Hollandse Boerin in Frankrijk internationaal gekleurd op tv eoeo p022ebo ri ry /IlSlllSllI AVONTUUR IN KARINTHIË NCRV weet zich verzekerd van talrijk kijkerspubliek Tankstation overvallen Mary Stewart Nieuwe boeken TROUW KWARTET MAANDAG 8 OKTOBER 1973 BEVXEMiWO/RADIO-TV T4/K H MARY PERKINS door Ton Hydra Wil den Hollander-Bronder, de schrijvende Nederlandse boerin in Frankrijk, bezit in het thuis land een enorm legioen bewonde raars. Zij weet zich dus al direct verzekerd van een zeer talrijk en gretig kijkerspubliek als de NCRV vanavond (Nederland II, 21 mi nuten over acht) begint met het uitzenden van de televisiebewer king van haar eerste vier romans. En alle supporters zullen hun waardering voor die boeken als het ware projecteren op het be wegende beeld. Met andere woor den: zij blijven genieten dat er zoveel te herkennen valt. Dat ge not wordt hun bij deze van harte gegund: ook voor dat effect wordt zo'n serie gemaakt. Het lijkt verschrikkelijk arrogant dat ik desondanks kom aandragen met een paar bezwaren. Ik maak ze echter niet vanuit een besef het helemaal beter te weten. Wel moet ik als 'be- roepskijker* boek en televisiebewer king gescheiden houden. Het zijn im mers twee totaal verschillende dingen, door anders geaarde mensen tot stand gebracht. Het komt voor dat een auteur met succes de bewerker van zijn eigen boeken is. Maar niet iedere schrijver of schrijfster kan beantwoorden aan de afwijkende eisen die film televisie en toneel stellen. Ideaal is het dik wijls gebleken als de regisseur het scenario maakt Het hele proces van dramatiseriag is dan in één hand, waardoor de produktie een sterke ma te van evenwichtigheid vertoont. Nu is de omzetting van 'Boerin van 'Het gezin Den Hollander', gespeeld door Roger Cooren (links) als boer Johan, Gabriel van Langeghem als zoon Jaap op oudere leeftijd, Lia Dorana als boerin en Benedictine Moreau als dochter Johanna. Horizontaal woorden invullen die ver ticaal dezelfde betekenis hebben. 1. sandaal, 2. schortje, 3. toon. Invul-puzzel [3 HBP OPLOSSING VAN VRIJDAG Hor.: 2. toets, 6. la, 8. rs, 10. pro, 11. Ier, 12. oom, 14. tronie, 16. odol, 17. tets. 18. sar, 19. sero, 21. teil, 23. ctr, 25. kiel, 26. chic, 27. moeder, 29. tra, 30. oor, 31. nat 33. o.d., 34. er, 35. leder. Vert: 1. troost. 3. op, 4. ert, 5. tortel, 6. leis, 7. are, 9. soda, 11. intocht, 13. mortier, 15. oer, 19. silene, 20. arcade, 22. eed, 24.- tiro, 25. koor, 27. moe, 28. rad, 32. te. AMSTERDAM Twee gewapende mannen hebben in de nacht van zater- UVördNJVing dag op zondag een tankstation aan de Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord overvallen. De mannen, die nylonkou sen over het hoofd hadden getrokken, bedreigden de 43-jarige pompbediende J. Mesker met een pistool, deden een greep in de kassa en verdwenen met ongeveer tweeduizend gulden. Frankrijk' het werk van vier mensen. Relnier Jan Verwijs, Jos Vandeloo en Gertie Even huis zijn verantwoordelijk voor de tekst. De interpretatie en uit beelding daarvan werd toevertrouwd aan Bob Löwenstein, die als regisseur natuurlijk ook een eigen inbreng had. Het 'zoveel hoofden zoveel zinnen' kan moeilijk de eenheid bevorderen. De kritische kijker zal dat dan ook wel in de gaten krijgen. Niet alleen het produktieteam is internationaal georiënteerd, maar ook de bezetting van Nederlandse, Vlaamse en Franse spelers en figuranten. Zo is het de Belgische acteur Roger Coorens die de rol van de oer-Hollandse Johan den Hollander vertolkt Hij spreekt gemakkelijker Frans en kan zo goed met koeiien en varkens omgaan, zei Löwenstein. Dat blijkt even duidelijk als het feit dat TV-Johan een Vla ming blijft. Lia Dorana speelt de schrijvende