evig theater van he Family' nu p het witte doek LMPREMIERES VAN DEZE WEEK HH DE KLERK erikaanse zwervers op t in Scarecrow Zingend van een nieuw getij... Arnhem stimuleert 't fietsen LENTE Paraplu ontvreemd na bedreipina met pistool Minder geld voor 'De Kolk' Hoofdcommissaris wellicht uitgenodigd voor commissie verkeer Politie lost schot op man 1 --I t-« j:- ATr.**.urti;-il«ci vn nu. 1 i n a o a n nn XT IX IXV h pr c* imily', Lodewijk de Boers erk in vier avondvullende ngen, is hevig theater van irste figuren in opgewon- istanden, met een tot in oteske overdreven rauw en nog flinke stoten una daar bovenop. Buiten- boeiend theater trou- zoals de successsen ook 'ezen. :t Lodewijk de Boer, auteur seur, riu voor een deel op de gelegd. Met dezelfde spelers de effecten, op enkele buiten- na in eenzelfde decor, in studio Cinetone. Nauwelijks ingehou den, dus door de camera met vele groot-opnamen - nog eens vergroot en verhevigd, met luidsprekerverster king, zodat de vloeken en de ruwe taal door de zaal denderen en het doek haast te klein lijkt. De sterkste scènes uit de vier toneel stukken zijn nu in een film samenge pakt en dat maakt het nog geweldi ger- Maar verbrokkelder ook, want de film valt uiteen in de sterke staaltjes, die te samen niet zo'n dramatisch ge heel vormen als de Vier afleveringen apart. De moord aan het slot en het daarna afslachten van de hele 'family' door de Amsterdamse politiemacht nog wel hangen er daardoor zonder- Amerikaanse geschie- en deswege door de aanse literatuur en aren vele 'drifters', 'lo- ïoboes', 'tramps' en hoe er mogen heten. Twee zwervers duiken op als rsonen in Jerry Schatz- Scarecrow', die op het van Cannes een ge- Gouden Palm verover- vechtersbaas, net ontslagen evangenis, en Lion, een veel ■T.an, ?ir; terug van zi-e. ko- aar tegen als ze staan te lif- wil naar Pittsburgh waar op de bank ligt en Lion roit waar hij een kind heeft jaar of vijf dat hij nog nooit tien en een vrouw, die hij in heeft gelaten. Zwervend en ntstaat er een mooie vriend- ezegeld met vele drinkgela- zijn bekroning zal vinden in nenlijk opzetten van een on- Él, een auto-wasserette, t Max lachen en mal doen «rat hem goed van pas. want hij in een kroeg door een i-aet een vechtpartij vermij- van de aardigste scènes uit Uiteindelijk komen ze toch .paf boerderij terecht, en daar Lion het lachen. Hij wordt .medegevangene van wiens toenaderingspogingen hij liend, verschrikkelijk toege- 'et een gebroken neus en een ol hechtingen komt hij vrij, is de oude niet meer. In De ft hem de laatste slag zijn '*gt een hysterische uitbar sting aan de telefoon en zegt dat het kind nooit geboren is, door zijn schuld. Dat liegt ze, maar dat kan Lion niet weten. Die wordt er letterlijk krank zinnig van en dat larmoyante slecht gefundeerde einde verknoeit een hele boel aan de film. Er zitten verder aar dige fragmenten in (de ontmoeting op de highway, het bezoek aan Max's zus ter Coley, een dronkemansfeest dat eindigt in een vechtpartij), verschillen de typeringen zijn ook wel amusant, het camerawerk van Vilmos Zsigmond is goed, maar het geheel is door drenkt van een typisch Amerikaanse, hijgerige jongens-onder-mekaar senti mentaliteit. die mij vaak een hol ge voel in de maagstreek bezorgde. Gene Hackmann en Al Pacino spelen de hoofdrollen. W. Wielek-Berg Amsterdam-Calypso, 14 jr. Première van 'Vaarwel' In Maastricht is woensdagavond de avondvullende film Vaarwel, van Gui- do Pieters voor het eerst vertoond. De 25-jarige regisseur die in 1970 cum laude afstudeerde aan de Filmacade mie en al opvallende bewijzen van zijn capaciteiten gaf in de gespeelde romantische, half documentaire film pjes Allerzielen en Carnaval, die bei den in Limburg spelen, heeft Vaarwel gebaseerd op historische ontwikkelin gen in Limburg en in een hedendaags sprookje neemt hij dan afscheid van oude romantiek. De film is een eerste productie van de Maastrichtse film maatschappij Cine, waarvoor Guido Pieters binnenkort Sneeuwwitje gaat verfilmen. Hij is ook van plan een film te maken van een Noord Bra bantse streekroman, maar wil voorlo pig nog niet bekend maken welkp ling aan, onvoorbereid en opge schroefd sensationeel. Nu zat het in de toneelafleveringen ook al wel