naam van rec tor Gijsen uit Nunhem liet vallen, ging Alfrink daar hoegenaamd niet op in, omdat er zojuist een negatieve beoordeling van Gijsetn door de aftre dende bisschop Moors van Roermond op zijn tafel lag. Alfrink dacht: 'Op een dergeiijk getuigschrift wordt nie mand bisschop'. Er kwam een omvang rijk apparaat in beweging om Joos ten van de bisschopszetel af te hou den. Het Vaticaan gaf toe en iedereen dacht dat een nieuwe eandddaat wel even op zich zou laten wachten. Het duurde evenwel zes dagen, toen kreeg dr. J. Gijsen formeel de vraag voorge legd of hij bisschop wilde worden. Vier dagen later lag er voor de Ne derlandse bisschoppen een briefje van de paus dat Gijsen de beste man was voor de situatie waarin de Nederland se kerk verkeerde en diezelfde middag presenteerde Gijsen zich aan de pers werkers tenminste nog en naar buiten lijkt het alsof er niets aan de hand is. Dit moet het Vaticaan aanspreken. Er is een waker tegen de oprukkende vernieuwing en toch komt de kerkelij ke leiding niet in opspraak. Als dat in Rotterdam kan, dan moet. zo zal men in Rome hebben gedacht dat ook in Roermond kunnen. En toen Simonis en nuntius Felici aan kwamen met een eandddaat, die zij konden aanbevelen, moeten de Ro meinse instanties gehoopt hebben dat het in Roermond net zo goed zou uit pakken als in Rotterdam. Het is geheel anders gelopen. Hoe andere geeft Au werda gedocumenteerd weer in zijn boek. op een of andere mander. Auwerda doet echter wel enkele onthullingen. Hij heeft kennelijk met mgr. Van Ddijk, de afgedankte vicaris van Roer mond. gesproken. Van Odijk heeft verteld dat bisschop Simonis tegen het advies van die kerkelijke autoritei ten in zijn vriend Gijsen meenam naar Rome. Maar dat was pas nadat de vicaris zelf door nuntius Feldci op een vreemde manier gevraagd was voor de post in Roermond, om als een soort tussenpaus op te treden. Van Odijk weigerde en werd door die assis tent van Felicd, dr. Dyba later hierom nog verweten dat hij geen 'goede zoon van de kerk' was. De volgende canda- daat, waar Rome mee aankwam, was deken J- Th. Joosten van Echt. Deze werd door de Vaticaanse 'minister van buitenlandse zaken' mgr. Casaroli, tijdens een speciaal bezoek bij kardii- Smdsdien is het meeste van het ge beurde bekend. Gijsen ging naar Ro me voor de wijding. Alfrink werd gedwongen er bij aanwezig te zijn. Gijsen begon zijn werk door zich van zijn staf te berm'en, teneinde een duidelijk bestuur te crëeren. Er kwam veel verzet Wie het niet eens was met Gijsen werd aan de kant gezet. Wie daarin niet bewilligde werd voor scheurmaker of ketter uit gemaakt. De kerk in Limburg pro beert zo goed en zo kwaad als het gaat te overwinteren. De meerderheid van de Limburgse geestelijkheid tracht het verzeit dat Gijsen wekte creaitief te verwerken. Zo ontstond de beweging Open Kerk. een brede groepering uit het midden van de kerk van mensen die het vertikten op sleeptouw te worden ge nomen door uiterst links of uiterst Dr. J. Gijsen rechts. Een democratische beweging. Maar wie hoort daar nu nog van? Johannes Gijsen, Omstreden bisschop door Richard Auwerda. prijs 12,90. 