Gereformeerden helpen
Pakistaanse kerken
Portugezen bang
kadervorming in
voor
kerken
Sowjet-Unie ontkent
kerkvervolging
Subsidie op loon
indienstnemen van
langdurig werklozen
t
AmIUJ!
'Jezus
Christus
bevrijdt en
verenigt'
Vandaag
Trouw
Kwartet
Poolse kerk tegen
onderwijs
hervorming
Koningschap
in Nederland
Beroepingswei
Nieuwe boekt
Telegram ove
Solzjenitsin t
TROUW/KWARTET DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1973
KERK
Overstromingsramp teistert land
UTRECHT Tiet werelddiakonaat van de Nederlandse gerefor
meerde kerken gaat de Pakistaanse kerken bijstaan bij het hulppro
gramma, dat zij in samenwerking met de regering in Pakistan opzet
om slachtoffers van de overstromingsrampdie dit lang op het
ogenblik teistert, te helpen.
Hiertoe is dringend verzocht door In-
nayat Masih, de bisschop van Lahore
van de verenigde kerk van Pakistan,
die hiervoor dezer dagen persoonlijk
op bezoek kwam op het algemeen dia-
konaal bureau van de gereformeerde
kerken in Utrecht.
Zoals bekend is Pakistan de laatste
weken getroffen door een overstro
mingsramp, die de ergste uit de ge
schiedenis van dit land wordt ge
noemd. Reeds zijn enige duizenden
mensen omgekomen. Men schat, dat
acht miljoen mensen van huis en
haard zijn verdreven. Dat is ongeveer
15 procent van de Pakistaanse bevol
king.
bergen in het noorden in te grote
hoeveelheid naar beneden kwam. In
dit deel van Pakistan woont ongeveer
60 procent van de bevolking. In totaal
is daar nu een gebied overstroomd in
grootte van anderhalf maal Neder
land. Enige dagen later konden ook
de meer zuidelijk gelegen rivieren de
watermassa's niet meer verwerken. De
dijken braken op verschillende plaat
sen door en grote delen van het land
kwamen onder wqter te staan.
Epidemieën
De overstromingen vonden eerste
plaats in het noordelijk deel van Pa
kistan, vooral in de Pundjaab. Daar
traden de vijf rivieren buiten hun oe
vers door de watervloed, die van de
Verschillende regeringen geven al
hulp aan de Pakistaanse regering.
Daarnaast, zo vertelde bisschop In-
nayat Masih, hebben de kerken in sa
menwerking met de Pakistaanse rege
ring een hulpprogramma opgezet. In
de eerste plaats wordt de nadruk ge-
legd op het verstrekken van voedsel
en medicamenten om te voorkomen,
dat er besmettelijke ziekten uitbreken
onder de verdreven bevolking. Daar
naast moeten er zo snel mogelijk
voorzieningen worden getroffen voor
de wederopbouw van de vele getrof
fen dorpen, omdat de winter nadert
en de ellende helemaal niet meer te
overzien is wanneer dan nog grote
groepen van de getroffen bevolking
geen onderdak hebben.
Bisschop Innayat Masih hoopte, dat
door deze ramp de regeringen van Pa
kistan en India wat dichter bij elkaar
zullen komen. Ook een deel van India
is door de overstromingen getroffen
en bij de. hulpverlening zullen deze
regeringen elkaar moeten bijstaan.
Hij hoopte tevens, dat hierdoor een
mogelijkheid geopend wordt, dat de
honderdduizend nog in India gevan
gen gehouden Pakistaanse militairen
naar huis mogen terugkeren, omdat
ook veel gezinnen van deze militairen
tot de getroffen bevolking behoren.
Deze mannen zijn nu dringend thuis
nodig.
De gereformeerde kerken in Neder
land werken via werelddiakonaat en
Van links naar rechts: mr. C. B. Bavinck, staflid werelddiakonaat van het algemeen diakonaal bureau
(ADBj, bisschop Innayat Masih en dr. J. van Klinken, directeur van het ADB.
om geld ter beschikking te stellen
(giro 2211 ten name van het algemeen
diakonaal bureau, in Utrecht, onder
vermelding van: overstroming Paki
stan.
zending nauw samen met de Verenig
de Kerk van Pakistan. Deze kerk is
enige jaren geleden tot stand geko
men door een fusie tussen anglicanen,
methodisten, lutheranen en presbyte
rianen.
