|^ft%] sm&Ö c^fe
n JtöMïc: IWmls^dk t
Nieuwe Koning Lear is
weer te melodramatisch
eoeo
Rubinstein blijft op
fenomenale hoogte
AVONTUUR
IN KARINTHIË
Ton voor gehandicapte
kinderen na nachtshow
Mary Stewart
COPYRIGHT
TROUW/KWARTET AL\ VNDlAG 15 OKTOBER 1973
KUN ST/tRiADIO-TV
door Ber Huising
AMSTERDAM Het Publieks-
theater heeft zaterdagavond in de
Amsterdamse Stadsschouwburg
de Koning Lear, die in april van
dit jaar in première ging, voort
gezet met een veranderde bezet
ting en enige verbeteringen.
Regisseur Hans Croiset heeft de en
scenering hier en daar vereenvoudigd
(de opkomst, de dood van de dochters
o.a.) en wat heftigheden ingetoomd.
Lear is niet Guus Hermus meer, maar
Max Croiset En die bereikt, naar
mijn idee, ook weer zijn hoogtepunt
in de aandoenlijke waanzinscène met
de blinde Gloster (Jan Retöl nog) en
Edgar (Cor van Rijn) die dan ook
eindelijk tot rust komt.
Max Croiset is machtig in het begin,
het gaandeweg gek en kinds worden
speelt hij prachtig. Maar evenals Guus
Hermus deed en het zal dus wel
aan de regie liggen trekt hij daar
tussendoor te veel en te lang alle
theatrale registers open. Hij gaat mij
veel te luidkeels door de stormnacht
voor een oude afgeleefde man. Dat
mag dan imponeren, maar ontroeren
doet het niet. Bij alles wat er in deze
geweldige, wrede, absurde, overmatige
tragedie gebeurt, en gezegd wordt,
zouden voortdurend de rillingen over
je rug moeten lopen. Dat is mij weer
niet overkomen. Doordat er te ouder
wets (melo)dramatisch wordt overdre
ven en veel uiterlijk krachtsvertoon
de loorleefde innerlijke spanning
mist.
Dat uitsteken van Glosters ogen bij
voorbeeld bleef nog een uitzinnige
vertoning, terwijl wij weten dat er
gewoonlijk (en nog) gemarteld wordt
in koelen bloede, en dat ditt juist het
verschrikkelijke is. En dat misdadige
machtigen als Lears dochters en
schoonzonen uit de hoogte kille
besluiten nemen en zich niet voortdu
rend schreeuwend in de hartstochten
gooien. Petra Laseur. die nu Regan
speelt, deed dat even lelijk onbeheerst
als Marielle Fiolet indertijd. Sigrid
Koetse, als Goneril, hield zich nu wat
beter in en werd daardoor sterker.
Haar echtgenoten Jan van Royen
nog en Albert Abspoel nu gingen
er weer woest tegenaan. Lou Landré,
de bittere nar, is heel goed geworden,
stil, weemoedig, cynisch en in zijn
wijze dwaasheden soms nog even
triest grappig ook. De aangrijpende
diepte van Lear is uit zijn spel te
voelen, en Shakespeares sarcastische
kijk op het mechanisme van de macht
wordt het best getoond door Jules
Croiset als de gewetenloze, en zelfs
met humor, intrigerende Edmond.
Henk Rigters heeft, van Max Croiset.
de eerlijke trouwe manlijke Kent
overgenomen.
Kostuums, decor (Huub van Gestel),
vertaling (Evert Straat) en klankde
cor (Penderecki) bleven zoals zij wa
ren.
DEN BOSCH Een nachtccncert-
nachtshow, in de nacht van zaterdag
op zondag in de Brabanthallen in Den
Bosch, heeft honderdduizend gulden
opgebracht voor de gehandicapte kin
deren van Den Bosch cn omgeving.
Een stichting wil met dat geld een
huis inrichten waar gehandicapte kin
deren. die overdag in de eigen WO-.
ning zijn, de gelegenheid krijgen zich
samen met lotgenootjes te ontspan
nen. Alles zal er aangepast zijn aan de
behoeften van deze kinderen en er zal
een uit vrijwilligers bestaande, maar
deskundige leiding aanwezig zijn. Aan
de nachtshow deden meer dan 26
bekende en onbekende artiesten of
groepen kosteloos mee. Berend Boude-
wijn zorgde voor een prijzenregen.