189 bladzijden. Uitgave Becht, Am sterdam. De illustraties bij dit ver haal zijn uit het boek. ROME (CIC) De apostolische poe- nitentiarie in het Vaticaan heeft de voorwaarden bekend gemaakt, die voor het verkrijgen van een volle aflaat ter gelegenheid van het heilig jaar 1975 noodzakelijk zijn. Een volle aflaat kunnen gelovigen verkrijgen, die in de periode, welke de landelijks bisschoppenconferentie vaststelt, in een bedevaart naar de kathedrale kerk gaan om daar een gezamenlijke godsdienstplechtigheid bij te wonen. De bisschop kan daar voor ook andere kerken aanwijzen. Wanneer het om groepen gaat, b.v. gezinnen, schoolklassen, arbeidersdele gatie, verenigingen, is het voldoende naar de kathedraal of een andere aangewezen kerk te gaan en daar gedurende gepaste tijd een vrome dienst te houden en deze met een gezamenlijk gebeden Onze Vader, de geloofsbelijdenis en de aanroeping van Maria te besluiten. Degenen die ziek zijn of om andere ernstige redenen niet aan een bede vaart kunnen deelnemen, dienen zich geestelijk daarbij aan te sluiten en God hun gebeden en lijden op te offeren om een volle aflaat te krijgen. De gelovigen kunnen de volle aflaat verdienen vanaf de eerste zondag van de advent van 1973 tot de dag, waarop de officiële plechtigheden van het hei lige jaar in Rome beginnen. Het de creet, waarin een en ander staat, is ondertekend door 'grootpoenitencier' kardinaal Paupini. Tevens wordt uit Rome gemeld, dat rnoms-katholieken, die niet kerkelijk gehuwd zijn, voortaan toch kerkelijk besraven kunnen worden. Voorwaarde is alleen dat bij hen voor hun sterven tekenen van berouw zijn waargeno men. Aldus een decreet dat de congre gatie voor de geloofsleer met goed keuring van de paus gepubliceerd heeft DEN HAAG De Haagse politie heeft drie mannen aangehouden, die bij een overval in een woning aan de A ma Via van Solmsstraat in Den Haag een verzameling historische pennin gen, munten en postzegels ter waarde van een ton buitgemaakt hadden. Een van de daders heeft bekend. niet slapen. Maar ze moest maar door werken, tot ze niet meer kon, toen pas stuurde ze ons bericht. Zij was overspannen. Zes weken is ze in een ziekenhuis verpleegd. Maar niemand van de slavirniendrijvere heeft ooit naar haar omgekeken. Noch van de school noch van het bejaardentehuis. 2e Exloénnond G. Hensens-Tulp Inas (8) De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname In deze rubriek toegezonden me- nlnmultlncen verkort weer te treven. BI) pu- bllkatle wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwarlel, postbus 859, Amsterdam. BLO Ik geef handwerkles op een BLO- school en ook na de dagschool blijven de meisjes nog op avondles. Ik ken ze dus heel goed. Nu is er een meisje, plm. 20 jaar, heel flink en handig, die graag gezinsverzorgster wil worden, maar en nu komt het, ze mag die op leiding niet volgen omdat ze BLO ge had heeft. Ze mag er natuurlijk wel bij, o ja, maar zonder opleiding, dus net zo hard werken als de gediplo meerden maar altijd minder verdie nen. Is het een wonder dat veel ou ders er zich mot hand en tand tegen verzetten dat hun kinderen op de BLO terecht komen? Van discrimina tie gesproken! Naaldwijk G. van 't Riet Links-rechts Opnieuw las ik in Tr/Kw. een inge zonden brief waarin gesproken werd over afglijden naar links van de 'con fessionele' partijen. Bij mij rijst de vraag: Waarom (verondersteld wordt dat) rechts 'christelijker' is dan links? Maastricht K. G. de Vries 't Is niet juist dat Inas-meisjes overal het sloofje zijn. Mijn dochter is 2 maanden in een gezin geweest met 5 kinderen waarvan de 6e op komst was. Ze heeft het daar ontzettend fijn gehad. Maar wat voor mij onbegrijpe lijk was, dat de kinderbijslag die dubbel had moeten zijn, zelfs nog een keer enkel was. 50,- per maand was zeker nog teveel zakgeld. Het kostte ons heen en terug ƒ5,- reisgeld, dat kreeg ze maar 