familievete Leidse Concurrentie leidt climax Geen voerder van giraffen, maar herder van schapen eders naar laadslid Taffijn erlaat Leiden Familieberichten ontgroenen p Sportknotsen, lp.)n zingen... flTO HEEMSKERK Ds. Den Boer (75): verlost van alle krampachtigheid SASSENHEIM De 75-jarige dominee Den Boer (L.S.) wil zichzelf bij zijn afscheid van de chr. geref. kerk van Sassenheim en van de actieve dienst allerminst vergelijken bij een 'uitgeknepen citroen', om een van zijn plastische uitdrukkingen te gebruiken. Wie een avond over alles en nog wat met deze levenswijze en levensblije man heeft zitten praten, moet zich wel verbazen over zoveel sprankelende vita liteit. Hij zegt zelf dat zijn leven vervuld is van een zeldzame blijheid. Ondanks het leed dat hem overkwam, weet hij te staan bij een over vloed die zo geweldig is, dat hij zich even verlegen voelt als toen hij, tweeënveertig jaar geleden begon. Tot verleden week heeft hij* nieuwe preken gemaakt. 'De Bijbel heeft zo'n machtige inhoud, dat ik het zonde vind dat er zoveel onbesproken blijft'. In het begin kostte het hem soms moeite, een tekst te vinden, nu weet hij er geen raad mee. En toch zal dominee Den Boer de ca techisatie het meest missen. 'Ik ben een vriend van de jeugd. Ik vind de jeugd prachtig. Die paternalistische opvoeding van vroeger keur ik af. Ge zag moet in vriendschap groeien'. Alleen zijn verstand zegt dominee Den Boer dat hij nu moet gaan. Als het afhing van zijn kracht en blijmoe digheid, bleef hij nog. U volgde eerst een onderwijzersoplei ding; weerhield een 'roeping' u er van, het onderwijs in te gaan? Ds. Den Boer: 'Van kindsbeen af heb ik geweten, dat ik dominee moest worden. Dat werd nog versterkt toen ik op 16-jarige leeftijd op directe wij ze werd geconfronteerd met de dood. In 1923 ging ik dan ook theologie stu deren. Theologische en filosofische belangstelling heb ik altijd gehad. Toen ik 18 jaar was, had ik de com mentaren van Luther op de brief aan de Galatan al gelezen. Van rijtjes le ren hield ik niet. Ik doordacht liever begrippen. Maar die niet-afgemaakte onderwijzersopleiding heeft mij wel een ondergrond gegeven die ik later bijzonder heb kunnen benutten. Roeping is dat je ziét dat je geboren moest worden tot een taak en een doel. Daardoor krijg je een gevuld en gekwalificeerd leven. Daarcm ken ik in mijn leven ook een zeldzame blij heid. Die bezit ik op dit moment in rijke mate. Zij is gekroónd door leed. Door geheiligd leed krijgt een chris ten er een zintuig bij, om op God te letten. Er zit lijn in mijn leven vanaf de moederschoot. Niets staat meer op zichzelf'. Alle ruimte Preekt u anders dan vroeger? Ds. Den Boer: 'Ik ben verlost van alle krampachtigheid. In de kerk van Sas senheim zingen wij dan ook niet al leen de psalmen, maar ook lofzangen en geestelijke liederen. Ik houd van orde en stijl, maar niet van verorde ningen. Je moet meegroeièn met de tijd. Kun je niet overschakelen, dan begrijpt de jeugd je niet meer. De prediking van verkiezing en venver- ping heeft veel kwaad gedaan. Er zijn teksten misbruikt. Het aanbod van ge nade moet alle ruimte krijgen. Nie mand gaat bij mij van de catechisatie of hij heeft geleerd dat wie erom bidt de Heilige Geest krijgt. Alleen de Geest is nodig om ons toe te eigenen wat wij in Christus hébben'. En de actualiteit in de preek? Ds. Den Beer: 'De gemeente moet ge