CO/ Till 'Sleuth': spannend en verrassend Italiaanse tekeningen i uit zeventiende eeuwi P FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Filmweek Arnhem begonnen Scorpio: film over Cl A-a gent Controle op declaraties specialisten Schapen vervoerd in personenauto niri Expositie: kunstenaars bezig met 'alledaagse' dingen Ivan Ingen wint prijs in Italië Nog geen beslissing over mini-kernwapens b f 1 TROUW/KWARTET VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1973 Gisteravond is de Film- week Arnhem begonnen. In het Rembrandt-thea ter met Sleuth, de eer ste van de negen welge kozen films, waarmee het, in de Bioscoopbond verenigde, bedrijf een opvallende indruk wil maken. Films die bin nenkort ook in de bio scopen te zien zullen zijn. Angela, van Nicolai van der Heyde, een nieuwe Nederlandse, en Het Dwaallicht van Frans Buyens, een nieu we Vlaamse film zijn er bij, en een Truffaut, een Polanski, een Pee- kinpah en de schokken de Grande Bouffe van Ferreri. fin Rembrandt Luxe be gon, met Hannibal. Het programma van de films, die niet dadelijk voor de bioscopen wer den gekozen, maar die in de Filmweek toch de kans krijgen op te val len. Fugitive Cinema Hol land, van het 'vrije cir cuit' zorgt, in het Jon gerencentrum Willems plein voor een uitvoe rig 'alternatief pro- gTamma van films, die in het geheel niet com mercieel zijn: experi mentele, Zuid-Ameri kaanse, Duitse, Afri kaanse, Nederlandse, po litieke, informatieve films, waarbij ook vele premières. Nederlands Filminstituut houdt een Festikon Histikon, met sociaal-kritische films, een conferentie, en jeugdfilms. Nederlands Filmmuseum toont alle films van Johan van der Keuken en verzorgde een Asta Nielsen-ten- toonstelling. In Saskia zijn de hele week Mel- villefilms, in Luxor ko medies, in Palace Wes terns, in Studio A klas sieken. Bij de 72 speelfilms die in deze week in Arn hem vertoond worden zijn 36 premières. En dan nog de korte films, de buitenlandse filmma kers die (misschien) op bezoek zullen komen, de bijeenkomsten.het wordt me de Filmweek weer wel. Wij beginnen hier alvast met de ope ningsfilm. Scorpio is een CIA-agent, zoals Alain Delon die speelt: knap en kil en tot alles in staat. Hij wordt gedwongen zijn beste collega na te jagen. Die wordt verbeeld door Burt Lancaster. Niet bepaald een cliché-CIA-type. Hij wil er dan ook uit, en is beste vrien den met oud-Spanjestrijders, concen tratiekampslachtoffers en een commu nistische geheimagent. Zeer verdacht dus. Scorpio moet hem dan ook ver moorden. Zeer tegen de zin van bei den. Maar het loopt wel zo af dat Burt, en zijn vrouw in de film, en zijn baas, John Colicos, en enige on belangrijke bijfiguren, en Alain, en zijn vriendinnetje, Gayle Hunnicutt, die een Tsjechische agente blijkt te zijn, allen worden neergeschoten. De CIA verbruikt akelig veel goed perso neel in deze film. Omdat Gerald Wil son dat nogal verward bedacht. Regis seur Michael Winner maakte er het bekende werk van, op vliegvelden, in garages, in straatjes van Wenen onder meer en op een bouwwerk. Met autobotsingen, achtervolgingen, schietpartijen en allerlei geheimzin nigheden. En dat is al wel beter ge daan. (Amsterdam- Tuschinski, Lido- Leiden, 18 j.) B.H. Van onze soc.-econom. redactie AMSTELVEEN De Ziekenfonds raad heeft besloten om in overleg met de ziekenfondsen en de artsen- en spe cialistenorganisaties te onderzoeken in hoeverre de controle op declaraties aan de ziekenfondsen kan worden ver beterd. Aanleiding voor dit onderzoek zijn de al dan niet frauduleuze declaraties van twee röntgenologen in het Sint Jo- seph-ziekenhuis in Eindhoven. Han gend het justitiële onderzoek wil de raad geen uitspraken doen over deze zaak, maar' er is volgens het presidi um van de Ziekenfondsraad voldoende aanleiding om zich nader op de con trole op declaraties te bezinnen. Zo wel voor de controle op de