VASTENMARSEN MEER DAN FATSOENSRAKKERIJ Laat horendat uer ook bent ROMAN OMNIBUS Adverteren doét verkopen Spreekvaardigheid Nieuw bedevaartsoord n1 in Limburgse Stein Vandaag .*k Ds. Jan Willem van der Hoeven: Jeugdsentiment in Concertgebouw Beroepingswerk PLAATS EEN KOERIER de koning De Nieuwe Leidse Courant in Uw vakantiebrievenbus ISTITUUT RHETORICA ei «9 JEZUS 0 REVOLUTIE! rf1 omnibus» TROUW/KW VRTET M'ALANDAG 27 AUGUSTUS 1973 ï||W;i:ra Een beeld van de vastenmarsen. die gedurende dertig dagen in Ams terdam werden gehouden. Vierde van links ds. Van der Hoeven. Ge middeld liepen veertig tot vijftig mensen mee. door Jac. Kort AMSTERDAM Nu Robert Stolz, die tot zijn negentigste jaar de diri- geerstaf heeft gehanteerd, .afscheid van het podium heeft genomen, is er waarschijnlijk nog maar ééri ccmpo- nist-dirigent, die bij machte is, de operettetraditie van Offenbach, Strauss en Lehar voort te zetten, en dat is de 78-jarige Nico Dostal. Wie hem bezig zag in de Grote Zaal van het Concertgebouw, twijfelde geen ogenblik aan het vakmanschap en het enthousiasme, waarmee Nico Dostal te werk ging als dirigent van het Lim burgs Symfonie-orkest, noch aan de zeggingskracht van de fragmenten, die aan zijn composities waren ontleend. Vooral na het optreden van de jonge Dostal (onder wiens leiding het or kest voortdurend een volume moest ontwikkelen alsof het in de muziek tent van het Vrijthof speelde in plaats van in het Concertgebouw) viel het op, hoe voortreffelijk van propor ties en nuancering de Limburgers en- der leiding van Dostal Sr. musiceer den. Wat dat betreft kan de zoon nog veel van zijn vader leren. Toen kon men eigenlijk ook pas goed waarnemen, wat de twee vocale solis ten, de sopraan, Margit Schramm en de tenor, Rudolf Schock, aan het doen waren, want daar was in het begin van de avond te. weinig van te horen geweest. Welnu, Margrit Schramm en Rudolf Schock -zijn allebei artiesten van een meeslepende muzikaliteit, die nog altijd de kunst verstaan, de Weense melodieën of fraaie wijze voor hun publiek tot leven te bren gen. Dat publiek, waar je overigens opmer kelijk weinig jeugd tussen zag, was zichtbaar gekomen om zich nog eens te koesteren in het jeugdsentiment en daar kwam men op het podium geheel en al aan tegemoet, zodat iedereen te vreden kon huiswaarts keren. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor 's-Gravenzande: A. J. van der Wiel te Zwartsluis. MAASTRICHT In het Zuidlimburgsc Stcin is een nieuw bedevaartsoj ontstaan. Centrum vormt de zojuist gereed gekomen kapel van 'het bitté lijden van Jezus en Maria', gesticht door Bertha Meuleberg uit Stein. Bertha genas vijf jaar geleden, na aanroeping van de gestigmatiseerde Ther|| Neumann op wonderbaarlijke wijze van haar gewrichtsreumatiek, die d artsen ongeneeslijk zou zijn verklaard. Zij beloofde Thercsia Neumann i kapel te bouwen. Eigen geld en giften van mensen die in het wonder geloi hebben de bouw van de kapel (kosten ruim 100.000 gulden) mogelijk gemaj De kapel wordt 22 september geopend. Nu al pelgrimeren veel meusen ni Stein, waar zij biddend samenkomen in de boerenwoning van Bertha MeiWr- berg. Daar zou op Goede Vrijdag 1970 's middags om drie uur een kruis w"-L ben gebloed. jse -] DE WEG OMHOOG Veel uitleggers, wij wezen daar al eens op, zien in de