Christendom niet voor
een ideologie inruilen
'De grote versierder'
een dolle komedie
Kerken zijn nodig
bij herwaardering
van onze cultuur
KUYgP
Vandaag
Waarschuwing van prof. Albeda:
Trouw
Kwartet
Kunstenaars bezetten
kantine ministerie
Kerkelijk liedboek
op carillon
Protestantse school
in Madrid erkend
Beroepingswei
Nieuwe boekei
T.ROUW/KWARTET DONDERDAG 11 OKTOBER 1973
KERK/KUNST
Van een onzer verslaggevers
ZWOLLE In haar bijdrage aan de zorg voor mensen en structuren
op deze wereld, want zo mag je dlakonaat toch omschrijven, komt de
kerk onherroepelijk terecht bij wat genoemd wordt de solidariteit
met de verdrukte mens. En evenzeer bij het moeten beoordelen van
structuren. Maar wat is daar de inhoudelijke nadere uitwerking van?
derdrukkers en onvolmaakte, onrecht
vaardige verhoudingen zichtbaar wor
den. Met andere woorden, er is on
weerlegbaar een roeping tot maat
schappelijk diakonaat, dat zich richt
op maatschappelijke structuren.
Marxistisch
Deze kernvraag behandelde prof. dr.
W. Albeda gisteren in Zwolle op de
centrale diakonale conferentie van de
gereformeerde kerken. Prof Albeda
die hoogleraar in Rotterdam is en on
der meer voorzitter van de commissie
ontwikkelingssamenwerking in deze
kerken, probeerde de gote problemen
die hier liggen wat naderbij te bren
gen door het stellen van een vraag.
Deze: moet de kerk een ideologisch
neutrale rol spelen en onpartijdig wij
zen enerzijds op de bezwaren van het
kapitalisme, anderzijds op de onmoge
lijkheden van het marxisme?
Sprekend over de verleidingen waar
mee de kerk te maken krijgt in haar
pogen ernst te maken met diakonale
roeping, wees prof. Albeda een 'wat
sleutelen aan symptomen', kenmer
kend in de vorige eeuw, af. De moei
lijke weg moet worden ingeslagen
waarop achter de symptomen de
lijdende en de verdrukte mens on-
Hoe moeilijk het volgen van die roe
ping is leert de ontwikkeling. Werden
structuren in het verleden wat de
hoogleraar noemde gesacraliseerd,
nu lijkt het er vaak op dat opkomen
voor armen en verdrukten noodzake
lijkerwijs zou moeten leiden tot een
algemene veroordeling van bestaande
verhoudingen op grond van een mar
xistische analyse. Prof. Albeda vond
het ontmoedigend te moeten constate
ren hoe onkritisch ook kerkelijke
mensen en organen deze analyse
overnemen, in de mening dat zij daar
bij niet de marxistische filosofie zou-
De redacii* behoudt ilch het recht ioor ha»r
ter opname in deie rubriek toe(teronden me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu-
blikatl# wordt met do naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge-
xtuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Tronw/Kwarlet. postbus JS9, Amsterdam.
Angola-koffie
Mijn bezaar tegen het Angola-comité
en zijn aanhangers is, dat die mensen
hun opvattingen als een absolute
waarheid aan iedereen opdringen,
zelfs door intimidatie. Ik stel het van
de directie van A. H. dan ook erg op
prijs dat zij zich niet heeft laten inti
mideren. Het gaat hier m.i. wel dege
lijk om iets belangrijks: vrijheid voor
een ieder om te handelen naar eigen
opvattingen. Het is onaanvaardbaar
dat een of ander links aktiecomité
gaat uitmaken wat er al dan niet ver
kocht kan worden. Hopelijk zullen de
afnemers van A. H. zo wijs zijn zich
aan geen mens te storen en te kopen
wat zij zelf goed vinden. Ook nog dit:
kunnen die ontelbare aktiecomité's er
niet eens mee ophouden om voor elk
van hun eindeloze demonstraties en
protestvergaderingen steeds weer op
nieuw de hele stad vol te plakken
met hun lelijke reclamebiljetten. Zo
zouden zij tenminste nog iets positiefs
doen: meewerken aan het tegengaan
van de milieuvervuiling in eigen stad.
