VIA ACTIE NAAR DE DOGMATIEK Uit de kerkbladen Vandaag Trouw Kwartet Christelijke gereformeerden hebben nog plaats en taak LSD geeft hooguit een 'instant god' lllslllalï Nieuwe boekt TROUW/KWARTET MNSQAG 25 SEPTEMEBER 1973 KERK T2j, Prof. dr. Kr. Strijd woont vlak bij een winkel van Albert Heijn, maar zijn vrouw en hij doen daar geen boodschappen meer sinds er Angola-koffie wordt verkocht. Prof. Strijd: 'De boycot van Albert Heijn is een testcase voor de christelijke gemeente' Prof. dr. Kr. Strijd, hoogleraar vanwege de hervormde kerk aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij o.m. christelijke ethiek doceert. door A. J. Klei Mijn balpen blijft boven liet bloknoot zweven als professor Strijd zegt dat de boycot van Albert Heijn een proef op de som is voor de christelijke gemeente. Ik heb namelijk de ietwat terneerdrukkende ervaring dat godgeleerden, zodra zij hun verhaal met een concreet en sprekend voorbeeld verlevendigen, mij jachtig toeroepen: denk er aan, dat is niet voor publikatie! Maar professor Strijd knikt me aanmoedigend toe: 'Schrijf dat maar rustig op en zet het maar met flinke letters in de krant!' (wat, als 't goed is, inmiddels is gebeurd). Professor Strijd houdt ons de laatste tijd met nadruk voor dat we in de kerk eerst samen wat moeten doen voordat we met elkaar gaan praten. Wanneer we niet gezamenlijk wat op touw gezet hebben, blijven al onze fraaie beschouwingen vrijblijvend in de lucht hangen. Professor Strijd for muleert het zo: eerst actie, dan de re flectie. Om een eventueel misverstand te voorkomen: uit het vervolg zal dui delijk worden dat dit vooral niet bete kent dat je maar moet aanpakken wat je voor de kop komt en dat je dan la ter wel ziet of het ook iets voorstelt Integendeel, het gaat om een voortdu rende wederkerigheid van actie en re flectie, van handelen, analyse en stra tegie, om het in vaktermen samen te vatten. Grote woorden We moeten af van het verbalisme, zei professor Strijd op de gecombineerde vergadering van de hervormde en de gereformeerde synode, en hij zei het onlangs weer, op de jaarvergadering van de vrijzinnige hervormden. Hij licht toe: *We gebruiken aan de lopen de band grote woorden, we leveren hele beschouwingen over wat het be grip 'gerechtigheid' in de bijbel nu precies inhoudt.en we vinden het intussen heel gewoon dat er ondanks onze fraaie betogen niks verandert in de wereld. Wat ik wil is dat er ge praat wordt vanuit een stuk gemeen schappelijke verantwoordelijkheid, en dén kijken wat er uit komt. Trou wens, in de bijbel staat dat we de waarheid moeten dóen.' Best, maar je kunt toch niet in 't wil de weg aan de gang gaan? 'Nee', zegt professor Strijd, 'we hebben als oriën tatiepunten de profeten van het Oude Testament... en als je praat over ra dicaal: die waren radicaal!..., en de gestalte van Jezus In het Nieuwe Tes tament. Wie zich op hen oriënteert gaat ontdekken langs welke lijnen het lopen moet.' Beperktheid Professor Strijd vindt het verder noodzakelijk dat we los komen van onze beperktheid van blik. We kijken veel te veel alleen in de eigen kerke lijke kring rond en dan zie je niet, om een voorbeeld te noemen, de pro blematiek rondom Suriname. Een groep kerkmensen zou zich moeten la ten voorlichten door een comité dat zich daarmee bezighoudt: Suriname actie '73. En daarna zouden die ge meenteleden zich eens met een brief of per telefoon kunnen wenden tot de man of vrouw in de tweede kamer op wie ze gestemd hebben: hoe zit dat nou met die Surinamers? En nu we