Van God ^esproken Studentenpredik ant M. A. Krop overleden lllSlllSill Vandaag Trouw K wartot nu in de boekhandel het nieuwe boek van dokter P. J. F. Dupuis Geniet het leven man, vrouw en seksualiteit gebonden 16,50 uitgave Ten Have Staatssecretaris voorstellen voor scheepvaartpolitiek Volgende week verschijnt Prijs 14,75 Televisieportret prof. Berkhouwer Opschorting hulp aan Chili geen 'strafmaatregel' Beroepingswerk Nieuwe boeken TROUW/KWARTET VRIJDAG 5 OKTOBER 1973 KERK/BIXN'E\JjAl\D T2/K2' ®C OH, DE BERKOUWER-CHURCHES door A. J. Klei ln de jaren dat de gereformeerden nog geen lid waren van de wereldraad van kerken maar toch kans zagen zich te doen afvaardigen naar internationale congressen in ook naar toeristische maatstaven gemeten aantrekkelijke oorden. in die jaren maakte ik ten gerieve van dit blad een calvinistisch getinte conferentie conferentie mee, waarop uit ons land hervormden en gereformeerden rondliepen. Een buitenlandse collega wilde van mij weten hoe het zat met de kerkelijke komaf van de Nederlandse delegatie. Dapper begon ik uit te leggen dat ze weliswaar allemaal 'reformed' waren, maar dat sommigen lid van de vaderlandse kerk waren, Dutch reformed, you know, en dat de anderen bij een kerk hoorden, die in de vorige eeuw ontstond vanwege de 'liberals' inMaar ik hoefde niet verder, mijn collega knikte begrijpend cn zei: oh, de Berkouwer-churches Deze aanduiding typeert naar mijn smaak heel duidelijk de plaats en de betekenis van prof. dr. G. C. Berkouwer, de dogmaticus van de Vrije Universiteit in Amsterdam, die volgende week vrijdag afscheid neemt wegens emeritering. Want met 'Berkouwer-kerken' is zowel gezegd dat hij een internationaal bekende theoloog is als dat hij goed vastgebakken zit aan de gereformeerde kerken in ons land. En dat klopt: professor Berkouwer kwam bij Barth en de paus over de vloer èn moest komen opdraven zo gauw er iets heel belangrijks aan de hand was op de gereformeerde synode. Ik wou maar zeggen dat zijn internationale oriëntatie nooit in mindering is gekomen op zijn betrokkenheid met alles wat in zijn eigen kerk gaande is. Professor Berkouwer was (en is natuurlijk nog en zal ook wel blijven) een, wat je noemt, prominente figuur in de gereformeerde kerken. Net als zijn Kamper collega Herman Ridderbos, die ik hier met opzet noem omdat deze eveneens geacht wordt synodale hoogtepunten mee te maken. De binding aan de Asser leeruitspraak werd niet losgelaten dan nadat beide hooggeleerden hun verhaal voor de synode hadden gehouden. Maar wat een verschil tussen deze twee. Professor Ridderbos banjert met losse tred door de gereformeerde tuin, kwinkslagen met een duidelijk waarneembare ernstige ondergrond uitdelend, en geen onkruidje ontvliedt zijn oog. Hij heeft een probaat bestrijdingsmiddel: een artikel in het Gereformeerd Weekblad. Ook professor Berkouwer loopt in deze tuin, maar zijn tred is minder zwierig en zijn blik vager. Dat komt omdat hij nogal eens over de heg heenkijkt naar wat ginds, ver weg, gebeurt. Ik denk dat hij dat veel spannender vindt dan wat om hem heen woelt, in elk geval probeert hij met dat wat hij in de verte waarneemt de dingen dichtbij kleur en diepte te geven. Dit laat zich aardig illustreren met het boek dat professor Berkouwer over de verontrusting schreef. Daarin probeert hij het verschijnsel van en de discussie over de verontrusting uit de provinciale sfeer te halen (geen wonder dat er een Duitse Prof. dr. G. C. Berkouwer vertaling kon komen) en zo kom je warempel op een gegeven moment