Mc aktieve jongeman OLGA 'Zwaluw waarheen?': gewoner dan bedoeld 'Rolling Stones' met rampzalige akoestiek TIPTOP Aandacht voor vocale elementen Big Show ontbeert kwaliteit Dronken man trok luifel boven bar weg Overwegend droog Verhuizingen piano-transporten Jan van Duuren GEMEENTE LEIDEN TE PAARD! WAT IS GODS PLAN MET ISRAEL? EVANGELIECENTRUM, GEMEENTE ALKEMADE GEMEENTE LEIDEN a. chauffeurs algemene dienst b. reinigers algemene dienst JONGELING OLGA MATRASSEN (LMF)N voor de afdeling PLANNING. TROUW/KWARTET MAANDAG 15 OKTOBER 1973 KUNST door Ber Huising MAASTRICHT In de Maastrichtse schouwburg zagen wij vrijdag avond de eerste, aardige, voorstelling van Zwaluw Waarheen, 7 Het gaat in dit dwaze blijspel een beetje triest nergens heen. en zwa luwen zijn die vier tobberige mensjes ook niet. Zij zitten vast aan een paar verlopen winkeltjes met dode dingetjes, en aan elkaar, om niet helemaal alleen te zijn. Geprikkeld en vertederd om beurten, praten ze langs elkaar heen. over eigen zorgjes en droompjes. Roland Dubillard. Parijs auteur, ak- teur. regisseur, schreef het in 1961, licht in de trant van de (grotere) 'absurder.' (Beckett, loneseo en een beetje Pinter). speels, met een geesti ge ironie in rlat gebabbel. Dat kabbelt dan maar door en bij het Groot burgs ion pauze. de spanning iogal uit. Vooral ook. dacht ik. doordat het jonge stel, Lut Tomsin als het aankomende hoe- denmaakstertje. en Franck van Erven, als de bediende van de buurman, het wel leuk. maar ook te nadrukkelijk en opgewonden deden. Alsof zij in een géwoon blijspelletje stonden, en niet in een. toch wel anders bedoeld, stukje vreemde, tragikomische be klemming. Aan het decor te zien. een bijna surrealistische, perspectivische ruimte van lege en rommelige wlnkelrckken en overbodige voorwerpen (erg goed ontworpen door de Duitser Dietlind Bertelsmann), was het wel de bedoe ling van de regisseur Pierre Laröche. uit Brussel, om het spel van deze alledaagse mensjes uit het alledaagse te halen en de doelloosheid van hun praten en doen een eigen, theatraal, ongewoon sfeertje te geven. Dat heb ik eerst dus niet (genoeg) ondergaan, maar na de pauze werd het pakken- der. Dan zijn de jongelui er vandoor en zitten de oudjes, buurman en buurvrouw, met een kaastaart, op ze te wachten. Ook wel komisch in hun gebeuzel en geharrewar, maar teeelijk nogal triest in hun wederzijdse een- Residentie Orkest door Adr. Hager DEN HAAG Het tweede keuzeenn- cert van het Residentie Orkest be lichtte de periode 1911-1931. twintig jaar waarin werken zijn ontstaan, die hun bestaansrecht hebben bewezen. In 1911 schreef Strawinski zijn Petroesj- ka, de Psalmensymfonie van dezelfde componist verscheen in 1930. Tussen deze jaren ligt de geboorteda tum van compojtities al* De Parade van Satie (1916). De wonderbaarlijke Mandarijn van Bartok en Strawinski's Ptilcinella (1919). Le Roi David van Honegger (1921Octandre van Varèse (19-1) en Weill's Drei Groschen Oper (1928). D.ngent-componist Zo]tan Pesko pre senteerde een keuzeprogramma op genomen door de NCRV waarin de keuze met willekeur bepaald leek. al was toen de twaalftoonstechniek een compositorisch onderwerp in de lan den van Europa en als zodanig een rode draad en een bindende kracht. De techniek waarvan Norbert Loeser eens zei: 'De onbevangen luisteraar be schouwt de klinkende resultaten der twaalftoonstechniek zelden of nooit als een feestmaal voor het oor'. Naar mate de afstand tussen ontstaan en uitvoering echter groter wordt, heeft dat oor minder moeite met de accep tatie. Wellicht ook omdat Edgar Varè se regelmatig