zo, maar daar bleef het theatraal, dus niet echt. En in films vooral in de slechtste komt zo iets wel meer (te vaak) voor, maar dan lijkt het echter en dan is het toch maar film. En hier ging de thea terillusie verloren, terwijl al dat ge weld toch niet echt film werd. Dat lag niet aan het goede camera werk van Jan de Bont, of aan het door Kees Linthorst verzorgde geluid, of aan de montage van Jan Bosdriesz, de suggestieve muziek van Louis An- driessen, de technische afwerking het lag aan de regie. En aan het sce nario.. OPVALLEND Lodewijk de Boer zat nog aan zijn to neelstukken vast en kon in één keer onmogelijk een ware filmer worden. Dat neemt niet weg dat deze geregi streerde toneelfragmenten toch weer een opvallend schouwspel zijn. Door de grillen, grollen en uitbarstingen van het onaangepaste stel in het kraakpand: twee broers en een zuster, die niet alleen elkaar voortdurend op gewonden bedreigen, of aanhalen, maar alle indringers van buiten hele maal agressief te lijf gaan. Het is al bekend hoe hartstochtelijk, doorleefd en wild Huib Broos, als de 'The thief who came to dinner' Regisseur Bud Yorkin heeft van Ter- rence L. Smith's novelle 'The thief who came to dinner' een levendige en vooral geestige film gdmaakt, die wat stijl en vaart betreft sterke herinne ringen oproept aan Bogdanoich's co- medie 'What's up doe?' waarin Ryan O'Neal met Barbra Streisand zijn talent voor komische produkties bewees. In deze film bevestigt hij dit niet minder als de gladde, geraffineerde juwelendief Webster, die voor een groot deel zijn succes te danken heeft aan zijn innemende verschijning, cor recte manieren en zijn ontwapenend glimlachje. Hij zegt op een goede dag zijn baan als computer-analist op voor een loopbaan als 'eerlijke' inbreker en zijn eerste slag is meteen goed raak. Naast de juwelen die hij incasseert vindt hij een brief die zeer bezwarend is voor Henderling. Brutaal maar charmant zoekt hij de man op, zegt dat hij de dief is en vraagt Hender ling in ruil voor die brief hem te in troduceren bij zijn rijke relaties. Bij de eerste introductie ontmoet hij de rijke Laura Keaton, die geboeid door Websters persoonlijkheid en 'be roep' met hem gaat samenwerken. Dat blijkt geen; renteloze liefde te zijn en Wim de Meyer, Cees Linnenbank en Huib Broos in The Family overheersende Doe, Cees Linnenbank, als de zenuwachtige overgevoelige on zekere Kil, en Martine Crefcoeur, als het aandoenlijke, aanhalige stomme meisje, hun rollen spelen. Daarbij ko men dan Wim Kouwenhoven, als de leugenachtige zwerver en schurk, die hun vader misschien is. Pieter Lutz als een mannetje van een bank, Cocki Boonstra als het vrouwtje dat een tijd met Doe gaat, Wim de Meyer als haar man, Willeke van Ammelrooy als zijn vriendin, en Eric Schneider als een sociale werker, die vermoord wordt. Zij doen het allen dik aangezet, als op de planken, en dat is nu dubbel dui delijk te zien, maar op een of andere manier kan The Family dat nog net hebben. Ber Huising (Amsterdam-Rembrandtpleintheater, Rotterdam-Lijnbaantheater, Den Haag- Apollo, Arnhem-Luxor, Eindhoven-Se lect, Haarlem-Studio, Utrecht-Studio, Groningen-Grand ThéStre, Leiden-Tri- anon, 18 j.). op bijzonder geestige wijze oefenen beiden het spannende beroep uit. Echter, een linke verzekeringsrecher cheur komt zo langzamerhand achter Websters escapades, die steeds brutaler worden. Hij weet zelfs een tentoongestelde monikoor van 350 karaat uit een mu seum te stelen. Nu is zijn kostje wel gekocht, maar de vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken en prompt dreigt de roof van een zilve ren schaakspel hdm noodlottig te wor den door de verzekeringsagent, die hem overal achtervolgde. Doch listig weet hij de man schaakmat te zetten en hij ontkomt met zijn geliefde Lau ra. Natuurlijk zijn al zijn geslaagde dief stallen alleen mogelijk in de film, maar dit deert niet in deze film. die vol verrassende wendingen verloopt. Warren Oates als de verzekerings-re- chercheur draagt het zijne bij aan de kostelijke incidenten. Jacqueline Bis set als Laura, is een voortreffelijke compangnon, rustig en bedachtzaam. Een goede tegenpool. Charles Cioffi als Hdnderling denkt er niet over om Webster te verraden, om zelf