ISAAC DA COSTA TOCH NOG ACTUEEL Congres van Graham met 20.000 jongeren Kerk in de wereld ikwhdif Vandaag Nieuwe boeker, Trouw Kwartet Prins Claus bij opening Kanselboodschappen regeringsjubileum Spanjaarden willen verbod zwarte mis Nieuw gesprek over Spaans concordaat Helft hulp kerken voor Bangladesj Joden diep geschokt door Russisch gedrag Wereldraad moet fors bezuinigen Bisschoppen geven geen steun aan guerrilla's TROUT/KWARTET WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1973 KERK door drs. H. H. van der Laan Na honderdvijftig jaar zijn de woorden van Isaac da Costa nog steeds het overdenken waard. Twee kernvragen uit zijn betoog willen wij nader vergelijkend belichten: geboorte en wijsheid. Vele pedagogen en psycholgen als de bouwers van het wetenschappelijk fundament, vele onderwijzenden als uitvoerders, vele politici als verdedi gers van het progressieve denken, waarin allen aan allen gelijk zijn, waarin de nivellering als het hoogste ideaal geldt, zijn voorvechters op de barricaden. Honderdvijftig jaar vooruitgang. Is er veel gewijzigd? Nauwelijks. Nog steeds staan twee opvattingen lijn recht tegenover elkaar: Alles is Aan leg - Alles is Milieu. Wilhelm Stern, door de nazi' uit Europa verjaagd, stelde een synthese voor: de conver gentie-theorie: Ieder individu heeft bij de geboorte een aantal mogelijkhe den. De mens is geen onbeschreven blad papier zoals de empiristen gelo ven, doch ook niet definitief bepaald zoals de nativisten prediken. De mi lieu-invloeden reguleren en stimule ren de aanleg. Tussen aanleg en mi lieu bestaat een voortdurende wissel werking. Dat de mens met zijn mogelijkheden woekeren moet, de gelijkenis van de talenten spreekt daarover duidelijke taal. Zou de invloed van het milieu misschien kunnen schuilen in de meer of mindere bereidheid met de gegeven talenten te woekeren? Dat is echter principieel iets anders dan het reguleren en stimuleren van de in aanleg gegeven mogelijkheden .Het is in wezen een geloofsdaad, een geloofs houding, en dat in een wereld die voortholt op de weg der secularisatie. 1823. In zijn felle aanklacht hekelt Da Costa ook het ondenvijs. Allereerst richt hij zich tegen 'het onmatige, on behoorlijke, en onredelijke prikkelen van de eer-, glorie-, en ijverzucht van onnoozele kinderen, in wie men met dat gedurige aan- en ontmoedigen door middel van lof en schade een soort koorts verwerkt,Het eere bord en het schandbord; zie daar het tweeledig beginsel van de hedendaag- sche schoolbewerktuiging'. De knap pen krijgen de eer, de minder begaaf den, de dommen worden te schande gezet, mogen niet veel, blijven zitten. Onze voorouders, zo gaat Da Costa verder, werkten op de eigenliefde en eerzucht der kinderen niet dan zeer spaarzaam en met de uiterste omzich tigheid. Da Costa richt zich tegen de prestatie-drift en de competitie-sfeer in de school. 1973. Een van de allerbelangrijkste weerstanden tegen het huidige schoolsysteem is, dat men de competi tie-sfeer en de prestatie-produktie ziet als enig doel van het onderwijs. De scholen zijn gericht op de selectie van de goede leerlingen. De rest valt af., beter gezegd, wordt afgestoten. De ex pansieve ontwikkeling van het LOM- 1823. In tegenstelling tot het denken van vele van zijn tijdge noten is de geboorte voor Da Cos ta geen toeval. God schept de mens en geeft hem zijn mogelijk heden en beperkingen, zo is zijn opvatting en hij richt zich daarbij op het denken van de vroege cal vinisten. 'Alle voortreffelijkheid in den mensch, alle de vermogens van hart en verstand, allen in- en uitwendigen voorspoed rekende men gaven te zijn des Hemels, waaraan naar evenredigheid groo- tere verplichtingen vast waren'. Niemand heeft meer dan de god delijke wijsheid geeft. 