i
Angela': zuiver
naar niet sterk
Filmweek Arnhem
bood veel keus en
veel afwisseling
Geer tsema en V an Agt bij
rechtszaak 'Rode Jeugd'?
'Amnesty' in actie
tegen martelingen
ILM PREMIÈRES VAN DEZE WEEK
'La grande Bouffe';
walgelijke lucht
PPR
en scholieren
bejaarde dame
teeft zichzelf
tan bij politie
La nuit Americaine
What?
Tilburgse hogeschool
Amerikaans bedrijf gaat
hier kunstlongen maken
Bosarbeiders kunnen
voorlopig nog voort
MetDunlopAquajets
onder uwduto
vertellen alleen uw
ruitenwissers m ««v»- zoj'\u
STERBAND
TS-RANDENSEKVICE
Hollandscheveld
restaureert kerk
Naarden en ACF in
chemische hitlijst
UW/KWARTET VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1973
BASKENLAND K13
tolai van der Heyde heeft met zijn Angela niet gemakkelijk gemikt op de winstgevende nieuws-
riglieid van Nederlandse bioscoopbezoekers naar de zelfkant. Hij maakte gewoon een mooie, zuive-
zeer eigen film, die daardoor, wat gehalte betreft, beter is dan de meeste Nederlandse films van
laat9te jaren.
gela is een Amerikaans meisje, dat
t haar stiefvader in een Fries dorp-
terecht komt. Hij is daar voor zijn,
ing getrouwde, meisje-van-vroeger,
gela past daar niet. Zij staat naakt
r het raam, zij is nog zwanger ook,
doet waar zij zin in heeft, en zij
pt tenslotte zomaar weg. Bloot-
ts. En Harm, de in Delft gesjeesde
n van de zuivelfabrikant, gaat met
ir mee. Ze zwerven door het mooie
d, maar de plattelanders nemen
niet. Die gaan van gluren tot af-
affen over. Wat romantisch en met
nor begon eindigt met geweld.
:olai van der Heyde zette de onge-
iden, naïeve, eerlijke liefde van de
e mensen tegenover de onver-
lagzame bekrompenheid van, overi-
is ook nog schijnheilige, dorpelin-
i. Hij bracht die botsing terug naar
jaren twintig, toen het verzet te-
ouderwetse verstarring begon,
t de mode en de autootjes van toen
hij die achterlijkheid ook een
dig eigen sfeertje geven. Stijve vi
es, geroddel in de dorpskroeg, ont-
ltenis over nieuws uit de verander-
le wereld, en over de jongelui,
ift van der Heyde met humor ver-
nd.
n spelers, Kitty Janssen als de
eder. Ward de Ravet als de vader,
no Molenkamp als dominee, en ve-
goedgekozen plaatselijke types,
en daar grappig aan mee. Het heeft
s van de oubolligheid van een, ein-
lijk kritisch geworden, Dik Trom.
ïgela, gespeeld door de levendige,
nke, frisse Barbara Seagull, en
irm, sloom gedaan door Sandy van
r Linden, lopen er dus uit, een
ïijnbaar onbezorgde, al te idyllisch
orgestelde, vrijheid tegemoet. Zij
erven door de Friese weiden, en
ar van der Heyde Jörgen Persson
'an Adalen, Joe Hill en zo) achter
camera had, is het een vreugde
ar het landschapsschoon te kijken.
aar daarbij dwalen de, nauwelijks
;er vastgehouden gedachten toch af
ar allerlei kleinigheden,
an valt het op, dat het jonge paar
•m mensen van de jaren twintig
maar een matig hip stelletje van
u- En dat ze daar soms maar dwars
>or dat gras lopen terwille van het
jooie plaatje. En dat de glurende,
okkcnde boeren toch een Tseetje op
-
(ADVERTENTIE)
Duizenden scholieren hielpen
ons bij vorige kamerver
kiezingen. En waarom zouden
ze ons niet opnieuw willen
helpen bij het opzetten van
informatie- en aktiecentra
op de scholen?
