Prof. Berkhof: betekenis
van Christus
opnieuw verwoorden
fllmlIulÉ
i:
Tegenstanders kinderdoop
mogen ambtsdrager zijn
Vandaag
Trouw
Kwartet
Nieuwe boeken
?r
Beroepingswert
Studentenbeweging
in Ceylon ontbondei"
TROUW/IKWcVRITET VRUDAG 7 SKPT1AUJWR 1973
KERK/BINNBN1LAM)
Europees congres i an Hervormde Wereldbond
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Met een poging, om in deze tijd een antwoord te geven op de vraag van Christus
'Wie zegt gij, dat Ik ben?' heeft de Leidse theoloog prof. dr. H. Berkhof gisteravond de conferentie
van de Europese afdeling van de hervormde wereldbond geopend.
Christus' vraag is het thema van deze
conferentie, die 150 deelnemers ui t22
Europese landen tot dinsdag samen
brengt in het gebouw van de Vrije
Universiteit. Vanmorgen spreekt rab
bijn dr. J. Soetendorp.
Prof. Berkhofs inleiding liep uit op
de volgende persoonlijke belijdenis:
•'Gij zijt de ware Mens, zoals God U
van den beginne bedoeld had: de wa
re, gehoorzame Zoon, de mens van
liefde, de ene, die tot in de volle kon-
sekwenties bereid was, zijn leven niet
te behouden maar te verliezen voor
anderen, en die door dat uitzonderlij
ke leven van liefde en gehoorzaam
heid in onze wereld de tegenbeweging
van opstanding begonnen is.
En als de ware Mens zljt Gij de Mens
van de Toekomst. Gij zijt niet maar
een vreemde uitzondering, die alleen
een aanklacht jegens ons zou beteke
nen. God heeft U gegeven als de
Baanbreker en Voorbode, als de
Waarborg, dat door uw offer, uw op
standing en uw geest de toekomst ge
opend wordt voor ons, hardnekkige
en verslaafde mensen'.
Uniek
Hoe kunnen wij duidelijk maken, dat
Jezus Christus een persoon en een ge
beuren is van zo'n buitengewoon ka
rakter, dat wij in Hem verzekerd zijn
van Gods levende en reddende werke
lijkheid, zo stelde prof. Berkhof aan
het begin van zijn inleiding de vraag,
die op deze conferentie centraal staat.
Waarom zeggen wij. dat Hij meer is
dan mensen, dat Hij op een unieke
wijze de Zoon is door wie wij de Va
der zien?
Dikwijls heeft men een antwoord ge
geven op de wijze van de analogie. Je
zus wordt dan het summum van een
menselijk ideaal: grote leraar, gods
dienststichter, zedelijk voorbeeld, soci
aal profeet, bestrijder van de esta
blishment, verdediger van de verdruk
ten. Maar Hij gaat al deze menselijke
begrippen te boven.
De eerste gemeente in Palestina heeft
met de vraag geworsteld. Passages uit
het nieuwe testament (met name Mar
cus 8 2733) exegetiserend conclu
deerde prof. Berkhof, dat Jezus vele
titels in het nieuwe testament gege
ven worden: Zoon des mensen, Messi
as, Zoon van God, Heer, Woord, maar
dat ze stuk voor stuk toch onvoldoen
de zijn om alles te zeggen. Jezus biedt
geen christologie. Hij biedt zichzelf.
En Hij nodigt ons uit, de naam te
zoeken, waardoor wij kunnen belij
den, wat Hij voor ons betekent. Dat
gaat niet zender risico, aldus prof.
Berkhof.
Concilie
Enkele eeuwen later, toen het chris
tendom in de hellenistische wereld
gekomen was, gaf het concilie van
Chalcedon in 451 antwoord op de
vraag: Wie zegt gij, hellenistische
mensen, dat Ik ben. Het antwoord
van Chalcedon verduurde de eeuwen,
maar wij kunnen er nu niet meer op
teruggrijpen, als nu aan ons gevraagd
wordt: wie zegt gij, christenen van de
twintigste eeuw in een geseculari
seerd Europa, dat Ik ben?