boe rin. Zij heeft een merkbare affiniteit met haar en een groot voordeel is bo vendien dat ze eveneens al jaren in Frankrijk woont. Ik had mij er op verheugd, Lia Dorana eindelijk weer eens in een glansrol te zien. Dat is er in de tot dusver door mij bekeken delen een en zeven niet uitge komen. Zij gaat bekwaam door de scè nes, maar opvallend is dat zij tè wei nig tekst heeft meegekregen om in drukwekkend te kunnen boetseren aan het karakter en het wezen van de boerin. De kijker die de boeken niet kent, krijgt het gevoel dat Wil den Hollander zich meer heeft toegelegd op het beschrijven van haar beleve nissen dan op het schetsen van het innerlijk van haar personages. Het tekort aan 'vlees en bloed' is wel onderkend en men heeft ook gepro beerd er meer leven in te pompen. Helaas wist de regie bij de dosering niet altijd maat te houden, zodat som mige figuren door een overschot aan energie door het dolle heen raken. Wel eens grappig om te zien, maar vaker tè absurd om nog te kunnen passen in een streekroman. vreetscènes van het gespuis dat de boer bij het oogsten helpt sorteren echter weinig effect en duren boven dien veel te lang. En wat een Frans sprekende Vlaming er als burgemees ter van maakt wanneer Den Hollan ders stier Norbert kampioen is gewor den. slaat alles wat eerder aan Breu- geliiaans realisme werd vertoond. Te dol om waar te zijn. Een groot pluspunt is de mooie foto grafie. In de dertiendelige serie is te genieten van veel landschappelijk schoon en van pittoreske tafreeltjes. Technisch zijn trouwens meer goede prestaties geleverd, onder meer het oppakken van het geluid van opna men in de open lucht en het streven naar harmonie tussen de op lokatie gefilmde passages en het studiowerk. Maar zo dik tevreden als regisseur Löwenstein bij de voorvertoning kan de scherpe opmerker niet zijn. Er ko men nog wel zoveel verschillen in ge luid en kleur, in echt en namaak bij buiten- en binnen opnamen aan het licht dat zeker niet kan worden ge sproken van een gave eenheid. Mijn voornaamste reserve betreft ei genlijk de boeken zelf. Na twee delen te hebben gezien, betwijfel ik of ze zich wel voldoende lenen voor een te levisiebewerking. Per aflevering is er te weinig handeling die hout snijdt en je het gc-voel geeft bij het leven van het gezin Den Hollander te wor den betrokken. Voor degenen die de verhalen heeft gelezen, geldt dat be zwaar misschien minder; hij vult het televisiebeeld wel aan met zijn eigen interpretaties van het geheel. Ik heb eens een boze brief gekregen van een lezer naar aanleiding van wat ik had geschreven over de wijze waar op een reportage van Nederlandse in het buitenland was gemaakt. Hij was 't finaal oneens, want, ze hij, mijn vrouw en ik hebben in die streek zo'n heer lijke vakantie gehad. Wij hebben van de film genoten. Dat zegt alles over hun fijne herinneringen, maar na tuurlijk niets over de kwaliteit van de reportage en de intenties van de makers. Zo zal ook bij 'Boerin in Frankrijk' wel een groot verschil in waardering blijken tussen Wil den Hollanders lezerskring en de niet-lezers. Als Bob Löwenstein in de andere elf afleverin gen dat verschil toch nog weet te ver kleinen, zal ik dat toejuichen en mijn ongelijk bekennen. Intussen twijfel ik niet aan het nieuwe succes dat de NCRV qua kijkdichtheid en apreciatie met deze produktie zal behalen. Kijkgewoonte door oorlog onderbroken Het zijn vooral de Vlaamse spelers die zich aan overdrijving schuldig ma ken. Zij veroorzaken potsierlijke toe standen die een imitatie lijken van de 'avondmaalsgasten' en andere schilder achtige figuren in films van de Zweed Ingmar Bergman. De zogenaamde Met extra uitzendingen van