Hervormd moderamen niet afwijzend tegenover nieuwe sociale academie lIlSlllallE Aantal hervormden daalt door sanering Chr. gereformeerden drie ton voor hulp Dr. Soetendorp: Jezus was een joods denkend mens Vandaag Trouw Kwartet Naarden zet de klok terug Aantal doden in verkeer gestegen Lezingen Agnes Sanford afgelast Woningfahriek in Lelystad: werk voor 650 man Brief aan de wereldraad zeer betreurd Nieuwe boeken TROUW/KAV \RTET M VNDVG 10 SEPTEMBER 197:! KERK/BINNENLAND T2/K q» Van een onzer verslaggevers DEN HAAG liet mode ramen van de hervormde synode staat niet afwijzend tegenover de plannen tot stichting van een gereformeerde 9ociale academie. Dat blijkt uit een brief, waarin het moderamen informatie verstrekt over de gesprekken, die het heeft gev oerd met afvaardigingen van de academie in oprichting en met twee bestaande sociale academies, De Horst te Driebergen en de CICSA te Amsterdam. De brief is gezonden aan degenen in de hervormde kerk die het modera men om advies hadden gevraagd hoe te handelen met aanvragen om finan- Positief ciële hulp voor de op te richten acade mie, waaraan onder meer de gerefor meerde bond in de hervormde kerk zijn steun verleent. De gesprekken werden niet alleen in grote openheid en collegialiteit gevoerd, maar wer den ook gekenmerkt door een positie ve toon, aldus het moderamen. In het gesprek met drie vertegen woordigers van de Stichting ter be vordering van gereformeerd sociaal paedagogisch onderwijs werd duide lijk, dat de initiatiefnemers niet in de DELFT In de afgelopen twee jaar is het aantal geregistreerde hervormden met achttien procent gedaald. Dit blijkt uit het jaarlijkse statistische overzicht per 1 juli van de bij de SMRA aangesloten hervormde gemeenten. Deze teruggang is duidelijk beïnvloed door een zekere administratieve sanering, met name rond de acties "Trouw moet blijken" en "Kerkappèl '73", waardoor de geregistreerde gegevens beter overeen komen met de geestelijke werkelijk heid. Bij de stichting mechanische registratie en administratie zijn 297 gemeenten aangesloten (1971: 282). Samen omvatten zij ongeveer tweederde deel van alle hervormden. Van de bij de SMRA geregistreerde hervormden is 29,9 procent belijdend lid en 40,0 procent dooplid. De resterende 30,1 procent is te vinden in de rubriek "overige hervormden", die onder andere de kategorie van de geboorteleden omvat. verde arbeiders een bepaald bedrag ontvangen. Op het ogenblik bestaan de arbeiders op koffieplantages in het noorden voor 85 h 90 procent uit ge dwongen migranten uit het zuiden terwijl 1,5 van de 5 miljoen Angole- zen over de grens zijn gevlucht 3. De koffieboycot was niet zo maar een loos gebaar. Koffie is het belangrijkste ex portartikel van Angola en van deze koffie nam Nederland 30 procent af zodat de koffieboycot echt wel econo misch gevoeld wordt, vooral ook omdat men toch al enorme onverkochte voorraden had liggen. Als nu Albert Heijn succesvol is met zijn hernieuw de import van Angolakoffie mag verwacht worden dat meer koffiebran- ders zich op de tegen afbraakprijzen aangeboden Angolakoffie zullen wer pen. Het argument vrije keuze voor vrije mensen moet dan ook wel gezien worden tegen de achtergrond van wat die vrije keuze van ons betekent voor de vrijheid van de Angolezen. Het ar gument als wij het niet kopen zijn die menseu nog slechter af want dan worden ze werkeloos geldt ook niet. Werkeloos zijn betekent voor de meeste arbeiders op de koffieplanta ges terug kunnen naar hun eigen dorp en hun eigen gezin en werken op hun eigen stukje grond Dc redactie behoudt zich het recht voor ons ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bi] pu- blikatlc wordt met dc imam tun dc inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan hel secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartel, postbus 859. Amsterdam. Boycot (3) De directie van Albert Heijn probeert via een advertentiecampagne de dis cussie rondom de koffieboycot te ver troebelen. In de advertenties wordt koffie uit Angola op één lijn gesteld met krab uit Rusland, spereieboontjes uit China enz. Iedereen zal het er wel over eens zijn dat Angola niet het enige land is dat onderdrukt en uitge buit wordt, maar koffie uit Angola neemt toch onder produkten uit 'on derdrukte' landen een speciale plaats in en wel om drie redenen. 