Vischer: heilig jaar voor alle kerken eoeo Vrijgemaakte hogeschool in Kampen kan gaan bouwen Vandaag Delegatie wereldraad naar Chili Maar dan opgezet volgens Leviticus Trouw Kwartet Toenemend tekort aan zendelingen Studie wereldraad over rechten mens Stroom reacties na film over zwakzinnigen In China leven noj miljoen christenen Produktschaf goedkoper ei onwaar schijnlijk TROUW/atWiAiOTlET DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1973 KERK PARIJS Wanneer liet'heilige jaar1 niet gebruikt gaat worden voor beklemtoning van de volle af laat en voor verklaringen, die andere kerken tegen de liaren instrijken, maar wanneer het zou worden gevierd volgens oudtestamentische traditie, zou het een positieve uitwerking kunnen hebben op de oe cumene. Dan zouden ook alle kerken aan dit jaar van bezinning kunnen deelnemen. Aldus dr. Lukas Vischer, directeur van de afdeling'geloof en kerkorde' van de wereldraad van kerken, in het Franse protestantse weekblad Réforme. Paus Paulus heeft 1975 uitgeroepen tot kerkelijk jubeljaar. Deze rooms-ka- tholieke traditie bestaat sinds de Mid deleeuwen. Elke 25 jaar wordt een heilig jaar uitgeroepen. Het heilig jaar geldt als een bijzondere gelegen heid voor het verkrijgen van een vol le aflaat. Dr. Lukas Vischer merkt naar aanleiding hiervan op, dat het heilig jaar 1975 geen oecumenische aangelegenheid zal kunnen worden, wanneer de nadruk weer op die volle aflaat wordt gelegd, want deze wijze van zondevrijspraak is het reformato risch denken volkomen vreemd. Hij hoopt evenmin, dat het jaar ge bruikt zal worden voor principiële ver klaringen, die de confessionele tegen stellingen nog verder zouden verdie pen, zoals dat gebeurd is in het heilige jaar 1950, toen paus Pius XII het dog ma van Maria ten hemelopneming af kondigde. Dr. Vischer pleit dan voor een terug grijpen naar het oudtestamentische jubeljaar, waarover onder meer in Le viticus 25 en 27 gesproken wordt. 'Het heilige jaar zou direct een zeer diepe zin krijgen en het zou veel mensen aanspreken, wanneer het konsekwent zou worden opgezet volgens de joodse wet'. Het oudtestamentische jubeljaar (om de vijftig jaar) was het jaar van de vrijlating. Bezittingen, die men om fi nanciële moeilijkheden had moeten verkopen, keerden tot de oorspronke lijke eigenaar terug. Het jubeljaar moest onder Israël de gedachte levend houden, dat geen mens absolute bezit ter is maar alleen God, die zijn bezit aan ieder uitdeelt. Wanneer men deze oudtestamentische opvatting in ere zou herstellen, zou het heilige jaar een voor deze tijd geldige betekenis kunnen krijgen. Dan zou het begrepen kunnen worden als een oproep aan de mensen om de verleiding te weerstaan de aarde te beschouwen als manipuleerbaar eigen dom, aldus dr. Vischer. Het heilige jaar zou zo een jaar van bezinning kunnen worden en een wer kelijk antwoord aanreiken op de ecolo gische crisis. Een oudtestamentische viering van het heilige jaar zou aan leiding voor alle kerken kunnen zijn, zich gezamenlijk in te zetten voor meer sociale rechtvaardigheid. Het zou ook een jaar van bezinning kunnenworden voor de kerken over wat vrijheid is en wat de grenzen er van zijn. Dr. Vischer besluit zijn artikel met de opmerking, dat een oudtestamenti sche viering van het heilige jaar on middellijk het gemeenschappelijk ka rakter voor alle christenen duidelijk EEN SLECHTE STAD? Men kan nog wel eens horen dat of die grote stad een slechte stadje Het vorige heilige jaar, in 1950/51, werd gesloten in het Maria-bedevaartsoord Fatima in Portugal door de pauselijke legaat kardinaal Tedeschini. zou maken en daarmee de vraag actu eel maken, waarom het niet gezamen lijk zou worden gevierd. De redactie behoudt zich het recht voor ons ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ p't- bllkatle wordt met de uaam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. 