het toch over hen hebben, wat doen De redactie behoudt rich het recht voor ons ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer Ie geven. BIJ P'i- bllkaUe tvordt met de naam van de Inzender ondertekend. Blieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 85». Amsterdam. Open brief (6) Volgens Feddema ligt als filosofie achter de desinvesteringspolitiek van de Wereldraad de marxistisch-lenin- istische stelregel van de Verelen- dung: het moet slechter worden wil het beter worden. Maar Feddema moest beter weten. Volgens het ortho doxe marxisme-leninisme zou men de kapitalistische investeringen in zuidelijk Afrika juist moeten stimule ren! Een socialistische revolutie is immers volgens deze theorie slechts mogelijk op basis van een ontwikkeld kapitalisme. Zo schrijft Lenin in 1905: 'Het is een reactionaire gedachte, de verlossing van de arbeidersklasse er gens anders te zoeken en dan in de verdere ontwikkeling van het kapita lisme. De arbeidersklasse lijdt niet zo zeer door het kapitalisme, als wel door de gebrekkige ontwikkeling van het kapitalisme. Daarom heeft de ar beidersklasse onvoorwaardelijk belang (cursief bij Lenin) bij een zo breed, zo vrij en zo snel mogelijke ontwikke ling van het kapitalisme'. Met andere woorden: in marxistisch-leninistische ogen is de desinvesteringspolitiek van de wereldraad reactionair, terwijl Feddema en Albeda precies in het straatje van Marx en Lenin zitten. Delft Jullie met het bauxiet dat ginds ge vonden wordt (economische overheer sing)? Dichter bij huis loop je tegen de nood van een Surinaams gezin op, daar ga je dan met elkaar wat aan doen. Je kimt er natuurlijk ook bui tenkerkelijken bij betrekken en als 'tgoed is krijgen die in de gaten wat het christendom, bijvoorbeeld aan ra dicalisering van de actie, oplevert.' Er zijn mensen die in gulle hartelijk heid lukraak hier of daar een hand toesteken, er zijn anderen die op hun stoel blijven zitten omdat tegenwoor dig alles zo ingewikkeld in elkaar zit en je er toch niks aan kunt doen. Professor Strijd: 'Paulus bidt in Phi- lippenzen 1 vers 9 dat de liefde van de gemeente groter wordt in helder inzicht en in fijngevoeligheid.ook ten opzichte van onrecht, dat staat in vers 10.en dan vervolgt Paulus: om te onderscheiden waar het op aan komt. Het is geen hobby van mij als ik er op aan dring, dat de mensen, de kerkmensen zich op de hoogte laten brengen, het is de lijn van Paulus en trouwens ook van de profeten door trekken. De gemeente moet weten wat er in de wereld t ekoop is.' Klachten Professor Strijd vertelt van een kerk dienst, waarin hij over deze tekst van Paulus preekte en waarin iemand van Amnesty International iets over die organisatie vertelde. Op mijn beurt vertel ik hem dat mijn vrouw en oud ste zoon onlangs uit de kerk thuis kwamen met materiaal voor een brief kaarten-actie van Amnesty (waar zijn de tijden van de stenciltjes van de vrouwenbond met de lieve opwekking: 'kopje meebrengen', gebleven?) en je kunt ook meemaken dat zendingsart sen of ontwikkelingswerkers een zin nig verhaal afsteken in de kerk. Maar dan komen de klachten. Het Woord raakt in verdrukking! Of: onze domi nee preekt liever over Vietnam of over Zambia dan uit de bijbel. Professor Strijd: 'Informatie verschaf fen hoort bij de prediking en de ac tie, dat heb ik al gezegd, maar het is natuurlijk begrijpelijk en ook terecht als gemeenteleden zich verzetten te gen modieuze kreten in de preek. Aan de andere kant is het zo dat alleen het wóórd Vietnam of Angola of