Om de kerken in Pakistan zo goed
mogelijk te kunnen helpen doet het
algemeen diakonaal bureau een be
roep op alle Nederlandsé christenen
Dc redactie behoudt zich het recht voor ons
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkol' weet te geven. Bij pu-
bllkatic wordt met de naam van dc inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan hei secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartel, iiostbu' x:,9. Amsterdam.
Israël (3)
Uw hoofdartikel dd. 14 dezer, 'Hek
van de dam' lijkt mij gestoeld op
twee onjuiste feitelijkheden: 1. U
trekt ten onrechte een vergelijking
met invallen van Zambia en Tanzania
in Zd-Afrika en Portugal, wanneer u
de Israëlische raid bespreekt. U zegt
'Die voelen zich immers ook be
dreigd'. Mij dunkt, dat Israël zich. niet
bedreigd voelt, maar bedreigd wordt
door de onverantwoorde coulance te
gen luchtpiraterij en chantages. 2. U
stelt dat Israël bewondering bij de pu
blieke opinie heeft geoogst. die
daden die deze bewondering hebben
afgedwongen zijn tot nu toe voorna
melijk militaire geweest'. Het komt
mij voor dat hier wel een zeer eenzij
dige benadering wordt gegeven. Is de
schrijver van het hoofdartikel niet op
de hoogte van de culturele daden, de
economische daden, de milieubehouds-
daden. Merkwaardig is ook voor een
christelijk dagblad, dat hierbij slechts
wordt gesproken van 'bewondering'
en voorbij wordt gegaan aan de ge
voelens van verbondenheid op grond
van godsdienstige opvattingen en op
grond van schaamte over de progrom
gehouden binnen de christelijke cul
tuur.
Overveen
F. J. Wijkhuizen
Israël (4)
Hoe is het mogelijk dat men zo af
geeft op een volk, wiens bestaan van
alle kanten bedreigd wordt, omdat zij
omringd zijn door vijandige landen,
zijn ze a.h.w. met de rug tegen de
muur gedrukt. Vanwaar die haat te
gen dit volk, dat hun dit land niet
wordt gegund. Moeten ze soms weer
in gaskamers en kampen? Nog steeds
blijft het goddelijk woord van kracht:
Wie u zegent, zij gezegend, en wie u
vervloekt, zij vervloekt.
Klundert
A. D. Boelliouwers-Zwijgers
VS en Azië
Nixon bedreigt voor de zoveelste maal
Noordvietnam. Schaamteloos hebben
verschillende Amerikaanse regeringen
de agressie, die de V.S. sinds 25 jaar
jegens Oost- en Zuidoost-Azië plegen,
op hun slachtoffers geprojecteerd. La
ten we eerst een paar Amerikaanse
generaals aan het woord laten: 'Korea
is een zegen. Er moest een Korea
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
zijn, hier of ergens anders. '(Generaal
Van Vleet in januari 1952 in Korea.)
Als ik terugkijk, krijg ik het idee
dat ik Al Capone nog een paar tips
had kunnen geven. Het hoogste wat
hij heeft kunnen bereiken was zijn
bende in drie stadswijken te laten
opereren. Ik heb op drie continenten
geopereerd.(Generaal-majoor
Smedley Butler van het Mariniers
corps). 'Ik geloof dat, als wij in het
verleden en ook op dit moment onze
smerige, met bloedbevlekte, dollars
bijeenschrapende handen hadden afge
houden van deze landen, zo vol onder
drukte en uitgebuite mensen, ze op
eigen kracht een oplossing zouden
vinden. Dat is hun doel dat ze willen.
Dat is waarvoor ze vechten en wer
ken. (Generaal David S. Shoup,
voormalig commandant van het Mari
niercorps in 1967).
Helden
The Tjoc Tie
Den Doolaard (2)
Uw televisie-commentator haalt in
zijn commentaar op de NCRV-uitzen-
ding waarin A. den Doolaard gepor
tretteerd werd, cn passant Radia Oran
je op om te beweren dat Den Doo
laard toen al met zijn praatjes de no
dige irritatie verwekte. Ik meen dat in
die tijd hongerend en geknecht Neder
land luisterde naar ieder sprankje
hoop dat er bestond om uit do misèfe
te gerrfkeii en dat Den Doolaard hen
die hoop gaf.