65-plus (4) Er worden verwijten aan de NS ge richt inzake de nieuwe regeling gratis reizen 65+ (en 60+). In januari, mei en september kreeg ieder, die in het bezit was van een 65+ kaart gelegen heid om een keuze van twee vrije reisdagen te maken uit vrijwel alle dinsdagen, woensdagen donderdagen en zaterdagen van die maand. De toe loop was vooral in de laatste week van mei'73 zó groot, dat ondanks treinversterkingen belangrijke overbe- zettingen plaatsvonden. NS kreeg veel klachten. Op grond hiervan werd voor de herfstactie gekozen voor een sprei ding over twéé maanden, Eén dag vrij reizen in september, één dag in okto ber. Nu wordt de NS beschuldigd van contractbreuk, geldklopperij, enz. Wat de 'contractbreuk' aangaat het volgen de: Het gratis Teizen is geen recht, dat automatisch aan de 65+ kaart verbonden is. Het spreiden of zelfs het wegvallen is dus geen contract breuk. Wel blijkt het voor velen een tegenvaller. Dan de 'geldklopperij'. Velen maakten gebruik van het vrij reizen voor een bezoek van enkele da gen. Gratis heen, gratis terug. Nu moet men de terugreis betalen, ook al staat daar tegenover dat men in de volgende maand voor een volgend be zoek een meevaller heeft Het verwijt luidt, dat NS dit opzettelijk zó gere geld heeft en als 'bewijs' wordt de uitsluiting van zaterdag 29 september als vrije reisdag aangevoerd. Die maakt het onmogelijk om op 29 sep tember gratis heen te gaan en dinsdag 2 oktober gratis terug. Maar.vorig jaar was zaterdag 30 september óók uitgesloten! Waarom? Op de zondag daaraan volgende begint de winter- loop van het materieel. Op die zater dag moet er dus nogal wat met de treinen 'gerommeld' worden en dan is een extra grote toeloop van reizigers bezwaarlijk. Ook hier dus geen truc van NS om zijn klanten dwars te zit ten. De 65-plussers kunnen er op blij ven rekenen, dat ze welkome gasten zijn. Oók op de gratis reisdagen. We zullen die moeten spreiden. Maar we zullen bij een eventuele volgende ac- Do Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. tie óók zoeken naar een oplossing, die aan de 'gratis-heen-en-weer-behoefte' tegemoet komt. Utrecht drs. C. P. van Strlen chef rclzigersvcrvoers NS Eenzijdig De hervormde synode zendt een pro testbrief aan de ambassadeur van Zuid-Vietnam aangaande mishandeling van krijgsgevangenen en schending van menselijke rechten. Goed.maar waar blijft het protest tegen de bar baarse wreedheden in Noord-Viet- nam? Protestéren is goed, maar niet steeds maar weer eenzijdig. Zevenbergen II. Lokers Centraal Akkoord 'Afzwakking van het regeringspro gramma betekent ook dat de mede werking van het NW aan de tot standkoming van een Centraal Ak koord zal vervallen', aldus de heer Kok op de bondsvergadering van het NVV. Waarom de parlementsleden zo onnodig tegen de schenen te schop pen? Om het zittende kabinet zijn taak te vergemakkelijken? Ik denk zo dat dhr. Den Uyl zal verzuchten: De hemel bewaar me voor mijn vrienden, bij mijn vijanden houd ik zelf wel een oogje in het zeil. Rotterdam C. P. van Rcnssen Fluoridering Goeree-Overflakkee en Wageningen (plus Renkum) hebben de consequen ties getrokken uit de uitspraak van 22 juni van de Hoge Raad en besloten de fluoridering te stoppen. Tandartsen hebben dit besluit voorbarig ge noemd. Men zou vooruit zijn gelopen op een te verwachten arrest van het Amsterdamse gerechtshof. Verder zou de regering op korte termijn een wets ontwerp hebben aangekondigd, dat de nu ontbrekende rechtsgrond alsnog zou moeten scheppen. Noch het éém, noch het ander is juist! Het arrest van de Hoge Raad van 22 juni stelt in het algemeen, dat de fluoridering ge heel buiten de eigenlijke drinkwater voorziening ligt