het NOS- Journaal, AVRO's Televizier en Ach ter het Nieuws hebben de oorlogshan delingen tussen Egypte en Syrië aan de ene kant en Israël aan de andere zijde de kijkgewoonte van dit week einde slechts nu en dan onderbroken. Opmerkelijk was, dat de achtergrond rubriek van de VARA breder infor merend en professioneler van aanpak voor de dag kwam. Het NOS-Journaal van zondagavond 20.40 uur had niets over het 's middags door de BBC uit gezonden interview met generaal Chaim Herzog. Achter het Nieuws kon daarentegen het ex-hoofd van de Israëlische inlichtingendienst gerui me tijd aan het woord laten. Behalve van de ervaringen van twee oud-oorlogscorrespondenten in de ei gen ploeg (Pier Tania en Paul van 't Veerprofiteerde Achter het Nieuws ook van de inbreng van de Israëli sche ambassadeur ChBar-On en van de historicus prof. dr. I. Lipschits die eerdere oorlogen in het Midden-Oos ten van nabij heeft meegemaakt. De kijker kreeg daardoor een beter in zicht in de verwikkelingen dan de avond tevoren bij AVRO's Televizier. waarin de heer Hiltermann bepaald niet zijn duidelijkste commentaar le verde. Een vreemde zaak was hier nog. dat Elie Zondervan, correspon dent van de TROS in Israël, zoel bij de AVRO te beluisteren was, maar niet in het televisieprogramma van zijn eigen omroep aan bod kzoam. Het zondagmiddag door het IKOR uit gezonden portret van pro. dr. G. C. Berkouwer groeide niet uit tot een diepgravende analyse van de inner lijke aspecten van een theoloogDe schijnwerper gleed meer langs de bui tenkant. Toch kwamen daardoor enige markante trekjes aan het licht, onder andere een natuurlijke eenvoud van de gewezen predikant in gesprek met zijn vroegere koster. En door even 'af te remmen' bij een aantal aan de bo venzijde beschadigde boekruggen liet de cameraman zien, welke delen van Karl Barths Kerkelijke Dogmatiek prof. Berkouwer het vaakst ter hand neemt. De analytische geest van de hoogleraar kreeg een frappante illu stratie in zijn belangstelling voor het schaakspel. De eerste keer dat ik Twee onder een Kap heb bekelten heeft mijn belang stelling voor de verdere delen van deze serie bijna tol nul gereduceerd. Het is een staaltje van geestelijke ar moede bij Nederlandse schrijvers die leuk moeten doen. Het valt me van Jelle de Vries tegen dat hij met zijn grappen meestal niet veel verder komt dan tot afgereden burgerlijkheden. Piet Bambergen en René van Vooren mochten van de AVRO een dure ope ningsshow maken in Italië. Het film- verslag van dit snoepreisje langs Rome, Venetië en Milaan zal zaterdag in veel gezinnen enige hilariteit heb ben verwekt. Een aantal aardige vond sten werd vooral door het dikste part van De Mounties koppig uitgesponnen. Afgezien van de fraaie toeristische plaatjes en de mooie meisjes, hadden die nummers ook dichter bij huis aar dig kunnen ziitvallen. Regisseur Jan Keja bracht in het TROS-programma een verzorgde ziit- zending tot stand van Leo Derksens te levisiespel De Groeten van tante Loui se Geen houten-klasei\toneel, maar een enscenering die het aankijken waard zcas met onderhoudende type ringen van Sara Heyblom wat een vi taliteit en mooie dictie), Joan Rem- melts en Arnold Gelderman. Niet alles was aannemelijk, onder andere dat een leek zomaar een elektrische invalide wagen op afstand bestuurbaar zoist te maken. TON HYDRA 185. 'Goed zo, jongeheer, goed zo,' merkte Adriaan prijzend op. 'Dat neemt ons alweer een massa arbeid uit de hand. Ja ja.reeds als knaap je muntte ge uit in het verrichten van allerlea soort knutselwerkjes. Nog zie ik u bezig met uw meccanodoos. Uw handen stonden nooit verkeerd. Dat dient gezegd. Jammer alleen, dat ge de rommel altijd voor Adriaan liet liggen. Dat zal nu ook wel weer het geval zijn.' Maar de trouwe Adri aan sprak voor dovemansoren, want niemand lette op zijn milde gemop per. Het gezelschap was immers al naar binnen gegaan en men bevond FERDINAND zich nu in de grote hall van het kas teel. 