Bloemstraat 59 - Amsterdam
Tel. 020 - 227342
(OTTERDAM De 71-jarige Char-
ptte S.,.die verdacht wordt van vrij
ittige oplichting, heeft zich gisteren
pijwillig gemeld op een politiebureau
n Rotterdam gemdld.
&e politie was al maanden naar de
ejaarde dame op zoek. Dit jaar en
orig jaar zou ze zakenfamilies voor
en bedrag van meer dan een ton
ebben opgelicht.
harlotte S., die ook wel 'omaatje', of
ante Charlotte' werd genoemd, heeft
p een slimme manier het vertrouwen
an diverse zakenfamilies weten te
rinnen. Ze deed het voorkomen alsof
e belangen had in de scheepvaartsec-
or, en slaagde er steeds in families te
nteresseren. In het begin betaalde ze
jeleende bedragen steeds met winst
erug. Als ze op deze manier het ver-
rouwen had gewonnen, volgden de
irotere bedragen, maar na die kredie-
en verdween ze.
2e zou een vishandelaar in Rotterdam
10.000 gulden afhandig hebben ge
maakt, een juwelier 9000 gulden en
le eigenaresse van een huwelijksbu
reau 15.000 gulden. Voor de politie
begon de zaak te rollen toen de juwe-
ier niet alleen aangifte deed van de
vermiste 9000 gulden, maar ook van
verduistering van sieraden tot een be
drag van 55.000 gulden. De politie,
die sedert mei naar haar heeft ge
zocht, weet nog steeds niet waar de
vrouw heeft vertoefd. Adressen die ze
aan vrienden opgaf bleken niet te be
staan.
Barbara Seagull m 'Angela'
z'n Oeteldonks zijn verkleed. En hun
kwaadaardige overval, een soort ritue
le moord, komt erg onverwacht, en
overdreven, want je voelt het, in dat
lyrische middendeel, niet dramatisch
aankomen.
Nikolai van der Heyde doorschoot het
stomme geweld nog met beelden van
een feestje, dat feestelijk had kunnen
zijn, als de mensen maar wat ruimer
en verdraagzamer waren geweest. Die
boodschap zit er dus wel in, maar het
filmverhaal had wel wat dwingender,
minder anekdotisch, kunnen zijn. Het
lag aan zijn eigen scenario dat van
der Heyde wel een aardige, en mooie,
en hier en daar grappige, maar geen
sterke, indrukwekkende film heeft ge
maakt.
Bert Huising
Amsterdam-Tuschinsky, Alkmaar-Cine
ma, Groningen-Palace, Leeuwarden-Tl-
voli, Rotterdam-Thalia. Sneek-Amiciti-
a, a.I.).
La Nuit Américaine is een Franse uit
drukking voor bij dag opgenomen
'nacht'-opnamen, en Francois Truffaut
is met deze speelfilm geheel in de
technische sfeer van het filmmaken
gebleven. Hij speelt zelf, als acteur
dus, de regisseur die in Nice een
speelfilm maakt. En dat is, zoals hij
met humor toont, geen eenvoudige
zaak. Want er zijn moeilijkheden met
de speler. Jean-Pierre Leaud is het
verwende jonge acteurtje dat door 'n
script-girl in de steek wordt gelaten,
en daarom wil hij weglopen.
Jacqueline Bisset is de actrice, die,
net door een zenuwcrisis heen, hem
weet over te halen toch maar te blij
ven. Waardoor zij weer moeilijkheden
krijgt met de arts, die haar man
werd. Valentine Cortese doet, heel ko
misch, de al oudere ster, die te veel
drinkt en te veel vergeet. Alexandre
Stewart, aangenomen voor een jonge
rol blijkt voor een zwembadscène al
iets te zwanger te zijn.
De hoofdrolspeler, Jean-Pierre Au-
mont, die moeilijk bezig is met een
vriendje, komt om in een auto-onge
luk voor zijn rol is uitgespeeld. Er
zijn technische storingen, het loopt
telkens anders dan werd bedoeld, de
film wordt dan ook niet zoals zij
werd opgezet. En in al die verwarrin
gen en tegenslagen moet zo'n regis
seur het hoofd er maar bij houden.