Amsterdam
W. H. Baelde
Angola-koffie (2)
Vijftien topfiguren uit het kerkelijk
leven roepen op Albert Heijn te mij
den, zolang dit bedrijf koffie aan
koopt in Angola. Hebben zij weieens
bedacht onder welke erbarmelijke om
standigheden de meeste mensen leven
in de olie-producerende landen in het
Midden Oosten? Koop geen benzine
meer voor uw auto en ga voortaan lo
pen! Zijn zij zich bewust onder welke
omstandigheden de arbeiders en ar
beidsters leven en werken in de Oost-
Aziatische landen (uitgezonderd Ja
pan), die onze markt overspoelen met
goedkope produkten, die wij allen ko
pen en gebruiken? Ik zou nog veel
meer kunnen noemen. Laat het ne
men van maatregelen aan de regering
over en bemoei u liever met zaken,
waarvoor u aangesteld of geroepen
bent! Er zijn thans jeugdgroepen aan
het werk met een handtekeningen-ak-
tie tegen de vertoning van de nog te
vervaardigen film over het liefdeleven
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pert
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 7360 768). Gem.giro
X500.
Enqueteren
Allende (7)
vatieve traditie? Naast het gevaar, dat
de kerk zich vereenzelvigt met de
machthebbers dreigt nu ook levens
groot het gevaar, dat het geloof ver
vangen wordt door een christelijke
ideologie, waarbij het koninkrijk de
christelijke beschaving wordt en het
evangelie een aantal sociale beginse
len.
Politiek
van Jezus. Wat zouden de kerkelijke
leiders met hun kundigheid en de
achter hen staande organisaties deze
jongeren tot machtige steun kunnen
zijn in het voeren van en het leidling
geven aan deze aktie. Waar blijft u,
kerkelijke leiding van Nederland?
Vlaardingen
L. Bergsma
Angola-koffie (3)
Albert Heijn besluit Angola koffie te
verkopen. Wij schrijven A. H. een
briefkaart waarop we protesteren. A.
H. stuurt ons een stencil waarin ze
haar argumenten aangeeft: de klant
kiest welke produkten hij wil kopen.
Wij schrijven A. H. een brief en vra
gen haar, haar verantwoordelijkheid
nogmaals te willen bezien. Precies
hetzelfde stencil wordt ons toegezon
den. Conclusie: A. H. zal wel een dik
ke stapel stencils klaar hebben liggen.
Wel jammer dat A. H. die brieven
blijkbaar niet leest, ja wel jammer
voor de Angolezen.
Den Haag
M. Westervaader
Vliegtuigkaping
Wel mogen wij heel dankbaar zijn,
dat ook deze poging tot kaping van
een KLM-toestel (Tr/Kw van 3 okto
ber) weer is mislukt. Majoor Gerritse
wilde niet meedelen, hoe de kaper on
schadelijk is gemaakt. Kapers zouden
er hun voordeel mee kunnen doen.
Iets, wat verslaggevers met hun zg.
harde vragen niet schijnen te besef
fen. Voor het NOS-journaal weigerde
de majoor ook, heel standvastig, heel
fijntjes glimlachend. Hulde aan ma
joor en captain en blijf zwijgen!
Boskoop
P. v. d. Paauw
Kabinet-Den Uyl valt goed bij de
meerderheid van de bevolking
(Tr/Kw van 4 oktober). Het valt mij
op dat nergens over het aantal onder
vraagden wordt gesproken. Verder
geen enkele kritische opmerking
uwerzijds naar aanleiding van dit
door de rood-roomse universiteit Nij
megen geproduceerde stuk.
