Dramatische herinnering
aan ondergang jodenbuurt
slankie
smeren!
Defrnde
vertelt
AVONTUUR
IN KARINTHIË
Mary Stewart
Gave vertolkingen in tv-spel van zondagavond
Machinist gewond bij
botsing in Maastricht
TRÖUW/KiWAiRfllET ZWERDAG 27 OKTOBER IOTA
BIXNENLAMI /R ADIO EN TV
T4/KP'
LOWIETJE
eoff?
,\V.
door Ton Hydra
HILVERSUM Toen de 'Joden-
buurt' nog tintelde van leven, de
handel zich voor een groot deel
op straat afspeelde en het nade
ren van de sabbath was af te le
zen aan het dalen van de prijzen
voor de negotie zo goed als
het einde van de voorgeschreven
rust tot gevolg had dat de joodse
winkeltjes op zondag open waren
toen werd Amsterdam het Je
ruzalem van het Westen ge
noemd. Voor joden, verspreid
over Europa, kreeg de Neder
landse hoofdstad opnieuw bijzon
dere aantrekkingskracht toen zij
de wurgende klauwen van het
hitler-regime dichterbij voelden
komen.
'Wezenlijke goed
weergegeven'
zegt S. van Praag
Voor veel vluchtelingen, die slechts
korte tijd in een vrijstad mochten wo
nen, werd die bruisende jodenbuurt
rondom de Waag aan de Nieuwmarkt,
evenals voor de oorspronkelijke bewo
ners, een doods grauw getto. Over de
ondergang van dat getto verhaalt de
joodse schrijver Siegfried van Praag
in zijn boek 'Jeruzalem van het Wes
ten'. Daaruit brengt Willy van He-
mert in het NCRV-programma van
zondagavond iets tot leven in zijn te
levisiebewerking van het hoofdstuk
'De man met de witte bloem'.
Om maar meteen een foutieve veron
derstelling de kop in te drukken: dat
de NCRV Van Praag's boek in twee
spelen heeft laten dramatiseren, heeft
niets uitstaande met het recente bloe
dige treffen tussen Arabieren en Is
raëli's. De stukken waren al geschre
ven en de rollen reeds gespeeld toen
nog niemand dacht aan een vierde
oorlog.
De beide drama's hebben wèl alles te
maken met het vooroorlogse Amster
dam en met het joodse leven zoals
het zich daar naar de tragedie be
woog. Dat is imponerend weergegeven
in lot van slechts één familie. Willy
van Hemert brandt geen wierook en
richt geen 'heilige hoogten' op voor
de kinderen van Jacob. Hij laat iets
heel authentieks zien, niet mooier
dan het was. Er wordt geen propagan
da gemaakt voor jodendom en zionis
me en de kijker mag zelf zijn conclu
sies trekken.
Zondagavond is Bernard Joëls, een
zeer succesvolle diamantair, de centra
le figuur. Hij droeg altijd een witte
bloem, alsof hij daarmee zijn karakter
en zijn lelijkheid een beetje wilde op
sieren. Van Praag noemt hem een luid
ruchtige aansteller, levend tussen
wuftheid en verdriet, maar wars van
huichelarij;
Zelf geen joöd zijnde, maakt John Si-
rag deze gespleten mens toch volko
men geloofwaardig; een tot rijkdom
opgeklommen en daarom in de toen
nog welvarende Sarphatistraat wonen
de jood. Hij hield wel van zijn vrouw
Rachel, maar zij leefden langs elkaar
heen en vulden de leemten op met
MARY PERKINS
raëls, zegt hij, de draagster en de ge
duldige. Zij had uit het concentratie
kamp Westerbork gered kunnen wor
den, maar zij verkoos met haar jonge
re zusje op transport te worden ge
steld naar de gasovens. Miriam, 'Gods
verre, verre dienstmaagd', kreeg geen
graf. Er is alleen nog een herinne
ring, die door het spel zal worden
vastgehouden.
UTRECHT Op het emplacement in
Maastricht is gisteren een met kalk
geladen goederentrein op een stil
staande locomotief van de Belgische
spoorwegen gebotst. De machinist van
de Belgische locomotief, die tengevol
ge van de botsing ontspoorde, is met
een wond aan het hoofd naar een zie
kenhuis in Maastricht gebracht. De
Nederlandse machinist van de goeder
entrein mankeerde niets.
