Potter vindt kritiek van Feddema c.s. kort gezegd 'zeer eenzijdig' Directeur diakonaal bureau verdedigt hulp Midden-Oosten fllBlM Vandaag Synode praat over de verontrusting Trouw Kwartet Hervormde kerk wil Deense film verhinderen BOEKEN" Bestsellers Boekje open over Oud-Beijerland Geref. synode antwoordt de rabbijnen Oproep tot steun aan Israël Drs. A. J. van Duist Nuffic-directeur Eerste cantatedienst in Westerkerk Nieuwe boeli TROUW/KWABTETT VRIJDAG 26 OKTOBER 1973 KERK T2)l Van een onzer verslaggevers GENEVE De secretaris-generaal van de wereldraad van kerken, dr. Philip Potter, wüst de kritiek van een aantal Nederlanders onder aanvoering van dr. J. P. Feddema op de oproep van de wereldraad de investeringen uit Zuid- Afrika terug te halen als 'zeer eenzüdig' van de hand. Hij adviseert de schrijvers van de ©pen brief zich eerst te richten tot de eigen kerken in Nederland. Hij noemt de brief eenzijdig terzake van de op geworpen vTagen. zowel als van de aangevoerde verwijzingen. 'Laten de Nederlanders zich liever baseren op officiële documenten en de Neder landse kerkleiders raadplegen, die lid rijn van wereldraadcommissies'. De open brief van Feddema c.s. be helsde bezwaar tegen het besluit dat het centraal comité van de wereldraad vorig jaar in Utrecht nam om de le den-kerken, kerkelijke lichamen en individuele christenen buiten Zuide lijk Afrika op te roepen om 'al hun invloed, met inbegrip van het middel van aandeelhouderacties, aan te wen den om de beleggingen in Zuidelijk Afri'ka terug te trekken en te stoppen met handel met Zuid-Afrika. Namibia, (Zuidwest-Afrika), Zambabwe (Rhode- »ië), Angola, Mozambique en Guinee- Bissau. Dr. Potter schrijft dat dit besluit ge nomen is na een lang debat en op ba sis van volledig gedocumenteerde be wijsstukken. 'Als iemand van de on dertekenaars van de open brief bij de- Dr. Philip Potter ze bijeenkomst aanwezig zou zijn ge weest, dan, was hij getuige geweest van deze oecumenische besluitvor ming. Er was ongetwijfeld een zeer teringen kwam, was deze overweldi gend.' Kairos In een brief aan de lezers van Kaïros- berichten heeft het dagelijks bestuur van de werkgroep Kairos de open brief van Feddema opnieuw afgewe zen. Het bestuur betreurt nadrukkelijk 'de volstrekt onjuiste suggestie' van dr. J. P. Feddema, 'dat het wereldraads standpunt gelijk staat aan het bevor deren van geweld. Het tegendeel is ons inziens het geval', aldus het be stuur van Kairos. Het bestuur is tp- gen de brief van dr. Feddema. omdat deze slechts kritiek op activiteiten van anderen levert. Mochten de on dertekenaars van de 'open brief zelf tot actie gericht op het bedrijfsleven overgaan, ook al zou die afwijken van die van de strategie van de wereld raad, dan is Kairos, dat een meer voudige aanpak voorstaat, niet van plan daar openlijke kritiek op te zul len uiten. Anglicanen verhit debat en de scherpte van iede re positie werd door allen gevoeld. Maar toen de stemming over de inves- De redactie behondt zlcb bet recht voor baar ter epname in deze rubriek toegezonden me- ninfroitfngen rerkort weer te geven. Bij pu- bllkatie wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge- Jt «tuord aan het secretariaat hoofdredactie 'fj Trouw/Kwartet, postbni SS». Amsterdam. Vloeken Naast alle protestakties tegen al of niet erkende wantoestanden in de maatschappij: wat dóet de gemiddelde Nederlander het veel voorkomend misbruiken van God's heilige naam? Het zou een goede zaak zijn geweest, als bij het opheffen van de groet- plicfit in de militaire wereld ook het vloeken zou zijn afgeschaft Den Haag N. M. Laarman Midden-Oosten (17) Tot mijn grote verbazing las ik maan dag op de voorpagina dat er in enkele gereformeerde kerken in ons land niet voor alle slachtoffers in het Mid den Oosten werd gecollecteerd maar alleen voor de joden. Mijn vraag: Is dit nu naastenliefde? De burgers van de Arabische landen zijn net zo goed de dupe van het krijgsgeweld. Wan neer we onze medemens gaan helpen, helpen we vriend en vijand. Immers 'Hebt uw vijanden lief!'