ACH JA, WE KUNNEN ALLEEN ONS BEST BLIJVEN BOEN I Voor het loket van de hemel r s-;~' "vv.i, Vandaag Trouw Kwartet TROTTP/KWARTET ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1973 KERK T2/K2 door Ton van der Hammen prglrmXIII urr« 4jT An hschoaw. «cdioof jnp, HEER in jjn God We lezen thuis met ons gezin de bijbel. We bidden natuurlijk ook mei de kinderen. Verder gaan ze naar de christelijke school en we nemen ze regelmatig mee naar de kerk. Ja, en nu hopen we maar, dat ze later ook christenen willen proberen te zijn. Hoewel we daar wel eens aan twijfelen. Het is tegenwoordig allemaal zo anders dan vroe ger. Onze oudste begon laatst te schamperen op die ouderwetse kerk met al die dure, onbegrijpelijke woorden. Het zegt me niks. En als er dan van die hoge idealen zijn, wat merk je ervan bij christe lijke mensen? Trouwens, ook onze kleintjes zijn op hun manier al kritisch. Van de bijbel- lei op school en van het (kinder)bij bel lezen aan tafel zeggen ze vaak: Al wéér dat verhaal? Dat hebben we zo vaak gehoordNaar de kerk gaan w mee, omdat ze moeten Hè bah, tt imap nooit wat van, kun je dan Daar hebt u een momentopname uit een kerkelijk gezin, waarvan bijna ie dereen wel weet, dat die geen uit- rondering is. Zo'n litanie van ouders kun je vaak horen. Die ze dan kun- nen besluiten met de zo eerlijk lijken de verauch/tinig: Aah ja, we kunnen al leen maar ons best Wijven doen. Is dat zo? Maar is dat zo? Stel, dat nu eens be gonnen werd dat 'doen' kritisch te be kijken. Net zo kritisch als dat oudere kind van daarnet de kerk? Dan komt er, als je het op de keper beschouwt, nu niet zo heel veel opwekkends naar voren. Er blijkt, dat kinderen thuis, op school en in de kerk, ook al is er opdat ik in den niet. ontsla pc daar dan kinderkerk of nervendienst, op een nogal willekeurige manier met de bijbel worden benaderd. Er zit geen systeem in. Weet de ene bemidde laar van de andere eigenlijk wat hij met de bijbel doet? Een gemeenschap pelijke lijn in het benaderingsprocea is er niet. De totaal aanpak van het bijbelonder richt is willekeurig, dus nogal chao tisch. En dat kunnen we, zeker in een geestelijk leefklimaat waarop het woord chaotisch óók al van toepassing lijkt, nu net niet gebruiken. De kin derreactie: Dat verhaal heb ik al zo vaak gehoord is dus eigenlijk preoies in de roos. Een onvoldoende van het kind voor degenen, die het dn dit al lerminste saaie, juist levendige en rij ke, ofschoon allerminst gemakkelijke Boek moeten inleiden, Het moet anders Nu komt er gelukkig, langzaam maar zeker, zicht op dat het anders moet. De Unie School en Evangelie droeg in brochurevorm bezinningsmateriaal De puzzel, de rebus, de quiz zijn elementen die helemaal passen bij het binnenvoeren van kinderen in de ivereld van de bijbel. Ze zijn er dan ook van oudsher geweest. Dat blijkt uit de hierbij afgebeelde oude rebus die voorkomt in de Prent-bybel voor de jeugd, uitgegeven door T. Hooiberg en Zn., Leiden, in 1864. Ter vergelijking een puzzel, voorkomend in het Bijbels Werkboek van de NZV 1973/1974. Hij is bedoeld voor ou dere kinderen en heeft te maken met de dro men van de schenker en de bakker, zoals dat in Genesis 40 wordt beschreven. Una»* ilc vertrouw op Uwe goedertierenheid rüijn zal zich verheugen in Ihv heil Ik weet dat God frn|jn ''dit is in roijr» leven En in den dood Zijn trouw mij ook niet zol begeven aan over de religieuze vorming van het kind. De NCRV-schoolradio levert een belangrijke bijdrage door het aan bieden van de weloverwogen en steeds meer gebruikte leergang 'Met de bijbel heft jaar door' van onder meer dr. J. van der Werf uit Utrecht. De Nederlandse Zondagsschool Vere niging, oud en eerbiedwaardig, maar springlevend, komt de eer toe de po ging te hebben gewaagd om tot een totaalbenadering van het kind (van 5 tot 15 jaar) via gezin-school-kerk te komen. De NZV ontwierp niet alleen een blauwdruk, maar komt met een tot in detail uitgewerkt programma van maar liefst drie jaar. Hoe is