en dan ook zonder wettelijke grond is. Ten opzichte van Amsterdam alleen geldt de terugver wijzing naar het Amsterdamse ge rechtshof, dat eerder de zes Amster dammers, die hier procederen, in het ongelijk had gesteld. Hoewel nogal ongelukkig, lijkt het. juridisch toch wel aanvaardbaar, dat b. en w. van Amsterdam op de uitspraak van de Hoge Raad dadelijk hebben gerea geerd met: Wij fluorideren door. Voor alle andere waterleidingbedrij ven geldt sinds 22 juni, dat zij in strijd met de wet handelen, wanneer zij doorgaan met fluorideren. Verder heeft de regering geen enkel wetsont werp aangékondigd. Er bestaat alleen een circulaire van minister Vorrink aan de waterleidingbedrijven, waarvan de slotpassage luidt: 'Wij stellen ons voor op zeer korte termijn de tot standkoming te bevorderen van een wettelijke voorziening'. Eén minister stelt zich dus voor iets te bevorderen. Meer niet! Leiden N. A. v.d. Toorn Kinderbijslag film, dat u niet meer toekomt aan het belijden van die Jezus, die 'is over ge-- leverd om onze zonden en opgewekt tot onzq rechtvaardigbaking'. Zoetenneer z. de Graaf Allende(16) stortbak iets te verbuigen, bereikt u het zelfde resultaat. Nw. Lekkerland Mevr. A. de Waal Aardgas Eerst zijn wij opgejut om zoveel mo gelijk aardgas te gebruiken. Nu wordt een prijsverhoging in het vooruitzicht gesteld van 25 pet. Doel 'het gebruik te gaan beperken'. Zouden wij als Ne derlanders ook mogen weten, hoe lang de contracten met het buitenland nog lopen en welke prijzen (prijsjes) zij per kubieke meter betalen? Hilversum J. Tober Angela Open vraag aan allen die meewerkten aan het totstandkomen van de Neder landse speelfilm Angela: Vindt u deze film geen onbeschofte belediging van de Friezen? Leeuwarden F. Kuipers Kalmeringsmiddelen Volgens Sacharow wordt aan anders denkenden in Russische psychiatri sche inrichtingen het zeer gevaarlijke psycholepticum Haloperidol 'toege diend' dat blijvende schade van psychische aard tot gevolg kan heb ben. Het buiten de wil van de betrok kene en zonder medische noodzaak 'toedienen' van een schadelijk prepa raat is volstrekt verwerpelijk vanwege het aantasten van het primaire recht van de mens, namelijk het zelfbe schikkingsrecht over het eigen li chaam en de hem toebedeelde talen ten, waarvoor hij zelf de verantwoor delijkheid draagt. Verbazingwekkend is dat het Haloperidolum in ons land door huisartsen en psychiaters onder de naam Serenase héél 'gemakkelijk' en zelfs veelvuldig wordt toegepast. Zou het in Nederland geen aanbeve ling verdienen dat patiënten die het gebruik van dergelijke zeer riskante 'geneesmiddelen' moeten gedogen, daarbij tevens bepaalde aanwijzingen krijgen teneinde onnodige frustraties en fatale psychische gevolgen zo veel mogelijk te vermijden? Den Haag K. R. Oosterhuis Bij het verlenen van ontwikkelings hulp wordt vreemd gehandeld- Eerst werd met een groots gebaar hulp toe gezegd aan Chili, thans ijvert men voor stopzetting daarvan omdat zoge naamd de politieke stabiliteit niet aanwezig is. Maar was die er dan wel onder Allende? Wie willen wij nu ei genlijk helpen, de machthebber met zijn marxistisch experiment of het volk, dat als object voor dat experi ment mocht gelden en nu met de brokken zit. Voorts willen wij hulp verlenen aan bevrijdingsbewegingen in Zuidelijk Afrika, om de politieke stabiliteit aldaar te ontwrichten. Een parlement, dat dit soort stunten en hypocrite opvattingen over ontwikke lingshulp sanctioneert, is geen knip voor zijn neus waard. Berkel cn Rodenrijs P. J. G. A. Ego, Oud-strijders Legioen Slotzin troonrede (15) Ik meen dat velen de slotzin niet goed hebben gelezen. Er is nl. sprake van 'de hoop dat wij daartoe de kracht zullen ontvangen'. Waar er sprake is van' ontvangen, moet er ie mand of iets zijn