AFSTAND ROME-GENEVE KORT GEWORDEN Kerk in de wereld iIisiIk aktje onrijper 3 slotmeetings in de westerkerk vandaag Elke morgen! 8uu?nc overmorgen! (22t/m 24 aug.) Kerk kiest positie in affaire-Lip Vandaag Beroepingsi Nieuwe boe Halve ton voor Pakis|; TROUW/KV AUTET WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1973 KERK T2% Zaterdag bestaat de were1dm»vd van kerken vijfentwintig -aar \;i ern aantal voorbereidingsconferenties voor de oorlog kwamen van 22 augustus tot 4 september 1948 de afgevaardigden bijeen in het Amsterdamse Concertgebouw voor de eerste algemene vergadering van wat genoemd zou worden The World Council of Churches. Het jubileum van de wereld raad wordt zondag gevierd in de kathedraal van Calvijn in Genève, de St.-Pierre. In onze krant willen wij aan dit jubileum aandacht besteden met een aantal bij dragen. Vandaag schrijft de rooms-katho- lieke secretaris van de Nederlandse raad van kerken prof. dr. II. A. M. Fiolet over de verhouding tussen de wereldraad en de katholieke kerk. Deze laatste kerk is (nog?) geen lid van de wereldraad. De gereformeerde kerken zijn na heel wat aandringen tenslotte in 1971 lid geworden van de wereldraad. In de krant van morgen vraagt de Utrechtse studentenpredikant ds. J. M. van Minnen zich af of de 'aansluiters' hun zin hebben gekregen. Vrijdag stelt Piet Reckman, zojuist terug van de laatste geruchtmakende wereld- raadeonfetfenlie in Porto Rieo, een aantal kritische vragen aan de wereldraad. Zaterdag tracht het Nederlandse lid van het centraal comité van de wereldraad, prof. dr. II. Berkhof, een blik vooruit te werpen op de komende jaren van de raad. en mijmert A. J. Klei wat over de situatie op het grondvlak. Een vijfentwintigjarige feliciteer je niet met zijn verleden, maar met zijn toekomst. In de lange geschiedenis van de vele ver nieuwingsbewegingen binnen de kerk is de wereldraad van ker ken een jongere, in wie heel haar nabije toekomst zich presenteert als de eeuw van de oecumene. De verdeelde kerken staan zo machte loos temidden van de snelle verande ringen van de normen en structuren van onze huidige samenleving, dat de oecumenische beweging de enige ga rantie voor hun toekomst is. Christus heeft toegezegd dat Hij altijd met zijn kerk zal zijn. Doch zijn kerk is één. Verdeelde kerken vallen niet onder deze belofte! Daarom moeten kerken gefeliciteerd worden, die hun toe komst in de handen van deze jongere durven leggen. In het koor van de felicitaties aan de wereldraad mag de rooms-katholieke kerk beslist niet ontbreken. Zij heeft te veel aan de wereldraad te danken. Zonder zijn inspiratie is de lange weg die deze kerk naar de oecumene heeft moeten gaan niet te verklaren. De af stand Rome - Genève is kort gewor den. Zij liggen nu binnen eikaars ge- 'loofshorizon. De rooms-katholieke kerk weet dat ook haar toekomst bin nen de wereldraad van kerken ligt Verrassend De feestrede bij deze hercK'nking is reeds uitgesproken. Aan de vooravond van de vergadering van het centrale comité te Utrecht verscheen het rap port 'Modellen van de betrekkingen tussen de rooms-katholieke kerk en de wereldraad van kerken'. Het is ver wonderlijk hoe weinig aandacht deze wederzijdse terreinverkenning heeft gekregen zowel op de vergadering van het centrale comité als in de pers en de wetenschappelijke tijdschriften. Zijn de kerken geschrokken van de ei gen mogelijkheden die dit rapport biedt? Zijn ze overvraagd, misschien niet theologisch, maar psychologisch? Hoewel wordt gesteld dat het niet re alistisch is om nu al een datum vast te stellen waarop Rome het lidmaat schap van de wereldraad zal aanvra gen, is de verrassende conclusie dat geen van de nog aanwezige moeilijk heden onoplosbaar is. Men zou mogen verwachten dat velen na het vernemen van dit uitzichtvolle perspectief