Bisschoppen: 'Niet gelukt
polarisatie te voorkomen'
eoeo
lilsillal
Atóantmdefles!
Rond op de tong I
Vandaag
Gevolg van aanleg tot groepsvorming
Trouw
K wartet
Beroepingswt
Nieuwe boek
TROIjW 'KW\RTET DONlDERiDAG 13 SEPTEMBER 1973
KERK/BINNENLAND
DEN HAAG 'Wij betreuren het zeer, dat wij er, ondanks onze pogingen,
in deze periode niet in zijn geslaagd een polarisatie in de Nederlandse ge
loofsgemeenschap te voorkomen of tenminste tot staan te brengen'. Dat
zeggen de Nederlandse r.k. bisschoppen aan het slot van het boek'Vijf jaar
kerkontwikkeling in Nederland 1967/1971', dat bij De Horstink in Amers
foort is verschenen.
Het boek bevat een situatieschets van
de kerkontwikkeling, samengesteld
door het katholiek sociaal kerkelijk
instituut (KASKI) te Den Haag. In
hun slotwoord wijten de bisschoppen
de polarisatie, die als een rode draad
door het boek loopt, deels aan de Ne
derlandse aanleg tot groepsvorming.
Zij betreuren daarbij 'de onbuigzaam
heid van extreme groeperingen, die
hun medewerking aan de dialoog ont
houden. Daarbij lijken ervaringen erop
te wijzen, dat bepaalde extreme groe
pen buiten ons om rechtstreeks com
municatiekanalen met Rome hebben
gevonden, waarbij hun informatie on
juist of slechts ten dele juist tot Ro
meinse instanties is doorgedrongen.
Hierdoor wordt ons beleid niet in een
juist daglicht gesteld.' De bisschoppen
zeggen, dat hun gezag hierdoor veel
heeft geleden.
Constant
Ondanks alle problemen en ontwikke
lingen van de laatste jaren blijkt het
percentage rooms-katholieken in Ne
derland in de laatste tien jaar bijna
constant te zijn gebleven. Nog steeds
noemt 39 procent van de Nederlanders
zich rooms-katholiek. Relatief weini
gen hebben de kerk de rug toegekeerd.
Maar de kerksheid van de Nederlandse
rooms-katholieken neemt wel af.
Het aantal kinderen, dat gedoopt
wordt, is beduidend afgenomen. De
persoonlijke biecht is als teken van
kerksheid praktisch verdwenen. Tot
sleur geworden kon dit sacrament uit
de sociaal-kerkelijke werkelijkheid
verdwijnen, toen de hechte kerkelij
ke integratie werd aangetoost en norm
en zondebesef aan sterke veranderin
gen onderhevig werden', aldus het
KASKI. Het constateert ook overal
een daling in het aantal kerkgangers.
Men moet aannemen, dat circa 2,5
De redactie behoudt rich het recht voor ons
ter opname in deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geren. BIJ pu-
blikatle wordt met de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam.
Dupuis (3)
Als verloofden maar wat raak mogen
leven, waar blijven we dan? Een ver
loving kan verbroken worden, dan
maar weer met een ander beginnen
zeker. De pil kon 'n zegen zijn, maar
ook 'n vloek. Ik heb nooit een paartje
veroordeeld dat moest trouwen, ik
heb ze eerder beklaagd omdat ze zo
veel moois missen. Maar in zonde val
len is anders dan in zonde leven. Het
zevende gebod is er altijd nog en het
is nog van kracht.
Zaandijk
W. v. Dijk de Nuls
kunt: dat heet gewoon trouw. En al
zou ik er tegen kunnen om me vrijhe
den te veroorloven dan zou ik het
nóg niet mogen om die medemensen,
die dat niet kunnen en die zonder
vaste normen, hun ongelijk tegemoet
lopen.