neo- kapitalisme (want zo is onze maat- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. schappij toch) de preek al weerstand oproept. Daarom is het zaak, dat je vertrouwen wekt, dat je de mensen goed duidelijk maakt waarom je die dingen aan de orde stelt. En als je dat doet zul je tot je verbazing zien hoeveel bronnen er nog niet aange boord zijn in de gemeente. Ik doe niet mee met trappen tegen de kerk, waar nooit iets gebeurt Het kan vol ledig aan jezelf liggen.' Voor élite? Je kunt je afvragen of dit alles: infor matie verschaffen en daarop volgende actie, niet beperkt blijft tot een zeke re kerkelijke élite. Tot grote steden waar je altijd wel tegen een actie-co mité aan loopt en waar altijd wel een predikant rondsjouwt die ja en amen zegt op het verhaal van professor Strijd.enfin, maar wat doe je als jouw dominee of kerkeraad dit hele maal niet ziet zitten? Professor Strijd: 'Dan moeten gemeenteleden die op dat 'onderscheiden' (Philipenzen 1 vers 9) uit zijn, dit aanhangig maken. Geen enkele gemeente kan om Angola heen en wie een beetje verschrikt te gen het Angola-comité aankijkt persoonlijk vind ik dat Sytse Bosgra en zijn mensen het uitstekend doet die kan rapporten van de VN doorne men. Tien jaar geleden zag ik al fo to's van Portugese militairen die een Angolees in een put duwden en dan de boel dichtgooiden tot alleen het hoofd van die man nog vrij was, en dan lieten ze hem langzaam kreperen. Toen geloofde bijna niemand dat zul ke dingen gebeurden, nu is verder doorgedrongen wat ginds gebeurt en niemand kan beweren dat hij er niet van weet en niets mee te maken heeft.' Nu maakt professor Strijd zijn opmer king over de testcase voor de gemeen te. De tegenwerpingen liggen voor het grijpen: alles goed en wel, maar ik moet wel naar Albert Heijn, andere winkels zijn zo ver en ik zit met klei ne kinderen.Professor Strijd be grijpt en hij zegt: 'Daarom moet je die dingen ook niet ln je eentje doen, hier is sprake van een gemeenschap pelijke verantwoordelijkheid, je kunt elkaar helpen en het is ook niet on denkbaar dat je om de beurt bij de ingang van een filiaal van Albert Heijn gaat posten, dat is tenslotte niet verboden. Wat de vrijheidsleus van Albert Heijn betreft, christenen zullen zich allereerst afvragen: wat gebeurt er met de vrijheid van de An- golezen?' Uitgangspunten Professor Strijd komt terug bij zijn uitgangspunt 'Eerst wanneer je als christenen samen met anderen actief bezig bent, kun je gaan praten over de grondwoorden van de bijbel. Niet in het abstracte en los van alles: mor genavond gesprekskring over 'gerech tigheid', maar vanuit een gemeen schappelijk beleefde verantwoordelijk heid. Een goeie gereformeerde en een linkse vrijzinnige zijn samen doende geweest, en op een gegeven moment vraagt de één aan de ander: we doen dit allebei vanuit ons christelijk ge loof, maar hoe zie jij Jezus nu eigen lijk? En dan krijg je de hele dogma tiek op tafel! Het christendom gaat op deze manier dus niet onder in mora lisme of activisme, zoals je wel hoort beweren, op de actie volgt de reflec tie. Als een dominee de mond vol heeft over ontwikkelingswerk maar het pastoraat verwaarloost zit hij scheef, als iemand druk in de weer is tegen Albert Heijn maar geen zieke opzoekt, is dat verkeerd, allicht. Maar, daarmee is dat willen-leren-onder- scheiden niet geoordeeld. Ik zeg het nog eens: je moet als deze dingen in het geding zijn, ook vertrouwen wek ken en dat houdt ook in dat je naar de ander met zijn bezwaren luistert en hem