ELK MONUMENTAAL ORGEL HEEFT ZIJN SUPPORTERS Boek uw winterreis bij de ABN. Uit de kerkbladen ABN0 Vandaag "DE ZON" Amsterdamse orgelnota: praktisch en zuinig Algemene Bank Nederland Waarom dat orgel niet? Duitse katholieke radioprogramma's vanuit Portugal DE GROTE WINKLER PRINS ATLAS Onverwachte problemen in Allingawier Trouw Kwartet Beroepingswerk ■I KUNST-, ANTIEK- EN INBOEDELVEILINGEN fllSlllsll Nieuwe boeket TROUW/KiWAiRTET DI.NSDVG 9 OKTOBER 1973 KERK/BCVNiENEAN'D T2/K2 door Jan Kuvjk AMSTERDAM De orgelnota van het Amsterdamse gemeentebestuur (een uniek stuk, omdat nog nooit eerder een gemeentebestuur in Nederland zich zo duidelijk en breed heeft uitgesproken over een zo specifiek onderdeel van de monumentenzorg) stelt om voornamelijk praktische redenen zijn doelein den voorlopig niet al te hoog. ADVERTENTIE U kunt bij ons terecht voor wintervakanties, wintersportreizen, overwinteringsreizen, cruises, verre reizen, mini-vlugjes, Kerstreizen, reizen naar grote wereldsteden en noemt u maar op. vakantiereizen i yv Het aardige is nu dat B. en W. van Amsterdam op die manier met hun nota wèl een mooie daad stellen, maar tegelijk op elegante wijze aller lei principiële beslissingen ontlopen - althans naar een verdere toekomst doorschuiven. De doeleinden van de gemeente zijn niet erg hoog. In feite bevat de nota niet zoveel meer dan de bereidverkla ring een aantal met naam en toenaam genoemde orgels in gemeentelijk ei gendom over te nemen als de bijbeho rende kerken (of die ene bioscoop) met sluiting of sloop worden bedreigd en verder is er de toezegging van een gemeentelijke subsidie voor een goed en regelmatig onderhoud. Groots op gezette restauraties met alle daaraan verbonden problemen zijn in de op vatting van de nota op dit ogenblik niet actueel. Beperkt Het is duidelijk dat deze beperkte op zet vooral om praktische redenen ge kozen is. De gemeente Amsterdam kan zich financieel gezien niet meer veroorloven. Wie dat aanvaardt en daarvan uitgaat, kan vrede hebben met de beperkingen van de nota. Kerkbesturen hebben nu eenmaal de neiging in een misschien begrijpelij ke, maar in elk geval verkeerd begre pen zuinigheid dikwijls op het onder houd te beknibbelen, terwijl juist een goed en vooral regelmatig onderhoud een arbeidsintensieve en ambachtelijk opgezette (en derhalve zeer kostba re) restauratie kan voorkomen of tientallen jaren uitstellen. Toch ontlopen B. en W. van Amster dam door zich zo pragmatisch en zui nig op te stellen de principiële en moeilijke keuze die aan elk orgelbe- leid verbonden zijn. Wie een beetje bekend is in orgelland, weet bijvoor- AMSTERDAM De door het Amsterdamse gemeentebestuur voorgestelde lijst van te be schermen orgels is origineel en onorthodox. Zij heeft bovendien het voordeel niet al te zeer te doubleren met de rijkslijst, zo dat in feite het aantal door de overheid beschermde orgels in Amsterdam aanzienlijk is uitge breid. De in Amsterdam gevolgde ge- dachtengang bij het samenstel len van de lijst doen denken aan Zwitserland, waar de be scherming zich ook uitstrekt tot allerlei elektrische en pneuma tische instrumenten. Die heten daar dan (hoe verzint iemand het!) 'Jugendstil-orgels'. Uitgaande van deze gedaclv tengang moet het verba zing wekken dat niet is opgenomen het orgel in de Am sterdamse Jeruzalemkerk; een orgel dat alleen al historisch bezien van het grootste belang is omdat met dit instrument in !930 Jacques Bleij voor het eerst in Nederland de principes van de Duitse orgelbeweging in troduceerde. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname In deze rubriek toegezonden me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu- bllkatlc wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus S39. Amsterdam. Kloof AR-CHU In dagblad Trouw/Kwartet van 24 sept stond te lezen, dat de afstand tussen ARP en CHU nu groter is dan ooit In de Unieraadsvergadering van de CHU op 22 sept zou zelfs hoonge lach zijn geweest om mr. Aantjes. Te gen deze berichtgeving teken ik als Unieraadslid protest aan! Ik was zelf op die vergadering aanwezig en de tendens van de vergadering was aller minst anti-AR; ook is er géén hoonge lach geweest Tot een eensluidende uitspraak is men niet gekomen, daar dit niet van ons werd gevraagd. Als CHU blijven wij het beleid van het kabinet Den Uyl kritisch volgen, maar wij hebben begrepen dat ook de ARP dit doet. Waddlnxveen H. J. Groenendijk-Bernard LISSABON (KIPA). Met een toe spraak door de als behoudend bekend staande bisschop van Regensburg, dr. R. Graber is een nieuwe duitstalige rooms-katholieke omroep in de ether verschenen. 'Vox fidei' (de stem van het geloof) is een initiatief van de Zwitserse 'ge meenschap voor christelijke verkondi ging', gevestigd in Ziirich. De omroep heeft zendtijd gehuurd van de Portu gese zender 'Radio trans-Europa'. 'Vox fidei' heeft een uitzending op iedere zaterdag van 11.10 tot 12 uur op 31,06 meter (9670 khz), welke zondags op dezelfde tijd wordt herhaald. beeld hoe alleen al de aankondiging van een onderzoek naar de mogelijk heid van restauratie van een monu mentaal orgel in staat is de gemoede ren in beweging te brengen. Elk mo numentaal orgel immers heeft, als el ke voetbalclub die wat voorstelt, zijn emotioneel gebonden supportersclub. Hoogtepunten uit onze vaderlandse geschiedenis vormen wat dit betreft de restauraties in Zwolle en Haarlem, in welke laatste strijd zich ook een zekere Han J. C- Lammers in Elseviers Weekblad actief toonde. Discussie Amsterdam heeft ook een dergelijke affaire, zij het dat hier door allerlei omstandigheden de discussie nooit in alle volheid ontloken is. Men hoeft be slist niet achterdochtig te zijn, om de ze Amsterdamse orgelnota behalve als formulering van een stuk praktisch beleid, mede te zien als een poging om stille dingen stil te laten. De Amsterdamse orgelnota heeft als aanleiding de gemeentelijke bemoeie nissen met de restauratie van het or gel in de Oude Kerk. Maar wie goed tussen de regels van de nota door leest, zal al ras bemerken dat de be langt ijkste bemoeienis 'van de ge meente met deze restauratie nè 1965 heeft bestaan uit een optreden als aborteur van alle restauratieplannen. Er bestaat een briefje, waarin de Stichting Oude Kerk als eigenaresse van kerk en orgel en met medeweten Naar dit orgel thans aanwezig in de Koorkerk in Middelburg wordt op het ogenblik in Nederland het stugst gevrijd. Het is het oude (middeleeuwse) orgel uit de Nicolaikerk in Utrecht; in de jaren tachtig van de vorige eeuw vervangen door een nieuw orgel en doorgeschoven naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Het museum leende het na de oorlog aan het van zoveel kunstschatten beroof de Middelburg uit. Inmiddels zijn er in Utrecht stammen opgestaan die het orgel willen terug brengen naar de Nicolaikerk. De theoloog prof. dr. W. van 't Spijker wijdde er zelfs één van de stellingen van zijn proefschrift aan. B. en W. van Amsterdam zetten op hun beurt dit orgel dat dus niet eens in Amsterdam is boven aan hun nieuwe gemeentelijke monumentenlijst. En dan te bedenken dat de Middelburgers het inmiddels ook al niet meer kwijt willen. van rijksorgeladviseur dr. H. L. Ous- soren