niet in gevaar te komen. Zo zit alles goed be dacht en geestig in elkaar en dat leid de tot een geslaagde komische thril ler. Cineac A.D. Rotterdam 14 j. H. St. Zo is'tie er wel en zo is'tie er niet In Zo is'tie er wel, zo is'tie er niet gebruikten de Disney-studio's weer eens de onzichtbaarheid die indertijd in 1933, in The Invisible Man zo'n sensatie was. Toen maakte James Whale, naar het verhaal van H. G. Wells, met de trucs van John. P. Ful ton, een geheimzinnig onthutsend meesterwerk, dat al vaak is nagedaan, maar nog niet overtroffen. In deze film wordt de onzichtbaar makende vloeistof toevallig uitgevonden door studenten die er een prijs voor het behoud van hun 'college' mee willen winnen. Maar het middel wordt gesto len door slechte lieden, die onzicht baar een bank beroven. Zij worden toch achtervolgd en gepakt, en de stu denten winnen de prijs op het nip pertje. De humor en het spel zijn, zoals in alle Disney-films kinderlijk en huise lijk voor alle leeftijden. De tieners doen jongensachtig en de ongelovige ouderen, waarbij de malle rector, zijn belachelijke typetjes. Zelfs de misda digers blijven gemoedelijk. Zij schie ten wel maar nooit raak. Beklemming en grote spanning is er niet bij. Maar de trucs zijn weer leuk. Er lopen weer lege schoenen en mensen zonder hoofd of bovenlijf. Dingen lijken van zelf te bewegen en daar komt, onder meer, een komische maar wel uitge molken, golfwedstrijd van. Auto's rij den leeg en tenslotte laat een achter volgde onzichtbare auto zijn sporen en verwoestingen achter. Dat alles is knap gedaan onder regie van Robert Butler. B. H. (Amsterdam-Alhambra 1, al) Les Noces Rouges In Les Noces Rouges (zoiets als een bloedbruiloft) laat Claude Chabrol be schaafde hooggeplaatste burgerlieden in een rustig dorp in het geniep ver schrikkelijke dingen doen. De vrouw van de burgemeester gaat hevig met de adjunct van haar man. Die geeft zijn ziekelijke vrouw wat druppeltjes te veel om van haar af te zijn, en het bed vrij te krijgen. De burgemeester krijgt de verhouding door, en is er blij om, want nu kan hij zijn adjunct dwingen mee te werken aan een vuil zaakje (landspeculatie) waarmee hij rijk wil worden. Dat wordt de duiste re reden voor het stel om de burge meester te vermoorden en in zijn au- FILM KI 7 Van een verslaggever ARNHEM Het gemeentebestuur van Arnhem wil. ter verlichting van de ver keerschaos, liet gebruik van de fiets stimuleren. Daartoe wordt een plan uitge werkt dat voorziet in de aanleg van een groot aantal nieuwe rijwielpaden. On der het motto 'trim u fit', hopen burgemeester en wethouders op die wijze even eens de volksgezondheid te kunnen dienen. f KWARTET VRIJDAG 12 OKTOBER 1973 Verandering van woonlandschap doet hoek- JiA^50 'JQtJv n.Steeds meer mensen vinden dat. element element J>/Je rklaarthetsuksesvandezitelementen. smal zit-50 tafe' ■zelden zult u zo'n mooie variatie element jlie 1/"* tzitthemazijn tegengekomen als hier Salontafel met zwart houten onderstel en leeld.Rijkvanvorm en uitvoering. wit kunststof blad met ïalleen al de velours de lin-bekleding. golfjesstructuur tt ersekleuren leverbaar. Ditzijn de prijzen: In gedichten en kleurenfoto's gebonden f 10.90 In de serie Miniaturen ven ZOMER KEUNING WAGENINGEN verkrijgbaar de boekhanden to te verbranden. Daar wint het niets mee want samenzijn wordt nu hele maal verdacht. De achterdochtige poli tie moét de zaak laten rusten, om po litieke redenen. Maar het dochtertje van de vrouw, dat ma van verdenking wil zuiveren, zorgt daardoor dat alles uitkomt. Chabrol heeft het zelf bedacht. In zijn verfilming van zo'n stil plaatsje met die huichelachtig nette mensen en hun gedoe bracht hij wel wat grimmi ge humor en sarcasme. Claude Pieplu speelt de onvriendelijke, ijdele en on betrouwbare burgemeester mooi vals. Michel Piccoli, glad beminlijk in het nette pak is een goed stil water met diepe gronden. Stephane Audran doet de vrouw geheimzinnig. Eliana de Santis maakt een mooi rolletje van het dochtertje. De ontwikkeling van de karakters en gebeurtenissen is wel boeiend, maar de afwikkeling is te leurstellend zonder verrassingen. B. H. (Amsterdam- Kriterlon, 18 j) GRONINGEN Een nog voortvluch tige man heeft woensdagavond in