'Is er nog nieuws uit het dorp?' wilde Roderick Redmaer toen weten. 'Ik vraag het maar met het oog op die geruchten over de boppertjes, zie je.' En wéér barstte die oude graaf uit in een daverend gelach. 'Je raadt het nóóit, jongen! Je raadt het nóóit!' riep hij uit. 'De boppertjes zijn onder dienst! De minister van oorlog, die handige kerel, heeft ze op de een of andere manier een stuk laten teke nen, waarin staat, dat ze dolgraag voor een jaartje of zes in beroeps- dienst gingen! Nou vróég ik je! De boppertjes onder dienst!' 'Grutjes!' riep Roderick Reinier toen uit, 'Ma ik er dan misschien ook een pa; voor mijn compagnie hebben? Wat zAn ik ze afknoedelen! Maar dat brenj me op een idéé zeg!' Met grot fe passen liep Roderick Reinier de hain; uit en zijn vader zei verwonden 'Wat heeft die blikskaterse jonge n nou weer in de zin?' En toen ve i toonde zich een zelfde beeld als ee ij tijdje geleden. De trouwe Adriaa kwam aangelopen en ontdeed de oud graaf van jas, stok en hoofddeksé1 Smidje Verholen stond erbij te lache en iedereen vroeg zich af wat die R< derick R nu wel ging doen. Radio vandaag 3 'Als ik kinderen heb hoop ik zó ver standig te zijn ze niet achter een hek je te zetten.' Dat ik nog altijd op scherpe toon sprak kon niet geheel geweten worden aan mijn geprikkeld heid tegenover Carmel. Dit kinderach tige gesprek herinnerde me er van het begin tot het eind aan dat ik nog maar kort geleden geprobeerd had Le wis achter een hek te zetten. Ik voeg de ei aan toe: 'Bovendien is Timothy toch geen kind meer. Hoe oud is hij ook weer? Zeventien? Niet ik, maar jij toont te weinig begrip, geloof ik. Kleine kinderen worden groot.' 'Ze mogen dan groot worden, als ze me maar niet de rug toekeren. Mijn kleine jongen, het is net of hij giste ren nog 'Wanneer mag hij komen van zijn va der?' 'Wanneer hij maar wil. En natuurlijk staat hij te springen om te gaan.' Ze vervolgde op wrevelige toon, die mijn niet gespeeld voorkwam: 'Eigenlijk kan het mij helemaal niet schelen dat hij gaat. Als hij maar niet denkt dat hij dat aan Graham te danken heeft.' Ik telde tot tien en zei toen vriende lijk: 'Laat hem dan meteen vertrek ken, zodat hij het gevoel krijgt dat hij het aan jou te danken heeft.' 'Dat zou ik natuurlijk kunnen doen, als ik maar...' Aan haar oogopslag zag ik dat ze naar woorden zocht, maar ik wist niet waar ze heen wilde. Ze friemelde weer met haar hand aan haar jurk, deze keer echter niet ter hoogte van haar hart, maar in de buurt van de diamanten broche, die ze eens ooit als pleister op de wonde van Graham had gekregen. Dan ging ze op geheel andere loon verder: "Als het erop aankomt Vanessa, weet ik zeker dat jij gelijk hebt. Ik behoor hem te laten gaan. Ik moet nu een maal onder ogen zien dat kleine kin deren groot worden, en dat je eigen gevoelens van ondergeschikt belang zijn. Tenslotte moeten zij hun eigen leven leven.' Ik wachtte. Als de voortekenen me niet bedrogen, moest het nu komen. 'Vanessa?' 'Ja?' Ze prikte haar vinger aan de broche, gooide er een woord uit, waarvan ik nooit gedacht had dat het in het voca bulaire van een generatiegenote van mijn moeder voorkwam, bevlekte met haar bebloede vinger het tafelkleed en keek me toen aan met een vastbe raden blik, die niet geheel paste bij de smekende klank waarmee ze zei: Ik heb me afgevraagd of jij me niet zou kunnen helpen.' 'Ik? Hoe dan?' 