Amsterdam
D. M. Pieksma
Prof. Strijd (5)
Niet alleen in deze kolommen, ook bij
de vrijzinnigen in Deventer, waar
prof. Strijd zijn inleiding hield, wa
ren mensen die het niet met hem
eens waren. Onder andere werd de
spreker verwezen naar de 'vrede Gods
die alle verstand te boven gaat'. En
op deze plaats werd hij gewezen op
de Heidelbergse Cathechismus. Zo
houden vrijzinnigen en orthodoxen
mooi de boot af. Want het gaat er nu
juist om dat we eindelijk niet langer
vragen: hoe is de leer? Maar: wat
komt eruit? Christenen zullen einde
lijk eens moeten merken wat ze heb
ben aan de inspiratie van de profeten
en Jezus Christus, om prof. Strijd nog
eens te citeren.
En dan is de praktijk inderdaad de
grote test. Daarbij hoeven theologi
sche verschillen niet weggedrukt te
worden. Ze zullen echter moeten wor
den ontdekt uit een wisselwerking
van actie en reflexi. En stellig zullen
we dan ontdekken dat de verschillen
anders liggen dan we gedacht hadden:
zie het begin van dit stukje.
Groningen
E. B. Veldkamp
Prof. dr. W. Albeda
den behoeven te aanvaarden. Men
komt echter, zei hij, steeds uit op de
marxistische therapie, die naar zijn
mening nog nooit ergens in de wereld
iets goeds heeft gebracht. Vooral
christenen zouden moeten inzien dat
al het onheil in de wereld toch niet al
leen verklaard kan worden uit het
privé-bezit van de produktiemiddelen.
In dit verband signaleerde prof. Albe
da een zijns inziens naief engagement
voor links en vervolgens de neiging
die als een exclusieve uit'ing
van het christelijk geloof te zien. De
politiek zou dan de enige mogelijke
belichaming van Gods wil zijn. Ande
re sociale acties: voor onderwijs, soci
ale zorg en cultuur, worden op de
tweede plaats gezet. Is dat wellicht
een reactie op een a-politieke, conser-
c=p
De chaos in Chili, heer Ego uit Ber-
kel en Rodenrijs, is niet veroorzaakt
door het marxistisch experiment van
wijlen Allende. Deze chaos is veroor
zaakt door de rechtse groeperingen in
Chili met behulp van het Amerikaan
se kapitaal. Allende wilde de levens
voorwaarden verbeteren voor de aller
armsten! Noodgedwongen moest hij
daarvoor aankloppen bij de bezittende
klasse. Deze verdedigde het luxueuze
leven dat zij altijd had geleid ten na
dele en ten koste van die allerarm
sten. Allende had moeten luisteren
naar hen die hem aanraadden een
volksleger te vormen; dan was niet
gebeurd wat nu gebeurd is. Weest u
maar blij, heer Ego. dat u woont in
een land waar het parlement (zoals 11
zegt in Tr/Kw van 27-9-73) geen knip
voor de neus waard is. Bij die hand
langers van het Amerikaanse kapitaal,
die in Chili nu de macht hebben, had
u dat nooit kunnen zeggen, want zij
hebben er al honderden vermoord.
Amsterdam
W. J. de Vries
door H. Steggerda
ROTTERDAM Dinsdagavond
bracht John Lantings 'Theater
van de lach' zijn tweede produk-
tie in première nl. 'De grote ver
sierder' van Philip King en Falk
land L. Cary. Een dolle klucht met
Joop Doderer als centrale figuur.
Hij is de chef van de afdeling 'or
ders' in een Amsterdamse koek-
fabriek.
Zijn onmiddellijke medewerkers zijn
de zedige mejuffrouw Timmer en de
dromerige, slome meneer Bloem waar
de chef, meneer Hartman permanent
ergenis aan beleeft. Door een gekke
situatie wordt Bloem echter verdacht
van een verkrachting, wat zelfs tot
politiebezoek aan het kantoor leidt.
