Britten's nieuwste opera: 'n voetstuk voor Pears HOLLAND wordteen SKÖLLAND Ned. Kamerorkest onder David Zinman De Weldoener 'Death in Venice' ongeloofwaardig Ommezwaai door John Rowan Wilson TROLW/KVAiRTBT M AANDAG 1 OKTOBER 1973 KGNST/RADIO en TV T4/K4 CTT3 MARY PERKINS door R. N. Degens BRUSSEL Het jaarlijkse Europalia Festival in Brussel is vrijdagavond in de Muntschouwburg ge opend met een gala-voorstelling van Benjamin Britten's nieuwste opera 'Death in Venice' die in juni van dLit jaar voor het eerst in Aldeburgh (Engeland) werd uitgevoerd door Qllie English Opera Group die er nu ook in Brussel mee kwam; en met als vertolker van de hoofdrol ook nu weer Peter Peare, die gedurende de bijna twee-en-een-half uur sipeelduur van het stuk vrijwel ononderbroken op liet toneel aanwezig is. Britten's vocaJa werken zijn voor een groot dieel speciaal geschreven voor on overal ter wereld uitgevoerd óoor zijn vriend Peter Pears, wiens bele zenheid en verfijnde literaire smaak vaak doorslaggevend voor de tekstkeu ze waren. Ook de tekstkeuze voor deze opera lijkt typerend voor de smaak van Pears: de novelle Der Tod in Venedig* die Thomas Mann in 1913 schreef; een verhaal van onvervuld verlangen naar schoonheid en zuiver heid, In dit verhaal vindt de schrijver Gustav Aschenbach aan het eind van zijn leven die schoonheid en zuiver heid in de gestalte van het Poolse jongetje Tadzio, dat met zijn moeder en twee zusjes in Venetië in hetzelfde hotel logeert als Aschenbach. Hij wordt verliefd op Tadzio maar het komt nooit tot een ontmoeting. Aan het eind van het verhaal sterft Aschenbach zonder de jongen ook maar gesproken te hebben. Het Engetee libretto dat Myfanwy Pi- per voor deze opera maakte, volgt Aschenbachs verrukingen en vertwij felingen die door Mann uitvoerig eu lyrisch zijn verwoord, vrijwel op de voet. De weinige dialogen uit het ver haal zijn soms bijna letterlijk overge nomen; Aschenbachs gedachten en overwegingen zijn in een soort mono- logue-intérieur verkort weergegeven. In snel wisselende taferelen, verbon den door in recitatiefvorra gehouden bespiegelingen van de hoofdpersoon, wordt het verloop van het verhaal uitgebeeld; van Aschenbachs reis naar Venetië, zijn ontdekking van het jon getje, zijn steeds weer begonnen maar nooit doorgezette pogingen tot con tact, tot aan het einde, waarin de li chamelijk en geestelijk afgetakelde schrijver in een strandstoel sterft ter wijl op een kleine afstand zijn idool in het zand speelt. Afgeschreven Al kijkend en luisterend naar de nu 63-jarige Peter Pears die de bijna on gelofelijke prestatie leverde zijn rol zingend en acterend van begin tot eind op hetzelfde hoge niveau te hou den, heb ik nergens de indringende suggestie van onafwendbare onder gang ondervonden die het lezen van de novelle van Mann nog steeds kan geven. Weliswaar probeert Britten met een niet-aflatend bel-canto en met een vaak zeer verfijnde instru mentatie ook in zijn muziek een zeker schoonheidsideaal te belijden; maar de verbeeldingskracht waarmee in de novelle het verlangen 'naar schoon heid en de Ingebouwde onvervulbaar heid daarvan worden beschreven, ont breekt in deze opera geheel. Britten, die dit jaar 60 wordt, en diè eens een muziekdramatisch meesterwerk als Pe ter Grimes schreef, die talloze ontroe rend schone liederen componeerde, en die nog tien jaar geleden met een in drukwekkend stuk als het 'War Re quiem' zijn sterke persoonlijke creati- Benjamin Britten viteit bewees, lijkt zichzelf met dit werk als operacomponist definitief te