Wie léést er nou in zo'n bijbel?
flisihsl
Katholieke Informatie
uit scherpe kritiek
op 'onfeilbaarheid'
Vandaag
in iedere hotelkamer een bijbel
vereniging 'de nederlandse gideons'
j.h.van dam borneostraat 22
vlaardingen tel. 010.340341
Trouw
K wartet
Kardinaal gelooft
nog in toekomst
van kloosterleven
Man verpletterd
Wereldassemblée
lutheranen 1977
in Tanzania
Politie zag niets
voor drie ton aan
sieraden gestolen
Fabriek in Zwolle
door brand vernield
Propagandisten
PvdA en PPR
voor de rechter
Drie doden bij
frontale botsing
eW
Beroepingswi
Vaticaan reageer
op Mozambique-
brief episcopaat
TROU.W KWARTET DINSDAG 14 VLGUSTUS 1973
KERK BINNENLAND
door A. J. Klei
Het ié natuurIijk bijzonder sympathiek om er achterheen te zitten
dat op elk nachtkastje in ieder hotel een bijbel ligt, maar wie léést
er nou in zo'n bijbel? Je hebt mensen voor wie Gods woord een
lamp voor hun voet is en die steken als ze op reis gaan behalve hun
tandenborstel ook een bijbeltje bij zich. Voor lien hoeft die bijbel
op het nachtkastje dus niet.
En anderen, niet gewoon in de bijbel
te lezen, laat staan er een mee te ne
men, zullen er op z'n hoogst eventjes
nieuwsgierig in bladeren, om dan de
H.P. of een Zwart Beertje (ik noem
maar wat) uit hun tas te halen.
Goed, er zal eens iemand zijn die bij
een vroeg en haastig vertrek van huis
z'n bijbel vergat, maar dórvoor ga je
toch geen organisatie op touw zetten?
In deze trant praat ik tegen de heer
J. H. van Dam van de zilveren vereni
ging De Nederlandse Gideons: een
club van protestantse zakenlui van al
lerlei kerkelijke tint, die in 2500 Ne
derlandse hotels (dat is 95 procent
van het totaal) op de nachtkastjes een
Gideon-bijbel heeft neergelegd (een
nieuw testament met de onberijmde
psalmen in het Nederlands, of een
paar bijbelboeken in een van de mo
derne talen). De heer Van Dam knikt
uiterst begrijpend bij mijn verhaal.
Hij heeft er, vertelt hij, tot vier jaar
terug precies zo over gedacht. Toen
kwamen ze bij hem met de vraag of
hij er voor voelde bestuursmedewer-
ker van De Gideons te worden. Hoe
wel hij op zijn leeftijd (hij is nu 54)
best eens veranderen wilde tot z'n
65ste maatschappelijk werker te blij
ven leek hem voor zichzelf en ande
ren niet aanlokkelijk zag hij dit
niet zitten. Bijbels op nachtkastjes op
hotelkamers.mooi idee, daar niet
van, maare.toch ook wel een beetje
dierbaar.en wat haalt het tenslotte
uit?
Zo praat de heer Van Dam vandaag,
met bijna vier jaar als bestuursmede-
werker van De Gideons achter de rug,
niet meer. Het is onvoorstelbaar an
ders!, zegt hij met een verbazing die
nóg niet voorbij is. Overigens moet je
van hem geen tranerige anecdotes
venvachten over kerels die met een
halfzatte kop een Gideon-bijbel oppak
ten en die toen.nou ja. Ook zal hij
de reacties die bij De Gideons binnen
komen, niet opschroeven tot stópels
fanmail. Het aardige en tegelijk over
tuigende van de heer Van Dam is, dat
hij met evenveel nuchterheid als
geestdrift over zijn werk praat. Hij is
dankbaar voor de prettige medewer
king van nagenoeg alle hoteliers,
maar hij weet drommel goed dat die
welwillendheid niet hoeft voort te
vloeien uit gelovigheid: die bijbel op
dat nachtkastje weten ze, wordt door
onze gasten gezien als een extra servi
ce. O ja, er is ook wel eens een hotel
houder, die niet wil. Zoals die man
die zei: bij mij logeren uitsluitend in
tellectuelen. Nog iets. Per jaar wor
den zo'n tienduizend Gideon-bijbels
uit hotels gestolen. Meegenomen, for
muleert de heer Van Dam vriendelijk,
en het is typerend voor hem dat hij
deze diefstallen (dat meenemen) be
slist niet zal toeschrijven aan heilbe-
geerte, maar aan de andere kant de
mogelijkheid van een gepakt-zijn door
het Woord niet uitsluit. Hij laat me
ook een brief zien van een Ameri
kaan, die een bedrag aan dollars in
sloot om de bijbel te vervangen op
kamer nummer zoveel, waar hij er
eentje bij z'n bagage gepakt had. Gek
he?, zegt de heer Van Dam, dat ik
dan zo'n kamernummer niet meer
vergeet, het doet je toch wat
Hoe en waar is dit werk begonnen?