Max Croiset speelt vooral in het begin machtig, maar trekt (vermoedelijk als
gevolg van aanwijzingen van de regisseur) toch van tijd tot tijd theatrale re
gisters open.
door Jac. Kort
AMSTERDAM De solist tijdens
het eerste zondagse abonnements
concert van het Concertgebouw
orkest was Arthur Rubinstein in
Beethovens Vierde Pianoconcert.
Het is tekenend, dat men het niet
nodig geacht had om in het program
ma een levensportret van deze kunste
naar te plaatsen. Wat zou men ook
nog voor nieuws kunnen vermelden
aangaande Rubinstein, die reeds drie
kwart eeuw op de concertpodia van
de gehele wereld optreedt en wiens
technische en artistieke kwaliteiten
zich tot ieders verwondering en be
wondering op een uitzonderlijk hoog
niveau hebben gehandhaafd?
Hij gaat zitten en hij speelt, vlekke
loos, beheerst, overdacht evenwichtig,
en noem maar op. Maar hij doet
meer. Er zit in zijn vertolking een
verrassend vuur, een jeugdig elan,
een veerkracht, die men bij een man
van zijn leeftijd niet voor mogelijk
houdt, die werkelijk het woord feno
menaal verdient. Men hoort dit Beet-
hovenconcert mede dank zij een
boeiende orkestbegeleiding ontdaan
van alle franje in al zijn schoonheid.
De Derde Symfonie 'Met orgel' van
Camille Saint Saèns besloeg het deel
na de pauze, een groot en monumen
taal werk en een van de weinige
imposante orkestcomposities van het
Frankrijk uit de vorige eeuw.
Uit historisch oogpunt zeker de moei
te waard om het op het programma te
plaatsen, alhoewel de muzikale inhoud
wel enigszins versch(r)aald is.
Maar goed Bernards Haitink, die
deze symfonie uit zijn hoofd dirigeer
de, gelooft kennelijk in dit brok pa
thetische romantiek en hij wist er
met het Concertgebouwokest een
meeslepende vertolking van te geven,
liet concert werd geopend met Pas de
Deux van Otto Ketting, een jeugd
werk, dat de componist hij deze eerste
uitvoering in het Concertgebouw veel
succes opleverde.
MARY PERKINS
Hij wierp een vluchtige blik op mij,
aarzelde even en vervolgde toen bijna
verlegen: 'Ontroert het jou ook niet
als je je realiseert hoe oud dit alle
maal is. bewegingen en figuren stam
men regelrecht uit het begin van de
jaartelling, regelrecht van Xer.ophon
die al een boekje over de rijkunst
schreef, ja. is het niet geweldig te be
denken dat de idee van hogeschool-
dressuur reeds in de vijfde eeuw voor
Christus naar voren kwam? Maar wat
de Lipizzaner paarden doen is geen
gewone hogeschool; die kun je tenslot
te in ieder behoorlijk circus zien.
wat bij hen zo prachtig is, is de ma
nier waarop ze de dressuurbewegin-
gen hebben ingepast in de dansfigu
ren van de klassieke Quadrille, en dan
natuurlijk niet te vergeten 'de hoge-
schoolsprongen boven de grond'.
'O. je bedoelt die sprongen die de
paarden maken'.
'Juist, ze noemen dat Schulen llber
der Erde. Vroeger moesten alle paar
den waarmee ten strijde werd getrok
ken die spronen kunnen maken. Ik
bedoel als je allebei je handen nodig
hebt voor je schild en je zwaard en
wat al niet, dan dient je paard op elk
moment in de gewenste richting te
springen. Een ogenblik.als je eens
even kijkt naar deze.
Hij viste in zijn vliegtuigtas. We gin
gen nu door het wolkendek. langzaam
maar zeker hoogte verliezend. Hier en
daar waren zich al mensen aan het
gereedmaken voor de landing. Maar
zelfs het nieuwtje van het vliegen
scheen hij nu geheel vergeten te zijn.
Uit de tas haalde hii een groot boek
tevoorschijn, dat rijk geïllustreerd
bleek.
