buuste satire O Lucky Man! Daarom is de keus uit. Kevertypen nu gegroeid van vier tot acht! J MPREMIERES VAN DEZE WEEK 179J50 ...en ook op zaterdag de klauwen van de draak Filmbeeldjes Ze geven er misschien geen uiting aan, maar veel mensen be wonderen de Kever-koper. Want dat is iemand die nuchter en weloverwogen zijn eigen weg volgt. Die denkt aan wettelijke keuringen, waarbij de Kever als degelijkste, stevigste, betrouwbaar ste uit de bus kwam. En vele beroemde concurrenten achter zich liet. Die overweegt het recent vastgestelde feit dat de Kever het minst van alle auto's met pech langs de weg wordt aangetroffen. Die heeft bergstreken bezocht met slechte wegen en gezien hoe de bewoners daar hun vertrouwen aan de Kever schonken. En weet u dat het aantal nuchtere autokopers snel toeneemt? De Keven De meest ervaren auto ter wereld deze handigéx^ boor machine-set VendexVD1550 VW1200L:Alsl200.Metcuto- motische luchtverversing.Volledig bekleed interieur.Achterultrijlompea Neerklapbare achterbonkleuning. Rultewissers mei twee snelheden,enz. f7470,-. D] KiWiAiRTiEfr VRIJDAG 19 OKTOBER 1973 FILM Vergeet het maar. Een ig van gelijk spreken als iven zo goed en zo kwaad doorstaat. Dat schijnt de te zijn van Lindsay An- nieuwste film 'O Lucky pocriiie en gemenigheid latirisch aan de kaak ge- rden van Brecht zijn hier te herkennen, ook Fellini it kopje op en het geheel .pekt met clowneske grol- rappen. ng wordt gevormd door een lm in de oude stijl, mooi kleur, waarin een theatraal :hminkte slaaf om een luttel ie handen worden afgehakt, hoofdpersoon Mick Travis McDowell uit 'A Clockwork en in het echte verhaal ver- hem wel iets beter, maar Hij trekt uit om een stukje rote wereld-brood te verove- slaagt er nauwelijks in het te redden. Odyssee naar het Noorden, n, het Zuiden en het Westen in aanraking met corrupte atoomgeleerden die marte- het nuttigen1 van een kopje een biscuitje, medici die open om met ze te experi- een Engelse magnaat die eent aan de uitroeïng van trijders in Afrika, en een vrouwen die nu ook niet be- zijn heil uit zijn. nslotte, na een verblijf in de s, de spiritusdrinkers in achterbuurten met hete soep brengen ze hem bijna om it ze hebben hartgrondig de pest aan 'iefdadiigheid. Niet dat hij zelf zo'n lieve jongen is, hij laat zich volgaarne corrumperen, maar hij staat te laag op de ladder, hij is altijd de sigaar. Dat alles speelt zich af in een sciencefictionachtige sfeer, die steeds groter gruwelen doet vermoeden dan er daadwerkelijk getoond worden (misschien is de herinnering aan 'A ïese vechtfilm naar Amerikaans model de vechtfilms uit Hong Kong, die de laatste jaren zo enorm air zijn geworden, was karatevechter Bruce Lee de grote Helaas, de roem heeft slechts drie jaar mogen duren: kort en is hij op twee-en-dertig-jarige leeftijd gestorven. onder leiding van mijnheer Han, die zijn hand mist, maar de keuze heeft uit een groot aantal stalen klauwen met messen, die hij naar believen aan zijn pols kan schroe ven. Hij heeft ook een spiegelzaal in zijn paleis, en een gevecht tus sen al die spiegels, mèt klauw, dat levert een mooie climax op. De film zit vol met het gebruikelijke superieure slag- stoot- en trapwerk. 't Lijkt niet meer op opera, de on mogelijke luchtsprongen zijn eruit, en die kunnen toch eigenlijk node worden gemist. De Amerikanen hebben, zo lijkt het, het genre de finitief ingepikt. W. W.-B. laatste film 'In de klauwen de draak', is de eerste film dit soort die gemaakt werd een Amerikaanse productie- ichappij en geregisseerd door bnerikaan, Robert Clouse. 't wel aan te zien, de exotische ïs zijn er wat afgeslepen, het meer naar het James model toegesneden en er is duidelijke plot ingebracht, 't over een aantal vechtersba se meedoen aan een groot op een geheimzinnig ei- n en passant niet wars zijn enig speurwerk. Catacomben daar, met martelwerktuigen itgemergelde gevangenen, in a wordt er gedaan en in al niet blanke slavinnen. Alles Amsterdam - Cineac Damrak, 18 jr. 