Allende wil omelet maken zonder de eieren te breken OPPOSITIE IN RUSLAND ZEER VERSNIPPERD Schrijver Agatov over zijn kampontmoetingen met militante sociaal-christelijke beweging JROUW/KWAiRTETT ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1973 BUTOENLAiND T13/1K13 problemen juist willen oplossen door het revolutionaire tempo verder op te schroeven. Carlos Altamirano, woord voerder van de belangrijke linkervleu gel van de socialisten: 'Wij geloven niet, dat de middenklasse voor de re volutie kan worden gewonnen door haar een levensstijl te bieden, die een ontwikkelingsland niet kan opbren gen. De middengroepen kiezen altijd de zijde van de winnende partij. De kracht van de Unidad Popular zal hen daarom aantrekken en haar zwakte zal hen in het kamp van de reactionairen drijven'. Klassestrijd ferry versteeg in latijns amerika le lAmides-ketens dichtbij de Chileense hoofdstad Santiago zijn bedekt niet nieuwe lagen sneeuw. Stof |-aait door de vergoorde straten. Het grauwste grijs overheerst en de mensen op straat hebben zich in kassende, donker-getinifce wiinterplunje gestoken. Het is nog steeds winter in Chili, een winter, die (iemand wil. Want de levensomstandigheden zijn er dan 't moeilijkst en de strijd tussen de anderhalf hiljoen aanhangers van Allende's socialistische experiment en de bijna twee miljoen opposanten is ian een oeverloze kilheid. En het geestverwante weekblad Chile Hoy voegde daar aan toe: 'De inflatie is de weerspiegeling van de klasse- strijd- Het probleem is allerleerst po litiek en eist een snelle oplossing. Het terugvallen op monetaire en fiscale mechanismen om de inflatie te beteu gelen en het evenwicht tussen vraag en aanbod weer te herstellen, is on mogelijk in de huidige dramatische si tuatie en zou een gewelddadige onder drukking van de arbeiders betekenen'. Deze militanten binnen de Unidad Popular voelden zich ongetwijfeld gesterkt door het heftige zelfbewust zijn, dat de Chileense arbeiders de af gelopen maanden onder de druk van de economische problemen en de ui terst felle oppositie hebben ontwik keld, en dat zich uitt# in de vorming en snelle groei van talrijke autonome arbeidersorganisaties. Zoals comité's voor bevoorrading en prijscontrole en arbeidersraden in de volkswijken die alle gemeenschappelijke activiteiten coördineren. Strijdkrachten situatie een geplaagd man mag heten, is duidelijk. Want er valt bij een jaarlijkse geldontwaarding van zo'n driehonderd procent niet zo vreselijk veel meer te plannen. Als we hem vragdn of hij en zijn collega's de con trole over het economisch leven heb ben verloren, antwoordt hij ontken nend, maar allerminst overtuigend. Concrete, steekhoudende noodmaatre gelen tegen de ziedende inflatie kan hij niet opsommen. Hij blijft steken in algemeenheden over verhoging van de produktie, bevordering van de ex port en over nieuwe fabrieken, die binnenkort gaan draaien. Gonzalo Martner, afkomstig uit de Economi sche Commissie voor Latijns-Amerika van de VN (CEPAL), is een knappe econoom. Maar in deze periode van felle machtsstrijd en rampzalige dub- belheerschappij kan de economische wetenschap geen afdoende remedies bieden. Hier moeten eerst politici inspringen om knopen door te hakken. De spreekbuis van de rechtse oppositie, dat dagblad El M'drcurio, maakte on langs in dit verband een wat over trokken, maar in principe toch juiste opmerking: 'Een economische rectifi catie zal alleen mogelijk zijn, als het marxisme alle macht aan zich trekt of definitief van de macht afstand doet'. Intussen blijft het juist de aanhang van Allende, die het zwaarst onder de economische problemen lijdt. De