'Kijk, hier heb je de verschillende fi
guren'. Hij duwde de haarlok uit zijn
ogen en legde het boek op mijn knie-
en. Alle hengsten kunnen de gewone
dressuurbewegingen aangeleerd wor
den zoals de piaffe, dat is een draf
beweging op de plaats; en die verruk
kelijke langzame draf noemt men de
Spaanse draf maar ik geloof dat al
leen de allerbeste aan het echte sprin
gen toekomen. Zoals daar, zie je wel.
Die sprongen zijn ongelooflijk moei
lijk, verschillende paarden krijgen ze
dan ook nooit onder de knie. Het af
richten er\-oor vergt jaren; vooral de
spieren dienen zeer sterk ontwikkeld
te worden.kijk. hier deze.hij
doet de levade, het is net of hij stei
gert, behalve dan de manier waarop
hij zijn achterbenen buigt. Deze hou
ding vraagt een ontzettende krachtsin
spanning, lijkt mij'.
'Dat ziet er wel naar uit. Het heeft
veel weg van de houding die je nog
weieens in oude standbeelden, en op
schilderijen met oorlogstaferelen ziet
afgebeeld'.
'Precies. Als iemand je een steek wil
de toedienen, werd het paard veron
dersteld op te springen, zodat je even
gedekt was'. 'Nou. laten we maar ho
pen dat die paarden door pantserpla
ten beschermd werden', antwoordde
ik. 'Deze zijn mooi. Tim. kijk die
eens, vind je hem niet prachtig? Zie
dat hoofd toch eens en die wijze
ogen. Die zal zijn mannetje wel ge
staan hebben'. 'Dat is Pluto Theodo-
rosta', zei Timothy. 'Hij was de aller
beste, geloof ik; onlangs is hij gestor
ven. Hij was de favoriet van kolonel
Podhajsky. Ik zou niet weten wat nu
het beste paard is, ik denk Maestoso
Mercurio. Dat is deze, en die daar.
dat is Maestoso Alea. Zie je dat hun
hoofden op elkaar lijken; ze zijn uit
dezelde stam.Dat is Conversano Bo-
navistaHij was de lieveling van
de vorige directeur. Vind je het geen
schitterende foto? En dat is Neapoli-
tano Petra, terwijl hij de courbette
doet, de moeilijkste van alle spron
gen. geloof ik. Er is over hem een
verhaal in omloop; hij zou ten ge
schenke worden gegeven aan een of
andere Oostenrijkse potentaat, maar
zijn ruiter doode hem en sloeg daarna
de hand aan zichzelf. Hij wilde niet
van de hengst gescheiden worden.'
'Lieve help! Is dat echt gebeurd?'
'Dat zou ik niet durven zeggen. Ze
zetten dat soort verhalen nu eenmaal
Samenwerking
Vara's Achter het Nieuws leverde za
terdag een belangrijke bijdrage aan
Brandpunt van de KROEindelijk dan
beleefden de kijkers een effectieve sa
menwerking, waarop al zo vaak ook
in deze rubriek werd aangedrongen.
Ik hoop dat dit het begin is van een
betere service aan het publiek via een
dagelijkse achtergrondbelichting. Lof
intussen voor de nieuwsgaarders die
zich in de gevechtszone waagden. Tij
dens de uitzending werden van Arabi
sche zijde de landen die Israël steunen
scherp veroordeeld en gewaarschuwd
voor tegenmaatregelen. Vreemd dat
niemand vroeg hoe we dan de Russi
sche hulp aan de Arabische landen
moeten zien.
De gewijzigde opzet van dc KRO-film-
quiz heeft voor de kijkers nog geen
verhoogd spelplezier opgeleverd. Wel
zijn er een paar mensen bij gekomen,
namelijk drie panel-leden, die het
tcaarschijnlijk niet voor niets doen.
maar de spanning van de oude formu
le is. goeddeels verdwenen.