Clari Baruch als Sarah en Hans Pauwels als Jo Bosman.
vriendschappen buitenshuis. Zij met
de musicus Kahn, hij met Anna, de
weduwe van een kolonel.
Rol
Johan Sirag vertolkt in dit spel de
grootste dramatische, rol die hij ooit
voor de televisie te spelen kreeg. Deze
kans heeft hij zeer bekwaam uitge
bouwd tot een lijfelijk en psychisch-
natuurgetrouwe creatie van een op z'n
emoties en materiële instincten leven
de zoon van het oude volk, die welis
waar los staat van het orthodoxe ge
loof, maar ten slotte toch als jood wil
sterven. Een snoevende, bij de macht
van zijn geld zwerende zondaar, en
toch behept met een zo groot verant
woordelijkheidsgevoel dat het zijn
verwanten overrompelt. Sirag is ook
knap geslaagd in de typering van die
mengeling van joodse gein en tragiek;
hij vermaakt een ontroert de kijker
menigmaal.
Een gave verrissing is de niet eer
der op de televisie verschenen Clari
Baruch. Zij vertolkt zeer 'naturel' de
ernstige'Sarah, Joëls' oogappel. Mooi
verstild geeft zij uiting aan haar door
Jo Bosman onbeantwoord gelaten lief- p
de en van haar trouw jegens een va
der die haar vaak ergert en zelfs ver
vloekt.
Hans Pauwels is als Bosman de 'mis
lukte rebbe', tevens de indruk maken
de schakel met het heden. Hij ver
schijnt namelijk ook in beeld als de
vergrijsde, nu in Israël levende jood,
die zich in proloog en epiloog af
vraagt of hij mede schuldig is aan de
ondergang van de familie Joëls. Door
zijn weigering met Sarah te trouwen
en mee te gaan naar Amerika, liep
hun al geregelde ontsnapping in het
honderd. Later mislukte ook de
vlucht naar Engeland. Dat hij zo
moest handelen, brengt Jo Bosman
tot de verzuchting: 'God iaat ons soms
vreemde zonden bedrijven'.
Liane Saalborn en Elisabeth Andersen
zorgen als Rachel en Bernards vrien
din Anna ervoor dat hun belangrijke
scènes niet inzakken. Door geheel
zichzelf te zijn, geeft Sylvain Poons
kleur aan oom Zadok. Kostelijk filo
sofeert hij bij het uitdelen van taart
jes aan kinderen: 'Ik verrijk mij door
me te laten verarmen'.
Dialogen
Veel situaties beschrijvende passages
heeft Willy van Hemert functioneel
omgezet in dialogen. Hij wijkt wel
eens af van het boek, onder andere
waar niet Ella zelf maar moeder Ra
chel aan Bernard vertelt dat hun
jongste dochter katholiek is gewor
den. Maar, vindt Van Praag: 'Het we
zenlijke van het boek is voortreffelijk
weergegeven'.
Petra Dumas vertolkt in dit spel een
kleine rol, maar het is interessant,
goed op haar te letten. In het tweede
stuk is zij namelijk de hoofdfiguur.
Zij verbeeldt Miriam een bijzondere,
zichzelf wegcijferende vrouw, die echt
heeft geleefd. Van Praag noemde haar
Gemalah, (afgeleid van het hebreeuw
se woord Gamal, dat is kameel).
Miriam, de vrouwelijke kameel Is-
ADVERTENTIE)
<S) Z.O.:
HILVERSUM I
1 Ocht(
met 7.2
voor-
ADVERTENTIE)
nu in de boekhandel
prijs f 16,50
328blz. met 44 foto's
BOSCH &KEUNING NV
Chipolata-kwark
2 kuipjes kwark
3 dl. magere melk
50 gram rozijnen
50 gram krenten
25 gram amandelsnippers
suiker, 2 eieren
pakje vanillesuiker
150 gr. biscuits
6 blaadjes gelatine
1 dl. marasquin
De kwark mot de melk roerein tot een
gladde massa. De biscuits wekein in de
marasquin. Rozijnen en krenten even
laten wellen. Dit alles door de kwark
roeren met de vanillesuiker en aman
delsnippers. Dan de gelatine erdoor
die tien minuten in koud water is ge
weekt. Op een koele plaats zetten en
af en toe roeren. Dan de twee eiwit
ten er doorroeren en verder laten op
stijven. (Recept van mevrouw Chr.