Gorcum
P. A. de Hoon
Roolvink
B. Roolvink roemt het feit dat China
voor 750 milioen chinezen een be
staansmogelijkheid heeft geschapen,
maar hij gooit met een harde slag de
deur van het gastvrije China dicht als
hij zegt blij te zijn niet dn China te
hoeven wonen. Geen enkele ambassa
deur kan zich zulk een uitspraak ver
oorloven, wetend dat hij zijn land
daarmede geen dienst bewijst In hoge
mate geldt hier het Schriftwoord 'de
kinderen der wereld zijn voorzichtiger
dan de kinderen des Lichts', hetwelk
niet als een excuus wordt bedoeld,
maar als een ernstige aanklacht.
Rotterdam
P. C. van Wijk
Dupuis (4)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Schakel (2)
Het is een slechte zaak, elke zonde bij
voldoende deelname tot een deugd te
verheffen en elke dwaling tot een
leerstelling. Onze tijd blinkt daarin
uit. Misbruik is onzedelijk en gevaar
lijk: gevaarlijk in hogere graad wan
neer men de Heilige Schrift gaat aan
passen bij gangbare misvattingen.
Den Haag
A. Maan
Dupuis (5)
Als dr. Dupuis in oen vorig boek zegt
dat sexgemeenschap van verloofden
veel voordelen heeft, maar om de mo
gelijke gevolgen niet gewenst was,
dan is zijn omzwaai nu de pil de ge
volgen voorkomt inderdaad niet groot.
Maar dan was hij te voren al hele
maal mis. Ook die meerdere lichame
lijkheid van vriendschap der gehuw
den is kolder. Je moet toch al een er
ge droge zijn. lichamelijke streling
geen sexueel verlangen wekt. Hij weet
niet waar precies bet christelijke van
zijn boek begint. Ik ook niet: het is
gewoon zoek. De Heere Jezus verbiedt
ons het aanzien met erotisch begeren
van iemand die niet de onze is. Weet
dr Dupuis het beter dan Hij. 'Geniet
van het leven?'. Wel we hebben hel
meest genoten als we ons correct ge
droegen: onder ons beiden openheid,
jegens de anderen oprechte vriend
schap en correcte afstand. Wie zou
kunnen aanzien dat een ander z'n
vrouw zit aan te halen, houdt niet
echt van haar: erotische liefde is ja
loezie liefde. Zo niet dan verslapt de
liefde tot enkel sex. De vreugde zit in
de toewijding, beheersing en blijde
zelfverloochening: en dat van weers
kanten: de heerlijke zekerheid dat je
in alle omstandigheden op elkaar aan
De heer Schakel heeft bij zijn terug
keer uit Afrika de situatie in Mozam
bique met Nederland in 1944/45 ver
geleken. We stellen ons voor hoe het
zou zijn geweest in 1944. Een buiten
landse parlementariër zou dan moeten
hebben gezegd: 'De Duitsers hebben
mij heel Nederland rondgereden. Ner
gens bleek de illegaliteit te regeren,
ïk heb wel slachtoffers van ze gezien.
Ik heb ook met terroristen gesproken,
in de gevangenis. Er woedt in Neder
land een burgeroorlog, waarbij ook
aan Duitse kant Nederlanders mee
vechten (er bestaat daar dus geen 'a-
partheid'). De verzetsbeweging heeft
onder anderen de duidelijke steun
van het communistische Rusland. Zon
der buitenlandse steun kan zij het
niet van de Duitsers winnen. Aan de
ze strijd zitten aspecten die tot naden
ken stemmen, dus wij moeten ons er
niet te veel in mengen. De problemen
moeten door overleg worden opge
lost'. Als zoiets in 1944 zou zijn ge
zegd!