waarvan men hoopt te ontvangen. Is het nu zo ondenk baar, dat men die gever op verschil lende manieren kan ervaren: óf als een persoonlijke God, óf als een kracht in het heelal, óf als begelei ding in ons doen en laten op aarde? En zou het dan niet beter zijn ieder daarin zijn vrijheid te laten, dan het weglaten van de naam God enkel als ongeloof op te vatten? Oosterbeek J. Vergecr-Dijkmeijer Horizontaal: 2. patroon, 7. zangstem, 8. soort kers, 9. effen, 10. papegaai, 12. hogepriester te Silo, 13. werktuig van de goudsmid 15. bode aan een universiteit, 17. een der jaargetijden, 19. lidwoord, 20. muzieknoot, 21. mug- gelarve, 24. paardje, 126. vod, 27. Euro peaan. 29. lof. 30. stengel, 32. kleur stof, 33. top in de Berner Alpen, 34. eensklaps. Verticaal: 1. soort, 2. vermoeid, 3. mu ziekinstrument, 4. brandverf 5. ple zier, 6. gemeenteweide, 10. vrucht, 11. gifslangetje, 13. positieve electrode, 14. tor, 16. soort bier, 18. plaats in Gelderland, 22, soort hamer, 23. naam of opschrift van een boek, 24 gil, 25. wapen, 28. water in Friesland, 30. ver legen 31. waterplant Grapje WC-bak (2) Wij pasten dit in de jaren 30 al toe en doen dat nu nog. 5 liter water per bezoek aan het toilet is gewoon te veel, vooral voor een gezin van 8 per sonen en dat 3 4 4 maal per dag. Mis schien kan ik u nog een idee aan de hand doen n.l. door de vlotter in de In Tr/Kw van 22 sept. schrijft A. J. Klei over de geloofsbeleving en de ge loofszekerheid van de rooms-katholie- ken, welke beide gegevens zijns in ziens zogenaamde grapjes over het hiernamaals en de hemel konden ge dogen. Door de wijze, waarop de heer Klei deze grappen beschrijft en ook positief waardeert, bewijst hij, dat hij van bovengenoemde beleving en ze kerheid niets begrepen heeft Noch de inhoud en strekking van de bijbel, noch enig ander argument kan wor den aangevoerd om deze zaak bespot telijk te stellen. En klein percentage van de 'calvinistische ernst' zou zowel de 'grappenmakers' alsook de heer Klei ten goede komen. Schiedam M. Monster Oplossing van gisteren: Hor. 1. dok, 2, els, 8. panacee, 10. a- ren, 12. mest, 14. pon, 15. mes, 17. Ke- 18. telen, 20. tabel, 21. danig, 22. li ter, 24. eis, 26. sas, 27. mug, 29- Neer, 31. aise, 32. melisse, 33. eik, 34. tra. Vert. 2. open, 3. kan, 4. ratel, 5. Eem, leek, 7. map. 9. sta, 11. rotatie, 13. serieus, 15. melis, 16. sedes, 18. tel. 19. nar, 23. talie, 24. ent, 25. semi,, 27. mier. 28. gel, 30. rek, 31. ast. NEW YORK De Christian and Mis sionary Alliance komt steeds meer zendelingen en predikanten tekort. In totaal zijn nu 264.000 volwassenen lid van de door de CAMA gestichte ker ken op de zendingsvelden. Tien jaar geleden waren dat er nog maar 139.000. Het aantal gemeenten steeg van 3397 naar 4651. Het aantal zende lingen (negenhonderd) steeg echter nauwelijks in deze periode. Voor de CAMA (in Nederland bekend als de Parousiazending) zijn ook Ne derlandse zendelingen actief, o.a. in Zaire, Thailand, Laos en West-Irian. Niets hoor je over de onbillijkheid van de kindertoeslag. Alle loontrek- kenden genieten hiervan vanaf hun eerste kind; zelfs getrouwde studen ten, ongehuwde moeders, buitenlan ders, rijkaards. Maar een zelfstandige die boven de 8000,- komt, krijgt voor de eerste twee niets. Dit is over bekend en toch gebeurt er niets. Hoe komt het toch dat de zelfstandigen hier wel over mopperen maar verder zo weinig hun stem verheffen? Zwartsluis C Smit Superstar In hetzelfde nummer waarin Ber Hul- sing zijn waardering uitsprak over de film 'Jezus Christ Superstar' stond een advertentie, gericht tegen derge lijke produkties. Wonderlijke combi natie! Ik ben blij met de duidelijke taal van dit stuk. Het doet me pijn dat uw krant, die nog steeds christe lijk wil zijn, inderdaad Jezus ver raadt. Dürft