Walraven uit Goolinohem
Menutip: Witlofschotel met ham en
kaassaus, aardappelpuree, chipolata-
kwark.
Ródekoolschotel
500 gr. rode kool
grote ui
50 gram botci
zout, suiker
azijn, marjolein
2 kruidnagels
500 gram gekookte aardappelen
500 gram goudreinetten
100 gram geraspte kaas
50 gram doorregen spek
Ontdoe de kool van de lelijke blade
ren, snijd ze dn hele smalle reepjes en
was ze. Snipper de ui en smoor deze
in de helft van de boter. Kook de
kool met zout, marjolein, kruidnagel
in weinig water en maak deze op
smaak met suiker en azijn. Bedek de
bodem van een beboterde vuurvaste
schaal met kool. Leg hierop plakjes
gekookte aardappel en in plakjes ge
sneden appel, met daarop geraspte
kaas. Schep hierop weer de rest van
de kool. Bak de plakjes spek even
snel uit in de rest van de boter en
doe ze op de kooL Dek alles af met
geraspte kaas. Zet de schotel zo'n vijf
tien minuten in een voorverwarmde
hete oven.
Menutip: Rodekoolschotel, fruit.
Dingen v.d. dag; 9.35 Waterst. en 10.05 Voor
nu en later, gesprek. 10.30 (S) Z.I.: Muz.-
en inf.show. Hl.00-11.02 Nws). 13.00 Nws.
13.11 Dingen v.d. dag. 13.23 (S) Dit is het
begin...; Jongerenprogr, 14.43 VARA-Varia.
NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz. 15.10 Progr. v.d.
buitenl. werkn. Zevende Dags Adventisten:
17.40 Is een leven niet voldoende? NOS:
17.55 Med.
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v.d. dag.
PP: 18.20 Uitz. van DS'70. VARA: 18.30 (S)
Varte: gevar. progr. 19.30 (S) Brassband Ma
gazine. 20.00 (S) De VARA feliciteert...:
verzoekpl.progr. met onverwachte wendin
gen. 21.55 Boemerang, klankb. over de mas
samedia. 22.30 Nws. 22.40 (S) Nederl. chan
sons. 23.05 Ach Ja de Jaren 50. en ver
der? 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos ge-
var. progr. met 7.30 Nws, 7.41-8.00 Aktua,
8.30 Nws en 8.36-8.45 Gymn. v.d. huisvr.
10.00 ,S) Tien-om: Jongerenprogr. 10.30 Nws.
10.33 (S) Route - A: Amusant wegwijs wor
den in Nederl. 11.55 Med. 12.00 Aktua. 12.16
Overheidsvoorl.:' Wereldspaardag 1973. 12.26
Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41
(S) Trflss-Country. 13.30 (S) Steiger - B:
amusem.progr. 15.30 Nws. 15.33 (S) Als dat
zou kunnen: verzoekpl.progr. 17.30 Nws.
17.32 Aktua. 17.30 (S) Cafe-chantant: liedjes
en muz. uit de goede oude tijd.
TROS: 18.15 Uit de pers. 18.30 Nw«. 18.41
iS) Close up. 19.00 (S) Cone, a la carte:
klass. verzoekpl.progr. 20.00 Nws. 20.05 Ak-
tua-klankb. 20.30 (S) Klavlertuositelten. 20.55
(S) Om de kunst. 21.15 (SZaterdagavond-
kons.: klass. muz. EO: 22.30 Avondoverdenk.
22.50 Klankbord: act.. Inf. en comm. 23.05
Sroslludium: klass. muz.progr. 23.55-24 no
Nws
HILVERSUM III
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Klaar wakker. 8.00
Nws. 8 02 (S) Tot uw dst: klass. muz. op uw
verzoek. <9.00 Nws.) 10.00 Nws. 10.03 Muz.
bij de koffie. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03
TV vandaag
(S) Pers vers. 13 00 Nws. 13.03 (S) Drie f
u. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 (S) Pop 1:
tion. 16.03 (S) Sportshow I. (17.00 Nws.)"