figuur van Jozef en wat met hem plaats vindt, een pre figuratie van Jezus. Jozefs leven wordt gekenmerkt door een lijn in de diepte en dan een lijn die omhoog voert. We zullen dat niet al te cu rieus moeten onderzoeken, want de vergelijking heeft meer van een gelij kenis. De verachte en versmade wordt tot een hoofd des hoeks, tot onderko ning en broodgever. Hier begint dat laatste. De schenker heeft van de ver warring rondom Farao's dromen ge hoord en richt nu het woord tot zijn vorst. Hij is dus weer helemaal in po sitie. Hij leidt zijn verhaal op een vreemde manier in: Heden moet ik mijn zonden in herinnering brengen. Hij herinnert dan aan Farao's toornJ hij werkelijk fouten gemaakt hf valt hier nauwelijks uit af te lei» de Farao is natuurlijk nooit ten [ko rechte vertoornd, zoiets zal het zijn. We moeten er geen versla# heid van hart en zondenbesef uitpti len. Maar goed, hij herinnert zich F zef. want daar komt het op neer. M: twee volle jaren, twee jaren van i js gen, staat er eigenlijk (waarom f* niet zo vertaald, het is immers verhaal uit een andere wereld dan| onze). Na twee jaar, een tijd wachten dus. Eindelijk is het zok We kunnen alleen raden naar Joj situatie in die twee jaren. Een vi ten man. Vergeten door de mei Het zou niet vreemd zijn als hij eens gedacht had: vergeten door Maar dat blijkt dan voor de zoveel' keer niet waar te zijn. God verjjJ; niet. We moeten niet alles op één °r willen hebben, hoeveel haast er in ons zit. Maar nu gaat alles dan ijlings. Een ijlbode haalt de gevi ne van Potifar. En natuurlijk hij geschoren worden en andere ren. Ja, natuurlijk? Is daar dan voor? 't Zal het protocol wel zijn, hier beslist. Het heilig protocol. I moet zelfs de ijlings ontboden uil ging op wachten. Maar de weg gaai omhoog. Er is een keerpunt. De van het geheim komt op het toi de man van het geheim tussen en de mensen. Nu wordt het pas spannend. (Genesis 41, 9-14). II) door L. P. M. Scholten AMSTERDAM - Het steekt ds. Jan Willem van der Hoeven bijzonder, dat zijn Actie Omkeer, die dit week einde eindigde, getrokken is in de sfeer van de fatsoensrakkerij. 'De bedoeling van de actie was, de christenen op te roepen tot veel meer gebed. Wij. christenen, blijven zo lauw. Dat kan niet zo doorgaan. Dan zullen er erge dingen gaan gebeuren. De wereld vraagt om ons gebed. En om een daadwerkelijke omkeer in ons leven. En wat is dan het bedroevende? Van de kant, waar je de kritiek op de ac tie verwacht, komt die niet. maar uit gerekend wel var de kerk. De kerk mensen, die zich niet willen bekeren, vragen: waar ziet u nu dat zedelijk verval? En dan willen ze, dat ik zeg: in <le_sex en.de drugs. Dan ben ik de fatsoensrakker, die het zo eenzijdig zie. En dan hebben ze heerlijk het ap pel van zich afgeschoven'. Ds. Van den Hoeven spreekt nog emo tioneler, dan hij gewoonlijk al is, nu de actie tot het einde toe geen mas sa's op de been blijkt te hebben ge bracht. 