u de Christus uit de schriften er niet meer tegenover stel len? Dürft u de spot van déze wereld soms niet aan? Die kan met zo'n Je zus zichzelf blijven en hem zó nog wel inpassen in haar schema's, Of u dient een andere Jezus, óf u staat op een onbegrijpelijke manier zó begrij pend tegenover een visie als in deze Van een onzer verslaggevers. KAMPEN De theologische hogeschool van de gereformeerde kerken vrijgemaakt zal de komende jaren belangrijke nieuwbouw kunnen realiseren. Gedeputeerde staten van Overijssel hebben hun goedkeuring verleend aan het besluit van de Kamper gemeente raad om het terrein van het Siebrands-complex in erfpacht af te staan aan de hogeschool. Dit terrein grenst direct aan het huidige gebouwencomplex aan de Broederweg dat al lang te klein gewor den is. Dit werd gisteren medegedeeld op de traditionele hogeschooldag, die der tien tot veertienduizend mensen naar Kampen had getrokken. Plannen tot dekking van de kosten worden nog uitgewerkt. Vast staat wel, dat de omvangrijke nieuwbouw zal worden uitgevoerd zonder over heidssubsidie. De vrijgemaakte^ stel len het zich tot een eer dat zij de 'school der kerken' ook geheel vanuit de kerken onderhouden. 'School en kerk zijn bij ons zo nauw verbonden dat schooldaggang, kerk gang genoemd kan worden', zei oud synode praeses ds J. Kok uit Amers foort. Hij had de leiding in de grote tent die plaats bood aan 4600 mensen. In vier kerken en twee tenten konden de schooldaggangers gisteren naar ve le toespraken van curatoren en hoog leraars luisteren. Met alle dankbaarheid en voldoening over de bloei van de hogeschool die zo snel op de crisis door de kerkscheu ring gevolgd is, waarschuwde ds Kok voor een houding van 'Dit is het gro te Babel dat wij gebouwd hebben'. De schooldag mag geen showdag worden. Wij zaaien alleen maar, het is God die de wasdom geeft. Dat de hoge school staande gebleven is in alle ver zoekingen, dat ze in het spoor der waarheid gebleven is, dat ze honder den predikanten afgeleverd heeft en nu ook overheidserkenning gekregen heeft, is alleen Gods werk. Ds. Kok las brieven en telegrammen voor die ter gelegenheid van de schooldag gestuurd waren door emi- grantenkerken in Canada, de Verenig de Staten, Zuid-Afrika, Australië en Curaao en een presbyteriaanse kerk uit Zuid-Korea. 'Ze vormen een tast baar bewijs van het licht dat Kampen verspreidt over de gehele wereld', zei hij. Dit werd breder uitgewerkt door curator ds H. J. de Vries uit Mariën- berg, die het werk van de hogeschool besprak onder de titel Oecumenische Dienst. Wereldraad De wereldraad van kerken beschouwt zich bij uitstek als een instrument van de oecumene, maar hij heeft de belijdenis van de vaste waarheid Gods losgelaten. Omdat de wereldraad die vaste basis miste, kon hij in de jaren '60 in de greep van nieuw-links ko men zodat oecumene daar nu gezien wordt als solidariteit met de wereld, aldus ds De Vries. De ware oecumene omschreef hij als het gevolg geven aan Christus' opdracht om het evange lie van het koninkrijk te prediken aan alle volken. Daarin mag de Kam per hogeschool een bijzondere plaats innemen. Ds. De Vries vertelde dat er thans 99 studenten bezig zijn voor hun kandi daatsstudie, onder wie 18 eerstejaars. Daarnaast werken er nog ruim twin tig aan hun doctoraalstudie of promo tie. Deze aantallen heeft de hoge school nog niet eerder gekend, maar dat mag geen reden zijn om nu wat kalmer aan te gaan doen met de aan drang om dominee te worden. 