woon merken dat je bij de tijd bent. En dat ben je als je blijft lezen en studeren en je hebt leren luisteren. Geen politiek op de preekstoel. De mensen komen naar de kerk omdat ze brood nodig hebben. Je moet bij hen staan. Met ze leven. Niet te hoog rei ken. Ik heb nooit een voerder van gi raffen willen zijn, wel een herder van schapen. Is het niet onmogelijk, oud én jong aan te spreken? Ds. Den Boer: 'Ik heb de mooiste her inneringen aan de catechisatie. Je moet als dominee van de mensen hou den, maar vooral van de jeugd. Ik ben een vr'iend van de jeugd. Het is een zaak van organisch gegroeid over wicht en je moet gewóón doen. Bij de catechisatie begint het. Weid mijn lammeren, staat er. In mijn contacten met de jeugd houd ik van het open gesprek. Ik vind de jeugd nu mooier dan vrceger. Er is meer openheid en eerlijkheid. Natuurlijk heeft zij goede leiding nodig. Catechisatie zie ik als een ambtelijke begeleiding tot geeste lijke volwassenheid'. Werkt de preek wat uit? Ds .Den Boer (met sterke nadruk): 'Geweldig! En als ik het zelf niet zou merken, twijfelde ik daaraan nóg niet. De preek is een ontmoeting Gods. Hij is in het midden. Je kunt er bij hui veren'. Geen bordjes Stemt de vervlakking en ontkerkelij king u verdrietig? Ds. Den Boer: 'Dat is een .cultuurver schijnsel, reeds voorzegd in de dagen van Noach. De cultuur op zichzelf is niet verdoemd, maar Gód wordt er buiten gehouden. Met bordjes 'verbo den toegang' bereik je niks. Ik geniet ook van de wereld, maar Gód staat bovenaan. Wat wilt u, de communica tiemiddelen brengen de wereld in huis. Je mocht vroeger niet naar de film, maar de televisie brengt 'm nu in je kamer'. Wat moet je er tegen doen? Ds. Den Boer: 'Volhouden door gelo vig gebed en vóórleven dat met God het leven niet léég is. Dwang verwij dert. Je kinderen moeten je vrienden worden'. Zou dc Geest ons in de steek kunnen laten? Ds. Den Boer: 'Het gaat naar een ge- ROUW/KWARTET VRUÏDAG 10 AUGUSTUS 1973 pames raakten slaags; manipulates met reclamebord STAD EN REGIO L„ .EIDEN Als reactie op het tenrtikel in de NLC van afgelopen ^aterdag over de LCKV-kampen :hreef één der deelneemsters ns het volgende verslagje: Ie vertrekt van de Stadhouderslaan H< i Leiden, met een bus rijd je naar e plaats van bestemming. In de bus I ing je zo af en toe eens wat. Op rt et kamp aangekomen word je inge- bei eeld. Als je je slaapzakken op z'n it; laats gelegd hebt ga je met z'n al- een wandeling maken om de om- leving te verkennen. Dit gebeurt leestal in het donker zodat je niet eel van de omgeving ziet. ochtend word je uit bed ge- Tommeid door de sportknotsen mensen die zich, in het kamp, met "port en spel bezig houden) die je '°Jan een goede ochtendgymnastiek iten doen. Na het ontbijt moet ie- ere tent corveeën, zoals aardappel- litten, broodklaarmaken en het ter- Jin van rommel ontdoen. Ook moet le' ïen z'n eigen tent schoonhouden aarop een tentinspectie volgt, die [oor de H. O. (hoofd officier) en de C. (kamp commandant) wordt af- enomen. Of [et grootste gedeelte van de week erlfordt door gebracht met sport en Natuurlijk is er 1 dag ontgroe- ka en. Dit wordt door de oudkampers degene die al een keer eerder met en L.C.K.V.