1973. Het jaar, waarin het staatsrap- port 'Selectie voor en in het hoger onderwijs' verschijnt. Reeds lang voordat het officieel verkrijgbaar is, lekt de inhoud uit en heeft de belang rijkste auteur. Prof. dr. A. D. de Groot, psycholoog, de eerste reacties op zijn opvattingen te verwerken. Die opvattingen zijn klaar en duidelijk: de aanleg, datgene dat de mens bij de ge boorte aan mogelijkheden bezit, is be palend voor zijn ontwikkeling. De in vloed van het milieu, de omgeving is nauwelijks terzake. In het bijzonder de intelligente mogelijkheden, zijn door de aanleg vastgelegd. De Groot kiest in wezen de zijde van Da Costa. Die knap is, is knap, die dom is blijft dom. Niets kan dat veranderen, geen onderwijs, geen medicijnman, geen ijver, niets! Utopia De opvatting is niet n:euw. Reeds vanaf de oudheid komt deze gedachte telkens weer naar voren. Het is voer voor hen die menen, dat de mens is als een onbeschreven blad en dnor de ervaringen die hij uit het milieu krijgt, kan hij alle mogelijkheden tot ontwikkeling brengen. Verbeter het milieu en je verbetert de ontwikke ling van het kind. Zo ontstaat lang zaam aan een beter mensengeslacht en wordt de wereld een heilstaat. Dan is ieder aan iedereen gelijk. Geen ver schillen, geen wedijver, geen armoede, en ook geen rijkdom. Een machtige utopie en het is dan ook begrijpelijk dat zulke opvattingen politiek goed verkoopbaar zijn. Ze passen uitstekend in pen progressief politiek programma. Wat heb je te doen? Ontwikkel de vermogens, dan ontwikkel je kennis en inzicht en de mens is tot meer en beter in staat. Willen wij komen tot een sociale ver heffing van het volk, dan moeten wij het onderwijs aanzienlijk verbeteren. len: het verwachte goed, de volhar ding? Hoogeveen A. Meijers-Kerssies Noodlot (slot) De redactie behoudt zich het recht voor ons ter opname In deze rubriek univungen me ningsuitingen verkuil weei Ie geven. Bi) pu- blikatie wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan hel secretariaat h.mfdrednctlc Trouw/Kwartet. pu»lbu« HM. Amsterdam. Noodlot (4) De heer Kuiper zegt dat de zaligheid een hoop is, meer niet. Mogen wij niet terugvallen op onze Middelaar Die onze schuld op zich wilde nemen? Een genade die onbegrijpelijk is als wij onszelf kennen. 'Wie in Mij ge looft, in Mijn verzoening, zal leven, ook al is hij gestorven'. In de hoop die de heer Kuiper beschrijft zie ik alleen een grillig God. juist iets van het noodlot. Zou Paulus niet bedoe- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers; N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Reagerend op 'Noodlot 4' van de heer H. Booy ben ik van mening dat het woord noodlot ïo niet heidens dan toch zeker geen christelijke uitdruk king is. Ook verkeersongevallen en hartinfarcten zijn, of kunnen omstan digheden zijn, waardoor God de mens komt te waarschuwen: 'Bekeert U, ge hebt hier geen blijvende stad'. Nood lot doet denken aan fatalisme, iets dat ik verfoei. Zo zegt men ook zo vaak: 'Dat is óók toevallig.' Maar: alle ding overkomt ons niet bij geval; wordt ons van zijn Vaderlijke hand toebe- schikt. Rotterdam K. N. Muddc (discussie gesloten, red). Preken op Urk (4) Een saluut aan de Urker kerkeraad. Iedereen is ermee op de hoogte in Nederland, dat de kerkeraad van Urk geen nieuwlichters op de kansel toe laat. Kerkeraad van Urk. verlaat de oude, beproefde paden niet! Onze ge loofsbelijdenis is in de oude vader landse geschiedenis met bloed beze geld. Door brandstapel en verdrinking enz. Ga zo door. Duizenden en tien duizenden verlustigen zich in uw machtig gezang. Het luisteren naar uw gemeentezang en koren is ons een voortdurende, gezegende maaltijd! En de Urkers zijn niet tevergeefs vissers. 