de restauratie van het grote Ou de Kerksorgel opdroeg aan de Zwit serse orgelbouwer Metzier - zonder dat overigens duidelijk was op grond van welk bestek die restauratie moest worden uitgevoerd. Er is kennelijk binnenskamers veel stille strijd gestreden, maar die door Oude Kerksorgelgemeente verfoeide Zwitser is in elk geval nu uit het ge zichtsveld verdwenen. Wethouder Lammers wuift vaag met zijn hand als die naam nog even op klinkt op een persconferentie en voor de rest heeft hij een - niet eens zo ongeloofwaardig klinkend - verhaal over: 'de tijd van de grote restaura ties. het terug restaureren tot één be paald jaartal en én bepaalde opvat ting, is voorbij'. Zo is het. Een geïnspireerd en gezag hebbend orgelkenner als Lambert Er- né is al weer een paar jaar dood en zijn opvolger heeft zich nog niet laten zien.Trouwens: het geld is oók op. WC-bak (4) Omdat wij in onze wc een fonteintje hebben, kunnen we daarin een klein emmertje zetten, wat we dan ook doen. Na het gebruik van de wc was sen we de handen boven dat emmer tje en dat water wordt benut om de closetpot door te spoelen. Natuurlijk trekken we enkele malen per dag door, maar we menen dat dit tcch wel een zuinige en efficiënte manier is. Of weet er iemand een nog zuiniger? Veenendaal N. v.d. Ploeg Verontrust (4) (ADVERTENTIE) Ik wil gaarne reageren op het inge zonden stuk van P. v.d. Honing te Rotterdam (Tr.-Kw. d.d. 2-10-73). In eerste instantie richt hij zich tot de 'zich noemende belijdenis- en schrift- getrouwe christenen'. Dat deze tot ak- tie overgaan is toch hun goed recht, of niet sems? Moet men als kerklid alles maar voor 'zoete koek' aanne men? De historie van de kerk heeft ons wel wat anders geleerd. Waar het tin wezen om gaat is toch, hoe moet ik als kerk en kerklid God en mijn naas te dienen en in deze opdracht komt God in Christus nog steeds op de eer ste plaats. Zaandam J. Prins De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Cou.ant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V De Christelijke Pers: N.Z. Voorburg wal 276 - 280, Adam Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. De grootste en veelzijdigstc wereldatlas uit eigen land. Totale omvang 340 bladzijden op groot formaat (37 x 261 cm): met 250 kaarten in acht en vier kleuren: een panoramisch beeld van wereld en ruimte; uitvoerige beschrijvingen van landen en volken met foto's in kleuren; 150 afbeeldingen in kleuren van vlaggen van alle, landen ter wereld; en een omvangrijk register. In luxe cassette van rood kunstleer. Met bijvoeging van zes antieke kaarten in facsimile (formaat 52 x 37 cm) uit Abraham Ortelius' Theatrum Orbis Terrarum (1570) en een waardebon van dertig gulden als reductie bij - vrijblijvende - aanschaf van de verlichte Dubbcleffect Wereldglobe. DE GROTE WINKLER PRINS ATLAS een encyclopedie van de wereld. Ter inzage en verkrijgbaar bij elke boekhandel. Via de Friese Kerkbode citeren we het volgende opmerkelijke bericht in Kontakt, het nieuwsblad van Wonse- radeel: 'De op zondag 5 augustus bevestigde predikant ds. S. Boonzaaijer brengt in Exmorra en Allingawier enorme pro blemen. De toeloop van kerkgangers in de diensten waarin ds Boonzaaijer voorgaat is bijna niet te verwerken in de kerkgebouwen van Exmorra en Al lingawier. Grootste probleem is nog dat van het parkeren bij de kerkge bouwen in genoemde dorpen. In Ex morra is de oplossing gevonden door een parkeerplaats vlakbij de kerk te laten aanleggen, de gemeente Wonse- radeel heeft dit werk ijlings ter hand genomen en binnen enkele weken is dit karwei klaar. In Allingawier