iemand als Rahner tegen. Prachtig natuurlijk, maar geen voer voor opgewonden debatten, want wat moet je ermee aan als iemand riept: 'Ja maar Rahner zegtWat heb je nou met zo'n vreemde roomse meneer te maken? Hiermee is vooral niet beweerd dat de geschriften van professor Berkouwer boven de hoofden van de gereformeerde mensen heen zweven; wel wil ik vaststellen dat hij niet de slagvaardige kerkpoliticus is: eerder staat hij, luisterend naar wat elders gezegd wordt en geschiedt, zich af te vragen of hij misschien daarmee het eigene kan dienen en voorthelpen. Ligt hier misschien een verklaring voor het althans voor mij raadselachtige feit, dat professor Berkouwer de synode presideerde welke de besluiten nam die hebben geleid tot het ontstaan van afzonderlijke vrijgemaakte gereformeerde kerken? Zag hij. bredere samenhangen zoekend, de akelige consequentie van een kerkscheuring, die toch voor de deur lag, over het hoofd? Prof. dr. E. L. Smelik heeft eens, in het boekje 'De kogel door de kerk', wat knorrig opgemerkt dat zijn college Berkouwer nu wel oecumenisch deed met Rome, maar dat-ie toen toch maar enzovoort. Dit lijkt me onbillijk. Je moet iemand niet met zijn verleden voor de voeten Idpen, temeer niet als je merkt dat de betrokkene dat verleden niet wegpraat of zo, maar er eerder zelf verlegen tegen aankijkt En dit is naar mijn mening bij professor Berkouwer het geval. In een onlangs uitgezonden radiogesprek vroeg NCRV's Wim Jansen naar deze kwestie. De antwoorden van professor Berkouwer waren niet ontwijkend, wel mistig: hij zat er duidelijk zelf mee. Dit zijn zo maar wat overpeinzingen van een theologische leek, die niet in staat is de wetenschappelijke verdiensten van de scheidende hoogleraar te beoordelen, maar graag op het gezag van deskundigen aanneemt dat deze groot zijn. In mijn kast staat een aantal delen van de dogmatische studiën van professor Berkouwer, me eens hartelijk aangeboden door iemand die kleiner ging wonen. Ik zou jokken wanneer ik beweerde dat ik daarin telkens met rooie oortjes zit te lezen, maar daar staat weer tegenover dat professor Berkouwer en ik ooit samen vaststelden dat je alle detective verhalen van Agatha Christie meer dan eenmaal kon lezen behalve 'De moord op Roger Ackroyd', omdat je nooit vergeet dat de ik-figuur de dader is. In de krant van morgen publiceren wij een brief die professor Berkouwers bekendste leerling, prof. dr. H. M. Kuitert, aan hem schreef nu de theologische faculteit van de VU het voor het eerst sinds 1940 zonder Berkouwer moet doen. Mensen die afscheid van professor Berkouwer willen nemen, dienen vrijdag de 12e oktober koers te zetten naar de aula in het nieuwe hoofdgebouw van de VU aan de Boelelaan in Amsterdam- Buitenveldert. Daar begint om half vier het afscheidscollege, dat gevolgd wordt door een receptie. Tot slot een paar cijfers. Toen professor Berkouwer in '40 naar de VU kwam, waren er acht hoogleraren in de theologie, hijzelf meegeteld, en er waren 45 theologische studenten. Nu, in 1973, bestaat de staf van de theologische faculteit uit 49 personen (professoren, lectoren, docenten), die in de weer zijn voor 412 theologische studenten, onder wie 51 eerstejaars. Bij professor Berkouwer zijn 42 theologen gepromoveerd en er zijn nog 10 theologische doctorandi bezig, onder zijn leiding een proefschrift te voltooien. rechts is de vloek van een volk. Ge tuige de kansen, die de fascisten in Chili hebben. De C.D. als de grootste oppositiepartij in Chili had prachtige kansen gehad zich solidair