De heer Van Dam: Eind vorige eeuw
in Amerika. De Nederlandse vereni
ging is begin 1948 opgericht. De voor
geschiedenis? De heren E. J. Holtrust
en P. van Riel waren, zonder dat ze
het van elkaar wisten, op zakenreis in
Amerika. Daar werden ze getroffen
door de aanwezigheid van een Gideon-
bijbel in hun hotelkamers. Zoiets zou
je in Nederland ook moeten hebben,
dachten ze. Ze gingen daarom, alweer
onafhankelijk van elkaar, naar het
hoofdkwartier van De Gideons om op
de hoogte te komen van aard en opzet
van dit werk, en daar vernam de één
dat er kortgeleden al een andere Ne
derlandse zakenman was geweest.
Ja. de naam was genoteerd. Thuisge
komen namen beide heren contact
met elkaar op en het resultaat was
onze vereniging.
Hoeveel bijbels heeft uw vereniging
uitstaan.of hoe noem je dat?
Dat zijn er tachtigduizend. Maar nu
tel ik ook de duizend Gideon-bijbels
mee, die we in de gevangenissen en
de andere inrichtingen van het minis
terie van justitie hebben. En ook de
bijbels die gingen naar twintig van de
ruim tweehonderd neutrale ziekenhui
zen in ons land. Met die ziekenhuizen
zijn we kortgeleden begonnen. Op het
nachtkastje van iedere patiënt een bij
bel. De eerste reactie van een zieke
hebben we al binnen.
Daarover gesproken, komen er veel
reacties en hoe zien die er uit?
Ik heb al gezegd dat ik vroeger ook
dacht: wie leest er nou in zo'n bijbel.
Maar het is werkelijk onvoorstelbaar
hoeveel mensen dat toch doen. Uit
nieuwsgierigheid, uit verveling, omdat
ze het vroeger thuis deden.Dat
merk ik uit gesprekken en vooral ook
uit de brieven die wij regelmatig, het
hele jaar door, binnenkrijgen. Geen
ladingen, een paar per week, maar dat
vind ik veel. Heel veel eigenlijk.
Soms is het alleen een bedankje,
maar veel vaker een opmerking dat
dit of dat in de bijbel toch niet klopt
J. H. van Dam
en of wij dat willen uitleggen, of ge
woon een vraag om contact. Eigenlijk
komen de meeste reacties daarop
neer.
En krijgen ze nader contact?
Ik zoek alle briefschrijvers op, dat
hoort trouwens ook tot mijn op
dracht. Kijk, ik geloof niet dat het zo
is, dat je iemand maar een bijbel in
z'n hand hoeft stoppen en dan komt
de rest vanzelf wel. Het kan voorko
men dat iemand opeens terugvindt
wat-ie verloren was. Maar bijbellezen
Cartoonist (en psycholoog) Arend van Dam maakte dit visitekaartje
voor zijn vader (iets vergroot)
moet je leren en de bijbel verstaan
óók. We praten dan met de mensen
die ons schreven en meestal verwijzen
we ze dan naar een van de plaatselij
ke predikanten, althans naar een ker
kelijke gemeente in hun woonplaats.