'Kalm temidden van de woedende ba ren'. Oldebroek B. de Haan Preken op Urk (5) In de gereformeerde kerk van Urk zingt men nog op hele noten. Dat is hun goed recht Geen enkel artikel van de kerkorde verbiedt dat. Ze wei geren ook wel eens om te collecteren voor bepaalde door de generale syno de voorgeschreven doeleinden. In art. 136 punt 1 staat dat de ambtsdragers geen heerschappij voeren zullen van de een over de ander, en punt 2 zegt: Hetzelfde geldt voor de ene kerk te genover de andere. Dat geldt ook voor de synode! Papendrecht E. Groen Preken op Urk (slot) Ja die gemeentezang op Urk, dat is pas zingen en zo hartverwarmend. De ze steekt torenhoog uit boven die kerkzang in meerdere kerken, dat geen zang, maar beter een slordig spreekkoor genoemd kan worden. Ook de jeugd zingt mee en zit niet als een zoutzak met de tanden op elkaar als er gezongen moet worden. En dat de kerkeraad blijk geeft gewoon gerefor meerd te willen blijven is te prijzen. De voorlopers van de vrijzinnigheid vinden op Urk gelukkig nog geen voe dingsbodem. Oldebroek H. Bocve (Discussie gesloten). onderwijs, is hierbij een teken aan de wand. Intellectualisme Da Costa gaat verder. Zijn tweede be zwaar is 'de menigvuldigheid van of onnutte of onvolmaakte kennissen waarmede men de vermogens der kin deren bij het lager onderwijs over stelpt, verdooft en onvruchtbaar maakt'. Overlading en intellectualisme, zie hier de grote bezwaren die Da Costa signaleert, met als gevolg: 'Uit zulke ingebeelde wijsgeertjens. ver ward van onverstand in het hoofd, en opgeblazen van hoogmoed in het hart, zal dan over eenige jaren het in bloei staande geslacht bestaan. Te dier da gen zal men overal geleerden vinden, die alles hebben leeren zeggen, en niets verstaan, alleenlijk vasthouden de aan het onbedrieglijke beginsel van hunne verregaande wijsheid bo ven hunne voorvaderen. Goede land bouwers. werks- en ambachtslieden zal men als dan te vergeefsch zoeken; het menschdom zal waarschijnlijk dan ook wel boven de eerste behoeften van het aardsche leven verheven zijn; maar er zullen daartegen geen leer stoelen, noch eereposten genoeg zijn voor alle die menschen, die met hun- ne op de scholen behaalde prijzen on- vvederspreeklijk zullen kunnen bewij zen, dat zy groote vernuften zijn, en, als zoodanig, het ontegenzeglijkst en uitsluitends! recht hebben op alle bedieningen in den staat, die hun be vallen. Wie zal in die dagen zoo kleingeestig zijn, om zich met het da- gelijksche brood te vergenoegen? Wie zal zich te vrede houden met een ver geten burgerschap in de maatschappy? Wie zal zich rekenen gelukkig te zijn in de stille genoegens van een huis lijk en werkzaam leven, zoo niet ge heel Europa te weten komt, dat hy mede verheven is boven de oude voor oordelen van Godsdienst en maat schappelijke orde, en dat hy mede dapper weet gebruik te maken van de vrijheid der drukpers, om het groote werk der verlichting tot stand te brengen? En dit gedaan zijnde, zoo moeten er noodzaaklijk belooningen voor handen zijn, eereambten, ridder orden, titels, enz.! Want wie zal als dan eenvoudig genoeg zijn, om iets ter wereld om niet te doen? Zoo vloeit alles met den geweldigsten aan drang naar de hoogste standen der maatschappy zamen, de mindere raken verlaten en ledig; dat is: het maat schappelijk lichaam wordt met eene beroerte bedreigd, waar de buitenge wone tusschen komst van God alleen haar voor behoeden kan, of van gene zen'. 