2x per maand vergoed. Zuidland A. Lugtenburg-Verhey. Lege kerken (2) Het artikel van dr. A. van der Meiden in uw blad van1 20 dezer waarin op aangrijpende wijze voor de wezenlijke kerk van Jezus Christus wordt gepleit zal veel gelovige lezers en kerkgan gers goed hebben gedaan. Waarom zo'n ernstig opbouwend woord met misselijke spotprenten moet worden ontsierd en neergehaald is voor mij een raadsel. Deze operette-illustraties zijn hier misplaatst en horen niet in een christelijk blad thuis. Bussum M. Menkhorst uitzending van de bedoelde reporta ges, uitgerekend gedurende deze ocr- logsweken, was de meest efficiënte manier die zich liet denken, om on danks alles de publieke stemming nog in pro-Arabische zin te beïnvloeden. Veel en veel effectiever dan welke pro-Arabische verklaring dan ook! Laat daarom onze regering ook dit feit onder de aandacht brengen van de Arabieren. Misschien krijgen we dan zelfs olie extra! Arnhem J. Bakker Midden-Oosten 30 Nog steeds hebben de Arabieren ge droomd de joden in zee te kunnen drijven. Maar de Allerhoogste is de joden nabij geweest, ook nu weer. Er mag nooit meer één Arabier een voet zetten in de Sinai. Israël heeft recht op absolute veiligheid. Dit volk heeft al genoeg grote beproevingen moe ten doorstaan. Amstelveen G. van Zanen Midden-Oosten 31 Ik geloof dat vele Nederlanders die, zoals ik. het grote vocrrecht hadden Israël te mogen bezoeken, zich be zorgd hebben gemaakt over Israël. Wie, zoals ik, heeft gezien, de gezich ten van de Israëli, kan alleen maar angstig worden. Is men in Israël al leen maar uit op vertoon van macht? Is men dan niet zwak? En als men dit overbrengt op de gehele wereld: zijn we dan niet zwak? Steeds minder veiligheid, vrede en welvaart, steeds meer macht!!! Amsterdam J. M. Noteboom-De Bruin Oostenrijkse rooms-katholieken: WENEN Met een opmerkelijk grote meerderheid heeft de ka tholieke synode van Oostenrijk zich uitgesproken voor de toe lating van geschikte gehuwde mannen tot het priesterschap. Van de 143 aanwezige synodeleden (bisschoppen, priesters, religieuzen en leken) stemden 98 voor het voorstel. Een zelfde sterke meerderheid sprak zich uit voor het voorstel de mini mumleeftijd van gehuwde mannen om diaken gewijd te worden, te verlagen van 35 naar 24 jaar. Verder was de synode van oordeel dat de celibaats verplichting van de ongehuwde dia ken moet worden opgeheven, als ook het verbod om opnieuw te huwen, wanneer een diaken weduwnaar is geworden. Tevens wenst de synode dat ook vrouwen tot het diakonaat worden toegelaten. Deze voorstellen die de 'hete hangij zers' vormen van het synoderapport over de kerkelijke ambtsdragers, wor den in mei volgend jaar opnieuw behandeld om dan te komen tot een INAS (7) Wij zijn erg blij dat er protesten ko men tegen de Inas-opleiding. Enkele jaren geleden bracht het ons veel zorg en verdriet. Mijn dochter liep stage in een bejaardentehuis ze werd oververmoeid en kon van uitputting De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, Hoofdredactie: J. Tammlnga. oo' dV De i-.