'Echt. ik ben het helemaal met je eens en eigenlijk zou het me ook wel goed uitkomen als Timmy een tijdje weg was. Ik zou hem werkelijk graag laten gaan. maar hij is nog zo jong voor zijn leeftijd. Hij is nog nooit van huis geweest, behalve een keer naar een schoolkamp, maar dat is hiermee niet te vergelijken. Zelf kan ik niet met hem mee, ik zou tegen een ont moeting met Graham niet opgewassen zijnIk wil daarmee niet zeggen dat ik me niet vrijwillig zou willen opofferen voor Timmy. Ik heb het hem voorgesteld, maar hij heeft me op een nogal lompe manier duidelijk gemaakt dat hij daar niets van wil weten. Bovendien, als zij met zijn tweetjes op willen trekken zit ik al leen, en ik heb nu eenmaal een hekel aan het buitenland. Je voelt je er zo onbehaaglijk en tot overmaat van ramp spreekt geen mens er Engels, je kunt je helemaal niet verstaanbaar maken nee, ik wil niet hebben dat dat kind alleen naar het buitenland gaat. Daarom heb ik aan jou gedacht.' Ik staarde haar aan. 'Nou begrijp ik je niet, geloof ik.' 'Toch is het heel eenvoudig. Ik wist dat Lewis en jij van plan waren deze maand op vakantie te gaan, maar toen kwam die zakenreis er tussen Omdat ze Carmel heette kon ze niet nalaten mij. zelfs nu ze iets van me nodig had, een hatelijk nieuwsgierige blik toe te werpen'Ik dacht dat je je misschien later bij hem zou voe gen. Als dat het geval is, kunnen Timmy en jij samen reizen. Alles zou dan opgelost zijn, nietwaar?' 'Ik kan je nog niet volgen. Als Gra ham in Wenen zit, begrijp ik niet 'De zaak is dat ik dan het veilige ge voel zou hebben dat jij een oogje in het zeil hield. Je weet niet hoeveel dat voor mij zou betekenen. Ik bedoel dat ik he.n niet zomaar zonder meer wil laten gaan, terwijl ik helemaal in het ongewisse verkeer over zijn doen en laten, want schrijven zal hij niet; je weet hoe jongens zijn, maar als ik wist dat Lewis en jij in de buurt wa ren ik bedoel Lewis zal zijn weg nu wel weten te vinden in het buiten land. en hij zal toch ook wel van de hele geschiedenis op de hoogte zijn, vermoed ik?' Die laatste opmerking kwam er nogal onzeker uit. De gedachte aan Lewis vervulde me juist toen met wrevel, maar ik verdedigde hem automatisch. 'Uiteraard. Maar ik ben bang dat ik toch niet met Tim mee kanNee, Carmel, echt niet. Als ik naar Wenen op vakantie ging zou het niet zoveel moeite zijn, maar we gaan naar Italië, en bovendien 'Maar je kunt je toch alvast in Wenen bij hem voegen. Dat zou veel leuker zijn; het zou trouwens ook de vakan tiedagen die je neus zijn voorbijge gaan, goedmaken.' Ik staarde haar aan. 'Me in Wenen bij hem voegen? Maarwat wil je daarmee zeggen? Dat kan ik toch nau welijks van Lewis vergen 'Je denkt natuurlijk aan het reisgeld, schat.' zei Carmel. "Van het ogenblik af dat ik op het idee kwam Timmy door jou te laten vergezellen, stond het voor mij vast dat ik alle onkosten zou betalen.' Ik antwoordde enigszins scherp: 'Be dankt, maar daar kan ik zelf ook wel voor zorgen.' (wordt vervolgd) HILVERSUM I VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendg-ymn. 7.20 (S> Spitsuur A'dam. <7.23-7.30 V.d. voor- pag.). VPRO: 7.34 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen v.d. dag. 8.23 (S) Spitsuur A'dam verv. 9.15 (S) Muz. voor luiste raars 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 9.50 (S) Muz. voor luisteraars - verv. 11.00 Nws. 11.03 IS) Klass. en mod. kamermuz. NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO: 12.13 VPRO-maandag: luchtig tussen-de-middag- magaz. 13.00 Nws. 13.11 Vandaag dit, mor- gen dat. 13.20 (S) VPRO-maandag-muz. AVRO: 14.4-5 (S) Met het oog op luisteren: muz.progr. 13.35 Voordracht. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 Poplepel: kinderen draaien hun eigen platen. 