Gro ningen met een pistool een paraplu een radio en een platenspeler geroofd. Onder bedreiging van het pistool en vermoedelijk gedreven door het slech te weer maakte de man eerst een Gro ninger zijn paraplu afhandig. Toen deze protest aantekende kreeg hij te horen: 'Ga weg of ik schiet.' Later op de avond werd een andere inwoner van Groningen gedwongen zijn radio en platenspeler aan met de met het pistool zwaaiende man af te geven. Na wat klappen te ebben uitge deeld verdween hij, met achterlating van dc paraplu. De politie is bekend met zijn identi teit, maar heeft de man nog niet kun nen arresteren. Van onze correspondent ASSEN In september 1972 nam de raad van Assen het besluit om voor een bedrag van 1.7 miljoen het ont moetingscentrum 'De Kolk' in Assen uil te breiden. Voorts werd een be leid voor de toekomst aangenomen, waardoor de totale kosten op ƒ4.355.000- werden geschat. B. en w. verzoeken thans de raad het besluit in te trekken. Om redenen van onvoldoende brand- veiliging, van uitbreiding van ontmoe tingsruimten elders in de stad en van de financiële moeilijkheden van de ge meente, zou dat beleid niet kunnen worden gevoerd. B. en W. willen nu een geringe uitbreiding en modernise ring op reeds in het bezit van de ge meente zijnde grond voor één miljoen gulden. Daarvoor is in het investe ringsprogramma voor de jaren 1975 en 1976 gereserveerd. Een plan met kostenbegroting kan na aanneming van dit nieuwe voorstel worden voorgelegd. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Als b. en w. het no dig achten wordt de hoofdcommissaris van politie of een zijner vertegen woordigers uitgenodigd de vergaderin gen van de raadscommissie voor het verkeer en het oenbaar vervoer bij te wonen. Deze kan dan desgevraagd een toblichting geven op de te behandelen plannen. B. en W. antwoorden dit op vragen van het raadslid W. Bakker (Chr) die wilde weten waarom de verkeerspolitie niet bij vergaderingen van bedoelde commissie aanwezig is. Sinds de instelling van het bureau verkeerszaken is er van dce zijde een aantal plannen op het gebied van het verkeer en parkeren ontworpen. 'Het is', zldus b. en w. in hun antwoord 'duidelijk dat het geven van een toe lichting op deze plannen door het bu reau verkeerszaken dient te geschie den.' Indien de commissie in bepaalde ge vallen prijs stelt op het horen van an dere gemeentelijke deskundigen, zoals de verkeerspolitie, dan hebben b. en w. daar uiteraard geen bezwaar tegen. Zij vinden dat de nu gevolgde proce dure juist is en de vereiste benade ring van de parkeerproblematiek mo gelijk maakt. GRONINGEN De Groninger politie heeft gisterochtend rond zes uur ge schoten op een man die een auto had gestolen. De man, de 23-jarige J. B. uit Groningen, werd gesignaleerd door de beide surveillanten. In de Metaallaan in Groningen. Toen B. gesommeerd werd uit te stappen reed hij vervolgens vol gas weg. Een van de agenten kon ter nauwer- nood op zij springen,. Daarom trok de ander zijn dienstwapen en schoot op de rechterportiurruit van de gestolen auto. De politie kon niet verhinderen dat B. ontkwam. Rotterdam: WoonWareliHuis, Binnenwegplein/Lijnbaan Winkelcentrum Zuidplein - Gordijnboetiek Winkelcentrum Beijerlandselaari Winkelcentrum Groot Msselmonde ROTTERDAM/DEN HAAG/UTRECHT/HILVERSUM/VLISSINGEN/DE LIER Een bundel verzen van: Gerrlt Achterberg, Martlpn Beversluis, J. C. Bloem, Gerard den Brabander, Jan Campert, Chr. J. van Geel, Jan Engelman, Guldo Gezelle. Herman Gorter, Jan H. de Groot, Jac. van Hattum, Willem de Mérode, Martlnus Nijhoff, Jan van Nljlen, Jan Prins, Paul Rodenko, A. Roland Holst, Jee. Schreurs.G. Stuiveling, Victor E. van Vriesland, lacquelln» van der Waals en anderen. Met schitterende kleuren foto's die de sfeer van dt lente vertolken. Ontdek hoe creatief u ook met banken kunt combineren. Wie met de afgebeelde tweezitters schakelt, komt hoe dan ook tot een rijk resultaat. Want elke bank is uiterst stijlvol. De bekleding is velours de lin. Er zijn diverse kleuren leverbaar. 2-zitsbank met 1 arm 2-zitsbankzonder armen 754r 't Robuuste van de banken vindt u terug in de salontafel met chroom buispoten en wit kunststofblad 550.-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 17