'Een dominee schreef, dat het kwaad van Amsterdam veel meer zit in het kapitalisme. Dan vraag ik hem: als U de geldzucht walgelijk vond, waarom ging u dan niet daartegen met ons vasten? Nu hebt u zich op een goed kope wijze van het appel afgemaakt. Dacht u, dat als er een predikant geko men was, die gezegd had: ik loop met een vastenmars mee, niet vanwege de sex en de drugs, maar vanwege b.v. de schuld aar de derde wereld, hij niet mee had gemogen? Ik zou hem met open armen ontvangen hebben'. Dertig morgens trok een vastenstoet door Amsterdam. De marsen waren een vorm van schulderkennen tegenover God en mensen. Zeggen: wij hebben als Christenen gefaald. Bekering Ds. Van der Hoeven: 'Dr. Buskes schreef in Trouw/Kwartet: God weet beter dan ds Van de Hoeven, wat er in Amsterdam te koop is. Hij wees op de getrouwer, die er toch ook nog zijn. Maar zegt God niet tot iedereen: bekeert u? Lees de zeven brieven aan de gemeenten van Klein-Azië in Open baring. Tot vijf daarvan zei God: be keert u. omdat ze lauw waren of hun eerste liefde hadden verlaten. Wie durft dan te zeggen: ik hoef mij niet te bekeren? Je moet toch wel steke blind zijn, als er een appel op je ge daan wordt, dat je dichter bij de Heer moet leven, en je zegt. dat dat voor jou niet nodig is. Gelukkig bedoelde dr. Buskes het zo niet. Ik heb een fijn gesprek met hem gehad. Ik geloof, dat er reden is voor ieder, om zich te bekeren. Hoe lang moet het nog duren voordat we dat begrij pen? Dat we ons eindelijk eens losma ken uit ons gedoe? Wij van de actie kregen een brief van een hoer, die schreef: waarom bidden jullie niet meer voor ons? De wereld vraagt om ons gebed. En wij, wij doen niet mee. wij vinden een excuus: Van der Hoe ven is een fatsoensrakker'. Ds. Van der Hoeven zegt. dat hij al enkele jaren in Nederland moet ver kondigen: bidden! Maar dat hij nu zijn oproep moest verscherpen: vasten en bidden! Want bidden, dat vindt men al gauw dat men doet. al is het maar enkel een tafelgebed. Neen, echt bidden in boetedoening en verootmoe diging. Oordelen Maar waarom legt ds. Van der Hoe ven daarbij zo sterk de nadruk op dreigende oordelen? Zit daar niet een speculeren in op angstgevoelens voor een onbekende toekomst? En waarom zou het oordeel nu speciaal over Am sterdam moeten komen? Waarom niet over Londen of Pari;s? Niet over lïrk of 's Gravenzandc? 'Ik ben geen Fransman of Engelsman. Maar als Nederlander weet ik. dat Gods oordeel over Nederland zal ko men. als ons land zich niet bekeert. Amsterdam is voor mij alleen maar de representant. Dat de zonde gestraft wordt, is toch een heel bijbels g«*geven? In oude en nieuwe testament is bijna geen waar schuwing te vinden zonder oordeels dreiging. Christus zelf maakte gebruik van een ongeluk, toen een toren in stortte, om te zeggen: als gij u niet bekeert, zult gij evenzo vergaan. Maar als vandaag een dominee zo preekt, zeggen ze, dat hij de mensen bang maakt. Waarom trappen de mensen daar zo tegenaan? Omdat wij zo'n vrijblij vend, grijs klimaat gecreëerd hebben. Wij zijn zo verdraagzaam geworden, dat alles kan. In dat klimaat, dat alles respecteert, past het niet meer, om te zeggen, dat je eraan gaat, als je dit of dat doet. Ik wéét, dat het mis gaat en dat het oordeel zal komen. Maar God zal Nederland bewaren, als er een om mekeer komt'. Want, en daar legt ds. Van der Hoe ven nadruk op, bidden alleen is zin loos, als het niet gepaard gaat met een keren van eigen egoistische we gen. 