medische noodzaak van de verrichte prestatie als voor de controle op de feitelijke verrichting bestaan volgens het presi dium onvoldoende controlemogelijkhe- Van een verslaggever NIJMEGEN Vier schapen bivakke ren sinds gisteren comfortabel in de hondenhokken in het hoofdbureau van politie te Nijmegen. De dieren werden tijdens een verkeerscontrole in Nijmegen uit een personenauto ge haald. Twee schapen waren op de ach terbank gedrukt, twee andere zaten in de kofferbak. Volgens de politie was hier sprake van een ergerlijk geval van dierenkwelling. De automobilist, een 38-jarige inwoner van Arnhem, wilde niet vertellen waar zijn vracht je vandaan kwam. Hij zei wel dat hij onderweg was naar de veemarkt in Den Bosch, maar deze weekmarkt wordt op woensdagen gehouden. Ver dacht van diefstal zijn hij en een 22- jarige mede-inzittende uit Doorwerth ingesloten. den. Het presidium acht het Jaarom van belang dat een systeem wordt ontworpen, waarbij een nauwgezette en regelmatige controle op declaraties mogelijk wordt. Laurence Olivier in 'Sleuth' Sleuth (speurhond) is een 'merkwaar dige, voortdurend intrigerende, intel ligente film, met maar twee spelers in een landhuis. Zij proberen elkaar klein te krijgen in een scherpe woor denstrijd en met angstaanjagende spelletjes. Een vrouw is de aanlei ding, maar er zit meer achter. De ene man is jong, arm opgegroeid in een Londense volksbuurt, met een Itali aan als vader. Hij bracht het tot een kapperszaakje. De andere is een rijke, al grijze gent leman, van goede afkomst, ouderwets Brits welgemanierd, hooghartig, cynisch, eccentriek en vol vooroorde len tegen al wat niet zo 'well bred british' is Hij is een schrijver van 'detective-verhalen ook, en hij speelt met misdaad en thriller-effecten om zijn jonge, geminachte, medeminnaar te vernederen en (geestelijk) te ver nietigen. De jongere moet, en kan het tenslotte, meespelen. Het gaat hard tegen hard, spannend en verrassend. En voor wie al weet ARNHEM Een keuze uit de collec tie van Hedendaagse Kunst Utrecht in Arnhems Museum, een bijzondere ex positie van schilderijen en grafiek van zogenaamde 'superrealisten'. De expositie begint 8 september en blijft tot 7 oktober. De laatste drie jaar schijnt het tradi tionele olieverfschilderij aan een nieuwe bloeiperiode te zijn begonnen. Vorig jaar kwam dat nadrukkelijk tot uiting op de Documenta in Kassei, waar vooral de Amerikanen met deze 'nieuwe' kunstvorm kwamen. Zeer grote schilderijen, zeer nauwkeu rig geschilderd, zo nauwkeurig, dat als je zo'n doek fotografeert en weer reproduceert, het een foto lijkt. Er wordt dan ook veel gebruik gemaakt van de fotografie. Niet nieuw overi gens, Breitner is een bekend voor beeld, maar zo 'allesnoterend' als het fototoestel zelf is het nog niet eerder gebeurd. De camera laat niets weg en heeft geen voorkeur, de schilder had dat wel. Het vreemde effect wordt vooral ver oorzaakt door de objectkeuze: een au to bijvoorbeeld van een duidelijk be paald merk, met alles erop en eraan., een straat met winkels, étalages, licht- palen en reclameborden, een aange broken pakje sigaretten, een fles bier of een blik soep. De keuze, die in Arnhem te zien zal zijn, omvat vooral werken van kunste naars, die bezig zijn met alledaagse dingen en gebeurtenissen. Schilderij en en grafiek van o.a. Edward Ru- scha, Howard Kanowitz, Don Eddy, Ken Price, Mel Ramos, Richard Artschwager, John Kacore en John Salt uit de Verenigde Staten, Roger Wittevrongel en Pol Mara uit België, Eduarda Arroyo Vladimir Velickovic en Costas Tsoclis, werkend in Parijs, Emilio Tadini, Italië, Jorge Stever uit Duitsland en Rudi van de Wint uit Nederland. ZEIST De Nederlandse kunstenaar Ivan Ingen uit Zeist heeft op de 'Xe Premio Nazionale di Pittura Figurati- va' die in Santa Margherita Ligure (I- talië) gehouden wordt met zijn aqua rel 'Ziend Oog' de eerste prijs