Het spelen van een klucht is razend
moeilijk. Zeker voor ons Nederlanders
die niet uitmunten door lichtvoetig
heid. Dat was ook bij De Tante van
Cluirly te zien. Een 'dijenkletser' werd
dit door de VARA uitgezonden spel
zeker niet. Dat het uit 1892 daterende
st.uk ouderdomsverschijnselen ver
toont, werd wel duidelijk. Alleen een
topbezetting van gespecialiseerde
kluchtspelers zou de schuimtaart nog
wat kunnen opkloppen. De meeste fi
guren echter werden te nadrukkelijk
neergezet en misten qua dictie en ex
pressie de zo noodzakelijke vaart en
lenigheid
Hans Ouwerkerk, Vara's nieuwe om
budsman, probeert zijn rubriek terecht
een ander gezicht te geven. Of hij
daarmee succesvoller zal zijn dan zijn
'in hoogheid gezeten' voorganger, moet
worden afgewacht. Marcel van Dam
was voor veel kijkers een vertrouwens
man geivorden, die met zijn medewer
kers naar oplossingen zocht. Ouwer
kerk legde meteen al een oplossing op
tafel om het tekort aan tandheelkun
digen te verminderen. Geen eigen
idee, maar een Brits voorbeeld De
vertegenwoordiger van de tandartsen
zag er meer haken en ogen in dan
staatssecretaris Hendriks van Volksge
zondheid. Je kunt natuurlijk wel hulp
krachten opleiden voor het vullen van
gaten in kiezen cn tanden, maar een
ander probleem is misschien nog ur
genter. Hoe breng je ouderen ertoe
kinderen niet langer te paaien met in-
jerieure snoepjes die hun gebit ver-
tooesten?
Muziekliefhebbers hebben zondag
waarschijnlijk meer genoten van Jonge
mensen op weg naar 't Concertpodium
dan van Muziek om naar te kijken. Dit
zondags uitgezonden vrogramma leek
meer een visualisering van ideeën vnn
de samenstellers met werk van Ed
ward Elgar als achtergrondmuziek
dan andersom. Ik vind het jammer dat
de NOS niet direkt de afwijkende be-
no der inoswij ze van Fred Bosman heeft
laten horen, zoals dezer deaen aan de
"ers is nepresenteerd. De'kijker-luis-
ternnr zou dan een fravoani verschil
hehben onaemerkt. namelijk een zich
n't renisseur ondergeschikt maken nan
een componist.
In de rii van Chma belichtende docu
mentaires sloeg De Verboden Stad van
de Amerikaanse cineaste Lucv Jarnes
geen slecht figuur. Zii mocht door he.
middeling van Shu en Lai als eerste
buitenlandse het centrum van de Chi
nese keizers met de vele ongehoorde
kunstschatten filmen.
Wel moest zij als concessie de hui
dige situatie vermengen met de erf
stukken uan een eeuwen-oude cultuur.
De enorme potentie daarvan werd er
niet door versluierd.
Met Wat doe je voor de kost? is een
oud televisiespel teruggekeerd. Als ik
mij het goed herinner was Theo Eerd-
mans destijds de spelleider. Nu diri
geert Adrie van Oorschot onder NOS-
vlag het panel bij het raden van be
roepen. Voor Van Oorschot is het,
meen ik. nog langer geleden dat hij
regelmatig op de buis verscheen.
Jack van Belle begon het nieuwe sei
zoen Zienswijze over Astrologie en Bij
bel. De werelden van de gesprekpart
ners lagen te ver uit elkaar om te
kunnen komen tot een voor leken ver
helderende discussie. En met name de
astroloog was onvoldoende bij machte
het wezen van de astrologie te ver
klaren.
TON HYDRA
LOWIETJE
SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES
191: Met een gelukkig lachje op zijn
gezicht betrad smidje Verholen zijn
smidse. 'Hèhè zuchtte hij. 'Einde
lijk weer in de trouwe werkplaats!
Daar gaat toch maar mi ets boven,
hoor! Wat moet een eenvoudige
dorpssmid als ik toch altijd met al
die avonturen. Laat ik me nou maar
rustig tot mijn werkbank, mijn aam
beeld en mijn bezinepomp bepalen.
Dat is véél beter. Stel je voor, zeg. Ik
ren maar weg en ik ga maar op avon
tuur uit. Dc sluit de tent maar rustig
en ik denk helemaal niet aan de klan
ten, die benzine nodig hebben
Met deze woorden, die de goede za
kenman in hem weer kenmerken, be
gaf smidje Verholen zich naar een ge-
FERDINAND
zellige woonkamer, alwaar hij zich la
chend aan tafel zette en een schrijf
blok gereed legde. 'Ziezozei hij,
de dop van zijn vulpen schroevende.