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet «t
NCRV: 19.00 Nws. 19.02 (S) Elpee Pop. 2
Nws. 20.02 (S) Tax-free: muzikaal amuslrd
progr. (21.00 Nws.) 22.00 Nws. 22.02 StrL.
country style. 22.30 (S) Jazztlme. 23.00
23.02 IS) Sportshow II. 24.00 Nws. 0.02Ue
Nocturne: nachtgedichten - nachtgedachf
3.00 (S) Bent u daar nog? 6.00 (S) MorU
stemming. 6.45-7.00 Zondagmorgen.
BELGIE 324 m NED. !h
12.00 Nws. 12.03 Gevar. progr. (12.50 Lr
tenl. persoverz. 13.00 Nws, weerber. etr
neelagenda.) 14.00 Nws. 14 03 Gramn-si
15.00 N'ws. 15.03 Havenconc. 16.00 Hongt
hoorspel. 16.57 Intermezzo. 17.00 NwsSri
schaal.
18.00 Nws. 13.05 Jongerenprogr.
Sportmagazlne. 18.55 Taalwenken. 18.57 d.
muz. 19.00 Nws en med. 19.30 Ltedjeskif1
20.30 Muz. en sport. 22.00 Nws. 22.10 V
en mystiek. 23.00 Nws. 23.10 Dansntuz, 5
23.45 Nws.
NEDERLAND I
NOS
16.00 Journaal
KRO
16.02 Kinderprogramma
16.15 Klassev/erk
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Kunt U me de weg
naar Hameien vertel
len meneer?
NOS
20.00 Journaa'
KRO
20.20 Berend Boudewijn
Kwis
22.10 Brandpunt
23.00 Epiloog
NOS
23.05 Journaal
IKOR KRO RKK NCRV
23.10 Lied v.d. week
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Coronation Street
Radio morgen
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 KES, film naar het
boek Kestrel fora
knave van Barry
Hines
22.10 Ombudsman
22.40 Een man over de
vloer
NOS
23.10 Journaal
TELEAC
23.15 Dammen
DUITSLAND II I
13.45 Progr.overz. v.d. komende w-e
14.15 Amusem.progr. voor Italianen en la
sers. 14.58 Journaal. 15 00 Inf. nrnrr
14.58 Journaal. 15.00 Inf. progr.
Inf. progr. 16.00 Quiz. 17.00 Journaal enj
17.10 Inf. en meningen uit de BRD. Aa;
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Herh
van gisteravond. 10.25 Rep. uit Bonn. 10.50
Doc. film. 11.35 Amusem.progr. 12.20 Act.
magazine. 12.50 Persoverz. 13.00-13.20 Jour
naal. 14.30 Progr.overz. v.h. weekeinde.
14.35 Journaal. 14.45 Kinderprogr. 15.15 Mu
zikaal amusem.progr. 16.45 Econ. magazine.
17.15 Doe. progr. 17.45-18.30 Sportjournaal
met voetbalber.
fReg. progr.: NDR: 18.30 Wo die Liebe hin-
falt. 19.00 Act. 19.15 Amusem.progr. 19.58
Progr.overz. WDR: 8.20-11.30 Schooltelevisie.
14.00-14.30 Weekjournaal. 18.35 Ein herrli-
ches Leben. 19.00 Act. 19.35 A propos Jazz.)
20.00 Journaal en weerber. 20.15 Italiaans
IJscircus. 21.45 Uitsl. lottogetallen en Olym-
Bia-loterij. Aansl.: Journaal en weerber.
aarna: Das Wort zum Sonntag. 22.05 Die
Bruder Karamasow, Amerik. speelfilm uit
1957. 0.25 Journaal.
Herr Daniel passt auf.