in de belangstelling staat bij hel Residentie Orkest wist de combinatie van Kleur en ritme in Integrates het verstand te benaderen Niet het hart. Eisen Een concert met aandacht voor het vocale eten- -nt in de mu/iek. Varese liet na 1903 de post-r.imantische still los. In die tijd rekent Schbnberg zich ook bij de post-romar.tische nalaten schap. Zijn opus 2: 'Her/gewSchse' stamt uit een iets later tijdperk en is geschreven voor sopraan, celesta, har monium en harp. Geen wonder dat men dit korte werk zelden hoort: de sopraanpartij eist het schier onmoge lijke. Catherine Gayer /al één van de weinige sopranen zijn die zo aan die eisen kan voldoen. Zij was ook de soliste in de liederencyclus Der Wein van Alban Berg. de componist die in zijn opera's Wo/zek en Lulu de men selijke stem tot zulk een expressivi teit heeft «eten to brengen Deze geest ademt ook Der Wein en Cathe rine Gayer wist op indringende wijze de vertaalde teksten van Baudelaire over te brengen. Het Nederlands Kamerkoor presen teerde zich in de kinderversjes d:c Janacek kort voor zijn dood in 1928 schreef. Is het wellicht de taalbarrière waardoor deze versjes toch overkomen als een wat langdradig werk. waarin dan wel de hurnor om de hoek komt kijken, maar waarin de cl"U ran het verhaal wel verteld, doch door de luisteraars niet verstaan wordt. Mis schien staan we dan toch verder af van een Janacek. die niet als uitge sproken 'modern' geidL dan van een Varèse, die Janacek ruim 33 jaar over leefde. Heeft men Bartbks Wonderbaarlijke Mandarijn als pantomime gezien, dan is dc concertsuite slechts een flauw aftreksel van het dramatisch toneelge- beuren. Na Blauwbaard en de Houten Prins werd de Wonderbaarlijke Man darijn geen succes. En om toch de muziek te redden, stelde Bartok deze suite samen. Bartoks landgenoot Zo- tan Pesko. de dirigent van dit con cert, heeft dit toneel werk. waarin het hoofdaccent to duidelijk op het rit misch element ligt, spanningsvol en tot de details verzorgd, gepresenteerd. zaamheid. Anny de Lange, die van het begin af aan de juiste toon heeft van hel eigenlijk helemaal niet grappig zijn. it daar dan aandoenlijk alleen, zonder liefde en echte genegenheid. En Rudi van Vlaenderen blijft mooi het belachelijke kleinburgertje dat maar wat stuntelt en tot niets in staat is. Hij weet nog minder dan de ande ren wat hij wil. en of hij wel wat wil. De iwee haalden de voorstelling nog wper bevredigend or door Rud Niemans ROTTERDAM Enkele duizen den jazzliefhebbers, die toch nog verdronken in de immense wiel- lerarena van de AHOY in Rotter dam hebben vrijdagavond helaas weer eens kunnen vaststellen, hoezeer de tand der tijds aan gro te figuren en hun prestaties vreet. The Big Show, Europees stunt werk dat Oscar Peterson, de Ba- sieband. Roy Eldridge en Ray Charles in een drie uur durend programma samenbracht, ont beerde op enkele momenten na de sfeer en de kwaliteit, waar de genoemde musici eens garant voor stonden. Anderhalf jaar geleden signaleerde ik reeds allerlei slijtageplekken in de Basie-band. Dat proces heeft zich in verhevigde mate voortgezet. Basie (69) heeft nauwelijks meer invloed op de matige kwaliteit van zijn ram melende sekties, hij „it met een pensi oengerechtigde glimlach achter zijn vleugel en overzag berustend de druk met drumsticks goochelende Sonny Payne, alsmede een reeks lusteloze solisten, die inclusief Lockjaw Da- vis(ts) met een steelse blik naar de wielerpiste wat rond'fitsten' op een ritmische basis die nog maar een schim van een roemrucht verleden is. De nauwelijks merkbare aanwezigheid van slaggitarist