Fascinerend zoeken
naar het ontstaan
van leven op aarde
5
17e
jaarbeurs
van
het
oosten
De Weldoener
cf§oma
ff
door John Rowan Wilson
TROLW KWARTET \KIJ1>\G 21 SEPTEMBER 197:5
BINNEN LA D RADIO cn TV
TfrW'
KRO-tv waagt zich aan groots-opgezette produktie
door Ton Hydra
HILVERSUM De KRO-televi-
sie onderneemt maandag 24 sep
tember een waagstuk door de
zenduren na het journaal geheel
te besteden aan een groots opge
zette produktie over de evolutie,
de theorieën daaromtrent en de
vorderingen van de nieuwe bio
logie.
Een waagstuk is het 'Spel op leven en
dood' ook in geestelijke zin, omdat dit
programma een deel van de kijkers
voor moeilijkheden kan plaatsen. Zij
die van symboliek in het bijbelse
scheppingsveraaal niet willen weten
en wensen vast le houden aan een
proces van zes dagen van vierentwin
tig uur, kunnen in verzet en tot ver
warring worden gebracht Bij de KRO
wordt dit gevaar onderkend cn daar
om zoekt men naar de mogelijkheid
van pastorale begeleiding.
"The Life Game', zoals de Engelse ti
tel luidt, is niet zo maar een ratjetoe
van bijeengegraaide wetenschappelijke
ontdekkingen en veronderstellingen.
Nigel Calder. de schrijver van de
tekst voor dit televisieprogramma,
heeft als gewetensvolle samensteller
van zware documentaires zijn naam
wel gevestigd. Van hem zond de KRO
eerder uit 'Het explosieve heelal', 'Ge
heimen van de geest' en 'Rusteloze
aarde'.
Aan 'Spel op leven en dood' heeft
Calder een jaar gewerkt. Hij maakte
onder andere een wereldreis langs de
beroemdste wetenschappelijke centra,
waar men zich toelegt op het ontraad
selen van het leven op aarde. Dankzij
samenwerking tussen omroeporganisa
ties in acht landen kon de BBC over
de gehele wereld filmopnamen maken
om gesprekken met toonaangevende
geleerden en hun nieuwste informa
ties vast te leggen.
Wonderen
Wonderen van leven trekken als een
fascinerende keten aan de toeschou
wers voorbij. Ze komen onder de in
druk van vulkaanuitbarstingen op Ha
waii en ontdekken de samenhang met
het mysterie van de daar voorkomen
de vijfhonderd verschillende soorten
vliegen. Ze zien tot hun verbazing dat
met een biljartspel niet alleen het
uitzwermen van de mens over de aar
de wordt verklaard, maar ook de ver
schillen in huidskleur en ras. Een
ander spel maakt de met het blote
oog niet waarneembare gedragingen
van moleculen en genen zichtbaar.
In een bruinkoolmijn bij Aken wedij
veren archeologen met schop, houweel
en stoffer tegen de giganten van de
moderne techniek. Zij haasten zich
uit de bodemlagen de bewegingen van
oude volkeren in kaart le brengen
voordat enorme graafmachines die
sporen van het vroegste leven voor
goed zullen laten verdwijnen. De ca
mera's volgen deze ongelijke strijd en
daarbij komt een antwoord naar vo
ren op de vraag, waarom wij Europea
nen zoveel bleker zijn geworden dan
de mensen in het Nabije Oosten, waar
toch ook onze plek van oorsprong
ligt.
Joop Reinboud presenteert 'Spel op leven en dood'.
Het spreekt vanzelf dal de bijna twee
en een half uur durende filmreis door
het leven telkens wordt verweven met
de theorieën op bevindingen van Dar
win. met zijn selectietheorie een van
de grondleggers van de moderne evo
lutieleer. De film brengt evenwel ont
dekkingen aan het licht, waarvan Dar
win zelf nog geen ideee had onder
andere het bestaan van de genen. Ni-
gel Calder noemt ze boodschappers
van verre voorouders.
De meeste kijkers zullen weten dat de
hydra in de Griekse mythologie de
zevenkoppige tegenstander van Hercu
les nieuwe koppen kon doen ont
slaan uit de wond van een afgehou
wen kop.
Genen
Veel informatie
In de film is nu te zien dat er nog
altijd hydra's tot deze verbluffende
prestatie in staat zijn. Het zoetwater-
polepje, dat slechts een paar millime
ter lang is, Iaat zich in een Duits la
boratorium volkomen afbreken,, maar
uit de onsamenhangende massa wordt
bnncn een week een nieuw dier op
gebouwd.