de opzet? Dat school en gezin zich bezighouden met hetzelfde bijbel se thema van komende zondag in de kerk, zodat een samenspel ontstaat: in de week werken met het bijbelse ge geven in gezin en school en zo naar de eredienst van zondag toeleven. Vol gens de samenstellers zou het ideaal zijn als er 's zondags altijd voor de kinderen een nevendienst was, niet apart, maar in de eredienst geïnte greerd. Daarmee bedoelen ze, dat de kinderen een deel van de eredienst beginnen bij te wonen, die dan ook kinderlijker moet zijn zodat ze er echt deel aan kunnen hebben, vervol gens de dienst verlaten om in een an dere ruimte het verhaal te horen. Het eind van de dienst maken ze dan weer mee, waarin ze bijvoorbeeld een gemaakte tekening laten zien, een deel van het verhaal uitspelen, waar na de dominee nog een enkele vraag over het verhaal kan stellen. Voor de graten heeft de predikant inmiddels de preek gehouden. Daarbij heeft hij de mogelijkheid om hetzelfde thema aan te houden zonder vastgenageld te worden aan het verhaal van de kin deren. Richtlijnen Het maandblad TCind en zondag', oor spronkelijk alleen voor zondagsschool en kinderkerk bestemd is helemaal aan de nieuwe methodiek aangepast. Het geeft voor elke week richtlijnen aan ouders, onderwijsmensen (van kleuterleidsters tot leraren), domi nees, leid(st)ers van nevendiensten en catecheten, hoe ze precies tot het be oogde samenspel kunnen komen. Er is een totaalrooster met de thema's en verder een complete begeleidiing voor allen afzonderlijk. In deze benadering wordt het gezin vooral gezien als de plaats waar het Woord 'geleefd', dus ervaren moet worden, gestalte moet krijgen. Daar om voor het gezin onder meer sugge sties voor het bijbel lezen, voor ge sprekjes voor eenvoudige activiteiten, wat vaak zal betekenen dat het gezin actiever moet worden, er meer aan moet gaan doen. De school is het instituut voor de overdracht: bijbelkennis en groeiend inzicht in de wereld van de bijbel. Hier dus het leskarakter, waarvoor in structiemateriaal wordt aangedragen, gerubriceerd volgens de verschillende leeftijdsgroepen. In de kerk de apotheose, de afslui ting, zoals boven aangeduid. Het roos ter dat de NZV heeft ontworpen is gebaseerd op de oude-synagogale lezin gen van thora, profeten en psalmen, maar dan zo opgezet dat het meeloopt met het kerkelijk jaar, waardoor ook het nieuwe testament zijn duidelijke en nadrukkelijke plaats krijgt. Brochures Elk nummer van het maandblad 'Kind op zondag' zal in vier wekelijk se eenheden de volledige begeleidings- stof bevatten. Daarnaast zijn of ko men er brochures over werkspelen en over bijzondere diensten, waarin ook kinderen een actief aandeel hebben. Tenslotte zijn werkbladen voor aller lei projecten beschikbaar. Dit NZV heeft prachtig materiaal Alles haast belachelijk goedkoop. Samenvatting de Nederlandse Zon dagsschool Vereniging heeft haar aan deel geleverd. Het komt er nu op aan dat deze, naar beste weten, eerste po ging tot een integrale benadering van het kind met de bijbelinhoud, ook werkelijk kansen krijgt. En dat bete kent om te beginnen, dat toegezonden informatie aan predikanten en scho len natuurlijk niet voor kennisgeving moet worden aangenomen en onge bruikt moet blijven liggen. Inderdaad is de beoogde samenwerking een hele opgaaf. Maar het gaait om belangrijke dingen, samen te vatten in één woord: geloofsoverdracht. Zeggen velen daar van niet dat ze het er zo moeilijk mee hebben? Als dat waar is dan moeten ze er meer van weten. Verdere inlich tingen en aanvragen van proefpakket ten bij Nederlandse. Zondagsschool Vereniging, Bloemgracht 65, Amster dam-C. telefoon 020-244020. door A. J. Klei En, gemeente, als we dan voor het loket van de hemel staan, hoeven we geen entreeprijs te betalen', zei de dominee in zijn radiopreek. Ik hoorde er van op, ik dacht dat dit soort stichtelijke grapjasserijen tot het verleden hoorde. Je kwam ze erg vaak tegen in de na-oorlogse ja ren, vooral in jeugddiensten. Bui