Twee redenen gaf prof. Berkhof,
waarom het antwoord van Chalcedon
niet meer ons antwoord kan zijn. Het
antwoord van Chalcedon is alleen re
levant in een filosofisch klimaat, dat
zich concentreerd op het begrip 'we
zen'. Chalcedon trachtte het wezen
van Christus te vertolken door te
spreken van 'één persoon, twee natu
ren'. Wij denken nu vooral functio
neel en missen daarem in de uit
spraak van Chalcedon Christus' werk
voor ons. Ook bevredigt het antwoord
van Chalcedon ons niet vanwege zijn
dualistisch karakter. Hoe kunnen wij
ons Christus voorstellen, als samenge
steld uit twee elkaar uitsluitende wer
kelijkheden: goddelijk en menselijk?
De klassieke chalcedonische christolo
gie is- dan ook sinds de zestiende
eeuw ondergraven. Daardoor zijn de
christenen uiteen gegaan. Enerzijds
neigde men ertoe, te kiezen voor de
analogieën (Christus de volmaakte le
raar, het zedelijk voorbeeld, de kli-
max van de menselijkheid enz.). An
derzijds bleven de orthodoxe christe
nen staan bij de traditionele formule
van Chalcedon. Zo ontwijken beide
groepen de vraag: Maar gij, wie zegt
gij, dat Ik ben, nu voor deze tijd?
Prof. Berkhcf noemde het bijna of ge
heel onmogelijk, om een antwoord te
vinden, dat zowel aan de uniekheid
van Christus, als aan de eis van rele
vantie voor de eigen tijd volkomen
recht doet
Machteloosheid
Wel haalde hij npg enkele noties uit
het Marcus-evangelie naar voren, die
op weg kunnen helpen om een ant
woord te zoeken in onze eigen taal.
zoals, dat wij Christus' persoon erva
ren in en door zijn werk, dat Jezus
één is en dat Hij een menselijk per
soon is, dat Hij gekenmerkt wordt
door dienst, machteloosheid en lijden
en dat Hij nog op weg is, nog niet is
wat Hij eens zal zijn.
Vijf deelnemers aan het congres van de bond. V.l.n.r. prof. dr. G. E. Meuleman (hoogleraar theologie en
con-rector magnificus aan de VU), prof. dr. D. Vidal (Madrid), prof. dr. A. Molnar (Praag, werkzaam
aan de Comenius faculteit), ds. N. Giampiccoli (Italië, voorman Waldenzer kerk) en ds. E. Perret (Ge-
nève). De beide laatstgenoemden zijn respectievelijk voorzitter en algemeen secretaris van de Europese
assemblee.
Juist vanwege deze, de moderne mens
aansprekende elementen van herken
ning en inspiratie waarschuwde de
Leidse hoogleraar voor het gevaar.
Hem te zien als symbool van eigen
beste inzichten en idealen.
En een laatste notie uit zijn inlei
ding: Jezus is een vreemdeling in on
ze existentiële, intellectuele, sociale en
politieke wereld. En Hij maakt zijn
volgelingen ook vreemdelingen. Als
ons antwoord op zijn vraag echt en
authentiek is, zullen wij ervoor moe-
ten betalen: onszelf moeten verlooche
nen, ons kruis moeten opnemen en
Hem volgen. De eerste volgelingen
merkten gauw wat hun belijdenis be
tekende: conflict en vervolging.
een farce te maken. Zij menen te
moeten bepalen welke koffie ik wel of
niet mag drinken zonder dat ik als
mondig mens iets heb in te brengen.
Eens te meer blijkt dat deze groepe
ringen besmet zijn door marxistische
ideologieën, waar de partij uitmaakt,
wat mijn mening en opvatting dient
te zijn. Een mondig mens dient deze
betutteling af te wijzen.
Kampen
J. L. Posthumus
Boycot (2)
De redactie behoudt zich het recht voor ons
ter opname In deie rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. bij pu-
bllkatle wordt met de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam.
Boycot (1)
In een tijd, die bol staat van 'mondig
heid', blijken groeperingen, die zeg
gen pal te staan voor demokratie, zelf
beschikking etc., van deze mondigheid
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Dagelijks bestuur: B. Bol. Den
Haag. dr. E. Bleumink, Paters-
wolde; mr. G. C. van Dam.
Nootdorp; W. A. Fibbe. Rot
terdam: J. Lanser, Utrecht;
drs. J. W. de Pous, Den Haag;
J. Smallenbroek, Wassenaar.
Overige leden van het alge
meen bestuur: K. Abma. Am
sterdam; H. A. de Boer, IJmui-
den: Th. Brouwer, Assen; mr.
dr. J. Donner, Den Haag, J.
van Eibergen. Schaarsbergen;
mr. K. van Houten. Wagenin-
gen; ds. O. T. Hylkema, Bilt-
hoven; Jac. Huljsen. Delft;
mevrouw M. C. E. Klooster-
man-Fortgens, Voorschoten;
mevrouw J. G. Kraayeveld-
Wouters. Heerhugowaard;
prof. dr. G. N. Lammens.