Frangois Truffaut heeft deze ingewik
kelde toestand, een film in een film-
over een film, met een bewonderens
waardig gemak in elkaar gezet. Alles
loopt natuurlijk, iedereen is wat hij
moet zijn. De geheimen van het film
maken, de trucs, de nep-sneeuw, het
eindeloze geduld dat filmmakers moe
ten hebben met een onwillig poesje,
en met acteurs, het werk van een
stuntman, de decortjes die een heel
huis, of een Parijse wijk moeten ver
beelden, kortom de hele kijk in de
filmkeuken is vermakelijk en, vooi
wie wel eens wil weten hoe het alle
maal gaat, nog leerzaam ook. La Nuit
Américaine, een goede afsluiting van
de Arnhemse Filmweek, wordt met
een voorgezet in: Amhem-Rembrandt
Luxe).
B. H.
De vraag Wat? waarmee Roman Po-
lanski zijn film typeerde blijft een
onbeantwoorde vraag. Hij maakte zo
maar wat zonder andere bedoeling
dan een film maken. Over zonderlin
ge, decadente mensen. Zij leven, of
liever zij hangen rond, in een dure
villa bij zee, in Italië, en daar ver
schijnt dan een reizende Amerikaanse,
die op de weg werd aangerand en na
genoeg zonder kleren komt binnen
wippen. Veel opzien baart dat niet,
want elke gast denkt dat zij erbij
hoort. Maar zij is, hoewel niet on
schuldig, toch heel wat argelozer dan
de verwende uitgeleefde nietsnuten.
Daar is Marcello Mastroianni bij als
een lusteloze verleider. Roman Po-
lanski speelt zelf een raar rolletje van
een uitvretertje, dat een harpoen als
voornaamste bewijs van zijn manne
lijkheid beschouwt. Sydne Rome is
het meisje en verder zitten villa en
film nog vol vreemde figuren, die
niet normaal zijn of doen. De bedoe
ling is, dat er om dit rare stel wordt
gelachen. Polanski heeft ze grotesk
willen zien, en verfilmen. Dat doet
hij dan goed, Polanski is nu eenmaal
een opmerkelijk bekwaam filmer,
maar hij maakte wel eens beter werk.
What? was een van de films van de
Filmweek Arnhem, en werd daardoor
al kort in ons blad besproken.
o B. H.
(Amsterdam-Calypso, Den Haag-Asta,
18 j.).
TILBURG De katholieke hoge
school in Tilburg blijft streven naar
een letteren-faculteit. Gisteren is een
rapport verschenen, waarin de kandi
datuur van Tilburg opnieuw verde
digd wordt.
Tilburgs aanspraken op een letteren
faculteit zijn al enkele jaren oud. De
meest serieuze concurrent voor Til
burg is de Erasmus-universiteit in
Rotterdam. In de toelichting op het
wetsontwerp tot stichting van een
rijksuniversiteit in Rotterdam is uit
gesproken, dat Rotterdam de eerste
gegadigde is voor nieuwe faculteiten.
Toen de hogeschool in Tilburg daarop
verontrust reageerde, heeft de toen
malige minister-president Biesheuvel
verklaard, dat de definitieve beslis
sing genomen zou worden op onder
wijskundige en financiële gronden.
Ook regionale spreiding van studiemo
gelijkheden zou een rol spelen.
Het rapport dat nu verschenen is stelt
dat op al deze punten Tilburg de
voorkeur verdient. Een van de belan
grijkste argumenten die worden aan
gevoerd is dat de oude M.O.-opleiding
en de nieuwe lerarenopleiding van
het Möller-instituut een goede moge
lijkheid tot samenwerking bieden. Zo
wel onderwijskundig als financiëel
heeft dat voordelen, aldus het rap
port.