te verkla ren met de onderdrukten in hun land, door ongenuanceerd de zijde van Allende te kiezen. Dan had de ge rechtigheid. wat een bekende term voor de C.D. behoort te zijn een kans gehad in Chili. Maar nee. door hun halfslachtige houding kregen de fa scisten een kans. En de C.D. in Ne derland betuigen zich solidair met hun geestverwanten in Chili. Middelburg W. v.d. Heide Solidariteit (8) De redactie betiuudt zich het recht vour ons ter upnume in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI) p-i- blikaiie wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan bet secretariaat houfdredactlo Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Aardgas (2) Eindelijk hebben we in ons land een vrij 'schone' energiebron gevonden, waarvoor de arbeiders niet hele dagen als mollen onder de grond hoeven te wroeten. Bovendien is het vrij goed koop. Nu moeten we zo erg nodig dit gas goedkoop wegdoen naar andere landen en zelf ons eigen gas duur gaan betalen. In de olielanden komt de opbrengst van de olie ten goede aan slechts enkele rijkbedeelden. Wij hebben daar de mond en de krant vol van. Het is al meer gezegd, de prijzen mogen niet omhoog, maar de over heidsbedrijven doen het zelf wel, en met zéér grote percentages. Hardenberg K. Snieder Solidariteit (7) Het eeuwige getwijfel van de Chris ten-Democraten (C.D.) tussen links en De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol. Den Haag. dr. E. Bleumink. Paters- wolde; mr. G, C. van Dam. Nootdorp: W. A. Fibbe, Rot- lerdam: J. Lanser. Utrecht: drs. J. W. de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek. Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam: H. A. de Boer, IJmui- den: Th. Brouwer, Assen: mr. dr. J. Donner, Den Haag. J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. T. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen. Delft: mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten: mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters. Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man. Den Haag; H. de Mooij. Rijnsburg; H. Ottevanger. Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; H. H. Wemmers. Den Haag: drs. R. Zijlstra. Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers, N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Een kop in Tr./Kwrt. (29-9): 'Christen Democraten in Chili keren zich tegen plannen junta.' Was het maar waar, dan maakte men nog iets goed van de schuld, geschreven in het bloed. Maar in werkelijkheid is het een staaltje van Machiavelliaans denken. De Chi leense christen-democraten willen weer in het zadel komen en alles en iedereen die hen daarbij tegenwerkt zal het duur bekopen. De junta zal daarbij fungeren als wegbereider. Wars van enig respect voor menselijk heid. gerechtigheid en legaliteit. De junta zal de voormalige christen-de mocraten naar een verkiezingsover winning begeleiden en in naam daar van doorgaan met moorden, martelen en het knevelen van linkse communi catiemedia, het verkrachten van de mensenrechten en de wet Dat de Ne derlandse christen-democraten dit be schamend gedraai niet willen doorzien strekt hen niet tot eer, tenzij de soli dariteitsverklaring inderdaad in pure onwetendheid is opgesteld, wat voor een politieke partij op zijn minst ook weer een blunder is. Utrecht Rob Vink Wijsbegeerte der wetsldee Donderdag 20 september traden enke le vertegenwoordigers van deze wijs begeerte op voor de EO. Hetgeen zij zeiden was naar mijn mening teleur stellend. De principiële beslissing van genoemde