Schoonhoven E. Binnemars
Abortus
Wij bemoeien ons met allerlei schan
dalen in de wereld: Watergate, Zuid-
Afrika. MozambiqueMaar in Ne
derland worden in vele steden kinde
ren vermoord alvorens ze geboren
zijn. Zal God dit grote kwaad onge
straft laten? Er staat geschreven dat
een land dat God verlaat honger, oor
log en pest te vrezen heeft. Laten we
deze ban uit ons midden wegdoen
voordat Gods toorn ontbrandt.
Wateringen
S. Alblas
Regeringsjubileum (9)
Wat wordt daar lang en onnodig over
gepraat. Ik denk dat er in deze tijd
niet meer zo naar gekeken wordt, of
het nu een lang of kort défilé wordt.
Ik denk dat onze koningin meer aan
dacht heeft voor een sportuur. En een
warm hart dat van het Nederlandse
volk uitgaat. Dat alle vlaggen maar
uitgestoken mogen worden, en wij al
len ons mogen tooien met de. mooie
oranje kleur. En wij met de liederen
met de muziek' mee. Het van vreugde
uit mogen jubelen: Leve onze lieve
koningin.
Middelburg
A. Dourleijen v. d. Sloot
Sanering
Vrijgemaakten
Alkohol (2)
Thema assemblee
in Djakarta
door Aldert Schipper
MOSKOU (Kipa) Als imperialistische propaganda heeft de of
ficiële Russische raad voor godsdienstige aangelegenheden de wes
terse berichten over kerkvervolging in de Sowjel-Unie bestempeld.
(ADVERTENTIE)
In het atheïstische tijdschrift 'Weten
schap en Godsdienst' typeert I. J.
Bontschkovsky, vice-voorzitter van de
ze raad, de 'verspreiding van geruch
ten over vervolging' door het westen
als 'een poging om de gelovigen tegen
het communisme op te hitsen en de
GENèVE Het centraal comité van
de wereldraad van kerken heeft tij
dens zijn laatste vergaderdag, gisteren
in Genève, besloten dat het thema
voor de volgende assemblee, die in
1975 in Djakarta gehouden zal wor
den, zal zijn: 'Jezus Christus bevrijdt
en verenigt.'
De toch meer dan duizend verwachte
deelnemers aan de assemblee kunnen
over dit thema korte speeches ver
wachten. Daarna wordt drie dagen
lang in kleine groepen bijbel- en li-
turgiestudie bedreven. Tevens is er
dan gelegenheid het thema te benade
ren vanuit de ervaringen die de deel
nemers van huis meegenomen hebben
naar Djakarta.
WAJANGS
Grote plaats zal tijdens de assemblee
ingeruimd worden voor het eigene
van de huidige maatschappij en cul
tuur van Indonesië. Verwacht wordt,
dat dit zal geschieden door dans, mu
ziek en wajang-uitvoeringen. Gok is
het de bedoeling gelegenheid te geven
voor de ontmoeting met andere gods
diensten.
Er komen zes hoofdgroepen met de
volgende thema's:
1. Het hedendaags getuigenis over
Christus;
2. Eenheid en gemeenschap in kerk
en wereld;
3. Vorming voor bevrijding en ge
meenschap;
4. Het zoeken van eenheid met aan
hangers van andere godsdiensten, ide-
ologiën en culturen;
5. Menselijke ontwikkeling; leefbaar
heid en het technologische dilemma.
Naast de conferentie zullen drie
workshops functioneren. Deze gaan
over de generatiekloof in kerk en
maatschappij, over de manvrouw
verhouding en over oude en nieuwe
spiritualiteit.
WARSCHAU Vanaf de kansels van
de r.k. kerken in Polen is zondag een
herderlijke brief voorgelezen, waarin
de bisschoppen zich verzetten tegen
de voorgestelde hervorming van het
onderwijs.
Volgens hen bedoelt het voorstel, het
ateïstisch onderwijs in Polen ccn mo
nopolie-positie te geven. In het voor
gestelde staatsprogramma is geen
plaats ingeruimd voor godsdienston
derwijs. Ook is het aantal schooluren
verlengd, zodat de ouders weinig gele-.
geilheid meer hebben hun kinderen
buiten de school godsdienstonderwijs
te laten volgen.