-kamp meegeweest zijn) edaan. Iedereen die voor het eerst ïèegaat, is nog een groentje, die ntgroend moet worden. Je moet hof! an een toneelstuk opvoeren of je loet allerlei rare opdrachten uitvoe- en. Als je dat allemaal gedaan hebt >euiford je tot oudkamper(ster) gesla- Dan word je met een grote outen hamer op je achterste gesla- J en- ^,11 ieder kamp komt ook een sport- J ag voor. Je moet dan verspringen, ardrennen, hindernisrennen enz. o laarbij gaat het om de snelste tijd. )an tel je alle punten van je tent p en welke tent de meeste punten eeft, is kampioen van het hele T, amp. Net als op de Olympiade i'ordt er ook een prijs uitgereikt oor het Olympisch Comité, bestaan- e uit de H.O.K.C. en 2 sportknot- en. Voordat je begint te spelen 'n loet iedere tent als een land bij iet comité komen en een volkslied igen. Dan moet de vertegenwoor- liger van iedere tent naar voren ko- 1IDEN Het WD-raadslid T. Taf- in gaat Leiden nog dit jaar verlaten, ij heeft een betrekking aanvaard bij t Dagblad van het Oosten. Dit is de reelste aderlating van de liberale ictie in de gemeenteraad. Het is de aag of de WD - mede gezien het irtrek van fractievoorzitter Wieben- die tot burgemeester van Eelde is loemd - nog voldoende mensen hóloor een raadszetel beschikbaar heeft. men en een eed afleggen, dat zij eerlijk en sportief zullen zijn. Als het kamp niet te ver lopen van het dorp afligt, ga je daar vrijdags meestal naar toe. Je mag daar dan wat rond banjeren en eventueel sou- veniers kopen. Vrijdags 's avonds heb je dan als slot een afscheidsdiner in een grote tent, want als het niet regent eet je buiten. Iedere tent moet dan een to neelstukje opvoeren of een'vers zin gen, dat tussen de gangen door' op gevoerd moet worden. Als je zaterdags weggaat en in de bus zit, zing je de hele weg. Of zin gen kun je het niet noemen, want het lijkt meer op schreeuwen. Maar toch was het ontzettend leuk en je dde veel leuke dingen, maar één ding deed je niet en dat is sla pen. Dit was een leuk weekje kam peren met de L.C.K.V. Elske Snieder, Jan van Galenlaan 9u, Voorschoten. Overleden, Johannes Ouwerkerk, 78, Lelden. Rouwdienst zat II aug 10.45 uur in aula Rliijnhof waurna begrafenis. Hendrik Crama, 72, Leiden, Begrafenis ln stilte. Thierry Jean Smits, 27, Leiden, Begrafenis vrijdag 10 augustus 11.45 uur op Rhijnhof. Helena Gecrtrulda Dekker vnn Oosten, S2, Leiden, Begrafenis ln stilte. Jacoba Willebrand, Hoorn, 69. Lelden, Rouw dienst zat 11 aug 12.30 uur in aula Rhijnhof waarna begrafenis. Klaas Verbrugge. 70. Leiden. Begrafenis zat 11 aug 9.30 uur op Rhijnhof. richt. Maar niet béng zijn, want het is volbracht op Golgotha. Het Woord wordt éérst over de hele wereld ver spreid. Nu, dat gaat tegenwoordig wel snel. Er zijn nog nooit zoveel verta lingen van de Bijbel geweest. En dan de moderne communicatiemiddelen. Hoevelen hebben indertijd niet de be grafenis van koningin Wilhelmina kunnen zien! Een machtig getuigenis. En dan moet eerst ook Israël nog her steld worden. God verplaatst zijn kerk, maar Hij laat ons hier niet los. In de kerkgeschiedenis zijn die golf bewegingen er altijd geweest. Na ver val weer opleving. Nee, ik heb niets van pessimisme. God grijpt de jeugd weer. De kerk krijg je niet weg'. Niet gaan wrikken In vele gezinnen blijft dc Bijbel dicht. Ds. Den Boer: 'Ja, dat is waar. Door allerlei oorzaken is er minder orde in de gezinnen gekomen. De een eet zus en de ander eet zo. De eenveud is weg. Dan speelt ook het christelijk onderwijs hier een rol. Ik vind het een benauwende zaak, dat de Bijbel