ï j'-te Pers: N Z. voo. juig'val 276 - 280. Adam Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Rectificatie Uit mijn brief die onder 'Kinderdoop 3' is opgenomen, blijkt dat ik mij niet zonder meer onder de tegenstanders van de kinderdocp wil scharen. Het ging er alleen om onverdraagzaam heid jegens hen te signaleren. De zinsnede 'wij, die afwijkende menin gen huldigen' moet dan ook gelezen worden als 'zij, die afwijkende menin gen huldigen' etc. Rotterdam J. v. d. Berge Midden-Oosten 26 Dat het kleine Israël kon standhou den tegen de miljoenen Arabieren rondom Israël, komt, omdat de God van Israël zijn volk niet in de steek laat. Hoogeveen A. Renema-Seinen Midden-Oosten 27 Wanneer Nederland zelf wordt getrof fen door een zinloze boycot, waarmee Arabische staten in de voetsporen tre den van het Angola- en BOA-commi- tee zal het een waardige reactie zijn docr op «ondag geen benzine meer te verbruiken en de anders daarvoor uit te geven gelden te storten in het solidariteitsfonds voor Israël. Berkel en Rodenrijs P. J. G. A. Ego, voorz. Oud-Strijders Legoen Midden-Oosten 28 De gereformeerde synode heeft in de zitting het Scherp protest van de bei de nederlandse opperrabijnen en de vijf rabbijnen afgewezen op gevaar af als anti-semieten te worden aange merkt Het moderamen heeft uitge sproken geen positie te kiezen en hoogstens medegevoel te tonen voor joden en Arabieren beide. Dit heeft mij deugd gedaan. Voorburg J. Verkouteren Midden-Oosten 29 Ons aller NOS heeft enkele dagen na de Arabische overval prompt een tv- uitzending gebracht over de Palestijn se vluchtelingen. De aangrijpende re portage kon niet anders overkomen dan als een aanklacht tegen Israël. De definitief advies aan de Oostenrijkse bisschoppen. De bisschoppenconferentie is overi gens vrij om de wensen van de syno de al dan niet aan de Romeinse instanties en aan de paus voor te leggen, die in deze zaken de uitein delijke beslissingen moeten nemen. Indien het episcopaat deze voorstellen in Rome aanbiedt hetgeen vrij algemeen wordt verwacht dan zal ook t.z.t. het Romeinse antwoord in alle openheid aan de synode worden meegedeeld. Bisschop Zak van Sankt Pölten stelde met nadruk vast dat het toelaten van geschikte gehuwde mannen tot het priesterschap de waarde van het celi baat niet aantast. Hij herinnerde aan een recent gesprek dat hij met de paus over deze zaak heeft gevoerd. De Paus aldus mgr. Zak neemt het verzoek van vele bisschoppen om ge huwde mannen te wijden zeer ernstig, maar hij is tevens van mening dat de tijd nog niet rijp is om een beslissing te nemen. Andere synodeleden waarschuwden te gen de opvatting om al deze voorstel len om het tekort aan kerkeli.": kader aan te vullen, te bestempelen als noodoplossingen. 'Ze zijn 'zo zei b.v. sekretaris-generaal Scharer van de ka tholieke aktie van Salzburg veeleer een waardevolle verrijking en een gelovig antwoord voor de ontwikke ling van de kerk.' Bij de behandeling van het dokument 'de kerk in de maatschappij van van daag' kwam het abortuswaagstuk uit gebreid ter sprake. Aangespoord door karinaal König van Wenen sprak de synode zich met slecht een stem tegen uit voor meer bescherming van het menselijk leven en tegen het wetsvoorstel om abortus tijdens de eerste drie maanden van de zwanger schap niet langer strafbaar te stellen. WAT WE MORGEN ETEN? Wat moet ik morgen in de I schrijven, vroeg ik mijn vrouw ren. Haar antwoord kwam snel.t ze had weinig tijd: ik vraag joö niet wat we morgen moeten eter daar heeft ze gelijk in, want daÉ ze praktisch nooit. Ze weet h« weet waar we samen van houdf wat we aankunnen. Ze heeft g inspraak nodig en ik weet ook ze die op prijs zou stellen. Zeg nog uit van een verdeling van woordelijkheden. Jij staat voor d ik voor dit. Dat is een envti filosofie die het hele tijden gedaan heeft. Intussen hebben 5 anders leren kennen. Er moei spraak komen. En u merkt, ik^, mij meteen in terecht. Waafg kan en zinnig is moet