. Dat is soms wel erg moeilijk. Maar de kerk moet in deze toch zeker het goede voor beeld geven. Nieuwendam Menne Vellinga Midden-Oosten (18) In Tr/Kw. van 12 oktober stond een verklaring van een zekere generaal Amin uit Oeganda, >k citeer z'n ver klaring, 'Dat Hitier terecht joden heeft verbrand'. In z'n eigen land heeft deze mensenjager duizenden Aziaten verjaagd en dearmee discri minatie op grote schaal uitgeoefend. En waar deze Amin dan ook nog de moed vandaan haalt om de Russen op te roepen de Arabieren de modernste raketten en vliegtuigen te leveren, be- D« Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courent Dordte Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per» Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Temming». Hoofdkantoor ö.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276-280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. grijp ik in 't geheel niet. Aan een land als Rusland, dat vele oorlogsmis daden op z'n geweten heeft o.a. in Tjsechoslowakije en onderdrukking in eigen land. Wordt het dan nu geen tijd om dergelijke valse en walgelijke profeten eens de mond te snoeren. Ik zou dan ook een ieder die dergelijke walgelijke landen en personen nog verheerlijken, willen verzoeken naar die landen toe gaan en er te blijven. Amsterdam D. Hofstra Czn. Midden-Oosten (19) God heeft Israël lief, mede terwille van de vaderen. Het is onjuist om als christenen te haten of onverschillig te laten, die door Hem geliefd worden. Urk heeft het goed begrepen met de hulpaktie voor Israël en dit strekt ons tot voorbeeld. Het is huichelachtig om met hulp te wachten, todat geheel Israël zich bekeerd heeft. Juist onze liefde tot Israël, terwille van de Here, kan een middel zijn om velen van hen de Here Jezus als Messias te doen aanvaarden. Leest U eens Zach. 12 en Rom. 11. Leimuiden J. van Dam Midden-Oosten (20) De Arabische landen zullen in toene mende mate de olie leveranties laten betalen met modern oorlogstuig, en dat dient dan in hoofdzaak tot ge welddadige bestrijding van Israël. En nu kunnen we, naar het voorbeeld van de koffie uit Angola, natuurlijk ook dadels uit Bagdad gaan boycotten maar het is wel duidelijk, dat dat geen hout snijdt; we zouden zelf die oliekraan moeten dichtdraaien, al thans voor een groot deel. Te vrezen valt echter, dat de principes ons op die manier te duur worden en dat Ne derland wel tranen zal vergieten over die moeilijke toestand in Israël, maar overigens zijn oliezaken terwille van de noodzakelijke 'vooruitgang' onver minderd zal voortzetten. En dan heb ben we een fraaie herhaling van de toestanden van 40 - 45. toen vrijwel iedereen de gaskamers afkeurde, maar slechts weiingen hun nek waag den en een ondergedoken Jood in huis namen. Valkeoswaard A. C. Aten Midden-Oosten (21) Tot mijn stomme verbazing las ik in Tr/Kw, dat enkele kerkelijke instan ties in ons land een geldinzame ling willen houden, die ook de Ara bieren ten goede zou komen. Ik kan daai onder de gegeven omstandighe den tot mijn spijt geen begrip voor opbrengen. Israël is in nood, het vecht voor zijn