Zelf kerkje-spelen doen we niet.
Naar welke kerk?
Dat hangt helemaal van de aard van
de omstandigheden af. Vaak heeft ie
mand wel enig contact in een bepaal
de richting.
•Wat hoort verder tot uw werk?
Elke vier jaar moet ik de 2500 hotels,
waar onze bijbels liggen, langs ge
weest zijn, voor het aanvullen en ver
vangen van verdwenen en beschadigde
bijbels. In verscheidene gevallen heb
ben de hotelhouders zelf al om een
aanvulling gevraagd, omdat ze hebben
gemerkt dat hun gasten die bijbel op
het nachtkastje waarderen. Alweer
een illustratie van het feit dat er wel
terdege naar de bijbel gekeken wordt!
Verder ga ik via VVV-lijsten na of er
gens soms een nieuw hotel gekomen
is en dan ga ik daar op af. Ook doe ik
de ledenwerving.
Hoeveel leden zijn er?
Veertienhonderd leden en duizend
contribuanten
Allemaal zakenlui?
In hoofdzaak wel.
Wat kost u het neerleggen van zo'n
Gideon-bijbel?
De Nederlandse Gideon-bijbel een
tientje per stuk bij, wat we noemen,
blijvende aanwezigheid, de uitgave
van bijbelboeken in Frans, Duits of
Engels vijf gulden.
Heeft de vereniging ooit moeite gehad
met het uitzetten van bijbels ln het
zuiden? u werkt samen met het bij
belgenootschap, niet met de katholie
ke bijbelstichting?
Wij zijn van huis uit een protestants-
christelijke vereniging. Er is inder
daad een periode geweest dat je bij
Limburgse en Noordbrabantse hoteliers
niet met een bijbel hoefde aankomen,
maar sinds de bisschoppen openlijk
verklaard hebben dat ons werk waar
dering verdient, is dat veranderd. Ga
maar na: je vindt Gideon-Bijbels in
meer dan vierhonderd Limburgse en
in bijna driehonderd Brabantse hn-
tels. Ja, allemaal in de vertaling van
het bijbelgenootschap.
Die is nogal houterig, de nieuwe
roonis-katholieke vertaling van het
nieuwe testament \inden velen beter
cn je hoort cr ook uit lezen in her
vormde en gereformeerde kerken....
Je kunt zulke dingen niet in een hand
omdraai veranderen. Ik heb natuur
lijk ook wel eens gekeken naar Groot
Nieuws voor u. Dat valt overigens om
praktische redenen al uit, het is een
paperback, die binnen de kortste ke
ren uit elkaar zou liggen. Het is, dat
spreekt weer aan, een gezamenlijke
uitgave van bijbelgenootschap en ka
tholieke bijbelstichting.
Heeft u ook rooms-katholiekc leden?
Ja, die zijn er ook.
Maar ze zitten niet in het bestuur?
Nee, of misschien moet ik zeggen: nog
niet. In elk geval vormt dit, net zoals
de kwestie van de bijbelvertaling die
je gebruikt, een punt van bespreking
in het bestuur.
Vanwaar de naam Gideons?
Naar de bijbelse Gideon, die het aan
durfde met een handjevol mannen de
Midianieten aan te vallen.
u bent dus allemaal een soort geloofs
helden...
Je zult mij niet horen beweren dat ik
gelukkig ben met die naam. Maar hij
is destijds gewoon overgenomen uit
Amerika en heeft nu wel zijn be
staansrecht.
Laatste vraag: hebt u geen jubileum
gevierd?
Nee, vanwege, het plotseling overlij
den van voorzitter E. J. Holtrust...ja,
dezelfde als dei van 1948. Overigens is
hij niet van het begin af aan voorzit
ter geweest Wel hebben we een door
het IKOR -uitgezonden kerkdienst ge
had waarin ds. A. Klamer voorging en
sprak over ons werk. De dienst was in
Vught en daar zijn onze bestuursle
den toen heengegaan.
