Beyers Naudé ook voor
einde subsidie voor
emigratie Zuid-Afrika
Vrijzinnigen houden
ruimte in de kerk
Vandaag,
Conferenties*
Trouw
Kwartet
Kameroenezen willen
minder knappe priesters
Zendingsfeest van
broedergemeente
Polarisatie in
chr. geref. kerken
Kerken gaan samen
in Noord-India
Gijsen inspireert
Britse priesters
Zaterdag Vuurdag
in Utrecht
Beroepingswe
fllaSlllsi
Nieuwe boe
TROUW/KWARTET VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1973
Van een onzer verslaggevers
BRAAMFONTEIN Dr. C. F. Beyers Naudé, de directeur van het Christelijk
Instituut voor Zuidelijk Afrika in Braamfontein verwelkomt de maatregel
van de regering Den Uyl om niet langer emigratie naar Zuidelijk Afrika te
subsidiëren.
Ons standpunt is altijd geweest dat
wij een ongecontroleerde emigratie
naar Zuid-Afrika niet ondersteunen.
Daarvoor zijn twee redenen: omdat
wij overtuigd zijn dat Zuid-Af rika
over voldoende mensen beschikt, die
opgeleid kunnen worden voor het ver
vullen van alle noodzakelijke werk
zaamheden in Zuid-Afrika. De tweede
reden is dat, op enkele uitzonderin
gen na, alle emigranten de apartheid
sterk ondersteunen'.
Zoals gemeld heeft premier Vorster
de Nederlandse maatregel afgekeurd
tijdens een rede voor het congres van
zijn nationale partij. Tijdens hetzelfde
congres heeft premier Vorster voorts
gezegd dat de regering maatregelen
overweegt tegen kranten, die haat tus
sen de rassen zaaien'. Hij doelde ken
nelijk op de pers, die critisch staat te
genover het apartheidsbeleid en
noemde de Rand Daily Mail.
Volgens dr. Beyers Naudé zou een
Dc redactie behoudt zich het recht voor ons
ter opname in deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. Bij pu-
blikatie wordt met de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan hel secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam.
Zending
In Tr/Kw van 31 aug. stond een in
terview met ds. H. Perdok. Hij bracht
daar een grote bezorgheid tot uitdruk-
king: is er onder de jonge predikan
ten nog belangstelling 'voor het zen
dingspredikantschap in dienst van een
kerk overzee? Inmiddels vond op 3
sept. een ontmoetingsdag plaats, met
jonge predikanten op Ilydepark. Ze
venendertig predikanten en hun echt
genoten besteedden een ochtend en
middag aan de huidige stand van za
ken in het zendingswerk, de relaties
van de zending met kerken in Azië en
Afrika en de vooronderstellingen voor
het zendingspredikantschap. Met name
werden ook acht vacatures te berde
gebracht, waarvopr de zending kandi
daten zoekt. Dank zij een aantal inlei
dingen (van drs. H. Bootsma, alg.
secr. van de hervormde zending, mej.
ds. A. Lumentut, alg. secr. van de
chr. kerk van Midden-Celebes, ds. P.
Bons, Indonesië secr. van de herv.
zending, prof. dr. G. H. M. Posthu-
mus-Meyjes, voormalig docent aan een
theologische school in Kameroen, dr-
A. de Kuiper, voormalig theologisch
docent en bijbelvertaler in Indonesië
on dr. H. H. Rosin, docent missiologie
in Groningen en voormalig docent in
Djakarta) ontstond een zeer levendige
gedachtenwisseling over de functie en
de taak van een zèndingspredikant.
Terugziende op deze dag mocht de
Raad voor de Zending vaststellen, dat
er zeker belangstelling voor het predi
kantschap in zendingsdienst is. De
deelnemers bleek dat ook na Bangkok
verschillende waardevolle bijdragen
aan het leven van een kerk in Azië of
Afrika door Nederlandse theologen/-
predikanten kunnen worden geleverd.
Dit alles ook als bemoediging aan ds.
Perdok, die 40 jaren in zendingsdienst
werkte en bij zijn afscheid zei, dat
zijn pensionering geen einde kon ma
ken aan zijn dienstbaarheid aan de
verkondiging van het Evangelie.