Naarden; ds. F. H. Lands
man. Den Haag; H. de Moolj,
Rijnsburg; H. Ottevanger. Bui
tenpost; mr. dr. J. Ozinga,
Lunteren; H. H. Wemmers,
Den Haag; drs. R. Zijlstra.
Oosterland (Zld.).
Directie:
Ing. O. Postma
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers, N.Z.
Voorburgwal 276-280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Het Angola Comité heeft met ont
steltenis kennis genomen van het be
sluit, dat A. Heijn weer Angola-koffie
zal verkopen. Ook heeft dit comité A.
Heijn en andere bedrijven geprest
geen Outspan-sinaasappelen te impor
teren. Doet men dat toch dan wordt
er gedemonstreerd, geboycot en ge
post bij de winkels. Deze situatie doet
denken aan andere 'idealisten', nl. de
NSB-ers; deze lieden hadden eveneens
de straat gekozen voor hun terreurak-
ties. Het wordt hoog tijd, dat de rech
ter gaat ingrijpen, daar deze terreur
methode schadelijk is voor de bedrij
ven en de werkgelegenheid, maar bo
vendien een groot gevaar is voor de
orde en veiligheid in ons land. Zwij
gende meerderheid wordt wakker!
Den Haag
P. van Dijk
Boycot (3)
Tot mijn grote verwondering las ik
dat Albert Heijn Angola koffie op de
markt gaat brengen. Het moet nu
toch wel aan iedereen bekend zijn,
dat een groot gedeelte van de winst op
Angola koffie besteed wordt aan de
Portugese oorlogsvoering in de kolo
niale gebieden. Ik hoop daarom van
harte, dat velen met mij deze nieuwe
koffie zullen gaan boycotten.
Oegsgcest
F. A. Oskamp-v. d. Berg
Ik durf haast niet (2)
De heer Donker uit Alkmaar durft
haast niet met zijn buitenkerkelijke
buurman van krant te ruilen. Onder
getekende is ook buitenkerkelijk en
leest Tr/Kw door ruil met de buur
man. En ik heb daar geen spijt van.
In de eerste plaats is Trouw/Kwartet
een goede krant en mag dus door ie
dereen gelezen worden. Ten tweede is
het erg naief om te denken dat buur
man er geen weet van heeft dat er
tussen de gelovigen en groepen en
kerken afkrakende meningen zijn als
hij dat niet in Tr/Kw zou lezen. Er is
toch geen godsdienstige beweging,
geen politieke of maatschappelijke be
weging zonder onderling gekrakeel.
En gelukkig maar. Door bv. het ge
krakeel rond mgr. Gijsen en de rest
van de r.k. kerkgemeente in Neder
land komt er toch een betere oplos
sing uit voort, alsdat men zich maar
slaafs achter de paus Gijsen schaart
Ik zal mijn buitenkerkelijkheid niet
veranderen door het lezen van Tr/Kw
of door de meningen die in dat blad
botsen. Integendeel, door die verschil
lende meningen blijft het zoeken naar
het ware geloof juist levendig.
Apeldoorn
H. Bosman
Ik durf haast niet (3)
Gaarne mijn volle adhesie met het
sympathieke stuk 'Dtd urf haast niet"
(S. J. Donker). Jammer dat we in een Heiliging'
christelijk blad telkens weer ge
confronteerd worden met artikelen,
waarin christenen hun medechristenen
op zo'n onbarmhartige, vaak sarcasti
sche wijze zo liefdeloos benaderen!
Veenendaal
J. J. van Laar-Wiersni»
waar een vrienden- of kennissenkring
samenkomt telt een hartelijke hand
druk en zelfs, 'hoogstens een zoen' als
zijnde onvoldoende eigenlijk nauwe
lijks meer mee. Neen, 'een streling
van het lichaam' moet er bij komen,
echter 'zonder dat het nu gelijk
genitaliën zijn'. Neen, niet gelijk,
maar bij die voorafgaande streling be-
hoeft het dus niet op te houden. De
rest mag volgen. En dat alles 'zonder
de ene eigen partner kwaad te doen'.