laat uitspreken. Omgekeerd moet dat ook. Daarom heb ik bijna steeds altijd nabespreking van de preek, dan kun je de dingen rustig met elkaar doorpraten.' Binnenkort komt er bij Kok in Kam pen een boek van professor Strijd uit over geweldloze weerbaarheid. Hierin zullen we de (uitgewerkte) zondaga vondlezingen vinden, die hij voor de NCRV-microfoon heeft gehouden en daarin komen ook de punten aan de orde, die in ons gesprek over actie en reflectie aangeroerd zijn. Professor Strijd: 'Ik ben blij dat ik destijds voor de NCRV de dingen zo kon zeg gen als ik meende dat ze gezegd moes ten worden en ik vind het plezierig dat mijn boek bij zo'n gerenommeer de gereformeerde uitgever uitkomt' BAARN 'We hebben als christelijke gereformeerden een eigen plaats ge kregen door ons schriftuurlijk-confes sioneel standpunt en onze schriftuur lijke, geestelijke prediking. Verdwijnt deze, dan verliezen we niet ons be staansrecht, maar wel onze bestaansre den. We moeten vandaag meer dan ooit christelijk-gereformeerd zijn: zo zijn we oecumenisch en katholiek be zig*. Dit betoogde ds. J. H. Velema uit Apeldoorn op de christelijke gerefor meerde mannenbandsdag. Ds. Velema sprak over de toenemende polarisatie binnen de christelijke ge reformeerde kerken: van mensen, die zioh oriënteren op de hervormde mid den-orthodoxen en de linikse gerefor meerden, tot aan rechtse verontrus ten, die er moeite mee hebben om nog christelijk-gereformeerd te blij ven. 'De jaren door hebben we in on ze kerken te maken gehad met lig- gingsverschillen. Zo zijn we een kerk geworden, die door de buitenwacht niet begrepen wordt: op de ene plaats zou men zich heel anders als christe lijk gereformeerde kerk openbaren dan op de andere'. Polarisatie noemde ds. Velema een symptoom van wereldgelijkvormig heid, dat in de kerk niet thuis hoort. Intussen zijn er polariserende facto ren: de geest van de tijd, de midden positie, recente synodebesluiten en de reactie daarop de verschuivingen, de verhouding tot andere kerken. Inzon derheid die tot de buiten-verbanders dreigt polariserend te werken. Dit alles zou niet erg zijn, als overal Schrift en belijdenis voluit functio neerden, maar er zijn volgens ds. Ve lema symptomen, dat de prediking niet genoeg confessioneel bepaald is: niet de trinitarische prediking, maar de prediking van een goede God en een lieve Jezus; te weinig de ontdek kende prediking van zonde en genade; de veronderstelling, die bij de doop is afgewezen, dreigt bij de belijdenis weer binnen te komen met als gevolg een idealistische gemeentebeschou wing; ook een geruisloos avondmaals- sautomatisme als reactie op vroegere avondm a alshuiver. 'In ons kerkelijk leven moeten Schrift en belijdenis voluit over de hele linie functioneren. De prediking dient schriftuurlijk-geestelijk te zijn. Wij behoren bij elkaar met al onze ver schillen, mits we één zijn in liefde tot Schrift en belijdenis en die in de praktijk volkomen honoreren. De christelijke gereformeerde kerken hebben nog een prachtige plaats en taak. We kunnen momenteel geen an dere kerk kiezen, gezien de reële situ atie van andere kerken. Het gaat niet om onze kerk, maar om de waarheid Gods. Als die zuiver wordt beleden en beleefd, groeit er eenheid met allen, die buigen voor diezelfde waarheid. We 6taan op een tweesprong: doorgaan met uit elkaar groeien met alle gevolgen daarvan of nu goed christelijk-gereformeerd zijn. Dat is leven uit de Schrift en naar de belijdenis", aldus ds. Velema. NED. HERV. KERK Beroepen: te Leiden: B. C. de Gelder te Maasdijk; te Leiden (jeugdpred.): H. J. Hemstede, vlootpred. te Hilver sum; te Honselersdijk: II. B. van 't Hof te De Kaag. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Barendrecht; drs. E. P. Bosma, tot voor kort miss. pred. te Soemba, en C. Warner te Noord- wijk; naar Marken: kand. P. Boomsma aldaar; de ben. tot pred. in tijd. dienst te 's-Hertogenbosch: M. van der Sijs, laatstelijk in Suriname werkzaam in dienst van de ev. broedergem. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Hattem: M. J. C. Blok te Voorburg; te Soüburg-Vlissingen: A. den Broeder, kand. te Kampen. Aangenomen: Naar 's-Hertogenbosch ,(voor de miss. arbeid in Suriname): "K. Verlind te Hgunssum. Open brief (7) De Open Brief is een waardig stuk, geschreven op een wijze die alle res pect afdwingt Het programma tot be strijding van het racisme heeft t.a.v. de middelen, door dit programma toe gepast reeds ernstige bezwaren ont moet in de generale synode der Ger. K. van Dordrecht 1971/72. 'Zij betwij felt of de keuze van middelen in het 'Programma' alleszins geëigend is om de doelstellingen die de Wereldraad van Kerken in deze voor ogen staan, tot een gelukkig einde te brengen. Bovendien plaatst dit 'programma' bij de huidige uitkeringen uit zijn fonds de kerken voor de vraag of zij in het algemeen enige verantwoordelijkheid kunnen dragen voor politieke doel stellingen en methoden van bewegin gen die door dit fonds gesteund wor den. Het is onduidelijk waarom bij de schenkingen uit het fonds is afgezien van de gebruikelijke regel dat inzicht wordt gegeven in de besteding van de ontvangen gelden'. (Acta. art. 318). Rotterdam H. J. Ros Troonrede (slot) Hopelijk heeft het voor Christenen teleurstellende einde van de troonre de dit positieve gevolg, dat de mensen die wel alle kracht en zegen van de Here God verwachten bij het besturen van ons land, er met meer kracht en duidelijkheid voor gaan bidden en zo 'de regering drage. Hclloo G. H. Visser v. Lcnthe In Voorlopig schrijft prof. dr. H. M. Kuitert over de behoefte aan mystieke ervaringen. Prof. Kuitert: 'De behoefte aan mystiek die wij van daag meemaken, is breder van allure, heeft ook meer wortels dan alleen het verzet tegen een wat steriele leerstel ligheid. Het is, zoals ik al aanduidde, een behoefte aan ervaring dóe heel onze westerse cultuur doortrekt, en die zich op godsdienstig terrein kleedt in de vorm van het grote verlangen naar de mystieke belevenis, naar de Jezustrip, maar 'the Light of God', of met welke andere woorden men er verder ook over spreken wil. Het grote verlangen heeft zijn keerzij de. De honger moet gestild, het ver langen bevredigd, de trip gemaakt. Dat betekent aan de ene kant dat al les wordt aangegrepen wat zich aan dient als de Nieuwe Weg, met name door de jongeren. Het houdt aan de andere kant in, dat er nogal wat Nieuwe Wegen zijn, die zich, nu er zo'n grote markt blijkt te bestaan, aan het zo willige publiek aanbieden. Het woord 'markt' kies ik met opzet, om dat het niet onwaarschijnlijk is dat de commercie zich ook over deze nieuwe tak van godsdienstigheid reeds heeft ontfermd. Zo wordt het langzamerhand een inge wikkeld wereldje, dit nieuwe leven van de mystieke ervaring. Er zijn vele wegen die zichzelf aanprijzen en met alles blijkt op den duur authentiek te zijn. De meeste vraagtekens roept 'de weg van de middelen' op, ik bedoel het gebruik van LSD en andere z.g. bewustzijnsverrruimende stoffen. We hoeven er niet aan te twijfelen dat die stoffen wat doen. De