Jens Thoren (zie Tr/Kw van 6 au-
gutus) heeft als zodanig mijn volledi
ge instemming. Maar ik verbaas mij
over de motieven van de beide GPV-
Kamerleden. Zij vrezen, zo heb ik be
grepen, dat de film zal bijdragen tot
haat en discriminatie van de christe
nen, en wijzen met nadruk op het 'be
ledigend gevaar voor loyale christe
nen'. Ik heb óók en ernstig be
zwaar legen dit produkt van de Deen
se filmindustrie, maar om andere re
denen: dat de naam van Christus er
door gesmaad en door het slijk ge
haald wordt. Dóórtegen moet zich ons
protest richten.
Groningen
PARIJS In de verklaring 'Mysterium ecclesiae' heeft men gepro
beerd. zich krampachtig aan de teksten van het tweede Vaticaans
concilie te houden. Maar daarbij heeft men wel steeds de meest te
rughoudende teksten uitgekozen en de perspectieven, die het concilie
ds. j. a. Brandsma geopend heeft, geen enkele kans gegeven.
De redactie behuudt zich het recht voor ons
ter opname in deze rubriek ontvansen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ du-
bllkatle wordt met de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus «59. Amsterdam.
Omkeer
dc discussie over en rondom de actie-
'Omkeeri is gesloten: wij menen dat
deze zaak nu voldoende naar verschil
lende kanten belicht is. Red.
GPV-protest
Het protest van de Tweede-Kamerfrac
tie van het G(ereformeerd) P(olitiek
V(erbond) bij de ambassadeur van
Denemarken tegen de Jezus-film van
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Avondmaalsviering
Ik ben zo ontsteld van het m.i. blasfe
mische stuk over avondmaalsviering
met lekker brood (liefst feuilleté) dat
ik voor het eerst in mijn lange leven
een reactie op een stuk in de krant
niet alleen bedenk, maar het inzend
ook. 'Hoofdzaak' is dat het brood een
feestelijke smaak heeft. Hoort een
lekker hapje bij het herdenken van
de kruisiging des Heren? En dan de
titel van het stuk. Avondmaal met
kniickebröd weer et'n feest! Ds. Delle-
man vindt dat een plukje wittebrood
moeilijk te eten is voor oude mensen.
Integendeel, het harde knackebröd
kan last bezorgen. Mijn mening is dat
de herdenking van Gethsemané en de
kruisiigng eerder vasten dan feesten
verlangt.
Ooterbcck
A. Waardenburg-Persljn
NOS is boos
Naar aanleiding van een artikel in
Tr/Kw van 26 juli zou ik het volgen
de willen opmerken: majoor J. W. K.
Emmen heeft tijdens zijn lessen be
weerd dat een gedeelte van het NOS-
personeel uit infiltranten bestaat ten
gunste van het Oostblok. Deze majoor
zegt daarbij dat deze infiltratie geho
noreerd wordt met inkomsten uit de
Oosteurnpese landen. Nu is de NOS
boo. Dat is dan erg jammer. Maar
waarom is de NOS boos? Is het
omdat de vermeende honorering niet
juist is? Is het omdat de wijze van
betaling niet klopt? Is het omdat
het beweerde niet waar is?
Dat onze publiciteitsmedia in handen
zijn van psvcho-politieke agenten is
wel duidelijk. De 'Finlandisering* van
Nederland voltrekt zich langzaam
maar zeker. Een gcNtage druppel holt
de sterkste steen uit. Het grootste ge
deelte van onze pers- en publiciteits
media zijn linkser dan in welk vrij
Europees land aan ook. Rest mij de
vraag, moet er een onderzoek inge
steld worden naar uitlatingen van de
majoor Emmen. of naar de verziekte
NOS".' Er moeten mijns inziens meer
majoors komen die Emmen heten.
Wezep
A. G. van der Linde
Dit scherpe oordeel over de verkla
ring van de Vaticaanse congregatie
voor de geloofsleer wordt gegeven in
hel invloedrijke blad Informations Ca-
tholiques Internationales.