Begrijpelijk, dat het hele bedrijf er
de mond vol over heeft... wie had ge
dacht.... Maar de reactie is al even
gek. De vrouwtjes zien hem plotseling
als de man die zijn driften durft te
volgen in tegenstelling tot de stijve
en hypocriete kantoormannen. Hij
wordt gewoonweg tot held gebombar
deerd. Zelfs van de afgemeten juf
frouw Timmer, en Hartman verliest
duidelijk terrein totdat... uitkomt dat
Uitstel première
toneelgroep Baal
AMSTERDAM De Toneelgroep
Baal, een van de vier nieuwe toneel
groepen in Amsterdam, heeft haar
eerste voorstelling van het toneelstuk
'Baal' van Bertold Brecht moeten ver
schuiven van 12 oktober naar 2 no
vember. De gemeente Amsterdam, die
financiële hulp had toegezegd bij de
noodzakeljke verbouwing van de
Shaffy-concertzaal waar het stuk ge
speeld moet worden, bleek deze subsi
die niet tijdig te kunen verstrekken.
Er is nu besloten enkele noodvoorzie
ningen in de zaal te treffen. Met dc
feitelijke verbouwing van de zaal
hoopt Shaffy-theater volgend jaar ja
nuari te kunnen beginnen.
Veelzeggend applaus op
Grieks filmfestival
THESSALONIKI In de Griekse
stad Thessaloniki is een filmfestival
aan de gang dat in hoofdzaak opmer
kelijk is door de confrontatie van ver
schillende ideologieën die in de uit
zendingen van vele landen tot uiting
komt. Het Griekse publiek dat deze
filmvertoningen bijwoont, is over het
algemeen gul met applaus, dat ook
tijdens de vertoning vaak in de zaal
opklinkt. Dat geldt dan zowel de wij
ze van verfilming, als situaties of uit
spraken waarmee men het eens is. Op
vallend is, dat dat nogal vaak gebeurt
bij films uit socialistische landen, de
talrijke in en om de festivalgebouwen
aanwezige politiemannen hebben daar
tot nu toe niet op gereageerd.
Dan toch maar geen oordeel over de
structuren? En of. En evenzeer de so
lidariteit met de verdrukte mens.
Maar nooit de partijdigheid waardoor
ook de mens In de onderdrukker, in
al zijn eigen geestelijke verwarring en
geestelijke nood, over het hoofd
wordt gezien, betoogde de hoogleraar.
Christenen klagen vaak, zo vervolgde
hij, dat het zo moeilijk is met de berg
rede in dc hand politiek te bedrij
ven. Maar de kerk mag niet en hoeft
niet politiek te bedrijven. Juist daar
om kan ze getuigen en kritiseren naar
het oordeel van het evangelie, volgens
de geest van de bergrede.
In de middaguren werd verder over
het probleem doorgepraat met een fo
rum, waarin behalve de inleider on
der meer de directeur van het alge
meen diaconaal bureau dr. J. van
Klinken en de synodepraeses dr. A.
Kruyswijk zitting hadden. Tevoren
was er een diakonale markt geweest,
waar de conferentiegangers gelegen
heid hadden om van gedachten te wis
selen over plaatselijke diakonale za
ken en ADB-projecten.
Voor het laatst stond de conferentie
onder leiding van de heer J. de Boer
uit Den Haag, die zovele jaren in. de
voorste gelederen van het gerefor
meerde diakonaat actief is geweest,
tot in de synode toe. Meegedeeld
werd dat het colledige referaat, van
prof. Albeda als brochure is versche
nen. Deze kan bij het ADB, Konings
laan 7. Utrecht voor een gulden, (in
clusief toezending voor ƒ1,60) besteld
worden.