trip die ie mand met LSD kan maken, mag dan een levensgevaarlijk avontuur zijn, maar het is en blijft een ervaring die niet door bedriegers, maar door eerlij ke en authentieke mensen, onbeschrij felijk diep en verrijkend wordt ge noemd. Aan dit soort getuigenissen hoeven we niets af te doen, lijkt mij. De vraagtekens moeten niet staan ach ter de vraag of LSD en andere midde len een mens bijzondere ervaringen kunnen geven. De vraag is veeleer: wat zou je met die ervaring(en) wil len? Waar kunnen ze voor dienen? Ik sluit mij hier bij Plokker aan, die er niet veel vertrouwen in heeft Een mysticus van het oude soort deed er een heel leven over om tot mystie ke ervaringen te komen. Hij oefende zich van jaar tot jaar, concentreerde zijn aandacht, zijn adem, zijn lichaam, en werd zo een mens. Zijn weg naar de godservaring was misschien nooit af en het grote verlangen wellicht nooit gestild, maar het was een weg die tegelijk zijn eigen menswording betekende. Godservaringen met be hulp van LSD of andere middelen zijn 'vluggertjes", je komt op zijn best bij zoiets als 'instant god' uit, maar mens word je er niet van. Dat is het hele verschil tussen LSD-mystiek en mystiek langs de weg van oefening en verlichting.' De rovers Pastoor Joost Reuten te Amsterdam houdt elke week een kinderdienst In Conto schrijft hij, dat kinderen dan telkens weer onverwachte vragen stel len, zoals deze van een elfjarig meis je, toen hij preekte over de barmhar tige Samaritaan: Is die Samaritaan later de rovers nog gaan zoeken?' Ik zei dat ik dat niet wist, en dat Jezus dat er in zijn ver haal ook niet bij vertelde. 'Maar waar om vraag je dat?' 'Nou', zei het meis je, 'als de rovers niet gepakt worden, dan kunnen ze een eindje verder wel wéér iemand z*n geld afpakken.' 'Ja', zei een echte Amsterdammer, die al midden in de toepassing zat, 'als op school een jongen een gat in z*n knie geschopt krijgt, dan kun je die knie wel verbinden, maar je moet die an dere jongen toch ook afleren om zo ruw te schoppen'. Ik denk, dat deze kinderen ons op een aspect van de christelijke naastenliefde brachten, dat wij niet uit het oog mogen verlie zen. Zij waren het er over eens, dat de acute en allereerste aandacht moest gaan naar de man die uitge schud langs de weg lag. Maar daarna moest er ook onmiddellijk iets gebeu ren met die rovers, met die jongen die een ander tegen zijn been ge schopt had. Ook in het dienstbetoon van kerken, diakonaat en charitatieve instellingen of persóónlijk hulpbetoon tonen wij ons vaak goede Samarita nen, maar we laten de rovers ontsnap pen. We pakken ook als kerkelijke charitatieve groepen de rovers niet aan. Die kunnen we vertalen met de wortels van de vereenzaming, de wor tels van de woningnood, de arbeid-- omstandigheden, de steriele afgeslo ten stadswijken, de nood van het tele visiekijkende gezin en noem maar op.- Natuurlijk wordt er in naam van Chritus, in het voetspoor van de barmhartige Samaritaan heel wat on baatzuchtige hulp verleend, heel wat energie, tijd en geld gegeven aan 'mensen in nood. Maar wij moeten ons toch ook eens bezighouden met die vraag van dat meisje in de kerk.' Taaleigen Leddse studenten maakten een scriptie over het taalgebruik in de gerefor meerde bond. Naar aanleiding daar van schrijft ir. J. van der Graaf in De Waarheidsvriend: 'Deze zaken, de heilsdaden van God, die door de toeëigenómg vanuit de Heilige Geest ook belééfd, ervaren worden, behoeven echter niet in ze- ventiende-eeuwse taal te worden ver pakt, en zeker niet