Het augustusnummer van het blad is
voor een belangrijke deel gewijd aan
het Vaticaanse document van 5 juli
en aan de begeleidende nota, die bij
de verklaring werd gepresenteerd. De
Franse dominicaan René Beaupère no
teert om te beginnen enkele winst
punten: poging om de geest van het
Vaticanum II te volgen, erkenning
van de noodzaak dogmatische en zede
lijke uitspraken aan te passen aan
verduidelijkingen, woordgebruik en
de sociaal-culturele context Maar cr
zijn volgens pater Beaupère ook
vreemde zaken in de verklaring te
vinden, die nog erger worden door de
toelichtende nota. waarvan de oor
sprong duister blijft.
Ten eerste meent hij, dat voorstan
ders van de oecumene helemaal niet
gelukkig zullen zijn met dc dubbelzin
nige verklaring over het wezen van
de kerk. Wat de onfeilbaarheidskwes
tie betreft zou men met de verklaring
mee kunnen gaan, ware het niet, dat
de toelichtende nota rare sprongen
maakt. Zij vergeet dc Heilige Geest te
noemen als bron van verklaring der
openbaring, om die in de praktijk bij
de paus alleen onder te brengen. De
kwestie komt daardoor wel helemaal
in de juridische formuleringen van
Vaticanum I en II terecht, terwijl de
historische situering en daardoor de
relativering ontbreekt. Wat over het
priesterschap wordt gezegd is volgens
pater Beaupère eenvoudig het meest
verouderde standpunt.
Selectief
Als voorbeeld hoe selectief men uit
de teksten van het Vaticaans concilie
te werk is gegaan, noemt hij, dat men
verzuimd heeft uit het concilie te her
halen. dat de r.k. kerk. hoe rijk ook
aan waarheden, op weg is naar de vol
heid van waarheid. Ik begrijp mis
schien niets van het oecumenisme, al
dus de dominicaan, maar ik dacht, dat
die beweging erop gericht is alle ker
ken te doen vooruitgaan, Rome inbe
grepen. naar opnieuw Christus in
het middelpunt stellen. Maar de ver
klaring van de congregatie zal daartoe
geen enkel steentje bijdragen. Als de
oecumenische beweging toch zal door
gaan (en dat doet zij), dan is dat
dankzij Christus en de Heilige Geest,
Die inspireert. Deze zijn sterker dan
alle angsten. Zij zullen de zelfgenoeg
zaamheid der kerken doen kraken.
UTRECHT Kardinaal Alfrink ge
looft niet in het einde van het kloos
terleven. Dit zei hij dit weekeinde tij
dens een mis in Utrecht ter gelegen
heid van het honderdjarig bestaan
van de congregatie van de fraters van
Utrecht. De kardinaal baseert zijn
vertrouwen op zijn overtuiging dat
het evangelisch ideaal altijd toch wel
aantrekkingskracht op de christenen
zal houden, ook al vertoont de ge
schiedenis van de kerk altijd ups en
downs.
De oplossing om uit de huidige crisis
te komen bestaat in het henvinnen
van het inzicht omtrent de werkelijke
waarde van het kloosterleven. Of er
weer zoveel variatie moet komen als
in het verleden geweest is, acht de
kardinaal een vraag. Hij ziet ook dui
delijk dat de huidige secularisatie bij
zondere moeilijkheden oplevert voor
idealistische bezieling en practische be
leving van het kloosterideaal in zijn so
ciale omvang .Alfrink herinnerde za
terdag aan het ontstaan van de con
gregatie van de fraters van Utrecht
en aan haar werk op het gebied van
katholiek onderwijs.
MAASBRACHT De 61-jarige A.
Domeni uit Sliedrecht is gistermorgen
in Maasbracht verpletterd door een
vallend houten schot van enkele hon
derden kilo's. De man overleed ter
plaatse aan zijn verwondingen.
Het schot werd vervoerd door een
dragline die bij de grintgaten in
Maasbracht een terrein aan het egali
seren was. Door nog onbekende oor
zaak raakte het schot los uit de strop.