Het voorstel, zo zeggen de bisschop
pen, kan leiden tot schending van het
recht op vrijheid van geweten en
godsdienst, dat gewaarborgd is in de
Poolse grondwèt. De school behoort
tot het gezin en de gemeenschap en
niet tot een bepaalde partij, aldus de
brief.
De Poolse autoriteiten hebben laten
weten, dat de hervorming bedoeld is
om het onderwijsniveau op het platte
land gelijk te brengen met dat in de
steden.
eenheid van de arbeiders te verzwak
ken.'
Hij wijst er op, dat de Russische de-
mokratie een reële garantie is van de
sociale en politieke rechten en vrijhe
den van alle arbeiders, inbegrepen de
vrijheid van godsdienst en van anti
godsdienstige propaganda. Bontsch-
kowsky benadrukt dat voor de staat
de godsdienst e-èn privézaak is, maar
dat dit anders ligt voor de partij.
Hoewel de partij zich nooit tot taak
heeft gesteld om de godsdiénst te ver
bieden, is de ideologische strijd tegen
de godsdienstige wereldbeschouwing
toch een van de 'belangrijkste onder
delen van haar opvoedende werk.'
NIET GEDULD
Belediging van godsdienstige gevoe
lens en twijfel aan de politieke loyali
teit van de gelovigen wordt echter
niet geduld, aldus het tijdschrift. 'De
strijd van de atheïsten richt zich te
gen de religieuze opvattingen, maar
niet tegen de gelovigen.'
Hetzelfde tijdschrift noemt de 'nieuwe
weg' van' het orthodoxe patriarchaat
van Moskou een reële houding van
'christelijk communisme'. Tegelijker
tijd stelt 'wetenschap en godsdienst',
dat het christendom geen beslissende
bijdrage kan leveren tot de verande
ring van de maatschappij. Want 'het
blijft een duister bijgeloof'.
Deze week in Hervormd Neder
land o.a.:
9 Dr. Buskes over God, Neder
land en Oranje.
9 Christenen en communisten in
gesprek.
9 Majoor Bosshardt: „We heb
ben eigenlijk een dubbele
moraal".
9 Oorlogsmisdaden: De hand in
eigen boezem steken.
Ik abonneer
mij op/vraag
i 111 6011
proefnummer
I if van
'SB Hervormd
- 1 1 «Jv I B Nederland.
w y
NAAM:
ADRES:
WOONPLAATS:
GIRONUMMER:
Abonnementsprijs 19,per half
jaar; 38,per jaar. Abonne
menten kunnen elk ogenblik in
gaan..
Bon ingevuld in BLOKLET-
TERS in envelop (zonder post
zegel) verzenden aan:
Hervormd Nederland.
Antwoordnummer 1776, Den Haag.
WOORD EN GEEST 1
■Twee berichten troffen mij onla^l
Het eerste vermeldt dat de vicaris 1
neraal van de r.k. bisschop vah
clayo (Peru) verklaard heeft dat.,
z.g. Maria-verschijningen in het df1
je Olmos niet geloofwaardig zijn.
ria zou daar verschenen zijn aanU
meisje Teodora Torres. Dat laatstef
niemand verbazen, want ook in I-
ma (Portugal) zouden het unn
meisjes geweest zijn aan wie Mn
zich liet zien. Waarom daar wel ei
Olmos niet geloofwaardig zal vf.
ontgaan. Of lopen de zg. verschij15
gen uit de hand? Een tweede ber
is dat van de Dalai Lama, die vag
tot 9 oktober a.s. een bezoek aan
derland zal brengen. In Rome zalf
worden ontvangen door de Paus.10'
Tibetanen beschouwen hem (en
hij zelf ook) als een incarnatie vai
als god vereerde bodhisattva Ava]'°
tesjvara. Het programma in Ne
land is nog niet vastgesteld. Het
zaak zijn deze man, die uit zijn
verdreven is, en die in ons land a
de Tibetaanse vluchtelingen z^l or-
ken, vriendelijk te ontvangen. Hi
een geestelijk leider en zal ook
wege zijn achtergrond een bewtf
mens zijn. Een andere vraag is of,
ze man kerkelijk ontvangen dien
worden. We hoeven het voorbeeld]:
de paus niet te volgen. Zijn preter'
hoe begrijpelijk ook, is er één1
lijnrecht tegenover het evanC.