16.30 <S) Mlkadoo- toernee: kinderraagazine. 17.55 M«d. AVRO: 18.00 Nws. 18 11 Radiojournaal. 18.21 iS) Jazz Spectrum. PP: 19.00 Uitz. v.d. B.P. NOS: 19.10 <S) Harm, en Fanf. In Ne- derl. en Eur. 19.30 Muzlbas: progr. over het muz.onderwijs aan de basis. 20.00 Komt U maar act. progr. met gesprekken, telef. re- acties en lichte gramm.muz. 21.45 Uitgebr. rep 22.15 Voor blinden en slechtzienden. 22.25 Bond zonder Naam. NOS: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 <S) Hobbyscoop - popul. progr. over electronica. 23.20 (Si NOS-Jazz - Jazz in aktie. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: pro gr. overz. 8.00 Te Deum laudamus. 8.24 Op de man af: evangel, comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.38 Gymn. v.d. hutsvr. 8.45 <S) Plein publ.: maandagmorgen met mensen en muz.. met 10.30 Nws. 11.00 <S) V.d. kleuters. 11.15 fS> Zilver-praat. 11.55 Med. 12.00 (Si De Kl- lima Hawaitans Show. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 CS) Hier en nu. 12.50 Ml- Icro: aandacht v.h. Christel, organisatieleven. 13.00 (S) Bandstand. 13.15 (S) Operafragm. 14.05 Schoolradio: 14.30 Laterra magica - ka- leldoscoop van muzikale vormen ln de loop v.d. tijd. 15.00 Herv. mlddagdst. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6: maarfdagmiddagmagazine met 16.30 <S) Hier en nu. 16.50 Pleister plaats: toerisme .en recreatie. 17.20 Over- heidsvoorl.: Het gebruik v.h. Nederl. onder Sur. en Ant. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Corner. 18 19 Uitz. van D'66. 18.30 Nws. 18.41 Toe licht. bij het nws. 18.48 (S) Met uw instem ming: geestelijke liederen met toelicht. 19.00 Filter: jongerenprogr. 19.30 Literama: kron- over boeken, schrijvers en toneel. 20 00 Nws. 20.05 Avond so verdenk. 20.15 (S) Utr. Symf. Ork., Toonkunstkoor Utr. en zangsolisten: klass. muz. 21.05 Mensen moeten sterven om dat ze anders te oud worden, hoorspel. 22.30 (S) De komponist v.d. maand. 23.00 Theolog. etherleergang. 23.35 (S) Sopraan en piano: mod. liederen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III KRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Vroeg op. (8.00 Nws.) 9.00 Nws. 9.03 Uit de lucht gegrepen. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 (S) Van twaalf tot 1 pauzeprogr. met 13.00 Nws en 13.03 Radi 17, maar TROS: 14.00 Nws. 14.03 Van twi tot drie op III. 15.00 Nws. 15.03 Hugo va a Gelderen Show, incl. de nationale tip-twi tig. (16.00 en 17.00 Nws.) 11! NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet et AVRO: 19.00 Nws. 19.02 (S) Nederland-n stop. 20.00 Nws. 20.02 Radiojournaal. 20. SC Take the S-traln. 21.00 Nws. 21.02 Negen-uu show. 22.00 Nws. 22.02 (S) Superclean Dr ammachine. 22.55 Med. 23.00 Nws. 23.02 (S Vanavond laat. 24.00 Nws. 0.02 Radiojou naai. 0.05 Droom-top-tlen. 0.55 Nws. 1. I| Muz. met Meta. 2.00 Continu de nacht doo 5.00-7.00 Voor dag en dauw de mist in. BELGIE 324 m NED. 12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.08 Landli ej kron. 12.15 Lichte muz. 12.50 Buitenl. pers )te verz. 13.00 Nws. act., weerber. en schoui burgprogr.'s. Aansl.: Lichte muz. 14.00 Nw 1 1 14.03 Schoolradio. (15.00-15.03 Nws). Nws en beursber. 16.10 Amusem.muz. Nws en med. 17.10 Lichte ork.muz. 17.1 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.28 Pas.'Ie desportber. 18 EO Protest, uitz. 18.45 Spor nt magazine. 18.55 Ta°'—"rvl"'- ,0 muz. 19.00 Nws, aot.1 muz. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Openlig kunstbezit. 20.00 Gevar. progT. met 20.30 I n terair progr. 21.00 Nws. 21.05 Licht pro* 22.00 Nws en loterijuitsl. 