Freddie Green achter de saxen deed de genante vraag rijzen in hoeverre dit orkest zich eigenlijk nog van andere onderscheidt. En als je dan ook de zoveelste band/aoger met een boer in zijn stem op ziet draven, wordt ik niet eens meer boos, wel bedroefd. De 'opener' ran het concert, pianist Oscar Peterson, leek. om in de ter men te blijven, dan soms op weg een ritmische drie ronden voorsprong te nemen op zijn achtervolgers. Niels H. Orsted Pedersen (b) en Joe Pass (g). toch gaf het trio bij vlagen schit terend samenspel ten beste. Zoals in de jaren vijftig met Brown en Ilerb Ellis werd Peterson vaak intelligent tegenspel geboden, waarbij Pass Ellis' stugge, voor de pianist meest effectie ve speeltrant combineerde met contra melodieën en soli in octaven. Peter son is geen diepganger. en ook nu raakte de muziek soms in de schaduw van zijn virtuositeit Eldrindge's gast optreden was kort en daardoor rede lijk. De adem was niet altijd gewillig aan zijn geest, vooral wanneer de tempi van het trio werden opgejaagd. De Ray Charles Show was, zoals te verwachten viel. doordrenkt van het type Heimweh- en Smartlappenmu- ziek. waarin de zanger een meester is. hen soort Vader Abrahamshow met een bruin korstje, een welluidende maar wel wonderlijke mengeling van blues, gospel, mooie meisjes en regel rechte kitsch. Een optreden dat zich nog het best aanpaste bij de ambiance van de Ahov Mick Jagger in actie tijdens het optreden va» de Rolling Stones in de Rotter damse Ahoy. Ongeveer 21.000 mensen woonden liet optreden bij. door WILLEM JAN MARTIN ROTTERDAM Wielrennen is na tuurlijk niet zo'n luidruchtige bezig heid. men moet de coureurs zien. horen is minder belangrijk. Daarom was het strikt genomen dan ook niet nodig zich bij de bouw van het Rotterdamse wielerpaleis 'velodro me') Ahoy mede te laten leiden door overwegingen betreffende akoestiek en dergelijke zaken. Maar dat wordt natuurlijk even anders als zo'n im mense hal om wat voor reden dan ook (rentabiliteit? variatie in het pro gram?) verhuurd wordt om er pop groepen te laten optreden, zoals bij- voorbeeld het afgelopen weekeinde, tot driemaal toe. The Rolling Stones. Dan wreekt zich op uiterst irritante wijze de op zijn minst weinig vooruit ziende blik van de Ahoy-construc- teurs. Bar en boos was het, wat anders met gemak tot een van de beste popge beurtenissen (het concert van zaterdag avond in elk geval, de twee andere heb ik niet gezien) van dit jaar had kunnen worden. Immers, de noodzake lijke ingrediënten waren ruimschoots voor handen: in eerste instantie na tuurlijk de heren zelf. die ondanks alle pogingen tot imitatie en 'freake- rige nieuwlichterij' wat mij betreft nog altijd de meest swingende bühne- gruep ter wereld vormen, voorts een zeer geheid repertoire, waarin een aantal smakelijke wijzigingen waren aangebracht (Angie, Star Star. Dan cing With Mr. D en nog zo wat) en een bij voorbaat dolenthousiast pu bliek. dat eerst de hechte, maar ver der weinig interessante formatie Krac- ker het podium afpestte en zich ver volgens tot de juiste temperatuur liet opwarmen door de energieke, maar toch nog onder Kracker-peil opereren de Billy Preston (prima organist, geen cent originaliteit). 