'The Offence': speurtocht naar een politieman Sidney Lumet's 'Offence' begint, nog voor de titels op het doek verschij nen, met een lange, bijna surrealisti sche sequentie in slow-motion, waar de toeschouwer heel moeilijk chocola de van kan maken. Er gebeurt iets er wordt gevochten in een politiebu reau maar wat er eigenlijk aan de hand is, geen idee. Direct daarna schijnt de film de kant van de docu mentaire op te gaan: abrupt plonsen we in een politiejacht op een kinder verkrachter. Maar een gewone poli tiethriller wordt het niet, de spanning ligt heel ergens anders. De speurtocht die wordt ondernomen richt zich op de psyche van detective sergeant Johnson (Sean Connery), een politie man die in twintig jaar trouwe dienst onherroepelijk is aangetast door de gruwelen die hij heeft gezien. Hij kan niet meer, en als een walgelijke ge vangene hem confronteert met de af gronden van zijn eigen ik, hem laat zien dat hij even corrupt is als de misdadigers die hij vervolgt, slaat hij de man dood. Een lang niet oninteres sant gegeven, waar best wat indruk wekkends op gebouwd had kunnen worden. Maar het vreemde is dat Sid ney Lumet, toch een oude en zeker niet incompetente rot in het vak, van het toneelstuk van John Hopkins geen echter film heeft weten te ma ken. O, het lijkt wel zo: hij heeft met flash backs, met een dooreenmening van feiten en fantasie, met switchen naar diverse ndveau's dat het een lie ve lust is. Maar dat is eigenlijk alle maal buitenkant: het accent ligt op de dialogen, tussen Johnson en de ge vangene, tussen Johnson en zijn vrouw, tussen Johnson en zijn meer dere. En die dialogen zijn, met hun geconstrueerde climaxen, zo typisch van het (ouderwetse) toneel, dat ze de hele boel danig aan het kraken brengen. Wat op de planken mis schien sterk spel oplevert, is op het filmdoek te zwaar, te gezocht. Je bent wel begaan, als je die man zo onher roepelijk naar zijn ondergang ziet hol len, maar die emotie verdrinkt in de woorden. Sterk is alleen de sfeer van het politiebureau: koud, streng, nacht- merrie-achtig onmenselijk. Geen won der dat daar ook de onschuldiigen erg bang worden. W. W.-B. Amsterdam-Alhambra 1, 18 jr. 'Requiem voor een spion' Requiem voor een Spion (The Groundstar Conspiracy) begint met het sensationele opblazen van een computer-centrum en een onherken baar verminkte overledene, die naar de operatietafel moet. Met die, goed gemaakte, opnamen bracht regisseur Lam on t Johnson er meteen de stem ming van geweld in. George Peppard is daarin dadelijk de dictatoriaal door tastende keiharde 'veiligheids-offider', waardoor verder niemand, schuldig of onschuldig, veilig is. Zijn voornaamste prooi en slachtoffer herinnert zich later niets meer, zelfs niet zijn eigen opgelapte gezicht. Hij wordt eerst gevangen genomen, en la ter losgelaten, als aas voor de samen zweerders achter de schennen, want wat hem weer te binnen zou kunnen schieten van de topgeheimen, is mil joenen waard. Michael Sarrazki speelt hem bewogen. Een liefhebbende een zame vrouw, Christine Belford, deelt zijn lot. Tot zelfs in bed worden die twee afgeluisterd en gefilmd. En als zij dan klaagt, dat er geen privacy meer is, zegt held George Peppard: 'in privacy worden moorden en revoluties beraamd' en daarmee moeten zijn of ficiële misdaden maar schoongewassen zijn. Hij wordt aan het slot, als alle geheimzinnige verwikkelingen zijn op gelost, dan ook net niet vermoord door Michael Sarrazin. Het geheime van al dat gedoe, met dreigingen, ach tervolgingen, wat ongelukken en do den hier en daar, moet de spanning erin houden. En dat doet het dan ook wel. Het werd oorspronkelijk bedacht door L. P. Da vies, in zijn roman The Alien. USA er. Canada produceerden de film sanien, en daarom werden de opnamen in Vancouver gemaakt. Mi chael Reed achter de camera vond daar soms mooie landschappen, maar op de slechte verbruikte copie, die ik zag, ging daafvan wel wat verloren. B.H. Arasterdam-City, 14 jr. Jan Vrijman maakte een film over Rudi van Dantzig en zijn werk als choreograaf, waarin vooral de inge wikkelde wording van een nieuw bal let Geverfde Vogels) en de