voortbestaan als onaf hankelijke staat. Het voert een strijd die het niet wil. een hem door de Arabieren opgedrongen strijd, ook een ongelijke strijd. Beseft U eigen lijk wel. dat er in de Arabische we reld vanwege de olie helemaal geen geldgebrek bestaat? In deze uitzonder lijke situatie moeten wij als christe nen, niet in het minst vanwege onze (geloofs) verbondenheid met Israël, partij kiezen. Ik zou U met klem wil len vragen de moed te hebben, onder deze omstandigheden tot een voor Is raël bestemde geldinzameling te be sluiten. Groningen ds. J. A. Brandsma Midden-Oosten (22) Dat Israël nu al 2000 jaren volhardt in het afwijzen van het verzoenend bloed van Jezus is voor een groot deel te wijten aan onze eenzijdige (meestal anti-, soms pro-) houding ten aanzien van hen. Als christenen zich van deze schuld bewust, opnieuw willen laten leren, leiden en vormen door de Geest en houding van de Heer. werdt de mogelijkheid gescha pen. dat Israël de Messias in ons gaat herkennen en zij Zijn bloed als een zegen over hen en hun kinderen wil len aannemen. Dat zal pas echt Grote Verzoendag in Israëls geschiedenis worden. Dat wordt een complete ver andering in de situatie in het Midden- Oosten. Capelle aan den IJssel A. Mettau-Ras In de synode van de kerk van Enge land zal begin november gesproken worden over de kerkelijke investe ringspolitiek ten aanzien van Zuide lijk Afrika. Deze politiek is ook reeds besproken op de synode van juli, maar het debat werd toen niet afge rond. Waarnemers verwachten dat de syno de een motie zal aannemen van de Londense kapelaan Paul Oestreicher, die er op aandringt dat de kerk mid dels haar aandelen druk op bedrijven in Zuidelijk Afrika zal uitoefenen, de kloof tussen zwarte cn blanke arbei ders te verkleinen. Als de synode deze motie aanvaardt, zou dat betekenen dat de kerk van Engeland de voor keur geeft aan een politiek van gelei delijke verbetering van binnenuit bo ven de politiek van de wereldraad van kerken. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het moderamen van de hervormde synode heeft zich tot de minister van CRM gewend om ver toning van de Deense film over Jezus in Nederland te verhinderen. Het meent, dat een dergelijke film niet al leen de diepste gevoelens van ons volk zcu kwetsen, maar ook geheel in strijd is met de culturele taak van de overheid zelf. Een en ander blijkt uit een brief van het moderamen aan het hoofdbestuur van de gereformeerde bond, die nu gepubliceerd is in 'De Waarheidsvriend'. (ADVERTENTIE) IDE PIRAMIDE William Golding Onwillekeurig denkt de lezer terug aan zijn jeugd, ƒ12,90 2LE0NIDAS PRIJSCOURANT 1913 Van stoommachientjea voor 85 cant tot ,.3CherU"-artike!eneen kostelijke facsimile uitgave van een postordercatalogus uit 19131 14,90 3 EEN DAG OORLOG IN ZUID-LIMBURG 1940 Majoor E. H. Brengers De geschiedenis van het gewapend verzet ven een gering aantal mensen tegen een gigantische overmacht. Geïllustreerd met toto's en kaarten ƒ9,75 4 GROOT INDONESISCH KOOKBOEK Beb Vuyk Ruim 600 bekende en onbekende Indonesische gerechten! Met 150 illustraties en kleurenplaten 29,90 5 HINDERLAAG BIJ PALERMO Colin Forbes Da auteur heeft de gave de lezer voortdurend te boeien, 16,90 6VERSCHUYLS PUZZEL-ENCYCLOPEDIE Dr. H. J. Verschuyl Een puzzelwoordenboek met meer dan een half miljoen puzzel- woorden en veel gevraagde rubrieken, 29,90 7Q.B. VII Leon Uris Een opwindende, dramatische roman door de auteur van Exodus. ƒ9,75 8 PANORAMA Leonard de Vries Een indrukwekkend eauwportret: 60 jaar uit het weekblad van toen. 21,50 9 DE HUNSA'S Renee