4 Het kwam er allemaal echter nauwe lijks uit. Je kon horen dat de muziek prima in elkaar zat. maar daarmee was het dan wel bekeken en ging verder elke nuance, elke subtilitei' in een brij-erige hoop galm verloren. Alleen heel voorin, tegen de speakers aan viel het nog wel mee. de geluids voorziening was daar natuurlijk het meest direct en nog niet 'versjteerd' door de echo uit de gewelven. Maar omdat meer mensen dat doorhadden, was het daar vanzelf meteen dringen geblazen, zodat uw verslaggever (toch al niet zo stevig gebouwd) het veiliger achtte r.ijn stoeltje maar weer op te zoeken, en net die zitplaats de afde ling Galm Echo (rampzalig teis terend in de weer bij nummers als Brown Sugar, Gimme Shelter, Happy. Tumblin' Dice, You Can't Always Get What You Want en Midnight Rambler). Dankzij de korte excursies naar het fmnt heb ik de Rolling Stones :n elk geval even gezien (Mick Jagger. één brok energie en beweeglijkheid, de andere vier. aangevuld met de blazers Keyes en Price en Billy Preston plus maat, zeer onverstoorbaar aan het werk, vooral Mick Taylor en Bill Wyman), iets dat mij een dag eerder niet gelukte, toen platenmaatschappij Negram bij gelegenheid van het be zoek van de Stones in het wanstaltige vermaakscomplex Intercon in Amster dam een feestje organiseerde. In de eerste plaats had men het niet nodig gevonden cq. vergeten de afdeling Popmuziek van deze krant op de 'hoogte te brengen van de aan het festijn voorafgaande persconferentie: tijdens, ten tweede, de 'party' zelf werd het kontakt met of zelfs maar het zicht op de heren ten zeerste belemmerd door een weerzinwekkende menigte genodigden (media, platen- wezen. jet-set), die af en toe letterlijk slag leverden om de rijkelijk opgetas te etenswaren en de gratis dure drankjes. Verschrikkelijk. Orgelconcert in Pauluskerk ROTTERDAM Op maandag 22 ok tober. des avonds om kwart over tien, geeft de organist Gerard Akkerhuis een concert up het orgel van de Pau luskerk aan de Mauritsweg. Houders van jeugd- en bejaardenpaspoorten en leerlingen van het Rotterdams Con servatorium kunnen het concert tegen een gereduceerde prijs bijwonen. ROTTERDAM Een 27-jarige café bezoeker J. C. S. kreeg in een café aan de Maashaven een hevige woor denwisseling met zijn vriendin. De man. die nogal aangeschoten was. maakte zich op een gegeven momeni zo ontzettend boos. dat hij de gehele luifel boven de bar lostrok. Verschil lende cafébezoekers moesten een vei lig heenkomen zoeken. Zijn vriendin kreeg enkele brokstukken van de lui fel over haar heen en moest zich onder medische behandeling stelten. De man, die in een auto verdween, kon later door de poltie worden aan gehouden. Van cmze weerkundige medewerker Wij hebben vrijdag de invloed van de oude tropische cycloon Fran op hel neer in ons land zwaar overschat liet slechte weer dat hij voor ons m petto scheen te hebben, bleek een storm in een glas water te zijn. Oor zaak: de uil het zeegebied ten westen van de Azoren afkomstige depressie wenste niet de door de computer uitgestippelde baan naar de westelij ke ingang van het Kanaal te volgen, maar boog sterk af i de richting van Bretagne. In plaats van op de compu ter af le gaan. hadden wij vrijdagmid dag feitelijk meer waarde moeten hechten aan de plaats, waar zich een luchtdrukdalmg van 15 mb in drie uur voordeed. Dat was op een schip pal ten oosten van het zich op dat ogenblik op circa 77 graden noorder breedte bevindende centrum. Dep res sies plegen zich te verplaatsen naai het gebied, waar de s'crkste lucht drukdalingen voor! omen, in dit geva> was dat richting Golf van Biskaje er Frankrijk. Het regenfront bereikti Nederland dun ook niet en we kregei een vrij redelijk weekend met nu et dan oi/klaringen De veerslag teas he zwaarst in Zuidicest-Engeland: 90 mn. in 48 uur. Nice kreeg alleen zaterdag overdag ïl 60 mm uit onweersbuien Aan de Franse Riviera beleefde men het ergste noodweer van de laatste twintig jaar. Inmiddels heeft alweer een volgende depressie (986 mb) e'a de Golf van Biskaje koers gezet in oost-noordoostelijke richting. Begrafenisonder'hfcmjng. Van der Luit Hhagweg 31 Leiden in binnen- en buitenland. Onder garantie. ^Verwarmde bergplaats voor inboedels. Middelslegracht 36 Leiden - Tel. 25468-24060. Vergadering van de commis sie voor de algemene en be stuurlijke aangelegenheden op dinsdag 16 oktober 1973 te 20.