hebben afgeschreven. Zelfs op die punten waar hij zichzelf herhaalt doet hij dat nog met weinig overtuigings kracht. Men krijgt de indruk dat het werk in hoofdzaak is geschreven als een fel belicht voetstuk voor Peter Pears. En het moet gezegd, dat deze zich daarop in een gigantische vocale prestatie on wankelbaar staande houdt tot het bit tere einde. Maar zelfs Pears slaagde er niet in de Aschenbach uit het ver haal van Mann tot een geloofwaardi ge, en tot meeleven dwingende, opera- figuur te maken. Wat ook de ruim vijftig andere meespelenden in hun rollen niet lukte. De meest veeleisen de taak onder hen had John Shirley- Quirk die liefst zeven verschillende fi guren (half reëel half symbolisch) moest verbeelden. Van de vele zwij gende rollen was die van het jongetje Tadzio uiteraard de belangrijkste; hij werd dansend gespeeld door Robert Huguenin van The Royal Ballet, het geen ook geen bevredigende oplossing bleek te zijn voor deze moeilijk in een opera te plaatsen figuur. Er was trouwens (te) veel weinig aantrekke lijk ballet dat beter geschrapt had kunnen worden. Met name dat van de spelletjes van Tadzio en zijn vriendjes aan het strand, allemaal in witte len dedoekjes gehuld, terwijl de verrukt toekijkende Aschenbach en wij de stem van Apollo horen (vanwege de associatie met het Griekenland van Socrates) was, aan het einde van de eerste acte, een pijnlijk stukje mu ziekdramatische en choreografische onmacht. Dat ons nodeloos vele minu ten langer liet wachten op de pauze. Waarin men geanimeerd kon babbe len over de goede prestaties van The English Chamber Orchestra, de vak kundige muzikale leiding van Stewart Bedford, de sobere decors van John Piper en de heel fraaie costuums van Charles Knode. En natuurlijk over Peter Pears, die ook blijkens het overigens lauwe ap plaus na afloop duidelijk de favoriet van de voorstelling was. ROTTERDAM 1-Iet eerste abonne mentsconcert van het Nederlands Ka merorkest stond gisteravond onder leiding van David Zinman, die een programma bracht met slechts twee componistennamen: Mozart en Ligeti. De balletmuziek 'Les petits Riens' van eerstgenoemde diende ter opening. De partituur, die honderd jaar geleden werd ontdekt, bevat veertien delen met oude hofdansen. Zij werden door bet orkest op zeer gracieuze wijze en met grote accuratesse in het samenspel uit gevoerd. Van Ligeti hoorden wij ver volgens diens enkele jaren geleden ge schreven 'Ramifications'. Het benodig de uitvoeringsapparaat bestaat uit slechts twaalf strijkers, verdeeld in twee groepen van zes, die in stemming een kwart toon van elkaar verschillen. De opbouw en verschuiving van de klank roepen aanvankelijk verwachtin gen op, die niet in vervulling gaan. Het toegepaste procédé neemt veel te veel tijd in beslag om blijvend te kun nen boeien. Een plotselinge klank eruptie tegen het slot kan hieraan geen verandering brengen. Na de pauze was de Argentijnse pia niste Martha Argerich soliste in Mozarts 'Klavierkonzert in C' KV 503. Haar spel werd weer gekenmerkt door een vlekkeloze techniek, grote duide lijkheid in het passagespel en een soms net iets te robuuste, veerkrachtige aan slag (voor Mozart althans). Tezamen met het voortreffelijk begeleidend orkest kwam een uitvoering op hoog niveau tot stand. Zaterdag heeft in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam een herhaling van het programma plaats gevonden. W. H. WOLVEKAMP Het zondagavond uitgezonden Kort Geding eindigde met een flinke meer derheid (13-8) voor de stelling 'in het huidige productiesysteem