18.00 Disco '73. 19.00 Journaal en L,
19.30 Der junge Herr Vak. 20.15 Muzfc
progr. 21.30 Journaal. 21.35 Ber., intfcv
lottogetallen, Grote Lot. 22.50 Der Hexe.v
Journaal. 'bi
DUITSLAND III WDR
8.20. 8.55. 10 30 en 1100 SchoolteleGv
17.00 Herh. taalcursussen. 17.30 Cui
orogr. es
18.00 Cursusprogr. 18.30 Mens en art.
19.00 Zandmann. 19 05 Hedend. weteiK
magazine. 19.45 Tele-Gramme en sport-ei
nws uit Noordr.-Westf. 20.00 Journaal"
weerber. 20.15 Cult, magazine. 21.00-24.0(nt
Journaal tolerance.
DUITSLAND III NDR
16.00 Cursusprogr. 16.30 Cursusprogr. fef
Cursusprogr. J7.15 Inf. progr.
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Inf. progr. p'
Torquato Tasso.
Sn
BELGIE NEDERLANDS
13.30 Toerist, film. 14.00 Naar het mir'
v.d. aarde. 16.00 Hoe? Techn. in de Is
(3). 16.30 Nederl. les (5). 17.00-17.30 Enf.
for business. [tl
18.00 Fabeltjeskr. 18.05 Star Trek. L,
Verbruikersrubr. 19.40 Zoeklicht. 19.45 J'
naai en ll.ll.U-aktie. 20.10 The Dick Efcc
Show. 20.40 Ontdek de ster (I). 21.45 I
22.15 Mannix. 23.05 Journaal. 2
20
Gasthof Edelweiss zag er alleraan-lok-
kelijkst uit Het was een lang. laag,
één verdieping tellend hui;s met een
houten dak, waarop duiven zaten te
koeren, en met bloembakken voor de
vensters. Hoi lag aan de rand van het
dorp, de weg er naar toe ging bij het
hotel min of meer over in een zand
pad dat naar een boerderij leidde.
Tussen het huis en de weg was onder
notebomen een grintstrook aange
bracht waarop tafeltjes stonden. Er
zaten een paar mensen koffie te drin
ken. Tussen hun voeten stapten tros
pronkend de duiven. Zwaluwen, die
misschien reeds aan het zuiden dach
ten, cirkeldon tjilpend boven hun
hoofden. Je kon de dennelucht rui-
ken.
Aan Timothy en mij werden twee ka
mers aangebeden, naast elkaar, gele
gen aalt een veranda aan de achter
kant van het huis. Vanuit de kraak
heldere, rustige kamers zag je uit
over de velden. De mijne had een wit
gekalkte dennehouten vloer, waarop
tWiee kleine namaak persjes lagen. Er
stond solide dennehouten meubilair,
waaronder een fauteuil. Verder een
prachtige kist van donker hout met
geschilderde panelen en een nogal on
gemakkelijke klerenkast. Ook zag ik
veel smeedijzer zoals de lamp, maar
vooral de deur, die bewerkt en ver
sierd was als de deur van een goti
sche kathedraal. Aan de wand hingen
tweo fraaie schilderijen in olieverf; op
de een was een ondefinieerbare heilige
in een blauwe mantel een draak aan
het bevechten; op de ander stond een
soortgelijke heilige in rode mantel
bloemen te begieten. Het scheen dat
men in Oostenrijk zeer veel eigen
schappen van heiligen wist te waarde
ren.
Ik pakte vlug mijn koffers uit, en had
gedacht het prettig te vinden alleen
te zijn om mijn gedachten te laten
gaan over wat me te wachten stond,
maar ik merkte dat ik helemaal geen
behoefte had aan Lewi's, het iheisje
en het circus te denken. Mijn geest
was als het ware uitgeschakeld en
concentreerde zich uitsluitend" op het
opbergen van mijn kleren, het uitzoe
ken van iets schoons om aan te trek
ken en op het borreltje dat ik straks
buiten met Timothy zou drinken.
Maar toen ik klaar was aarzelde ik
nog om te gaan. Ik duwde de dieuren
wijd open en liep dé veranda op.
Deze lag nog geen meter boven de
grond. Meteen achter of eigenlijk nog
onder de veranda begonnen de vel
den. Ze waren pas gemaaid en de
geur van hot verse hooi vulde de mid
dag. Achter dit land stroomde de ri
vier, verscholen onder de bomen. In
de verte zag je de begroeide heuvels.