Van een onze verslaggevers
AJRlNÏÏEM Mevrouw E. G. Aiking-van Wageningen, de opricht
ster van het centrum voor milieuzorg, venvacht dat de kerken geen
vooraanstaande rol in de zorg voor ons milieu zullen gaan spelen.
Ze zei dit gisteren tijdens de milieudag leve de aarde, die haar cen
trum in samenwerking met de Nederlandse raad van Kerken in
Arnhem organiseerde.
Ds. J. B. van Veen, de secretaris van
de hervormde raad voor kerk en sa
menleving, die de dag opende, karak
teriseerde het milieuprobleem als een
cultuurprobleem, niet als een tech
nisch oplosbaar probleem. Dat doet de
Club van Rome zijns inziens te veel.
'Als we het er over eens zijn dat het
een cultuurprobleem is, dan vraag je
vanzelf naar de rol van de kerk daar
in. Want is die niet mede verantwoor
delijk voor onze huidige situatie?
Heeft de kerk niet bijgedragen de
mens te maken tot exploiteur van de
schepping, in plaats van haar beheer-
centraal geplaatst? vroeg ds. Van
Veen.
Ontreddering
Zijn vraag werd beantwoord door me
vrouw Aiking, door de Nijmeegse
psycholoog dr. J. Weima en door
prof. dr. ir. E. Schuurman, weten
schappelijk medewerker van de Vrije
Universiteit te Amsterdam. Mevrouw
Aiking constateerde dat nergens in de
wereld de ontreddering groter is dan
in het westen, dat onder de invloed
heeft gestaan en nog steeds staat van
de christelijke kerk.
Prof. Schuurman ontleedde de geeste
lijke achtergrond van het milieupro
bleem. 'Tegenover de vroegere orga-
nistische natuuropvatting hebben de
natuurwetenschappen de mechanisti
sche natuuropvatting geplaatst. Daar
door is een breuk tussen mens en na
tuur ontstaan', zei prof. Schuurman.
'De mens heeft de natuur verzakelijkt
en hij grijpt zo maar in in natuurlij
ke processen. Dat komt omdat hij de
natuur is gaan beschouwen als een
dood ding, als een uurwerk'. Dit leidt
er volgens hem toe dat de mens plukt
van de natuur wat hij kan en haar
verder gebruikt als een vergaarbak
van afval en gifstoffen.
Dr. J. Weima liet duidelijk blijken
dat hij de kerk grotendeels verant
woordelijk houdt voor de milieucrisis.
Religiositeit, die hij opvat als een be-
Perspectief
vaststaat dat hij het niet geweest is.
Voorbij rijn de gelukkige dagen van
Bloem.
Nu betekent dit verhaaltje op zichzelf
niets, en het leidt als vanzelf tot vele
zouteloze grappen en slapstick-kolder,
maar duidelijk is Doderer hier in zijn
element, hij trekkebekt, struikelt, valt
om met stoelen enz. Grappig is wel in
deze komedie dat de acteur zich recht
streeks tot het publiek wendt en het
in de komedie betrekt, zo in de sfeer
van 'ouwe jongens onder elkaar', la
ten we er wat gezelligs van maken.
En terecht, want daar passen alleen
de grappen van 'lach of ik schiet' in.
Maar het leert gelijk hoe moeilijk het
is om echte goeie humor te brengen,
en hoe zwaar de taak is, die dit thea
ter zich stelt. Want zeker kan niet al
les geslaagd genoemd worden. Joop
Doderer speelt de kleinere goden fi
naal van de planken en zij figureren
eigenlijk als 'aangevers'. Het perma
nente gebrul van Joop geeft de aan
dachtige toeschouwer het gevoel dat
hij de leemten overschreeuwen moet
en ook zijn bewegen in het publiek
overbrugt de dode punten. Toch willen
we 'n uitzondering maken voor John
Lanting, die met veel beheerster spel
zijn metamorfose van slome duikelaar
naar held, zeer knap geeft. Dit geldt
ook voor Tineke van Leer als juf
frouw Timmer, die eveneens onder de
invloed van Bloem een aantrekkelijke
verjonging ondergaat. De jongere spe
lers waren klaarblijkelijk onder de in
vloed van Doderer's luide dialogen, al
even - overtrokken - stormachtig.