wijsbegeerte viel in 1944 toen de vaders van deze wijsbegeerte de hoogleraren dr. H. Dooyeweerd en dr. D. H. Th. Vollenhoven zich niet vrijmaakten van definitief bindend opgelegde kerkvergaderingsnormen van mensen. Zij kozen toen voor de revolutie. In De Reformatie van 14-5- '50 schreef Schilder, dat hij de hou ding van de Calv. wijsbegeerte funest achtte voor heel ons nationale leven. Dit is duidelijk gebleken op 20 sep tember. Genoemde wijsbegeerte heeft geen betekenis meer noch voor de kerk van de Here Jezus Christus noch voor Nederland. Het besluit van de vaders dezer wijsbegegeerte in 1944 om zich niet vrij te maken draagt een bij uitstek historisch karakter. Zij ontmanden zich toen; zij maakten zich toen impotent. Hun invloed is daar door zowel kerkelijk als politiek als naar buiten vrijwel nihil. Het resul taat van hun enorme denkarbeid werd toen een stuk voor het museum van oudheden; zeer tragisch voor hen zelf; nog veel tragischer voor de grote schare; genoemde vaders voldeden niet aan hun roeping, gezien hun ta lenten, om als leiders op te treden; zij strompelen achter Thijs Booy achter Kuitert enz. aan. Hun wijsbegeerte is gebleken te zijn een van de vele reli gies. die zich in de wereld gepresen teerd hebben. Veendam E. van Popta Slotzin troonrede (20) Om tot een bijbelse zienswijze te ko men over het gebeurde, moeten we de juiste verhoudingen zien. En dan moeten we constateren dat er hier van een omkering van feiten sprake is: de overheid heeft niet de macht over de kerk, maar zij moet ten dien ste van de kerk staan. Zij is ingesteld tot een dienende taak, nl. o.a. ervoor te zorgen dat de kerk ongehinderd het Woord kan verkondigen, zodat steeds meer mensen gaan zien wat de diepste bedoeling van hun leven op aarde is, of we dit nu willen erken nen of niet, nl. God te dienen en te eren. Dit moet ten diepste de drijf veer van al onze beslissingen zijn. Maar zodra de overheid aan haar oor spronkelijke bestemming voorbijgaat en ontaardt in een instelling ter be vordering van materiële cn sociale welvaart, kan zij inderdaad beter geen vrome leuzen gebruiken. Niettemin is dit een verontrustend teken! Wageningen Slotzin troonrede (21) Dankbaar ben ik dat men eiindelijk zo eerlijk is geweest Gods naam niet meer als sluitstuk te gebruiken. Dus naar ik meen, ijdel te gebruiken. La ten wij allen die zo naar Gods zegen verlangen daar persoonlijk dagelijks om vragen. Dan zullen we milder gaan worden in ons oordeel over an deren en scherper gaan letten op ons zelf. Dan zullen we er zeker minder op gebrand zijn anderen naar beneden te halen door ons gepraat en ge schrijf. Driebergen H. A. Kijne Verontrust (2) Zoals in Trouw van 28-9 dhr H. Stok als lid van de ARP blijk geeft van zijn politieke verontrusting, zijn er duizenden AR-leden en kiezers die het niet meer eens kunnen zijn met de steeds meer naar links koersende poli tiek van de ARP, in 't bijzonder in de meerderheid van partijbestuur en fractie. Het zgn. Clir. Dem. Appèl waaraan ook door partijraad in meer derheid op advies van partijbestuur steun en medewerking tot eventuele fusie is toegezegd, zij het momenteel nog een samenwerking met de KVP en CHU. Dit blijkt niet te verwezen lijken. gezien de principiële bezwaren bij vele leden van AR en CHU op ba sis van hun partijbeginselprograms. Om nu aan de verontrusting van le den zoals door dhr. Stok is vermeld tegemoet te komen, zou een samen bundeling van al deze leden, welke trouw wensen te blijven aan het be ginselprogram, noodzakelijk zijn. Hiertoe