'Trek een dag uit van stilte, van vasten en bidden en voor jezelf zien, waarin je je bekeren moet. Dan ga je anders leven met je naaste. Dan kan je b.v. ook tienden gaan geven voor de derde wereld'. Zo trok de vastenstoet elke morgen door Amsterdam als een stil teken, dat oproep tot bekering, waarbij de deelnefhers elkaar beloofd hadden twaalf uur te vasten. Inzet Ds. Van der Hoeven heeft in Amster dam niet de respons gevonden, die hij gehoopt had. Een van de predikanten, die achter hem stond, is de hervorm de ds. P. F. Th. Aalders, ondanks ze kere reserves. 'De roepstem tot de ge meente, om op een geheel nieuwe wij ze in gebed te gaan, was voor mij de reden om met een volledige inzet mee te doen', zegt hij. Ds. Aalders vindt, dat de actie onvol doende voorbereid is geweest. Hij be treurt het ook, dat het sociaal-politie ke niet zo'n sterk accent gekregen heeft als het morele; Maar ook hij zegt, dat dat geen reden was om niet mee te doen, omdat er alle gelegen heid was, om die accenten eraan toe te voegen. Want ook in dat opzicht is het volgens ds. Aalders niet waar, dat Amsterdam 'de meest bekeerde stad van Nederland', is zoals ds. H. A. Vis ser zei. Veel sociale gerechtigheid wordt zijns inziens slechts met de mond beleden. Ds. Aalders gelooft, dat de actie door zal werken. Hij constateert nu al ver andering. In het ministerie van predi kanten van de hervormde gemeente kijkt men al anders tegen de actie aan, dan in het begin. Een collega, die eerst veel bezwaar had. zei nu, dat de actie hem toch opnieuw aan het denken had gezet over wat het gebed te betekenen heeft voor hem en zijn gemeente. J. F. van Rhede van der Kloot Afwezig van 29 aug. tot 10 september. De collegae Roos en Busse- maker nemen in spoedge vallen waar. NIEUWE AUTO HUREN autoverhuur Tin TAn st.aagtenstraat 14 lil lUl telefoon: 01710-2S709-53627 leiden UITZENDBUREAU Telef. 01710-31710 Korevaarstraat, 33 Leiden wari.i Als u langer dan een week met vakantie gaat en de Nieuwe Leidse Cou rant ook op uw vakantie adres wilt ontvangen, dan verzoeken wij u onder staande bon duidelijk en volledig ingevuld aan ons op te sturen (tele fonisch kunnen wij helaas geen vakantieadressen aannemen). Wij moeten u er wel op attent maken, dat de aflevering van dagbladen in zuidelijke landen (Italië, Spanje, Joegoslavië enz.) over het algemeen zeer veel te wensen overlaat. Wij kunnen hiervoor dan ook geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Nieuwe Leidse Courant vakantieadres. Antwoordnummer 267, Leiden Er hoeft geen postzegel op. Zend de bon uiterlijk 3 weken voor het ingaan van uw vakantie in! Naam abonee Voorletters Adres^u's nr Woonplaats Wij zijn op ons vakantieadres op(datum) Vertrekken van ons vakantieadres op Ons vakantie adres is: camping, pension, hotel (datum) Adreshuls nr- Plaats Postdistrict land Voor toezending zijn de portokosten: naar het buitenland 4,per week en voor luchtpostverzending in Europa 5,40 per week. Is voor u van eminent belang om u op alle gebieden van deze modem* maatschappij te laten gelden. Ook u bent méér waard dan uzelf denkt! Maar u moet dat "meer waard" wel ontdekken. - Dit kén, Indien u onze mondelinge cursus (zonder huiswerk) gaat volgen. (Persoonlijkheids- Carrièrevorming) Tijdens het volgen van deze 16 weken durende cursus (1 lesavond van 3 uur per week) leert u op welke wijze uw sluimerende krachten ontplooid kunnen worden. U zult daarnaast ook nog het volgende kunnen ver wezenlijken, t.w.: uw nerveuze remmingen overwinnen o.e. examenvree* In het