Het slachtoffer, dat in dienst was van
de firma Van der Vlies uit Sliedrecht,
was getrouwd en vader van acht kin
deren.
ADVERTENTIE
M'n vader laat
vragen of:
de radio wat zach
ter kan spelen,
de hond wat zach
ter kan blaffen,
er 's ochtends wat
zachter gehoest kan
worden
en of bij over
making van geld
het negencijferige
bankrekening
nummer vermeld
kan worden.
't Is waar.
Een duidelijke vermelding van
banknaam èn bankrekeningnummer
op facturen en bij overschrijvingen
voorkomt vertraging in het
bankgirale verkeer.
De gezamenlijke banken.
EISENACH De zesde wereldassem
blée van de lutherse wereldfederatie
wordt in 1977 in Tanzania gehouden.
Dit heeft het bestuur van de federatie
besloten tijdens zijn vergadering in Ei
senach (DDR).
De keuze van Tanzania als plaats van
samenkomst ligt in een logisch ver
lengde van de wereldassemblée van
1970 in Evian. toen de lutherse ker
ken zich voor het eerst unaniem uit
spraken voor medeverantwoordelijk
heid van de kerk voor de uitvoering
van de rechten van de mens in de we
reld.
In Tanzania is de grootste lutherse
kerk van het Afrikaanse continent ge
vestigd met 600.000 leden. De kerk
groeit sterk. Van Tanzania uit verlenen
de lutheranen steun aan de bevrij
dingsbewegingen in Mozambique. De
lutherse kerk draagt zorg, samen met
het vluchtelingenorgaan van de wereld
raad en van de verenigde naties,
voor 100.000 vluchtelingen, die uit
Mozambique naar Tanzania zijn geko
men.
UTRECHT Bij een inbraak bij de
juwelier Begeer van Kempen en Vos
aan het Oud Kerkhof in Utrecht is in
de nacht van zondag op maandag voor
haar schatting 140.000 tot 300.000 gul
den aan horloges en sieraden buitge
maakt. De kluis van de juwelier waar
in zeer dure sieraden en losse edelste
nen lagen bleef ongemoeid.
De etalagebescherming bestaande uit
traliehekken en hangsloten werd aan
de binnenzijde geforceerd en ook vi
trines in de zaak werden gekraakt en
leeggehaald. Minder luxe artikelen
liet men links liggen.
Volgens de politie die geen enkel
spoor van de dader of daders heeft is
men via een zijdeur in de werkplaats
binnengekomen. Hoe men het
alarmsysteem heeft weten te omzeilen
is niet duidelijk. Wel bleek gistermor
gen dat de batterijen van het systeem
uitgeput waren. Mogelijk is er ver
band met loosalarm bij deze zaak zon
dagavond. Omstreeks half elf sloeg
het alarm aan waarop omwonenden
de politie belden. Deze stelde een on
derzoek in ook in de winkel maar
men trof niets verdachts aan. Om een
uur in de nacht begon het systeem
opnieuw te werken - zij het kort - en
ook toen werd niets verdachts gecon
stateerd.
i'i
DE
PARLEMENTSLID
Het moet toch vrijwel iederet
bijsterd hebben om de heer W«
lid van de Tweede Kamer vcj
VVD, zijn verklaringen te hebr
ren geven naar aanleiding van
cent bezoek aan Mozambique,
willig slachtoffer van nu al zo
de methoden van 'rondleiden"1
hij zich in een bijzonder naïe
trouwen precies laten vertelli
hij wel en wat hij niet weten
Een bezoek aan de missiepoj
niet in de route. Als we de heei
kens mogen geloven dan is er ni
beurd, dan is alles uit de duii
gen, al tien jaar lang en dan zi
kwaadwillige verzinsels van
die Portugal niet begrijpen. "W,
verklaarde hij in een interview,
niet in te denken dat jongens u ;eli
beschaafd land, het beschaafde
ten, zei hij, geloof ik, er beha ei
zouden hebben al die gruwelen
halen. Dat heet parlementslid. E L
ook zo piepjong niet meer. 11
ooit gehoord hebben van de
wereldoorlog. Hij kan ook oi
boord hebben hoe hoog best
mensen, uit een hoogbeschaafi
ten, lampekappen lieten makt
huiden van gevangenen, hij ki
gehoord hebben van gasovens
bestaan tot op de huidige daj
sommige, zij liet gestoorde, L
ontkend wordt. Hij kan ook or,!?