Tijdens de voorvertoning van 'Spel op
ADVERTENTIE
een rose rócfö met een naam
leven en dood' vond ik deel één het
moeilijkst vanwege de grote hoeveel
heid wetenschappelijke informatie.
Een van de aanwezigen was juist
daardoor het meest gefascineerd om
dat hij er zo weinig van begreep.
Vo-or het behoorlijk verwerken van de
ingewikkelde materie verdient het
dan ook aanbevelig iets over de ont
staansgeschiedenis na te lezen. Gelijk
met de documentaire verschijnt daar
om de Nederlandse vertaling van Cal-
ders boek. Een voortreffelijk geïllus
treerde Sesam Special van Bosch
Keuning. Tot 15 november is dit be
grijpelijk geschreven studiewerk te
koop van de onwaarschijnlijk lage
prijs van 12,50. Nadien zal de gebon
den uitgave 19,50 kosten.
Bij het levensproces spelen, zoals be
kend, de genen een beslissende rol.
De wetenschap maakt onderscheid tus
sen genetisch materiaal dat de groei
patronen van een soort bepaalt en ge
nen die deze 'producenten' kontrole-
ren. Om een antwoord te zoeken op
de intrigerende vraag waaraan de vor
mers van leven dan zelf gehoorzamen,
neemt Erik Davidson de kijkers mee
naar de bodem van de Stille Oceaan
voor de Californische kust.
SOma LMrn^fciAMliiNii,
P/i blijft nog langer mooi met Chr\s*l
'Negen heit de klok'
komt even terug
HILVERSUM Fans van het oude
bekende gezelligheidsprogramma van
KRO-huize 'Negen heit de klok' kun
nen vanmorgen en dinsdagmorgen
nog eens hun hart ophalen aan herha
lingen, die in 'moeders wil is wet'
worden uitgezonden. (Van 8.45 tot
9.40 uur op Hilversum 2).
De meest populaire radioprogramma's
uit de vijftiger jaren hebben de om
roepen niet bewaard. De 'Ster-avon
den' van de NCRV zijn uitgewist, her
uitzendingen .van de Familie Doorsnee
van de VARA moeten gemaakt wor
den van een particuliere verzameling.
Van 'Negen heit de klok' zijn twee
grammofoonplaten nog in goede staat.
Maar van de meeste grammofoonpla
ten is de lak beschadigd. Vandaag
wordt uitgezonden 'schoolherinnerin
gen' uit 1951, en dinsdag 'zoals de ou
den zongen.uit 1950. De stemmen
zijn te beluisteren van Jan de Cler,
Alexander Pola en Dico van der Meer.
Als bekende figuren keren weer te
rug. freule Rad van Tonge (Wam
Heskes) en 'de familie van Tutte.'
Bijna griezelige
vorm van plagiaat
lil zijn film 'Het Heroïsche Optimisme
van de Pruimebloesem' onthult Roelof
Kiers meer van het China van vandaar/
dan hij deed met zijn eerste documen- jv^
taire, die vorige week door de VPRO
werd uitgezonden. Een onthulling van
zaken die zich elders in de icereld pre
cies zo hebben voorgedaan. Het is een
bijna griezelige vorm van plagiaat, zo
als de Chinese kunstenaars zich slaafs
in dienst stellen van het regiem. Zo ge
beurde het In de Soujet-Unie, in het
Derde Rijk van Hitler, in Spanje, Ar
gentinië en ruit u maar verder de lan
den Jn, waar een dictatuur greep kreeg
op de creativiteit.
Kiers bracht een aantal bekwame kun
stenaars voor de camera. Echter, in
plaats van voorboden te zijn van een
nieuwe tijd, mensen met gevoeliger an
tennes en met meer visie dan de massa,
draven zij onder het toeziend oog van
voorzitter Mao achter de dingen aan en
reproduceren die dingen in een
verheerlijkende trant. Zonder enige
kritische zin deed één van die kunste
vaars het voorkomen alsof de Chinese
kunst van vóór de revolutie alleen
maar droefgeestig en pessimistisch was.
Je hoeft niet erg veel prentkunst te
hebben gezien om te weten, dat de be
wering niet waar is. Roelof Kiers heeft
de dwingende invloed van een totalitair
regiem tussen de beeldregels door
scherp voelbaar gemaakt.