Soest
ds. mr. J. van der Pol
ARJOS
Aan uitspraken van het ARJOS-be-
stuur wordt door Trouw/Kwartet gro
te aandacht besteed; zij bereiken op
vallende plaatsen in de krant. Nu wSs
ARJOS eens de grootste politieke jon
gerenorganisatie van ons land. Nu
echter worden die radikale uitspraken
namens nauwelijks 1000 betalende le
den gedaan, zodat in het jaarverslag
van verleden jaar te lezen stond: als
op deze weg doorgegaan wordt is het
een aflopende zaak met de ARJOS. De
animo en het enthousiasme van de le
den is zeer gering. Maar nu heeft
Trouw/Kwartet nagelaten wereldkun
dig te maken dat de ARJOS een af
vaardiging heeft gestuurd naar het
Communistisch Jeugdfestival in Oost
Berlijn, en dat ze meemarcheerden in
het défilé, aangevoerd door een paar
in soldatenpak gestoken Afrikaanse
vrijheidsstrijders. Nu kan het zijn dat
die ARJOS-leden als ijveraars voor de
doorbraak naar links zich geroepen
voelen daar het evangelie en AR-prin-
cipes in de discussie van het commu
nistische festival te brengen, in dat
geval zou ik gaarne uit deze krant
vernemen of het starre, strenge regi
me van Walter Ulbrlcht hen daartoe
de ruimte liet. Hoe denkt de AR-lei-
ding over het gebruik van haar subsi
die aan de ARJOS? Alleen al uit de
landelijke kas van de ARP bijna
60.000,- daarna nog subsidies van de
kampcentrales, uitgerekend naar de
situatie in Zuid-Holland minstens
5000,- Meer dan 60,- per betalend
lid.
Sassenheim
W. Bamhoorn
NS-service
Op 6 september ging ik per trein van
Gorinchem naar Utrecht op ziekenbe
zoek bij mijn vrouw. Treinvertraging.
De bezoektijd in het ziekenhuis haal
de ik niet. Toen ik m'n pech mede
deelde aan het treinpersoneel, werd
onmiddellijk contact opgenomen met
de stationschef te Geldermalsen. Re
sultaat: ik mocht meerijden met een
lege trein die van Geldermalsen naar
Utrecht zou gaan, zodat ik toch nog
om 7.30 u in het ziekenhuis wal. Hul
de.
Gorinchem
G. Pierhagen
Kansspelen
Boterberg
Boycot (7)
miljoen rooms-katholieken niet ker
ken. Het aantal beschikbare priesters
blijft dalen. Was er in 1956 nog een
priester beschikbaar voor 1000 gelovi
gen, in 1971 was er een voor 1500.
Het KASKI verwacht een toenemende
vermindering van het priesterbestand.
Jongeren
zijn wil niet aan anderen op. Nie
mand is verplicht aan de kansspelen
deel te nemen. Prof. Christiaanse
heeft de kloof tussen kerk en wereld
overbrugd!
Rotterdam
P. C. van Wijk
Boos op Gruyters
In een bericht op 1 september las ik
'Huurders woedend op drs. Gruyters'.
Zou men ook niet eens met grote let
ters in de kranten en op de televisie
laten zien, dat de huiseigenaars woe
dend zijn? Is het niet bedroevend, dat
men geen baas meer is over 'eigen be
zit' dat in ongeliberaliseerd gebied
staat, waar men zelfs zijn eigen kinde
ren niet in kan laten wonen? Men
ontvangt verhoudingsgewijs veel te la
ge huur, terwijl toch vooroorlogse
huizen meestal veel onderhoud en ho
ge belasting vragen.
Heiloo
mevr. R. Solleman Meimes
VVDM
U bericht, dat de WDM in drie
maanden van de regering Den Uyl al
meer bereikte dan tijdens de hele pe
riode van ex-minister van defensie De
Koster. Hiervoor verdient De Koster
mijns inziens een eresaluut. Het be
richt zegt tevens, dat onder het be
wind van het kabinet Den Uyl de
WDM met name bij de rode drie in
dit kabinet een willig oor vinden in
zake hun eisen. Voortgaande aftake
ling van de begrippen gezag, orde en
reinheid bij onze defensie.
Oldebroek
H. Boevc
Het KASKI houdt zich ook bezig met
de motieven van hen, 'voor wie het
kerkelijke niet meer hoeffHet wijst
op vele jongeren, voor wie de kerk
zelfs igeen ergernis meer is en voor
wie binnenkerkelijke praktijken ach
terhaalde zaken zijn. Toch dragen zij
kruisen, sieren hun kamers met de
beeltenis van Christus, beoefenen yo
ga en andere oosterse meditatietech
nieken en luisteren zij naar religieuze
liederen. Mag men daarachter een au
thentiek zoeken vermoeden of is het
snobisme? Een diepgaande studie
hieromtrent, lijkt het KASKI dringend
noodzakelijk.
