P0K0N
Frits doet
weer blits op zijn nieuwe fiets.
iaffa
PUUR
spr<ngt
erfris
uit!
Vrijdag Ikor-film
met vrijwilligers
De Weldoener
plantenvoedsel
wel iets beter dan de rest?,
dat weten jullie best!
'Spaanders' eerste in reeks
Griekenland
door John Rowan Wilson
TROUW KWARTET DONUTKD\G -I OKTOBER 1973
BINNENLANO/RADIO EN TV
Hoorspel-serie
voor NCRV over
Vincent van Gogh
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Vanmiddag begint
de NCRV-radio met het seriehoorspel
bestaande uit twintig delen, 'Vincent
van Gogh'. De tekst is geschreven
door André Kuyten. Regisseur is Jo-
han Wolder.
Wim Ramaker, hoofd literaire sectie
van de NCRV, verzekert dat het een
erg mooie serie is» waarin hoofdzake
lijk gebruik is gemaakt van authen
tiek materiaal waaronder de brieven
van de schilder. Men is ervan afge
stapt het seriehoorspel 's avonds uit
te zenden tegenover de televisiepro
gramma's.
Het eerste deel 'de twee broers' wordt
uitgezonden omlö.33 uur op Hilver
sum 2. Iedere week zal op dezelfde
tijd een deel te beluisteren zijn.
VPRO-documentaire
over Chinese leger
HILVERSUM De derde en tevens
laatste documentaire van Roelof Kiers
over de volksrepubliek China, die
vanavond wordt uitgezonden om 21.00
uur op Nederland 2, handelt over het
volksbevrijdingsleger. Opnamen wor
den getoond van een kazerne bij
Tientsin in Noord-Oost China.
Samensteller Roelof Kiers zegt ervan:
'Het Chinese leger is ongetwijfeld
voor onze begrippen het meest alter
natieve op deze aardbol: officieren
hebben geen onderscheidingstekenen,
gesalueerd wordt er nauwelijks,
groente en ander voedsel wordt zelf
verbouwd, boeren wórden geholpen
bij de oogst, de commandant knipt
zelf de haren van zijn soldaten en de
politieke commissaris plukt meloenen.
Maar geschoten wordt er ook. want
tenslotte is de revolutie in China
voortgekomen uit de lopen van de ge
weren van ditzelfde bevrijdingsleger.
Ook deze week nog
geen nachtradio
HILVERSUM Het ziet cr naar uit,
dat deze week nog niet de nachtuit
zendingen op Hilversum 3 zullen star
ten. De besprekingen tussen de om-
roepleiding en de vakbonden zijn
dinsdagavond gestrand.
Van vakbondszijde was een tussenre-
geling voorgesteld, die zou duren tot
1 januarai. De werkgevers meende
daarentegen dat een precedent zou
worden geschapen. Men dacht daarbij
met name aan de medewerkers van de.
wereldomroep. Deze verrichten reeds
lang nachtarbeid, maar zouden buiten
de gestelde regeling vallen.
(ADVERTENTIE)
Voor groei en bloei hebben
uw planten Pokon nodig.
Ook in de winter!
Zehouden
ervan!
Elke week.
In héél 1973
geen prijsverhoging
voor Pokon en Chrysal.
Hoog in kwaliteit. Laag in prijs.
BENDIEN - NAARDEN - HOLLAND
ADVERTENTIE
MARY PERKINS
in nieuwe,
kloeke hele literfles
koel meeneem-blik
of beker
of tetrapak
V
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM - Er hebben geen be
roepsacteurs meegespeeld in de gedra
matiseerde documentaire 'Spaanders'
waarmee het Ikor morgen voor het
eerst op de vrijdagavond gaat uitzen
den. 'Vrijwillige medewerkenden'
worden ze nadrukkelijk door de Ikor-
racnsen genoemd, het woord 'ama
teurs' is uit den boze.
Dit kan al iets zeggen van de kwali
teit van het spel, want het doet nogal
echt aan. Voordeel is dat geen men
sen op het scherm komen, die in al
lerlei rollen bekendheid kregen. De
'onbekende vrijwilligers' spreken over
een materie waarin ze door hun be
roep enigszins in thuis zijn.