staat. Het zal dan ook verstandig1,
de gesprekken met deze man in
persoonlijke sfeer te houden. He
niet zo dat wij geen boodschap
ben aan al wie zich voor god of
delijk houden, maar dan wel een
ciale boodschap, nl. die aan dit
n>iet voorbij kan gaan. Beide bene,'
hebben hierin overeenstemming
- ze demonstreren hoe mensen zoc'
naar een stuk vertegenwoordiging e
de goddelijke wereld in de wereld',,
hier. In dat opzicht heeft de kerks<
duidelijke oriëntatie. Daar hoeft
manid aan te twijfelen. De Heer i|a
ons door Woord en Geest. Wie
door deze gedachte laat leiden kate
voor bewaard worden om wat al
dingen betreft 'licht in het hooft n,
worden.
Wn Qnze sociaal-economische redactie
DEN HAAG r Minister Böersma van sociale zaken heeft besloten
met ingang van 1 september loonsubsidie te verstrekken aan werk
gevers, die bereid zijn moeilijk plaatsbare en daardoor vaak lang
durig werklozen in dienst te nemen.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Wieringermeer: J.
der Schee te Zierikzee: te Reet
(töez.J: G. Voordijk te Oldebroe
Nijmegen (toez.): J. Colijn, pred.
bijz. werkzaamh. t.dv prof
maatseh centrum te Nijmegen,!
dit. beroep heeft aangenomen; te
dénbqrg: C. Vos te Amersfoort.
Aangenomen naaf JünTdït'överir
Walpot te Alphen, a. d. Rijn.
Overidden: J. A.i' Mulder (65),]
pred te Naarden; stond voorhet
Meeden, Oosterwolde (Fr.) e
Naarden; Ci. van Rhijn (96), em.
te Deventer; stond voorheen te
Raalte en te Deventer.
Beroepen te Wagenborgen:
Hoogkamer te Bolnes; te JourefiS
Blokland te Colijnplaat; te Leet
den-West: C. van der Woude te
drecht.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Wetsinge-Sauwerd:
Broeder, kand. te Kampen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Deventer: R. van
te Steenwijk
GEREF. GEMEENTEN lm
Beroepen te Gouda: J. C. Wests^
te Meliskerke
VRIJE EV. GEMEENTEN v»
Beroepen te Oldebroek: J. IJ. r*
man, legerpred. te 't Harde, di^L
ber. heeft aangenomen. ,1
Mgr. Gijsen gaat door met het sane
ren van zijn bisdom. Als theologie
studenten neen zeggen tegen het ker
kelijk systeem waarvan hij de verte
genwoordiger is, is het duidelijk dat
zij zich tegen de r.k. kerk zelf verzet
ten, want dat systeem behoort tot het
wezen van die door Christus gestichte
kerk.De dekens, veelal benoemd onder
het slappe bewind van de vorige bis
schop. willen op de door hun bisschop
gestelde vraag, of zij het met deze
studenten eens zijn, niet rechtstreeks
antwoorden. Dan zal mgr. Gijsen,
evenals Christus, terecht kunnen zeg
gen: 'Wie niet met mij is is tegen
mij' én tegen de door Christus ge
stichte kerk. Het goed goed in het
Roermondse diocees, veel beter dan in
het Rotterdamse!
Leidschcndam
J. II. Maas
Het 'Leuke en boeiende gesprek' (al
dus A. J. Klei) tussen prof. Veenhof
en Wim Jansen voor de N.C.R.V. mi
crofoon is voor ons besef een trieste
wanklank. Het geeft een niet te ver
antwoorden beeld van de strijd om
schriftuurlijke en confessionele waar
den dat iemand die heter kan weten
minstens publiek zou moeten terugne
men. Vooral de passages over het ge
bed.
Amsterdam
D. v, Driel
Zou het niet goed zijn, de aandacht
ook eens te vestigen op het gebruik
van alcoholische dranken, in het bij
zonder bier? Op zichzelf doet een glas
bier niet zoveel kwaad, maar doordat
deze drank in grote hoeveelheden
wordt gebruikt is ze voor het gehele
volk schadelijker dan welke andere al
coholische drank ook,
Arnhem
Bercns
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM 'Het christendom is in de weréld het onsterfe
lijke zaad van de vrijheid'. Deze uitspraak van de Zwitserse réveil-
theoloog Alexandri Vinet (1979-1847) wordt in Frans-Zwitserse
kerkelijke kringen geciteerd in verbarid met het optreden van de
Portugese geheime politie in Mozambique jegens dc nièt-katholieke
kerken, cn vooral tegen de presbyteriaanse kerk..
