rijdend Bijbelhuis
Vandaag]
iiiiiiiiiiiiniiiii
Kerk neemt afstand van
verschijningen in Peru
Moeilijk werk met veel nieten
Trouw
K wartet
Instructie
boekje
bij de tijd
Kerk werkt samen
met regering bij
'screening'
bezoek Z.-Afrika
Helpers Dom
Helder Camara
in gevangenis
Kerk steunt
weigeraar
bombardementen
Ministers privé
vrije kerkleden
Jongen verdronken
Beroepingswe
fllsillfil
Nieuwe boek
Dalai Lama naar Nederland
TROUIW/tKWiARTETT DONDERDAG 16 AUGUSTUS 1973
KERK/BINNENLAND
door Ton v. d. Hammen
Met de bijbel langs de deur. Moei
lijk, ondankbaar werk. Met veel
nieten. Het Nederlands Bijbelge
nootschap doet dat nog dagelijks.
Met een 'Rijdend Bijbelhuis' en
een vaste man, die in zijn gespe
cialiseerde boekwinkel op wielen
een vrij uitvoerige voorraad bij
bels in allerlei vertalingen en
verder met de bijbel verband hou
dende boeken aan boord heeft.
Het meest verkocht: bijbels van
statenvertaling tot en met om
gangstaal. Verder kinderbijbels
en in deze tijd natuurlijk het
Liedboek voor de Kerken.
Wil colportage nog? In zijn eenvou
digste vorm wel, mits je die goed
voorbereidt Dat doet het NBG door
elk jaar opnieuw een landelijk pro
gramma op te stellen, het in stukken
te knippen en aan zijn districtssecre
tarissen door te spe'len. Je zou hen
geëngageerde duizendpoten kunnen
noemen. Een van hun taken is te zor
gen dat de colportageprogramma's
kunnen worden uitgevoerd. Want de
tijd dat plaatselijke kerken spontaan
om de bijbelwagen (s)' er waren er
in het verleden meer vroegen,
schijnt lang voorbij.
Goed, zij benaderen daarvoor de plaat
selijke NBG-afdelingen en door deze
de kerken. Zo mogelijk wordt ook de
rk kerk erbij betrokken, die in de Ka
tholieke Bijbelstichting zijn eigen or
ganisatie heeft, waarmee het NBG
nauw samenwerkt. Vanaf de kansel en
in het kerkblad worden vrijwilligers
opgeroepen, die zich na min of meer
aandrang, soms spontaan, maar toch
ook vaak schoorvoetend melden. In
structie- en propagandamateriaal ko
men binnen. Er volgt meestal nog een
voorbereidingsavond. Algdmene aan
kondigingen worden aan de plaatselij
ke bladen aangeboden. En tenslotte
verschijnt de heer Gerrit de Kruyf
met zijn bijbelauto. De colportage kan
beginnen.
Nu vergt het werk geen legioenen.,
Het kan met vier, zes, acht mensen.
De meesten doen het een morgen of
een middag, sommigen een hele dag.
Het zijn overwegend vrouwen per
jaar zo'n drie- tot vierduizend om
dat die zich het best overdag vrij
kunnen maken. Oudere, van de in el
ke gömeentd wel bestaande kern 'op
wie dominee nooit of bijna nooit te
vergeefs een beroep doet'. Maar geluk
kig toch ook spijkerbroek-jongeren
blijken 'zich het evangelie niet te scha-
Moed
Die ouderwetse uitdrukking past hier
heel best. Want je moet toch wel van
de opdracht overtuigd zijn wil je er
aan gaan staan, letterlijken met zo'n
zware tas gaan lopen. Tussen haakjes:
waarom niet rijden, want er zijn toch
van die handige tassenwagentjes?
Heel concreet gezegd wordt er geloof
gevraagd, dat je onder meer de moed
moet geven vaak tdgen beter weten
in, ook van broeders en zusters die
het allemaal niet meer zo zien zitten,
LIMA (PA) De vicaris-generaal van
de r.k. bisschop van Chiclayo (Peru)
heeft verklaard, dat de zg. Maria-ver-
schijningen, vorige maand in het dorp
je Olmos, niet geloofwaardig zijn.