De samenstellers hebben bekenden
van hen eens de revue laten passeren
om te zien wie voor welke rol ge
schikt zijn. Geen audities dus. Zo
Walter Trobisch
in EO-programma
over huwelijk
HILVERSUM Een intervieuw met
Walter Trobisch, auteur van de boe
ken als 'Ik heb een meisje lief en 'ik
ben met jou getrouwd' is onderdeel
van het EO-programma, dat vanavond
wordt uitgezonden, 'huwelijken, geluk
of ellende?'
Het is het eerste in de serie thema
programma's die de EO om de zes we
ken gaat uitzenden over een actueel
onderwerp. Theologen, die meewerken
zijn: prof. dr. W. H. Velema. prof. dr.
A. A. Troost en prof. 'dr. J. Douma.
Aan de discussie o.l.v Meindert Leer
ling zullen behalve echtparen deskun
digen meewerken. In dit geval een
psychiater, socioloog, maatschappelijk
werkster en een predikant.
werd een student te Delft hoofdrol
speler - Aart Verbrugh - en ook een
emeritus-predikant burgemeester.
'Spaanders' speelt zich af in een kern
centrale. De titel is het restje van de
uitdrukking 'waar gewerkt wordt val
len spaanders' Hoofdpersoon is mede
werker, belast erop toe te zien dat de
bepalingen ten aanzien van de radio
actieve straling door iedereen stipt
wordt nageleefd.
Op zichzelf ziet hij het belang van
kernenergie in. Hij heeft niets van
een 'geëmotioneerde, ongenuanceerde,
slecht geïnformeerde aktivist'. Maar
als met een verafgoding van de kerne
nergie gevaren worden weggerede
neerd wordt Het hem teveel. Hij komt
in botsing met de leiding en hem
wordt overplaptsing aangeboden. Hij
weigert....
Achtergrond vormt een fabriek waar
van de directie medewerking verleen
de. Bij het Ikpr wil men niet zeggen
welke fabriek dat is omdat de reali
teit van deze centrale niet overeen
komt met die dn de film. Wel is het
verhaal van de .documentaire ontleend
aan een voorval, dat zich een half
jaar geleden heeft afgespeeld en in de
rubriek 'Kenmerk' naar voren kwam.
Kenmerkde informatierubriek van de
gezamenlijke kerken, zal met de film-
impressies uit Griekenland veel kij
kers de wenkbrauwen hebben doen
fronsen. Dat is toch wel de meest
voor de hand liggende reactie bij het
zien van de merkwaardige en soms
hoogst aanvechtbare vermenging van
kerk en staat in dat land. De gefilm
de verschijnselen zijn niet nieuw en
evenmin specifiek qeldend voor de
bakermat van de Europese bescha
ving. Ze zijn eeuwen oud en blijven
zich herhalenDat hebben we pas
weer kunnen lezen uit het bericht dat
de Chileense clerus üikiooit met dc
fascistische machthebbers.
Het hoeft je daarom eigenlijk niet te
verbazen dat de hoogste geestelijk
heid van Griekenland de heiligste
iconen laat kussen door dictator Papa-
dopoulus. Het windt je toch wel op,
dit heulen van de kerk met de macht.
En die arme Griekse vrouwen maar
op handen en voeten naar een bede-
vaartsplek kruipen. In de hoop dat de
moeder van Jezus een wonder zal la
ten gebeuren in het particuliere leven
Bijvoorbeeld het herstel van een voet
balknietje bij een van de echtgenoten
Het doet bijna heidens aan, deze ver
simpeling van het religieuze. De Avro
is ivoensdag begonnen met een enigs
zins pretentieuze kunstrubriek. Sa
mensteller Hank Onrust heeft gezegd
kunst en kuituur uit het isolement te
willen halen. Met andere woorden: de
kunst aan het volk te brengen. Tegen
woordig noemt men dat de democrati
sering van de kuituur. De ondertitel
'De ivoren toren' doet echter vermoe
den dat de mensen achter Avro's
kunstmagazine twijfel blijven koeste
ren. Verstandig, want met welke ru
briek dan ook is het kulturele besef
van dc Nederlandse bevolking niet op
ie vijzelen. Daarvoor moet iets meer
en dichter aan dc basis gebeuren.