kan de werkloosheid niet afdoend en blijvend worden opgeheven'. Deze uitslag zal waarschijnlijk de meerderheid van de kijkers niet hebben verbaasd. Wel op merkelijk was dat kort voor de uitzen ding slechts 7 juryleden de stelling onderschreven en 11 van mening wa ren dat de werkloosheid wel degelijk zou zijn uit te bannen. Het zou inte- ressant zijn geweest, de stemmotive- riiig voor deze ommezioaai te verne men. Een groeiwantrouwen in ons systeem of een toegenomen twijfel aan de wil om een eind te maken aan de werkloosheid? Een programma met goede bedoelingen is een beetje aarzelend gestart. In Werkwinkel hebben particulieren en programmamakers van de NOS elkaar gevonden met de bedoeling allerlei groepen te belichten die met vrijwilli gers op de een of andere manier maatschappelijk bezig zijn, en om hulp verlegen zitten. Wie dit pro gramma blijft volgen, zal tot de ont dekking komen dat onze samenleving ook op het gebied van hulpverlening en sociale actie veel gevariëerder is dan men voor mogelijk heeft gehou den. Er zitten bekende figuren achter dit programma, onder andere Liebje Hoe kendijk, 'pater' Simon Jeltsma, Ruud Jans en regisseur Ferenc Schneiders. Maar het is duidelijk dat de vorm voor deze nieuwe ontmoetingsmo gelijkheid niet uit een hoge hoed kan worden getoverd, doch via het experi ment tot stand moet komen. Van de eerste onderdelen zal de hulp aan be jaarden veler sympathie direct hebben gewonnen- Met de actiegroep die zich keert tegen de bouw van de atoomcen trale Kalkar in Duitsland is de aan trekkingskracht voor vrijwilligers mis schien iets minder. De mogelijke geva ren werden nogal eenzijdig en over trokken getracteerd en er werd met geen woord gerept over het feit dat kernenergie waarschijnlijk een van de weinige alternatieven is om in de toe komst iets draaiende te houden. Een getalenteerde spelersgroep heeft zich in 1969 ingezet om onder regie van de bekwame Sidney Lumet 'De Meeuw' van de vóórrevolutionaire Russische schrijver Tsjechof te verfil men. Ik betwijfel of de NCRV daar mee zondagavond veel kijkers voor zich heeft gewonnen. Tsjechof is ui termate moeilijk te spelenmen weet nog altijd niet goed raad met zijn geestesgesteldheid. Je .moet eigenlijk een Russische ziel hebben om hem goed te kunnen aanvoelen. Nederland se acteurs die onder wijlen de grote Peter Schjaroff hebben gewerkt, zul len dat beamen. Het manco van deze productie is hiermee al min of meer aangegeven: het spel werd te weinig Russisch. Ik vermoed dat zowel de vaste klan tenkring van Studio Sport alsook de andere kijkers niet zo ingenomen zul len zijn met de nieuwe opzet van dit programma. Voetbalenthousiasten bij voorbeeld zullen zich eraan ergeren dat de shot waarop zij zitten te wach ten als krenten in de grote taart hier en daar verstopt zijn. En wie aan sport geen boodschap heeft, zal het nu geslotalgeloof toch wel dat het ge voel voor humor sinds 1830 iets is veranderd. Met alle respect voor de zangtechnische prestaties. Een matte BB-Kwis xcerd bij de KRO opgevolgd door een vinnig duel in Brandpunt tussen Hans Wiegel en NVV-voorzit- ter Wim Kok. Wie daarvan iets wijzer is geworden mag het zeggen. TON HYDRA LOWIETJE SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES 179: Toen Bullie Mops zijn handte kening had gezet, keek de persoon achter de tafel nog eens na of alles klopte. "Voor de sergeant zijn rood koperen trompet', gromde hij grap pig, maar Bullie begreep de strekking van die opmerking niet Toen opende de persoon zijn groen-blikken trom mel en wierp de argeloze Bullie met een fijn gebaar vijf knisperende bank biljetten toe. 