Oegstgeest ds. J. M. Hoekètra
Open brief (4)
De heer Klei doet wat meewarig over
open brieven. Is een krant niet een da
gelijkse, grote open brief? De inhoud
is altijd wel ergens onaangenaam en
als abonné moet je er nog voor beta
len ook. Er zijn immers redaktionele
bijdragen waarvan woordkeus en
strekking te veel verschillen van de
'open brieven' der apostelen. Een
journalist leeft van het schrijven van
open brieven, kan hij geen 'concur
rentie' verdragen?
Aalten
Hillcgondus J. Ilebly
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Dagelijks bestuur: B. Bol, Den
Haag, dr. E. Bleumink, Paters-
wolde; mr. G. C. van Dam,
Nootdorp: W. A. Fibbe, Rot
terdam: J. Lanser, Utrecht;
drs. J. W. de Pous, Den Haag;
J. Smallenbroek, Wassenaar.
Overige leden van het alge
meen bestuur: K. Abma, Am
sterdam; H. A. de Boer, IJmui-
den; Th. Brouwer, Assen; mr.
dr. J. Donner, Den Haag, J.
van Eibergen, Schaarsbergen;
mr. K. van Houten, Wagenin-
gen; ds. O. T. Hylkema, Bilt-
hoven; Jac. Huijsen, Delft;
mevrouw M. C. E. Klooster-
man-Fortgens, Voorschoten;
mevrouw J. G. Kraayeveld-
Wouters. Heerhugowaard;
prof. dr. G. N. Lammens.
Naarden; ds. F. H. Lands
man, Den Haag; H. de Mooij,
Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui
tenpost; mr. dr. J. Ozinga,
Lunteren; H. H. Wemmers,
Den Haag; drs. R. Zijlstra,
Oosterland (Zld.).
Directie:
Ing. O. Postma
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers, N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
censuurmaatregel niet alleen de gewo
ne pers, doch tevens de kerkelijke
pers kunnen treffen. Hij vreest dat
het blad van het christelijk instituut,
Pro Veritate, dan ook zeker het slacht
offer daarvan kan worden.
Dr. Beyers Naudé wilde nog geen oor
deel geven over de open brief, die
door een aantal vooraanstaande kerk
leden is opgesteld tegen de oproep
van de wereldraad tot terughalen van
de beleggingen in Zuid-Afrika. Hij
deelde mee dat hij slechts pas de
tekst van de open brief onder ogen
had gekregen.
Commissie Schlebusci)
Ilona Kleinschmidt, de medewerkster
van de kerkelijke commissie voor de
studie van christendom in een apart
heidsmaatschappij (Sprocas), is
woensdag door het lagere hof in Pre
toria schuldig bevonden wegens haar
weigering te getuigen voor de parle
mentaire commissie Schlebusch. Zij is
veroordeeld tot een boete van 50 rand
of 25 dagen hechtenis. Haar advocaat
gaat in appèl bij het hooggerechtshof.
Verwacht wordt dat haar zaak over
ongeveer twee maanden zal dienen.
Maandag komt de staf van het christe
lijk instituut voor de commissie
Schlebusch. Opgeroepen zijn: dr. C. F.
Beyers Naudé, Theo Kotze, ds. Brian
Brown, ds. Roelf Meyer, Peter Ran
dall, ds. Danie van Zyl en Horst
Kleinschmidt. De opgeroepenen zijn
van plan niet te getuigen, doch
slechts uiteen te zetten waarom zij dit
weigeren. Dr. Beyers Naudé verwacht
dat ook hij en zijn mede-opgeroepe-
nen door de Schlebusch-commissie
voor de rechter zullen worden ge
bracht.
Open brief (5)
65 plus (2)
65-plus (3)
NA DE TROONREDE hl
We beleven weer spannende c
kan niet alles horen en zien w; jjj
moderne communicatiemedia
terrein bieden, maar word
wel geregeld op de hoogte ge
Ik hoor namen van mannen
meteen na de troonrede op het
koord van de kritiek gestapt zij
gaat over miljoenen en mil;
waarvan ik geen voorstelling h
soms gaat het over een fract
procenten en dat is me dan w
klein. Maar één ding mogen
tegen elkaar zeggen in deze dag^
dat we voorzichtig moeten zi
denk met name aan die partij y.
van een zekere confessie uit pim'
.0
De staf van het Christelijk Instituut. Van links naar rechts: ds. Brian Brown, Roelf Meyer, ds Theo Kot-
ze, mevrouw Jane Phakati en dr. C. F. Beyers Naudé.
YAOUNDE - De rooms-katholieke jon
geren van Kameroen willen minder
geleerde priesters. De zielzorgers moe
ten met de hak en de bijl kunnen
omgaan, want tachtig procent van de
bevolking leeft van de landbouw, zo
stellen de jongeren.