door afgesleten cliché-uitdrukkingen, die op de klank af worden gehanteerd, te worden weergegeven. Dat mag en kan in ei gentijdse taal gebeuren. Maar wél is het zo, dat het geloof een taaleigen heeft, dat in de wereld niet wordt ge hanteerd, een taaleigen dat bepaald ook in de Statenvertaling, die overi gens in ons land taalvormend heeft gewerkt, voorhanden is. Er blijven ook woorden die onvervangbaar zijn, wil men ze tenminste niet afvlakken, SOLIDARITEIT Met welke christenen kan mei eigenlijk solidair verlaren? Sol teit betekent zoiets als: wij s ter jullie, wat je ook overkonf wat je ook doet In de kwestie je (moord meit verbedachte rade i mand die opkwam voor de alleit sten, uiteraard op zijn manierjor misschien discutabel, maar in geval niet gewelddadig was, en li bovendien) in de kwestie Chili D geen twijfel over dat van vraagd wordt solidariteit met c rarmste christenen en nietchrisf die een beetje hoop op een menq dig bestaan begonnen te krijgen^™ soort solidariteit tegenover een ty, derend fascisme, zou een chrisW 1 mocratisch appèl op de huid gej J ven moeten zijn. Deze solida bleef echter uit. De moord heefctrr 'betreurenswaardig en tragisch ei*- alsof de man waarachtig aan ee^ geval heengegaan is! Solidariteit |li op de klank af bedreven. Intussr duidelijk geworden hoezeer de oj Iers van de solidariteitsverklarin&II vergist hebben. Ook die ehrist# moer aten in Chili die daadwerk I aan de moord meegedaan hebbe^ die wij in de pontificale mis op <Pe levisie hebben gezien hebben ziet S ogenblik gesteund geweten door 9°' ten-democratisch appèl in Nedetf11 Er is een nadere verklaring gekf1 die niet alleen grammatikaal onh is en waarin men nog vergeefs zoeken naar een bewogen solidai Welke angst hierachter zit zou-11 eens onderzocht en geanaliseerde- nen te worden. In ieder geval isF delijk geworden dat niets zo gej0 lijk is als solidariteitsverklaringi n de klank af. Op die manier kr^, we straks dergelijke stukken richting van de christen-democ J, van Portugal of van Griekenlantf hoe lang duurt het noog voorda ze, zo spoedig mogelijk liefst, kul. sturen naar Frankrijk? Christ/1 solidariteit kan niet met iedere ten-groepering op de klank af b£l ven worden. Ik wil absoluut nietp dair zijn met zg. christenen in P gal en Mozambique. Ik sta lijn# tegenover die 'christen'. Et11 Louw, die in Pretoria tegen sti^' toen het erover ging om de stad61 ken voor negers open te stelleir heb maar een heel kleine reden i om te kunnen begrijpen dat ik i met die man solidair zal kunnen nl. zijn vreugde dat het gemeen)*! stuur in ieder geval staande hielc verbod voor negerkinderen on,, daar opgestelde schommels, wippël draaimolens te gebruiken. En vrienden zijn mijn vrienden ni©i V E devalueren. Woorden die onbegrijpe lijk blijven, voorzover, we ze verstan delijk hanteren. Woorden die om be leving vragen. Die te maken hebben met de liefde, die aan het geloof ei gen is. Daarom is er een woorden schat, die we alleen op straffe van verschraling zouden kunnen kwijtra ken. De zaken van de geloofservaring vragen ook om woorden om het te vertolken: de verbrijzeling van het hart, het zondaar worden voor God, het uitstorten van de liefde van God in het hart, de rechtvaardiging door het geloof. In de Schriften zelf is dit taaleigen voorhanden. Woorden als ontdekken, ontledigen, verbrijzelen, vindenstijd en dergelijke, die door de auteurs van genoemde studie tot het piëtisch taalgebruik worden gerekend, komen zó in de Statenvertaling voor. Er zijn ook woorden