voor de buitenlanders gekregen. Het is de der de maal dat Ingen deze prijs krijgt AMSTERDAM TTit piVen hp- bloeide weer op en kwam zelfs ti AMSTERDAM Uit eigen be zit van het Rijksmuseum, van zeven september tot twee de cember een rijke en opvallende keuze Italiaanse tekeningen uit de zeventiende eeuw in het prentenkabinet. Tekeningen, waarvan je veel meer kunt ge nieten als je ziet tegen de ach tergrond van de historische ge beurtenissen. Het einde van het Concilie van Trente bijvoorbeeld in 1563 waar een aantal doctrinaire en discipli naire besluiten gevallen waren, die de contra-reformatie zouden inlui den. Ook waar het de kunstenaars aanging zouden niet mis te versta ne regels gaan gelden: zij moesten zich in dienst stellen van het ge loof en zó begrijpelijk werken, dat zij 'zwijgende predikers zouden zijn die iedereen van de waarheid van het geloof moesten overtuigen' (aldus de aartsbisschop Paleotti van Bologna in 1582). In diezelfde tijd verrezen overal in Italië nieuwe kerken en altaren, groter dan ooit tevoren. Dat vroeg om een diep-religieuze en onmid dellijk aansprekende decoratie, rea listischer dan de werken van het maniërisme dat aan deze periode was voorafgegaan. De eerste grote kunstenaars, die dergelijke kerken vervaardigden waren de Carracci's, vooral Lodovico en Annibale. Er gebeurde nog iets toen: Rome, dat in de 16e eeuw een lange perio de van teruggang had beleefd, bloeide weer op en kwam zelfs 1 grote welvaart. Dus snel rijk gewd den families die schitterende H rokpaleizen en villa's lieten ba wen, die net als de kerken om n ke decoratie vroegen. Zo raak het kerkelijk en wereldlijk mac^" naat als het ware met elkaar strengeld. Op deze tentoonstelling tekenenij gen van o.a. de Carracci's Mola, M ratta, Cortese, Grimaldi, allema uit Bologna evenals de volgende y neratie, Cavedone, Spada, Domei chino en II Guercino. Verder nO Florentijnen als Pocetti, Doljei Montelatici, Napolitanen als PrA.. en Rosa en de eGnuezen Delia K vere en Ansaldo. fan Van onze parlementsredactie DEN HAAG Minister VredeliJ (defensie) heeft de Amerikaanse nister van defensie Schlesinger f Washington inlichtingen gevraag over de plannen van Amerika voor t ontwikkeling en invoering van mijj kernwapens, de zg. 'mininukes'. kreeg de verzekering dat over df 'mininukes' nog geen beslissing is E nomen. Vredeling zei diit gisteren de Tweede Kamer in antwoord f— vragen van de PPR-kamerleden |f Gaay Fortman en Waltmans. Nieuw is de trenchcoat in interessante Doneigaltweed.Met intrigerende details zoals het donker tegengevoerd jukstuk, Trenchcoat van ruige Prinee de Gallesruit, Quasie mannelijk met extra grote rever- kraag, dubbel jukstuk en opvallende mouw- Trenchcoat in de klassieke zuiver wollen visgraat.Meuwe: - belijning extra geaksentueerd door de dubbele knopenrij en het verrassend plooienspel op de rug. hoe is het grootste pleizier er af. Het draait om inbraak en moord, en nog een moord, en nog een. Het jaagt op tot doodsangsten. Het is nog bizar ook, met clownerieën in een huis vol speelautomaten. Het is knap geschre ven door Anthony Shaffer, voor het toneel (Het Nieuw Rotterdams Roneel bracht het hier in 1970). En het is to neel gebleven. Joseph L. Mankiewicz, die al meer theater verfilmde, liet de camera best bediend door Oswald Morris wel bewegen van de ene hoek naar de andere, maar hij bleef gebonden aan een huis met een tuin, een lange dialoog en het acteren van de twee spelers. Laurence Olivier is met al zijn, wel wat theatrale, vermo gen de schrijver, die geheel opgaat in zijn wrede spelletjes, van uiterst be leefde beheersing af tot aan opgewon den waanzin. Michael Caine is de in nemende jongeman met het platte ac cent, die vertwijfeld, verbeten en gaandeweg even intelligent, terug vecht. BER HULSING Michael Caine in 'Sleuth'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 10