bestaat de mogelijkheid door zich aan te sluiten bij de AR ge spreksgroep (adres; Stadionkade 112, Amsterdam) welke reeds enige hon derden leden telt van de duizenden AR-leden die helaas niet meer ak koord kunnen gaan met het beleid zo als dit momenteel door de meerder heid van ARP-bestuur- en fractie wordt geleid. Wageningen W. Berghuis Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Op 60-jarige leeftijd is overleden de hervormde studentenpredikant ds. M. A. Krop. De begrafenis geschiedt zater dag in stilte na een rouwdienst in de Nieuwe Kerk. waarin drs. R. Hensen voorgaat. Zeer onlangs werd het 25-jarig be staan van het door ds. Krop opge bouwde Groningse studentenpastoraat gevierd. Kort voor deze viering was hij uit het ziekenhuis ontslagen. Ds. Krop verwekte enkele malen op schudding door afwijkende meningen. Zo werd hij in 1957 ontslagen uit zijn parttime-functie als leraar godsdienst onderwijs aan de tweede christelijke HBS te Groningen, omdat hij in een radiopreek over 'In Gods nabijheid wordt gedanst' betoogd had, dat de kerkelijke afweerhouding tegenover de tons niet bijbels^, omdat zij de beteFenfs van het Rchaam miskent. 'Enkele jaren later werd op genoemde school gedanst, zonder enig commen taar met betrekking tot het gedane vonnis', merkte ds. Krop op in de zo juist verschenen bundel 'Studenten pastoraat na 25 jaar'. In 1969 en 1971 baarde hij opzien door zijn stellingname rondom de the ologische vragen van dood en leven in enkele IKOR-uitzendingen. Er volgde een officiële synodale verklaring, waarin zijn zienswijze weersproken werd. 'Na enige tijd van stilzwijgen komen nu de verzoeken om dit onder werp als nieuw te bespreken Onze huidige cultuursituatie vraagt om een nieuw doordachte doodsleer, die ruimte geeft aan een verscheiden heid in beleving, die voor elk mens verschillend is ook in de eigen levens momenten', aldus ds. Krop, die over deze beide voorvallen ook nog schreef: 'In het pastoraat blijkt de noodzaak van de afwijkende mening, omdat anders de aandacht voor men sen zal vervagen en een institutionair verstijvingsproces op gang komt'. Rechts Nu blijkt, dat het de CHU ernst is om zich te verzetten tegen de regering Den Uyl, nu komt er één zaak duide lijk uit de doeken: in de naaste toe komst zal de scheidslijn van christelijk- rechts en christelijk-links niet meer dwars door de confessionele partijen heen lopen, maar krijgen we een mar kanter makering dankzij de opstelling van de kleinste van de drie voornoem de partijen: de CHU. Wie rechts wil kan nu keuze maken, wie anders wil kan nog nader kiezen. Fractie-voorzit ter Aantjes van de ARP koestert nog één hoop: dat de CHU te gouverne menteel zal blijken om pittig in de oppositie te gaan alsof verzet on der bepaalde omstandigheden geen blijk van regeerbeleid zou kunnen zijn Christelijk Nederland let op Uw saeck: het traditionele hervormd en dus CHU, gereformeerd en daarom AR en rk cn dus KVP, waaraan de laatste jaren reeds geknabbeld wordt, zal snel doorkruist worden door de naakte feiten. En de CHU zal het dan in positieve zin op haar conto mogen schrijven hier het initiatief te hebben genomen. Zwanenburg T. Koops (ADVERTENTIE) Bekering Wat hij betekende als studentenpredi kant in Groningen, komt duidelijk uit in genoemde bundel, die als liber amicorum voor ds. Krop is opgezet. Daar in valt enkele malen de term 'de theologie van de Kraneweg" (waar de studentenpastorie gevestigd is). Drs. R. Hensen schreef, dat deze theo logie in feite één brandpunt heeft. 