Taylor Het geheim van de Hunse'e voor een lang en gelukkig leven, 12,90 -f ft AMOEBE OP BEZOEK IU HET ONBEKENDE Twee bundelt sf-verhalen van de besta sf-auteurs. Per deel 8,50 Bij iedere boekhandel verkrijgbaar *Uitg.:Hollandia-Luitingh-Skarabee OUD-BEIJERLAND Mr. W. Aantjes, lid van de Tweede Kamer, heeft gistermiddag aan zijn broer, burgemeester J. Aantjes van Oud-Beijerland, het eerste exemplaar overhandigd van het boekje 'Mijn God, wat een dorp'. Dat ge beurde tijdens een bijeenkomst waarop behalve de gebroeders Aantjes ook de schrijver, Wim Verhagen, de illustrator, Anton Pieck, en de inleidster van het boek, Jonkvrouw C. W. I. Wttewaal van Stoetwegen aanwezig waren. Over het boekje, dat het (onder andere dogmatisch kerkelijke) leven in het Oud-Beijerland van de dertiger jaren behandelt, cn dat in het dorp alleen al na het bekend worden van de titel, Het nodige stof heeft doen opwaaien, zei mr. Aantjes: 'Oud Beijerland staat in dit boek model voor tal van andere gemeenten. Het typerende van dit dorp zoals dat uit de tekst naar voren komt is naar mijn mening de onverdraagzaamheid en de tweespalt tusse nwoord en daad. Vooral in geestelijk opzicht ontbrak verdraagzaamheid vrijwel geheel. De waarde van dit boek zie ik echter minder in de aanklacht dan in de spiegel die het ons voorhoudt. Op de foto van links naar rechts: schrijver Wim Verhagen, freule Wttewaal van Stoetwegen, die een voorwoord schreef, Anton Pieck, burgemeester Aantjes en Kamerlid Aantjes. Van een verslaggever LUNTEREN De generale synode van de gereformeerde kerken heeft een telegram verzonden aan het op perrabbinaat. Hierin staat: 'De generale synode van de gerefor meerde kerken betuigt vanuit het ge loof in de God van Abraham Izaak en Jacob haar verbondenheid met het Joodse volk, nu het zich opnieuw zo in zijn bestaan bedreigd weet. Zij is geschokt door het feit, dat de oorlog begonnen is op het momraij, dat Israël weerloos was, doordat ie dereen vanwege de grote verzoendag zich van werk- en beroepsactiviteit onthield. Zij erkent met schaamte, dat de wes terse christenhheLd mede verantwoor delijk is voor het ontstaan van de huidige situatie. Zij wil naar vermogen bijdragen aan de vrede tussen Israël en de Arabi sche staten en bidt, dat beide partijen 'zich met ons het lot van de Palestij- nen zullen aantrekken.' Aldus de synodale brief. Van een verslaggever DEN HAAG Negentien predikan ten en andere gemeenteleden van ver schillende kerken verklaren zich soli dair met Israël. 'Wij verafschuwen de oorlog, maar zijn van mening dat Is raël geen andere weg openstaat dan te vechten voor zijn bestaan', zeggen zij. 'Wij spreken onze verbondenheid uit met de staat Israël, nu die opnieuw gedwongen werd de wapens op. te ne men tegen de hem omringende landen op de voor de jood zeer heilige grote verzoendag', zeggen de negentien. Onder hen zijn ds. S. Gerssen, Utrecht; mevrouw'M. W. Eberle Got- lib, Rotterdam; ds. M. G. L. den Boer, Utrecht en ds. J. Dijk, Amsterdam. Radioprogramma over zwarte theologie HILVERSUM Zondag zendt 'het Ikor van half zeven tot zeven uur via Hilversum II, een programma uit over de zwarte theoloog James Cone. Cone, hoogleraar aan het Union Semi nary in New York, is de bekendste vertegenwoordiger van de 'black theo logy'een beweging in de zwarte ker ken van de Verenigde Staten en Afri ka die de laatste jaren snel in op komst is. De black theology zoekt naar religieuze, politieke en culturele identiteit van de zwarte mens in strijd tegen het blanke racisme. De uitzending van zondag is de eerste van een reeks