22.15 Lichte mu en 23.00 Nws. 23 05 Lichte muz. 23.40-23. Nws. TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 10.45-12.00 Schooltelevisie NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 't Ziekenhuis NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Alexander de Tweede (2) 21.35 M.A.S.H.: de Ijzer vreter - satyrische comedyserie 22.00 Televizier Magazine NOS 22.50 Journaal TELEAC 22.55 Dammdn NEDERLAND II NOS 18.45 T-ta-tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 In de soete suiker- bol 19.10 Vis 19.30 Follyfoot NOS 20.00 Journaal NCRV 20.21 Boerin in Frankrijk (1) 21.20 Hier en Nu 22.00 De Avonturier: Bradley slaat toe 22.25 Koorzang: geeste lijke liederen NOS 22.35 Journaal DUITSLAND II 17.00 Journaal en akt. 17.10 Kara Nemsi. 17.45 Akt. en muz. 18.25 Tekenfilm. 19.00 Journaal en 19.30 Alles Gute. 20.15 Inf. progr. 21.00 Jour naal. 21.15 Der alte Mann und das Kind. 22.45 Journaal en akt. DUITSLAND III NDR 18.00 Sesamstrasse (108). 18.30 Zum Lemen 1st es nicht zu spat (3). 19.00 Vom richtigen Essen (3). 19.30 Am See der Haubentaucher. 20 00 Journaal en weerber. 20.15 Berliner Werkstatt: 20.15 Theater muss leuchten. 21.1 Llteratur und Film: vier films. BELGIE FRANS 14.00. 14 30 en 15.00 Schooltelevisie. 18.05 Journaal. 18.10 Kinderprogr. 18 5 oo V.d. vrouw. 19.00 Interview. 19.30 Spor'. 19.45 Journaal 20.15 Elisabeth R. 21.45 Mui le progr. 2240 Journaal. Wim Zaal, De Nederlandse fascisten. Uitg. Wetenschappelijke Uitgeverij B.V., ingenaaid 228 pagina's 22,50. Wim Zaal heeft een fijne neus voor het bizarre, het buitennissige; of dat nu in de literatuur is (hij schreef eerder 'Nooit van gehoord' over eens beroemde maar nu vergeten boeken of figuren uit de Nederlandse litera tuur) of in de cultuurgeschiedenis. 'Vloekjes bij de thee' een amusant anecdotisch boek over de negentien de eeuw. Het is- duidelijk: iemand met een der gelijke belangstelling heeft de neiging tot afstand nemen; zal zich niet licht opwinden, ook niet als het om ernsti ge zaken gaat Het fascisme is stellig een ernstige zaak. Vooral wij, met on ze wijsheid achteraf, kunnen er over meepraten. Is het nu Wim Zaal kwalijk te nemen dat hij op een wat lacherige en ginne- gapperige toon over de randverschijn selen van het Nederlandse fascisme schrijft? Of doet Zaal dat eigenlijk wel? Is hij in feite niet bloedserieus (immers: hij heeft de jaren dertig lid niet bewust meegemaakt, maar na d .d< oorlog nog wel actief met de nabloede van het fascisme meegedaan) en zijnle de feiten zelf, hoe ook gepresenteerd e' lachwekkend? Het doet er niet zoveel toe, maar la ten we het maar op het laatste hou den. Geen van die groepjes geei van die aartsindividualisten heeft op zichzélf ookt iets betekend en d( geschiedenis heeft echt niet de ademr;' ingehouden toen zij actief waren Maar dat laatste is natuurlijk geei reden om geen historische studie ovei101 die verschijnselen te schrijven en op'!" de markt te brengen. j® Wim Zaals boek is amusant en als il- lustratie van de randverschijnselen1 rondom de hoofdstroom van d« P Nederlandse NSB historisch waardeen vol. Vervelend is hoogstens dat dit boek over een randverschijnsel er nor eens aan herinnert dat het boek ovei de hoofdstroom nog steeds niel geschreven is. Maar dat aan Wim Zaal Sc te verwijten is onzin. Een waarschuwing tot slot: lezers die 5tl het pocketboek 'De Hersteller' van e Wim Zaal (een uitgave van Ambo uit 1966) in de boekenkast hebben staan, hoeven na het lezen van deze aankon diging niet direct naar de boekhandel te snellen. Het gaat in feite om het zelfde boek. De verschillen zijn alleen van belang voor lezers die feiten met een vergrootglas te lijf gaan. J.K. di

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 4