Jan Wolkers en de VARA kregen de
wind van voren van Twentenaren die
niet zo best te spreken waren over de
filmische belichting van hun gewest.
De VARA stelt ons voor als hufters,
zei de journalist Buter. Hij hekelde
de eenzijdige aanpak en de folkloristi
sche garnering met 'witte wieven' en
andere restanten uit een onderontwik
keld verleden. Een andere spreker
vond dat ten aanzien van het recente
verleden met halve waarheden was
gewerkt. En een lector in de geschie
denis aan de TH van Twente zei, in
de film de aanzet te hebben gemist,
hoe men het dan met elkaar beter zou
kunnen aanpakken.
De kritiek was over het algemeen ivel
gerechtvaardigd. Het produktieteam
van de VARA laat Jan Wolkers mis
schien wel te veel de vrije hand. Hij
berijdt een paar stokpaarden en hij
koerst hen nadrukkelijk in de rich
ting die hi) verlangt. Dat het af en
toe dóórholfen geblazen is, ligt voor
de hand. Hij staat alleen stil bij za
ken die in zijn kraam te pas komen.
Zijn aanpak1 is daardoor te zwartwit.
Een mooie boom omhakken is natuur
lijk zonde, maar wat er voor in de
plaats moet komen, behoeft niet a pri
ori ondeugdelijk te zijn. De titel van
deze laatste uitzending luidde: 'Als
Twente het over mocht doen.Van
daar!' En de VARA dan?
Opnieuw werd aandacht gevraagd voor
de Waddenzee en de gevaren die dit
immense stiék natuur bedreigen. Deze
keer gezien door Engelse ogen en ge
filmd in opdracht van een Duitse om
roep. ledereen kan inmiddels weten,
wat daar aan de hand is en wie de
boosdoeners zijn die de natuur ver
knallen. Ze zullen wel gewoon hun
gang blijven gaan, want ondanks al
onze mooie leuzen over leefbaarheid,
is het economisch gewin nog altijd de
doorslaggevende factor. De 'Berichten
vit de Samenleving' signaleerden ook
zoiets uit Limburg, waar bij Roermond
het landschap levenloos wordt ge
maakt door grintbaggeraars. De over
heid vindt het goed. Vandaar
TON HYDRA
MARY PERKINS
LOWIETJE
-M-
*S"vO|
té»»
-S T"?
nh
V- J
SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES
ILJlll
COPYRI
i§dl|
SHT STUDIO AVAN
171. Toen de internationale trein de
volgende ochtend in de vroegte te
C.ravendrecht gearriveerd was, bega
ven smidje Verholen, de oude graaf
en de dienaar Adriaan zich onmiddel
lijk naar de halte van de electrische
tram. De smid liep voorop en wees de
weg, want die was al zo vaak met de
tram geweest. De oude graaf nog
nooit, want die placht altijd met zijn
eigen wagen naar de stad te gaan.
'Het was een wonderlijk avontuur,
meneer de graaf,' lachte de smid.
'Maar het is gelukkig goed afgelopen,
want U heeft al uw gestolen schatten
weer terug.' 'Zeker, zeker,' ant
woordde de oude edelman. 'Maar nu
staat nog te bezien of die drommelse
jongen van me de spullen wel heel
huids thuisgekregen heeft. Laat de
tram dus maar gauw komen, want ik
ben nerveus. Ik wil naar huis.'
Met een bescheiden kuchje nam toen
Adriaan het woord. 'Wanneer ge me
toestaat mij in het gesprek te men
gen, dan sluit ik me gaarne bij Uw
zienswijze aan,' zei hij. 'Hoe eerder de
electrische tram hier is, hoe eerder
wij ons kunnen overtuigen van de
veilige thuiskomst van Uw geliefde
zoon Roderick Reinier.' 'Dan wil
ik jullie wel even met mijn auto naar
huis brengen,' lachte de smid. 'Het is
wel een oud beestje, maar beter
slecht gereden dan goed gelopen, zeg
ik altijd maar. Laten we maar hopen,
dat ik het wagentje in onbescha?'