rij ken kunnen nog altijd terecht op de goedgeorganiseerde zwarte markt, waar tienduizenden profiteurs een dikke boterham verdienen en \vaar te gen forse prijzen alles te koop is. Maar de minder bedeelden kunnen aansluiten bij de lange rijen wachten den voor de winkels. De invloed hiervan op het Chileense gezinsleven is groot. Moeder moet voor dag en dauw op om zich in een rij te voegen. Van de rij voor het brood naar de rij voor de suiker of de olijf olie. Als zij een herverkoper ontdekt, kan zij vaak niet de verleiding weer staan het gewenste artikel te kopen tegen een veelvoud van de officiële prijs om eerder naar de huiselijke be zigheden te kunnen terugkeren. Om streeks het middaguur blijkt niet zel- dt'n een nieuw verblijf in een rij noodzakelijk- De kinderen blijven dus een groot deel van de dag alleen thuis. Als de vrouw buitenshuis werkt, wordt de situatie nog moeilij ker. De chefs op kantoren en in fa brieken worden overspoeld met ver zoeken om inkopen te mogen doen. Als wordt geweigerd, regent het ziek temeldingen. Geprikkeld De stemming in de rijen is vaak ge prikkeld en het komt herhaaldelijk voor, dat vrouwen aan het plunderen slaan, als ze lange tijd voor niets heb ben gewacht. Maar zelfs op zulke grimmige ogenblikken breekt het goed ontwikkelde Chileense gevoel voor humor nog wel #ens door. Zoals in de Zuidchileense stad Talca, waar een winkelier zijn leéggekochte zaak onlangs bedreigd zag door enkele hon derden woedende huisvrouwen en ter verdediging naakt in zijn étalage ging staan. De benarde 70-jarige midden stander: 'Er was geen ander middel om mijn winkel te verdedigen'. Over de oplossing van deze knellende problemen wordt zelfs binnen Allen de's Unidad Popular zeer uiteenlo pend gedacht. Zo wenst -de bedaarde communistische partij van Chili aller eerst matiging van de Chjleense re volutie. Enkele weken geleden gaf de partij een verklaring uit, waarin or thodoxe zinsneden voorkomen, zoals' 'Om Chili te redden moet de draai kolk van de. inflatie worden gestopt. Allereerst behoort het accent op de produktie te worden gelegd en moet de loonhoogte aan het produktiëni- veau worden gekoppeld'. Met zo'n gematigde politiek die ook de teruggave van een aantal onteigen de bedrijven aan de oude eigenaren omvat, hopen de communisten een groter deel van de middenklasse voor Allende te winnen. Daardoor zou dè Unidad Popular d# magische meerder heid van 51 pet. van de stemmen achr ter zich kunnen krijgen niet alle mo gelijkheden van dien voor een verde re vreedzame opmars naar het socia lisme. Deze strenge geluiden komen zeer vals over bij een groot deel van de so cialistische coalitiegenoten, die de Tenslotte raakten ook de strijdkrach ten gealarmeerd door de groeiende ar beidersmacht. De afgelopen weken speurden militairen in fabrieken en vakbondskantoren vaak op hardhandi ge wijze naar wapens. In Punta Are nas werd zelfs een arbeider doodge schoten, toen hij tijdens een militair onderzoek weigerde op het besneeuw de fabrieksterrein te gaan liggn. Met deze zich snel verscherpende con troverse tussen de arbeiders uit de la gere klasse, en de overwegend uit d# middenklasse gerecruteerde militairen raakte het Chileense revolutionaire proces de afgelopen weken in een be slissend stadium. Dat Salvador Allen de eerder deze maand onder zware druk van de christen-democratische oppositie besloot militairen in zijn ka binet op te nemen en daarmee het acure gevaar van een burgeroorlog te verminderen, was daarom even beslis send. De Chileense revolutie zal op z'n minst worden geblokkeerd en waar schijnlijk een stuk worden terugge draaid. Een deel van de