ook daar discutabel wordt gesteld'. U ziet Adam dus als een historisch persoon. Ds. Den Boer: 'Ja. En als je aan het één gaat wrikken, volgt er meer. Dan houdt de muur het niet meer'. Mag de wetenschap zich dan niet ont wikkelen? doende de Vliet nog helemaal laat. lig gen'. Opstootje Dit alles culmineerde woensdagmid dag in een opstootje bij de Blauw- poortsbrug, waar beider kantoren broederlijk naast elkaar staan. Mé- vrouw Harland zegt er het hare van: 'Er stond een vrouwelijke tandarts uit Wassenaar bij ons voor het loket, waarachter mijn dochter zat. Ze ver ving mij even. Nou, die mevrouw werd gewoon meegetrokken naar het andere loket door een zuster van me vrouw Slingerland. Toen mijn dochter daarop protesteerde kreeg ze van haar een enorme stomp achter haar oor. Precies op de plek waar ze verdikking heeft. Daardoor heeft ze als verpleeg ster de afgelopen vier maanden al niet kunnen werken. De Rotterdamse arts. waarbij ze in behandeling is, heeft destijds gezegd dat ze óf geope- xeerd moest worden, óf dat ze rust moest houden. En nu is het maar af wachten'. Ze vervolgt: 'Mijn dochter heeft in ie der geval bij de politie een aanklacht ingediend, en ook die tandarts was slecht over de gang van zaken te spre ken. Ze zei letterlijk: 'Het lijkt hier wel een concentratiekamp'. Mevrouw Slingerland is het er weer niet mee eens: 'Daar is niets van waar. Mijn moeder van 76 zat achter het loket, en die werd door die meid uitgelachen. Toen zei m'n zuster: 'Zeg krengetje, je moet mijn moeder niet uitlachen', en ze werd zó kwaad dat ze haar een tik op de neus verkocht. Maar niet achter haar oor, dat is niet waar. Trouwens, ze liep hier vanmor gen alweer te springen'. Vete Geldt voor mevrouw Harland het con- currentie-element zeer zeker, voor me vrouw Slingerland geldt dat nauwe lijks. 'Het gaat hier om een familieve te', zegt ze. En die is dan terug te voeren tot het ogenblik waarop Slin gerland voor zichzelf begon. Vroeger verzorgde rederij Harland het comple te rondvaartpakket, maar later wer den de Kaagtochten overgenomen door het Van der Valk-concern, dat zodoende ook nog een dagelijkse tocht naar zijn eigen Avifauna waarborgde. Slingerland voordien werkzaam bij Harland en inmiddels gehuwd met ,EIDEN Een al enkele jaren oude vete tussen de families Harland en ilingerland, die beide in en vanuit Leiden rondvaarttochten verzorgen, is [edurende de laatste dagen uitgelopen op een fikse ruzie. Inzet is de bran- inde vraag: wie maakt er nu eigenlijk een molentocht, Harland of Slin- irland? Voorlopige balans: vreemde manipulaties met een reclamebord en ree dames, die slaags raakten over dit onderwerp. De kassa's van Slingerland (links) en Harland aan dc Nieuwe Beestenmarkt staan broederlijk naast elkaar, en verhullen althans voor dc buitenwereld de spanningen, die de laatste dagen zo toenamen. •_ft voor kort waande de heer Jac. "ingerland zich de enige in Leiden, een echte molentocht verzorgde, '"feast de rondvaarttochten in de bin- Wad, die Slingerland dagelijks elk [V verzorgt, is er dit seizoen voor 'ft eerst ook elke middag een molen- jcht, waarvan de afvaart op de Ha- plaats vindt. Slingerland heeft rtoe zijn vlootje uitgebreid met t grote boot, van hetzelfde kaliber p die van rederij Harland, die zich slechts bezig houdt met dagelijks twee tochten naar de Kagerplassen en één naar het moederbedrijf