is het moeilijker, zondagmorgen 2 sep tember stond Allingawier zo vol au to's dat de FRAM-BUS van de lijn Bolsward-Makkum dit dorp niet kon doorkomen. De buschauffeur liet het er niet bij zitten en bonsde op de kerkdeur toen de dienst al begonnen was. Hij vroeg toen of de koster hem wilde helpen om enkele auto's van kerkgangers te verplaatsen, zodat de doorgang door Allingawier weer vrij kwam. Zo gevraagd, zo gedaan: de kos ter verliet de kerk Dorpsbelang Allingawier overweegt nu de. aanleg van een parkeerplaats in Allingawier aan te vragen bij de gemeente Wonse- radeel. Dit alles is dus het gevolg van de komst van de nieuwe predikant ds. Stephen Boonzaayer in de combinaties van hervormde gemeenten Gaast-Fer- woude/Exmorra- Allingawier. De ker keraden van betreffende gemeenten hopen dat de kerkelijke hoogconjunc tuur in deze dorpen nog lang mag voortduren'. Aan de grens Bidden is meer dan spreken. Het vindt plaats aan de grens, daar waar het spreken eigenijft niet meer moge lijk is, schrijft dr. R. J. Mooi in Woord en Dienst. Hij vervolgt: 'In sommige streken wordt daarom het gebed in de kerkdienst op een be paalde toon uitgesproken. In Schot land bijvoorbeeld kan men dit nu en dan tegenkomen. De in een dienst binnenwandelende vreemdeling staat verbaasd als de predikant bij het ge bed een huilerige toon aanheft. Hij dient echter de functie van déze toon te verstaan: de gemeente beleeft dé gebedstoon als de uitdrukking van een diep innerlijk weten, dat bidden iets totaal anders is dan spreken. Soms wórden bepaalde oude gebeds formulieren gebruikt, b.v. uit de zestiende eeuw. Moderne mensen vin den, dat dit geheel uit de tijd is. Nie mand spreekt die taal immers meer. Deze thans sterk verouderde vorm van woordgebruik'wordt tegenwoordig echter wel aangewend om het gebed te laten zijn tot het èndere spreken. Soms ook neemt men zijn toevlucht tot een voor vreemde oren hoogst merkwaardige taal, waarin tal van in tieme verkleinwoorden functioneren. Dit is het geval in sommige bevinde lijke kringen. In sterke tegenstelling hiermede gaat men elders over tot het biddend zwijgen. Dit is een conse quente vorm van het spreken van het onuitsprekelijke. Vooral het vrijzinnig geloofsbeleven heeft hiervoor een voorliefde aan den dag gelegd. 'Laten we even stil zijn', zei de huisvader aan het begin van de maaltijd. Later werd dit beschouwd als een slappe ge bedstypering, maar ten onrechte. Hierin klinkt het oerreligieus besef door, dat de mens zwijgt voor Gods aangezicht'. Naspel Om bij de liturgie te blijven, in het Algemeen Doopsgezind Weekblad houdt S. Groenveld zich bezit met het orgelspel na de preek als moment van bezinning: 'Evenwel, bezinning door wie door de organist of door de hele gemeente? Juist door deze vraag te stellen raken we aan het gevaar, dat er mijns in ziens in dit naspel schuilt Wordt het niet te gemakkelijk door organisten benut als mogelijkheid tot de 'allerin dividueelste expressie van de allerin dividueelste emotie' (om Kloos' woor den te gebruiken), of als gelegenheid tot het geven van een mini-cencert? Iets dergelijks kan toch niet de bedoe ling van het naspel zijn! De gespeelde muziek moet juist zodanig gekozen zijn dat voor iedere kerkganger de re latie ervan tot het zoëven gesproken woord, de plaats ervan in de dienst als geheel, duidelijk is. Daarom: veel liever dan een stemmingsstukje, een programmatisch muziekverhaal dat voor velen niet te begrijpen is, spele de organist na de preek een koraalme lodie of een bewerking daarvan; de melodie van een gezang dat op dat zelfde moment .door allen