'Wij moeten het breder zien. De zendings velden wachten. We hebben een we reldwijde opdracht om te getuigen', aldus ds De Vries. lin UTRECHT Namens de wereldraad van kerken is mevrouw* drs- A. E. A. Wendt, de secretaris van de stichting oecumenische hulp, naar Chili ver trokken voor overleg over het lot van de politieke vluchtelingen in dat land. Mevrouw Wendt is in gezelschap van Theo Tschuwy van de Zwitserse ker ken. Het is de bedoeling, van de we reldraad om samen met de Chileense kerken, het rode kruis en de verenig de naties de vluchtelingen te helpen. Mevrouw Wendt heeft reeds contact gehad met de nieuwe minister van buitenlandse zaken admiraal Ismael Huerta. De stichting oecumenische hulp heeft besloten vijftienduizend dollar, voor hulp aan ballingen in Chili beschik baar te stellen. De stichting heeft hiervoor het gironummer 5261 open gesteld. Het moderamen van de Nederlandse hervormde kerk heeft via de wereld raad aan het team het verzoek mee gegeven vooral ook aandacht te geven aan het lot van de Nederlandse jour nalist-theoloog Koos Koster. GENEVE De wereldraad van ker ken bereidt een beraad voor over de rechten van de mens. Dit overleg zal najaar 1974 in Oostenrijk moeten plaatsvinden. De commissie internationale zaken van de wereldraad wil vertegenwoor digers van de kerken en deskundigen, die kunnen voorlichten over schendin gen van de rechten van de mens, sa menbrengen. Het doel is de kerken te helpen effectieve instrumenten te worden ter bevordering van de hand having van de rechten van de mens voor alle mannen en vrouwen ter we reld. Er worden 140 deelnemers venvacht. Aan de conferentie zal een gedegen studie voorafgaan, alsmede regionale en nationale conferenties. Ook zal ge zorgd worden voor documentatiemate riaal over de theologie, socio-economi- sche en culturele aspecten van zowel schending als handhaving van de rechten van de mens. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Jan Vrumans film 'Een andere kijk op zwakzinnigheid' heeft dinsdagavond, na de uitzending door de NCRV-televisie, een geweldige stroom reacties losgemaakt. Na afloop van de film was aangekondigd, dat tot elf uur telefonische reacties welkom waren bij de NCRV-televisie, maar tot half twaalf nog heeft de telefoon daar ro'odgloeiend gestaan. Er zijn onge veer tweehonderd reacties verwerkt een klein deel maar van degenen die zich aanmelden of wilden aanmel den. Alle reacties zijn 'genoteerd en zullen later worden verwerkt. Het grootste deel van de reacties was zonder meer positief. Twee, of drie te lefoontjes waren als afkeuring be doeld, maar voor het overige meldden zich slechts mensen (vrouwen vcoral) die ook iets wilden voor zwakzinnige kinderen. Ook waren er jongeren, die als alternatief van de dienstplicht zich wilden inzetten voor het zwakzinnige kind. De gerichte vragen van ouders van zwakzinnige kinderen die waren er dinsdagavond ook zijn doorgegeven aan het Nationaal Orgaan Zwakzinni genzorg. Ieder die nu nog op de film wil reageren, wordt aangeraden dit schriftelijk te doen bij het Nationaal Orgaan Zwakzinnigenzorg, postbus 514 in Utrecht. Gaat men erop in dan wordt snel weerd dat eigenlijk niet een bepa stad bedoeld is, maar de grote stejic] in 't algemeen. Dc grote stad is iei slecht, per definitie. Is dat zo? In ac eerste plaats zou men zich kunjp aansluiten bij de minister-presii je die opmerkte dat een kabinet aa kan geloven. Een stad kan niet slf^ zijn. Hij kan slecht gebouwd slecht funktioneren, maar wie deen lijke dingen opmerkt komt altijd na bij de mensen terecht. Een stad je niet slecht zijn, maar de mensen 1 f nen het wel. Is dat zo, ten aan -ei van de grote steden? Zijn mensen grote steden per definitie slecht eh minder goed dan bewoners van d vinciesteden en dorpen? Niemand /e ontkennen dat de grote stad z'n e|r zwakke kanten heeft. Wat men e< vaak verwacht, gezelligheid en (dii meenschap (er zijn immers zo ji mensen bij elkaar) wordt er miel tijd cn soms zelden gevonden. Hjin sen in de grote stad kennen elljoi van de een of andere club en inbol paalde