'Ik bedoel het begrip bekering. Col. Krop merkt herhaaldelijk op dat het studen tenpastoraat geen vormingswerk is. Hij bedoelt daarmee zijn interpre- tentie laat ik voor wat zij is dat in het pastoraat het gezag van een be vrijdend woord mee mag klinken, dat tot een beslissing roept. Of anders: men moet elkaar duidelijk kunnen maken dat de bijbelse verhalen een inzicht oproepen, waarop bekering, omdenken, een ontische verandering, het antwoord is. In het Groninger Kerkblad van 20 november 1958 zegt coll. Krop het zo: 'De bijbelse verkon diging is dat de mens zich nergens aan mag vasthouden omdat hij vastge houden wordt'. Elders (Woord en Dienst, februari 1957): 'Bekering bete kent dat de mens zich in geen enkel schema laat vastleggen, maar voortdu rend nieuwe wegen zoekt die de le venden in slaat stellen God te loven'. Nog weer anders in de vaak gebruikte formulering: 'Bekering betekent dat men het beeld dat men gebruikt, weer vermag los te laten, dat men de motieven van het eigen hart leert wantrouwen en zo mild wordt voor anderen'. En nog een citaat uit het artikel van drs. Hensen: 'Bekering in de woorden van coll. Krop is de verwerking van dat atheïsme dat de destructie van een beeldvorming is waarin een ar chaïsch en door angst gedreven bele ven zich uitdrukt. Het idool bv. van een hemelse vader zal moeten worden verlaten dat vergt een omdenken. een bevrijding van regressieve denk kaders opdat wellicht het vader beeld opnieuw als gelijkenis kan wor den verstaan, en wel als een uittocht uit het lot naar een scheppend leven, waarin de mens een sleutelpositie in neemt'. Ds. Krop was voor hij in 1942 naar Groningen kwam. predikant in Tricht Ds. M. A. Krop en in Geldermalsen. Hij publiceerde veel en bekleedde tal van functies. Zo maakte hij een aantal jaren deel uit van het breed moderamen van de her vormde synode. Door zijn overlijden zit het Groninger studentenpastoraat straks geheel zon der predikanten. Onlangs vertrok ds. W, van der Wolk naar Heemstede, terwijl ds. Tj. Bijlsma een functie bij het Nederlands bijbelgenootschap aan vaardde. Alleen mej. H. G. van der Waals is nog over, maar zij heeft een beroep naar Engwierum aangenomen. Studentenpastoraat na 25 jaar, is te bestellen door 12.50 te storen op gi rorekening 2824750 t.n.v. penning meester commissie 25 jaar studenten pastoraat, Groningen. LONDEN —Staatssecretaris Van Huiten van Verkeer en Waterstaat heeft in Londen op een conferentie van ministers van scheepvaart uit een aantal Westeuropese landen en Japan voorstellen gedaan voor een nieuwe scheepvaartpolitiek. Op deze bijeenkomst, van de Consul tative Shipping Group (CSG) legde de staatssecretaris, samen met zijn Zweedse ambtgenoot, een uit zes pun ten bestaand voorstel voor waarin en kele principes van deze politiek won den weergegeven: Regeringen van lid staten van de CSG dienen zich te blij ven inzetten voor het bevorderen van een vrij (internationaal) scheepvaart verkeer maar dienen tevens te erken nen dat, ter uitvoering van de beslui ten van Tokio inzake vlagdiscrimina- tie, in sommige gevallen een redelijk vervoersaandeel kan worden toege staan aan de koopvaardij van een ont wikkelingsland; Teneinde de omvang van het gebied van vrijheid van han del en scheepvaart vast te stellen, zul len CSG-landen bereid moeten zijn te onderhandelen met landen die zich niet houden aan het beginsel van vrij scheepvaartverkeer. In een nadere verklaring van het Ne derlandse standpunt legde de staatsse cretaris de nadruk op de noodzaak van een grotere bemoeienis van