In een interview met het blad Ojo
zegt de vicaris, eerst helemaal niet
op de zaak te hebben willen ingaan,
maar nu wel te moeten. De beweging
onder het volk neemt gevaarlijke pro
porties aan. Stromen mensen, onder
wie vele zieken, trekken naar het dorp,
waar zij een herhaling van de ver
schijnselen verwachten. Maria zou ver
schenen zijn aan het meisje Teodora
Torres.
SOORT
TANK MET
INFANTERISTEN
«r De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
'Tussentijds overleg met enkele
deelnemers welke route verder
zal worden gevolgd. In het mid
den de man van het Rijdend Bij
belhuis, de heer G. de Kruyf.
mee te doen. Verder: zelfoverwinning,
vrijmoedigheid, incasserings- en uit
houdingsvermogen. Dat laatste ook,
want na zo'n uurtje of drie kom je
bekaf thuis.
Zo'n sjouwende groep bezig te zien
ontroerde me en deed me denken aan
een oprukkend legeronderdeel, zoals
ze, met in hun midden de bijbelwa
gen, de ene straat na de andere na
men. Een tank met infanteristen
W32r, voorzover zich hier in alle een
voud een legertje manifesteerde dat
heil wilde brengen door namens dd
kerken de bijbel te presenteren. On
waar elke vergelijking gaat mank
omdat na elke straat deze bepaald
geen veroverd gebied is.
Behalve in de grote steden is sprake
van redelijke resultaten. Als de hoofd
bedoeling verspreiding van het evan
gelie is, kan je die uiteraard aan de
afzet meten. Die komt naar ik heb be
grepen gemiddeld neer op zo'n vijftig
uitgaven per dag. Er is wel sprake
van een nogal grillig patroon. Je hebt
dagen van wel vierduizend en weken
van op z'n best zeshonderd gulden,
weet meneer De Kruyf me te melden.
Ja, hij beslaapt bijna elke dag £5en an
der particulier, nooit een hotelbed,
vaak onder pastoraal dak. Wel knipt
hij woensdagmiddag als regel de week
door voor z'n gezin in Benschop, om
donderdagsmorgens weer vroeg pre
sent te zijn. Hij is begin dertig, doet
het werk met overgave en blijkt uit
een onverwachte hoek te komen: be
gon als werknemer in de landbouw,
had jarenlang een melkhandel in
Utrecht, wat in zoverre nog een paral
lel heeft, dat hij nu 'brood voor het
hart' aan huis brengt.
Leiding
Roeping? Hij denkt even: nee, ik zie
er meer leiding in. In zijn optreden
geeft hij de indruk een ongecompli
ceerd christen te zijn. Iemand van
een ontwapenende eenvoud, die zijn
medewerksters bdscheiden raad geeft,
zo nodig moed inspreekt, ze routineus
met de ogen volgt en precies op het
juiste moment opduikt in de buurt
van degene die hem nodig heeft, bij
voorbeeld omdat gevraagd wordt of
een bepaalde uitgave al of niet in
voorraad is?
Kunnen de mensen dan niet naar
een boekhandel gaan? Kunnen wel,
maar in de praktijk blijkt toch nog
altijd drempelvrees en ook wel een
zekere noncalance: al een tijdje van
plan 'Groot nieuws voor u' of 'Hulp
voor de bijbellezer' te kopen, maar
hoe gaat dat, het kwam er niet van.
Kortom, via het 'Rijdend Bijbelhuis'
wordt er nog heel wat onder de men
sen gebracht, dat er anders nooit zou
komen. Bij kerkmensen en van de
kerk vervreemden die niet èlle be
langstelling hebben verloren.