1973 De Costa dacht nog in termen van standenhiërarchie. Voor ons mo derne mensen is dat een overwonnen standpunt. De sociale mobiliteit is het beginsel waarop ons denken over de samenleving is gefundeerd: stijgen en dalen op de maatschappelijke ladder. Niet meer de stand, doch het vermo gen en in het bijzonder het verstande lijk vermogen is bepalend voor onze plaats in de samenleving. Tenminste zo is de redenering. De werkgelijkheid is vaak zo anders. Be langen en belangenbehartiging beho ren als voorheen tot de moderne vorm van stand, die in eerste instan tie gebaseerd is op macht en niet op een wezenlijk gezag. Is er eigenlijk wel zulk een groot verschil tussen de standenmaatschappij van Da Costa en de moderne visie van ons? Da Costa klaagt dat alles met den ge weldigsten aandrang naar de hoogste standen van de maatschappij dringt. De mindere standen, de eenvoudige, raken verlaten en ledig. Geeft het niet te denken dat wij thans, in onze welvaartsmaatschappij, gastarbeiders van heinde en ver laten komen om het zogenaamde mindere werk te doen? En laten wij daarbij dan niet de specifieke problematiek van deze in feite ontheemden vergeten. Prins Claus heeft gisteren in Zeist het gebouw van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg dat deel uit maakt van het gebouwencomplex van de Evangelische Broedergemeente heropend. Op de foto: Prins Claus tijdens zijn toespraak met achter hem een foto hoe liet gebouw er in 1967 uitzag, toen een deel door brand werd verwoest. Bescheidenheid Honderdvijftig jaar. Vooruitgang - Tijdgeest - Bezwaren. Eigenlijk zijn wij, er ondanks de on voorstelbare technische mogelijkheden die zijn ontstaan, nauwelijks op voor uit gegaan. De accenten liggen iets anders, de kernproblemen zijn echter gelijk gebleven en amper nader tot een oplossing gekomen, ondanks alle zogenaamde welvaart, waarmerk van de vooruitgang". Dit alleen al is het overdenken ernstig waard, vooral in een tijd waarin wij ons niet allen kri tisch willen opstellen, doch het ook moeten. Honderdvijftig japr. Laten wij de pro fetische woorden van Da Costa niét vergeten, als wij onze maatschappij kritische koncepten vorm willen ge ven. Misschien stemt het ons tot be scheidenheid. Gistéren publiceerden wij het eerste artikel van drs. Van der Laan over Da Costa. Van een onzer medewerkers LONDEN Maandagavond ver zamelden twintigduizend jonge ren uit Engeland en de rest van de wereld zich in de Earls Court Arena in Londen voor een grote trainingsconferentie van een week genaamd Spre-e '73. De conferentie is bedoeld om christe nen te motiveren en te trainen voor persoonlijk evangelisatiewerk. Het programma, dat gepresenteerd werd door Dave Foster begon met een aan tal min of meer informele interviews. Foster haakte in op krantekoppen van dc afgelopen week. die schreven in de stijl van: 'Billy Graham verstopt zich direct na aankomst in Londen voor de pers'. 'Billy Graham heeft zich niet verstopt, hier is hij', aldus Foster. Graham ontkende de kranteberich- ten: 'Direct na aankomst in Londen is er een persconferentie geweest. Het is een ervaring om hier na zeven jaar weer térug te zijn in de Earls Court Arena. Maar ik wil niet terug kijken. Ik wil kijken naar de toekomst. Van daag zit hier een nieuwe generatie. Hier zitten de leiders van morgen. Tijdens deze conferentie willen we ons richten op de toekomst. Ik geloof dat veel van de jongeren die hier nu zitten later de zending in zullen gaan, predikant zullen worden of sociaal werk zullen gaan doen als gevolg van deze conferentie'. Na deze krasse, maar toch wel wat op pervlakkige uitspraken van dr. Gra ham, verscheer Cliff Richard op het podium. Tijdens de campagne van ze ven jaar geleden is Cliff Richard in de Earls Court Arena naar voren ge komen op de uitnodiging van Billy Graham. Hier was het begin van het Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Ter gelegenheid van het ambtsjubileum van koningin Juli ana heeft de raad van kerken in Ne derland een kanselboodschap opge steld en die aan de lid-kerken aange boden voor voorlezing in de diensten van zaterdag 1 september en zondag 2 september. De bisschoppen van de r.k. kerk hebben de