'Hier zijn je centen makker', zei hij. 'Als je nu zo goed wilt zijn je even naar de oude garage van de herberg te begeven, dan zul je daar verder horen wat je te doen staat De volgende asjeblief!' Krij send van verrukking greep Bullie zijn vijf gloednieuwe guldens en met die waardevolle papiertjes stevig in zijn hand schreed hij op de garage van 'Het Wapen van Rijkhuyzen' af. Hij was zó in zijn nopjes, dat-ie niet be merkte, dat twee paar grimmige glin sterende ogen hem van die garage uit reeds begluurden. Die vier ogen be hoorden natuurlijk aan twee mannen toe. en wat die mannen precies in de zin hadden, zou al gauw duidelijk worden. Nauwelijks had Bullie im mers één voet in het gèbouwtje gezet of daar sprongen ze reeds boven op hein. Ze riepen hem toe: 'In de hou ding, soldaat Mops! En als de bliksem de burgerkleren uit want het is een vrijwillig soldaat niet toegestaan rond te lopen in een bebophemd!' Bul lie Mops schrok zich werkelijk een hoedje en trachtte nog een klein pro test te doen horen. Edochdat hielp allemaal niets. Voor hij het kon ver. hinderen had een van de mannen hem het bebophemd reeds -van het lijf ge scheurd en de andere drukte hem met een fikse slag een baret op het hoofd FERDINAND Radio vandaag Stalin te horen MOSKOU (AP) Russische burgers kunnerf de stem van Stalin horen op een nieuwe serie grammofoonplaten over de tweede wereldoorlog, zo meldt Tass. De serie omvat verklarin gen van politieke, staats- en militaire leiders. Zij eindigt met een opname van de overwinningsparade van 24 ju ni 1945 op het Rode Plein. 106 Ze knikte. Dat was een van de regel matige gebeurtenissen geweest die hun leven in Kalundani kenmerkten. Eens In de drie weken precies was hij op de stoel in de keuken gaan zitten en had zij hem een laken omgedaan en zijn haar geknipt Ze had het al tijd zorgvuldig gedaan, want ze hechtte veel waarde aan zijn uiterlijk. Het was min of meer als een grapje begonnen, maar in de loop der jaren was het een vriendelijk ritueel gewor den. Het was een van de onbelangrij ke dingen geweest die haar eenzaam heid onderstreepten toen hij haar had verlaten. Maar ze ging niet in op de aandoening in zijn stem. 'Al had je me niet als vrouw nodig', zei ze sarcastisch, 'dan toch wel als kapper*. Hij lachte en de spanning was gebro ken. 'We hebben vier uur de tijd. La ten we eerst lunchen voordat we iets serieus bespreken'. Het huis was niet veel veranderd. Toen ze de slaapka mer in ging om haar haar te kam men, trof ze daar hetzelfde tweeper soonsbed aan waarin ze samen gesla pen hadden. Ze voelde iets van heimwee, een vleugje 6pijt, meer niet. Voor haar ac tieve geest, die altijd in het heden op ging, was het niet gemakkelijk de sfeer van het verleden op te roepen. Het was allemaal een beetje vaag en onwezenlijk. De gebruikelijke Kalundani-lunch werd geserveerd door de bediende van Barrington, nu wit van haar en nog vergeetachtiger dan vroeger. Barring ton at alleen de verpieterde zeekool. Ze vroeg of hij het erg vond als hij haar vis zag eten. 'Nee. Dat is iets persoonlijks. Ik wil mijn gewoonten niet aan iemand an ders opleggen. Ik weet dat het bene men van leven niet te vermijden is. Maar toch.Hij haalde de schouders op. 'Eten kan ik het niet. Zo zit dat'. Ze nam een hap van de vis. 'Eerlijk gezegd, mis je niet veel', zei ze. 'Met die kokerij van Mumba zou ik ook ve getariër kunnen zijn. Geen wonder dat je zo mager bent'- 'Ik heb de boel een beetje op zijn be loop gelaten. Maar we hebben hier wat kaas als je daar zin in hebt?' Toen ze klaar was, stak hij een siga ret op. 