in dit rapport geklommen zouden zijn om de laatste barrières op te ruimen. Snel werken in dit soort zaken is niet goed. maar er moet wel gewerkt worden. Men mag de tijd hel pen! Waar liggen nu de moeilijkheden en de mogelijkheden van de oplossing? Het rapport gaat er uitvoerig op in. Het grootste praktische probleem is ongetwijfeld: hoe kan een zo omvang rijke kerk toetreden, die groter is dan alle ledenkerken van de wereld raad samen en *'?n sterke hiërarchi sche structuur van 2500 lokale kerken heeft. Het antwoord is creatief: de rooms-katholieke kerk zal niet toetre den als een monolitisch blok, doch in de rijke verscheidenheid van zijn plaatselijke kerken. De bisschoppen conferenties van de verschillende lan den zullen actief bij de uitoefening van dit lidmaatschap worden betrok ken. door prof. dr. H. A. M. Fiolet Dit houdt ln, dat de katholieke afge- vaardigen door de bisschoppenconfe renties zullen worden voorgesteld. De huidige spanningen binnen deze kerk zijn voldoende garantie dat de andere leden-kerken beslist niet overspoeld zullen worden door eenstemmige be sluiten van hun rooms-katholiek me delid. Om dit te voorkrmen is boven dien besloten dat de katholieke af vaardiging naar de vergaderingen niet overeenkomstig haar getalsterkte meer dan vijftig procent zal omvatten, doch hoogstens een derde van het aantal gedelegeerden. Geen torso Men mag de zeer ernstige moeilijkhe den die de toetreding van de rooms- katholieke kerk kunnen oproepen, zo wel bij de huidige leden-kerken als bij de wereldraad zelf niet onder schatten. Er ligt te veel pijn en on recht in de kerkgeschiedenis, die wel vergeven kunnen worden, maar niet zo snel vyeggeleefd. Zullen sommige le den-kerken zich gedwongen voelen tot heengaan? Het streven naar de een heid van Christus is het enige motief dat hen samenbrengt. Toch zal er voortdurend het gevaar bestaan dat een machtsstrijd, juist wanneer concrete belangen op het spel staan, de geestelijke vrijheid van de kerken en hun moeizaam gevonden verbondenheid in de wereldraad zal ondergraven. De wereldraad heeft aan zijn huidige spanningen al genoeg. Kan hij deze overbelasting aan? Hier mag niet de weg van de minste weer stand worden gezocht. Pluriforme eenheid moet prevaleren boven goed kope eenstemmigheid. De wereldraad wil verlost worden van het image van een protestantse of niet-roomskatho- lieke gemeenschap. Hij weet dat hij bij de afzijdigheid van de rooms-ka tholieke kerk een oecumenisch torso is, de onvoltooide eenheid. Niet alleen de reformatorische, maar ook de orthodoxe leden-kerken zullen voor onoverkomelijke bezwaren staan, wanneer ten gevolge van het lidmaat schap van de rooms-katholieke kerk het primaat van de paus verwarrend zou werken binnen het functioneren van de wereldraad. Zal de paus inter veniëren in bepaalde besluiten? Aan de andere kant, houdt dit lidmaat schap vcor de katholieke christen niet een gezagsvermindering van de paus in? Hier moet herinnerd worden aan de verklaring van Toronto 1950, waarin als grondwet van de wereld raad is vastgelegd dat hij de leer en de structuur van zijn leden-kerken on aangetast laat. De paus kan uitslui tend spreken voor de rooms-katholie ke kerk, maar dan ook in laatste in stantie volledig als het gaat over ge loofszaken. Ondergesneeuwd? Hiermee komen wij aan de principiële hindernis die tot nu de weg van de rooms-katholieke kerk naar de wereld raad heeft geblokkeerd. Houdt toe treding in, dat zij afstand doet van haar visie op de kerk van Christus en op de eenheid, of althans deze relati veert? Wordt haar belijden niet on dergesneeuwd als zij op voet van ge lijkheid samen met anderen op zoek gaat naar de nog te vinden eenheid? Kan zij in de wereldraad waarachtig blijven, zonder gedwongen te worden een 'alsof-spelletje te spelen? Ock