Vragen leveren ook de vele mannen
en vrouwen op, die gewoon him werk
doen, (trouw zijn aan elkaar in lief en
leed, maar wier kerkelijke deelneming
nauwelijks waarneembaar ds. Af en
toe, als was het per ongeluk, bezoeken
zij een kerkdienst. Met Kerstmis bij
voorbeeld, of als een van de kinderen
gaat trouwen.Wat betekent voor
hen de kerk en wat betekenen zij
voor de kerk? Misschien hebben zij
heel veel te zeggen, maar zijn de vra
gen van de kerk nog niet voldoende
volkstaal, aldus het KASKI.
Een reeks vragen houdt het KASKI
ook over bij de grote groepen (gelovi
gen, die zich katholiek noemen en die
geregeld naar de kerk gaan. Staan
deze mensen instemmend of afwijzend,
hoopvol of teleurgesteld in het proces
van kerkontwikkeling en kerkvernieu
wing? Het KASKI vindt het al een
Van links naar rechts de zeven r.k. bisschoppen van Nederland: Gij-
sen (Roermond), Simonis (Rotterdam), onder hem Zwartkruis
(Haarlem). Bluyssen (Den Bosch), Möller (Groningen), Ernst (Bre
da) en kardinaal Alfrink (Utrecht).
hele opgave om het werkelijke denken lijk na te gaan, wait hen beweegt zich
van de meer uitgesproken groepen katholiek te blijven noemen en steeds
te achterhalen. Bij de anonieme groe- maar weer samen tdkomen in de eu-
pen lijkt het welhaast geheel onmoge- charistieviering.
(ADVERTENTIE)
Een beroep op de boeren individueel
haalt natuurlijk niets uit. Die voelen
zich zeer terecht in de eerste
plaats verantwoordelijk tegenover hun
gezin en het bedrijf. De omstandighe
den dwingen hen te doen zoals zij
doen. De gehele boterproduktie drijft
ondanks mestoverschotten op de aan
koop van stikstofmeststoffen. Met de
beheersing niet van de hoeveel
heid; die geeft distributiemoeilijkhe
den van het stikstofgehalte is de
boterproduktie in de hand te houden.
Een grotere vraag beantwoorden met
een evenredige verlaging. Er zal dan
tevens weer plaats voor en vraag naar
de mest der landbouwveredelingsbe-
drijven en compost komen. Het zou zo
ook een ernstig milieu-probleem uit
de wereld helpen.
Hengelo
Joh. Luimes
Boycot (6)
Niemand dwingt in Nederland iemand
bepaalde koffie te drinken resp. si
naasappels te eten; dientengevolge
worden er geen mensen bevoordeeld,
hooguit mensen benadeeld. Verder is
het niet doenlijk een 'vrije keus' in
een 'vrij land' te maken als je niet op
de hoogte bent van de achtergronden
van artikelen. Door die achtergronden
bekend te maken, krijgt men pas de
mogelijkheid om zijn keus te bepalen.
Kampen
J. F. Mos
Van buiten naar binnen woorden in
vullen die betekenen:
1. soort gebakje, 2. munt, 3. knaag
dier, 4. kleurstof, 5. voorteken, 6. lich
te bedwelming, 7. pas, 8. kraam, 9.
lusthof, 10. verharde huid, 11. klink
nageltje, 12. roofvogel, 13. nobel, 14.
gemalen schelpen, 15. dnsektenetend
zoogdier, 16. oevergewas.
Bij juiste oplossing vormen de begin
letters van 1 tot 16 de naam van een
beroep. Elk woord bestaat uit vier let
ters.
Cirkel-puzzel
Prof. dr. Christiaanse heeft zich voor
de legalisering van de roulette uitge
sproken. Zijn beslissing vraagt van
ons wat incasseringsvermogen. Toch
is er nog hoop. Prof. Christiaanse legt
Uw commentaar (Tr/Kw 30 aug.) is
toch wel enigszins naïef, als gesteld
wordt dat de boycot van BOA bestaat
uit discussie en overreding. De in
structies van de aktiegroepen gaan
veel verder. Daarin is sprake van: ver
hinderen, veroorzaken van chaos in
winkels e.d. vormen van straatterreur.