UDEN De Amerikaanse fabrikant
van medische apparatuur Bentley La
boratories is begonnen met de bouw
van een Europese vestiging. Het eer
ste grondwerk im het Noordbrabantse
Uden werd verricht door de nog
steeds werkloze Eindhovense hartchi
rurg dr. P. van der Schaar. Bentley
gaat in eerste instantie lunstlongen
fabriceren, de apparaten die tijdens
een open hartoperatie de functie van
de longen tijdelijk overnemen.
DEN HAAG Voor het opruimen
van omgewaaide bomen in Drente is
een extra bedrag van 400.000 gulden
beschikbaar gesteld. Dat heeft minis
ter Boersma besloten om daarmee te
voorkomen dat vandaag de 160 man
nen die met de opruimingswerkzaam
heden bezig zijn zouden worden ont
slagen. Het bedrag is voldoende om
gedurende enkele weken de werkgele
genheid van deze mensen te garande
ren. Naar een fundamenteler oplos
sing van het probleem wordt gezocht.
Op 20 september zullen de betrokke
nen een gesprek hebben met de dirc-
teur-gneraal van ede arbeidsvoorzie
ning.
door Ber Huising
Er waren goede films te zien in de Filmweek Arnhem, en dat is het voornaamste. De keuze was groot,
belangwekkend en afwisselend. En ook buiten het 'alternatieve' programma waren vele speelfilms
niet alleen maar een werkelijkheid en problemen ontvluchtend vermaak. Het bezoek was redelijk
tot goed, al heb ik het enige theatertje Rembrandt Luxe, met de genoegelijke stoelen en de bijzondere
films niet vol gezien. Zo'n filmstad is Arnhem nu ook weer niet. Arnhem gaat- filmweek of geen
filmweek, zijn gewone gangetje maar. Opwindende gebeurtenissen, buiten de films om, zijn er dan ook
niet geweest.
Het grappigste stuntje was van Pim
Wim (de la Parra en Verstappen)
die als jury voor hun eigen prijs tien
briefjes van duizend uit hun schoen
haalden voor Renee Daalder, die ze
om zeer uiteenlopende redenen de
beste veelbelovende jonge filmer
noemden. Zo verdiende Daalder, ex
pres overgevlogen van California, ach
teraf toch nog wat aan zijn Blanke
Slaving, en hadden Pim Wim wel
voor tienduizend gulden publiciteit.
Heel gezellig, buiten de organisatie
van de Filmweek om.
Ook de uitreiikng van de Van der
Rijn-prijs mocht nog maar nauwelijks
enigszins in de Filmweek passen. De
jury gaf 3.500 gulden aan Jacques
Verbeek en Karin Wiertz die in hun
animatiefilms, Slippery Slope, Time
takes a Cigarette en nog een paar rit
mische bewegingen en verschuivingen
door sterke perspectieftekeningen ook
nog een schijnbare derde dimensie ge
ven, en daarmee boeiend, origineel en
degelijk werk afleveren. De tweede
prijs 1.500 gulden ging naar Dick Rij-
neke en Hans de Ridder, die een zon
derlinge, afwezige, geflipte jongeman
moeizaam aan het woord lieten over
zichzelf, zijn angsten en zijn moede
loosheid, onder de titel Ik Hou het
wel voor Gezien.
Dat gebeurde op de Nederlandse dag.
Angela, van Nikolai van der Heyde,
die wij apart bespreken, had in het
Rembrandt een warm succes met,
vooral in het begin, open doekjes
voor elk grapje.
Het Dwaallicht, van Frans Buyens,
werd 's middags vertoond. Hij ver
filmde het verhaal van Willem Els-
schot over het burgerheertje (Laar
mans) dat drie schepelingen helpt bij
het zoeken naar een meisje.
Eva Kant in 'Het Dwaallicht'
Het melancholieke zwerven door
nachtelijk nattig Antwerpen heeft
Buyens mooi en stemmig verfilmd.