onteigende bedrijven zal aan de oorspronkelijke eigenaren worden teruggegeven en de jonge arbeidersorganisaties gaan moei lijke tijden tegemoet. Dit is het eerste verhaal uit een serie van vier. Volgende week zaterdag: Chileense arbeidersmacht wacht moei lijke tijden. conservatieve rechterlijke macht t'n door de meerderheid van de pers, heeft door een consequente tegenwer king de mogelijkheden van Allende en z'n kabinet steeds meer ingeperkt. Dat deze politieke en economische dubbel-heerschappij', deze slepende uitputtingsslag tussen het arme en het rijke Chili ernstige gevolgen heeft, is duidelijk. De politieke tegen stellingen zijn op kritieke wijze toege spitst en de Chileense economie ligt bijna in coma. Vraag Vooral dat laatste is niet verwonder lijk. Om één hoofdprobleem te noe men. Socialistische revoluties hebben zich de afglopen eeuw op zeer uit eenlopende wijzen voltrokken, maar één ding hadden zij gemeen: de over heid beheerste niet alleen het aanbod van goederen dat in een revolutio naire situatie bijna altijd terug pleegt te lopen maar ook de vraag. Als het om een of andere reden onmoge lijk was bepaalde goederen aan te bie- dt'n, beschikte de revolutionaire over heid over voldoende middelen om de vraag te beheersen. Zo kon zij de ver koop van een bepaald schaars artikel verbieden of een vorm van rantsoene ring instellen. Vooral dat laatste is in Chili nauwe lijks bekend. De regering-Allende voerde wel tal van hervormingen door en de produktie liep zoals te ver wachten was enigszins terug. Maar de vraag liet men goeddeels onge moeid. Allende kon trouwens moeilijk ingrijpen, omdat iedere actie op dit gevoelige punt, dat raakt aan het hele scala van burgerlijk-liberale vrijhe den, door het parlement zou worden geblokkeerd. Het gevolg was intussen Wt'l, dat de vraag het aanbod in forse mate ging overtreffen en de bekende gevolgen bleven dan ook niet uit: een razende inflatie van zo'n driehonderd procent per jaar, lange rijen wachtenden voor de winkels en een bloeiende zwarte markt Dat Salvador Allende bij de parlementsverkiezingen van afgelopen maart nog 44 pet. van de stemmen be haalde, terwijl hij in 1970 met nauwe lijks 37 pet. van de stemmen tot pre sident werd gekozen een uniek ge beuren in de Chileense politieke ge schiedenis duidt er op, dat zijn aan hang de economische problemen in eerste instantie toeschrijft aan de machtsstrijd van het moment en niet aan beleidsfouten van Allende. Al zijn die er zeker. Zo zou men de president en zijn medewerkers op z'n minst kunnen verwijten, dat ze niet al te best waren voorbereid op de ge volgen van het verzet van het rijke Chili, dat zijn traditionele privileges met alle middelen wil verdedigen. Dat de Chileense minister van plan ning, Conzalo Martner, in de huidige Santiago: de armen staan in de rij voor de winkels, de rijken kunnen op de zwarte markt terecht. Maar het belangrijkst zijn wel de 'in dustriële gordels', arbeiderscomité's, die een aantal bedrijven in een be paald district vertegenwoordigen. Ontstonden deze organisaties oor spronkelijk om het hoofd te bieden aan voedseltekorten, distributie-pro blemen en terreur-acties van rechts, vooral de laatste maanden streven zij in toenemende mate naar 'poder po pular' (volksmacht) en naar de ver breking van de knellende wettelijke banden, die een snelle opmars naar het socialisme onmogelijk maken. Dat deze ontwikkeling leidde tot felle pro testen van de oppositie, die de nieuw bakken arbeidsorganisaties beschul digd van illegaal wapenbezit en van pogingen tot een gewelddadige omver werping van het Chileense bestel, is niet verbazingwekkend. Maar ook