van negen maandelijkse uitzendingen over de zwarte theologie en de Latijns-Amerikaanse bevrij dingstheologie. Voor deze serie maak te Theo Witvliet uitgebreide inter views onder anderen met Philip Pot ter, secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken, Paolo Freire, de bekende braziliaanse volkspedagoog, James Lawson, een van de naaste me dewerkers van Martin Luther King en Hans-Ruedi Weber, de man voor de bijbelse theologie bij de wereldraad. DEN HAAG Drs. A. J. van Duist te Hilversum is per 1 januari be noemd tot directeur van de stichting der Nederlandse universiteiten en ho gescholen voor internationale samen werking (Nuffic). De heer Van Duist, die 44 jaar is, maakte sinds 1970 deel uit van de di rectie van de wereldbond voor chris telijke communicatie (WACC). Hij heeft zich daarbij in het bijzonder be zig gehouden met projecten in ont wikkelingslanden. Voordien was hij hoofd van de afdeling Gesproken Woord van de NCRV. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De directeur van het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken, dr. J. van Klinken, lieeft naar aan leiding van de teleurstelling die bij velen is gewekt door de kerke lijke oproep tot steun aan joden en Arabieren een nadere verkla ring gegeven. ALS ZE HET NU ALLES GELIJK DEDEN Dat hoor je nog al eens, ih alli tuaties, zeggen. Wij hebben d< waardige neiging om ondan' betuigingen van het tegendeel tijd onder te duiken in de m; 'de zwijgende meerderheid' zittt al wat mensen die op de een ofpJ re manier willen opvallen, maf dat ze dan weer op dezelfde willen opvallen als anderen vi niet meer op, als u mij nog kunt Ik bedoel dit, dat zelfs heel anders gekleed gaan in oi niets bijzonders meer is. Hoe hoe meer 'in' je bent. Hoe vr< en uitheemser je kleding hoe r b.v. bij het straatbeeld van di stad past. Geen nek die zich voor je draait. We doen het al| tegelijk en dan kan het. Maai ook ergens anders. Mensen willp vallen en tegelijk niet uit de toi len. Ze willen eigenlijk alleen', gunstig en bewonderd opvallen., nog benijd en in jaloezie békekf zijn wij. Maar nu dat andere. Ja13 dit zinnetje ook nog al eens sprekken over versobering. Dat 1 andere zaak. Het gaat erover, allemaal wat minder moetei woordje 'eigenlijk' speelt een rijke rol: we zouden eigenlijk!* dat moeten, maar ja, er kom van, als we het nu eens allema; lijk deden! Wij voelen er nietl voor om alleen in de kou te' Gelukkig zijn er massa's uitzo# gen op deze regel. Mensen die^ ren, zonder dat iemand het wer wijze van leven eropna houder- anderen bijzonder ten goede kof. hebben niets met anderen afP ken. Ze hebben er geen behoefr om ermee te wachten tot iederd doet. Ze zijn allang bezig. Waf kan natuurlijk ook een alibi zfc ons aan dingen te onttrekken 'eigenlijk' zouden moeten doenf waarom zouden we op zulke wachten? En wat let ons om, j dan beter in een groter verba; gang komen, b.v. met de versot wat let ons om afspraken te j: met vrienden en 'magen'" 'De oproep tot hulpverlening was een diakonaal appel', schrijft dr. Van Klinken. 'Er is sprake van diep men selijk leed als gevolg van de oorlogs handelingen: joodse en Arabische slachtoffers van beschieten en bom bardementen. Moeten die niet allen geholpen worden?' vraagt dr. Van Klinken. Hij wijst op de christelijke schuld van het feit dat Israël eeuwenlang een eigen plaats onder de zon werd betwist. Maar, vraagt dr. Van Klinken 'Moeten het dan juist de christenen zijn die van de Arabieren eisen dat zij deze christelijke schuld tegenover Israël zullen inlossen?' 