Tn een verklaring, gepubliceerd in het
weekblad 'Effort Camerounais', ne
men zij kritisch stelling tegen de
priesteropleiding in hun land. 'Waar
voor hebben jonge priesters een doc
torstitel in de theologie of de filosofie
nodig, wanneer de meeste christenen
in Kameroen niet eens lezen en
schrijven kunnen?' vragen zij zich af.
Zij willen bij de priesteropledidng
meer nadruk op de ontwikkeling van
de menselijke en christelijke waar
den. 'Het schijnt tegenwoordig van
het aantal diploma's af te hangen wat
een priester waard is', aldus de ver
klaring.
ADVERTENTIE
Als de investeringsstop van de Wereld
raad van Kerken een ondoelmatig
middel is, zoals de heer Ridderbos
schrijft, dan komt dat omdat wij die
aanbeveling naast ons neerleggen. Wij
kunnen ons nu ook comfortabel ver
schuilen achter gezaghebbende men
sen in de kerk, die de aanbeveling
van de wereldraad rustig 'economisch
geweld' noemen. En we noemen het
een niet-geëigende manier, zoals de
bisschoppenconferentie van Mozambi
que. Zij schreven een brief aan de
Portugese regering over de massa
moord in Wiryamu. In gesloten enve
lop, zodat genoemde machthebbers
schouderophalend van de regering
Den Uyl konden beweren dat die al
leen maar op krantéberichten af
ging. Wiryamu bestaat niet eens, kon
den ze zeggen dank zij dat geëigende
kerkelijke middel. Schuld bekennen
aan de toestanden in de derde we
reld kan nog, maar zouden we ons
praktisch handelen nu ook nog moe
ten veranderen? Dat is toch van een
geheel andere orde?
Zevenaar F. Stam
In aansluiting op wat de heer Scheps
uit Den Haag schrijft over de 65+
kaart wil ik nog op een tweede onbil
lijkheid wijzen. Wie (zoals ik) z'n
kaart kocht op 21 september 1972 en
in dat jaar nog niet vrij gereisd heeft,
kan nu in september 1973 maar een
maal op de oude kaart nog vrij rei
zen. Men schiet er dus één keer bij
in.
Emmen
J. de Jonge
De heer Scheps oordeelt niet billijk,
doordat hij geen onderscheid ziet tus
sen recht en gunst. De 65+kaart
heeft van het begin af het recht gege
ven te reizen voor de helft van het
enkele-reis-tarief. Later heeft de N.S.
als gunst de houders van 65+kaarten
één of twee bepaalde dagen in een
maand gratis reizen aangeboden. De
toeloop was toen zó groot, dat extra
treinen moesten worden ingelegd. Lo
gisch was daarom dat inplaats van
vaste dagen, gestreefd werd naar
spreiding over een gehele maand. Lo
gisch is ook dat de N.S bij het toene
men van het aantal 65 kaarten
streeft naar verdere spreiding. De
heer Scheps wil het onderste uit de
kan halen. Dat kan hij zelfs nu nog
doen, want hij kan donderdag 27 sep
tember vertrekken. Ik vind zijn ver
haal zuur. Er zijn ook mensen die de
gratis reisdagen dankbaar genieten.
Amsterdam
II. W. Meijer
Samenwerking
ARP. CHU en KVP in Zuid-Holland
hebben nog geen definitieve beslis
sing genomen inzake het uitkomen
met één lijst bij de komende Staten
verkiezingen. De CH-statenkringen
Delft en Dordrecht hebben bezwaren
betreffende beginselverklaring resp.
uitgangspunt. Maar zaterdag 13 okto
ber valt pas officiëel de beslissing op
een vergadering in Rotterdam. Op
weg naar één provinciale CDA-lijsL'
Bergschenhoek
A. R. R. Vos
Wij ontvingen nog enige reacties op
de verklaring van het christen-demo
cratische appèl inzake Chili. Deze
brieven zijn inmiddels achterhaald
door de nadere toelichting van het
CDA. Lezers over de troonrede; zie
pagina T 15/K8.
'Geluk door techniek' in deze rubriek
van dinsdag was geschreven door de
heer F. G. de Groot te Amsterdam.
Een bepaald deel van de amusements
wereld heeft beslag gelead op Jezus
Christus. Schijnbaar om hem dichter bij ons
te brengen. Maar in werkelijkheid gaat het
er om winst te slaan uit theater- en film-
produkties, waarin Jezus bijvoorbeeld als clown
of mislukte idealist wordt getekend.