Uiteraard heb ik waardering voor de
goede bedoelingen. Dit vermindert ech
ter niet mijn twijfel, of men wel de
juiste formule heeft gevonden. Ik kan
mij namelijk niet voorstellen, dat on-
ingewijden zich op slag voor de Ju
gendstil zullen gaan interesseren na op
de buis de Haagse safari langs voor
beelden van^deze stijl te hebben ge
zien. Daarvoor werd weer te veel uit
gegaan van pen zekere bekendheid met
het verschijnsel.
(ADVERTENTIE)
Gewonnen in hetBio-texVlekkenfestival.
Stuur ook 'n gqkke vlek naar postbus 8272, Amsterdam.
Spelregels op Bio-tex verpakkingen.
109
Ik probeerde nog eens Laidlaw Bar
rington te laten zien als een man
wiens fouten grotendeels uit uitvloei
sel van zijn grootheid waren. Als de
wereld nu zijn fouten zag en het
overige vergat, was dat omdat de we
reld zelf veranderd was. Wat helden
dom voor de ene generatie was. kon
voor een andere iets absurds en mis
schien zelfs kwalijks zijn.
Tk wees erop dat Barrington die bij
zondere kwetsbaarheid bezat die je
vaak vindt bij mensen die werkelijk
iets gedaan weten te krijgen. Ik ves
tigde niet alleen de aandacht op het
werk dat Barrington voor de Afrika
nen had verricht, maar ook op de ma
nier waarop hij degenen die met hem
werkten had verrijkt en geinspireerd.
Voor een geslaagd man wist Laidlaw
verrassend goed te luisteren. Toen hij
alles had aangehoord, zei hij: 'Het
heeft u werkelijk iets gedaan, hè?'
Hij was werkelijk geïnteresseerd maar
zijn opmerking remde me met een
ruk af. Het was niet mijn taak een
pleitbèzorger voor Barrington te zijn.
Ik was bijna buiten mijn boekje ge
gaan. Ik zei' 'U hebt gelijk. Misschien
heb ik te veel gezegd. De beoorde
ling ligt helemaal aan u. natuurlijk'.
'Natuurlijk'. Hij glimlachte even om
te laten merken dat hij het niet
kwaad bedoelde. 'En omdat u zich zo
veel moeite hebt getroost, zal ik open
kaart met u spelen. Het zit zo. dat we
niet met de Barrington Stichting in
zee gaan'.
Ik geloof dat ik dat eigenlijk-al van
het begin van ons gesprek af geweten
had. Ik knikte. 'Dat is uw goed recht'.
'Misschien is het een troost voor u.
maar het had niets met uw rapport te
maken'. Ik zal wel verbaasd gekeken
hebben. 'We hadden nog twee andere
mogelijkheden op het oog. Een ervan
bleek zo gunstig da: we besloten die
te nemen een maand of twee gele
den'.
Ik was even spinnijdig op hem. Al de
tijd waarin ik inlichtingen had verza
meld en omstandig mijn rapport had
opgesteld, wa., hij al van plan geweest
het te verwerpen. Waarschijnlijk had
hij zelfs een van zijn jonge assisten
ten een samenvatting ervan laten ma
ken om niets van zijn kostbare tijd te
hoeven besteden aan overtollig lezen.
Maar toen vermande ik me. Per slot
van rekening bestaat een groot deel
van het werk van een advocaat uit
het geven van raad aan mensen die
hem toch niet opvolgen cn dat waar
schijnlijk nooit van plan geweest zijn.
Zolang ze ervoor betalen, mag je niet
klagen.
Wat Laidlaw had gedaan was eigen
lijk niet van belang voor Barrington.
Zoals Sylvia zei, was zijn verhaal afge
lopen. Zijn naam kon in de toekomst
beter op hem zelf gebaseerd zijn dan
op een gebouw aan Portland Place en
een jaarlijkse transfusie van geld uit
Laidlaws koperconcessies.