openbaar zonder uitgeschreven tekst gefundeerd kunnen en dürven spreken uw leiderskwaliteiten in bedrijf en in vergadering opvoeren op de ]uiste wijze en met succes aan gespreks- en discussiegroepen kunnen deelnemen uw geheugenfunktie en concentratievermogen versterken .gemakkelijker met mensen kunnen omgaan beter en méér verkopen, waardoor u ongemerkt uw verdiensten artt kunnen opvoerenl Dit zijn slechts enkele facetten die u künt realiseren. Ons Instituut heeft door een 25-jarige ervaring en met medewerking van ca 100 vakbekwame leraren ruim 50.000 dames en heren naar het gestelde doel gebracht Dit is voor u een 'waarborg* dat deze cursus op verantwoorde wijze wordt gegeven en in een zeer grote behoefte voorziet. Het diploma van 'Rhetorica* wordt door Rijksinstellingen en in het bijzonder door het Bedrijfsleven erkend. Vrijblijvende kennismaking Wilt u weten hoe u zich tot een 'sterkere* persoonlijkheid met alle voor delen daaraan verbonden kunt vormen, dan verwachten wij u in één van hierondergenoemde zalen. Vindt u het prettiger om met iemand samen te komen, breng dan één van uw kennissen mee. Wij nodigen u uit om zonder enige verplichting een Interessante instruktle- les bij te wonen in: ALPHEN AAN DEN RIJN, maandag 27 augustus in Wijkcentrum "Nabij", Lauraplein LEIDEN, dinsdag 28, donderdag 30 en vrijdag 31 augustus in Restaurant "Eigenzorg", Stationsweg 29 SASSENHEIM, dinsdag 28 augustus in Hotel ,,'t Bruine Paard", Hoofdstr. 241 Aanvang 20.00 uur. Toegang vrij. DORDRECHT, BURG. DE RAADTSINGEL 21, TEL. (078) 37283 - 30388 npl Verdieping Ds. Aalders ziet d? actie als een mid del om tot verdieping van het ge meenteleven te komen, doordat ge meenteleden zich in kringen voor el kaar openstellen in gebed. 'Daar moet men wat voor overwinnen. Want er is bij ons zo'n watervrees om zich aan el kaar toe te vertrouwen in het samen bidden. Maar waar men elkaar weer herkent in gemeenschappelijk gebed, daar wordt dc gemeente vernieuwd'. Een klein groepje mensen zal door gaan. verwacht ds. Aalders. in volhar dend gebed cn dan zullen de muren van weerstand op de duur misschien vallen. In de slotsamenkomst. vrijdag, is afgesproken doo- te gaan, en de ac tie te beschouwen als aanzet voor iets veel groters in heel Nederland. De laatste drie marsen hadden zo'n route, dat <.e een kruis legden op Am sterdam. Ds. Van der Hoeven: 'Dit kruis leggen wij nu in de handen van de predikanter en de mensen. Dit kruis is de enige hoop voor Amster dam. De kerl.cn moeten nu verder gaan.' W. KROLL EN JAN J. VAN CAPELLEVEEN Een waarheidsgetrouw beeld van de Jezus-beweging. Hippies en studenten getuigen van een nieuw ontdekt leven. Blijdschap. Extase. Happenings. Jezus- songs. Bijbellessen. Bidden. Strijd te gen drug-verslaving. Maatschappijkritiek. - Een gevaarlijk strovuur' Een christelijk jongerenreveil? Met foto's f 8.90 Verkrijgbaar m de boekhandel fJ^ZOMER ft KEUNING - WAGENINGEN /•i BAREND DE GRAAFF Drie meeslepende romans van een groot verteller in één fraaie omnibus 512 bladzijden, gebonden f 18.5Q Bax Sgei tver 'kre Si Gebrandmerkt Xl Een erfenis in de Pruikentijd |mt H. De vrouw uit 't'Wynve^ t 61 t>Hl ZOMER KEUNING - WAGENINGEN/VERKRIJGBAAR IN DE BOEKHANDEL [e 1 tras akti itor: ip t isio rkin als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2