hier heeft de verklaring van To ronto een uitweg geboden uit de im passe waarvoor elke kerk bij toetre ding tot de wereldraad staat. Deze verklaring heeft de kerken bewust ge maakt dat zij in de wereldraad leven uit het krachtenveld van twee polen. Van de ene kant: 'Lidmaatschap bete kent niet dat iedere kerk de andere kerken moeten beschouwen als kerken in de volle zin van het woord'. Van de andere kant: 'De leden-kerken van de wereldraad erkennen in de andere kerken elementen van de ware kerk'. Deze spanning is moeilijk, doch leef baar. Zij geeft elke kerk de ruimte voor een eigen inbreng aan de een heid zonder onwaarachtig compromis. Tegelijk worden zij op grond van we derzijdse erkenning van eikaars kerk- zijn naar elkaar toegeleid. Juist op basis van deze elementen uit de ver klaring traden de gereformeerde ker ken in Nederland toe tot de wereld raad. Welk perspectief ligt er in deze feest rede voor de toekomst van de thans vijfentwintigjarige wereldraad? Er kan geen twijfel over bestaan dat hij duidelijk aanstuurt op een alzijdige oe cumenische beweging, cp toetreding ook van de rooms-katholieke kerk. Is dit een oecumenisch fata morgana? Deze luchtspiegeling is niet zo onrea listisch als de moeizame geschiedenis van de oecumenische beweging zou doen verwachten. Er is een duidelijke koerswijziging, nu in het lidmaat schap van de rooms-katholieke kerk de plaatselijke bisschoppenconferen ties actief zullen worden betrokken. En langs die weg is deze kerk reeds begonnen daadwerkelijk deel te ne men aan de éne oecumenische bewe ging. In 1968 trad de rooms-katholieke kerk in Nederland als eerste over heel de wereld toe tot de nationale raad van kerken. Op dit ogenblik is dit initiatief reeds in tien landen ge- De redactie behuudt ilch het recht voor on* ter opname In deee rubriek ontvanxen tne- nlnK*ulilnicrn 1 Tkoiweet te seven. BIJ ou- bllkaile w.irdl met de naam van de Iniender ondertekend. Brieven kunnen norden ge- *tuurd aan het secretariaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Kampeerpaspoorters Gaat in januari 1974, door de nieuwe kampeerverordening en het afstoten van de ANWB. een einde komen aan onze eigen sfeervolle en heerlijke ter- reintjes? Terreintjes. waar veelal geen beheerder of toezicht aanwezig is. en ook niet behoeft te zijn, omdat de on geschreven wet van de paspoorter zijn erecode is. Geen ingeschakelde tran sistor radio's, geen autoblik bij dc tent. Mensen voor wie het geen enkel bezwaar is, gebruik te maken van de soms enkele primitieve wc en een em mer te lappen bij ée soms enige kraan. Dit alles gaf nooit problemen. Waarom ook? Zij hebben het zelf toch vrijwillig zo gekozen. Waarom dan die ongevraagde bezorgdheid vanwege de nieuwe kampeerverordening? Waarom dan dc accommodatie drastisch uit te breiden, wat in de praktijk inhoudt, het sluiten van terreinen en de aange paste toegankelijk stellen vóór ieder een? In beide gevallen het abrupte einde voor die vorm van recreatie, die de paspoorter zo na aan het hart ligt. Wee dc rust en de volkomen stilte na 22.00, 23.00 uur. Weg de terreintjes waar de toeristische kampeerder en de zg. trekkers nog een plaatsje kun nen vinden. Weg de terreintjes waar Reeds in de jaren dertig vonden vertrouwelijke gesprekken plaats tussen protestanten, rooms-katholieken en orthodoxen. Op deze foto, die in 1939 gemaakt is in Bièvres (Frankrijk), ziet men onder an dere dr. W. A. Visser 't Hooft, Jacques Maritain, Yves Congar en Gabriel Marcel. volgd en worden in ongeveer twintig landen besprekingen gevoerd over toe treding. Sommige onderhandelingen zijn in een ver gevorderd stadium o.a. in de Verenigde Staten, Australië en in verschillende jonge kerken van Af rika en Azië Tweesporigheid Deze tweesporigheid waarbij van de ene kant de roomskatholieke kerk