Zo'n partner moet er dan wel weinig
eergevoel op na houden, hoogst onver
schillig leven ten opzichte van de
partner en ontbloot zijn van alle na
tuurlijke jaloezie. Een fraai huwe
lijksleven!
Delft
A.Kerst
Israël (5)
Verschillende ingezonden stukken
over Israël hebben mij versteld doen
staan. Gelukkig is iedereen van me
ning dat het kwalificeren van joden
als inferieure mensen een verschrik
kelijke fout is (geweest), maar nu
zijn er ook al mensen die de joden
als superieur beschouwen, want ze
zijn toch 'Gods uitverkoren volk'? Het
nieuwe testament betoogt juist dat in
deze wereld het oudtestamentisch
beeld van Israël op de hele mensheid
betrekking heeft. Natuurlijk is het
fijn dat de diaspora-joden nu weer
een eigen thuis hebben, maar als dat
ten koste van de vrijheid van vele
Arabieren is gegaan, moet men ook
de gevolgen onder ogen durven zien,
want de getto's uit '40-'45 lijken sterk
op de vluchtelingenkampen uit '48-73.
Velp
S. Zwart
Israël (6)
Waar haalt de heer Binnerts het
recht vandaan het eigendomsrecht van
Israël op dat land te betwisten daar
God het aan zijn volk heeft gegeven.
Alleen Israël komt het toe en zal het
ook eenmaal geheel bezetten en
bezitten als Christus, hun Messias zal
gekomen zijn. Zie Zach. 12 tot en met
14.
Scheveningen
N. D. Dijkhuizen
Outspan
Het oud-strijderslegioen heeft bij
monde van zijn voorzitter, -de heer
Ego, zich beklaagd bij Albert Heijn
over 'het door de knieën gaan voor de
boycotakties van drs. S. Bosgra van
het Angola-comité'. Graag maak ik
hierbij enkele kanttekeningen: 1. Al
lereerst heeft AH zijn beslissing geno
men op naar eigen zeggen com
merciële gronden. De ethische vraag
van onjuist of juist was volgens AH
niet in het geding. AH ontwijkt dan
ook een principieel debat. Voorts kent
m.i. elke beslissing bijv. de beslis
sing van de konsument om outspan te
kopen en van AH om die te verkopen
een ethisch moment. Deze 'gela
denheid' van het menselijk handelen
maakt dat men aanspreekbaar wordt
voor zijn medemens. Deze heeft het
recht, en volgens sommigen ook de
(christelijke) plicht, om degene die
de beslissing nam te confronteren met
de gevolgen daarvan voor anderen.
3. Voorzitter Ego trekt een parallel
met boycotakties in nazi-Duitsland te
gen joden. Een onjuist en onzindelij
ke vergelijking. Waar immers Hitiers
waan van het superieure Germaanse
ras tot volkerenmoord leidde, dreigt
nu diezelfde waan een (zwart )volk
tot een mens-onwaardig bestaan te
verdoemen. Daartegen verzet zich het
boycot outspan aktiecomité terecht
Heemstede
drs. Ron Rote
Wereldraad
'Jezus Christus bevrijdt en verenigt',
luidt het thema van de assemblee van
de wereldraad in Djakarta, 1975. Men
zal zich o.a. bezighouden met 'eenheid
en gemeenschap in kerk en wereld',
'vorming voor bevrijding en gemeen
schap' en 'het zoeken van eenheid
met aanhangers van andere godsdien
sten, ideologieën en culturen'. Vooral
dat laatste heeft mij scherp getroffen,
want is het zoeken naar een dergelij
ke eenheid niet lijnrecht in tegen
spraak met het centrale thema van de
assemblee, of is dit thema maar be
doeld als evangeliserende vlag voor
een seculariserende lading? Jezus
Christus bevrijdt, zeker, want er is
ook onder de hemel geen andere
naam aan de mensen gegeven, waar
door wij moeten behouden worden en
Hij verenigt, maar welke gemeen
schappelijke grondslag heeft de tem
pel Gods met afgoden?
Kollum
R. Ferwerda
Hervormd-gereformeerde commissie:
Van een onzer verslaggevers.