Toen ik m'n dagje meeliep merkte ik
dat er in zo'ri colportage ook het mo
ment van een kort, noem het pasto
raal, appèl zit onder het motto: Léés
de bijbel. Soms kon zo'n gesprekje
even uitlopen wat natuurlijk wordt
meegenomen, maar het is bij deze me
thode, die het NBG colportage in A-
stijl no'drnt, begonnen om de eenvou
digste opzet: de verkoopactie.
Nazorg
Maar al te graag zou het bijbelgenoot
schap meer werken in de B-stijl, die
dieper graaft en zich over een heel
seizoen kan uitstrekken. In dat geval
beginnen de voorbereidingen met
groepsgesprekken, waarin de vrijwilli-
Het NBG heeft een
alleraardigst instructie
boekje samengesteld,
waarin het waarom en hoe
van colportage aan de orde
komt. Het instructieboekje
heet 'Er is iemand aan de
deur', leest prettig, ook al
door de vlotte presentatie
die mee door een aantal
originele cartoons gestalte
kon krijgen. Het bovenste
plaatje slaat op de
constatering: 'Oorspronke
lijk betekent colporteren:
om de hals dragen'. Het
mannetje met de letter
onder de arm die aanbelt
beeldt de eenvoudigste
vorm van colportage (stijl
A) uit. Daarnast: een
illustratie van de vraag die
in het boekje wordt
behandeld: 'wat doen we
met een bijbel die over
wijngaarden en
schaapherders spreekt in
ons ruimtevaarttijdperk?'
Linksonder: samenwerking
met rooms-katholieken in
bijbelacties en tenslotte,
onder rechts: 'Voor
sommige mensen lijkt het
geen verschil te maken, of
hen een pak waspoeder dan
wel de bijbel wordt
aangeboden'.
gers zich terdege voorbereiden op ge
sprek waarvoor dan wèl ruim de tijd
wordt genomen. Er is dan ook ruimte
voor allerlei nevenactiviteiten, zoals
een tentoonstelling, die het NBG kan
leveren, voor teken- of opstelwedstrij
den, voorlichtingsavonden. Men werkt
dan met rapporten over gehouden ge
sprekken, waarop de 'nazorg' weer in
kan haken. Maar dit soort krachtsin-
spanningdn blijken de meeste kerken.
jammer maar waar, niet zo erg meer
op te kunnen brengen. Een enkele
uitzondering daargelaten, zoals on
langs nog Delft. Bijbelacties van dit
kaliber, waarvoor het NBG de blauw
drukken zo ter beschikking kan stel
len en verdere service kan verlenen,
blijken tot groeiende kerkelijke activi
teiten te leiden.
Héhebben we in ons land niet
overal plaatselijke raden van kerken?
Bij geruchte vernam ik, dat er heel
wat moeten zijn, die na enkele jaren
raken 'uitgepraat', behalve dan nog
over de reden van hun bestaan. Er
zouden er zelfs al edn aantal zijn op
geheven! In elk geval besluit ik maar
met: in Amsterdam is het NBG, He
rengracht 366. Het telefoonnummer is
02024 37 98. Vragen naar secretari
aat binnenland. Je kunt nooit we
ten.
wreedheid tegen de schapen. Zij zul
len u wel ontzien maar hun slachtof
fers en de politieagenten hebben het
er moeilijker mee.
Den Haag
A. Maan
discussie gesloten)
Waalkens (3)
De 'ondervrager' van de heer Waal
kens (AVRO's Televizier van 6 augus
tus) mag 'overigens heel alert' ge-
weest zijn (uw tv-recensent) hij zat er G6n3Q6 (2)
ook duidelijk comfortabeler bij dan
het kamerlid. Waar koopt men zo'n
stoel?
Rotterdam
N. van der Blom
een maand verschoven, ontlasting van
de wegen, veel minder touringcars op
de weg, vele vluchten van charter
vliegtuigen vermeden, een of meer
tankers minder op zee, een van de
oorzaken van de druk op lonen en
prijzen weggenomen, de zon schijnt
ook hier en onze stranden zijn niet
vuiler dan die langs de Middellandse
zee.