'Nou jrog even dit hele avontuur op
schtift stellen en dan naar de krant
sturen, Dan kan de tekenaar er mooie,
opvoedende plaatjes bij maken en
dan kan deze hele geschiedenis een
waarschuwing zijn voor de vele lie
den, die denken dat boppen alles is.
Voor mij is er in elk geval een eind
gekomen aan deze historie'. Maar
dat had de bescheiden J. J. F. Verho
len, smid te Rijkhuyzen toch mis.
Want toen hij die avond de gerenom
meerde herberg 'Het Wapen van Rijk
huyzen' binnentrad om tot besluit van
de dag een kopje koffie
trof hij daar vele vrolijke doi
aan. Zij waren in opgewoi
sprekken gewikkeld over
tjes, die soldaat geworden
waarvan het dorp nu dus
goed bevrijd zou zijn. Alle^
Knolle was het met deze
niet eens. 'Jullie lieke wel
hij uit, met zijn arm zwa
het leger kenne ze alleenl
schiete lere! Krek schiete en q
ders! Ze hadden ze beter
kenne brenge! Agrarisch l
d'r niet te kriege, dus ik 1
wille hebbe. Noubest
wers ha'k d'rvan gemaokt!
bouwers!'
Radio vandaag
niet in de boeken over. de Spaanse
Rijschool, maar ik heb nogal veel ge
hoord van een Oostenrijkse trainer,
die indertijd een paar jaar in Enge-
lanf heeft gewoond en toen zo nu en
dan mijn grootvader bezocht. Mis
schien heb ik het verhaal verkeerd
begrepen, maar als het echt gebeurd
is zou me dat toch niet verbazen. Je
weet zelf hoeveel je om een paard
kunt gaan gevenals je er dag in
dag uit-, misschien wel twintig jaar
lang, mee gewerkt hebt, dan
'Ja. dat is zo. Hier heb ik een donke
re. Tom. Ik dacht dat ze allemaal wit
waren?'
'Dat is Neapolitsno Ahcona, een vos.
Vroeger had men ze in allerlei kleu
ren, maar die kleuren zijn er in de
loop der tijden met het fokken uitge
haald. Alleen de vos hebben ze behou
den. Traditiegetrouw treedt er nu bij
iedere voorstelling ook een vos op.'
'Hoe komen ze ?an die namen? We
hebben nu al twee Neapolitano's en
twee Maestoso's gehad.'
'Zij zijn allemaal afkomstig van zes
stamvaders. Ze krijgen dus de eerste
naam van de hengst, die hun vader
was, en de tweede van hun moeder.'
Ik zei, met oprechte bewondering: 'Jij
schijnt er verschrikkelijk veel van af
te weten.'
Hij aarzelde, bloosde, en zei toen
langs zijn neus weg: 'Ik ga daar wer
ken als me willen hebben. Daarom
ben ik hier naartoe gegaan.'
'Bestaan er werkelijk zes verschillen
de soorten kanker?' vroeg Tim.
'Wat zeg je?' Na zijn laatste opmer
king, die als een donderslag bij hel
dere hemel was gekomen, voelde ik
me niet geroepen, en ook niet in
staat, hem opheldering te vragen. Er
was een gesprekspauze ingetreden,
waarin de stewardess in het Engels
en Duits had aangekondigd dat wij
Wenen naderden. Ze had ons vriende
lijk gevraagd de sigaretten te doven
en de veiligheidsriemen vast te ma
ken.
(wordt vervolgd)
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn 7.20
(S) Spitsuur. (7.25-7.30 Van de voorpag.).
VPRO; 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11
Dingen v.d. dag. 8.23 (S) Spitsuur - verv.
9.15 (S> Strljkork, 9.35 Waterst. 9.40 School
radio. 9.50 (S) Muz. "voor luisteraars. 11.00
Nws. 11,03 (S) Pianorecital: klass. muz.
NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO:
12.15 VPRO-Maandag- luchtig tussen-de-nïid-
dag-magazine. 13.00 Nws. 13.11 Vandaag dit,
morgen dat. 13.20 (S) VPRO-Maandag-Muz.