Bleskensgraaf
Hans Moulhaan
Onschuldige burgers
Het rapport van de wereldraad van
kerken over geweld en geweldloosheid
veroordeelt ook het doden van on
schuldige burgers in een traditionele
oorlog. Is de term 'onschuldige bur
ger" niet erg verwarrend? Als tegen
stelling wordt n.l. direct aan de
•schuldige militair' gedacht, waarbij
de mogelijkheid van schuldige burger
of onschuldige militair makkelijk
wordt vergeten. Schuldige burgers
(o.a. wapenfabrikanten en diploma
ten) blijvens tijdens een oorlog wel
buiten schot. In hoeverre mogen
gewone militairen (en speciaal de
dienstplichtigen onder hen) tot de on-
schuldigen gerekend worden. Of is een
militair al schuldig als hij de oplei
ding tot geweldpleger zonder veel na
denken accepteert? Maar dan zijn de
ouders en opvoeders die verzuimden
zelf over deze zaken na te denken en
er met hun zoons over te spreken ook
schuldige burgers. Wie is eigenlijk
onschuldig?
Rotterdam
A. P. de Winter
65-pluskaart
Nadat de Nederlandse Spoorwegen en
kele jaren stug propaganda hebben
gemaakt voor de 65-pluskaart en daar
voor duizenden bejaarden hebben ge
wonnen, gaat men op een wijze die
naar kruidenierspolitiek riekt aan de
eenmaal gegeven voordelen knabbe
len. Dat doet men dan op een geraffi
neerde wijze door de advertenties 'u
krijgt 'm nog steeds even gemakke
lijk'. Maar als men iemand tweemaal
per maand gratis reizen geeft nl. heen
en terug en men verandert dit door
die twee over twee maanden Uit te
smeren dan betekent dat dat die tien
duizenden de terugrit moeten betalen.
Want men maakt geen verre reis op
één dag heen en terug, die gratis rei
zen worden gemaakt voor een breed
weekeinde, voor een week op familie
bezoek. Nog nooit is geargumenteerd
wéérom men niet op maandag en vrij
dag gratis reizen mag omdat daarvoor
geen argumenten zijn. Wie denkt dat
hij op zaterdag 29 september gratis
een heenreis kan maken om op dins
dag 2 oktober terug te gaan ziet zich
opnieuw de pas afgesneden door de
mededeling dat ditmaal ook zaterdag
29 september vervalt. Zuiver wille
keur. Als men aan de 65-pluskaart zes
gratis reizen verbindt, dan moet men
aan de houder van de kaart overlaten
welke dagen hij daarvoor kiezen wil.
Want bij duizenden abonnees spreidt
zoiets zich vanzelf. Men kan hoogstens
zeggen: niet op oudejaarsdag en niet Deventer
op de dag vóór de chr. feestdagen.
Wat men nu doet is tomen aan ver
kregen rechten.
Den Haag
W. C. F. Scheps
Da Costa
Bij het tweetal artikelen van drs. H.
H. van der Laan, gewijd aan Da Cos
ta's 'Bezwaren ten den geest der
eeuw', mag wel worden aangetekend
dat Da Costa's (door drs. Van der
Laan vergoelijkt) conservatisme ook
hierin uitkwam dat hij een fel tegen
stander was van de in zijn dagen op
komende beweging voor afschaffing
van de slavernij. 'Ik houde het daar
voor", schrijft hij in bovengenoemd
pamflet, 'dat de afschaffing van de
slavernij der negers behoort tot die
hersenschimmige menschelijke wijs
heid, die de Almacht wil vooruitlo-
open en niets uit zal richten ten goe
de, maar veeleer eindeloos veel ten
kwade'. En een bladzijde verder heeft
hij het over 'de neger, wien de door
Hem (God) bepaalde orde aan den
naar lichaam en ziel verre boven hem
verhevenen blanke heeft dienstbaar
gemaakt'. Nee, dan houd ik het liever
met de Engelse staats- en zendings
man William Wilberforce, tijdgenoot
van Da Costa, die door zijn streven
en invloed heeft bereikt dat in 1838
in heel het Britse rijk de slavernij
was afgeschaft. En de door drs. Van
der Laan zo gesmade Verlichting
heeft hiertoe heel veel bijgedragen.