Over het rapport van de internatio
nale commissie van juristen, die on
menselijke wreedheden in Mozambi
que vaststelde, berichtten wij giste
ren. Tussen de presbyteriaanse kerk
van Mozambique en de hervormde
kerken in Franssprekend Zwitser
land bestaan op historische gronden
nauwe contacten.
Leerschool
Waarnemers hebben de indruk, dat
de Portugese autoriteiten vooral
daarom zo gebeten zijn op deze
kerk, omdat zij het verst gevorderd
is in zelfbestuur. Daarom zou zij
een potentiële leerschool zijn voor
het kader van een onafhankelijk Mo
zambique.
Op een bevolking van 6,6 miljoen
inwoners telt Mozambique ruim
200.000 protestanten. Dat komt over
een met drie procent van de bevol
king. In het zuidelijke deel (ten
zuiden van de Save-rivier) is dat
echter tien procent. De belangrijkste
protestantse groepen zijn de metho
disten (50.000), vrije methodisten
(20.000), en nazareners (20.000), die
het resultaat van het werk van Ame
rikaanse zendelingen zijn, de angli
canen (30.000) en de presbyterianen
(40.000).
Laatstgenoemden waren het eerst in
Mozambique. "Negentig jaar geleden,
in 1883, werd do .eerste zendings-
post, Antioca, gesticht door een
Tsonga-£vangelist, Yozefa. Deze was,
toen hijinTransvaaJ verbleef, door
de Zwitserse zending tot het christe
lijk geloof bekeerd'. Na zijn bekering
werd hijnaar zijn land van her
komst teruggestuurd om er het
evangelie te verkondigen. Twintig
jaar later, in 1903, hield de presby
teriaanse kerk van Mozambique haar
eerste synode.
In de loop van deze negentig jaar is
door tweehonderd Zwitserse zen
dingsarbeiders en talloze Tsonga-pre-
dikanten, evangelisten, onderwijzers
en hulpkrachten een enorm pro
gramma verwezenlijkt. De kerk
heeft scholen, landbouwcentra, poli
klinieken en twee belangrijke zie
kenhuizen (in Lourenco Marques en
Chicumbane) geopend. In Macuvula-
ne zette zij een landbouwcoöperatie
van tachtig gezinnen op.
Zelfstandig
De kerk kreeg haar eigen bestuurs
vorm met haar synode, synodale
raad en plaatselijke kerkeraden.
Vervolgens nam zij de leiding op
zich van de gemeenten, van de op
leiding van haar predikanten, de
medische diensteii met inbegrip van
de opleiding, van .verplegers en ver
pleegsters en -deleiding' van haar
scholen. A
Overigens--is aande. presbyteriaanse
kerkvan., Mozambique tot nu toe
nog steeds. rechtspersoonlijkheid ge
weigerd. Dat is' dé reden, dat alle
kerkeklijke bezittingen formeel nog
steeds op naam staan van het 'Dé
partement,. 'missionaire romand', het
gemeenschappelijke orgaan voor de
zending, van de hervormde kerken
in Franssprekend Zwitserland.
Thans telt de kerk in Mozambique
24 predikanten, 39 jeugdleiders, 80
onderwijzers' en 80 verplegers en
verpleegsters, bijgestaan door 42
buitenlandse zendingsarbeiders. Wie
deze cijfers ziet, beseft wat een slag
het voor deze kerk was, toen in juni
1972 69 leidinggevende presbyteria
nen gearresteerd werden.
Van deze 69 zijn er vier in de ge
vangenis omgekomen, onder wie ds.
Manganhela, de voorzitter van de
synodale raad. De officiële lezing
luidt in al deze gevallen zelfmoord.
Zevenendertig anderen werden na
zes maanden, aan de vooravond van
kerstfeest 1972, vrijgelaten, omdat
hen niets ten laste kon worden ge
legd. De overigen zitten nog steeds
gevangen. Het is niet bekend, of er
enige beschuldiging tegen hen is in
gebracht, of ze zijn berecht en of ze
veroordeeld zijn.