die nóch in Van Dale, nóch in de Statenvertaling voor komen en die toch veelvuldig ge bruikt worden terwijl ze wél hun wortels hebben dn andere grondwoor den van de Statenvertaling, bijvoor beeld: wederbarend, bevindelijk, schuldovernemend, bruidsgemeente. Maar overigens vraagt de verkondi ging van de daden Gods om eigentijd se vertolking. Op die eerste Pinkster dag hoorde ieder in zijn eigen taal de grote daden Gods. Zo zal het ook nu nog zijn. Eigen taal betekent ook taal van onze tijd en geen zeventiende- eeuwse. Maar dan tevens een Schrift gebonden taal, die het diepst ver woordt de zaken die in het geloof ver staan worden.' Piëtisten In 'De Christen geeft Alexei Bichkov een beeld van de Russische baptisten. Hieruit dit citaat: 'In het algemeen genomen kan gezegd worden, dat de theologie van de Rus sische baptisten rust op de erkenning, dat de Heilige Schrift, de bijbel, fun dament is. Moderne liberale leringen hebben geen merkbare invloed onder ons. Geloof dn Jezus Christus als per soonlijke Verlosser, volledige toewij ding aan Zijn Dienst, vreugde dn en verlangen naar de gebedsgemeenschap Maurice Mességuér Mensen en )k den. Uitgave Zuid-Holalndsche I geversmaatschappij - 307 blz - 13 le Deze geautoriseerde vertaling vanjr lande C. van Oss en J. B. Hendriie vat de belevenissen van de bekte: Franse kruidendokter Mességué, roemd in Frankrijk door zijn tv-o j dens en natuurlijk door dit boek.i sappige wijze vertelt hij over zijitl roemde klanten zoals Churchill,I n lo, Cocteau, Mistinguett en vers i lende staatshoofden en vorsten, kruidendokter, die niet te kan heeft met een gebrek aan zelfverti wen, is in elk verhaal de siti meester. Achterin zijn boek kruidenrecepten en andere adn t om erg gezond te worden. C S. Forester: Kapitein Hornblo Uitgave Zuid-Ilollandsche Uitgev maatschappij - 680 blz. - 27.51 geautoriseerde vertaling J. C. M ma. Deze omvangrijke - tweede omn bevat de trilogie 'Met verzegelde ders', 'Alle hens aan dek* en 'De i ontsprongen'. Forester, die door chel van der Plas is vergeleken- Jan de Hartog, schiep met Hol Hornblower een door velen bewori de romanheld. De films met Gre Peck als Hornblower hebben v naar deze ontspanningslefmur grijpen. Naar een Gcrformeerde Sociale At mie. De academie, die volgend ja Ermelo wil starten, verschaft in brochure alle gegevens over het en waarom. Te bestellen door over te maken op girono. "290 tn.v. stichting geref. soc. paed. oi wijs te Vleuten. in de gemeente, bereidheid om naaste bij te staan, om alles met de te doen als voor de Heer dingen zijn, denk ik, de meest ka teristieke kenmerken van onze derschap. De geest van het piëtism typerend voor onze gelovigen maa: gelijkertijd mijden zij de wereld de kunst, letteren en muziek niet. Onze gemeenten houden van zin We hadden en hebben in onze meenten vele bijzonder mooie ko zeer talentvolle zangers en zangt sen, dirigenten en komponisten. aantal geestelijke liederen dat we zitten as meer dan 2000. Dit is wc lijk een vat van brandend wies voor de troon van God.' En de prijs voor het opmerkelij citaat gaat deze week naar prof. d1 J. Visser, die in het (confession) Hervormd Weekblad (in een art over de polarisatie in de r.-k. kt dit uit de pen liet vloeien: 'Wanneer ik bedenk, dat dr. De P met wie ik in geestelijk opzicht merkelijk minder gemeen heb met een. Jehovagetuige, toch ook i spraak maakt op de naam Tiervol theoloog*, dan moet ik toCh wel gen, dat bier iets radicaal mis is.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2