'In de kerken wordt in deze dagen ge beden, óók voor de vele joodse en Arabische slachtoffers voor wie de oorlog onnoemelijk leed betekent. Wie voor de slachtoffers bidt zal eer lijkheidshalve niet anders kunnen doen dan ook daadwerkelijk de hel pende hand bieden daar waar geleden wordt, door joden en Arabieren. Hij zal het bij bidden en sympathiebetui gingen niet mogen laten. Hij zal inte gendeel alles in het werk moeten stel len wat genezing en verzoening kan bevorderen. Het standpunt van de diakonale orga nen van de kerken vandaag is precies hetzelfde als dat zij innamen tijdens de oorlog van 1967. Het opvallende en verblijdende is, dat van zeer gezag hebbende joodse zijde in die dagen publiek uiting werd gegeven van in stemming met deze opstelling'. Dr. Van Klinken wijst het verwijt af van diegenen die vinden dat de rijke oliesjeiks de Palestijnen hadden kun nen helpen met hun inkomsten uit de olie. Hij ontkent dat de opbrengst van de hulpactie gelijkelijk bestemd zal zijn voor joden en Arabieren. 'Een dergelijke, reeds bij voorbaat gemaak te verdeling zonder voorafgaand on derzoek naar de vraag waar de nood het grootst is, zou wijzen op een po ging tot neutraliteit, waar in het dia konale (hulpverlenende en verzoenen de) handelen neutraliteit niet op zijn plaats en zelfs niet mogelijk is'. 'Het diakonaat stelt zich in dit con flict niet neutraal en 'genuanceerd' op. Het helpt het slachtoffer, of dat nu joods of Arabisch is, schuldig of niet schuldig. Het stelt de vraag: waar is de nood het grootst? En vooral: wat zijn de, mogelijkheden om tot ver zoening te komen?' 'De kerk bidt om genezing en verzoe ning in een situatie waarin de slacht offers bij duizenden zijn gevallen. En zij probeert in overeenstemming met dit gebed te handelen'. AMSTERDAM De eerste cantate dienst van het nieuwe seizoen in de Westerkerk te Amsterdam zal worden gehouden op zondag 28 oktober om 19.30 uur. Uitgevoerd zal worden de Cantate 180 'Schmücke dlch, o liebe Seele.' Uitvoerenden zijn het Wester kerkkoor, het Bachorkest, Ank Rein- ders, sopraan. Marianne Dieleman, alt, Ruth Pos, tenor, Cor Niessen, bas, Aukje van Steenbergen-Broers en Corry Jansen-Reder, cello. Dirigent is Simon C. Jansen. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft zich opnieuw ge bogen over het verschijnsel van de georganiseerde verontrusting, ditmaal naar aanleiding van een brief van de kerkeraad van Delft. NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuwenhoorn: B. Douwes, kand. te Utrecht, beroep heeft aangenomen. Beroepbaar (per 24 nov.): G. Kamp, Rietzangerstraat 95, Ame voort: J. Th. R. van Drop, di( Afscheid op 28 oktober van Ga W. R. Steur, wegens em. van voorst: J. Th. R. van Drop, di zijn benoeming tot legerpred. ff verband (standplaats Garderen)| zelfde dienst wordt bevestig pred. voor buitengewone werki den. .1 Intrede: te Leusden: J. Weell uit Vroomshoop: te Papei (b.w.i.w.): K. v. d. Sluys uit D(] op 21 okt. te Oudelande en EUjj dijk: kand. L. A. de Graaf uit J( dam. u Emeritaat verleend aan J. Gi Harich op 1 nov. (om gezond^ denen). »f GEREF. KERKEN Beroepen te Leeuwarden-Huizj. Rang te Soest. j, Aangenomen naar Zuidlaren: Span, legerpred. te Zeven Duitsland); naar Rinsumageest; G. Luiks te Roden (Dr.). J Bedankt voor Alblasserdam: genmakers te Baarland-'s Gri der. Afscheid van Baflo: P. Kuyj gens em., van Leiden: D. Krom ber. te Utrecht-Z; van Heineni G. J. van Echten, ber. te Bun^ Spakenburg. s Intrede te Leeuwarden: A. J. Gl kert uit Geesteren; te Oudega" kand. A. Addis uit Engwieruml GEREF. KERKEN (VRIJG.). Beroepen te