'Is Crane met je meegeko men?' vroeg hij. 'Ja. Hij wacht daarginds op me met het leger'. Ze maakte een gebaar naar de heuvels in het oosten. 'Hij is ei genlijk erg aardig geweest*. 'Dat is hij altijd', zei Barrington. Het was moeilijk te zeggen of zijn stem ironisch klonk of niet. 'Hij is een bes te kerel. Ik heb mijn hele leven lang veel aan hem te danken gehad'. 'En toch wilde je hem niet ont moeten?' 'Nee. Nu niet'. 'Hij was zwaar gepikeerd, weet je'. 'O ja? Dat spijt me'. Zo te horen trok hij zich er niet te veel van aan. 'Ik wilde alleen met jou praten'. Hij glimlachte. 'In tijden als deze mag je toch wel eens aan je persoonlijke ver langens toegeven?' Ze zag haar kans schoon om de kwes tie van zijn teruggaan met haar ter tafel te brengen. 'Hij hoopt wij ho pen allemaal dat je met me mee wilt komen'. Hij trok zijn wenkbrauwen op. 'Jij ook?' Ze knikte. 'Wil je dat ik het ziekenhuis in de steek laat?' 'Ja', zei ze nuchter. 'Ik was er niet zeker van toen ik vanochtend vertrok, maar toen ik hier de boel zag.Ik wil je niet verdrietig stemmen, Eward, maar het is voorbij. Dat moet je zelf ook inzien'. Hij zei niets. 'Het is iets geweldigs geweest, maar dit is het einde ervan'. 'Omdat het onkruid in jouw aanplan tingen groeit?' 'Nee. Daar was ik op voorbereid. Maar het heeft iets doods over zich. Je ziet het aan de mensen, aan de sol daten zelfs. Ze wachten maar af. Ze weten dat het hopeloos is. Je zou je voor niets opofferen'. Ze merkte dat ze geen weerklank vond en gooide bet over een andere boeg. 'Guchiri zegt dat hij, als je meegaat, zijn best zal doen het ziekenhuis te sparen'. 'Geloof je hem?' 'Misschien. Het is trouwens de enige kans. Daarna zou je terug kunnen gaan. 'Nee'. Hij stond op en begon te ijsbe ren. Ik begrijp, dat dit iedereen in verlegenheid brengt, maar misschien is dat mijn functie wel: iedereen in verlegenheid te brengen. En aan be paalde dingen moet je trouw blijven. Dat begrijp jij toch zéker wel'. 'Zou Bemba het heel erg vinden als je wegging?' 'Bemba?' Het klonk verwonderd. 'O nee, ik denk dat hij heel blij zou zijn als hij me zag gaan. Wat hem betreft heb ik afgedaan. Je zou hier nooit terechtgekomen zijn als hij me had willen houden'. 'Wie is het dan? Zijn het die mensen daar buiten? Die hebben toch nog maar vierentwintig uur over'. Hij boog het hoofd. 'Je hebt gelijk', zei hij triest. 'Er is niets meer wat ik voor hen kan doen'. 'Dan is het dus alleen maar trots, hè?' zei ze. 'Niets anders. Je kunt het idee niet verdragen dat je verloren hebt'. 'Misschien. Maar ik ben dan ook geen echte christen. Ik heb nooit kunnen inzien waarom trots iets is waarvoor je je schaamt'. Hij glimlachte. Zijn opwelling van wanhoop was achter de rug. Hij was tegen haar opgewassen, zoals hij altijd was geweest. Argumenten hadden wei nig voor hem te betekenen, want bij geen van de belangrijke beslissingen in zijn leven had hij zich door argu menten laten leiden. Hij had een sterke en subtiele geest, maar hij had geen vertrouwen in wat die hem te zeggen had. Alleen in zijn gevoelens had hij enig vertrouwen. Ze wist dat het hopeloos was, en toch kon ze het niet laten hem te beschim pen. 'Dacht je dat het voor iemand iets uitmaakt als je hier blijft?' zei ze kwaad. 'Nee', zei hij. 'Alleen voor mij zelf'. 'En toch wil je met alle geweld blij ven?' 'Ja'. 'Waarom heb je me dan hier laten ko men?' 