üo uur in de B.- en W.- kamer. Stadhuis Agenda: Beraadslaging over a. eventuele nieuwe taken en intensivering van bestaan de taken, op te nemen in de begroting 1974: b. het investeringsplan 1973- 1978. Voorstel tot benoeming van de heer H. A. Visser tot lid- secretaris van de Begelei dingscommissie Organisatie onderzoeken. Taak commissie Aba ten aan- icn van structuur- en func- tioneringsonderzoek gemeen telijk apparaat. Aanstelling burgerraadsman. Procedure rond begrotings toezeggingen 1973. Evaluatie Jaarverslagen. W. MÜSELER Aanschouwelijk rijonderricht Hot klassieke hand boek voor ieder die werkelijk goed wil Ieren paardrijden. 6e druk. Wet foto's en tekeningen f 19.90 Verkrijgbaar in de boekhandel uv L.J. Veen - Wageningen Wat is Gods plan met de mens? Zie en hoor het klankbeeld 'Het profetische woord' op dinsdag 16 oktober 8 uur n.m. in het ZIJLSINGEL 2. LEIDEN. Ieder welkom!Toegang vrij! De burgemeester van Alkemade maakt bekent gemeester en wethouders van die gemeente vi zijn met toepassing van artikel 19 van de T j Ruimtelijke Ordening en artikel 50, lid 8, va t ningwet vergunning te verlenen aan de provir di Holland, p/a Koningskade 2 te 's-Gravenhagt ,r bouw van een beweegbare waterkering met b huis op het aan de Veerstraat nabij de Weter Oude Wetering gelegen perceel, kadastraal b5| meente Alkemade, sectie B nr. 1692. Een ieder, die tegen dit voornemen bezwareisl bevoegd deze schriftelijk in te dienen bij buin en wethouders in de periode van 16 tot en mtur ber 1973. De bouwplannen liggen gedurende deze termiji dagen tussen 8.00 en 12.30 uur ter secretarie deling openbare werken ter inzage. Roejofarcndsveen. 15 oktober, 1973. De burgemeester van Alkcniade, P. M. F. Bij de afdeling Buitendienst van de Dienst voor de Reiniging, Havens en Warenmarkten kunnen worden geplaatst vereist: rijbewijs B. C. E. bij voorkeur niet ouder dan 40 iaar. bij voorkeur niet ouder dan 40 jaar. Aanstelling geschiedt in de rang van ambtenaar C (maximum 1319,-) met een tarieftoeslag van 174,91 per maand Premie AOW-AWW wordt door de gemeente betaald. De vakantietoeslag bedraagt 7Vi°/o van het jaarsalaris. De gemeente is aangesloten bij het Instituut Ziektekosten voorziening Ambtenaren (I.Z.A.) Inlichtingen te verkrijgen bij de chef buitendienst van de Dienst, Noorderstraat 18, Leiden. Telefoon 01710-46741. Schriftelijke sollicitaties met vermelding van nummer 73074 te zenden aan burgemeester en wethouders, Stadhuis Leiden. ten voeten uit door Rik Valkenburg ten gesenreven portret ven ''.Jongeling Tweede Kamerlid en fractieleider ven hei GPV Wie is hij? Wai is zijn koers? War heeft hij in de mars? War s zijn achterland? Wai drijft nam? U ziet Jongeling in dit boeiende boek ren voeten urtl met 17 toros f 12.60 Vfkfiigbf a* botkhtrxto ZOMER Er KEUNING WAGENINGEN Hansenstraat 71-77, Postbus 16, Leiden Fabrikante van o.a. Sanocel matrassen, vraagt voor spoedige indiensttreding: Vereisten: Leeftijd boven 22 jaar, tenminste Mavo opleiding, enige ervaring met planning. Schriftelijke of mondelinge sollicitaties na tel. afspraak tel. 01710-42341 aan bovengenoemd adres. MATRASSEN LEfDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 8