Laidlaw begon me te vertellen over
het andere projekt. Hij had het over
ontsluiting van het platteland en over
de infrastructuur. Het klonk als een
concept voor een toespraak die hij
wilde houden. Ik merkte dat hij zich
nauwelijks meer van mijn aanwezig
heid bewust was. Over een paar minu
ten zou hij plotseling op zijn horloge
kijken en zich naar een andere be
spreking laten rijden, een assistent
zou een overzicht aan hem voorleggen
waarop hij ja of nee moest zeggen of
nadere gegevens vragen, en dat was
wat zijn dagen vorm gaf. Zodra hij
mijn kantoor verliet, zou de kwestie
Barrington in het archief verdwijnen
en het geld dat eraan besteed was als
aftrekpost voor de belasting worden
opgevoerd. Als iemand over een jaar
de naam Barrington noemde zou Laid
law het dossier moeten laten komen
om zich precies te herinneren waaro
ver men het had, leek het me toe.
Maar ook Barrington had in een druk
egocentrisch wereldje geleefd dat hij
zelf opgezet had. Barrington zou zo
mogelijk net zo van Laidlaw gebruik
gemaakt hebben en hem even snel
vergeten zijn als het ?r op niets was
uitgelopen.
Laidlaw hield inderdaad ineens op.
Hij zou nog contact met me opnemen
als het officiële besluit in de raad van
commissarissen gevallen was maar
dat zou niet meer dan éeta formaliteit
zijn.
'Het is jammer, zei hij. 'Heel jammer.
De stichting zal wel opgeheven moe
ten worden. Ze zitten iwaar in de
schulden'.
Ik zei dat ik hoopte dat er geen fail
lissement van zou komen.
'Nee, zover zal het denk| ik niet ko
men. Ze hebben nogal wat kostbaar
spul in de bibliotheek. Een jaar gele
den waren ze van plan dat te veilen.
Toen ze dachten dat ik misschien zou
bijspringen, hebben ze ermee ge
wacht'. Hij zweeg even, en .yroeg toen:
'Hebt u die collectie bekeken'.
'Alleen maar terloops'.
'Een paar brieven en manuscripten
moeten een aardige prijs kunnen ha
len'. Hij keek me aan alsof hij over
woog dat ik een goede raad waard
was. 'Maar die maskers zou ik laten
liggen. Ik heb mijn kunsthandelaar
ernaar laten kijken en die zegt dat ze
vals zijn. Ze zijn helemaal niet oud'.
Daar meende ik geen geslchikt ant
woord op te hebben. Ik wpchtte tot
hij afscheid nam, maar hij tyeef in dc
deur staan, nog steeds in getféins over
een kwestie die hem kennelijk dwars
zat.
'Hoe leer je die mensen nu ooit be
grijpen? zei hij. 'Heeft hij zich meer
dan dertig jaar voor die Luako's ka
pot gewerkt en alles wat hij er van
hen voor terugkrijgt is een hoopje
houtsnijwerk. En zelfs daarmee heb
ben ze hem voor de gek gehouden'.
Er was tenminste één punt waarop ik
Laidlaw kon geruststellen. .'Dat had
hij toch niet erg gevonden', zei ik.
EINDE
Nieuwe feuilleton:
Avontuur in Karinthië
Ons nieuwe vervolgverhaal, dat
met ingang van morgen in ons
dagblad verschijnt, brengt avon
tuur en grote spanning. Aan
het slot zal die spanning adem
benemend zijn. Maar iedereen
kan gerust zijn: er vallen geen
doden of gewonden.
De roman is geschreven door
Mary Stewart, een vermaard
Engels schrijfster, en getiteld
'Avontuur in Karinthië'. Bijzon
der snufje: wie van paarden
houdt kan in deze roman zijn
hart ophalen, want de beroemde
Spaanse rijschool in Wenen met
haar uniek gedresseerde Lippi-
zaner hengsten spelen er een
rol in. Over die dressuur komt
men van alles aan de weet
Hoofdpersoon in de roman is
Vanessa March, een Londense
vrouw, twee jaar gelukkig ge
trouwd. Plotseling doet ze de
merkwaardige ontdekking dat
haar man niet in Stockholm zit,
zoals hij gezegd had, maar in
Wenen. Zij er achter aan en
dan doet zij 'n hele reeks merk
waardige ontdekkingen die
haar in allerlei verwikkelingen
brengen.
Een gestolen Lippizaner hengst,
een rondreizend circus, een met
juwelen beladen zadel met ge
heimzinnige inhoud en nog veel
meer details voeren de span
ning aan het einde van het
boek ten top. In Engeland en
Amerika heeft dit boek maan
denlang op de bestsellerlijsten
gestaan.