als één geheel lid wordt en van de andere kant de lokale kerken duidelij ke participanten worden legt een zware belasting op de nationale raden van kerken. Het is zelfs de vraag of zij niet de grootste verantwoordelijk heid voor deze al-zijdige oecumenische beweging zullen moeten dragen. Im mers, hoe dichter bij het grondvlak, des te meer begint dv' oecumene wer kelijk te leven. Zijn de landelijke raden van kerken in staat om deze zware bijdrage aan de toekomst van de wereldraad van kerken te leveren? Dit is ook een vraag aan de wereldraad zelf. De meeste van deze raden hebben, wat betreft hun structuur, gekozen voor het model van de wereldraad. Het duidelijkste voorbeeld is de raad van christelijke kerken in de Verenigde Staten. (Of ligt de keuze andersoms?) Deze raad heeft een indrukwekkend apparaat opgebouwd: een uitgebreide staf, een groot aantal commissies met even zo vele secretariaten; Het budget en het personeelsbestand van zijn kante or aan de Riverside in New York is zelfs het tienvoudige van Ge nève. Sluimeren er in deze structuur van een raad van kerken niet een aantal gevaren die het doel van de oe cumenische beweging: eenheid donr in terne vernieuwing van de kerken op de duur meer in de weg zullen gaan staan dan bevorderen: wordt niet te veel oecumenisch werk van de kerken overgeheveld naar de raad? blijft de verantwoordelijkheid voor de oecumene duidelijk genoeg daar liggen waar zij uiteindelijk alléén mag liggen, nl. bij de kerken? gaat de raad met zijn organen niet een zelfstandig leven leiden naast of zelfs boven de kerken? hoe is het altijd aanwezig spook van de uitgroei van de raad naar een super-kerk, die de oecumenische be weging vanaf het begin principieel heeft uitgedreven, in de praktijk van het kerkelijk leven te bezweren? worden de kerken, die de enig ver antwoordelijke subjecten van hun ei gen oecumenische beweging zijn, in feite niet gedegradeerd tot objecten die oecumenisch bewerkt moeten wor den? I geeft de raad aan de kerken niet een al te gemakkelijk alibi voor oecu menische moed? zullen de gespecialiseerde organen van oecumenische deskundigen de plaatselijke gemeenten en paste res niet overspoelen? zal de afstand van de raad en zijn staf tot de kerken en met name tot het plaatselijk vlak de polarisatie niet blijvend voeden? Deze vragen aan de nationale raden van kerken zijn evenveel punten van bezinning op de structuur van de we reldraad zelf. De verklaring van To ronto die de kerken de garantie voor het behoud van eigen identiteit gaf, ligt aan de basis van de huidige struc tuur van de wereldraad. In dit begin stadium kon van de leden-kerken niet gevraagd worden de volle verantwoor delijkheid voor de wereldraad te dra gen. De besluiten van zijn vergaderin gen worden door hen niet aanvaard, doch in ontvangst genomen als huis werk. Zij doen daarmee slechts wat hun in geweten mogelijk is. Weerstand Na 25 jaar wordt de kritiek op deze structuur van de wereldraad duidelijk hoorbaar. Zij spitst zich op het ogen blik toe rond het program ter bestrij ding van het racisme en de investe ringen in Zuidelijk Afrika. Vooral uit de weerstand tegen dit laatste besluit, dat vorig jaar in Utrecht werd genr- men, blijkt dat de leden-kelken zich niet voldoende betrokken voelen. Zij willen in hun totaliteit, en niet uit sluitend via afgevaardigden, verant woordelijkheid voor de wereldraad mee-dragen. De raad van kerken in Nederland heeft bij zijn oprichting in 1968 voor een ander structuur-model gekozen. Hij wil niet meer zijn dan de geza menlijke kerken. De volle verantwoor delijkheid voor de besluitvorming en voor alle activiteiten blijft liggen bij de kerken. Bewust heeft hij zich geen eigen organen gekozen, doch in zijn secties tracht hij de organen, de man kracht en financiën van zijn leden- kerken