leiding van Het Nationale Ballet, worden be licht. Malcolm McDowell in O Lucky Man! Clockwork Orange' daar niet vreemd aan). Verschillende figuren worden door eenzelfde acteur gespeeld (zo is Sir Ralph Richardson achtereenvol gens een aardige kleermaker, die Mick een gouden pak geeft dat hem geluk moet brengen doch het tegeno vergestelde bewerkstelligt en een gru welijke magnaat, terwijl Rachel Ro berts diiverse secretaresses speelt, die allemaal de pedante arrogantie ge meen hebben en ga zo maar door) en al die stijlen en varianten en werk wijzen dragen het hunne bij aan het bonte, robuuste schouwspel dat de film tenslotte geworden is. Met diver se goede fragmenten:" Mick's vlucht uit het hol van de verschrikkelijke atoomgeleerden, bijvoorbeeld, en de langzame val van twee mannen uit het raam van een wolkenkrabber. Schitterend gedaan! Maar 'O Lucky Man!', geïnterpunc- teerd door muziek van Alan Price en zijn groep, die tenslotte ook aan de handeling deel gaan nemen, is veel te lang. Uit die meer dan drie uur had den wel twee films gemaakt kunnen worden. Anderson kon het gewoon niet laten, er nog weer eens een brok in te proppen, er nog weer eens een stuk aan te hangen. Overbodige bal last. W. Wielek-Berg Amsterdam, Bellevue-Cinerama, 18 jr. Joris Ivens, al bijna anderhalf jaar in China, heeft meer dan 60.000 meter 16-mm kleurenfilm opgenomen om er in Parijs, samen met Marceline Lori- dan, twee films van te maken. Filmmuseum vertoont van 14 tot 29 november elke woensdag en donder dag films van Joris Ivens, die op 18 november vijfenzeventig wordt. Gary Horowitz maakte, met Burt Lancaster en Robert Ryan, o.m. een film over de. moord op John F. Ken nedy, met niet bewezen, tvel o p fei ten berustende, logische vermoedens, dat daar een samenzwering van rijke en machtige figuren achterzat. Filmmuseum zet het Poolse pro gramma nog voort met Ocalenie van Zebrowski op 24, Na Wylot van Kro- kikiewicz op 25, Sekret van Zaluski op 31 oktober, voorafgegaan door kor te Poolse films. Naakt over de schutting, van Frans Weisz, naar het boek van Ri- nus Ferdinandusse, met Rijk de Goo- yer Jon Bluming, Jennifer Wil- lems, Adele Bloemendaal Ko van Dijk e.a. komt op donderdag 25 okto ber in dertien bioscopen. sierslrips. verwarming op ac olie prijzen of Leusden, Tncf. BTW,vrijblijvend. Acryl deken Prachtkwaliteit. Heerlijk warm en toch vederlicht. Makkelijk wasbaar. 3 Moderne kleur stellingen. 2 persoons 55.-; 1 persoons 39.75 Dames handschoenen Warm gevoerde nap paion handschoenen met fantasie op de bovenhand. Twee modieuze modellen, drie maten en vier kleuren. Slechts 5.95 Bedgamituur Lakens' met breed bedrukte strook, slo pen geheel bedrukt. 100% katoen. In rose, lila en oranje. Lits-jumeaux 240x275 2 sl. 29.- 180x250 2 sl. 22.- 150x250 1 sl. 16.- Vendomatic Centrifuge Onze uiterst veilige, Kema gekeurde Vendomatic 7192 met optimaal droog effekt (2800 toeren) roestvrijstalen trom mel en bovenrand. Nu van 169.- voor slechts -J4Q Tafelradio De sublieme Philips all-transistor radio voor FM en midden golf. Speelt op licht- net. Moderne witte uitvoering, afm. 13x41x17 cm. Adviesprijs 175.-, onze VA-prijs 139.- Boekenkast Geheel demontabe le, ca. 210 cm hoge, 100 cm brede en 29 cm diepe kast. Keus uit diverse houtkleuren. Eenvoudig zelf op te zetten. 189.- Rolgordijnen Maak-het-zelf rol gordijn. Breedte van 80 t/m 180 cm. Hoogte tot 190 cm. Effen en gedessi neerd. Geheel kom pleet met duidelijke handleiding. Per stuk vanaf 39.50 Damespiama Van zalig donzig en vrolijk gebloemd keperflanel. 100% Eerlijk katoen, dus sterk in de was. 3 Kleurstellingen. Maten 42 t/m 52 13.50 Inhoud: slagboormachine van 400 Watt vermogen en 2 mechanische toerentallen: 1100 en 3000 en 10mm,boor- houder, bovendien met extra handgreep. Horizontale boor- standaard, pluggenset met 4 steenboren en 3 metaal- boren H.S.S. Radio- en tv- ontstoord, dubbel geïsoleerd met thermische overbelas- tingsbeveiliging. Vol jaar garantie. Nu 2 dagen lang VROOM DREESMANN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 13