Aan een zijde van het dal werd het al
schemerig. Het was bijna half zeven.
Ik hoorde geluid en keek op. Timothy
bleek naar zijn stukje veranda gelo
pen te zijn,. Hij had een schoon over
hemd aangetrokken en zag er opge
wekt uil
'Zo ben je daar? Ik meende al zoiets
te horen. Ik vroeg me juist af wat je
nu van plan was.'
'Eigenlijk weet ik dat nog niet. Neem
me niet kwalijk. Ik vermoed dat ik
nu pas de werkelijkheid onder ogen
zie. Ik ben die ontmoeting met dat
meisje nog altijd niet te boven. Het
was een hole schok voor me: ik dacht
dat ik een geest zag.' 'Je bedoelt dat
je tot nu toe niet werkelijk geloofde
in haar bestaan. Ik ken dat gevoel
precies, voegde Timothy eraan toe.
'Met Christl ondervond ik hetzelfde.
Maar ik begrijp niet waarover je je
zorgen maakt..Toch niet over
haar.Ik bedoel als er enig verband
bestond tussen.het feit dat je hen
samen zag in het filmjournaal en.
Hij aarzelde en zocht naar woorden,
maar besloot toen plotseling: 'Hè, ze
mag dan mooi zijn en zo, maar het is
niet nodig je over haar ongerust te
maken. Jij bent zelf toch ook mooi!
Heeft niemand je dat ooit gezegd?'
Inderdaad had men dat vaak gezegd.
Ik was zo getroffen door zijn woor
den, dat ik met stomheid was gesla
gen.
Ik zei tenslotte: Dank je wel. Maar
niet over die kant van de zaak maak
ik me in de eerste plaats zorgen. Ik
begrijp eigenlijk niet wat ik hier ben
komen doen. Het is voor mij niet zo
zeer een probleem meer waar hem te
vinden, als wel wat hem tc zeggen als
ik hem gevonden heb..'Ik keerde de
velden de rug toe en rekte mij uit,
als had ik een beslissing genomen.
'Enfin, we moeten maar eerst naar
het circus gaan. Zei je niet dat het
om acht uur begon? Dan hebben we
nog tijd genoeg. We kunnen eerst nog
eten en een praatje maken met F.rau
Weber en dan door het dorp naar het
circus wandelen. Als dit dorp net is
als de dorpen in Engeland verplaatsen
geruchten zich met grotere snelheid
dan het licht. Als hij dus nog hier is.
weet hij dertig seconden nadat we ons
hebben laten inschrijven alles over
ons.'
'Indien dit de laatste voostel ling is,
beginnen ze vanavond meteen nog aan
de afbraak. Morgenvroeg is er dan
niets meer te bekennen.' Hij keek me
aan. 'Zal ik er dan nu maar vast naar
toe gaan om te proberen kaartjes te
krijgen?'
'Als ze hier een hele week gestaan
hebben, zal het wel niet meer storm
lopen, en..'ik lachte. 'O, juist. Nou,
waarom niet? Als je de betreffende
persoon op het spoor komt, ga je toch
geen onverstandige dingen doen hé?'
'Ik ben dc voorzichtigheid zelve', ant
woordde hij. 'Ogen open, mondje
dicht. Ik zai zorgen op tijd terug te
zijn voor het eten.' 'Daar twijfel ik
niet aan', zei ik, maar hij was al ver
dwenen.
(wordt vervolgd)
HILVERSUM I
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Voor stad en land.
8.17 Weer of geen weer, progr. v.d. vroege
zondagmorgen. (9.00 Sportmed.). 9.45 Hu
man. Verb. IKOR: 10.00 Onderweg'- V.d. hak
op de tak de kerk door, 10.30 Remonstrantse
kerkdst. 11.25 Wilde Ganzen. 11.30 De Open
Deur. 11.50 Zondagboek-kort. AVRO: 12.00
(S) Muzikaal Onthaal: wekelijkse muzikale
show. 13.00 Nws. 13.10 De toestarM ln de we
reld. 13.19 Radiojournaal. 13.S0 (S) Delta:
Inf. show met muz. 14.10 (S) Nederl. Solis
ten: Pianorecital: mod. muz. NOS: 14.30 Het
Ongeval (I), doc. progr. over slachtoffers
v.h. verkeer. 15.10 Van Ta-ta tot totale taal -
rubr. over het leven in de taal. 15.20 Gam
ma van alpha en beta - progr. over recente
vorderingen in de wetensch. 15.45 Hebt U
geluisterd? - radloprogr.'s ln de belangstell.