tot samenwerking te brengen. De kerken moeten zich de volwaardi ge subjecten van de raad weten. Deze weg is moeizamer te gaan. De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Bovendien is de praktijk weerbarsti ger dan het ideaal. Deze structuur legt een zware druk op de kerken om dat hij verplicht tot oecumenisch en gagement, tot het verlaten van het isolement van de verdeeldheid waarin zij allèèn kerk willen zijn, tot een sa men-zijn en een samen-handelen in al hun geledingen, vooral cp plaatselijk vlak van gemeenten en parochies. Een vijfentwintigjarige stelt men in een felicitatie niet voor een dwingend alternatief dat zijn vrij heid* zou fixeren. Hij heeft het recht om te experimenteren met vele mogelijkheden. Doch hij heeft ook de plicht om, luiste rend naar de vragen die hem ge steld worden, voortdurend expe rimenteel nieuwe wegen te zoe ken. (ADVERTENTIE) door Aldert Schipper het gelukkig nog niet mogelijk is om voor veel geld een vaste standplaats af te huren. Het handelt zeker om zo'n 35.000 ingeschreven paspoorters. Met hun gezinnen 80 tot 100.000 per sonen. Kan men die zomaar hun re creatie ontnemen? Daarom paspoor ters vecht en strijd met ons mede voor het behoud van de paspoortter reinen voor de paspoorters! Stuur uw adhesiebetuigingen naar de onder staande adressen: J. Reijnders, Hil- vertsweg 197, Hilversum, A. J. Wei ten, Oosterengweg 253, Hilversum. Fluor (2) De mededeling van de Vewin aan de regering is niet zo verwonderlijk dat het onuitvoerbaar is. door het hele land een dubbele waterleiding aan te leggen ten gerieve van een minder heid bezwaarden. Die minderheid zou wellicht een meerderheid worden als de bevolking behoorlijk werd inge licht over drinkwater fluoridering. Het is onbegrijpelijk dat een regering die zich democratisch noemt in een zó delicate zaak, de rechten van de mens met voeten treedt. Amsterdam G. Wijs Omscholen (2) Met de heer De Munnik ben ik het eens dat er allereerst een omscholing bij jongeren moet plaatsvinden. Er wordt veel te veel gesold met werken. Als er zoveel wordt uitgekeerd van de ww zeggen sommigen: Waarom zou den we werken, een beetje zwarte bij verdienste en we hebben het nog be ter. Ook zou ik er erg voor zijn als de invaliden cn de bijstandtrekkers alle maal eens herkeurd werden. Daar wordt ook nog steeds veel misbruik van gemaakt. And ijk G. Montcl Door een technische fout hebben wij de heer W. T. Binnert in zijn inge zonden stuk 'Israel (2)' naar Daniël 1:38 laten verwijzen. Hij bedoelde Da niël 11:38. De leider van de arbeiders, die in Be- sangon Frankrijks grootste horlogefa briek hebben overgenomen, Charles Pi- aget, is een praktiserende rooms-ka tholiek. De voormannen van de actie, waarbij de arbeiders het eigen bedrijf hebben overgenomen van de eigenaars, vergaderen in het parochiezaaltje, on der de kerk. die staat temidden van de woonwijk van de Lip-werknemers. Er is geen stad in het anticlericale Frankrijk, waar de mensen met zoveel sympathie spreken over de geestelijk heid. De arbeiders van Lip zijn geen actieve kerkgangers, dat zijn ze ner gens in Frankrijk. Maar als ik met pater Marcel Manche, een van de pas toors van de wijk Palente bij de Lip- fabriek maandagochtend naar de alge mene vergadering van de arbeiders ga, wordt hij door de aanwezigen ge groet met 'Bonje ur Marcel' Brave vaders Marcel Manche, een 53-jarige geestelij ke, die vroeger priesterarbeider is ge weest, maakt zich zorgen over het lot van de gezinnen van de 1.300 Lip- werknemers. 