kanselboodschap over genomen en haar ter voorlezing aan de parochies aangeboden. De hervormde kerk en de gerefor meerde kerken maken geen gebruik van het aanbod van de raad van ker ken. Zij hebben ter gelegenheid van het ambtsjubileum van de Koningin eigen teksten opgesteld ter voorlezing in de kerken. Billy Graham nieuwe leven waarover sinds die tijd zoveel te doen is geweest. Met name verdedigde Cliff Richard het feit dat hij de show-business niet. de rug had toegekeerd, zoals toch aan vankelijk wel zijn bedoeling was ge weest. Na afloop van deze openingsa vond galmden de gangen van de Lon- dense metro van Engelse psalmen die door de duizenden gezongen werden. MADRID (KNA) In brieven aan kardinaal Enrique y Tarancon, voor zitter van de Spaanse bisschoppencon ferentie. en aan de regering hebben Spanjaarden hun ongerustheid uitge sproken over het internationale con gres voor parapsychologie en occulte wetenschappen, dat van 2 tot 11 sep tember gehouden wordt in San Loren- cio de cl Escorial. Met name vragen zij optreden tegen het plan om aan de rand van dit congres zwarte missfen te demonstreren. De briefschrijvers vre zen. dat die congresdemonstraties zul len uitlopen op 'duivelse cultushande- lingen'. Daartegen dient volgens de briefschrijvers strafrechtelijk te wor den opgetreden. MADRID (KNA)%In oktober zullen nieuwe onderhandelingen beginnen tussen het Vatikaan en de Spaanse re gering over een nieuw concordaat, dat de bestaande uit 1953 daterende over eenkomst moet vervangen. Aldus meldt het Madrileense dagblad 'Ya', dat goede contacten onderhoudt met de Spaanse bisschoppen. Naar mening van 'Ya' zijn de laatste tijd meer tekenen te zien die wijzen op een gunstiger onderhandelingskli maat. Het is mogelijk, aldus het blad, dat men thans reëel bereid is tot een overeenkomst te komen in een geest van ontspanning. Voor de kerk komt er het op er aan, dat staat en kerk wederzijds eikaars onafhankelijkheid erkennen en die juridisch vastleggen. Daarbij dienen zij echter ook weder zijds de bereidheid vast te leggen, om voor het welzijn van-het volk samen te werken. Dit betekent, aldus 'Ya', dat de staat de kerk accepteert als kri tisch geweten en dat priesters en le ken bereid zijn als staatsburgers mee te werken aan het welzijn van het land. UTRECHT De stichting oecumeni sche hulp aan kerken en vluchtelin gen heeft vorig jaar ruim 1.8 miljoen besteed aan hulp voor Bangladesj. De totale 'omzet' van de stichting was blij kens het jaarverslag over 1972 rond 3.7 miljoen. Aan projecten in Afrika werd 585.000 gulden besteed en aan projekten in Azië (exclusief Bangladesj) 624.000 gulden. Het meeste geld (2,2 miljoen) werd gebruikt voor leniging van nood, die was ontstaan door oorlogen en ram pen. De overige anderhalf miljoen is uitgegeven voor- in volgorde van be- langrijkheid vluchtelingen, ontwik- kelingsprojekten, slachtoffers van on rechtvaardige machtsstructuren en stedelijk opbouwwerk. De stichting, waarin elf kerkgenoot schappen samenwerken, vertegenwoor digt in Nederland de afdeling hulp verlening van de wereldraad van ker ken. AMSTERDAM De drie joodse kerk genootschappen in Nederland zijn diep geschokt door de 'mensonterende wijze waarop Russen zich gedragen te genover Israëliërs en jcden in het al gemeen tijdens de universiade te Mos kou.' In een telegram aan de minis ter-president en de ministers van erm en van buitenlandse zaken doen de voorzitters een dringend beroep op de regering hiertegen een woord van protest te laten horen. LAAT IN MEMORIAM Een paar weken geleden schreef A. SI Klei in ons blad een bijzondere ln-( zenswaardig artikel ovër de Gideoi die club van Nederlandse zakenlied#r die zich nu al vijf en twintig jaar tyc zig houdt met het leggen van bijbt in hotelkamers. In dat