mspraar mogelijkheid zijn. Maar ik denL eens dat wij dat ook moeten «J Hoe moet zo'n proces van insj v verlopen? Velen eisen ergens in^eï en beginnen dan meteen 'vaa hout zaagt men planken' en deP die verantwoordelijkheid droeg® ken in een minimum van tijd aki treerd. Het is duidelijk dat h niet moet. Het zal wel de e^ andere harde lijn zijn die zo schrikkelijk nodig is, maar zou je, zonder bittere not aantal zenuwpatiënten zo spoedi groten? We moeten ook een zuinig op elkaar zijn. Inspra goed, maar de wijze waarop i zaak die eerst wel eens over p mag worden. Ik spreek nog al^ mensen die verzuchten: nog éér drammerige vergadering en ik s uit. En misschien hebben ze Misschien zijn zulke dingen ni te houden. Maar dat alles be natuurlijk allerminst dat ik eer dooi voer voor autoriteit en de ke. Dat woord hadden we mis nooit moeten uitvinden. Beleit ren en regeren is in de eerste dienend bezig zijn en dat d wanneer het over mensen gaa mensen zelf eerst geraadpleegc den is een zinnige zaak. Maar terwille van de mensen een rustig aan. En ook niet alles b inspraak. Ik wacht morgen gelal Ben hoogstens benieuwd wat mijn bord krijg. Van een onzer medewerkers EMiMEiN De unie van baptistengemeenten heeft bij koninklijk besluit toestemming gekregen, om een bijzondere leerstoel voor baptistiea een samenvatting van alles wat met het baptisme te ma ken beeft) te stichten aan de rijksuniversiteit te Utrecht Deze mededeling werd met hartelijk applaus begroet op de algmene verga dering van de unie van baptisten, die in Emmen gehouden werd. Deze 93e algemene vergadering werd voor een groot deel beheerst door de problema tiek rondom het centrum De Vinken- hof te Bilthoven, waar de eigen theo logische opleiding met het Uniebu reau huisvesting geniet. Het kost steeds meer moeite, om de exploitatie verliezen zo gering mogelijk te hou den. Besloten werd, het voor het komende jaar zo zuinig mogelijk te doen, in afwachting van de conclusies waarmee een commissie van ender- zoek de bij de unie aangesloten ge meenten vóór 30 juni 1974 zal con fronteren. Deze jaarlijkse algemene vergadering waarvoor de grootste baptistenge meente van het land Emmen dit jaar als gastvrouw optrad, begon woensdagavond met een begroetings bijeenkomst in de gereformeerde Ich- tuskerk, waarin onder andere ds. Jac. Schouten van de ontvangende gemeen te en de heer Hadders namens het college van B. en W. het woord voerden. Ds. W. Veenstra uit Wor- mer, voorzitter van de unie, hield een korte toespraak, waarin hij ds. K. Reiling, ds. J. Ketelaar en de heer E. de Haan, drie vooraanstaande baptis ten, die in het afgelopen jaar zijn overleden, herdacht. De beide zangko ren van de Emmense baptisten zon gen enkele liederen, terwijl verder een groep jongemensen uit de ontvan gende gemeente een klank- en kleu renspel opvoerde op het thema 'De liefde is de meeste De vorig jaar als prcef bedoelde po ging, om de algemene vergadering ook meer geestelijke en vormende inhoud te geven, vond dit jaar zijn vervolg in een serie groepsbijeenkom sten op donderdagmiddag rondom het bekende bijbelwoord 'Zo blijven dan: geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde' (1 Korinthe 13:13). Na een exegese van dr. J. Reiling van dit bijbelgedeelte, werden in vijf groepen de volgende onderwerpen behandeld: Agape en de gemeente: Agape en het gezin, Agape. en de dienstverlening; Agape en de arbeid en Agape en de naaste die na ons komt. Voorbereid in diverse sectie-bijeen komsten werden vrijdag