J. v. Rossum
ht
REVOLUTIE ee
In Chili heeft een revolutie pla
vonden. Salvador Allende, di )E
jaar geleden wettig gekozen pn ti£
is vermoord en een militaire
(gek, je leest nooit van een on
zers-junta of een straatvegers n
heeft zich van de macht meestee:
maakt. Een complete revolutie i
een sledhte ook. Ongetwijfeld
nu alle voorstanders van gehoo 'u
heid aan wettig gezag zich bra iro
ken om dit te veroordelen. Hvej
ook aan al die echte en kwasi* re
ren die er hele theorieën ove f)a
nen geven hoe iedere revolutie
keerd is en die zich indertijd t
gekeerd hebben tegen het feit ocj
al dat de revolutie in de theolo 0gi
sproken werd. Zij zullen zich d,
getwijfeld opwerpen als rechter^
deze militaire moordenaars!? Injt;
behoeft u een en ander niet
wachten. Waarom niet? Wel, ei(
eenvoudig, Allende was een m e I
sohe socialist. Weliswaar wettige
zen en sindsdien: ook met i hei
middelen opererend, maar eenir
list. En tegen socialisten mag ers
len tijde revolutie gepleegd t k
Waaruit blijken moge dat geilde
verontrusten over revolutie in. iel
ologie en dergelijke geen b
hebben tegen de revolutie, wrfo
als die revolutie maar goed ger
B. v. tegen iemand als Salvador
de, die het bestond om de rei
van het Chileense koper in de >s
plaats aan de armen van Chi -rl
goede te willen laten komen e e
aan de aandeelhouders van Ar#^
en Kennecott. De aanstichters vr'
geweld moeten ontwijfelbaar ii
hoek gezocht worden. Allende c
de armen wel helpen (hoewel?),aP
het mocht niets kosten. VandaIn?
treiterende tegenstand van b. llJ
vervoersandememers. Allende ien-
moord, ook als hij zelfmoord pl(Ps
Een eerlijke poging om de arm v
verdrukten een hand toe te ste r
daarmee een halt toegeroepen. 1
zullen verder gaan en doen ali
van niets weten.
Vr
OPLOSSING VAN GISTEREN:
Hor.: 1. Ems, 3. dek, 6. Epe, 9. na, 10.
radar, 12. er, 13. Dakar, 15. renet, 17.
sla, 19. nol, 21afkomst, 25. tam, 26.
els, 27. bankier, 31. oor, 32. den, 34.
steen, 36. lenig, 38. O.T. 39. nagel, 41.
Ee, 42. mos, 43. tak, 44. arm.
Vert.: 1. end, 2. Maas, 3. dar, 4. ed, 5.
kar, 7. Peel, 8. ert, 10. raaf, 11. rens,
14. klamboe, 16 noteren, 18. do, 20.
ets, 22. kan, 23. Mei, 24. Ase, 28. aren,
29. ka, 30. edel, 31. Otto, 33. nier, 34.
som, 35. nat, 36. lek, 37. gem, 40. ga.
Paisley
Waar haalde ds. Paisley de euvele
moed vandaan, om naar ons land en
dat van de naaste buren te komen,
om zich op de hoogte te stellen van
de evenredige vertegenwoordiging.
Hij was de man die jaren geleden
reeds de mensen ophitste tegen de
roomsen. Had deze ds. Paisley iets
van de vrede prediker ds. Martin Lu
ther King bezeten, dan was het niet
zo'n uitwas van terreur geworden
zoals het nu is.
Leidschendam
M. E. Perdon-Rooy
Wolkers
Dat Hette Visser Wolkers 'n Interview
afneemt,is op zich niet het ergste.
Maar dat het zo melig en kritiekloos
is, een gratis advertentie van een hal
ve pagina! Laat H. V. mij nu niet vra
gen of ik recht heb op de eerste
steen of over de grotere zonden op de
beurs praten. Want al is dat helaas
juist, als wij ons 'christelijk dagblad'
noemen, is het plicht om een schrij
ver, die de eis van Christus, reine
trouwe liefde en geen scheiding, aan
z'n laars lapt in heel zijn oeuvre, eer
lijk èn fel te bestrijden!