staat terugvind, want ik heb heta
avond zomaar op de Kerkbrink £nc
staan.' En tijdens het houder^
al deze gesprekken was de tran,
tuurlijk al lang gekomen. Ze
even natuurlijk ingestapt en nu N
te en hobbelde het logge bakbej
over de oneffen rails van het
dorp Rijkhuyzen. Maar het
eenzaam in Rijkhuyzen. Het dorn
wel uitgeslprven. Het enige, dij
menselijk leven wees was de aF
zigheid van een vlag op de toreijg
Vreemd was het evenwel, dat del*
niet naar zijn eindpunt reed <j
Kerkbrink. De drie reizigers mil
een halte eerder uitstappen
FERDINAND
(ADVERTENTIE)
zutphan 19 Mn 26 s«ptember 1973
geopend: wwkdegen 14-22uur
zaterdag 10-18 uur
zondag gesloten
Radio vandaag
'Het was ontzettend. Ontzettend Bar
rington wachtte, alsof de herinnering
eraan bijna te veel voor hem was. 'Er
was niet mét hem te praten. Hij
mompelde alleen in zichzelf. Zijn
ogen dwaalden de hele tijd rond. alsof
hij bang was voor iets wat hij niet
kon beschrijven. En zijn armen.
Hij legde zijn hand over zijn ogen.
'Die waren aan weerskanten van hem
aan een plank vastgebonden. Het
schijnt dat hij als ze ze losmaken het
verband afrukt en probeert de won
den open te krabben'.
'Heeft hij je herkend?'
'Dat weet ik niet. Hij zag me wel,
maar of hij me kende
Hij zei machteloos: 'Ik wéét het niet
Hoe kan iemand dat te weten ko
men?'
Hij verviel in stilzwijgen. Werner had
een suite voor Barrington en Sylvia
gereserveerd cn voor zichzelf een ka
mer op dezelfde verdieping. Toen hij
had uitgepakt, ging hij naar de zitka
mer van de Harringtons. Edward zat
er alleen bij het raam naar buiten te
kijken. Het was laat in de middag en
het werd druk op het plein voor het
hotel.
Barrington keek nauwelijks om toen
Werner binnenkwam. 'Sylvia is even
weg', zei hij. 'Neem een drankje'.
Er stond een fles whiskey met wat ijs
op tafel. Werner maakte een glas voor
zichzelf klaar. 'Jij ook?'
'Dank je'. Barrington sprak alsof hij
in gedachten verzonken was. 'Weet je.
toen ik Carl vanmiddag aankeek, deed
hij me ergens aan denken. Dat was
toen ik lang geleden in het Metropoli
tan werkte. Ik opereerde toen een
hond. Het was maar een dier, natuur
lijk. Dat moest je jezelf steeds voor
houden. Toch had het van me gehou
den het had er op gerekend dat ik
het zou beschermen' Hij slikte zwaar.
'Ik weet nu nog hoe het rook. Weet
je. de reuk van een dier zegt je veel'.
Hij voegde er bitter aan toe: 'Ik word
nog beroerd als ik er aan denk'.
Zijn stem was duidelijk anders gewor
den dan die waaraan Werner in de
loop der jaren gewend was geraakt.
Hij was ruiger en dieper geworden,
met vettere klinkers. Plotseling besef
te Werner dat het de stem van Bar-
ringtons jeugd was. uit de dagen
voordat hij beroemd was geworden cn
de wereld hem vereerde.
'Daardoor ben ik te weten gekomen
wat me te doen stond. Ik wist het
toen zeker, en nu ook. Ik ben op het
verkeerde pad. Dit alles is niet voor
mij weggelegd.' Hij maakte een ge-
braar dat do kamer met zijn elegante
Scandinavische meubilering en goed
geklede menigte op straat, het hele
bestel van Europese voorspoed en be
schaving omvatte. 'Deze.deze rot
zooi'. Toen Werner er iets op zeggen
wilde, ging hij voort: 'Ik weet het.
Sommige dingen moeten gebeuren.
Lijden moest aanvaard worden. Dat
zie ik wel in. Ik heb meer meege
maakt dan de meeste mensen. Ik weet
niet wat het antwoord is. Ik ken de
waarheid van deze wereld niet. Maar
ik heb in elk geval geleerd wat voor
mij zelf goed en verkeerd is'. Hij
stond op en idi: 'Ik ga naar Afrika te
rug Horace'.
'En het geld?'
'Dat laat ik aan jou over. Ik zal doen
wat jij zegt. Stuur me de papieren
maar, dan teken ik ze wel. Als ik
maar mijn ziekenhuis kan houden. De
hele rest mag weg'.
'Zo erg hoeft het niet te zijn.