tengewoon geliefd was het beeld van de trein. We zitten allemaal in de trein, waarvoor je geen retourbiljet kunt krijgen, zeiden ze dan. Meer gevorderde prekers konden ongeveer het hele spoorwegwezen vergeestelij ken: we kunnen nu nog overstappen In de goeie trein.op je kaartje kan maar één bestemming staan. je moet niet in de wachtkamer blij ven toekijken.laat je portemon- naie maar thuis, want je kaartje is betaald.enz. Met de vraag (op dreigende fluistertoon uitgesproken door een prediker, die daarvoor spe ciaal over de rand van de kansel leunde): heeft de conducteur (vin ger naar boven) jouw kaartje al ge knipt. met die vraag wist en weet ik niet goed weg. Wat werd er precies mee bedoeld? Of je belijde nis had gedaan? Of je bekeerd was? Zoiets zal het wel geweest zijn. Het was toen ook de tijd van de mooie titels voor jeugdpreken, die stonden dan met koeien van letters in het kerkblad of op een aanplak biljet. Op die manier probeerde de kerk ook tegen de bioscopen op te bieden. Draaide ergens een film die, zeg maar, 'Duistere driften' heette, dan was het onderwerp in de jeugd dienst zoiets als: 'Hij ging met haar mee.Daarachter ging overigens een alleszins ordentelijke preek schuil over ELiëzer, die Rebecca uit zocht als vrouw voor Izadk. Soms was het een oudbakken 'gewone' preek, waarin de woorden 'gij' en 'gemeente' vervangen waren door 'jullie' en 'jongelui'. Stichtelijke grapjasserijen sterven niet uit, geloof ik nu. Nog maar net had ik dat hemelloket achter de rug of ik verneem over een leraar die in een tijdschrift had geschreven (en het dus zelf wel mooi gevonden zal hebben) hoe hij voor een latijnse repetitie met zijn leerlingen had ge- ■- - t - - %r «w -M «JE* >3 - r &i~; IK3Ë Geen luchtbrug naar Afrika, waar mensen èn dieren omkwamen van de honger. beden: wij zijn aan het eind van óns latijn, maar.enz. Straks krijgen we zeker een franse ieraar, die voor een proefwerk bidt of we ons er niet met de franse slag van zullen afmaken. Toch, hoe kinderachtig en banaal ik dergelijke stichtelijke grapjasserijen (ik houd die aanduiding nu maar aan) ook vind, ze zijn ietsje beter te verteren dan gewichtigdoenerijen. Ie hoort de laatste tijd steeds meer iominees die, als ze een stukje uit ra en Tenach. Daar is niks tegen (en dan klinkt het ook niet potsier lijk) als verder blijkt dat hierachter een bepaalde visie op en relatie met de synagoge zit. Maar in veel geval- tiet oude testament gaan voorlezen, het heel pompeus hebben over Tho- len merk j e gauw genoeg dat de be trokken predikheer alleen maar tuk was op weer es iets nieuws, en toen hij een collega 'Jezus Messias' hoor de zeggen in plaats van 'Jezus Chris tus' heeft hij dat ook gauw overge nomen! Dan heeft die door mij op gevangen zin over het hemelloket vóór, dat-ie volledig paste in het ge heel van de betrokken preek. Dat zal wel een verticalistische preek geweest zijn, merkt een ken ner op. Nogal, ja. Men weet, de pa pieren van het verticalisme stijgen, we worden moe van actiegroepen en /an dominees die 'tdruk hebben met wat in onze maatschappij alle maal scheef zit. Je hoort met steeds meer nadruk zeggen: als het verti caal in orde is (de verhouding met God), komt dat andere, de houding jegens de naaste, vanzelf. Het spijt me, maar van. dat laatste merk je in de regel weinig. Laat ik een con creet voorbeeld noemen. Er wordt in Denemarken een film gemaakt over het liefdesleven van Jezus en je kunt veilig aannemen dat hierbij meer gekeken wordt naar de kassa dan naar het evangelie (hoewel, je hebt natuurlijk altijd kans dat een dominee komt uitleggen dat nu pas de bijbelse grondwaarheden aan het licht gebracht worden, want we zijn doodsbenauwd dat we niet in de pas blijven). Nu zijn er mensen ge schrokken, ze zijn diep verontwaar digd en ik neem aan dat dit is uit Liefde voor God en zijn zoon. Deze mensen schrijven stukken, ze willen actie enz. Bert, maar.en nu komt waar lk mee zitwaarom hoorde je deze mensen niet toen in Afrika