Gorinchem
P. A. de Hoon
Dr. Dupuis (7)
Het heeft mij zeer verwonderd dat er
op het stuk over dr. Dupuis zo weinig
reactie is gekomen. Laten we, en ze
ker dr. D., zondag 41 van de catechis
mus nog eens goed lezen met de daar
onder vermelde bijbelgedeelten. Waar
blijft de eerbied voor het echte huwe
lijk met een hoofdletter zoals het
door God ingesteld is, die twee zullen
tot een vlees zijn en dat geheimenis
is groot. Moet dat nu zo nodig alle
maal heel anders?
Hoogvliet
mevr. C. v. d. Wel
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Herkingen en Soj
dijk: kand. W. van Laar te Rhc
Barneveld: C. Vos te Amersfoi
bedankte voor Ede en Woudenl
Nunspeet (toez.): P. Nijenhuis
rega.
Aangenomen de benoeming tol
raai verzorger van Leytenrode
derdorp: H. Perdok, em. pi
Oegstgeest.
Bedankt voor Baarn: E. F. Vi
te Capelle an den IJssel; voor*»
kapel-Groenekan, Bleskensgraai
chem Kerkwijk en Opheusdt
Vlietstra te Doornspijk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Twijzelerheide: ki
L. Posthumus to Kampen die
roep heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Gouda: D. Grui
Huizum; te Beverwijk: kand.
Broeder te Kampen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Werkendam: ChrJ
Poel te Yerseke; te Elspeet; C.
man te Tholen; te Terneuzen:
van Ravenswaay te Arnhem
dankte voor Leerdam: te HilvJ
G. Schipaanboord te Rotterdar
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen: te Harlingen: A.
den Heuvel te Ens (NOP)
Hans Bouma: Liedjes van verl
Nieuwe 'gemeente- en kinderlii
voor in de kerk, op school en
(uitg. Zomer Keuning, 63
6,90); Met andere woorden,
belijdenissen (uitg. Kok, 51
4,95); In de schaduw van God
Kok, 57 blz., 5,90).
De jonge dominee Hans Bouma, It
sympathiek, woekert met zijn I
en schrijftalent ten dienste va
eigen 'gemeente en dat van de 1
in het algemeen. Nieuwe lie der n
gen is van groot belang en h<
mer de keus is, des te meer ds ;m
dat de praktijk van het zinigen dJeo
een kleiner aantal van meer bli t I
waarde selecteert. Het behoeve it
allemaal meesterwerkjes te zijitsi
het maar oorspronkelijk Nedc n
is. De dertig belijdenisser r,
prozagedichten, die proberen dalkc
waarheden 'met andere woordi
te spreken. Hier wordt dus ni kei
zongen en ontbeert de tekst den
van een melodie. Vanzelf lees rP:
nu kritischer, want de gekozen
vereist oorspronkelijkheid van l
te en verrassende uitspraken.
Dit doel wordt benaderd in reg 6£
deze (op blz. 23): 'Wij maken c ee
mogelijk, scheppen is er niet trm'
scheppen afstanden, wij stichtei v
vrede, onheil stichten wij'. Min
totaalindruk ds toch, dat hier .0j'
makkelijk wordt geschreven en
voorgedragen gedachten al te zi ■l0;
meengoed zijn. De meditaties n
derde boekje zijn fris en leesb
eindigen telkens met een lie
Voor de radio gelezen of van dy1'
sel af uitgesproken doen deze aa
denkingen het zonder twijfel, P
als de levende verschijning er l
en de stem wegvalt, moet het g
te proza het alléén doen en "Hit
weegt alles zich naar mijn sm
veel op een gemiddeld niveau jts
mist het smartelijke accent vfem
volledige inzet, waaruit alieei 0Q
goede stijl en verrassnde opmer/ -]
kunnen ontspringen. Wil Boui 0Q
aandacht waard blijven, dan i
kleinere produktie en grotere c !rv
tratie noodzakelijk. [ar
0,
J