'Het is niet meer van de ze tijd, zo het al ooit gedeugd heeft, datje die gezinnen meer dan vier maanden lang onzeker laat over hun toekomst. Daarom heeft de kerk. aartsbisschop Lallier voorop, zich ge steld achter de verlangens van de ar beiders: geen ontsagen en geen ont manteling van de horlogefabriek. Maar de kerk heeft ook duidelijk la ten blijken dat we tegen het gebruik van geweld zijn. Het zijn niet de ar beiders die met het geweld zijn be gonnen. Het zijn de ordetroepen, dip brave vaders van gezinnen uit hun el- gen werkplaats hebben gezet. En daar na zijn de relletjes begonnen van een handjevol raddraaiers tegen de poll- tietroepen'. 'Tegen de idealistische jongeren, die uit zijn op de omverwerping van het Gendarmes verwijderen de vijftig werknemers, die de Lip-fabrieken 'bewaakten', uit het bedrijf. maatschappelijk systeem, zeggen de arbeiders: blijf toch thuis. In de ar beidersvergadering wees Piaget een van hun leuzen van de hand. Zondag avond werd na afloop van een feest voor Lip gescandeerd, dat de arbei ders van Lip vechten vcor alle Franse werkers. 'Dat is gewoon fout', zegt Manche. 'De arbeiders van Lip vech ten voor hun eigen rechten. Ze heb ben geen oplossing voor het systeem van het Franse kapitalisme. Ze willen gewoon zo snel mogelijk, samen met al hun colhjga's aan het werk. Er is hier geen revolutie aan het ontstaan' Oplossing: Heeft abbé Manche gedacht over een oplossing? 'Iedereen wil dat de oplos sing gevonden wordt binnen het kapi talistische systeem. Dat is tenminste reëel. Maar de oplossing moet wel een verbetering zijn'. Abbé Manche leest een brief voor van een andere pries ter. Deze kent enkele leden van de re gering goed. Hij schrijft: Er is bij Lip geen onbekwame fabricage geweest, maar een onbekwame leiding. Daarom moet de leiding veranderd worden. Als je de leiding voor een derde in handen legt van de wettige eigenaren van de zaak, een derde in handen van de arbeiders en een derde in die van de overheid kom ja tct een oplossing. Volgens Manche zouden de leiders van de arbeiders hiermee in zee wil len. En de kapitalisten zouden hier mee voorkomen, dat er een bres gesla gen wordt in de muur, die zij rond hun eigendomsrechten hebben ge bouwd. 'Mijn rol in dit alles is bemiddelend. KINDEREN Zo ver is het dus met onsj^ Het stond de vorige week inr in Abbekerk overweegt mei1'0 meentebepaling waarbij hetS deren beneden de vier jaar i ei is zonder geleide op de open te vertoeven. Zo zal 't allema ambtelijke toon heten. De ^rc heid is, dat wij blijkbaar te fc-, zijn voor kinderen. Wij geen kannibalen zijn, hoewot kannibalen, naar ik mij welL. laten vertellen, nimmer de jn van eigen stam of clan coi0c maar het resultaat is hetzelfm2: ren opgelet, hier rijden mendij En dat alles in de eeuw ranker Een volgende stap is natu( b kinderen boven de vier jaari-ia voorlichting krijgen hoe zij 4 lijke volwassenen moeten vBal Abbekerk doet me aan '^e denken, 't Zal wel niet de jig mologie zijn. maar dat hinfcki De kerk, en heel onze saioo heeft misschien wel eens iet derlijks en te weinig moedqm had. In ieder geval is het rei dat de gemcentebepaling. zobel in Abbekerk komen mocht, ïit mogelijk door ons ander gei bodig gemaakt wordt. Want kan ons ervoor bewaren dat een bepaling moet komen di mensen boven de zeventig - om zonder geleide de stra W gaan. Het komt altijd weer gen gedrag neer. Bepaling jg nodig zijn. maar ze zijn vri; i een aanklacht tegen onze n f§ lgmeldne, ja, dat is onleesb jg dat komt omdat er net weer jf andere idioot met een vaart tig kilometer door onze f dorpsstraat sjeest Van de arbeiders van Lip hebben er een heel stel bij mij op catechisatie gezeten en ik ken ook een van de di recteuren goed. Die mensen probeer ik met elkaar in het reine te brengen. Ik ben maar een simpel werktuig om de gerechtigheid, die op straat ligt, te verduidelijken'. Van dit 'simpele werktuig' wordt in de straten van Besancon gefluisterd, dat hij de onderdelen van de horloges verbergt, waarmee de arbeiders hun actie tegen de ontslagen nog maanden kunnen volhouden. Aartsbisschop Tijdens de schermutselingen, die vori ge week hebben plaatsgehad in de straten rond de fabriek van Lip. dook plotseling de aartsbisschop van Besan- ?on, mgr. Marc a Lallier (67), tus sen de arbeiders op. Hij bezwoer geen geweld te gebruiken en sindsdien zijn er hoogstens een paar kleine relletjes geweest. Het is niet de eerste maal, dat mgr. Lallier zich met de zaak Lip inliet. In april, toen bekend werd dat er bij Lip ontslagen zouden vallen, plaatste Lal lier zich reeds achter het verzet van de arbeiders tegen dit ontslag. 