'Ik wilde je spreken'. (wordt vervolgd) HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Spitsuur A'dam. (7.25-7.30 V.d. voor- pag.). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen v.d. dag. 8.23 (S) Spitsuur A'dam - verv. 8.15 (S) Muz. voor luiste raars. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio, 9.50 Muz. voor luisteraars -verv. 11.00 Nws. 11.03 (S) Ork. v.d. Scala Milaan en zangso listen: klass. muz. NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-maandag: luchtig lussen-de-mlddag magazine. 13.00 Nws. 13.11 Vandaag dit, morgen dat. 13.20 (S) VPRO- maan'dag-muz. AVRO: 14.45 Reg. zaken. 15.10 <S) Kerkorgelconc.: mod. muz. 15.35 (S) Voordracht. 16.00 Nws, 16.03 Radiojournaal. 16.05 Poplepel - kinderen draaien hun eigen platen. 16.30 (SI Mikadco-op-toornee: kinder magazine. Overheldsvoorl.: 17.40 Den Haag aan de lijn. AVRO: 17.55 Med. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 De gesproken brief.18. 25 CS) Jazz Spectrum. NOS: 19.00 (S) Harmorrie en Fan-f. in Nederl. en Eur. 19.30 Muzibas: progr. over het muz.onderwijs aan de basis. 20.00 <S) Vrijspraak: interv, 21.50 Uitgebr. rep. 22.15 Voor blinden en slechtzienden. 22.25 Bond zonder Naam. NOS: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) Hobby- scoop - popul. progr. over eleotronlca. 23.20 <S) NOS-Jazz - Jazz in aktie. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier er» nu. 7.55 Aangestipt: pro gr.overz. 8.00 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.214 Op de man af: evangel, comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. hulsvr. 8.45 (S> Plein publ,: maandagmorgen met mensen en muz. met 10.30 Nws. 11.00 (S) V.d. kleuters. 11.15 (S) ZUverpraat.11.55 Med. 12.00 (S) De Küima Hawaüans Show. 12,21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12,50 Makro: soc. econ. rubr. 13.00 (S) Bandstand. 13.15 (S) Prom.ork. met'zangso- 1Jsten..6 yomttchoolradlo. 14.30 (S) Mod. ka- mermuz. 15.00 Geref. middagdst. 18.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6: m&andagmiddagmagazlne met i6.30 (SI Hier en nu. 16.50 Pleister plaats: toersime en recreatie. 17.20 Over- heidsvoorl.: Het gebruik v.h. Nederl. onder Sur. en Ant. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Corner. 18.19 Uitz. v.d. P.S.P. 18.30 Nws. 18.41 Toe lichting bij het nws. 18.48 (S> Met uw in stemming: geestelijke liederen met toelich ting. 19.00 Filter: tweede progr. over de mi serabele situatie in Suriname. 19.30 (S) Llte- rama: kron. over boeken, schrijvers en to neel: 20.00 Nws. 20.05 Avondoverdenking. 20.15 (S) Groot Omroepkoor en omroepork. met zangsolisten: klass. gewijde muz. 21.20 Het andere Duitsland, doc. over de D.D.R. 22.00 (S) De komponist v.d. maand. 23.00 Theologische etherleergang. 23.35 (S) Eigen tijdse kamermuz, 23.55-24.00 Nws, HILVERSUM III KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) KRO-op-Drie: dis- cjockeyshow. (8.00, 9.00 en 10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Verzoekpl., gepres. door Anne van Egmond. 12.00 Nws. 12.03 (S) Van twaalf tot twee: KRO's pauzeprogr. met 13.00 Nwb en 13.03 Raden maar TROS: 14.00 Nws, 14.03 Van twee tot drie op 1IL 15.0 Nws. 15.03 Hugo van Gelderen Show, lncl. de nationale tip-twintig, (16.00 en 17.00 Nws.) NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet eten. AVRO: 19.00 Nws. 19.02 (S) Nederland-nor»- stop. 20.00 Nws. 20.02 Radiojournaal. 28.05 Take the 8-train, 21.00 Nws. 21.02 De negen- uur-show. 22.00 Nws. 22.02 (S) Superclean Dreammachlne. 22.55 Med, 23.00 Nws. 23.02 (S) Vanavond laat. 24.00 Nws. 0.02 Radio journaal. 