hoord hebben hoe traag de wa
van het bestaan van al die G
mensonterende gruwelen tot on
tot hen die er vlak naast le gxi
doordrong. Hij kan ook weten
genieus diktatorale regimes
het bedekken van hun misdai
hij heeft geweten dat hij
kwam in een kolonie (anno
van een régime dat bij het ove
van Hitier de vlag halfstok hi
dat zich nog nimmer van deze
welijke belediging van de me
heeft geditantiëerd, beter: tM
Hoewel, zou hij het geweten hi
Goede trouw gebiedt ons aan
men dat de heer Waalkens di|
niet wist en niettemin als Xedi
parlementariër naar Mozai
ging.
was
r;
h
kei
iaat
be
Van onze correspondent
ZWOLLE In Zwolle heeft gister
middag een felle brand een groot deel
van een fabriekscomplex van het ver-
chroombedrijf Van der Horst-Europe
in de as gelegd. Vandaag beginnen po
litie en arbeidsinspectie een onder
zoek naar de oorzaak van de brand,
vermoedelijk is dat kortsluiting bij
een zogenaamde hoonmachine, waar
cylinders worden uitgeboord, voordat
ze opnieuw worden verchroomd.
Van der Horst, waar ongeveer 160
mensen werken, is gespecialiseerd in
de fabricage van en handel in artike
len op het gebied van de galvanische-,
chemische- en metaalindustrie; het be
drijf is een van de grootste in zijn
soort ter wereld. In de onmiddellijke
nabijheid van de plaats waar de brand
na een explosie ontstond, bevonden
zich grote tanks met koelolie, waar
door het vuur zich zo snel verspreid
de dat de bedrijfsbrandweer niet
meer bij het blusmaterieel kon ko
men.
De Zwolse brandweer rukte met groot
materieel uit. Via de laboratoria van
het bedrijf verspreidde het vuur zich
al snel over het gehele complex, waar
van bijna niets meer gespaard kon
blijven. Het aangrenzende complex
van Stork Werkspoor Diesel liep wa
terschade op.
De brand die uren woedde, heeft vol
gens voorlopige schattingen, meer dan
een miljoen gulden schade aangericht.
Van een onzer verslaggevers
HAARLEM Het Beverwijkse ge
meenteraadslid voor de PPR, Piet
Dijkman-Dulkes. en het plaatselijk
PvdA-bestuurslid Danny Sanders moe
ten op 27 augustus voor de Haarlemse
rechtbank verschijnen omdat zij zich
tijdens de verkiezingscampagnes op IS
november tegen de regels in met hun
geluidswagen op het grondgebied van
Velzen-Noord hebben begeven. Naar
hun zeggen, was dit noodzakelijk om
dat ze tijdens hun rondrit door Bever
wijk (waarvoor zij een vergunning
hadden) moesten uitwijken voor een
Sinterklaas-optocht.
Zodra zij de gemeentegrens hadden
overschreden, werd proces-verbaal te
gen hen opgemaakt en enkele weken
geleden kregen zij beiden een accept
girokaart voor het betalen van de be
keuring van 25 gulden. Omdat ze deze
betaling weigerden, moeten zij nu
voorkomen.
De -weigering motiveren zij met het
argument, dat de PvdA en PPR van
Velzen wél toestemming hadden ge
kregen voor een campagne met een
geluidswagen.
Volgens officier van justitie mr. Bijl
de Vroe wordt in het proces-verbaal
niet gesproken over een Sinterklaas
optocht. 'En was dit inderdaad het ge
val. dan hadden beide heren de ge
luidsinstallatie maar moeten uitscha
kelen toen ze op Velzer grondgebied
kwamen', aldus de officier.