1. Van de koffie-opbrengst wordt door de Por tugese regering o.a. dertig procent defensiebelasting geïnd zodat de in Nederland verkochte koffie regelrecht bijdraagt tot de 'defensie' van Portu gal in Angola en wat deze defensie betekent hebben we de afgelopen maanden wel kunnen vernemen. 2. Dp arbeidsomstandigheden op de Portuge se plantages in Angola zijn zo bedroe vend slecht dat hier rustig van slaven arbeid kan worden gesproken, zoals onder anderen blijkt uit een in juni 1972 door de Internationale Arbeids organisatie in Genève aangenomen resolutie en uit enkele V.N. rappor ten. (b.v. VN rapport E/CN4/1020). Deze arbeidsomstandigheden zorgen dan ook mede voor het uitbreken van de Angolese opstand. Door het onder drukken van die opstand waarbij vol gens Portugese cijfers zeker 50.000 mensen werden vermoord en velen verjaagd, zitten de plantage- te sprin gen om 'betrouwbare' arbeidskrach ten. Deze worden door de gouver neurs in het zuiden van Angola graag geleverd omdat ze hiervoor per gele- Utrecht Anne Holvast. Boycot (4) Wie uit Angola geïmporteerde koffie koopt, stelt mede de Portugezen in staat hun terreurdaden voort te zet ten. Een belangrijk deel van de winst wordt immers rechtstreeks aangewend voor deze koloniale oorlog. Albert Heijn wil dit feit bagatelliseren met een onnozel verhaaltje over 'links' en 'rechts'. Het motto van de bewuste ad vertentie luidt: 'In een vrij land: vrije keuze voor vrije mensen'. Dit heeft A.H. zeer juist gezien. Wat mij betreft houdt deze vrije keuze in, dat de filialen van A.H. en Simon de Wil 'links' blijven liggen Arnhem eerste plaats willen uitgaan van een afwijzende houding ten opzichte van de bestaande academies. Zij willen uitgaan van een positieve behoefte om op basis van Schrift en belijdenis een opleidingsmogelijkheid te bieden voor sociaal-paedagogisch onderricht. Het initiatief is geboren uit de behoefte aan deskundig opgeleide maatschappe lijke werkers en vormingsleiders, die mens en maatschappij willen dienen in gebondenheid aan de Heilige Schrift, als gezaghebbende openbaring van Godswege, in de lijn van de gere formeerde reformatie. Zonder de be staande academies te willen diskwali ficeren, menen zij dat er in ons land ruimte moet komen voor een sociale academie, waar dit hoger beroepson derwijs wordt gegeven in gerefor meerde zin. De nieuwe stichting is er zich, blij kens het gesprek en de sindsdien ver schenen publicaties, van bewust, dat er nog vele vragen zijn, die de nieu we academie zal moeten beantwoor den: het initiatief berust bij vertegen woordigers van groepen, die geen in detail overeenstemmende maatschap pijvisie aanhangen, maar men wil sa men op weg op basis van Schrift en bèlijdenis, het harmonie-model verkie zend boven een maatschappelijk con flict-model, aldus de brief van het moderamen der hervormde synode. De vertegenwoordigers van de nieuwe Stichting hebben er het moderamen nog op gewezen, dat voor een groot aantal potentiële studenten aan sociale academies de bestaande opleidingen niet het klimaat en de voor-onderstel lingen bieden, die zij zoeken. Van een concurrentie met de bestaande oplei dingen is door het grote aanbod van studenten geen sprake. Geen concurrentie Deze laatste constatering werd ook in het gesprek met