Welaan, het ging maar om het ple
zier, pretentieloos amusement en dat
geeft deze dolle komedie. Het leverde
een dankbaar publiek op en veel bloe
men.
RIJSWIJK Twintig leden van de
beroepsvereniging voor beeldende
kunstenaars (BBK) hebben gisteren
enige tijd de kantine van het depar
tement van cultuur, recreatie en
maatschappelijk werk in Rijswijk be
zet gehouden. De bezetters waren
afkomstig uit Amsterdam, Rotterdam
en Den Haag. Drs. Th. van Velzen,
hoofd van de directie kunsten van het
ministerie, heeft toegezegd morgen
een delegatie van de BBK te willen
ontvangen.
Na de toezegging hebben de bezetters
het gebouw verlaten. Het protest van
de bezetters was gericht tegen het be
leid van de stipendiumcommissie.
HILVERSUM De Hilversumse
stadsbeiaardier P. Bakker gaat tijdens
zijn wekelijkse beiaardbespelingen
(zaterdag van 12 tot 1 uur) op het ca
rillon van het Hilversumse raadhuis
ook liederen uit het liedboek voor de
kerken ten gehore brengen, om deze
liederen meer bekendheid te geven.
(ADVERTENTIE)
IN FLES OF
STENEN KRUIK
EXPORT
i JONGE JENEVER
met
CERTIFICAAT
leving van de samenhang van alle
dingen, is door het kapitalisme ver
drongen.
Het kapitalisme heeft ook perioden
gekend van de kapitaalopeenhoping
ten koste van de arbeiders. Dat was
kennelijk noodzakelijk. Mogelijk is de
verdringing van de religiositeit ook
zo'n noodzakelijk verschijnsel. De ker
ken waren, net als bij de opeenhoping
van kapitaal, ook bij het verdringen
van de religiositeit een bondgenoot
van het kapitalisme. Ds. Weima be
schouwt deze verdringing van de reli
giositeit als iets dat voorbij gaat, om
dat religie geen projectie is maar de
hoogste kenvorm, die, aldus dr. Wei
ma, bij uitstek zonder projectie is.
'De huidige uitingen van subcultuur
zijn bijna alle religieus getint. En het
zijn protestbewegingen, niet alleen te
gen de maatschappij, maar ook tegen
de kerken, die nog steeds er niet in
geslaagd zijn, de nieuwe religiositeit
op te vangen'.
De laatste spreker van het milieucon
gres was de Utrechtse hoogleraar in
de ethiek prof. dr. J. de Graaf. Hij zei
te hopen dat de mensen tot actie ko
men niet uit angst voor hun onder
gang. Wanneer op het gebied van de
milieuzorg, net als op dat van de oor
log een ethiek van de overleving
komt, dan leidt dit, zo vreest prof. De
Graaf tot overleving van de sterkste.
Het zou dan zover komen dat de
schaars geworden hulpbronnen be
heerst gaan worden door een kleine
groep supermensen. Prof. De Graaf
riep op tot een andere reactie op de
milieuproblematiek: 'Niet elkaar het
dreigend onheil voorhouden, maar el
kaar wijzen op de aantrekkelijkheid
van de menselijke geluksvervulling.
Niet in een surrogaatwereld. In het
nieuwe Jeruzalem zit heel wat meer
natuur dan in onze betonnen con-
sumptiepalcizcn', besloot prof. De
Graaf.