de mensen van honger stierven en wij geen luchtbrug om voedsel aan te voeren, voor elkaar bonden krij gen, terwijl wèl con de klipklap een chartervliegtuig met volgegeten va kantiegangers naar Spanje kon op stijgen? Waarom toen geen actie? Die stervende mensen waren toch beelddragers Gods? Zo'n film ga je niet kijken, maar die Afrikaanse el lende hebben we bekeken, thuis, met op de achtergrond onze goed ge vulde koelkast. DE ONGEVRAAGDE ADVISEUR Jozef is dus nu aan het hof van de Farao. De schenker heeft zich hem op 't laatste ogenblik herinnerd als een bekwaam droomuitlegger. Farao vertelt zijn dromen zeer uitvoerig, uitvoeri ger dan het eerste bericht in dit hoofdstuk. Hij zit er helemaal in: Ik heb nooit zulke lelijke koeien gezien! Jozef legt de dromen uit. Na zeven jaar van rijke oogst zullen zeven ja ren van schraalte volgen. Jozef had het daarbij kunnen laten. Meer dan een uitlegging was hem niet gevraagd. Des te bevreemdender wordt zijn ad vies. Hij komt net uit de gevangenis, goed, de lucht is eraf, en dan staat hij daar ineens als een ongevraagde adviseur. 'Nu dan, Farao zie uit naar een verstandig en wijs man.En dan volgt er een heel plan om de ko mende ramp op te vangen. Van Selms somt 13 punten van overeenstemming tussen Jozef en Salomo op. 'Beide zijn mensen van inzicht en doorzicht*. Dat blijkt hier duidelijk. Maar he# meest opvallende is toch wel dat Jo zef het niet bij de uitlegging laat. 't Is net alsof hij vindt dat zoiets als een blote interpretatie van de dromen niet genoeg is. Want de dromen bren gen verlegenheid, leggen een pro bleem voor. Er zit iets moois in deze vrijpostigheid van Jozef. In onze tijd gaan er wel eens stemmen op dat de kerk bescheiden moet zijn. Ze moet zich niet opdringen en ze moet maar afwachten tot haar iets gevraagd wordt. Dat kan een goede gedachte zijn. Dat kan ons ervan weerhouden als een stelletje betweters in de we reld op te treden. Maar dit verhaal van Jozef laat een andere kant zien. De kerk is er niet alleen om allerlei zaken uit te leggen. Ze moet ook hulp bieden. Het valt op dat Jozef hier zeer praktisch bezig is. Er moet het een en ander gedaan worden. Uiter aard is zijn wijsheid een gegeven wijsheid, maar hij gebruikt die dan ook. Of hij helemaal deskundig Is in zulke zaken, deert hem blijkbaar niet Hij legt uit en doet meteen mee. Dat kan dus (Genesis 41,15-36). NED. HERV. KERK Beroepen te Rijssen: P. M. Breugem te Barneveld. Aangenomen naar Sprang: A. Talsma te Brandwijk. Intrede te Geldrop: W. Roggeveen stu dentenpredikant uit Eindhoven. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Urk: K. Kramer te Nieuwdorp. Afscheid van Tholen-Poortvliet: L. Er- inga, ber. te Rotterdam-Heyplaat (te vens geest.verz. De Elf Ranken). GEREF. KERKEN (VRIJG). Beroepen te 't Harde-Wezep en te Mussel: kand. A. den Broeder te Kam pen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Almelo: C. e Ridder te Nunspeet. Afscheid van Veenendaal: D'Rietdljk, ber. te Vlaardingen; van Vlaardingen: L. Huisman, ber. tot miss. pred. in Zuid Afrika (de uitzendingsdienst van ds. Huisman is 6 september). De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leldse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag, dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam. Nootdorp; W. A. Flbbe, Rot terdam: J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmul- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag, J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten. Wagenln- gen; ds. O. T. Hylkema, Bllt- hoven; Jac. Huljsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters. Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens, Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de MoolJ, Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui tenpost; mr. dr. J. Ozlnga, Lunteren; H. H. Wemmers, Den Haag; drs. R. Zijlstra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers, N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2