UTRECHT Een kerk, die werkelijk kerk van Christus is in deze wereld- moet de kracht hebben
ook hen, die ernstige bezwaren hebben tegen het dopen van kleine kinderen, in liaar midden als ambts
dragers te aanvaarden. Dit zegt de gemeenschappelijke liervormd-gereformeerde commissie ter bestu
dering van de vragen rondom de doop in een 'Concept pastoraal advies over de heilige doop,' dat zij
aan de synodes van beide kerken heeft aangeboden.
Elia Kazan Het gewelddadige leven.
Uitgave: Meulenhoff - Baarn. Prijs
18,90.
De gevierde Amerikaanse auteur Ka
zan heeft een kloek boek gewijd aan
wat kan worden genoemd vormen van
mentale verwording, die bij belangrij
ke groepen in de Amerikaanse samen
leving te bespeuren vallen.
De schijver heeft daarbij ingepast
het generatieprobleem, dat voor be
schouwingen en analyses onuitputte
lijk blijft. Hoewel de kdrnen van z'n
onderwerp in het algemeen niet ver
rassend zijn, heeft dit tijdbeeld de
verdienste, dat het met allure wordt
weergegeven.
Kazan koos voor z'n thema een lucht
machtsergeant als hoofdpersoon en als
plaats van handeling een kleine lucht
machtbasis, nabij de Mexicaanse
grens. De fanatieke modelsoldaat, ser
geant Cesario Flores, met z'n vrouw
Elsa en hun vier kinderen keert zich
fel tegen de samenleving der hippies,
wanneer blijkt, dat z'n oudste dochter
en oogappel Juana, het ouderlijk huis
verlaat en een hipp'ie.met de hippies
wordt. Dit conflict de militair er
vaart het als zodanig leidt tot een
moord op den jongen, van wie Flores
meent, dat die z'n'dochter belaagt.
Een groot deel van de roman is ge
wijd aan het proces, waarin Cesario
als dader centraal staat Z'n vrijspraak
wekt terecht veel beroering en levert
nog een tragedie op: de hippieleider
doodt ten onrechte de vertrou
wensman Alan Kidd, de idealistische
officier, die als tussenpersoon is opge
treden. Een triest verhaal, dat de le
zer wel een scherp inzicht geeft in de
denk- en gedragswereld van een deel
van het Amerikaanse volk. De Neder
landse vertaling is van J. P. Slieker.
Rf
_BERG EN DAL
Het was stil in de ziekenkamer op I
ze zijvleugel van het grote hospitf
Het ging niet goed met haar, die h|
lag. Het was me verteld. Een dagL
tien geleden had ik haar nog aai»
troffen vol hoop en moed, nu was 1
anders. Haar bewegingen waren laf
zaam en spraken van de pijn diefei
leed. Er waren allerlei symptomL
vertelde ze me, dat ze er niet op ver
uit ging. integendeel. We spraken g
men wat. Over allerlei en ging
daarbij de grote drukkende werkel^at
heden van pijn, lijden en dood im i
voorbij. Op een bepaald ogenblik pgj
ze: kijk het gaat op en neer, zo zittlli
op een berg en zo zit ik in een daljri
begreep wat ze bedoelde. Het was rpn
origineel wat ze zei, maar wie is lap
wel in of aan een ziekbed? Wel»'
bruiken vaak de woorden en begjd
pen tot de zinswendingen toe diefk
die ziekenkamers al zo vaak, somsri
ren lang vernomen hebben. En ibb
hoort bij ons leven. De gewone jn
spraken, de gewone vragen en zelfslnj
gewone troostwoorden, de 'Allenvfai
trost'. Het gaat op en neer. Ze 'bed«L
de niet alleen de pijn en haar lid 1
melijke toestand, ze had wel degebg
ook haar geestelijk leven op 't oog.
dacht aan haar geloof. En afgezien
mensen met een gelijkmoedige of
cies andersom juist met een heel
gelijkmoedige aard, hoort dat ook et
het geloof dat het wat heen en wL(
gaat, dat 't vandaag alles is en mlf
gen bijna niets. Dat een mens vJq,
daag verheugd is over de nabijheid^
morgen moet klagen over de il.
vreemding. Dat hoort bij een levf j
geloof. Ongeloof of alleen maar g<
vigheid hebben daar geen last V,'tl
Daar zijn alle dagen hetzelfde. \r
dezelfde grijze kleur. Maar gelj^
kent 'ups and downs. De bergen en„(
dalen, het licht en het donker. Mfr
't geloof kent ook iets bestendigs, jr(
dat Hij blijft dragen, die ons eens L,
nam. jjn
)r
NED. HERV. KERK
Intrede te Witmarsum: kand. G.
mer uit Utrecht.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Tubbergen: A. W.