artikel v n, ook de naam van E. J. Holtrust s.n oprichter van cleze organisatie. Eni maanden geleden overleed de he et Holtrust op één dag niet zijn vroi n toen zij samen op reis naar Ameri waren. Het was voor cïie hem kend een schokkend bericht. Niets de q, vermoeden dat het einde voor de bijzonder vitale man zo nabij was. r0 had, achteraf beschouwd, toen niete ee al over hem moeten schrijven. Dat ar dit niet deed was een verzuim dat 3g hiermee goed wil maken. Ik ken jc hem sedert 1958 toen hij door iemaj van onze evangelisatiekring in Rott<le dam werd geïntroduceerd als iema t die ongetwijfeld voor onze plann met het veertiendaagse blad Ond^r weg zou voelen. Dat bleek waar te zij^ Hij werd onze grote steun, de m 0] zonder wie wij al die jaren dat Rf blad verscheen, totdat het samengi j met de Open Deur, niets hadden kiiee nen uitrichten. Ik heb geen bordc over zijn betekenis als groot zak<li( man. Daarvan hoorden wij slechts v terzijde. Veel meer vertelde hij o n, van plannen ten aanzien van de Git ons, de stichting De Nieuwe weg stichting die boekjes over de bijbel. miljoenen liet verspreiden) en ov de kerk van Harderwijk, waarvan 1 lid was. Zelden heb ik iemand oi>. moet met zo'n werkkracht, accurati 6 se, stiptheid gepaard aan een enoi enthousiasme om iets te mogen do voor de doorwerking van het evan( lie. In al de zaken die hij op dit g bied entameerde en zelf meestal gang bracht gaf hij gestalte aan zi'g warm geloof in de Heer en zijn he Nooit verscheen zijn naam ergens de christelijke pers. Ik heb behoef11 om die hier te noemen om aan hein terug te denken als aan een mens d®1 een goed instrument voor de He:11 wilde zijn en het, naar de mening v«?n hen die hem hierin meemaakten, tep1 volle was. GENEVE De financiële moeilijkhe den waarin de wereldraad van kerken verkeert, maken het bijna zeker, dat de raad in de toekomst niet kan door draaien met zo'n groot apparaat als nu. De stafleden hebben in grote meer derheid dit jaar vrijwillig afgezien van een salarisverhoging in verband met de geldcrisis. Maar vcor een voort gang op de huidige voet is dat "uiter aard niet voldoende. Dit zegt de fi nanciële leider van de afdeling gerech tigheid en dienst, Wim Schot. Vol gens hem zouden de ledenbijdragen met ongeveer vijftig procent moeten worden verhoogd. Dit is, gezien de ta nende belangstelling bij veel kerken voor de wereldraad en de financiële problemen, waar ook de kerken zelf mee te maken hebben, haast niet voorstelbaar. Ommezwaai Wim Schot meent dat de wereldraad na 1975 wel eens een scherpe wending zou kunnen doormaken. Nu reeds worden sommigen geplaagd door de angst te moeten afvloeien. Dat dit on derling spanningen geeft laat zich ra den. Schot houdt er zelfs rekening mee dat het werk van de wereldraad na 1975 meer gedecentraliseerd zou kunnen worden. Want het werk in Geneve moet beperkt worden. In de jaren tot de assemblee in 1975 moet daarover nagedacht werden, vindt de heer Schot. 'Je kunt nu een maal niet verwachten, dat tijdens de assemblee van Djakarta de omme zwaai zomaar zonder voorbereiding kan volgen.' Tot dusver heeft de wereldraad prin cipieel geweigerd (en blijft dat doen) voor zichzelf een percentage vast te houden van het geld, dat de kerken haar toevertrouwen voor hulpprojec ten. Voor het eerst wordt nu in de comité's gesproken over de noodzaak toch enige kosten te heffen voor het beheer en de controle. De apparaats kosten gaan elk jaar met zeven tot acht procent omhoog, zonder dat de bijdragen voer dit soort werk omhoog gaan. Dat de apparaatskosten omhoog gaan, komt niet doordat de afdeling van Wim Schot meer mensen in dienst neemt. Tot dusver is het nog steeds gelukt met een gelijkblijvend perso neelsbestand een grotere stroom kapi taal te beheren. Dollarcrisis