Het boek is uitgegeven bij De
Fontein te de Bilt. De vertaling
is van J. W. J. Megens.
SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES
182 Nauwelijks was smidje Verholen
in de oude garage aangekomen of
daar zag hij al een stelletje voormali
ge boppertjes staan, Zo stonden in
een keurig rijtje opgesteld achter de
oude auto en de smid klapte haast in
elkaar van het lachen. 'Ho.gier
de hij. 'Haha.Schei uit! Hou me
vast! de boppertjes zijn soldaat!'
Dit gebulder was kennelijk teveel
voor de kleine, stevige korporaal B.
Basjes. Hij strekt ijlings een verma
nende vinger uit en riep bars: 'Sta
daar niet zo stom te ginnegappen, bur
ger! Als je hier niks te maken hebt,
verdwijn dan. Wij van het leger heb
ben vandaag deze garage gehuurd.'
'Ik .ik heb hier wel degelijk wat
te maken.lacht je smidje Verholen.
'Ik kom deze kostbare limousine ha
len. Die is van mij, zie je.' 'Pak
hem dan, vriendlief.' zei B. Basjes.
'Pak hem en maak dat je wegkomt. Je
staat met dat ouwe bakbeest het leger
namelijk knap in de weg. We hebben
hier nameiijk een recruten-ontvangst-
centrum ingericht, alsmede een kle
dingdepot. Daar hebben oude autoos
niks bij te maken, vat je? Maak dus,
dat je wegkomt!' Smidje Verholen,
die helemaal geen zin had zich in een
twistgesprek tc begeven met de ferme
korporaal B. Basjes, reed zijn auto gi-
chelend de garage uit. Achter hem
wandelden juist Bullie Mops en nog
een paar andere gloednieuwe soldaten
naar buiten en de smid kon niet nala
ten te roepen: 'Hela. meneer de graaf!
Hela, Adriaan! Doe me een genoegen
en kom eens gauw kijken naar wat er
uit de garage komt Iets koddigers
heb je van je leven nog niet gezien!'
Dit geldt voor meerdere onderwerpen
in de eerste aflevering. De schilder
Piet Ouburg is altijd een geïsoleerde
figuur geweest en dat zal hij ook na dc
uitzending voor de meerderheid icel
zijn gebleven. Over de ontivikkeling
cn het werk van de nu 86-jarige illus
tratrice Rie Cramer had wel iets meer
kunnen worden verteld dan in het op
pervlakkige interviewtje naar buiten
kwam. Men zou iets kunnen leren van
sommige VPROmiedetuerkers die zon
der slappe vragerij een boeiend por
tret kunnen laten ontstaan. Iets daar
van.kwam, onder andere in het enigs
zins relativerende commentaar, tot
uitdrukking in de reportage over dc
grote legeroefening van het Neder
landse 'hippieleger'. Maar een afgerond
beeld werd het niet.
TON HYDRA
FERDINAND
Radio vandaag
HILVERSUM I
AVDO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgijmn. 7.20
(S> Dag met een plaatje, met 8.00 Nws en
S.ll Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding. 9.00
Toppers van toen. 9.35 Waterst. 9 40 school
radio. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 (ged.S)
Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws; 11.03-11.05 Ra
diojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf - een
uur allerlei voor iederneen. met: De groente
man en 11.55 Beursber. 12,30 fS) Sportrevue.
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 CS)
Alert!: muz. klankb. 13.50 (S) De wereld
v.d. opera: beschouwing over Die Entflih-
rung aus dem Serail, van Mozart. 15.00 (S)
Bary-Nage: progr. van praten en platen.
15 25 (S) Met muz. op stap. 16.00 Nws. 16.03
Radiojournaal. 16.05 (S) Aspecten: kunst-
rubr. 17.00 <S) Mobiel - beweegl. progr.
voor geweegl. mensen. 17.55 Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. PP:
18 20 Uitz. v.d. R.K.P.N. IKOR: 13.30 Kleur:
ir.f. en comm. over zaken van kerk cn sa
menleving. NCRV: 19.00 <S) Leger des Heils-
kwartler. 19.15 De vrede bij U thuis (III).