Al- lende toonde zich niet erg enthousiast over deze ontwikkelingen, die zijn greep op het revolutionaire proces dreigen te verminderen en de kansen op een burgeroorlog vergroten. inge rijen mensen wachten voor de inkels met hun schaarse voorraden op de bussen, die ondanks de be- irkte invoer van reserveonderdelen, og in takt bleven. De tijdschriften- mdelaren, die tot 's avonds laat bij islicht in kioskjes op de straathoe- •n zitten, zijn waarschijnlijk de eni- ;n in dit verscheurde land, die iks en rechts, arm en rijk, revolutio- liren en 'mummies'1 althans in ukvorm nog bijeen weten te luden: links-ascetische parolen lig- n of hangen hier naast stramme va- rlandse parolen, die herinneren aan tijd, dat iedereen in Chili nog zijn aats kende. >or het overige is tweespalt koning, igelijks betogen voor- en tegenstan- rs van de regering op straat en ian linkse en rechtse knokploegen iaar naar het leven. In de café's en parken, enkele jaren geleden nog lwerken van openhartige politieke scussie, wordt vandaag de dag veelal zwegen. Al te veel politieke me- ïgsverschillen zijn in vechtpartijen taard. Ook in de wandelgangen van ft Congres eens 's lands meest ïfaamde en florerende politieke arktplaats is het stil geworden, rimmige parlementariërs uit beide ppen groeten elkaar zelfs niet eer. Inbarmhartig pze ontwikkelingen weerspiegelen (barmhartig, de gespleten Chileense laliteit. Er zijn natuurlijk altijd |ee Chili's geweest. Dat beseft de be- leker, die de chique Barrio Alto (ho- f wijk) in Santiago bezoekt met z'n lede boomrijke boulevards, z'n over- idige huizen die vaak het midden luden tussen Californische bunga- tvs en Castiliaanse kasteeltjes en i bewoners, die een minzaam soort rogantie cultiveren, dat in Europa j sterven na dood is. ('ie daarna de onafzienbare boomloze ottenwijken doortrekt met hun on- (rharde wegen, hun stof, modderpoe- n, gebrekkige voorzieningen, lom- jnkinderen en scharminkels van jerfhonden, heeft nauwelijks meer (hoefte aan statistieken, die de af- huwelijk brede kloof tussen arm en k in Chili tonen. Maar had in het (rieden uitsluitend het rijke Chili de bnomische en politieke touwtjes in pden, sinds 1970 is daar verande- ng in gekomen. Toen won de socia- |t Salvador Allende, gesteund door n Unidad Popular-coalitie van socia- (ten, communisten, radicalen en (kse christenen 'den belangrijk deel in de politieke macht, namelijk het jesidentschap. [j werd door de centrum-gerichte hristen-Democratische Partij, door de bhtse Nationale Partij en ook door strijdkrachten slechts getolereerd één voorwaarde: dat hij zou opere ren binnen het kader van de bestaan de wetten en instellingen. Allende stond dus voor de moeilijke taak een kapitalistische maatschappij waarin de grote en vaak buitenlandse be drijven de produktie en consumptie regelden en grove tegenstellingen werden geconserveerd, om te vormen tot een socialistisch# maatschappij. Daarin moet de staat het belangrijk ste deel van de economische produk tie regelen en ondergeschikt maken aan meer algemene behoeften volgens rationele en meer humane kriteria- En deze poging moest worden onder nomen, zonder dat eerst de politieke, economische, juridische en militaire fundamenten van het oude regime konden worden ontmanteld, zoals dat bij de méeste sociale revoluties in de ze eeuw het geval was. Dit streven naar een vreedzame maat schappelijke omwenteling binnen de traditionele wettelijke kaders door sceptici wel aangeduid als het pogen een omelet te bereiden zonder het ei te bre'ken wordt in de moderne po litieke geschiedenis wel aangeduid als 'Volksfront-politiek'. Nu zijn Volks fronten, zoals