De kerken, die in het verleden het ei NED. IIERV. KERK et Beroepen: te St. Maartensdijk Vlietstra te Doornspijk; te KrimpL a.d. IJssel (buitengevv. wijkgem.) Kolijn te Kootwijk; te Arnhem dr. R. Smid te Noordoostpolder, wijkger Emmeloord; te Heukelum W. L. vL der Geer. kand. te Bilthoven; te Olc heraef markt (toez.) W. J. Burghgraef Ferwerd: door de gen, syri- - tot zsL G- t, *ct 0 door Aldert Schipper meeste begrip hadden voor apparaats kosten, die in de Verenigde Staten worden getroffen door een verminder de belangstelling voor het internatio nale werk. Hierdoor blijft een noodza kelijke stijging van de bijdrage aan dc wereldraad uit. Voor de wereld raad wordt de Amerikaanse bijdrage nog minder waard doordat deze wordt gegeven in steeds geodkoper worden de dollars. Alleen de bijdragen van de Duitse kerken blijven stijgen. Dit effect wordt nog versterkt, door dat de Duitse mark een sterke munt is gebleken. Een ander meevallertje wordt ge vormd door koerswinsten. De wereld raad ontvangt namelijk vaak grote sommen geld, voor rampen, die in eens bijeengebracht worden en die over langere tijd gespreid weer wor den uitgegeven. De financiële experts zijn gewoon eerst de zwakste munten uit te geven en daarna de sterke. dingspred. in Kameroen "ars, Krosbergen, kand. te Oegstgeest. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen: te Garrelsweer-Ten Pi kand. A. den Broeder te Kampen Winschoten kand. W. de Wolf te rooskerken. Hermann Hessc: Zinnig eigenzinniji Arbeiderspers Privé Domein nr. 2|J 248 blz - 19,50 - Keuze en nawooi door Siegfried Unseld - Vertaald do*] Wouter Donath Tieges. Hermann Hjs se: Tussen de raderen. De Bezige Br 207 blz ƒ14,25 vertaling en L. Coutinho Kwintessens 14. De stroom van vertalingen van Hfe se's werk blijft aanhouden. Het ofe; merkelijkste boek en de nuttigste vd£ taling van de laatste tijd is 'Zinnig genzinnig", waarin brieven, opsteil(£ en dagboekfragmenten van de schra ver staan. Deze autobiografische ar schriften geven een heldere kijk ir de bedoeling van Hesse en verklap tegelijk waarom juist hij in deze tij populair is. Hesse, die de taak van t intellectueel niet zag in activism» maar in voorbeeldigheid van de leve» wandel van het individu, heeft zi] grote roem net niet meegemaakt. H overleed in 1962. Uit dit boekje, waaruit met goede t weer een bundel aforismen te peurr zou zijn. zou ik kunnen citeren f het een lieve lust was. Van 'de algenr ne dienstplicht, de grootste barbaar heid van Europa' tot zijn visie op f ouderdom, waarover hij bekent (f hij eenmaal oud, slechts een kle beetje verstandiger en toleranter w geworden, is slechts een klein parf van wat u te wachten staat in r prachtige boek. Geschreven door er wijs man die eigenzinnigheid de en# deugd vond waarop hij gesteld kP zijn. 1 'Tussen de raderen' is een roman vf Hesse die voor het eerst in 1906 vi scheen. In 'Zinnig eigenzinnig' heJ hij het een paar keer over dit bol dat hij schreef na zijn ervaringen het seminarie Maulbronn. Het is e> schooltragedie die ik las zonder ei ogenblik te denken met iets oudt wets van doen te hebben. Dezelf) verwachtingen die de vader van jongen Hans had worden ook nu nl gekoesterd. Na lezing van de romj verbaasde het me niet dat de vijftic jarige Hesse zijn vader woedeni brieven schreef met erboven: Zeer j achte heer. J. SALISBURY (Kathpress) De n bisschop Lamont van Umtali in RÏ desië heeft verklaard, dat de bisschj pen van Rhodesië geen steun verleid aan de guerrillastrijders, die sedj enige tijd ook in Rhodesië actief zi Bisschop Lamont. die bekend staat i een fel tegenstander van het regij van Ian Smith, dementeerde met z| mededeling de verklaringen van leider van de Afrikaanse nation! raad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2