16.15 Journalistenforum. VARA: 17.00 (S) Pi
anorecital: klass. muz, 17.55 Med.'18.00 Nws.
18.15 Van onderen - serie progr. over de
mens en zijn werk. 18.45 (S) Licht ork met
zangsolisten. 19.15 Gesproken portret. VPRO:
19.30 Nws. 19.35 Vandaag dit. morgen dat.
19.45 Lezing. 20.00 VPRO-zondag - progr.
voor jonge werkende mensen. AVRO: 20 30
(S) In de kaart gespeeld: verzoekpl.progr.
22.30 Nws. 22 40 Radiojournaal. 22.50 (S_>
Vanavond laat sport: sport en muz. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 <S>
Badinerie: klass. muz. 9.00 Nws en waterst.
9.15 (S) Laudate: oiide gewijde muz. 10.00
(S) Eucharistieviering. 11.00 Nws. 11.02 Om;
roepork. met zangsolisten: operamuz. 11-55
Med. 12 00 Kruispunt: magazine en achter-
grondiiïf. over kerk en samenlev. 12 30 Nws.
12.40 Echo. 12.50 Buitenl. komm. NOS: 13.00
(S) Zondagmiddagouverture: popul-klass.
muz. 14.15 (S) Concertgeb.ork. en solisten:
mod. en klass. muz. In de pauze: 15 18-15.38
Adempauze: kult. magazine. 16.15 Muz.progr.
van Ton de Leeuw. CVK: 17.00 Geref.
kerkdst. 18,00 Heksen en zwarte magie nog
lang niet de wereld uit. IKOR: 18.30 Zwarte
Theologie. 18.58 Wilde Ganzen. NOS: 19.00
Nws. 19.07 (S) Muz. uit de Middeleeuwen' en
Renaissance. 19.45 (S) Muz. uit de Barok.
20.30 Zin-tuig: kunstopleid. in Nederl. (II).
NOS: 21.00 iS) Com nu met sangh: geestelij
ke liederen. 21.20 Karikatuur v.d. tijdgeest.
21.35 (S) Klass. kerkcantates. 22.05 (S) Als
de zeehonden roepen. 22.50 (S) Kerkorgel-
:onc.: klass. muz. 23.35 (S) De com]
z.d. maand. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
AVRO:
tenprogr.
Juist op
Mozaiek.
Klaar
Met vriend-el. groeten: verzoekpl. 13.00-
13.02 (S) NAR: Nederl. Artiesten. B
NOS: 14.00 Nws. 14.02 Langs de lijn:
en muz. (15 00, 16.00 en 17 00 Nws.)
Nws. 18.02 Joost mag niet eten. KRO:
Nws 19 02 (S) KRO-op-Drie: discjockeyi 3
<20.00. 21.00 en 22.00 Nws.) 22.55 Med,
Nws. 23.02 (Si Voer voor vogels. 24 00
0.02 (S) In the still of the night.
(P)laatwerk.. 4.00-7.00 Vincent van En
Show.
BELGIE 324 m NED
11.30 Progr. t.g.v. 20 Jaar Vlaamse
(12.00 Nws.) 13.00 Nws. weerber. en tor
genda. 13.20 Solidariteit 11.11.11.
Nws.) 15.00 Sport en muz. (17.00 en
Nws. Vanaf 15 00 Verkeersinf.) 18.30.
godsd. uitz. 19.00 Nws, weerber.. mei1
Solidariteit 11.11.11. (22 00 en 23.00
23.40-23.45 Nws.
TV morgen
NEDERLAND I
NOS
15.00 Journaal
15.02 Openb. Kunstbezit
15.07 Progr. met de muis
15.35 Star Trek: science
fiction serré
16.25 Eurovisie: E.K.
Turnen dames te Lon
den
16.55 Toto-en voetbal
uitslagen
IKOR
17.00 Vesperdienst
17.30 Wilde Ganzen
TELEAC
18.20 Spaans - les 15
(herh.)