de diverse agenda-punten, hoofdzakelijk jaarver slagen, financiële overzichten en begro tingen, afgehandeld. Pfarrer Helmut Grundmann uit Hamburg, algemeen secretaris van de Europese baptisten zending met zendingsvelden in o.a. Kameroen en Sierra Leone en waarin ook de Nederlandse unie participeert, sprak de vergadering toe. Met een warm applaus werd in een motie dank toegebracht aan ds. F. E .Hui- zinga te Hengelo, die 25 jaar eindre dacteur is geweest van het evangelisa tieblad van de unie. De Zaaier. Tot zijn opvolger werd ds. R. Reiling van IJmuiden benoemd. Donderdagavond vierden de ruim 280 afgevaardigden en de gasten samen met leden van de baptistengemeente te Emmen het avondmaal. De baptis tengemeente te Rotterdam hebben de unie uitgenodigd voor de algemene vergadering in 1974. Israëlitisch Weekblad: Van een verslaggever AMSTERDAM 'De kerken hebben te kennen gegeven de rabbinale brief te zullen behandelen. Dat is zeer beleefd en meer dan mocht worden verwacht. De kerken haddien de brief ook voor kennisgeving kunnen aane- men met de gedachte: Waar bemoeien de rabbijnen zich mee?' Dit schrijft het Nieuw Israëlüitisch Weekblad in zijn hoofdartikel over de brief die de Nederlandse rabbijnen hebben geschreven aan de hervormde kerk, de gereformeerde kerken en de roomskatholieke bisschoppen over het uitblijven van een afkeuring over de Egyptisch-Syrische aanval op Israël. Het blad schrijft: 'Het lijkt ons dat de rabbijnen het niet bijster zouden waarderen als zij brieven zouden ont vangen van diverse christelijke stro mingen diie daarin htm teleurstelling tot uiting brengen over de 'stilzwij gende goedkeuring* van rabbijnen over misstanden in de wereld, waar dezen zich niet over uitlaten. Wat had men overigens anders verwacht over de houdiing van kerken, die het toch al zo moeilijk hebben met hun gelo vigen. In een tijd dat veler sympathie uitgaat naar de Arabische aanvallers hebben de kerken ook voor hen be langstelling'. Het Nieuw Israëlitisch Weekblad be sluit: 'De kerken moeten doen wat zij niet kunnen laten. Zij moeten geld inzamelen voor wie zij willen. Laat hun hand doen, wat zij moet doen. Hoe de kerken hun 'evangelische be wogenheid' willen uiten is hun zaak'. Newport jazz in Doelen ROTTERDAM Het Newport Jazz- Festival dat, georganiseerd door Geor ge Wein elk najaar een paar weken door Europa trekt, en dan in Neder land alleen Rotterdams Doelen aan doet, brengt op vrijdag 16 november, 's nachts om 0.15 uur Sarah Vaughan met haar eigen trio en the Young Giants of Jazz, waarbij Freddy Hub- bart, Joe Henderson. Cedar Walton, Larry Ritdley en drummer Roy Haynes. Op zaterdag 17 november om 20.15 uur komt blueszanger B. B. King met een sterke groep van tien man, en •wordt na middernacht gevolgd door Miles Davies met een eigen sextet. Zondag 18 november, 's middags om vijf uur en 's avonds om kwart over acht spelen Duke Ellington en zijn orkest. Het isvorige jaren al geble ken dat deze jazz meer, maar ook wel wat ouder, publiek trekt dan de avan t-garde. Antiekbeurs in hal Treslong HILLEGOM In Treslong Hal te Hillegom zal zaterdag en zondag weer een antiekbeurs worden gehouden, met oude meubelen, tapijten, schilder ijen, munten, wapens, kristal en ge bruiksvoorwerpen. Dingen uit de ver leden tijd, die daar, met wat heimwee naar de romantiek, bekeken, en even tueel gekocht kunnen worden. Staatsprijs voor kinderboeken DEN HAAG De minister van CRM heeft de dames Marijke van Raep- horst, voorzitster, dr. R. Bauer-van