de vertegenwoordi gers van De Horst en CICSA onder streept. Daarom wordt door de andere opleidingen de nieuwe stichting in het geheel niet als concurrentie of als bedreiging ervaren, zo staat in de brief van het hervormd moderamen. Over de wenselijkheid van een acade mie voor gereformeerd sociaal paeda gogisch onderwijs werd uiteraard in deze kring verschillend geoordeeld. In de bestaande opleidingen bij alle verschil die er ook daar onderling is werd gekozen voor een open op stelling ten opzichte van de verschil lende maatschappelijke visies en de daarbij behorende opvattingen ten aanzien van het sociaal-paedagogisch onderricht. De opstelling ten opzichte van kerk en maatschappij is evenals bij de nieuwe stichting positief kri- tsch, zij het dat bij de bestaande aca demies deze opstelling ongetwijfeld kritischer uitvalt dan bij de nieuwe stichting. Binding aan één uitgangs punt zo sterk beklemtoond door de nieuwe stichting wordt niet ge wenst. Op basis van deze beide gesprekken meent het moderamen van de her vormde synode, dat diakonieën en an dere organen der kerk voldoende in formatie hebben om hun eigen relatie tot de nieuwe stichting vast te stel len. Steun aan de nieuwe stichting zal ervan af dienen te hangen of men be reid is de poging te wagen in deze tijd een opleiding voor sociaal werk te baseren op de gereformeerde belij denis en uitgaande van een harmonie model in de samenleving, in de we tenschap dat de gedetailleerde uitwer king van het leerplan in dit onderwijs pas geleidelijk zijn volle inhoud kan krijgen, aldus de brief van het her vormd moderamen. Boycot (5) kccs Mijderwijk Nieuw gesprek De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie. J. Tammlnga. Hoofdkantoor B V De Christelijke Pers N Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 7360 768). Gem.giro X 500. Eindelijk een verstandige reactie van AH op de actie van het Angola comi té. Wij leven in een vrij land en de consument is mans genoeg om zélf zijn keuze te doen uit de aangeboden produkten. Wil hij geen produkten uit Angola, Griekenland. Cuba etc. dan behoeft hij die niet te nemen, dat is zijn eigen vrije keuze. Laten wij ons niet door de kleine actiegroepen, die de grootste mond opzetten, voor laten schrijven wat wij moeten kopen. Ik hoop. dat nog vele grootwinkelbe drijven het voorbeeld van AH zullen volgen en dat allen ook weer terugke ren tot de verkoop van de Outspan si naasappelen. Bennekom Z. de Nooij Statenvertaling (3) Naar aanleiding van het ingezonden stukje van J. H. Beishuizen: 'Kom- mentaar kan heel nuttig zijn, maar dan moet men niet ongezellig gaan worden, door het bezigen van woor den, zoals religieuze zelfbevrediging, heerlijk zwijmelen enz, want dat lijkt nergens op. En een ieder zij ten volle in zijn eigen hart overtuigd Rotterdam D. Th. Schouten Sr. Arabieren (2) Het moge de heer Visser bekend zijn. dat ds. v. d. Hoeven, reeds vóór de arabieren in 1968 gewijzigde situatie, zowel in Beirout als in Jeruzalem heeft geëvangeliseerd in praktische zin. d.w.z. gelijkertijd leniging in maatschappelijke nood. Ik heb foto's van hem gezien van kerstfeesten met kreupele, blinde en verlamde arabie ren. Hij werd in dat werk bijgestaan door zijn echtgenotezelf een ara- bische christin. Amsterdam F. A. Stroethoof De oude vestingstad Naarden viert deze dagen het feit. dat stadhouder prins Willem III daar 300 jaar geleden binnentrok. Dat werd het afgelopen weekeinde onder meer gevierd met een historische op tocht. V.l.n.r. maarschalk Walbeek Piermont tot Culemborg, de stadhouder (de tv-presentator Hans van Willigenburg) en de burgemeester Copal en Berg. Vanuit het moderamen van de her vormde synode worden de ontwikke lingen in de bestaande opleidingen met interesse gevolgd: een nieuw in houdelijk gesprek met de