WAAROP DE MENSEN AANZlAn
Bonhoeffer heeft eens gezegd:T
moeten leren de mensen minderr
te zien op wat zij doen en Iatentn<
op wat zij lijden. Het heeft geen[
om alleen maar op te merken dal le
gelijk heeft. Hij heeft ook gelijk e
kregen. Er is een grote aandacht tsl
komen voor het lijden dat op mti iei
drukt. De lijdende mens staat ia aa
aandacht al zal het niemand moe ne
vallen om onmiddellijk te komen iei
dragen met lijdenden die verj
worden. Ook dat is waar. Bij alle
dacht vergeten wij toch ook en ii L
goed dat anderen daar weer op le
Toch wil ik hiermee niet de kan
van zelfingenomenheid. Wij hel
daarnaast ook veel aandacht voorlf
doen en laten van de mensen. Vo a:
als dat doen en laten in onze ogen 'n
recht meebrengt, onderdrukkini ei
uitbuiting. Dan gaan we de strai le
en terecht. En nu ligt hier iets e'
we samen eens over moeten na )e
ken. Is er evenwicht tussen die t ic
Draven we niet aan één van b le
kanten door? Of moet er arbeiditoi
deling zijn? Dit laatste laat zich lal
ken. Laat iemand die daarvoor fee ioi
heeft zich bezighouden met niei
schappijkritiek. Hij zal vooral le|on
op datgene wat mensen doen en 1 i;
en op wat ze eigenlijk zouden mo
doen en laten. En laat dan een i is
letten op het lijden en dat verzad w
Nu ik dit zo neerschrijf is het dt |e
lijk dag dit niet helemaal bevre e
Wordt nr één dan niet een gewei
kritikaster, altijd bezig met misi"
den? Wegduwende de lijdende i
want hij moet weer naar een pro J
bijeenkomst? En die ander, goed,
doet wat sympathieker aan, maar^i
hij vergeten dat het ook gaat om
oorzaak van veel lijden? Wij mo
elkaar daarin vinden. Het zal niet
doende zijn om alleen het lijden o H
vangen, ook de oorzaken van het
den, voorzover wij dat elkaar ia|
doen, moeten aangepakt, En all 5
maar bezig zijn met wat fout is in
ze wereld, dat zou een mens wel e
hard en verbitterd kunnen maken,
hij zich daarnaast niet buigt over
lijdende en direkt ervaart hoe
het is dat mensen mensen nodig 1
ben.
De enige Jonge Jenever
ter wereld met het
Certificaat van Zuiverheid,
Kwaliteit en Waardering,
verleend door The Royal
Institute or Public Health
Hygiene, te Londen
DE KEUS VAN DE FIJNPROEVER
Nieuwe titel voor
film over Jezus
KOPENHAGEN (KNA) Ke-
gisseur Jens Joergen Thorsen
heeft de titel van de film over
Jezus, die hij wil maken, veran
derd. Hij zal niet meer 'het
sexuele leven van Jezus Chris
tus' heten, maar 'de vele gezich
ten van Jezus Christus'. Het
Deense filminstituut heeft
Thorsen twee maanden de tijd
gegeven, om te zoeken naar een
land, waar hij zijn opnamen
kan maken. Verschillende lan
den hebben geweigerd, de Deen
se filmploeg toe te laten. De
filmplannen van Thorsen met
steun van dc Deense overheid
hebben in de hele wereld geleid
tot protesten, niet alleen van
christenen, maar ook van mo
hammedanen.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Het bekende protes
tantse onderwijsinstituut El Porvenir
(de toekomst) te Madrid heeft wettelij
ke erkenning gekregen, zowel ten op
zichte van het lager als van het voort
gezet onderwijs, zo meldt de Spaanse
evangelische zending.
Het instituut werd in 1897 door ds.
Friedrlch Fliedner gesticht. Na zijn
dood zetten zijn zoons het werk voort.
Een tijdlang was ook de theologische
school van de Spaanse evangelische
kerk in het gebouw bevestigd. Van
overheidswege werd aan de erkenning
de voorwaarde verbonden, dat het col
lege als 'godsdienstige vereniging' zou
worden ingeschreven. In totaal zijn er
thans 250 leerlingen, die onderwijs
ontvangen van 22 leraren en lerares
sen. Sinds 1970 is ds. Humberto Capo
belast met de leiding.