Die Laarmans heeft telkens
kens romantische, erotische fantasieën
over de onbekende; burgermans-
drocmpjes over iets liefs, iets exo
tisch, en die zijn, met de mooie Eva
Kant, in Buyens' film toch te con
creet, en daarmee wat kitscherig, uit
gevallen. De werkelijkheid ligt deze
documentaire filmer beter. Wat niet
wegneemt dat het Dwaallicht een
BVD zou 'val' gezet hebben
Winst Hagemeyer
AMSTERDAM 'In 'het bijzonder
door de betere uitkomsten van de
overzeese handelsactiviteiten is de
winst van Hagemeyer over het eerste
halfjaar van 1973 hoger geweest dan
die over de overeenkomstige periode
van 1972.
De raad van bestuur verwacht daarom
dat de winst per aandeel over het lo
pende boekjaar niet zal onderdoen
voor die van 1972
Michel Piccoli, Philippe Noiret, Ugo Tognazzi, Marcello Mastroi
anni in La grande Bouffe.
Dat Franse woordje Bouffe heeft
te maken met klucht, met schrok
ken, schransen, met pafferigheid
en winderigheid, met nagenoeg al
les waar Ferreri's film over gaat
Vier welgedane burgers, zat van
het genieten, trekken zich terug in
een oud landhuis om zich dood te
eten. Dat wordt, hoe smakelijk ze
ook beginnen, hoe langer hoe on
smakelijker. Temeer daar Ferreri
de milieuvervuilende gevolgen
het overgeven, de winden, de over
lopende wc ook breed uitmeet.
Gelukkig ruiken films nog niet.
De heren hebben bovendien drie
hoertjes gehuurd voor andere lus
ten, ofschoon zij op dat gebied ook
niet meer gezond hongerig zijn. De
meisjes houden het er dan ook
niet uit. Een ervan, zedelijk toch
niet zo hoogstaand, schreeuwt hui
lend uit dat het onzedelijk is om
zoveel te eten als je geen honger
hebt.
Een dikke, moederlijke onderwijze
res, die er toevallig bijkwam, heeft
er geen moeite mee de meisjes van
het vak te vervangen en te over
treffen. Ook daarin is Ferreri's
film akeiig duidelijk. En daar de
vier heren werkelijk doorgaan tot
dat zij er dood bij neervallen, kan
La grande Bouffe gerust een wal
gelijke klucht genoemd worden.
Bewust walgelijk gemaakt, met een
zeer uitvoerige weergave van wat
zich daar allemaal afspeelt. Ferreri
is geen fijnzinnige figuur, en wel
een sarcast.
Als een der heren geen hap puree
meer door zijn keel kan krijgen,
zeggen de anderen: denk maar dat
je een hongerende Indiër bent, dan
gaat het wel weer. En als er ten
slotte nog een wagen vol vlees
wordt gebracht, terwijl de heren al
dood zijn, zegt de overlevende on
derwijzeres: gooi het maar in de
tuin. Zelfs de rijkelui's honden uit
de buurt hebben er geen trék in.
In onze welvaart, overvloed, ver
moeide genotzucht, moet menigeen
gewaarschuwd worden dat hij be
zig is zijn graf met zijn eigen tan
den te graven. Ferreri heeft dat
sardonisch, satirisch doorgedacht
en hij liet dus als een wrange
klucht, vier burgers zelfmoord ple
gen in hun overvloed. Dat zijn
Marcello Mastroianni, als een pi
loot, Michel Piccoli, als een tv-
man, Philippe Noiret, een onge
huwde rechter, en Ugo Tognazzi,
een restaurateur. Vier acteurs die
zo'n grove komedie nog beschaafd
en met humor kunnen spelen. Tog
nazzi geeft onder andere nog even
een kostelijke imitatie van Marlon
Brando weg. Andrea Ferreol speelt
de onderwijzeres. MaVco Ferreri is
een regisseur die weet, en ook
maakt, wat hij wil. La grande
Bouffe werd wat hij bedoelde, en
lang niet iedereen zal het willen,
of ongeschokt kunnen, aanzien.
B.II.
(Amsterdam City,
Rotterdam Cineac,
Beurs Den Haag Rcx, 18jr.)
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Bij de lioger
beroep zaak tegen bet Rode
Jeugd-lid Luciën van H. uit
Eindhoven, die woensdag in Den
Bosch zal worden behandeld'
zijn minister Van Agt, oud-mi
nister Geertsema en twee politie
mensen uit Eindhoven als getui
gen opgeroepen.