'Ja', zei hij vastbesloten. 'Ik wil dat
het weggaat. Ik weet nu dat het alle
maal fout was die hele opge
schroefde boel. Het is nooit werkelijk
goed geweest. Voor mij niet, ten min
ste. Misschien dat iemand anders het
gekund zou hebben'.
'Edward, ik geloof dat je je het te
veel aantrekt. Omdat de boel een
beetje uit de hand gelopen is, wil dat
nog niet zeggen dat je helemaal moet
opgeven. Als de financiën wat beter in
de gaten worden gehouden.
Barrington leek hem niet te horen.
'Ik moet terug naar waar ik begonnen
ben', zei hij. 'Andere mensen kunnen
zich bezig houden met de grote din
gen waar jij in gelooft. Onderwijs,
landbouw, sociale vooruitgang. Ik ga
mc houden aan het werk dat alleen ik
kan doen'
'Gooi je vijf jaar hard werken weg?'
Vijf jaar is in Afrika niet veel'. Hij
glimlachte Werner flauwtjes toe. 'Ik
heb je geld verspild. Horace het
spijt me'.
'Ach. dat kan barsten'. Werner zat
werkelijk in de put. Hij had altijd
nog hoop gehad het project te redden
zelfs toen Barrington de meeste moei
lijkheden maakte. En nu kon hij aan
Barringtons stem horen dat het hope
loos was. 'Heb je het Sylvia verteld?'
'Nee, nog niet'.
'Heb je bedacht wat voor uitwerking
dat op haar zal hebben? Ik bedoel:
dat project was haar levenstaak.
Vraag je haar mee terug te gaan en
opnieuw te beginnen?'
Barrington gaf niet meteen antwoord.
Zijn gezicht had een eigenaardige af
wezige, in zichzelf gekeerde uitdruk
king. Op een dergelijk ogenblik kon
je de kracht voelen waardoor hij een
gok kon nemen cn alles opofferen aan
de eisen van zijn wil of hij nu dat
offer was of iemand anders. Ten slot
te zei hij traag: 'Nee, dat zal ik haar
niet vragen'. Voordat Werner hem in
de rede kon vallen, vervolgde hij: 'Ik
wil in mijn eentje terug'.
Werner keek hem verbaasd aan. 'Je
bedoelt dat je haar wilt achterlaten?'
Barrington knikte. 'Dat zal helaas wel
moeten'.
'Maar Edward, dat kun je niet doen'
Hij was diep getroffen. Ze is je vrouw
ze houdt van je.
'Dat geloof ik niet. Barrington leek
zichzelf te willen overtuigen. 'Niet.
écht'. Ik geloof dat ze hield van wat
zé van mij maken wilde. Maar dat is
niet gelukt'. Hij fronste met de be
nauwde uitdrukking die hij altijd aan
nam als hij zijn daden in logische be
woordingen moest uiteenzetten.
Er schoot Werner iets te binnen. 'Als
het iets met Carl té maken heeft
en die brief...'
'Nee. Dat is het niet'. Hij ijsbeerde
door de kamer terwijl hij het pro
beerde te verklaren. Hakkelend vertel
de hij hoe zijn bezorgdheid en twijfel
gegroeid waren tijdens de hele tour
nee en in de verschrikkelijke gebeur
tenissen van de laatste paar dagen
een hoogtepunt hadden bereikt Hij
scheen er een parallel in te ontdek
ken met zijn eerste tijd in het Metro
politan en de laatsté teleurstellende
maanden in Manusha. Opnieuw voelde
hij de drang zichzelf af te snijden en
alles wat hem aan een afgedankt be
staan herinnerde uit te bannen. Hij
zei: 'Ik verwijt Sylvia niets. Het is ge
woon afgelopen. Ik hoop dat ze het be
grijpt. Maar of'ze het wel begrijpt of
niet. ik kan er toch niets aan veran
deren'.
(Wordt vervolgd)
HILVERSUM 1
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Dag met een gaatje, met 7.55 Verkeers-
inf.8.00 Nws; 8.11 Radiojournaal en.S.30
De groenteman. 9.00 Schoolradio. NOS: 9.20
Wat heeft dat kind?, pedagog. rubr. 9.35
Waterst. AVRO: 9.40 (S) De hobo in de ka-
merimiz.: mod. muz. 10.00 (S) V.d. kleuters.