Amerongen
P. Verburg
De redactie behoudt zich het recht voor ons
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu-
blikatlc wordt met de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden - ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam.
Prof. Van Hattum (slot)
De gevolgen van de averechtse ge
dragswetenschappen beginnen zich
duidelijk af te tekenen. Het moet
voor rovers en moordenaars natuur
lijk prettig zijn geweest om door 'de
prof' te worden berecht. Prof. Van
Hattum, probeert u nou eens metter
daad iemand in de maatschappij terug
te brengen die van roven en stelen zo
rijk is geworden dat hij op eerste
stand leeft en bij hen in één ogenblik
voor 250.000 gulden aan schilderijen
kan worden gestolen. Zulke mensen
voelen niets voor uw en mijn maat
schappij. Zij hebben de hunne en
daar voelen zij zich net zo lekker als
maden in een kadaver. Zij lachen om
u. Uw mildheid voor de wolven is
Massamoord
'De grootste door Amerikanen ge
pleegde massamoord': dit wordt van
uit Amerika verkondigd en men doelt
op de dertig vermoorde jongens in
Texas. En de massale bombardemen
ten (het triomfantelijke hoogtepunt:
'verhevigde bombardementen') op
Vietnam? En de massale bombarde
menten (het triomfantelijk hoogte
punt: 'tot een maximum opgevoerd')
op Cambodja?
Amsterdam
H. Wlelek
Vakantie en milieu
Een uitnemend artikel in de krant
van 9 augustus over 'Test Aankoop'.
Waterbeschaving en energieverbruik
moeten getemperd worden, onnodige
verpakking geweigerd. Maar één ding
zou ik graag aan de orde zien gesteld:
vakanties gemiddeld duizend kilome
ter dichter bij huis. Een besparing
van twee hektoliter benzine per auto,
ée noodzaak van inruilen wordt dan
P. van de Poel stelt (Tr/Kw van 9 au
gustus) de vraag: 'Moeten we, nu in
dividueel zalig worden onmogelijk
lijkt, dan geloven in een God, die col
lectief verloren gaan, zal toestaan?'-
Zijn antwoord luidt: 'Beter is het ons
vast te klampen aan de laatste zin van
de bijbel: De genade van de Here Je
zus zij met allen'. Wat heeft de heer
Van de Poel weinig van de bijbelse
genade begrepen. Op grond van Jo
hannes 3 vers 16 weet ik dat ik niet
verloren ga, maar eeuwig leven heb
omdat ik in Hem geloof. Daarom is
voor mij de zaligheld (en voor een ie
der die Christus aanneemt) mogelijk
geworden. De genade van de Here Je
zus zij met allen betekent: met allen
die door genade een kind van God
zijn geworden. Dat spreek je ook niet
meer van 'je vastklampen' aan zinnen
uit de bijbel, maar dan wordt heel
Gods woord een geweldige realiteit
voor je.
Den Haag
U. Wiersinga
Waalkens (2)
Dat sommige goedgelovige mensen
niet kunnen geloven dat de wreedhe
den in Mozambique echt bedreven
zijn kan ik best begrijpen. Maar dat
PRETORIA De drie Afrikaans spre
kende kerken van Zuid-Afrika hebben
de regering toegezegd dat zij dn de
toekomst zullen samenwerken met het
ministerie van binnenlandse zaken iii
een antecedentenonderzoek van over
zeese kerkleiders voordat zij naar
Zuid-Afrika worden uitgenodigd. Dit
heeft de Zuidafrikaanse theoloog prof.
dr. J. A. M. Heyns gezegd, die voor
zitter is van het werkgezelschap van
dogmatici dn Pretoria. Het was dit ge
zelschap dat de Nederlandse prof. dr.