academie De Horst te Driebergen zal in het na jaar worden voorbereid en doorge voerd. Hoewel er in de kerk op zeer verschillende wijze over deze acade mie wordt gedacht wil het moderamen gaarne de band met deze opleiding aanhouden, gezien het grote belang van een kritische solidariteit in de ve le fundamentele vragen, die er in het maatschappelijk onderwijs leven. Deze volgehouden solidariteit kan naar bei de zijden verrijkend en corrigerend werken. Dezelfde kritische solidariteit zou het moderamen ook graag gestalte geven in de verhouding met de andere christelijke maatschappelijke opleidin gen, de nieuwe stichting inbegrepen. Uit de gevoerde gesprekken is nog eens gebleken dat allen die werkzaam zijn in de maatschappelijke opleidin gen tastend hun weg gaan. Dat zal er tenminste toe moeten leiden, dat wij elkaar niet de ervaringen van onze fouten en positieve verworvenheden onthouden, aldus de brief van het mo deramen van de hervormde synode. U rgentie-opleiding De gereformeerde sociale academie overweegt reeds 1 februari te begin nen met de eerste opleiding, namelijk part-time onderwijs voor de urgentie opleiding. De gedachten gaan uit naar twee studierichtingen: algemeen maat schappelijk werk en sociaal cultureel werk. Zo mogelijk worden deze oplei dingen voor reeds werkzame ouderen, regionaal gegeven, in of nabij Gouda en Zwolle. De eigenlijke academie komt, zoals bekend, in Ermelo. Voor de eerste drie jaren, voor welke geen overheidssubsidie zal worden ontvangen, begrootte de stichting 700.000 gulden per jaar nodig te heb ben. Hiervoor is inmiddels 350.000 gulden bijeengebracht door giften cn collecten. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG In 1972 zijn 3.264 per sonen ten gevolge van een verkeerson geluk om het leven gekomen. Dat is een stijgmg van 97 ofwel 3,1 procent ten opzichte van 1971 toen in totaal 3.167 mensen in het verkeer omkwa men. Dit blijkt uit de cijfers die het Centraal bureau voor de statistiek heeft bekend gemaakt. Aan het begin van dit jaar sprak het CBS nog de verwachting uit op basis van de toen bekende cijfers, dat het aantal doden in het wegverkeer in 1972 niet belangrijk zou afwijken van 1971. Het CBS moet thans evenwel constateren, dat vooral in de tweede helft van 1972 het aantal verkeersdo den is toegenomen. Zowel bij de ongevallen binnen de be bouwde kom als bij ongevallen daar buiten is het aantal verkeersdoden in vergelijking met 1971 gestegen. Bin nen de bebouwde kom van 1286 in 1971 tot 1322, buiten de bebouwde kom van 1881, tot 1942. Li de maanden novem ber, mei cn oktober waren de meeste verkeersdoden te betreuren, resp. 318, 309 en 303. Evenals in voorgaande jaren is in 1972 ongeveer de helft van het aantal verkeersdoden ter plaatse overleden: 49,8 procent. Binnen de bebouwde kom is dit percentage 38,3 buiten de bebouwde kom 57,6. Volgens het CBS is er wel sprake van een daling van het aantal gewonden bij verkeersongeluk ken Stuurman omgekomen bij inspectie tank Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Op het in de Am sterdamse haven liggende Noorse tank schip 'Selje' is gisteren de eerste stuurman Gunnar B. Kjar (31) uit Harstad om het leven gekomen. Het lijk van de man werd aangetroffen op de bodem van een lege tank, waarin melasse was vervoerd. Aangenomen wordt dat de stuurman bij een inspectie onwel is geworden. Volgens de rijkspolitie kwam er een ondragelijke stank uit de tank. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De samenkomsten, waarin Agnes Sanfori zou spreken over de genezing van ziel, geest en li chaam, welke gehouden zouden wor den op 10. 11 en 12 september in de Vrije Evangelische Kerk aan de Jan van Loonlaan te Rotterdam, gaan we gens omstandigheden niet door. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM In de christelijke gereformeerde kerken is een grote actie gestart, om voor het eind van dit jaar drie ton extra bijeen te brengen voor zending en hulpverlening. De actie wordt gevoerd onder de naam Zend-Hulp en het motto 'Vijf gulden de man dat moet, omdat het kan.' Zondag 23 december wordt de actie afgesloten. Vijf jaar geleden bracht de ABC-Z-ac- tie in deze kerken voor hetzelfde doel zes ton op. De vrouwenbond bracht vorig jaar 177.000 gulden bijeen 'voor vrouwen in de verte.' De christelijke gereformeerden deden niet mee an de Kom-over-de brug-acties. Globaal is het de bedoeling, dat een ton beschikbaar komt voor het Tora- ja-zendingsterrein op Celebes, een ton voor het Venda-zendingsterrein in Zuid-Afrika en een ton voor projecten elders in de wereld. Op Celebes krijgen vooral onderwijs, vormingswerk en de slechte verbin dingen de aandacht. Zo staan hier op de lijst een karbouwenbrug (8.000 gulden) en 2.000 gulden voor een mo torfiets voor het bestuur van de Tora ja-kerk. De belangrijkste projecten in Vendaland zijn de uitbreiding van een zendingsboekhandel en een ver bouwing van een conferentie-oord. Een derde van de opbrengst is be stemd voor projecten builen de eigen zendingsgebieden: vrouwen- en gezins- werk van de protestantse kerk in Zai re, hulp aan een weeshuis in Korea Van een onzer verslaggevers LELYSTAD In Lelystad wordt bin nen enkele maanden begonnen met de bouw van een industriële woning- bouwfabriek: Holborn-Lelystad n.v. Het nieuwe bedrijf zal werk gaan bie den aan 650 mensen. In 1976 zal men op volle toeren kunnen produceren, wat betekent dat er 3000 industrieel gebouwde woningen per jaar kunnen worden afgeleverd. De fabriek zal zich in eerste instantie gaan toeleggen op de bouw van eenge zinswoningen in de sociale sector. Volgens de directie van het bedrijf is er wel degelijk een goede markt voor industriële woningbouw omdat er tot 1980 nog minstens een miljoen huizen gebouwd of vernieuwd moeten wor den. Bij Holborn zullen ongeveer 50 verschillende types woningen worden gebouwd. (via de ICCC) en aan het Instituto Christao in Castro, Brazilië. Het gironummer van de actie, die ge zamenlijk is opgezet door zendingsde- putaten en hulpverleningsdeputaten is 443700 t.n.v. Actie Zend-Hulp te Schiedam. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Voor Jezus was de thora (wet en profeten) een boek dat je elke dag moest bestuderen om een relatie te leggen tussen het leven van alledag en de Schrift. Daarom moet er geen onderscheid gemaakt worden tussen Jezus' opvattingen en die van de rabbijnen. Dit is de mening van rabbijn dr. J. Soetendorp, die de deelnemers van de Europese conferentie van de hervormd/gere formeerde wereldbond toesprak. Ook rabbijn Soetendorp trachtte de vraag te beantwoorden, clie tevens het thema van de conferentie is: Wie zegt gij dat Ik -ben? Rabbijn Soetendorp noemt Jezus een volledig joods den kende man. Hij geloofde in de een heid van God, in de overwinning van God over de goden van de mensen, in de voortdurende betekenis van de uit tocht uit Egypte voor alle generaties, in het verbond en in de verwachting van een nieuwe uittocht voor alle on derdrukten en verslaafden, in de rege ring van de gerechtigheid over de we reld en de eenheid van het menselijk geslacht. Dit weekend heeft dr. Richmond Smith, de secretaris van de theologi sche afdeling van de wereldbond, ver slag gedaan van de twee studies, wel ke deze afdeling onder handen heeft. De ene betreft de vraag hoe je theolo gie bedrijft in de tegenwoordige we reld met al haar culturele verschillen. De tweede studie betreft de theologie van de mensenrechten en de bevrij- Noord-Ierland DE KRAKERIGE WAGEN Het stukje dat we vandaag lezen ve telt ons van wat er plaats vindt i het ouderlijk huis van Jozef. Zojutyl, is ons