0,05 Droom-top-tlen. 8.55-1.00 Nws. BELGIE 324 m NED. 12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Landb.- kron. 12.15 Zlg-zag: lichte muz. 12.50 Bui- tenl. persoverz. 13.00 Nws. akt., weerber. en schouwburgprogr.'s. Daarna: Zig-Zag - verv. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 15.03 Schoolradio. 16.00 Nws en beursber. 16.10 Melodie radio. 17.00 Nws en med, 17.18 Big Band Battle. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.43 Paar- desportultsl. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taai- wenken. 18.57 Cooper-Wright-Wuintet, 19.08 Nws, akt. en med. 19.30 Melodie radio. (19.40 Keurig Engels.) 19.45 Openb. kunstbe zit. 20.00 Een vedel op het dak. (20.30 Van muzen en mensen.) 21.08 Spllnterrïws. 21.05 Vakantievitaminen. 22.00 Nws. 22.05 VriJ- - blijvend, babbeltjes en lichte muz, 23.00 Nws. 23.05 Op de late toer. 23.40-23,45 Nws, TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 11.10-11.35 Schooltelevisie NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Het Ziekenhuis NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Alexander de Tweede (1) 21.35 M.A.S.H. 22.00 Televizier Magazine NOS 22.50 Journaal TELEAC 22.55 Dammen les 0 NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal NCRV (ADVERTENTIE) 19.05 In de soete sui- kerbol 19.10 Vis 19.30 Follyfoot NOS 20.00 Journaal NCRV 20.21 Tussen salon en souterrain 21.10 Hier en Nu 21.50 Muz. in uw straatje: licht muziekprogr. 22.40 Koorzang: gees telijke liederen NOS 22.50 Journaal DUITSLAND i 10.08 Journaal. 10.05 Act. 10.45 Sterns Stunde, 11.30 Amusem.muz. 12.15 Act. 12.40 Persoverz. 12.50 Buitenl. rep, 16.15 Journaal. 16.20 Voor oudere kijkers. 17.05 -Kinder- progr.'s. 17.55-18.00 Journaal. Reg. progr.: NDR: 9.38-10.00 Sesamstrasso (104), 18.00 Fuchs und Fuchs und Co. 18.30 Act. 18.45 Zandmann. 18.55 Sportjournaal. 19.26 Lerchenpark. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.55-9.25 Schooltelevisie. 9.30-10.00 Sesam- strasse (184). 10.30-11.80: 11.00-11.30 en 11.45- 12.15 Schooltelevisie. 18.00 Reg. nws. 18.05 Kfriderprogr. 18.15 Julia, 18.40 Act. 19.20 Dass Kleiner des anderen Sprache verste- he. 19.48 Weeroverz.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Rep. - analyses - meningen. 21.00 Muzikaal amusem.progr. 20.00 Fllmrep. 22.45 Journaal, comm. en weerber. 23.05 We- tensch. en techn. 23.50 Journaal. DUITSLAND II 17.00 Journaal en act. 17.10 Kara Ben Nemsl Effendl. 17.45 Act. en muz. 18.25 Tekenfilm. 19.00 Journaal en act. 19.30 Alles Gute. Kohier. 20.15 Gesundheits- magazln Praxis, lnf. progr. 21.00 Journaal. 21.15 Die Grafln von Rathenow. 22.45 Jour naal, DUITSLAND III WDR i 19.00 Zand- 19.05 Prisma v.h. Westen. 19.55 Comm. 20.00 Jour naal en weerber. 20.15 Ein Herz und «dne Seele. 21.00 Bangelsteln's boys. 21.95 Tage- smagazüi. 22.15-23.00 Sport in de maatschap pij (1), DUITSLAND in NDR 8.05-17.30 Schooltelevisie. 18.00 Sesamstrasso (104). 18,30 Zum Lernen 1st es nie zu spat (2). 19.00 Vom rlchtigen Essen (2). 19.30 Doc. film. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Berliner Werkstatt. 20.15 Fllmrep.: 21.00 Doe, progr.; 21.30 Fllmrep. 22.45 Einde uitz. (ADVERTENTIE) boekhouden, m.b.a. sociale wetgeving informatica moderne wiskunde marketing middenstandsopleiding algemene ontwikkeling Nederlands Engels (ook Cambridge en dag-en avondopl.Tolk/Vertaier) Frans - Duits - Spaans Italiaans - Russisch steno-typen vraagt prospektus bij Instituut

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 4