In Godspell. In Jesus Christ Superstar.
En wat staat ons nog méér te wachten
Jesus Christ Superstar (nu als film
uitgebracht) toont ons - volgens de
auteur - Jezus, gezien door de oefen van
Judas. Door de ogen van Zijn verrader dus.
Zo keert satan, die Judas in zijn macht had,
de rollen omJudas is degene die alles
doorgrondt - Jezus degene dje zich heeft
vergist, twijfelt aan Zichzelf én zijn
opdracht. Jezus wordt ons getoond als een
Krachteloze mislukkeling, die ten onder
gaat. Hij sterft en staat niet meer op.
Dit is niet de Jezus Christus
van de bijbel
Jezus is opgewekt uit het graf en
teruggekeerd naarZiin Vader in de hemel.
Déér regeert hij nu aan de rechterhand van
Zijn Vader. Hij wacht tot al Zijn vijanden
aan Zijn voeten zijn gelegd. Om dan als
Koning te heersen. Voor eeuwig
Kies vandaag wie u wilt dienende
valse Jezus óf de Zoon van de-levenc/e
God. Eens zal Hij ons ter verantwoording
roepen over onze keuze.
Stichting Vrienden van de
Evangèlische Mariënschwesternschaft.
Slotmansweg 8. Nijverdal (05486) 3674
Wie zich in gebed en aktie tegen de smaad
over Jezus wil inzetten, kan bij ons daartoe
materiaal verkrijgen.
Hervormd moderamen:
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Het moderamen van de hervormde synode heeft de
vrijzinnigen in zijn kerk de verzekering gegeven, dat de toenadering
tot de gereformeerde kerken niet ten kosten zal gaan van 'ruimte en
pluriformiteit van theologisch denken.'
In een brief aan het hoofdbestuur van
de vereniging van vrijzinnige her-
vormdén schrijft het synodemodera-
men, 'dat het van bijzondere beteke-
ZEIST Zaterdag 29 september
wordt in Zeist het jaarlijkse zendings
feest van de evangelische broederge
meente (Suriname-zending)1 gehouden.
Het programma van deze bijeenkomst,
die om half twee 's middags begint, is
erg gevarieerd.
Voor de pauze spreekt prof. dr. J. M.
van der Linde over wat zending was,
is en zou moeten zijn en over de ver
houding tussen 'hier en daar'. Het
'daar* is uiteraard Suriname. In de
pauze is er een Surinaamse bazar,
terwijl in kleinere groepen informatie
kan worden ingewonnen en van ge
dachten gewisseld over actuele zaken,
de zending en Suriname betreffende.
Na de pauze komen Surinamers, die
in het zendingswerk staan, aan het
woord. Het zendingsfeest, waarop ie
der welkom is, wordt gehouden in de
kerk aan het Zusterplein.
GOES —De classis Middelburg van
de christelijke gereformeerde kerken
wil, dat de komende generale synode
een getuigenis doet uitgaan over de
polarisatie binnen deze kerken.
De classis ziet deze polarisatie niet
alleen in de wijze waarop men zich
opstelt ten opzichte van bepaalde ver
anderingen en vernieuwingen in het
kerkelijk leven, maar ook in de wijze,
waarop men spreekt over de innerlij
ke doorleving van de waarheid Gods,
'waarin aan de noodzaak en de werke
lijkheid van deze beleving niet altijd
recht gedaan wordt'. De intentie van
het classisvoorstel is inmiddels over
genomen door de particuliere synode
van het zuiden.
NEW DELHI - Op 29 november van
dit jaar zal de verenigde methodisten-
kerk in India zich alsnog verenigen
met de kerk van Noord-India.
De laatste kerk werd na jarenlange
besprekingen gevormd door samen
gaan van anglicanen, presbyterianen,
congregationalisten en anderen. Op
het laatste ogenblik trokken de me
thodisten zich toen terug. Nu zij toch
meedoen verdubbelt het ledental van
de kerk van Noord-India tot 1.300.000.