BAARN Een frontale botsing na
een inhaalmanoeuvre op de rijksweg
Amsterdam-Hoevelaken heeft zondaga
vond het leven gekost aan drie men
sen. Slachtoffers zijn de 65-jarige F.
de G. uit Amersfoort, zijn 55-jarige
vrouw J. de G.- II. en de 50-jarige me
vrouw G. W. de K - de K. uit Haar
lem. Twee mensen moesten zwaar ge
wond in een ziekenhuis worden opge
nomen.
ee
NED. HERV. KERK
Bbroepen te Lopik: B. Colijn te
wijk.
Bedankt voor Ternaard (toez.):
Nagtegaal te Medemblik; voor
burg: A. Talsma te Brandwijk.
Beroepbaarstelling per 10 sept
W. van Laar, kand. Kastanjelaan piaj
Rhenen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Doornspijk; P. Snel
te Alphen a.d. Rijn.
Intrede op 17 aug. te Rotterdani}^"
trum: A. Rebel te Groningen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Oudemirdum: C.
der te Nunspeet.
eri
it
bin
ten.
Va
st
eld.
Pi
b
inte
ige
tu:
edk;
tw
ir.
kos
ROME De brief van de Nedente,
se bisschoppenconferentie aan di anv.
selijke commissie voor gerechti
en vrede is door de secretaris vi
ze commissie doorgegeven aan
naai staatssecretaris Villot.
Deze heeft als antwoord gewezéfijl
de herhaalde interventies van hi be
ticaan dat zijn afkeuring van clllegv
welddaad, bedreven door wie da het
heeft uitgesproken. Villot wijsgeei
op de krachtige veroordeling do r h
paus van alle daden van willeke ii
machtsmisbruik gedurende de 1
weken. De kardinaal maakt ter
bekend dat het Vaticaan zich nt
raadt over stappen 'die mogeli
opportuun zijn in de ingewikkel
tuatie van de kerk in de Por! jpi
KP ffpliiprtsriplpn"
overzeese gebiedsdelen'.
I WO)
i zek
Baarn. Prijs: 3,90.
Thijs Booy, kenner van het palei
Loo als weinigen hij was er 1'
jaar secretaris van prinses WilM*-v
na heeft een aantal historisch
gevens over dit bezit der Oranjes n t
zameld. De schrijver heeft zich itv
tot een zuivere geschiedschrijvin
perkt, maar vooral ook gedrag! H c
en uitspraken van vorsten en pri out1
die er hebben vertoefd, in z'w
schouwing verwerkt. De geschie
van I-Iet Loo gaat terug tot ver "J1!
1684, toen de eerste Oranje op hi rig
leis met z'n domeinen verscheen, q
Stadhouder Willem de derde hai
landgoed gekocht. Het was voor
een geliefd tweede huis, zoals datïlds
in bijzondere mate zou gelden vo
vader van koningin Wilhelmin;at 1
voor de Prinses. Het meest aansp *en1
bare deel van het verhaal van si n I
40 pagina's, waarin Booy het verl hr
van Het Loo presenteert, schui rt'i1
een aantal reacties van prinses 5 sl
helmina. P°h
Het boekje bevat voorts enige to< de
sehe informaties. In 1972 werden 'f
park en de stallen van paleis Het niel
voor het publiek opengesteld. A 6de
in dat jaar al kwamen er meer dra
100.000 bezoekers. In 1974 zal een >k i
ste vleugel van het paleis als rijl 6de
seum paleis Het Loo voor het pu unj
worden geopend. 0
De koninklijke stallen zijn geo -'ds
van 1 april tot 1 oktober, ook op !en
dag, van 10 tot 17 uur. Het omü! ont
de park van 650 ha is het gehele !tl t
geopend van 9 tot uiterlijk 18 uur uur
toegangsprijs bedraagt 1.-, voor li
deren tot 15 jaar vijftig cent. D l(*t
gang is aan de Amersfoortseweg, ^d*
een groot parkeerterrein is aangel