gezongen had kunnen worden'. ISRALE EN DE VOLKEN Men kan de strijd in het Midden-Oos ten die opnieuw ontbrand is typerei met de woorden: Israël en de volken Opnieuw vindt er een gewelddadig! confrontatie tussen beiden plaats Voor sommigen zal dit 'Israël en cfc volken' in het huidige conflict ligger in het verlengde van een roemruch verleden. Voor anderen al de kombi natie 'Israël en de volken' doen déii ken aan de toekomst omdat zij in di Israël de realisatie van Oud-Testamen tische profetieën zien. Maar hoe me; over dit alles ook denkt met niet ar ders dan verbijstering kan men de be richten van de beide fronten horen En zich daarbij afvragen, hoe dè n ken ook precies liggen, want zwart-wi is het zeker niet, of Syrië en Egypti niets beters te doen hebben dan di vuur opnieuw aan te jagen. Er ka: begrip zijn voor de arabische volkei in hun nood. Een nood die dit westei hen bovendien heeft aangedaan doo de staat Israël te stichten. Het is nie zinvol om daarover opnieuw te gaa: diskussiëren. Wat belangrijker is: ho stellen beiden zich vandaag op? Naa mijn mening hebben Syrië en Egypt hun eigen zaak met deze duidelijk aanval, die 'eerst op laffe wijze onl kend moest worden, geen goed ge daan. Evenmin als ze dat doem me het telkens opnieuw dekken van be die in alle delen van de wereld me hun terreur allerlei gruweldaden uii halen. Als er een rechtvaardige ara bische zaak is, een gelijk, ook aan d: kant dan zal men de wereld op ee andere wijze over dit gelijk moete aanspreken. Het heeft er misschie niet alles mee te maken, maar he trof mij dat John Marsh in zijn con mentaar op Johannes bij 19,26 (he bekende: vrouw, zie uw zoon, zie 'tr moeder, t.a.v. Maria en Johannes schrijft, Hij zegt: 'Het zou ook we kunnen betekenen dat datgene wa uit Gods volk naar het vlees komt (I raël) voortaan zijn tehuis moet vii den met dat wat komt uit de diens van Jezus, de christelijke kerk' en 'Het zou wel eens zo kunnen zijn ds Johannes op een symbolische manie aangeeft hoe de werkelijke besten ming van Israël gevonden wordt i het geloof in Jezus Christus en in-d gemeenschap met de kerk'. Mense hebben mensen nodig. Op de eerst bladzijden van de bijbel staat al ze een rib uit eikaars lijf zijn. NED. HERVORMDE KERK Aangenomen: nar Oosterbeek, L. J| Eygenraam te Workum. Beroepen te Nieuwe-Tonge: T. k i Jong te Nieuw-Lekkerland. Aangenomen naar Oosterbeek: L. Eijgenraam te Workum. Bedankt voftr Amsterdam-West: van Brummelen te Hierden; vo< Vroomshoop: J. G. Barnhoorn te Ha lerwijk; voor Woerden: P. Vermaat I Vlaardingen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Alblasserdam:J. Wage 1 makers te Baarland en 's-Gravenpc J der I Bedankt voor Bodegraven: A. IJkeni J te Almelo. GEREF. KERKEN (VRIJG). Aangenomen naar "VVezep 't Harde: den Broeder, kand. te Kampen, bedankte voor 13 andere beroepen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Doesburg: P. N. Ribbi te Den Haag-West. n. (ADVERTENTIE) VEILINGGEBOUW sedert 1823 Firma L. Gijselman &Zoon Singel 118, Amsterdam-C. Tel. (020) 240432-23 35 58 de volgende veiling zal aanvangen op 27 november a.s. inzenden dagelijks tot 1 november geïllustreerde catalogus in bewerking Feest Over de liturgie in Rusland schrijft ds. H. Bremer in Gemeenschap der kerken, het orgaan van de raad van kerken in Nederland. Hij maakte deel uit van de kerkelijke delegatie, die in juli Rusland bezocht. Ds. Bremer: In Rusland is de liturgie het enige wat de kerk is overgebleven, voor ons een veel te eng terrein, voor de or thodoxen weliswaar eng, maar toch het enige terrein waar het werkelijk op