ROERMOND Bisschop J. Gijsen
heeft van het Engelse priestergenoot
schap een brief ontvangen, waarin dit
genootschap verzekert, dat hert geïn
spireerd wordt door het voorbeeld
van bisschop Gijsen. Het genootschap,
dat een aanhang zegt te hebben van
2000 priesters, spreekt zijn grote be
wondering uit voor de wonderbaarlij
ke moed, 'die u hebt getoond en blijft
tonen in uw eenzame strijd ter verde
diging van de ware leer van het ka
tholieke geloof'
Het priestergenootschap schrijft, dat
het zich met de bisschop verenigd
weet in 'missen en gebeden, welke wij
de almachtige God opdragen voor de
spoedige beëindiging van het modernis-
nis is, te blijvpn bestuderen, hoe ook
in de gereformeerde kerken het ver
schijnsel van het zgn. vrijzinnig the
ologisch denken kerkelijk en theolo
gisch verwerkt blijkt te kunnen wor
den'.
Het moderamen vervolgt: 'Wij zien
het vrijzinnig theologisch denken als
een verschijnsel, dat aan de kerk in
haar brede geestelijke verscheiden-
li eiid wezenlijke vragen stelt, zoals wij
dit ook ervaren in andere modalitei
ten binnen onze kerk. Een kerk in de
ze tijd dient, naar onze mening, te le
ven met deze vragen. Ife dialoog, die
aldus ontstaat, achten wij te behoren
tot een wezenlijk aspect van het kerk-
zijn in deze tijd en een voorwaarde
om gezamenlijk een Christus-belijde
nis gemeenschap te zijn. Wij zijn der
halve dan ook van mening, dat het sa-
men-op-weg-zijin van hervormde en ge
reformeerde kerken mede gekenmerkt
zal moeten worden door het voeren
van deze dialoog'.
De brief van het moderamen is het
antwoord op een brief van het hoofd
bestuur van de vrijzinnige hervorm
den. Daarin stelde het hoofdbestuur
zich positief op tegenover de toenade
ring tot de gereformeerden, maar
pleitte het tegelijk voor het bewaren
van 'kostbare verworvenheden van on
ze hervormde kerk'.
ADVERTENTIE
HJw kind kan nu
op de eerste rij
bij de goochelaar
in de Hf teling
Hij kan de wolf en de zeven
geitjes bijna aanraken, het
kanon van de boekanier
eindeloos laten bulderen, zijn
neus platdrukken tegen het
glas van het diorama, oog in
oog staan met de heks van
hans en grietje, doornroosje
wakker kijken, de papagaai
hees praten, op alle dieren in
de stoomcarronsel zitten.
Speeltuin, kermis en
kraampjes zijn van hem.
Want het is na najaar en
lekker rustig. y
H)E HFTELING VJ
t rijk alleen
voor drievijftig
Open t jn.
7 oktober
Kaatsheuvel
20 km.N.W.^-j
v. Tilburg
willen bedrijven. Laten zij niet
druk vestigen dat het allemaal
centen begonnen is. Wanneer
binet voorstellen doet waarbij Zj
de grotere vermogens, tie hogeri 1(
mens een veer moeten laten tei_
mene bate, laten zij dit dan irnitw
een met allerlei redeneringen m
den. Opnieuw zou tie gedacht
kunnen vatten dat het evang<ee
vooral is om rijkdommen te
men, eenmaal verworven of ver tl
voorrechten te dekken. Want w
die rijkdommen en wat zijn dii
rechten? Natuurlijk, ze zijn
verworven, want anders moeten ;e
woon afgepakt worden en aan <ra
tige eigenaars teruggegeven, zc
wanneer die vermogens nu een
iswaar wettig, maar bij nadeijn
schouwing toch eigenlijk nietU
maal op juiste manier verworvi io
b.v. doordat tegen hen die ze
meewerkt hebben om ze te i ;i
ven altijd maar gezegd wordt
niet meer geld was om hun lire
verhogen, of geen geld om b^li
voorzieningen te treffen? Hoem
gebeurt dat niet dat een bedi
weert dat het een en ander nirc
en een paar maanden later bli0<
bedrijf weer meer winst gemjjti;
hebben dan een jaar daarvoo n
hebben dan voor die winst g<jdi
In deze troonrede staan vooiJa
die bij de hogere inkomens af
wat zwaarder aankomen'. Laten
zo voorzichtig maar zeggen, waih;
allemaal niet zo groot als mie
voordoet. Een paar honderd u
hier en daar doet die mensen(ei
Ze kunnen het niet eens opj,
laat staan meenemen. En als \v(j
nu samen rechtvaardiger van In
leven, dan moeten we maar i
staan te dringen om voor on:
meende rechten op te komen,
pen zo in de gaten en we valle%,
schuwelijk door de mand.