De verdediger van LuCiën van H., mr.
P. H. Bakker Schut, heeft het open
baar ministerie verzocht hen te dag
vaarden 'omdat zij licht in de zaak
van Van H. kunnen brengen en klaar
heid in de golf van de zogenaamde
bomaanslagen in oktober 1972'. Luciën
van H. die nu al sinds december vorig
jaar in de gevangenis zit, werd begin
dit jaar veroordeeld tot drie jaar. Dit
gebeurde 'wegens overtreding van de
vuurwapenwet.' Luciën's vingerafdruk
ken kwamen voor op een zakje poe
dersuiker dat in combinatie met enke
le andere onderdelen die in zijn ka
der in Utrecht werden gevonden, zou
kunnen worden gebruikt voor het
construeren van een bom.
De officier van justitie in Den Bosch,
mr. Peijnenburg, greep de zaak tegen
Luciën aan om een felle veroordeling
uit te spreken van de marxistische-le-
ninistische organisatie Rode Jeugd,
die volgens hem in woord en ge
schrift gewelddadige acties zou voor
staan. Omdat het feit dat Luciën lid is
van deze organisatie tijdens de rechts
zaak zo zwaar woog, is later door de
verdediger van Luciën, mr. Bakker,
Schut, gesproken van een 'politieke
rechtszaak.'
INVAL
In een brochure die de Rode Jeugd
heeft laten verschijnen, wordt gezegd
dat na het rangschikken van allp fei
ten in de zaak van Luciën van H., de
mening gevormd is dat het veroordeel
de Rode Jeugd-lid 'in een politie of
BVD-val is gelokt Als Van H. het
slachtoffer geworden is van een BVD-
provocatie aldus de brochure is dit
gebeurd met medeweten van en wel
licht met hulp van minister Van Agt
en de Eindhovense politie. De zaken,
waarop Van H's vingerafdrukken wer
den gevonden zouden bij hem ont
vreemd zijn en later door de BVD of
een uit de RJ-gelederen gerecruteerde
provocateur met de 'bomonderdelen'
in pakketten gestopt en teruggebracht
zijn in de kamer van Luciën.
Henk Wubben, landelijk secretaris
van de Rode Jeugd, zei gisteren dat
de Rode Jeugd nimmer verantwoorde
lijkheid heeft genomen voor de veer
tien bomaanslagen die in Nederland
vorig jaar werden gepleegd en die
door ondermeer politie en justitie aan
de Rode Jeugd worden toegedicht. Ook
is er geen sprake van contacten met
de Zwarte Septemberbeweging of de
Baad er Meinhoff-groep in Duitsland.
Wel sympathiseert de Rode Jeugd
met de Palestijnse verzetsbeweging
'maar daaruit mag niet de conclu
sie getrokken worden dat wij de ac
ties van Zwarte September in Neder
land helpen voorbereiden.'
Henk Wubben zegt graag te willen
dat BVD en politie met bewijzen ko
men over de betrokkenheid van Rode
Jeugd met gewelddadige acties. Dat is
tot dusver nooit gebeurd. De Rode
Jeugd wil daarom een algemeen on
derzoek waarin ook de vaste kamer
commissie voor binnenlandse veilig
heid betrokken moet worden, naar de
werkzaamheden en middelen van de
BVD.
In de Rode Jeugd brochure wordt te
vens aandacht geschonken aan twee
andere 'BVD-provocaties' tegen Rode
Jeugdleden. Een zou een met de justi
tie in moeilijkheden geraakt lid van
de Rode Jeugd betreffen, die door de
BVD benaderd zou zijn voor informa
ties over de beweging. Een ander ge
val zou de contacten betreffen van
een BVD-ambtenaar met een lid van
de Rode Jeugd over de mogelijkheid
van arrestatie van de voorzitter van
de afdeling Breda van de Rode Jeugd,
Evert van de Berg. Via een Rode
Jeugd-spion' dacht de BVD'er de be
schikking te kunnen krijgen over een
pistool met vingerafdrukken van Van
de Berg maar de zaak mislukte door
dat de 'spion' een dubbelspion was
die de BVD'er erin liet lopen: in-
plaats van een pistool kreeg hij een
doosje met zakdoeken, aldus de Rode
Jeugd.
sympathieke, eenvoudige, zuivere film
is geworden.