AVRO: 14 45 Reg. zaken. 15.10 (S) Kerkorgel-
conc.: oude muz. 15.35 (S) Voordracht. J6.00
Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 Poplepel:
kinderen draalen hun eigen platen. 16.30 (S)
Mikadoo-toernee: kindermagazine. Overheids-
voorl.: 17.40 De politie nu. AVRO: 17.55
Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.21 'De gesproken brief. 18.25 (S) Jazz
Spectrum. NOS: 19.00 (S) Harm, en Fanf. in
Nederl. cn Eur. 19.30 Muzlbas - progr. over
het muz.ondenv. aan de basis. 20.00 Lenin
grad - R'dam. klankb. 21.50 Ultgebr. rep.
22.15 Voor blinden en slechtzienden. 22.25
Bond zonder naam. NOS: 22.30 Nws. AVRO:
22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) Hobby-
scoop -popul. progr. over electronica. 23.20
(Si NOS-Jazz -Jazz in aktie. 23.55-24 00
Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 <S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: pro
gr.overz. 8.00 Te Deum laudamus: gewijde
muz. 8.24 Op de man af: evangel, comm. bij
de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvr.
V.d. kleuters. 11.15 <S) Zllverpraat. 1153
8.45 (S) Plein Publ.: maandagmorgen met
mensen en muz.. met 10.30 Nws. 11.00 (S)
Med. 12.00 (S) De Ktlima Hawailans Show.
12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med. t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en
nu. 12.50 Makro: soc. ocon. rubr. v.d. NCRV.
13.00 (S) Kon. Mllit. Kapel. 13.15 Gouden
stemmen uit een voorbije tijd: opei'a-aria's.
14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Pianorecital:
mod. muz. 15.00 Herv. midagdst. 15.30 Nws.
15 33 (S) Studio 6. maandagmiddagmagazine
met 16.30 (S) Hier en nu. 16.50 Pleister
plaats: toerisme en recreatie. 17.20 Over-
heidsvoorl.: Sur. rots-inscripties. 17.30 Nws.
17.32 (S) lller en nu.
NCRV: 18.00 CS) NCRV Combo Corner.
18.19 Uitz. v.d. P.S.P. 18.30 Nws. 18.41 Toe
licht. bij het nws. 18.48 (S) Met uw Instem
ming: geestelijke liederen met toelicht. 19,00
Filter: Jongerenprbgr, 19 30 <S) Llterama:
kron. over boeken, schrijvers en toneel.
20.00 Nws. 20.05 Avondoverdenk. 20.15 'S)
Radio Kamerork. en solisten: mod. muz.
21.00 Eva - Adams helper. 21.20 (S) De kom-
ponlst v.d. maand. 22.15 Voordracht van ge
dichten. 22.35 (S) Die glückliche Hand. dra
ma met muz. van Schönberg. 23.00 Teholog.
etherkergang. 23 35 (S) NCRV-Vocaal ensem
ble. klass. liederen. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg op. (8.00
Nws.) 9.00 Nws. 9.03 Uit de lucht gegrepen.
(10.00 Nws,) 11.00 Nws. 11.03 Verzoekpl.
12.00 Nws. 12.03 <S) Van tnaal
KRO's pauzeprogr. met 13.00 N'
Raden ma - TROS: 14 00 Nws.
twee tot drie op III. 15-00 Nws.
van Gelderen Show. lncl. de nal
twintig. (16.00 en 17.00 Nws.)
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost
AVRO: 19.OU Nws. 19.02 (S) Nedt
stop. 20.0) Nws. 20.02 Radii
Take the 8-train. 21.00 Nws.
uur-show. 22.00 Nws. 22.02 (S) I
Dreammachine. 22.55 Med. 23.00
(S) Vanavond laat. 24.00 Nws.
journaal. 0.05 Droom-top-tien. 0.55 1
Muz. met Meta. 2.00 Continu de n'f
5.00-7.00 Voor dag en dauw de mlsl
kale voltreffers.
BELGIE 324 m NED.
12.00 NWo, med. en SOS-ber. 12.
kron. 12.15 Swingende muz. 1
persoverz. 13.00 Nws. act.,
schouwburgprogr.'s. Aansl.: Z
Nws. 14.03 Schoolradio. <15.0i
16.00 Nws en Beursber. 16.10 L!
17.00 Nws en med. 17.10 Lichte
Weegsch.al.