de CSG-regeringen met de zeescheep vaart. De bedoeling is dat de regeringen in de toekomst mede namens het be drijfsleven met andere staten kunnen onderhandelen en overeenkomsten kunnen afsluiten die bindend aan het bedrijfsleven kunnen worden opge legd en waarvan de naleving kan wor den afgedwongen. Een bloemlezing uit het oude testament in chronologische volgorde samengesteld door ds. Jörg Zink. In eigentijds Nederlands. Aangevuld met delen uit de apocriefen en de rollen van de Dode Zee. Een belangrijk hulpmiddel voor het verstaan van de bijbel. Weer een uitgave van het Nederlands Bijbelgenootschap. Verkrijgbaar bij de boekhandel of door overmaking van 16,25 (prijs plus verzendkosten) op giro 63 63 5 van het NBG te Haarlem met vermelding 'Van God gesproken'. UNIE-KOLLEKTE HILVERSUM Zondag zendt Ikor/CVK een televisieportret uit over prof. Berkouwer. Het portret is samengesteld door Leonie van Bladel. Redactie: Ben van Kaam en dr. G. N. Lammens. Camera: Jan Schdper, me dewerkers: Christine, van Roon en Klaas Geerts. De film duurt veertig minuten en wordt uitgezonden om 5 uur via Nederland 1. Van een verslaggever DEN HAAG Het opschorten van de ontwikkelingshulp aan Chili is geen strafmaatregel. Het besluit tot bevriezing van de hulp is genomen, omdat de verwarde toestand in Chili het onmogelijk maakt te beoordelen of de Nederlandse hulp nog ten goede zou komen aan wat de bedoeling is: het ontwikkelingsproces van dat land. Dit wordt gezegd in het blad van het ministerie van buitenlandse zaken over de ontwikkelingssamenwerking, getiteld 'Internationale samenwerkin- Er wordt aan herinnerd dat op een later tijdstip, als de toestand in Chili zal zijn opgehelderd, opnieuw beke ken zal worden, of de hulp dan kan worden hervat. Ten tijde van de staatsgreep in Chili was slechts één Nederlanids-Chileens hulpproject im uitvoering, en wel op het gebied van de teelt van sierbloe- men. Twee andere projecten, op het gebied van het havenbeheer en het opfokken van kalveren, waren juist zo goed als afgerond/ Verder verblijven op het ogenblik twee Chilenen in ons land voor een studie op het gebied van koeltechniek. ADVERTENTIE Minister van Kemenade's uitspraken over de aard van het onderwijs heb ben hier en daar nogal belangstelling gewekt. Zoals het commentaar van gisteren in ons blad stelde, heeft de oppositie zich in zijn woorden duide lijk verslikt. Men leest ze eenvoudig maar half of zonder de oppositionele bril af te zetten, want ja, je moet toch ergens aanvallen. Het commen taar van gisteren liet op evenwichtige wijze zien wat de minister in werke lijkheid gezegd had. Avro's radiojour naal bleek gistermorgen echter even eens te behoren tot de slechthoren den, in dit geval -lezenden. Bij het overzicht van de ochtendkranten kwam het commentaar van Trouw- Kwartet ter sprake en gaf de opper- knipper uit deze rubriek blijk geen hu mor te kunnen verstaan of het niet de moeite waard om een artikel dat hij aanhaalt, uit te lezen. In ieder ge val, hij citeerde alleen het eerste, iro nische stukje en vestigde daarmee de indruk alsof onze commentator het met de kritiek op de minister eens was. Over voorlichting gesproken! In tussen is ook al gebleken dat de uit haal van mevrouw Van Someren over een eventuele nieuwe schoolstrijd, door haar partij in te zetten, door haar geprojecteerde beschermelingei allerminst gewenst wordt. Het is ha; blijkbaar ontgaan dat die scholen dii zij nu ineens in gevaar ziet komei waarschijnlijk vanwege mogp,ijkj stemmenwinst in confessionele (evenals