19.35 De kerk vandaag: nws en comm. 20.00
(S) Metrop. Ork. en solisten: amusem.muz.
20.45 Beter Samen: reactie op het tv-progr.
van 26 sept. jl. 21.00 (S) Veel gevr. gewijde
muz. 21.25 Wanneer moet mijn kind het huis
Avondoverdenk. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en
Nu. 22.50 Radio VU-magazine. 23.10 Kunst
en vliegwerk: inf. over akt. tentoonstellin
gen. 23.15 (S) Stardust: licht muz.progr.
23.35 IS) Gltaresk: De vele facetten v.d gi
taar. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Preludium: oude en klass. muz. 7.30
Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt:
progr.overz, 8 00 <S) Te Deum laudamus: ge
wijde muz. 8.24 Op de man af: evangel,
comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d.
huisvr. 8.45 (S) Podium v.d. vrouw. 9.20 (S)
V.d. zieken. 1000 Schoolradio. 10.20 Idem.
10.30 Nws. 10.33 (S) Mod. ork.werken. 11.35
(S) Radio Kamerork.: mod. muz. 11.55 Med.
12.00 Zingen met Cecilia: volksmuz. 12.15 (S)
Kinderkoor. 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb.
12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.50 Pro
test. middagpauzedst. 13.10 (S) Lichte koor
zang. 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 Zo zijn
wij. vervreemd, vertrouwd: poëzteprogr.
14.05 Schoolradio. 14.25 (S) In kleine bezet
ting: klass. kamermuz. 15.15 De Bijbel maakt
nwsgierig: bijbelbespr. 15.30 Nws. 15.33 Vin
cent van Gogh (1). 16.00 (S) Een uur na
ren. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
NCRV: 18 00 (S) Tijd vrij voor muz. in
vrije lijd: operakoor. 18.30 Nws. 18.41 We-
reldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen:
boekbespr. AVRO: 19.00 Trefpunt: compositie-
wedstr. voor kinderliedjes. NOS: 19.50 Den
Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radio
journaal. 20.10 (S) Mozartconc. door strijk
kwartet. klein radiokoor. A'dams Kamerork.
en solisten. 22.10 Tien dagen Venetle. 22.30
(S) Pianoduo. 22.55 Muze zonder make-up:
Eur. kleinkunst. 23.20 (S) Essay: progr.
waarin over kunst wordt doorgepraat. 23.50
Radiojournaal. 23 55-24.00 Nws.
HILVERSUM 111
TROS: 7.00 Nws. 7.02 Vaak 's ochtends,
met plm. 7.30 Verkeersinf. (8 00 Nws.) 9.00
Nws. 9.03 KRO-op-Drie: discjockeyshow.
(10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Verzoekpl.. ge-
pres. door Anne van Egmond. 12.00 Nws.
12.03 (S) Van twaalf tot twee: KRO's pauze-
progr. met 13.00 Nws en 13.03 Raden maar.
14.00 Nws. 14.03 Discjockeyshow. (15.00
Nws.) NOS: 16.00 Nws. 16.03 Do daverende
dertig. (17.00 Nws.)
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet eten.
TROS: 19.00 Nws. 19.02 (S) U spreekt met
Plet. 20.00 Nws. 20.02 (S) Poster. 21.00 Nws.
21.02 (S) Sesjun: jazz en pop live. 22.00
Nws. 22.02 (S) Hugo van Gelderen Show.
met o.a. Nederlandstalige Top Tien. 22.55
Med. 23.00 Nws. 23.02 (S) Tros-Sport-Tijd:
sport en muz. 24.00 Nws. 0.02 Aktua. 0.10
(S) Jazz-Sir. 0.55-1.00 Nws.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Zig-Zag:
lichte muz. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00
Nws. aki., weerber. en schouwburgprogr.'s.
Daarna: Zig-Zag - verv. 13.55 Beursber. 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.) 15.23
Melodie radio. 16.00 Nws en beursber. 16.10
Melodieradio. 17.00 Nws en med. 17.10 Voor
oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.28 Paar-
desportuitsl. 18.30 Wegwijs wezen. 18.45
Sportraagazine. 18.55 Taalwenken. 18.57
Cooper-Wright Quintet. 19.00 Nws en akt,
19.30 Melodie radio. 20.00 Country en wes
tern muz. 20.30 Odiradio. (21.00 Spllntemws.