'Ik hecht er grote waarde aan te stellen dat niemand, ook de arbeiders niet, mij onder druk gezet heeft. Ik werd overweldigd door het menselijk pro bleem van een ontslag voor een gezin. Ik heb duidelijk stelling genomen te gen geweld, dat de zaken alleen maar ingewikkelder maakt, en voor duide lijkheid voor de gezinnen. Ik weet niet, of het mogdiik is de ontslagen te vermijden. Maar ik wil, dat daarnaar gestreefd wordt. In de bijbel staat: Weest volmaakt, zoals uw hemelse Va der volmaakt is. Ik vind wel, dat nagedacht moet wor den over een vernieuwing van de ver houding tussen de factoren kapitaal en arbeid in een onderneming. Ik vind het ernstig, als alleen de arbei ders lijden onder de gevolgen van een verkeerd beheer van een onderne ming'. aldus de aartsbisschop. NED. HERV. KERK Beroepen te Kaag (toez.) A.g kand. te Bunnik. Beroepen te Opheusden: A. g te Doorsnoijk; te Engwieruig mcj. H. G. van der Waals t gen; Benoemd tot geest. verz. bil trum fiir klinische Seelsor® Hung' te Zolligerberg (bij ZM J. E. L. van der Geest te Vol Overleden J. G. U. van H| (74), em. pred. te 's-Gravenj predikant te Boxmeer, V( der,'Harkstede en te StadskJ GEREF. KERKEN Aangenomen de ben. tot hi| pastoraat te Velsen: kand. 1 wenhuis te Kampen. GEREF- KERKEN (VRIJG)f Beroepen te Axel: J. Stratiif schoten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn: Pjr"5 Dirksland. flf UNIE VAN BAPTISTENGEp Bedankt: voor Groningen-NL van der Laan te BilthovenJ^ bijz. dienst. Kinderen in beweging, rede p ken door dr. J. M. van MeM aanvaarding van het ambfor hoogleraar in de ontwokkeliil r logie aan de katholieke hoge Tilburg. Uitg. Boom, Meppei - 4,50. ft,! De onderbroken reis, door J Ier. Twee verdwenen uren van een vliegende schotel', F haal over de ontvoering van rikaans echtpaar aan boordtet vliegende schotel, zoals doofc der therapeutische hypnose De inleiding is geschreven d mon. Uitg. Paris-Manteau, dam-Brussel. 261 blz. lf Bij uitgeverij Buyten en heijn te Amsterdam is ui een enveloppe inhoudende fc- kaarten, met een vierkleuren J. v.d. Berg en bijbeltekste derlands Duits, Engels en Ff» 6 verzendenveloppen. De 11 3.90. De Bijbel als missionair boell E. Sneller. Uitgave NederlaR dingsraad te Amsterdam. 1.75. Een speciaal nummeU lerwegen', bedoeld ten die godsdienstles, katechese of (d; kring. «jj Waarom en waarheen? Uitgj„ nationale raad van Christel^ ken. Frederiksplein 24. Ai 38 blz.; ƒ2.50. De tekst vaL, spraken op de ICCC-toogdag, L. ber 1972 in Utrecht. Gods trouw aan vorstenhuis, door ds. G- Hegeman. UitgS1" man te Goes. 15 blz.; 2.50F heidspreek van een predika'ei gereformeerde gemeenten b!ei bileum van koningin Julian^0 Van horen zeggen. De nieurr pocket van de gereformeerd wenbond (Steynlaan 8, Baia blz.; 3.75. De bijdrage v4° Puchinger ('Scheuring en ,n' tie') gaat de omvang van eee ver te boven, maar is op zr1 aanschaf van deze bundel F schoots waard. F' Van een verslaggever iei DEN HAAG Het Nederladj] Kruis heeft besloten 50.000 f. schikbaar te stellen voor huiet slachtoffers van de jongstetei mingsramp in Pakistan. Tk-e zend gulden is inmiddels ovén naar het Pakistaanse Rode Hg de aankoop van kleren, mi ten, dekens en zeep. tri Meer kerknieuws ec oppag. T9/K11 H

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2