dat in Frankrijk in de jarqn dertig, nooit erg succesvol ge weest. Toch kwam Salvador Allende met zijn streven naar een geleidelijke vervan ging van het kapitalisme door het so cialisme een heel eind, want in Chili heeft de president veel macht en kan hij met het omvangrijke staatsappa raat veel uitrichten. Zo werden veel bedrijven en banken genationaliseerd, terwijl in de landbouw een radicale landhervorming werd doorgevoerd. Maar langzaamaan werden de beper kingen van deze vreedzame benade ring duidelijk. Er ontstond op econo misch en politiek terrein namelijk et'n fataal soort 'dubbel-heerschappij'. Het economisch leven werd vérgaand verlamd, doordat twee vijandige blok ken tegenover elkaar kwamen te staan: een nog altijd zeer machtige kapitalistische privé-sector en een door de regering beheerste sociale sector. Eii terwijl op politiek terrein Allende en z'n vrienden de regering (uitvoerende macht) in handen had den, behield de oppositie een meer derheid in het parlement (wetgevende macht). Dit parlement, dat zich bo vendien nog .gesteund wist door de door M. P. van den Heuvel Langzamerhand komen we in het Westen meer te-weten over de diver se geestelijke stromingen die er in de Sowjet-Unie, naast de officiële marxistische 'staatsgodsdienst' be staan. Het midden van dit onofficiële politieke spectrum wordt gevormd door de 'democratische beweging'. Van de aanhangers van dit democratische centrum van 'illegaal' Rusland kan men zeggen dat zij streven naar een politiek stelsel zoals wij dat in West-Europa ken nen met misschien iets meer socialisme dan nu bij ons, maar in ieder geval met sterke waarborgen dat de mensenrechten gerespecteerd worden door, onder meer .het. bestaan van een vrije rechterlijke macht en een vrije pers. De noodzaak hiertoe wordt trouwens ook door de mar- xistisch-leninistische stroming (Grigoren- ko, Roj Medwedew) benadrukt Sommigen van deze laatsten wijzen zelfs een meerpar- tijstelsel niet af. Het gaat hen om een hu manistisch marxisme zonder enigerlei vorm van terreur. Minder is er tot dusver in het Westen be kend geworden over de meer rechtse, nati onalistische stromingen in de Sowjet-oppo- sitie. Daar bevinden zich groepen bij waar voor de term 'democratische beweging* be slist te veel eer is. Zo bestaat er een ille- 1 gaal manifest 'Het woord der Natie', dat uitgesproken racistisch is. Het is zeer anti semitisch en stelt ook voor om de- Vere nigde Naties, waarin de Afro-Aziatische sta ten een te grote mond zouden hebben, te ontbinden en te vervangen door een Bond van Beschaafde blanke) Volkeren. Het lijkt onnodig er naar te verlangen dat de huidige machthebbers in het Kremlin door mensen van dit allooi vervangen worden. Dit soort chauvinistische elementen kun nen het ook vaak vrij goed vinden met de geheime politie en hebben het meestal minder hard te verduren dan 'democrati sche 'opposanten. 'Het Woord der Natie' komt uit een Groot-Russische koker en staat sterk afwijzend tegenover de niet- Russische volken van de Sowjetunie. Nati onalistische stromingen onder de niet-Rus- sische volken verwerpen meestal de Russi sche overheersing en zo blijkt ook de op positie in de Sowjet-Unie het vreedzaam samenleven van de vele volken van dit land niet te bevorderen. In de jaren '60 is er in de Sowjet-Unie een groepering ontstaan met de lange naam 'De Alrussische Sociaal-Christelijke Bond ter bevrijding van het volk'. De leiders van deze beweging werden in februari 1967 gearresteerd en enkele maanden later tot forse vrijheidsstraffen veroordeeld, zonder dat het Westen veel te weten kwam over de achtergronden van deze be weging. Geleidelijk