H. Berkhof uitnodigde voor een serie
lezingen. Na een gesprek met minister
Connie Mulder van binnenlandse za
ken zei Heyns dat hij het nog steeds
niet eens is met de weigering van het
visum voor prof. Berkhof. De minister
was evenwel zeer begrijpend in deze
situatie, zei prof. Heyns.
wil niet zeggen dat het niet gebeurt
Ga alleen maar na wat de oorlog aan
beschaving heeft gebracht in ons
land. Als Hitier zijn zin had gekre
gen, was er nu niet één Israëliet meer
op de aarde. Ik wil maar zeggen: over
beschaving gesproken. Dat er tegen
woordig gelogen wordt tot en met dat
weet iedereen.
Boskoop
W. A. Gelderblom
RECIFE Aartsbisschop Helder Ca
mara gelooft dat de politie twee ka
tholieke leken, die voor hem werkten,
in het geheim gevangen houdt. De bei
de leken worden reeds drie weken
vermist. In het aartsbisdom Recife
en Olinda denkt men algemeen dat
dit bedoeld is als wraak voor de toe
spraak van de aartsbisschop, waarin
deze de Braziliaanse regering verge
leek met het regime van Stalin en dat
van Hitier.
WASHINGTON (NC) Twee kerke
lijke gezagsdragers in de Verenigde
Staten hebben kapitein der luchtmacht
E. Dawson (26) hun steun toegezegd,
nu hij zieh moet verantwoorden we
gens weigering een order tot het bom
barderen in Cambodja uit te voeren.
Mgr. John Dougherty, bestuurslid van
de commissie voor vrede, onderdeel
van de amerikaanse bisschoppencon
ferentie alsmede pater J. Bryan Hehir
van de amerikaanse Justitia et Pax
hebben de beloofde steun schriftelijk
aan Dawson bevestigd.
Kapitein Dawson heeft 21 juni gewei
gerd een bombardement in Cambodja
uit te voeren, omdat hij meende dat
dit moreel ongeoorloofd was en stra
tegisch overbodig. Hij is naar de Ver.
Staten teruggestuurd en wacht op de
beslissing van het opperbevel der
luchtmacht, of zijn zaak voor het mi
litair gerechtshof zal worden gebracht.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Zoals iedere Nederlan
der zijn ook ministers geheel vrij om
als leden van een kerk privé en in
het openbaar hun opvattingen ken
baar te maken. Premier Den Uyl ant
woordt dit op vragen van het tweede
Kamerlid, de heer Koekoek. De
(rooms-katholieke) ministers Van
Agt, Brouwer, Westerterp Van Keme-
nade en Van Doorn hadden namelijk
de 'open brief1 ondertekend over de
schending van de mensenrechten in
Mozambique. Zij deden dit privé, zon
der medeweten en goedkeuring van
het kabinet. Het Kamerlid voor de
Boerenpartij vond dit kennelijk niet
goed en stelde daarom zijn vragen
aan de premier.
ZEVENAAR Na langdurig dreggen
heeft de Zevenaarse politie, met assis
tentie van de rijkspolitie te water, in
het 28 meter diepe baggergat aan de
autoweg bij Duiven gisteren het stof
felijk overschot van de 18-jarige Jim
my Anamopa uit Zevenaar gevonden.
De jongen was daar dinsdagmiddag
gaan zwemmen.
GETAL EN SUCCES
ee
De kerken worden vandaag
eens geconfronteerd met de it
naar getal en sukses. Aan predj"
en ouderlingen wordt door so;b
voorgehouden dat op die en
nier de impasse waarin kerk^4
bevinden, doorbroken kan worqei
eens is het een prediking in ou
die redding moet brengen, da i
een combo in de kerk, of een io
wekkende veroormoediging. Djig
meesters vermenigvuldigen ziel
dag. Toen ik nog niet zo lang o(
in het bijgebouw van een ke!
verkeerde deur opende zag ik di
eens gesteld voor een aantal
die zich met yoga-oefeningen
hielden. Op zichzelf is er nat"?