Gees: H. FolkersJ te Ommen. I Afscheid van Harlingen; D. Ni huis, ber. te Vollenhoven. GEREF. KERKEN (VRIJG.; Bj Bedankt voor Heemstede-Lisse? de Groot te IJsselmuiden. Deze kerkeraad maakte zich zorgen over de 'alternatieve' plannen van de verontrusten, tot en met aparte kerk diensten toe. Daarom verzocht Delft de synode dringend, een gesprek met de verontrusten aan te gaan 'om een dreigende ontwrichting van ons kerk- lijk leven tegen te houden.' De synodecommissie, die over deze zaak rapporteerde, voelde niet voor zo'n gesprek. Wel stelde zij naar aan leiding van een ander verzoek van Delft voor, een brief naar alle kerke raden te sturen, om hen op te wekken alles te doen, wat de eenheid der kerk kan bewaren en bevorderen.. GESPREK Verschillende synodeleden drongen toch aan op een gesprek met het be stuur van 'Schrift en Getuigenis', vooral nu dit vorige week een nieuwe oproep gepubliceerd heeft, waarin op gewekt wordt tot alternatieve dien sten en andere kerkordelijke onregel matigheden. Ouderling S. Buikema uit het Groningse hoge noorden zei, nog wekelijks geconfronteerd te wor den met de ellende van 1944. 'Nu heb ben wij de kans nog, om met de ver ontrusten te praten. Laten we niet tien, maar wel duizend mijl met hen meegaan, als we daardoor een scheu ring kunnen voorkomen.' Ds. C. Mak uit Hengelo diende een tegenvoorstel in, om dit gesprek toch aan te gaan. Ds. J. C. Seegers uit Goes, die het commissievoorstel verdedigde zei, dat het niet de kwestie is, dat de synode niet zou willen praten met de veront rusten. Wanneer 'Schrift en Getuige nis' daarom vroeg, is daar steeds ge volg aan gegeven. De moeilijkheid is echter, dat wanneer nu de synode om een gesprek zou vragen, met de brief uit Delft als aanleiding, de zaak onge wild op scherp zou worden gesteld. Het gesprek zou het karakter van een dagvaarding krijgen wegens overtre ding van de kerkorde. De synode zou dan geen stap terug kunnen doen en verplicht zijn, de verontrusten te ver oordelen. En dan zouden de veront rusten terecht kunnen zeggen: ande ren kunnen ongestraft met de kerkor de een loopje nemen en wij worden direct aangepakt. Prof. dr. K. Runia deed een tussen voorstel. om een algemeen gesprek met het bestuur van 'Schrift en Ge tuigenis' aan te gaan, losgekoppeld van de brief uit Delft en de alterna tieve diensten. Een beslissing werd nog niet genomen. De maatschappij der toekoraa dr. ir. H. van Riessen. Uitg. I verl Franeker, paperback 31 17,50. Vijfde druk van een daterend werk over 'een nieui van maatschappij, het colla sche, dat in onze eeuw steeds ker gestalte heeft gekregen'. uitvoerige woord vooraf dat prl Riessn voor deze vijfde druk hl schreven, plaatst hij kritische' keningen bij o.a. de huidige sl praktijk en mentaliteit, waai! ook de overheidssteun aan I noemt. ('Hoeveel drogredenen aangevoerd om aannemelijk tel dat activiteiten, buiten de vera delijkheid van de overheid, me die in stand gehouden beht) worden, als de mensen er gl langstelling meer voor hebber onvoldoende steunen'). Bij uitgeverij Bruna, Utrecht 1 nen de volgende boeken: Wachttijd, roman van C. Hari les. Vertaling A. Dorsman-V blz. - 3,50; Een komeet moemvallci, (het (derde (moe tuur) door T. Jansson. 159 ƒ3,50; vertaling van C. De zoete wraak, roman door ford; vertaling M. Bakker. IC 3,50. Het meisje van Petro' man van G. Feifer. Vertaling Goos. 253 blz - 5,- Kate Greenaway's Alphabet, ec milee van de uitgave van 1885, tcur van dit hele kleine boekj van de prijs 4,55 bedraagt, lenhof/Bruna, Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2