18.50 Voorlichtingspro
gramma: De Onderne
mer
NOS
18.55 Ti-ta-tovenaar
19.00 Journaal
NCRV
19.05 Kom nu met zang:
geestelijke liede
ren
19.35 Krabben die hét
land veroveren
20.20 De Beverly Hill
billies
20.40 De man met de witte
bloem
22.10 Filmportret v.h.
zendingsechtpaar
Klaas en Jannie
v.d. Raa
HUMAN. VERBOND
22.35 14-daagse visie op
aktueel Humanisme
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.47 Vooraf: iqf. over
schooltelevisie
IKOR KRO RKK
18.50 Woord voor woord
NOS
18.55 Ti-ta-tovenaar
19.00 Vrijbuiters
19.25 Studio Sport
20.40 Journaal
20.45 Béllevue; serie in
terviews met sleu
telfiguren uit onze
tijd (1)
21.40 Dokter ja, dokter
nee
22.15 Werkwinkel - Vraag
en aanbod van vrij
willigers
22.40 Journaal
DUITSLAND I
9.15 Journaal. 9.20-10.05 Rep. van buitenl.
correspond. 10.15 Progr.overz. 10.45 Inf.
progr. 11.30 V.d. kinderen. 12.00 Der Intern.
Fruhschoppen. 12.45 Weekjournaal. 13.15
Reg. weekjournaal. 14.00 Glashaus - tv in
tern. 14.45 Der falscho Prinz, sprookjesspel
voor kinderen. 16.00 Amusem.progr. 16.30
Modejournaal. 17.15 Salto mortale (5). 18.15
Sportjournaal. 19.00 Rep. van buitenl.
respond. 19.30 Sportjournaal. 20.00'Jou
en'weerber. 20.15 50 Jaar Duitse radio,
rep. 21.15 Dr. Murkes gesammeltes Sc
gen. 22.00 Finnlands zwel Gesichter.
Journaal en weerber. 22 50 Prognosen
radio en televisie in de komende
Jaar.
DUITSLAND II
9 45 Amusem.progr. 10.30 Progr.i
11.00 Doppelganger. 11.30 Weekfcron.
Zondagsconc. 12.50 Wetensch. comm.
Akt. en muz. 13 40 lm Reich der wilder,
re. 14.05 Kinderprogr. 14.35 Rep. over k
ren die muz. maken. 15.05 Heute. 15.10
ncr Mann, .2. Fall. 17.00 Sport en toto
18.00 Journaal. 18.05 Liefdadlgh.progr:
Bonanza. 19.00 Heute. 19.15 Dagboek u
protest, wereld. 19.30 B own er Perspek
20 15 Das Geheimnis. 21.35 Journaa
sport. 21.50 Macht Fllppern frei. 22.20
naai. 22.25 Orgelconc. van Handel.
DUITSLAND III WDR
10.00 Progr.overz. 17.00 Raumpatro
18.00 Pauline lebt gefarllch. 18.30 Ki
progr. 19.00 Zandmann. 19.05 Nws uit No
Westf. 19.15 Fortlfeif 11-73. 20.00 Jbu
en weerber. 20.15 Akt. 21.00 Schlaggrp
21.45-22.15 Sport.
DUITSLAND III NDR
17.30 Diagnose sozlalen Verhaltens.
Sesamstrasse. 18.30 Sklgymn. (5)., 19.00
me Street. 20.00 Journaal en weerber.
It happened one night. 21.55 Intetv.
Frank Capra. 22.00-23.05 Jazzworkshqp.
BELGIE NEDERLANDS
10.30-11.30 Eucharistlevler. 14.30 Voor
en tuinder. 15.00 Prof. Balthazar. 15-1
var. zondagmtddagprogr. 17.15-17.45 Rot
kiosk, muz.progr. 18.05 ll.ll.ll.-aktie.
Fabeltjeskr. 18 20 Sportrep. 18.46 Sur
doc. serie. 19.10 Butler en kok, humoris
rie. 19.35 Openb. kunstbezit. 19.4f
Journaal. 20.00 Sportweekend. 20.