NED HERV KERK
Beroepen te Opheusden: T. de Jon] e
Nieuw Lekkerland; te De Lier (tot
J. v. d. Schee te Zierikzee.
Aangenomen het beroep der gen. A
tot pred. voor buiteng. werkz. (liJt
machtpredikant): A. de Keizer tefii.
deren; het beroep der gen. synlL
pred. voor buiteng. werkz. (gtt(
verz. krijgsmacht): C. Baas te Hl
Ambacht.
Bedankt: voor Amerongen: J. C. P
te Zwolle; voor Hardinxveld: G. V<
dijk te Oldebroek.
GEREF KERKEN 1
Beroepen te Enschede/Haaksberg
H. Favier te Zierikzee.
Aangenomen: naar Enschede als
kenhuispredikant: mej. J. Nussel
te Enschede.
GEREF KERKEN (VRIJG
Beroepen te Assen: H. J. Nijenh.ua
Groningen-Oost; te Groningen-Noè
'voor de missionaire arbeid op tV
Irian): H. G. Gunnink, kand. te G
ningen.
Bedankt: voor Hattem: M. J. C. Blok
Voorburg,
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te Arnhem: J. van Haait
te Amersfoort; te Rijssen: Chr. v,
Poel te Yerseke; te Poortvliet:
Bregman te Rijssen.
Bedankt: voor Borsele: N. W. Schi
der te Goes; voor Hoogvliet en SL
tharines (Canada): J. van Haaren
Amersfoort.
DOOPSGEZ GEMEENTEN
Beroepen te Meppel/Steenwijk
Zwartsluis: J. Rowaan te Franek
predikant van de ^treekgemeei n
Friesland West.
Uitgeverij Skarabee in Laren (N.K
stopt weer een aantal geliefde stif
verhalen in paperbacks. Zes avontuf
van Marten Toonders Kappie zijn V
deeld over twee boeken, elk van i
veer 180 pagina's (prijs per
7,90). We kregen het tweede
toegestuurd en daarin zijn te vindi
'De luchtdruktemmer', 'Het bollejoj
en 'De bronzen buizerd'. Ketelbini
van Wim Moerdijk is eveneens I
twee paperbacks terug te vinden. I
het ons toegestuurde deel zijn ven
nigd: 'Ketelbinkie en de grote autorj
ce' en 'Ketelbinkie en de diepzeeai
vers' (omgang ongeveer 170 pagina]
prijs ƒ7,90). Tenslotte kwamen
meer dan ongewone avonturen vf
Piloot Storm van Henk Sprenger tl
recht in twee boeken. Ook hiervl
ligt deel twee voor ons met daarii
'De strijd om de zwarte burcht' 1
'De Kruistocht van de Onyx (omval
ongeveer 190 pagina's, prijs ƒ7,90!
De liefhebbers kunnen voorlopig tl!
recht.
Alec Schouten, die twee jaar geleda
de jeugdboekenprijs kreeg voor 'D
mare van de witte toren', heeft eE
jeugdboek geschreven met Naarden
beleg en ontzet in 1673 als onderwen
'De stcderedders', en het werd ee.
aantrekkelijk en spannend verhaal dl
met zekere tred het welgebaande p
van het genre gaat. Graag aanbevoli
aan ook niet-Naardense jeugd. Uit
Unieboek, Bussum (135 pag., pri
9.90.(.
Stemmen uit Genève bundel 25. Ui
De Gereformeerde Bibliotheek te G<J
driaan (Z.H.), prijs ƒ3,60. In dl
bundel van de bekende reeks (wel
preken, artikelen, brieven enz. van
hannes Calvijn bevat) zeven prek
van de geneefse hervormer over t
sten uit het boek Job.