aan komt En deze eredienst func tioneert volop. Op een gewone Zon dagsdienst in de Kathedraal van Kiew, waar een 10.000 mensen ruim drie uur staan, stokoude mensen, jon geren heel kleine kinderen, en, na tuurlijk, op het grote feest van de Heilige Sergius in Zagorsk. Van alle kanten zijn al de dag tevoren de pel grims binnengetrokken. Ze liggen te slapen op de grasvelden en onder de struiken, ze zingen mee in de dien sten die in vier kerken tegelijk wor den gehouden. Als de Ikoon de kerk wordt uitgedragen, dan wordt het een stortvloed. Sowjet-politieagenten moeten er bovenop springen om de vrome schare uiteen te plukken. Op Zon- en feestdagen de geweldige ere dienst, maar ook in de week open kerken, diensten vroeg in de morgen en in de avond. Een beeld van een kerk in Moskou op een door-de-week- se middag. Bij de deur wordt een rouwdienst gehouden, jammerende mensen, de lijken in open mandkis- ten Een bruidspaar komt binnen, bruid in 't wit, elders in de kerk wordt gedoopt. Dwars door alles heen rijdt een in elkaar getimmerd wagen tje met een luidroepende krankzinni ge. 't Kan allemaal samen, geboorte en dood worden niet gescheiden, idio ten zijn Gods uitverkoren kinderen. Over alles heen klinkt de lofzang die doorgaat'. Nieuw Het eerste nummer van Vuur in de nieuwe opzet is verschenen. Het blad wil de stem van de charismatische be weging in Nederland zijn. Aan dit nummer werkten mee de predikanten W. W. Verhoef, J. W. van der Hoeven, W. C. van Dam, K. J. Kraan, C. P. Sybrandi, abt. J. J. Witkam, drs. J. H. Vos en G. Gerkeema. Het adres is Erasmusstraat 7, Apedoorn Hermine Heijermans: Mijn vader He man Heijermans De Bezige Bij, Ar sterdam, 205 blz. 32 illustraties pri 16,90. Herman Heijermans' oudste docht Hermine belooft op de eerste bladz den dat zij 'niet subjectief ma 'mild objectief' over haar beroem vader zal schrijven, maar daar is i de persoonlijkheid niet naar. schreef over Hermine Heijermans hoe die haar vader heeft geken Jeugdherinneringen. Vader en moedi Maria Peers waren al zeven jaar s men voor zij kwam, na het stuk Ora Labora (1902). Vader was al bijl veertig. Wat hij al gedaan en belee had heeft Hermine ook meer vj horen vertellen, of van wat Hei)< mans zelf schreef, in Kamertjeszom en 'Falklandjes'. Zij maakte, als ef oplettend kind dat overal bij was, i Berlijnse jaren mee en vertelt er d derhoudend van. Al was zij nog ma: vijf toen zij er heen gingen. Meer n weet zij van de moeilijke jaren i van de modewerkers van de Tone verenigeng en hoe vader, als verai woordelijk directeur, mee zat. Ma toen moeder en zij, en vader uitee gingen was zij nog maar veertien. 1 de laatste acht jaren van zijn leven hij stierf in '24 - leefden zij ni meer samen. Wat Hermine dus k( toevoegen aan wat over, en door, H< man Heijermans al is geschreven, zi de. ongetwijfeld diepe, indrukken o vader op zijn dochter maakte, en di vooral nog in het huiselijke leve Voor zover dat, in Berlijn, in Hot Schiller, in verschillende woninge en altijd druk verweven met vele 1 zoekers en toneelzaken, huiselijk wi Daarover schrijft Hermine, die vi haar vader hield en hem bewonderd wel openhartig en dus toch mild o jectief, zoals het haar allemaal we inviel, en zoals zij dat later - veel I ter gerijpt en veranderd, is ga' zien. Spontaan dus, en met een relit verende humor. Bij de oude (famil» foto's zijn er ook van brieven krantenartikelen, die moeilijk te lei' zijn. Dat is het boek zeker niet. H werpt een paar, warme, zijlichten de al bekende grote toneelschrijver. 15.11

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2