verteld, dat hij een zoon gekn gen heeft, die hij Manasse genoem01 heeft (God heeft mij mijns vadei >i huis doen vergeten!) of dat 'vadei H huis' wordt vermeld. Voor de draa^ in het verhaal wordt van een ander i kant gezorgd. Wat Jozef betreft wa het toen genoeg en kon de geschiedty0 nis met hem een nieuw begin make 1( of een aanvang nemen, maar Go houdt de draden vast. We moeten me elkaar naar het land waar geen hor ger meer is. Jakob 'ziet', dat er i a Egypte koren is, d.w.z. hij hoort vat,c karavaans die vandaar met koren t^, rugkeren. De broers zullen hem dj je wel verteld hebben, maar zitten e kaar aan te kijken. Hebben ze ee éi kwaad geweten? Is het woord Egypt voldoende om ze tot een somber e zwijgend nadenken te brengen? Jako neemt in ieder geval het initiatief. Z moeten ook naar Egypte, daar is kfk ren en brood en leven, 'opdat wij nidy sterven', zo ernstig is de toestani Benjamin mag niet mee. Jakob mo< zuinig zijn op de kinderen van Rj1( chel. Ook na zoveel jaren vertrouwe hij de broers deze jongen niet toe eel er moet iemand bij hem blijven. Wj een menselijk verhaal, van honge: it angst, achterdocht, gevoelens va :t schuld. Wie prikt daardoor heen? Ho e is het mogelijk dat het heil op zo' h krakerige wagen door de wereld gaath een stelletje armoedzaaiers die naa» Egypte gaan om daar heel nederig oijji brood te vragen. Een wonderlijk vei i haal, dat 'schijn bedreigt', en da* mensen aanzien wat voor ogen is, teiai wijl God dieper ziet en dieper voo t heeft. Wat weten wij dan weinig va r wat er daadwerkelijk gebeurt Wan 5 wie zou toen gezegd hebben, bij di« uitgehongerde figuren op broodtoch dat er iets groots te gebeuren stom Iets van de Messias, de grote broodge ver. Iets van een heil dat ons nu c* zoveel eeuwen telkens opnieuw verde brengt? (Genesis 42,1-6). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De werkgroep 'Kai- ros, die zich binnen de Nederlandse kerken bezighoudt met kritische voor lichting over Zuid-Afrika, heeft een verklaring gepubliceerd, waarin zij ernstige kritiek uit op de mede door het Kairo's lid dr. J. Feddema onder tekende, open brief aan de wereldraad van kerken (waarover wij j.l. zaterdag berichtten). De verklaring luidt: De werkgroep Kairos betreurt in hoge mate de 'open brief' waarin een aan tal vooraanstaande kerkleden zich heeft gedistancieerd va het standpunt van de wereldraad van kerken inzake het terugtrekken van investeringen uit Zuid-Afrika, en met name de ver eenzelviging daarbij van het Werel draadstandpunt met het bevorderen van geweld. De Werkgroep die zich het afgelopen jaar intensief met deze problematiek heeft beziggehouden, staat op het standpunt van de 'meervoudige bena dering'. Zij begrijpt dat van mensen in Zuid Afrika die apartheid afwijzen niet eenzelfde standpunt mag worden gevergd als van mensen buiten Zuid Afrika. Voor de moeidge aktiviteiten van het Christelijk Instituut van Zui delijk Afrika, dat hervorming van binnenuit .voorstaat, heeft de Werk groep Kairos dan ook diepe waarde ring, en zij is bereid deze op haar wijze te blijven steunen als één van de vele mogelijke strategieën. In de Europese en Noord Amerikaan se situatie echter verdient het aanbe veling slechts vanuit het standpunt van de wereldraad van kerken te ope reren. Aldus de verklaring van Kai ros. De dierenwereld in een notedop, doo E. G. Huey. Oorspronkelijke titel: j child's story of the animal worlj Vertaling W. M. Beum, bewerking di A. F. J. Portielje. Uitg Hollandi; Baarn. Achtste druk. 256 blz., 14,90 ding. Deze laatste studie is nog niet gereed. Dr. J. Soetendorp Een van de deelnemers aan de confe rentie, dr. A. J. Weir, predikant van dc presbyteriaanse kerk van Noord- Ierland vertelde ons dit weekeinde over de situatie in Noord-Ierland en de plaats die deze grootste van