Waardenburg te Waal, Koog en E
Hoorn; te Hulzen (NH): J. C. Schu
man te Putten; te Waalwijk (toe}
B. Duisterhof te 's-Gravenzande.
Aangenomen naar Berlicum-Rosmal
(tdez.): H. S. Wassink te Geervli
het beroep door de generale synd
als zendingspred. te Kameroen: drs.
M. Rosbergen, kand. te Oegstgeest.
Benoemd tot pastoraal verzorg
'Lytenrode' te Leiderdorp: H. Perdc
em. pred. te Oegstgeest.
Afscheid op 9 september van Ni
speet: J. W. van Barneveld, weg<
emeritaat; van Besoyen: F. J. Siri:
wegens emeritaat; van Gorinchem:
G. S. van Hoogstraten, beroepen
Pijnacker; van 's-Gravenhage: J.
ser, ber. te 's-Gravenhage-Loosduine
/ri
De commissie heeft echter bezwaar te
gen het mogelijk maken van vervan
gende vormen voor de kinderdoop, zo
als het opdragen van de kinderen in
de eredienst De herdoop noemt zij
voor de kerken onaanvaardbaar.
tijk, waarbij vaak gedoopt wordt 'alles
wat in het doophuis gebracht wordt'
noemt de commissie niet alleen volko-
men begrijpelijk, maar ook vanuit de Predikanten
Schriften gerechtvaardigd.
durend met hun geweten in conflict
zullen komen.
Daarom dringt de commissie aan op
een zorgvuldig pastoraat van de ge
meente rondom de kinderdoop en een
waken tegen gewoonte en bijgelovig
heid.
In 1968 kwam in de synodes van bei
de kerken de kwestie aan de orde
'welke plaats in de kerk dient te wor
den toegekend aan gelovigen, die de
kinderdoop afwijzen.' Besloten werd,
dat de beide ingestelde commissies Emst maken
hun werk gezamenlijk zouden doen.
In haar concept dat nu na vijf jaar
gereed gekomen is, kiest de gemeen
schappelijke commissie haar uitgangs
punt in het goed recht van de kin
derdoop op grond van de Schrift
Dr. Dupuis (2)
Hoe kunnen bij iemand die normaal
denkt en dus ook konsekwenties door
ziet, zulke ideeën in het brein als bij
dr. Dupuis opkomen? Stel u voor:
De commissie erkent echter de ernst
van hen, die de kinderdoop afwijzen
op grond van de nadruk, die zij leg
gen op de persoonlijke geloofsaanvaar
ding van het door God in de doop
verzegelde heil. Veel bezwaren tegen
het dopen van kleine kinderen komen
voort uit het ernstig nemen van de
oproep der Schrift tot bekering en
heiliging van het leven van gemeente
en enkeling. De kritiek vanuit deze
ernst op een onzorgvuldige doopprak-
Het ernst maken met de overtuiging
van hen die bezwaar hebben tegen de
kinderdoop heeft als konsekwentie,
dat de kerk hen ook als ambtsdragers
moet kunnen aanvaarden. Maar de
kerk mag dan ook van hen verwach
ten, dat zij eveneens geduld en begrip
zullen opbrengen voor de keuze van
de kerk in zake haar opkomen voor
het goed recht van de kinderdoop. De
bezwaarden dienen dit belijden en het
daarop gegronde beleid niet te door
kruisen door een wijze van spreken
en handelen, waardoor een eenheid
van de gemeente in gevaar zou wor
den gebracht. Indien zij dat niet kun
nen. mag van hen venvacht worden,
dat zij de liefde en de wijsheid zullen
hebben, om in de gemeente niet een
taak te aanvaarden, waarbij zij voort-
De commissie noemt het dan ook
'veel moeilijker' voor predikanten, die
op grond van hun geweten de doop
niet kunnen bedienen aan kleine kin
deren. 'Zij zullen zich met de gemeen
te ernstig hebben af te vragen, of zij
hun ambt kunnen blijven vervullen.'
De commissie heeft bezwaar tegen het
bieden van gelegenheid om kleine
kinderen in de gemeente aan God 'op
te dragen'. Deze liturgische vorm kan
betekenen, dat gezocht wordt naar
een andere zekerheid. Wie de kinder
doop afwijst, moet zijn overtuiging
niet vertroebelen door te vragen om
een op de kinderdoop lijkende 'sacra
mentele' handeling.