Jag heter Stellos, ik heet Stelios, van
Johan Bergenstrahle, is een uitnemen
de, eerlijk en warm gespeelde docu
mentaire over Griekse gastarbeiders
in Zweden. Ze leven samen, ze hebben
werk, ze hebben het in zekere zin
goed, maar zij blijven toch vreemde
lingen en zij tellen niet mee. Ber
genstrahle heeft ze hun eigen leventje
laten verbeelden en dat deden zij zo,
dat wij die mensen en hun levensom
standigheden echt even leren kennen.
Les Blues entre les Dents, van de uit
geweken Griek Robert Manthoulis,
heeft dat ware, gevoelige werkelijke
ook. Hij zocht in Amerika naar de
zangers van de blues en naar de ach
tergronden, die in hun liederen mee
leven. Met een negerfamilie die zich
zelf speelde, met gevangenen die van
hun leven vertelden, en met echte ou
de blueszangers als Bukka White,
Brownie McGhee, Sonny Terry, B.B.
King, Roosevelt Sykes, wist hij de at
mosfeer van de blues die een ge
zongen gevoel een uitgeschreeuwde en
gespeelde stemming is zuiver te
treffen. Zijn, vaak in moeilijke om
standigheden gemaakte, opnamen
heeft hij bovendien boeiend gemon
teerd, zodat hij een samenvloeiende
eenheid kreeg van de muziek en zijn
bronnen.
Electra Glide In Blue van James Wil
liam Guercio, dringt ook door de
Amerikaanse realiteit. Die van een
motor-agent in Texas. Hij is ijverig,
klein van gestalte en hij wil graag ho
gerop. Het lukt hem ook een moord
vast te stellen, maar chefs werken
hem tegen, en hij blijft maar motora
gent. De film doet, wat stijl en land
schap aangaat, denken aan Easy Ri
der. Het verhaal, en de dood aan het
slot, zijn verzonnen, maar zo'n jonge
man met zijn problemen, in dat mi
lieu, doen werkelijk aan
India
Dan was er nog de mooie, poëtische
film uit India, Onweer in de Verte,
van Satyajit Ray, die van het simpele
dorpsleven verrassend overgaat naar
de hongersnood: en Rode Psalm, weer
een bijzonder werk van Miklós Janc-
so, over een boerenopstand; en Mar-
joe, een onthullende documentaire
over een reizende prediker, die zelf
niet meer gelooft; en tot slot La nuit
Américaine van Truffaut; films waar
om we nog terug moeten komen,
want in een paar regels kunnen zij
niet worden afgedaan.
Zo'n Filmweek biedt te veel. Het Ver
enigd Nederlands Film Instituut heeft
met zijn bijeenkomsten, conferenties,
jeugdvoorstellingen voor wel 10.000
scholieren, nieuwe jeugdfilms en 200
schoolkinderen die zelf filmpjes
mochten maken, meer aandacht ver
diend dan wij ervoor konden hebben.
Daar waren nog nieuwe films ook.
En in het Open Doek-programma wa
ren zo'n kleine veertig Nederlandse
filmpjes te zien. Alle films van Johan
van der Keuken, waarover dr. H. S.
Visscher een doorwrochte studie
schreef, werden ook nog vertoond en
nu ja de Filmweek Arnhem is
weer druk, belangrijk en vermoeiend
geweest
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM In het kader van de 'Campagne tegen het Martelen'
gaat Amnesty International een handtekeningenactie voeren. Mgr.
Bluyssen, bisschop van Den Bosch, zal vanmiddag het sein tot deze
actie geven, door het openen van een speciale tentoonstelling in Til
burg met als thema 'Martelingen? Denk erover na'.