de verontwaardiging van di heer Wiegel over het gewijzigde sli van de troonrede, maar het is nauwi lijks voor te stellen dat iemand da; in trapt), ik vat mijn zin weer op: hi is haar blijkbaar ontgaan dat dii scholen al veel verder zijn. Die behi ven niet meer beschermd te wordei want die hebben zich allang open ei vrij opgesteld en houden in deze da gen een kollekte, niet ten bate vaffl zichzelf, maar ten bate van het onder wijs in ontwikkelingslanden (en ook' elders). Zij die zich zo druk makenj om de volkomen terechte uitspraken, van de minister lopen achter. En ik' denk dat de minister er goed aan zou doen, wanneer hij persoonlijk eventu- j eel zou zoeken naar de waarden, waar-1 over het gaat, dan eens de publikatiesj van de Unie School en Evangelie opL zijn departement op te vragen. Maar L ik kan me haast niet indenken dat hij[ die niet kent. f NED. IIERV. KERK Beroepen te Wouterswoude: T. d< Jong te Nieuw-Lekkerland; te Wer kendam: G. C. Kunz te Polsbroek,A door de generale synode (luchtmacht pred.): A. de Keizer te Genderen. Intrede op 7okt. te Driebergen: J. Kortleve uit Rotterdam-Kralingen; t< Molkwerum: kand. A. P. J. van Ligtenfsi uit Utrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Hoorn: H. Favier te Zie- rikzee. Intrede te Rotterdam-IJsselmonde: B Fidder uit Appingedam; te Nijeveen: P. van Dijk uit Dirkshorn; te Delft (t.b.v. de geest, verzorging van het Bethel-ziekenhuis te Delft): Ae. v.d. Woude uit Maassluis; te Hollum: kand. W. van Dommelen uit Rotter dam; te Dordrecht (als geest, verzor ger v.h. Refaja-ziekenhuis): J. Wil schut aldaar. GEREF. KERKEN (VRIJ.) Beroepen te Axel: J. Geersing te Rou- veen. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV.) Beroepen te Heemstede-Lisse: K. H. de Groot te IJsselmuiden-Grafhorst. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 12 okt. te 's-Hertogen- bosch: drs J. H. Kruis te Zwaagwes- teinde. Claude van de Berge. Stemmen. Standaard/Moussault, Antwerpen/Am sterdam. 186 blz. prijs 11,— .Gemini Literaire Paperback. Jaap Kruithof. Op weg naar een Nobelprijs. De Clau- waert, Leuven. 267 blz. prijs 14,—. Gebonden. Twee boeken die ogenschijnlijk totaal niets met elkaar te maken hebben: de monoloog 'Stemmen' en het vele dia logen bevattende 'Op weg naar een Nobelprijs'. Het eerste erg verstild,' het tweede jongensachtig luidruchtig. Er is echter een belangrijke overeen komst: beide boeken zijn zo vervelend dat ik ze niet heb kunnen uitlezen. 'Op weg naar een Nobelprijs' deed mij voortdurend denken aan een ama- teurtoneelstuk waarin de humor ont breekt: een middelmatige vierhoeks verhouding op minder dan middelma tige wijze verteld. Enkele droompas- sages doen de lezer vermoeden dat Kruithof ooit nog eens een beter boek zal schrijven dan dit, met een minder pretentieuze titel. 'Stemmen' deed mij nergens aan denken: het boek is een mistbank waarachter niets verborgen is. Claude van de Berge zadelt de lezer nu al voor de derde keer op met vaag, mo notoon, oninteressant geabstraheer: de pseudo-diepzinnige flauwekul van het niets. Gelukkig heeft het boek een omslag die niets omtrent de inhoud verraadt. Frits Stoepman maakte een raam met uitzicht op een donkerblau we zee bij avond, donkere wolken er boven, zonneschijn langs één van de randen. Vanuit het kille binnenhuis kijkt men naar een neo-romantisch getint natuurtafereel, waarin bijna niets te zien is. Helaas zijn de 186 bladzijden die dit plaatje moeten ver antwoorden, bedrukt. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2