zijn er echter een aan tal documenten bekend geworden die meer informatie verschaffen. Agatov Een belangrijke bron vormen de geschrif ten van Alexander Agatow (pseudoniem: Petrow), een buitengewoon boeiende per soonlijkheid wiens rechtlijnigheid en moed doet denken aan opposanten als Pjotr Jakir, Galanskow en Boekowski. De Leningrader Alexander Agatow, lid van de Schrijversbond, werd in 1947 als kennelijk overtuigd communist om ons nog onbeken de redenen veroordeeld. In 'de hel van Kolyma' ging Agatow in God geloven en droeg een zelfgemaakt houten kruis om de hals. In 1967 kwam hij op voorspraak van een aantal leden van de Schrijversbond weer op vrije voeten maar een jaar later werd hij weer gearresteerd wegens een aantal gedichten over de willekeur van Be- ria die hij tijdens zijn kampperiode ge schreven had. Agatow had vrij man kun nen blijven als hij was ingegaan o(p een voorstel van de KGB-generaal Ljalin om voor de geheime politie te werken. Hij moest dan alles vertellen wat hij wist over 'verdachte' schrijvers en langs welke weg illegale manuscripten naar het Westen gesmokkeld werden. Tijdens zijn nieuwe verblijf in het kamp toonde Agatow zich buitengewoon aktief en onverschrokken. Hij wist een beschrijving van zijn lotge vallen in het kamp naar buiten te smokke len waarna hij naar de beruchte gevange nis in Vladimir werd overgebracht. Daar moet hij nu de rest van zijn zeven jaar uitzitten. Agatows kampmemoires vormen een bui tengewoon interessante literatuur. Pas in het kamp maakte hij kennis met de ideeën van de Alrussische sociaal-christelijke bond ter bevrijding van het volk Doel van deze bond was de bevrijding van het communistische juk door middel van ge wapende strijd. Op het moment dat de KGB de bond oprolde bestond deze uit en kele honderden leden (voornamelijk intel lectuelen), verspreid over een aantal ste den, met Leningrad als voornaamste basis. sociaal-politieke; maar uit moreel-godsdien- stige overwegingen af. De meeste leden kwamen uit orthodox-marxistische gezin nen en waren via het marxisme tot het ge loof gekomen. De politiek, economie en cultuur moesten een christelijke basis heb ben en ondergeschikt zijn aan de ethische voorschriften van het christelijke geloof. Tegenstrijdig in de opvattingen van de Bond was dat men enerzijds scheiding van kerk en staat nastreefde, maar anderzijds vertegenwoordigers van de kerk wilde la ten meewerken bij de opstelling en uit werking van wetten. Men wilde de kerk zelfs een vetorecht geven inzake ethische kwesties. In het economisch leven stond men arg wanend tegenover de te grote staatsinmen ging. Sterk legde men de nadruk op het gehouden hadden. Zij werden over het al gemeen door de bewakers ontzien en kre gen de beste baantjes. Dat gold nog meer voor enkele ex-KGB'ers die veroordeeld waren wegens verregaande misdrijven tij dens het Stalinregime. Voorts waren er de vertegenwoordigers van een aantal sec ten, onder wie de Jehovagetuigen die ook in het kamp hun geloof nog vurig verkon digden en er vaak in slaagden Bijbels en nummers van de Wachttoren binnen te smokkelen. Agatow schrijft dat zij deze ge schriften bij ontdekking nooit zonder strijd aan de bewakers afstonden. Maar in het kamp stuit Agatow op nog meer vroegere aanhangers van illegale, groepen, zoals bijvoorbeeld de bond ter ding van de Sowjetbureaucratie en de Bond ter bevrijding van Armenië van het De oriëntalisten Igor Ogoertsew en Mi- chail Sado waren de voornaamste leiders. Men bouwde een grote bibliotheek op over godsdienstige en filosofische vraagstukken die gebruikt moest worden om op grote schaal propaganda te maken