UTRECHT Zaterdag 22 september
zal de eerste Vuurdag van het nieuwe
winterseizoen worden gehouden in de
Marcuskerk, Wijnesteinlaan 2 in
Utrecht-Zuid. Prof. W. de Smet uit
Antwerpen zal spreken over de op
wekkingsbeweging in de Verenigde
Staten. De andere spreker is ds W.
W. Verhoef uit Vlaardingen. De
Vuurdag duurt van 10 tot 16 uur.
12 en 13 oktober congres reünisten
SSR, voor ieder toegankelijk, prijs
50,- Onderwerp onderwijsvernieu
wing.
Sprekers; mgr. dr. J. M. Gijsen en
prof. dr. J. Firet over vernieuwing the
ologisch onderwijs en dr. G. H. Verin-
ga, mr. M. L. de Brauw en mevr.
prof. dr; W. F. van Stegeren over on
derwijsvernieuwing in het algemeen.
Het congres wordt gehouden in de
Blije Wereld te Lunteren.
6 en 7 oktober Den Alerdinck week
end voor zelfstandigwonenden met
films, gesprek en aanzet sociale actie.
12 tot 14 oktober, 17 en 18 november
en 14 tot 16 december communicatie
weekends met jongeren: relatietrai
ning, spelimprovisatie, bewegen op
muziek.
20 en 21 oktober weekend over dich
ten als ambacht met C. Ouboter en
Tera de Marez Oyens.
27 en 28 oktober weekend over het
gebed. 3 en 4 november
voorbereidingsweekend voor mensen
die kerstinns willen organiseren.
Opgave Den Alerdinck. Laag Zuthem.
tel. 05290-284.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Eemnes-Buiten
en te Bruchem kand. W. van
Rhenen.
Intrede: op 23 september te Li
Steenstra vootpredikant te
(N.H.) (bwiw) J. van Woudenl
Amsterdam-West, te Vlijmen 1
Hanegraaff te Tuil, te Wijn;
kand. G. de Greef te Tricht, tj
kenszand kand. A. Pronk te L«
BEVESTIGING: te Oegstgeest,
Haan uit Almelo als pred. vojjt
(secr. binnenland raad voor
ding).
GEREF. KERKEN
Afscheid: van Appingedam B.
ber. te Rotterdam-IJsselmond(
Dirkshorn P. van Dijk ber. t«
veen, van Maassluis Ae. van
de, ber. te Delft.
Intrede: te Rotterdam-Heijplaal
inga uit Poortvliet en Tholen,
A. N. Dekkers uit Oostvoorne
te, te Duisburg kand. drs.
Smilde uit Utrecht, te Ee k:
Postma uit Leeuwarden, te
dijke kand. P. Paul us uit Erm<
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.
Beroepen: te Zaamslag kand.
Broeder te Kampen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Klaaswaal J. C.
te Meliskerke.
Intrede: op 27 september te
burg kand. M. Mondria uit Apt
EVANG. LUTHERSE KERK
Intrede: te Haarlem drs. A.
der Mey uit 's Gravenhage.
q
Sociaal masochisme en chrl^
ethiek door dr. C. Klapwijk 0
Kok. Kampen, 218 pag. prijs,i.
Op deze studie, waarin de verÜv
tussen vreugde en lijden aan
komt, promoveerde de EindHg
gereofrmeerde predikant bij pn
H. M. Kuitert aan de Vrije
teit tot doctor in de godgeleen i,
De Naam op de lippen, een haj
voor gesrpekken en bezinnin g
het gebed, door ds. P. van Di v
puspastoor van de t.h. in End
Uitg. Centrale voor vormingjv
Hervormde vrouwendienst, De
5, Driebergen, 32 pag., prijs f
Werken aan de basis door H. 1
H. Meertens en A. Reijnen. t
uit de serie 'Wegen tot pas
uitg. Dekker Van de Vegt, v
gen, 156 pag., prijs 17,- De v
gen, 156 pag., prijs 17,- De 1
zijn stafleden van de hogeschCr
theologie en pastoraat te Hee e
hun boek is speciaal besten r
werkers in het pastorale veld z
hen die daartoe worden opgele d
En schiep hen naar Zijn t
door Schaloin Ben Chorin. Uie
Have, Baarn, 110 pag., prijs s
Een joodse visie op de lich '1
heid van de mens. r
Wat betekent het dat de t
ook met zijn lichaam beelddra c
God is? Deze en andere vrag f
de auteur aan de orde, f