niets tegen dat mensen in gei 4
impasse naar een uitweg zoek 11
der de indruk van slinkend g 0
verminderend sukses kan men
vreemdste ideeën komen. Eiei
wordt het wanneer deze heeln r'
van de kerk uit de tweede herl
de twintigste eeuw absoluut ga 01
den. Hun methode is dan de 1
waarvan heil te verwachten i"
nieuw alles en je zult een w*
Laat het charisma weer z'n kaij
gen en de misère is over. In i
tuatie is het goed nog eens i
reeds lang heengegane B
rabbijn Leo Baeck te luister*
schrijft in zijn 'Das Wesen des i
turns': 'In het bewustzijn van J
gene van het bestaansbezit, v
verbond met God, verwierf r
joodse geloof sgemeente)
kracht, anders te zijn, de wil
te onderscheiden en tegen g(
succes in niet van de wijs te
Tegen getal en sukses in.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepbaar: G. Stegeman, vol
zendingspred. in Kameroen, p/s
sestraatweg 11, Oegstgeest.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Rozenburg: kand.
Zandbergen te Kampen; te Zaa
kand. W. Schierff te Wittewieri
GEREF. KERKEN
Overleden: M. van Dijk (80
pred. te Hattem. Was predik
Nieuweroord (Dr.).
William E. Barrett Het m
werk. Uitgeverij: Dc Fontein.
16,90.
Een kunsthandelaar in New V
in het bezit van een schilderij
men, dat sinds haar totstandï
verborgen is gehouden, Het
meesterwerk van renaissanc*
maar het veroorzaakt grote onr
de vriendenkring van de han*
omdat er vier mensen zijn, die
zelf op het doek herkennen
mysterieuze werk is van een on!
de Duitse kunstenaar, die Cl
heeft uitgebeeld, temidden vai
woedende, met stenen gooiendt
nigte, na de scene in het paM
Pilatus. Kirk Donner, een va
vier, gaat naar het middeleeuwse
je in Duitsland, waar de schilde
wegens tovenarij is verbrand,
geleefd en gewerkt. Kirk moet
een spoor terug te vinden; de
van de magie, die het doek bet
verklaren. Dat lukt hem ten de!
roman is geconcentreerd rondoi
passiespel in het stadje, een cha
te Amerikaanse collega en 'n si
jongeman, die de apostel Joh
speelt. De gesprekken zijn
kunstzinnig, religieus en filoso
telkens ook gehuld in de schen
van een fascinerend verleden. B
munt uit in peroonsbeschrijv
in het karakteriseren van gedr;
tronen. Hij heeft het gegeven b
der boeiend uitgewerkt. Het me
werk, zorgvuldig vertaald door
van Oldeburg Ermke, is een boe!
men verrijkt neerlegt. 1]
WASSENAAR De Dalai Lama,
geestelijk leider van de Tibetaan
se boeddhisten, zal van 6 tot 9
oktober een bezoek aan Neder
land brengen als onderdeel van
een reis langs twaalf Europese
landen. Het zal de eerste keer
zijn, dat hij West-Europa bezoekt.
Zijn Europese reis begint in Rome,
waar hij zal worden ontvangen door
de paus. Gedurende de reis, die een
strikt religieus en cultureel karakter
zal hebben, wil hij van gedachten wis
selen met geestelijke leiders en we
tenschapsmensen, die, in de woorden
van de Dalai Lama, 'zich bezig hou
den met het zoeken naar oplossingen
voor de fundamentele problemen
in het bijzonder problemen die de
mens zelf heeft veroorzaakt die
van alle tijden zijn'.
Ook wil hij een ontmoeting hebben
met de Tibetaanse vluchtelingen in
.ons land. Tevens wil hij zijn dank
overbrengen aan personen en organi
saties die deze vluchtelingen hebben
geholpen. Het programma voor Neder
land is nog niet volledig vastgesteld,
zo meldt het Nederlands boeddhis
tisch centrum te Wassenaar.
Sinds de verovering van Tibet door
de Chinese volksrepubliek (1959)
woont de dalai lama in Dharmasala
(Noordoost-India)1. De Tibetaanse
boeddhisten beschouwen hun geeste
lijk en wereldlijk leider als incarnatie
van de als god vereerde bodhisattva
Avalokitesjvara.
Dalai Lama