Wechem, W. Goeman-van Randen, An Rutgers van der Loeff-Basenau, en de heren dr. H. G. van den Doel. drs. A. P. P. van Kampen, J. G. Vilerius en H. J Kompen, secretaris in de jury benoemd voor de Staatsprijs voor Kinder- en Jeugdliteratuur De prijs bedraagt 5000 gulden, Zij wordt om de drie haar verleend, en is al eerder toegekendaan Annie M. G. Schmidt, An Rutgers van der Loeff-Basenau en Miep Diekman. NED. HERV. KERK Beroepen te Streefkerk. Aalbul Goudswaard: M. Baan, kand. te| dinxveen; te Nieuwe-Tonge Opheusden: T. de Jong te Nieul kerland; te Putten: P. Vei Vlaardiingen; te Wolvega (tot van de Giesan te Capelle a.d. Bedankt voor De Lier (toez.): L. der Schee te Zierikzee; voor Ei^'j Vlietstra te Doornspijk; voor e kerk: E. F. Vergun st te CapeJl^ IJssel. jg/ GREREF. KERKEN (VRIJG). j Bedankt voor Bergentheim: J..ji ting te Bunschoten; voor Del^t Houwen te Utrecht-NW; voor a£ Geersing te Rouveen; voor ZuitLi T. Dekker te Caipelle a.d. IJssel.ja VRIJE EV. GEMEENTEN DEN HAAG De Nederlandse am bassadeur in Santiago de Chile heeft opnieuw gastvrijheid verleend aan een elftal Chilenen. die wegens poli tieke vervolging hun toevlucht heb ben gezocht op de Nederlandse kanse larij en de landbouwafdeling van de ambassade in de Chileense hoofdstad. Dit deelde de woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken gis teren desgevraagd mee. Hiermee komt het aantal gasten op r'.e ambassade op 38. Inmiddels zijn -Ie vorige week een zevental Chilenen, die naar de ambassade waren ge vlucht, in Nederland aangekomen. Beroepen te Amsterdam-W.: A, maas te Amsterdam-Z. 'e Schiermonnikoog, lytje pole, SI Louise Mellema. 280 blz., 150 ilf ties, ƒ27,50. Uitgave Knoop en meljer, Haren (Gr.). m 'In een ander boek over Schiermf ook heb ik eens gelezen, hoe F Mellema lof werd toegezwaaid11 haar speurwerk naar de historijj dat eiland der schiere (is grijze^ niken, zoals het al in de midcr wen heette, zij het soms op de1 derlijke manier van Moenkelarf geschreven (nog vroeger heet# Uardenoe, Werneroghe en Wer' ghe). Welnu, men kan deze nieuvf gaaf, een bewerking van een irf verschenen boek. gerust een stanP werk noemen. Het is trouwenfj medewerking van de Fryske Aki1 en andere instellingen tot stand:1 men. Het geeft een uitstekend" van een waddeneiland 'in de brè van eeuwen', vermeldt talloze W sche documenten, aangevuld m# serie artikelen over zowel de geschiedenis als over haar zus/ geografie, die folklore, de taal es De historie van Schiermonnikoot is vooral de geschiedenis van dj chouwers en aanverwante famiilSj eeuwenlang het eiland in bezit den en de bewoners feodaal belt den, ook toen de tijd daarvoor I gepasseerd was. Pas in de 1 eeuw, toen Johan Banck het overnam, is er gewerkt aan dijk) polders, en ook de Duitse eigtj de graven van Bernstorff, hebbej eiland goed beheerd. Aan dat j bezit kwam in 1945 een eind, en, se Mellema noemt dat niet hel fair, temeer omdat er sindsdiei onroerend goed in ons land, o Schiermonnikoog, in Duitse lj gespeeld is en wordt Hoe datl gens zij, Louise Mellema schrej belangwekkend boek, waaruit I blijkt dat ze de leus 'Wees wij de Waddenzee' terdege ondereet UTRECHT Dr. J. van K maakt bezwaar tegen de weergai zijn brief in onze krant van v j.l. Gezen zou kunnen worde: dr. Van Klinken meent dat de oliesjeiks de Palestijnen niet li helpen met hun oliegeld. De Van Klinken vindt evenwel dat de oliesjeiks als anderen, zoa kerken. d:j Palestijnen dienen 1 pen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2