de protestante kerken daarin inneemt. Het conflict wordt ten onrechte ge zien als een godsdienstoorlog. De godsdienstige scheiding wordt slechts gebruikt ter vereenvoudiging van de tegenstellingen. Slechts ds. Ian Pais ley speelt een werkelijke rol in de te genstellingen. En volgens dr. Weir niet een al te beste. De kerken staan volgens dr. Weir machteloos, evenals de vakbonden en andere maatschappelijke organisaties. Een einde aan het conflict komt naar zijn mening" niet door verzoening, maar zal hoogstens komen door ver moeidheid en een opgelegde pacifica tie. De scheidslijnen lopen niet tussen de kerken, zo zei dr. Weir, maar midden door de kerken heen. Vandaar hun zwakte. Dat de godsdienstige leiders thans zoeken naar een gesprek, heeft dan ook tot dusver weinig gevolgen gehad voor de voortgaande aanslagen cn represailles. Deze nieuwe uitgave van een nog; b bekend boek ziet er met de fleurig i stofomslag erg aantrekkelijk ui ;l Daardoor komt meer dan bij vroeger m drukken naar voren dat dit boek i de eerste plaats voor kinderen bi doeld is. Maar de grote hoeveelhei speels gespresenteerde wetenswaardij hedn zullen ook best volwassene: 5 boeien, die er niet zo makkelijk lo komen 'wetenschappelijke' boeke f over dieren ter hand te nemen. Mijl'1 zoon van tien, van huis uit zeer ir' dieren geïnteresseerd, heeft het ii1 één adem uitgelezen en vond het nie c te moeilijk. Juist met het oog op d e jeugdige gebruiker is het boek va 1 veel illustraties voorzien: 213 tekenin5 gen en 57 zwartwitfoto's. In korte, Ie" vendige hoofstukken wordt een ovei1 zicht gegeven van het hele dierenrijk1* beginnend bij de laagste dieren eri hoe zij van planten te onderscheideib zijn, tot de zoogdieren toe. Aan hev slot geeft Huev een verklaring vai het hoe en waarom van vorm, kleu en gedrag en zet hij de principes vai aanpassing en natuurlijke selectie ii begrijpelijke bewoordingen uiteen Een boek dat, ondanks het feit da het al een generatie oudis, nog steed tot de aardigste biologieboeken voo jonge mensen behoort en wezenlijk!1 belangstelling kan wekken. H.v.H George Orwell: 1984. Uitgave De Ar bciderspers zestiende druk Grou te ABC 3 261 blz 15,- Vcrta ling Halbo C. Kool. Deze zestiende druk in Nederland vai het boek dat Orwell wereldberoemi maakte is weer in de vorm van eet paperback uitgegeven. De vorige vijf tien keren verscheen het afwisselen! als pocket en paperback. Orwel schreef het boek in 1949, een jaai voor zijn dood. Met Animal Farm. dat ook al lang in het Nederlands te koop is (de laatste druk met illustraties van Peter Vos) behoort 1984, dat op satirische wijze de verschrikkingen van een totalitair systeem beschrijft tot de twee beste boeken van Orwell Dc oude vertaling van Koo voldoet nog best. Milieuhedreiging.leven of dood, dor dr. M. Basilea Schink. Uitg Stichting Vrienden van de Evangeli sche Marienschwesternschaft. Slot- mansweg 8, Nijverdal; 72 pag., prijs 1,75. De schrijfster, stichteres van de Marienschwesternschaft, roept in dit geschriftje op, de bedreiging van het milieu onder ogen te zien. en on ze houding ertegenover te bepalen bij het licht van wat de bijbel zegt over schuld, berouw en omkeer. Toestanden thuis:, door ds. J. J. Port. Uitg. Bijbel Kiosk Vereniging, Hoofdstraat 0, Driebergen, 37 pag., prijs 2,25. In dit geschriftje behan delt de bekende hervormde legerpre- dikant op even bevattelijke als leven dige manier een aantal problemen, deels toegespitst op de verhouding ou- ders-kind. Grondslagen van het hedendaags belij den, door ds. S. F. van Veenen. Uitg. Barneveldse uitgeverij, postbus 7. Barneveld, 24 pag., prijs 4,De uit- huizense hervormde predikant doet in dit boekje een poging het belijden in een geactualiseerde vorm onder woor den te brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2