Ook wijst de commissie herdoop van
hen die als kind gedoopt zijn af.
'Door deze daad bedreigt men de ge
meenschap, waarin men door de een
maal ontvangen doop werd ingelijfd.
De commissie bestaat uit J. P. C.
Boodt. ds. H. A. van Bottenburg, dr.
O. C. Broek Roelofs, prof. dr. J. Firet
en prof. dr. G. P. Hartvelt (gerefor
meerd) en W. R. van der Heyden, ds
W. C. F. Metz en ds. M. J. G. van der
Velden (hervormd).
(ADVERTENTIE)
TJw kind kan nu
op de eerste rij
bij de goochelaar
in de CE f teling
Hij kan de wolf en de zeven
geitjes bijna aanraken, het
kanon van de boekanier
eindeloos laten bolderen, zijn
neus platdrukken tegen het
glas van het diorama, oog in
oog staan met de heks van
hans en grieve, doornroosje
wakker kijken, de papagaai
hees praten, op alle dieren in
de stoomcarroosel zitten.
Speeltuin, kermis en
kraampjes zijn Van hem.
Want het is nu najaar en
lekker rustig. y
<=DE CEFTELINQ YJ|
t rijk alleen
voor drievijftig
Open t jn.
7 oktober
Kaatsbeovd
20 km.N.W.oV-
Tilburg
ser, L—-
Intrede te IJs9elmuiden; H. Smit
Gouderak; te Vaassen (2e prl
plaats): kand. G. D. Vosser; te Vrl
land: drs. Th. Boas, kand. uit Leidf
te IJsselstein op 11 sept.: J. Kooj
uit .Werkendam.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Oostvoorne en Tinte:
N. Dekkers, ber. te Velp. tt
Intrede: te Westmaas: J. Groene\r*
uit Oppenhuizen; te Ommen: W.f,
van de Berg uit Suawoude; te Brusèj
K. Zij'lstra uit Muiden en Muiderbekj
te Maartensdijk: E. Verhoef uit R
terdam-Heijplaat; te Ouddorp en Ste
lendam; kand. J. de Kievit uit K%[
pen; te Oss: kand. P. Verschoor lei
Amsterdam; te Gees: kand. L. A.)r)
Wolthuis uit Zaandam. 0i
GEREF. KERKEN (VRIJG.) EJ
Beroepen te Pietersburen-Baflo:
den Broeder, kand. te Kampen. jg.
GEREF. KERKEN (VRIJG.; BV) fef
Afscheid van Leerdam; W. Vis, ber.j
Kampen. r
EVANG. LUTHERSE KERK in
Afscheid van 's-Gravenhage: A. K.
der Meij, ber. te Haarlem. fes
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP B{
Intrede te Apeldoorn: D. L. Th. Brcri
uit Grouw c.a. U-
GEREF. GEMEENTEN t'.
Beroepen te Utrecht: P. Honkoopfr-
Kampen; te Rotterdam-West: C. HeL
man te Tholen; te Rotterdam-IJss
monde: W. C. Lamain te Grand II
pids; te Slikkerveer: J. van Haarenl'
Amersfoort
Bedankt voor Hoofddorp: J. C.
strate te Meliskerke.
Intrede op 11 sept. te Vlaardingen:
Rietdijk uit Veenendaal.
COLOMBO De aartsbisschop a m
Colombo, kardinaal Thomas Coor
heeft de katholieke studentenbei
ging van Ceylon ontbonden. De bes
sing van de kardinaal volgde op
schrijven van de studentenbewegi:
waarin sprake was van een opge\
van de samenwerking met reaction
re instituten, zoals de kerk. Led
van de beweging werden aangespoo
te strijden tegen de kerk en het ka
talistische systeem, waarop de k€
steunt, en zich in te zetten voor
boeren en de arbeiders.
De leider van de studentenbewegii
Ajantha Coorey verklaarde dat z
- beweging altijd al gestreden he
voor fundamentele veranderingen
de kerkelijke structuren. De organi
tie wil handelen volgens de leer v
Christus en niet volgens de tradit
nele reaktifenaire kerk. Als wij
grote massa's armen in dit land v
len helpen, kunnen wij geen deel i
maken van een reaktionair systei
als de kerk.