(ADVERTENTIE)
1 annnnlsmntv Himl
op ccn droog wi
/{- Yr>r^r>r>\- VcU'B! En sP°rtief: dic
aal l 10X0(11. Aquajet ziet er geweldi
uw auto. En wii m
Verder merkt u er
niets van.
slipneigingen, geen
aquaplaning. Dunlop was
de eerste die dat gevaar (een glijbaan van
water tussen wegdek en band) vaststelde...
en er wat aan deed.
Resultaat: de Aquajet.
Die met z'n speciale
-i profiel het water opneemt
op ccn droog wegdek rijdt.
die lage, brede
geweldig uit onder
uw auto. En wij monteren 'm
met gepaste precisie.
Ieder z'n vak.
Banden is het onze.
Alphen a/d Rijn Amersfoort Amsterdam Apeldoorn Arnhem Bergen op Zoom Drachten Ed#
T-mmen Enschedi Gorinchem 's Gravcnhagc Groningen Helmond Kampen Leiden Meppel
Middelburg Naaiden Nijmegen Roosendaal Stadskanaal Ter neuzen Tilburg Vlaar dingen
Amnesty International heeft 1973 uit
geroepen tot het jaar van de 'Campag
ne tegen het martelen'. Ter gelegen
heid daarvan zal de voorzitter van
Amnesty, Sean McBride, de secretaris
generaal van de Verenigde Naties,
Kurt Waldheim, een ontwerpresolutie
aanbieden, waarin de lidstaten
wordt aanbevolen om alles in het
werk te stellen in hun landen elke
vorm van martelen uit te bannen. Op
10 december 1948 werd door de Al
gemene Vergadering van de VN de
universele verklaring van de Rechten
van de Mens aangenomen. Nu, 25 jaar
later, wordt nog steeds overal in de
were.d op grote schaal gemarteld.
Amnesty International wil deze ont
werpresolutie vergezeld doen gaan
van de steun van miljoenen handteke
ningen uit de gehele wereld. Gehoopt
wordt, dat zoveel mogelijk mensen de
lijsten tekenen en zich op die manier
hOLLANDSCHEVELD Het ziet er-
naar uit dat de Nederlands hervormde
kerk in Hollandscheveld binnenkort
zal worden gerestaureerd. De kerk die
al sinds enkele jaren een verwaarloos
de indruk maakt, is aan een onder
zoek onderworpen door experts van
da Rijksdienst voor monumentenzorg.
Binnenkort- zal de kerkvoogdij hiero
ver een gesprek hebben in het provin
ciehuis in Assen.
solidair verklaren met de 'Campagne
tegen het Martelen'. De lijsten zijn
verkrijgbaar bij de Wereldwinkels.
Amnesty-werkgroepen, een aantal bi
bliotheken en boekhandels en op het
secretariaat van Amnesty Internatio
nal, Roetersstraat 34, Amsterdam, tel.
020-224674. De actie loopt tot 10 okto
ber. De tentoonstelling, waarmee het
sein tot de actie zal worden gegeven,
wordt gehouden in de Openbare Biblio-
otheek. Koningsplein 1 te Tilburg en
is te bezichtigen van 10.00 tot 21.00
uur.
DEN HAAG Twee Nederlandse be
drijven zijn 'nieuw binnengekomen'
op de internationale top-tweehonderd
van de chemische industrie. Broeder
lijk naast elkaar op de plaatsen 191
en 192 staan Naarden Chemie en ACF
Holding op de lijst van grootste on
dernemingen die het tijdschrift Che
mical Age jaarlijks opstelt. Het ge
bruikte criterium was de omzet over
1972.
Andere heel of half Nederlandse be
drijven op de chemische top-200 zijn
Akzo (9), Koninklijke-Shell (15),
DSM (26), Unilever (twee plaatsen
gezakt naar 52), Gist-Brocades (154)
en Scholten-Honig (157). De beschei
den klasseringen van Shell en Unile
ver hangen samen met de omstandig
heid, dat alleen de omzet in chemi
sche produkten is gesteld.