Inmiddels is op 2 juni 1973 een
nieuwe voorzitter van de synodale
raad in functie getreden, en wel ds.
Isaias Funzamo.
De loonsubsidie-regeling heeft tot
doel alle werklozen in het hele land
die "moeilijk te herplaatsen zijn, weer
een plaats te geven in het arbeidspro
ces. 'De maatregel, onderdeel van het
programma ter bestrijding van de uit
zonderlijke werkloosheid, houdt in dat
dertig procent van de loonkosten als
subsidie wordt verleend aan werkge
vers, die bereid zijn een niet of moei
lijk plaatsbare werkloze in dienst te
nemen', 'aldus het; ministerie van soci
ale zaken.
Dc 'loo'nkostenstibsidiqï:egeling' is be
doeld voorwerknemers in functies tot
35.000 gjSMëfl ,'per 'jaar werkgevers-
koste tiDe dertig procent subsidie
wordt'bij plaatsing van werklozen van
45 jaar en ou'dër (mét een maximum
van tienduizend gulden) verleend ge
durende oen vol jaar. Voor werklozen
jonger dan 45 -jaar (met een maxi
mum yan vijfduizend gulden) geduren-
de een half jaar. De laatste groep
moet langer dan zes, maanden werk
loos'zijn om voor de subsidie in aan
merking, te komen.
De'regeling geldt voorlopig voor een
proefperiode van twee jaar. De zoge
naamde "35-procents-regeling, die een
veel beperkter werking had en waar
van slechts eh betrekkelijk gering
gebruik werd gemaakt door de leef
tijdsbeperking (vijftig jaar en ouder)
wordt met het in werking treden van
de nieuwe regeling ingetrokken.
ROERMOND Bijna alle Limburgse
dekens zullen donderdag weigeren,
om met 'ja' of 'nee' te antwoorden op
de brief van bisschop Gijsen,
Deze had hen voor de keus gesteld, te
kiezen voor of tegen de brief van acht
studenten van de Heerlense hoge
school voor theologie en pastoraat.
Donderdag is er een vergadering van
de bisschop met de dekens. Tweeën
twintig van de 24 dekens weigeren te
antwoorden. Alleen deken Th. Joosten
schaart zich achter het standpunt van
bisschop Gijsen, terwijl een ander on
bereikbaar is wegens vakantie. Het is
de bedoeling, dat na de vergadering
van donderdagmiddag een gezamenlijk
communiqué van de bisschop en de
dekens wordt gepubliceerd.
Dr. L. de Jong 'De Bezet^j
beeld van Nederland in de Twzj
Wereldoorlog, uitg. Em. Querido L
816 pagina's met honderden illu.
ties, gebonden 49,- (na 1 jaf
1974 55,-). De tweede druk va^«.
teksten van de televisle-uitzendij
over de jaren 1940-1945, die ondek/
ding van dr. De Jong werden genf1
en die lussen I960 en 1965 met z4-
enthousiasme door de kijkers we^
ontvangen.
Mr. W. B. van der Mijn: WeU
lee regelingen voor beroepen in d!
zondheidszorg. Serie Medisch reef
Kluwel - 311 blz. - 42,50.
J. A. Knepper/J. Kamphuis:»1
spreks - vergadertechniek. De V*
baak -174 blz - 15.-
GENEVE Meer dan dertig P1
van het centraal comité van de wé*s
raad van kerken, onder wie een!
tal Nederlanders, hebben een jv
gram aan de secretaris generaal^-
de communistische partij in de [ai
jet-Unie, Leonid Breznjef, gezor'
Zij vragen de Sowjet-leider de b_
king van de bewegingsvrijheid^
Alexander Solsjenitsin op te h^ei
Onder de ondertekenaars zijn de tc
se hoogleraar dr. H. Berkhof, d
cretaris-generaal van de hervo^
kerk, dr. A. H. van den Heuve'
Duitse bisschop Hans Lilje enjp
Britse ambtgenoot Tomkins van H
tol.
In het telegram wordt gezegd dlr
perking van de mensenrechten i
dig is met ontspanning, samenwe!
en vrede. Gevraagd wordt aan 1
njef Solsjenitsin in staat te stelle
zijn gezin in Moskou te wonen.