Avifauna. Die verandering op het menu van Slingerland heeft in feite de rel aan het rollen gebracht. Want Harland weet niet beter of hij maakt al jaren een dergelijke molentocht, al heeft deze dan het etiketje 'plassentocht'. Voor het eerst sinds jaren werd zo doende een familievete aangewakkerd [DEN De heer Leendert Groeneweg (83) en mevrouw Elisabeth van [gen vieren maandag het heuglijke feit, dat zij zestig jaar met elkaar ge- -jiiuwd zijn. Een hele tijd, maar de bruidegom had al eerder bewezen iets lang JO te kunnen houden: niet minder dan 47,5 jaar was hij in dienst van de verf- briek Herfst en Helder aan de Hogewoerd. Het echtpaar mag zich verheugen één kind, vier kleinkinderen en vijf achterkleinkinderen. Het diamanten ar kreeg gisteren in hun huisje aan de Meerhof bezoek van burgemeester Vis echtgenote. La Ho_ door concurrentie. Vooral toen Har land een tijdje geleden besloot een bord aan zijn kassa-kantoortje te plaatsen, met het opschrift: 'Wij va ren langs 12 molèns'. Bedrogen Dit zette kwaad bloed bij de Slinger- lands, die menen dat de rederij Har land haar klanten misleidt. Dinsdag en woensdag j.l. verwijderden de Slin- gerlands tot viermaal toe eigenhandig het gewraakte reclamebord en maak ten hetzelfde opschrift, elders op het kantoortje, met zwarte verf ongedaan. Mevrouw Slingerland: 'Waarom ik be zwaar maak tegen dat bord? Ze zitten aan ons brood, meneer. Het gaat ons te goed, en dat kunnen ze niet heb ben. We hebben er dit seizoen een grote boot bijgeköcht, ze zien dat het ons goed gaat. En daarom willen ze ons met dat bord een hak zetten. Ze weten niet eens waar die molens staan. En ze véren ook niet langs twaalf molenS. Op hun tocht kom je er hooguit zes tegen en dan soms nog twee dezelfde. Wij alleen varen langs twaalf molens. En aan ons loket ko men de hele dag mensen die zich be drogen voelen. Ik heb lange tijd alles genomen, maar nu is voor mij de maat vol'. Iets waar mevrouw Harland het totaal niet mee eens is: 'Vaart u maar eens mee, dan kunt u ze alle twaalf tellen'. Als oorzaak van het familieconflict noemt zij het feit dat Harland dage lijks twee tochten naar de Kaag orga niseert. Dat gaat langs de Vliet en voor een bedrag van drie gulden. 'En Slingerland rekent vijf gulden, terwijl die vanaf de Haven vertrekt en zo- ADVERTENTIE) DATSUN DEALER ROELOFARENDSVEEN LEIDEN Alkemadelaan 1 Herengracht 79 01713-2866 01710-33861 diens dochter kocht de zaak uit en begon voor zichzelf met rondvaarten door de binnenstad. Vanaf dat mo ment ging het fout tussen de familie leden. Er schijnen vele redenen voor. te zijn, maar noch mevrouw Slinger land, noch mevrouw Harland wil die noemen ('dat is zóveel..'). In elk geval lijkt de storm nu een beetje geluwd, omdat de directie van Avifauna die gistermiddag niet voor commentaar bereikbaar was schijnt te hebben besloten om de zaak voorlopig een beetje te laten be tijen. Driemaal is opdracht gegeven het bord dat Slingerland viermaal had verwijderd, in het water gegooid en uiteindelijk kapot gemaakt weer te herplaatsen. Maar volgens mevrouw Slingerland heeft een tele foontje van haar man met de Avifau na-directie veel begrip gekweekt. Beide partijen hopen overigens dat de ruzie snel zal luwen. Mevrouw Slim gerland: 'Mijn hart zit de hele dag in m'n keel. Ik krijg er een punthoofd van'. En mevrouw Harland: 'Het is af schuwelijk. Slingerland heeft al ge.