10 10 (ged.S) Arbeidsvitaminen. (11 00 Nws:
11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) Violen en
contrabas: klass.- en semi-klass. muz. 11.55
Beursber. NOS: 12.00 Blik op de Derde We
reld: irifprogr. over ontwikkel.samenwerk.
12.15 Blik op Europa, inf. progr. over Eur.
integratie. Ovcrhcidsvoorl.: 12.30 Uitz. v.d.
landb. NOS: 12.40 (S) Lichte gramm.muz.
12 50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Dingen v.d. dag. NOS: 13.25
Toerismo - toerist, inf. uit binnen- en bui-
tcnl. 13.50 Van Ta-ta tot totale taal - rubr.
over het leven in de taal. 14.00 (S) Muz. uit
de Middeleeuwen en Renaissance. 14.35 Spie
gel van België: muz. en nws van onze zui
derburen. 15.00 Zoeklicht op Nederl.: rep. cn
comm. uit alle delen v.h. land en veel muz.
<16.00-16.02 Nws). RVU: 16.40 Vredes-opvoe-
ding: progr. over de taak v.h. onderwijs v.d.
bevordering v.d. (wereld-)vrede. VPRO:
17.00 VPRO-Vrijdag: rechtstr. progr. met po-
lit. analyses, rep., achtergr.inf. en telef. re
alities, met 17.00 Akt.rubr.; 17.55 Med.:
VPRO: 18 00 Nws: 18.11 Akt.rubr. en 18.50
Komm. KRO: 19.00 Kanjer Koning Koipp.
19.05 (S) Lichte muz. uit KRO-prod. 19.30
Een wereld op z'n kop: progr. over moge-
lijkh. in de liturgie. 20.00 (S) In antw. op
Uw schrijven: verzoekpl.progr. 22.00 Reis-
óogst - toerist, magazine. 22.25 Overweging-
22.30 Nws. 22.40 (S) Hits. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
KRO 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7r06 IS) Badinerie: klass. en popul.-klass.
muz. (7.30 Nws: 7.41-7.50 Echo). 8.24 Over-
weging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvr.
8.45 Moeders wil is wet. 9.40 Schoolradio.
10.00 (S) Aubade: semi-klass. cn mod. ka-
mermuz. (10.30-10,32 Nws). 11.00 V.d. zieken.
11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee:
KRO's pauzeprogr. (12.22 Wij v.h. land;
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws:
12.41-12.50 Echo; 13.00-13.05 Raden maar
14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op
vrijdag. (15.30-15.32 Nws). 17.00 Zonder
grenzen: rubr. over missie en zending. 17.10
(S) Het Metrop. Ork.: amusem.muz. 17.30
Nws. 17.32 Echo.
KRO: 18.00 (S) Licht ork. met solisten. PP:
18.19 Uitz. v.d. P.v.d.A. KRO: 18.30 Nws.
18.41 Echo. 18.50 Verkenning: nws. feiten en
achtergr. op soc.-maatsch. terrein. 18.58
Marktber. VPRO: 19.00 VPRO-Vrijdag:
Rechtstr. progr. met soc.-kult. akt. en ber.
en waarin verder 19.00 en 20.05 Akt.rubr.:
20.00 Nws en 20.15 VPRO-Vrijdagavond conc.
(19,50-20.00 NOS: Den Haag vandaag.) VARA:
21.00 (S) Mose, opera van Rossini, uitgev.
door Omroepork.. Gr. Omroepkoor en solis
ten. 23.35 Het literaire succes. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM III
EO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Gospelsound: muz.
voor jonge mensen. S.00 Nws. 8.02
sen thee en koffie. 9.00 Nws. 9.03
derl. muz. t.g.v. regeringsjub. 10.0 'L
10.03 (S) Do muzikale fruitmand: vp?
progr. v.d. zieken. NCRV: 11.00 Nw t(
Zing, zing. zing: 12.00 Nws. 12.03 Bij
- op de Holl. toer. 13.00 Nws. 13.03 P
NOS: 14.00 Nws. 14.03 Meurders m
AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Top-Twenty I 1
rik. hitparade. 16.00 Nws. 16.03 Top
II: De Engelse hitparade. 17.00 Nw
Radiojournaal. 17.06 Postbus 700:
progr.