1S.00 Nws. 18.05 Ultz. voor en i
«t.—-.1 med. 19.30 Lichte
Keurig Engels. 19.45 Openb. kunst df
Een vedel op het dak. 20.30 Lli e
21.00 Splinternws. laatste editie,
een strohoed in de regen. 22.00
Govar. muz.progr. 23.00 Nws. 23 0! va
te toer met Rita Jaenen. 23.40-23.4 -
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS
18.4S Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Het ziekenhuis (3)
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Alexander de Tweede
21.40 M.A.S.H.; Op naar de
markt
22.05 Televizier magazine
NOS
22.55 Staatsloterij
23.00 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 In de soete suiker-
bol (6)
19.10 Vis (3)
19.30 Tweekamp - kwis
voor middelbare
scholieren
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Tussen salon en
souterrain
21.10 Hier en Nu
21.50 Muziek in Uw
straatje
22.40 Avondsluiting
NOS
22.50 Journaal
TELEAC
22.55 Dammen
vond. 10.20 Act. en muz. 10.45 Filmrep. 11 30
Amusem.show. 12.15 Act. 12.40 Persoverz.
12 50-13 20 Wereldsplegel. 16.15 Journaal.
16.20 Gehelmnisse des Meeres. 17.05 Kinder-
progr. 17.55-18.00 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse.
18.00 Fuel s und Fuchs und Co. 18.30 Act.
18.45 Zandmann. 18.55 Sportjournaal. 19 26
Lerchenpark. 19.59 Progr.overz. WDR: 8 55
Schooltelevisie. 9.30 Sesamstrasse. 10.30.
11.00 en 11.45 Schoolradio. 18.00 Reg. nws.
T8.05 Gesprek met een kind. 18.15 Julia.
18.40 Journaal. 19.20 Lerchenpark. 19.48 Pro
gr.overz.) 20 00 Journaal en weeroverz. 20.15
Act. 21.00 Spelprogr. 21.45 Der Krieg der
Geschlechter. 22.30 Journaal, comm. en
weerber. 22.50 Szenen aus dem Leben elnes
Aktivisten. Joegosl. speelfilm,
naai.
DUITSLAND II
17.00 Journaal. 17.10 Kara Ben
fendi. Aansl.: Verhalen uit de
17.45 Akt. en muz.
IS.25 Tekenfilm. 19.00 Journaal,
gesausflug. 20.15 Inf. progr. 21.00
21.15 Rückstande. 22.40 Journaal.
BELGIE NEDERLANDS
14.00-I6.0u en 17.00 Schooltelevlf
18 00 Fabeltjeskr. 18.05 De
18.30 Tsjin-Tsjin. 18.40 Cursus Ne ls
Sport. 19 33 Zoeklicht 19.38 Med.
ber. 19 45 Journaal. 20.10 Filmrel
geland. 20.50 Morgan. 22.55 Journ
Horizontaal: 1. schilderachtig; 2.
plaatsje onder Vries, mondwater, mu
zieknoot; 3. lidwoord, schaaldier; 4.
niet goed doorbakken, gevangenis, ti
tel (afk.)5. verharde huid, gesel; 6.
buitenhaven, insekt, rund; 7. opium
toebereid om te roken, zwemvogel; 8.
papegaai, knaagdier, een zekere; 9.
plant, niet breed.
Verticaal: 1. stekelvinnige zeevis; 2.
denkbeeld, water in Friesland, vlakte
maat; 3. munt, lidwoord (Fr.), aanw.
voornaamw.; 4. geroosterd brood, tij
ding; 5. plaats in N.-Br., bedorven,
reeds; 6. paard, wilde haver, wandver
siering; 7. zangstem, latwerk, water in
Utrecht; 8. levenslucht, Italiaanse
vrouwelijke titel; 9. aanspreking van
een papegaai, nobel.
Oplossing van vrijdag fche
Horizontaal: 1. pas, 4. ent, 7. lat
es, 10. poel, 13. as, 14. Ee, 16 val
etter, 19. iel, 20 sr, 21 er,
24. la, 26. stel, 27. pat, 28 rs
Verticaal: 2. are, 3. salet, 4.
6. spaniel, 9 salaris, 11 os, ap
15. ets, 17. els, 18. erker, 2 an
ala, 25. A.P., 26. st.