23.00 Nws. 23.10 De nachtridder, muz.
progr.) 23.40-23.45 Nws.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-11.35 Schooltelevisie
14.00-14.50 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
EO
19.05 Koffiebars
19.25 Heeft iemand Charlie
gezien?
NOS
20.00 Journaal
EO
20.20 Land Inzicht,
spelprogramma
21.10 Huwelijk: geluk
of ellende?
22.20 Yoneko
NOS
23.15 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beertje Colargol
19.15 Zwijgen is goud:
collage van komische-
stomme filmfragm.
19.45 Popeye
NOS
20.00 Journaal
VPRO
20.21 Berichten uit de
samenleving
20.35 All in the family
21.00 Zipcode
voorbeeldige tafe
relen uit het Chinese
volksbevrijdingsleger,
doc. over de volks-
rep. China
21.50 The Big Store
NOS
23.15 Den Haag vandaag
23.25 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gistera
vond. 10.25 Fllmrep. 10.55 Amusem.progr.
12.00 Act. 12.50 Persoverz. 13.00 Journaal.
16.15 Journaal. 16.20 V.d. kinderen. 17.05
Klnderprogr. 17.55 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse
(107). 18.00 Filmrep. 18.30 Act. 18.45 Zand-
mann. 18.55 Reg.- magazine. 19.25 Filmrep.
19.59 Progr.overz. WDR: 8.05-8.20 8.20-8.30 en
8.55-9.25 Schooltelevisie. 9.30-10 00 Sesam
strasse 107: 10.30-11.00: 11.00-11.30 en 11.45-
12.15 Schooltelevisie. 18.00 Reg. Journaal.
18.05 V.d. kinderen. 18.15 Alias Smith and
Jones (1). 18.40 Act. 19.20 Alias Smith and
Joncs (2). 20.00 Journaal en weerber. 20.15
Cult, magazine. 21.00 Cannon. 21.45 Filmrep.
22.30 Journaal, comm. en weerber.
DUITSLAND II
16.30 Aus Kindern werden Leute (2). 17.00
Journaal. 17.10 Doktor Dollttle. 17.45 Act.
18.25 Rabe, Pilz und drelzehn Stuhle. 19.
Journaal en act. 19.30 Drei mal neurr. amu-
sem.progr. en loterljultsl. 21.00 Journaal.
21.15 Act. 22.00 Filmrep. 22.S5 Journaal.
19.30 Cult, agenda. 19.45 Weerber. 20.15 Loin
de la foule dachainee. 22.35 Fllmnws. 23.15
Journaal.
BELGIE NEDERLANDS
14.00-16.00 en 17.00 Schooltelevisie.
18.00 Fabeltjeskr. 18.05 Black Beauty. 18.30
Voor oudere kijkers. 19.10 Filmrep. 19.38
Zoeklicht. 19.43 Med. 19.45 Journaal. 20.10
De Zwanen v.d. Theems. 21.30 Filmnws.
22.10 Gastprogr. 22.40 Journaal.
14.01
Franse uiensoep
2 grote uien
30 gram boter
30 gram bloem
8 dl. water
2 bouillontabletten
tijm, worcestersaus
witte wijn
peterselie
geraspte oude kaas
stokbrood
De uien in ringen snijden en deze
fruiten in de boter tot ze goudgeel
zijn. Haal wat ringen uit de pan en
bewaar die voor garnering. Voeg de
bloem toe en bruineer deze licht.
Maak bouillon van water en tabletten
en voeg deze toe aan het'1 bloem-en-ui-
en-mengsel. Laat de soep ongeveer
een uur sudderen. De soep afmaken
met specerijen, scheutje wijn en twee
eetl. geraspte oude kaas. De soep
overdoen in een vuurvaste schaal en
leg op de soep plakjes stokbrood en
bestrooi deze met drie eetl. kaas. Zet
de schaal in de oven met alleen bo-
venwarmte en tenslotte garneren met
wat achtergehouden uienringen.
Menutip: Franse uiensoep, spinazie,
varkenshaasjes, aardappelen, fruit.