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag ni
19.00 Nws. 19.02 Gevolmachtigd:
20.00 Nws. 20.02 Dr. Wiener's
VPRO: 21.00 Nws. 21.02 VPRO-Vrijda
show: gevar. muz.progr. (22.00, 2
24.00 Nws: 22.55 Med.). 0.55-1.00 Nws 3
BELGIE 324 m NED, L
12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.0
progr. 12.50. Buitenl. persoverz. 13.01
akt.. weerber. en schouwburgprogr.'f1
na: Zig-Zag. 13.55 Beursber. 14.00 N*
Schoolradio. 15.00 Nws. 15.03 Scho
15.23 Melodie radio. 16.00 Nws en b(
16.10 Melodie radio. 17.00 Nws en p1"
Big Band Battle. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.2
desportber. 18.30 Wegwijs wezen, e
Sportmagazine. 18.55 Taalwenken'.
Dansmuz. 19.00 Nws en akt. 19.30
radio. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Boe0
20.00 Vrijdagavond-Variete. 21.00
ternws. 22.00 Nws. 23.00 Nws. 23.1
23 40-23.45 Nws.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-11.10 Schooltelevisie
VR. 21-9-73 NA 18 UUR
NEDERLAND I
NOS
18.45 Kiri de Clown
18.55 Journaal
TROS
19.05 De Wombels
19.10 Arthur (4)
19.30 'n Gulden de man
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Zevensprong
22.00 De familie Strauss
(4)
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND H
NOS
18.45 Kiri de Clown
18.55 Journaal
AVRO
19.05 De ochone heks
19.30 Wie v.d. Drie
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Uilenspiegel (III)
21.40 Een leven in
beeld, levensverhaal
van een bijzondere
Nederlander
NOS
22.45 Uit de Kunst-Kunst
in de knoei (5)
23.15 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Herh. van journaal.
10.30 Amerik. speelfilm uit 1965. 12.05 Inf.
en meningen uit het econ. leven. 12.50 Pers
overz. 13.00-13.20 Journaal. 15.50 Journaal.
15.55 Fllmrep. 16.40 V.d. kinderen. 17.10
Scholierenprogr. 17.55-18.00 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportjournaal.
18.30 Act. 18.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-
magazine. 19.26 TV-film. 19.59 Progr.overz.
WDR: 8.20-11.20 TV-cursussen. 18.00 Nws uit
Noordr.-Westf. 18.10 Okay SIR. 18.40 Jour
naal. 19.15 Kinderprogr. 19.25 Misdaadfilm.)
20.00 Journaal en weerber. 20.15 Cult.maga-
zine. 21.00 Rep. uit Bonn. 21.15 Der 7. Sinr?.
21.25 Misdaadfilm. 22.15 Journaal. 22.30 TV-
spel. 0.05 Journaal.
DUITSLAND II
16.30 TV-feuill. 16.55 Inf. progr
Weerber. voor vakantiegangers. 17.3
naai en weerber. 17.35 Rep. en muz.
18.35 Charlie Chaplin. 19.10 Buitel
19,45 Journaal, act. en weerber. 20.
tieserie. Aansl.: Kort Journaal. 21.1
retprogr. 22.15 Dagboek uit de Katb i
22.30 Journaal, comm. en weerber.
Weerber. voor vakantiegangers. 21
ami 200. Oostenr. speelfilm uit 19
Kort journaal.
DUITSLAND III WDR
S.20-17.30 Schooltelevisie.
18.00 Russ. les. 18.30 Wlskundecursu
Zandmann. 19.05 Progr. voor Joegosl.
19.15 Landsforum. 19.45 Nws uit 1
Stoofperen met
varkenslapjes
4 varkenslapjes a 100 gram
peper, zout,
boter
1 kg. stoofperen
40 gr. suiker
citroenschil
aardappelmeel
1*4 kg. gekookte aardappelen
De peren schillen, in vieren s
en de klokhuizen verwijderej
peren wassen en met zoveel wa
zetten dat ze half onder staa
troenschil en suiker loevoege
peren zachtjes koken tot ze
mooi rood van kleur zijn. De c
schil verwijderen en het vocht
den met wat aangemengd aari
meel. Peren die moeilijk rood
een beetje bessesap erbij. De vi
lapjes met peper en zout best
en in een flinke klont boter br
gaar bakken. De jus met wat wa
blussen. De stoofperen op een r
rangschikken. De inmiddels gel
aardappelen en varkenslapjes i
heen leggen. De jus apart erbij.
Menutip: Grapefruit, stoofpere
varkenslapjes, gebakkeu aardaf
hopjesvla met noten.
i