- dreigd. Nou, ik hou niet van die on derwereldpraktijken. Laat ieder bij zijn eigen kassa blijven'. door S. J. de Groot Ds. Den Boer: 'Wetenschap komt op uit het menselijke denken. Ook dit denken is aangetast door de erfzonde. Gelóven is anders. Dat is: God God la ten. Naar God luisteren. Dat kan al leen door de herschepping. De na tuurlijke mens verstaat niet de din gen van God'. De nieuwe theologie is voor uw kerk dus taboe. Ds. Den Boer: 'In onze kerken wordt de nieuwe theologie wel degelijk ern stig bestudeerd. De gereformeerde kerken maken op het cgenblik een stroomversnelling mee. Ik geloof, dat de chr. geref. kerken voorlopig wel buiten die ontwikkeling kunnen blij ven. Behoudendheid is ons niet vreemd. Denk maar aan de nieuwe psalmberijming. Van de synode mag het, maar er zijn nog maar weinig plaatselijke kerken, die haar gebrui ken'. Vrede en respect Heeft één boek van de Bijbel uw voorliefde? Ds. Den Boer (beslist): 'Voor mij heeft de Bijbel één conceptie. Je moet ook het Oude Testament niet achter stellen bij het nieuwe. Wat niet wil zeggen dat de ene tekst mij niet méér kan aanspreken dan de andere'. Welke psalm hebt u het meest laten zingen? Ds. Den Boer: 'Ik zou het niet weten. Ik heb getracht, ze alle 150 te gebrui ken, naast de andere liederen. Zo groot is het repertoire nu ook weer Ds. Den Boer: Voor praatjes niet thuis. niet'. Maar u hebt toch wel een 'licvelings- psalm'. Ds. Den Boer 'gaat rechtop zitten en ademt diep alsof hij wil gaan zingen): 'Ja, het het slot van psalm 103: En gi.l, mijn ziel, loof gij Hem bovenal. Hij is het, die ons Zijn vriendschap biedt. Het is een lefprijzing op een ge kroond leven'. Dc omgang met zoveel mensen, stuk voor stuk anders, heeft uw geluk niet verstoord. Ds. Den Boer: 'O nee, maar je moet wel leren met mensen om te gaan. Voor praatjes ben ik nooit thuis ge weest. Als iemand mij wat wilde ver tellen over een ander, dan zei ik: Zo zozullen we samen maar even naar hem toegaan? Dan blijkt al gauw de waarde van zo'n mededeling. Ik wil vrede en geen strijd, respect en geen roddel. En je hebt in de omgang met mensen ook wel de humor nodig. Als je geen humor hebt, moet je geen dominee worden, want dan krijg je struma, heb ik altijd gezegd. Je moet het niet te zwaar en te ernstig ne men, anders ga je er onderdoor'. Niemand buiten Hebt u tenslotte nog een bemoedi gend woord voor dc lezers? Ds. Den Boer (onmiddellijk): 'De zon de zal u niet uit de hemel houden. Wel uw onboetvaardigheid. De genade van God is zo oneindig groot dat nie mand wordt buitengesloten'. Zondagavond 7 uur neemt ds. Den Boer afscheid. In de Geref. Kerk aan de Julianalaan. Die is groter dan zijn eigen kerk. Er zullen wel veel mensen komen. Ook uit Leerdam, Arnhem, Amsterdam en Den Haag, waar hij vóór Sassenheim 12 jaar heeft gestaan. Het zal er wel wemelen van de dominees. Uit zijn ei gen familie komen er al vier. Een zoon is hervormd predikant in Utrecht, een schoonzoon hervormd predikant in Rijswijk, een andere schoonzoon gereformeerd predikant in Monster en een derde schoonzoon chr. geref. predikant in Kampen. Dat wordt vast een oecumenisch feest! U zult het wel druk hebben deze week. Erg bedankt daarom dat u een hele avond voor ons had. Ds. Den Boer: 'Ik had de tijd. M'n af scheidspreek is al klaar'. oor Willem Schrama I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 3