voor de eigen Ideeën, t.w. het herstel van de Russische monarchie en het ware Orthodoxe geloof. Men had een plan om een illegale drukke rij op te richten en illegale militaire een heden op te, leiden, maar zover is het nooit gekomen. De bond bestond uit cel len van drie man van wie ieder maar één hoger orgaan kende. Toch kostte het de KGB weinig moeite zijn mensen in de bond te infiltreren. De Bond wees het communisme niet uit recht eigen grond te bezitten. Wel moes ten buitenlandse handel, post, telegraaf, telefoon, het openbaar vervoer en de defen sie-industrie in staatshanden blijven. Agatow die de leiders van de Bond in het kamp leerde kennen toonde zich zeer en thousiast over vele van hun ideeën maar verwierp de weg van het geweld om ver anderingen tot stand te brengen. 'Het kwaad moet uitzieken', was zijn standpunt. Ook was hij, anders dan zijn nieuwe vrien den, niet zo'n bewonderaar van het negen- tiende-eeuwse Rusland. Agatow beschrijft ook de andere groeperin gen die hij in het kamp aantreft. De grootste groep vormden nog steeds dege nen die het in de oorlog met de Duitsers communisme. Ook trof hij iemand aan die twaalf jaar kreeg omdat hij een plan be raamde dat moest verhinderen dat de sow- jet-autoriteiten buitenlandse radiouitzen dingen konden storen. Uit Agatovs kamp memoires blijkt de enorme haat en het onderlinge wantrouwen van de diverse groepen gevangen. Dit werd weer bevor derd door het grote aantal verklikkers dat zich overal trachtte in te dringen. Anti-semitisme Wat Agatow het meest verontrust is het rabiate antisemitisme dat hij in het kamp aantreft. Hij ontmoet een gevangene die beweert dat Joden geen mensen zijn en die naar een machinegeweer snakt om hen om het leven te brengen. Aangezien Aga tow vriendelijk omging met Joodse mede gevangenen ging men van hem zeggen: 'Hij is ook een Jood. Heet hij Petrow? Welnee Freierman of Zilberstein. Al die schoften hebben Russische namen aan genomen'. Sommige geyangenen zeiden zelfs dat Lenin, Chroestsjow en Breznjew allemaal Joden waren. Het weerzinwekkendste op dit gebied is wel de Open brief van de architect Mi- chaïl Antonow aan Larissa Daniël, de later eveneens veroordeelde vrouw van de be kende Russische schrijver. Antonow was begin 1968 gearresteerd als leider van een rechtse illegale beweging. Zelf ontoereke ningsvatbaar verklaard en in een psychia trische inrichting gestopt, schreef Anto now aan mevrouw Daniël in deze zin: 'Be moeit u, Joden, niet met onze strijd tegen het communisme. U hebt zelf het commu nisme ingevoerd en het Russische volk met het gif van het materialisme vergif tigd. Nu U het einde van het communisti sche stelsel voelt naderen, gaat U ons hel pen om Uw nek te redden maar dat zal niet lukken. Wij bevrijden onszelf wel!' Agatow is zeer geschokt door dit antisemi tisme. Hij schreef zelfs een Open Brief aan de 'Sociaal-Christelijke Bond', die ook allesbehalve vrij was van antisemitisme, waarhij uiteenzette dat Christendom en antisemitisme onverenigbaar zijn. Behalve deze kampmemoires zag Agatow ook kans een nieuwe bundel gedichten het kamp uit te smokkelen. Nu hij in de gevangenis van Vladimir zit, zullen we voorlopig wel niet meer van hem horen. Maar Agatow heeft in zijn leven al veel doorstaan en het is niet uitgesloten dat hij het Kremlin later weer gaat lastig vallen. Een Nederandse groep van Amnesty International doet po gingen het lot van deze sympathieke Rus sische denker te verlichten. Martin van den Heuvel is wetenschappe lijk medewerker aan het Oost-Europa In stituut van de Universiteit van Amster dam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 13