buurten van de straat, lm daar houdt het vaak mee op. bn kent vaak z'n naaste buren niet. D om hoeft de stad toch nog niet slrg te zijn. De stad is anders. En dat ders-zijn betekent soms een groot r mis. Wat in een dorp minder ger zal gebeuren, dat een bejaarde :ei zaam sterft en soms al dagen dooi voordat het gemerkt wordt, dat in de stad. Uiteraard is er meer ir daad in de stad dan op het dpic Daarvoor zijn heel voor de handjm gende redenen op te noemen diew: zichzelf niets te maken hebben n de moraal van de grote stad of zijn bewoners. We moeten, dachtiol niet vervallen in de fout van vro^ toen de grote stad op de dorpen afgeschilderd als een poel des verdij Iemand die er dan ook voor uit kr^ een 'stadse' te zijn, die werd vre over de bloei van de hogeschool di aan de urbanisatie van onze sami ving kleven, we hebben geen bëht aan nog een probleem, nl. dat mei uit louter angst en gesuggereerd! li keer de stad gaan verlaten en die die manier overlaten aan hen die dat niet kunnen veroorloven. p: li BRUSSEL Volgens het Belgische weekblad Knack wordt nog steeds ne gentig pet. van de Belgen rooms-ka- tholiek gedoopt. Van de huwelijken en de begrafenissen zijn\80 tot 85 pet. kerkelijk. De wekelijkse eucharistie- praktijk loopt echter sterk terug: in 1962 46 pet, in 1973 35 pet. Priesters en religieuzen dalen in aantal en ver grijzen. NED. HERVORMDE KERK Beroepbaar: drs. W. B. Douwes, de Bekastraat 24, Utrecht; S. Roest, leraar g.o. te Drachten, heen pred. te Arnhem; T. Wageijui straat 27, Drachten; L. Doorn, :o heen pred. te Lobith c.a. Retiefsft 159, Ermelo. dcc Beroepen te Hardinxveld: G. Voof t te Oldebroek. 011 GEREF. KERKEN in, Benoemd: door de theol. fac. te en-Provence (Fr.), tot docent ii oudtest. vakken, drs. J. Renki Kampen, die deze benoeming nam. IJ Benoemd tot hulppred. te DP (voor Wijk bij Duurstede): Hjbl Stroes, laatstelijk pred. te Nes AL. (Israël). Aangenomen naar Wagenborgen: ij. L. Hoogkamer te Bolnes. GEREF. KERKEN (VRIJG.) J Beroepen te Terneuzen: K. Denp Rijnsburg; te Damwoude-Driesum jD D. Grutter te Huizum; te Dracfep (voor de zendingsarbeid' op West te neo): H. G. Gunninlc, kand. te Grdet gen. jti PARIJS (IKI) In China besfk hier en daar nog christelijke gei schappen, maar hun aantal sfjj zienderogen, aldus een verklaringjj oud-oninister Ting Wang Soen i .Amerikanen, die Nanking bezochtt Ting Wang Soen zei, dat er in L king nog steeds kerkdiensten wor georganiseerd voor de vier plaatL ke kerken. Deze groepen zijn ed sterk gedund en tellen nog slff tachtig tot honderd leden op een k le bevolking van 23 miljoen. Hetr^ mensen van middelbare leeftijdr jeugd voelt zich helemaal niet rc aangetrokken door de kerk. 8 De kerkgebouwen zijn sedert delY turele revolutie buiten gebruik, #1( het volgens Ting voor niemand geheim, dat er in bepaalde gebod8- of fabrieken bijeenkomsten wol1 gehouden. Er zouden in ChinaP? een miljoen christenen zijn, dier het onregelmatig, nog aan kerke)01 vieringen deelnemen. Bij de con& nistische machtsovername werd h aantal christenen geschat tusseiu drie en de vier miljoen. ZEIST De heer J. T. Mei yoorzitter van het produktschap pluimvee en eieren, vindt het n'i'a erg gelukkig* dat minister Lubbei ,e; de produkten die ten gevolge vara revaluatie goedkoper kunnen wo ook eieren heeft genoemd. De heer Mellema zei dat de ei prijs door tal van belangrijke fac wordt beïnvloed en niet alleen valutaverschillen. Volgens hem het beter zijn geweest als de mil voor wat de eieren betreft gespi had over een geringere prijssti inplaats van over een prijsverla Hij vreest een nadelig psycholo effect als de consumenten eerst krant lezen dat de eieren goedig worden en vervolgens merken dp meer moeten betalen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2