Achteraan in de rij fliaihslil Aantjes: bezoek aan Mozambique heeft geen zin Vandaag Beroepingswerl Halvering straffen! is compromis, zegt raadsman soldaten,e Trouw wartet Duitse katholieken ten strijde tegen abortus Conferenties Nieuwe boeken Kleuter verdrinkt in sloot Van de Koningin mocht het ook al niet 'Stortkrant' gereformeerd jeugdwerk Straks vrouw als conducteur TROUW/KWARTET VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1973 KERK/BINNENLAND T2/K2 f 'MOET HET ZO' In De Wekker vraagt ds. Velema zij af of er nog een eigen weg voor christelijke gereformeerden is straks, over tien jaren, de fusie h sen de Nederlandse Hervormde Ke en de Gereformeerde kerken tot sta zal gekomen zijn en als intussen o de drie confessionele partijen elka gevonden zullen hebben in een Chr ten-Democratisch Appel. Hij vraa dat verderop niet alleen ten aanzi van de christelijke gereformeerd maar: 'Hoe zullen allen, die will vasthouden aan Schrift en belijdei en opkomen voor principieel chris lijke politiek, zich in de komende ren opstellen?' Hij denkt dan aan e te organiseren gereformeerd congi om deze problemen te bespreken. M kan zich afvragen of ds. Velema z: medestanders op de juiste wijze he aangeduid als 'allen die willen va houden aan Schrift en belijdenis opkomen voor een principieel chris lijke politiek'. De kring van die willen zou wel eens groter kunn zijn dan ds. Velema suggereert. G hij er niet wat te vlot van uit dat die op kerkelijke of/en politieke e heid aandringen en aanwerken n willen vasthouden aan Schrift en lijdenis en niet willen opkomen v< een principieel christelijke politic Aanwijzingen van het tegendeel k hij zelfs in eigen kring aantreff Het laatste nummer van Licht Waarheid, een christelijk gere meerd evangelisatieblad draagt tot tel 'Moet het zo?' en gaat duidelijk op de problematiek rondom de in mensverhoudingen. Geconstatec wordt dat die in Nederland princ eel onjuist zijn. Een nummer waa de redaktie geen nummertje horii talisme wel geven, maar wel duidel stelt dat het evangelie te maken he met 'centen of procenten'. Een go nummer omdat het laat zien hoe n aan Schrift en belijdenis vasthoudt toch kan spreken van gerechtvaan de stakingen en zich een oordeel vormen over de ware oorzaken van prijsstijging. Een goed nummer i zich drukker maakt om de identil van het evangelie voor de mens 1 vandaag dan om die van de een of dere kerk. Een congres van chri; nen om deze vragen van vandaag relevanter kunnen zijn. NED. HERVORMDE KERK a Afscheid op 12 augustus van Hoog- a Leegkerk, Oostwold, Hooge- en La Meeden: Ch. Poepjes, ber. te Ho- vliet; van Bijlmer: J. H. ten Broed ber. te Hengelo (Ov.); van Rijnsbu; I. J. Wisse, ber. te Wageningen; Schipluiden: G. van Asselt, ber. Vollenhoven; van Grootebroek en s venkarspel: J. A. Wtenweerde, ber. Naaldwijk; van Ten Boer en St. J nen: W. van der Wolk, ber. te He< i stede. Intrede te Gieterveen en Gasselter r eveen: W. Schaap te Heinkenszand; Windesheim: J. Kievit te Schelluin te Hoogblokland: kand. H. Nap d Veenendaal; te Akkrum: kand. T.n de Heer te Utrecht. GEREF. KERKEN je Beroepen te Poortugaal: J. A. Hc 1 donk te Ternaard en Hantum. e Afscheid van Leerdam: D. J. Ir weg. emeritaat; van Bredevoort e van Ziel, i.v'.m. aanvaarding beie ming legerpred. in vaste dienst; I; Goes: C. de Bruijne te Enkhui: »i van Bodegraven: B. J. F. Schoep, I e te Groningen-Z.; van Coevorden: ic Pluim, ber. te Ridderkerk; van e ningen-Z. (als evangeliesatiepred. Groningen): G. v. d. Berg, ber. te hoorn. Intrede te Drachten: G. v.d. Veertij Wezep; te Haastrecht en te Berg bacht: J. G. Kortewegt te Bakkeve te Rotterdam-Overschie: Th. de i L te Meliskerke; te Buitenpost: H. N, Mooy, em. pred. te Wierum en 1 J* stelijk hulppred. te Enschede; Soest: dr. J. Rinzema te Leeuwan te Wetsinge-Sauwerd: F. J. Kok0 Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) t: Beroepen te Surhuisterveen en Oj [e de: J. de Wolf, kand. te Seroosker 0 Préparatoir geëxamineerd en ber baar verklaard: A. den Broeder, ka e IJsselkade 41", Kampen en D. dj Zandbergen, kand., Vermuydenst ei 238, Kampen. 6( Afscheid van Bergentheim: L. M k ber. te Driebergen-Rijssenburg. n' Intrede te Bedum: H. W. Ophoffai Gouda. lc GEREF. KERKEN (VRIJG. BTV.) Intrede te Apeldoorn: F. van Deui o te Haarlem. ei CHR. GEREF. KERKEN 0 Aangenomen naar Biezelinge: J. ei Compagner te Apeldoorn, die bed te voor Wildervank-Veendam en IV wolda. Afscheid van Sassenheim: L. S. Boer, weg. emeritaat. Intrede op 17 aug. te Rotterdam-C. Rebel te Groningen. Afscheid van Hengelo (Ov.): R* Vóórhaar, ber. te Eindhoven. Afscheid van 's-Gravenhage met bej de opdracht (praeses van centrale e. keraad) W. Sybrandie wegens en ,f taat. DRIEBERGEN De hoofdraadswl de heer H. J. Lips, heeft in Tn brief aan de zeven VVDM-ers zijnfij leurstelling uitgesproken over hetlt dat hun gratieverzoek naar alle Wfri schijnlijkheid zal worden afgewepc 'Ik vrees dat het genomen besluitla; uw straffen te halveren meer heten volg is van een politiek compra, dan van een afweging van rechtwn digheidsgronden', zo schrijft de hflio raadsman. In het christelijk centrum voor gezinswelzijn te Surabaja heeft een aantal ex-politieke gevangenen werk gevonden. Ze bedienen er de druk-, de stencil-, de linieer-, de snijmachine. door Ton van Hammen lAcht jaar is liet geleden van dit pikzwarte bladzijde in de Indonesische geschiedenis, door vele kenners van dit samengestelde volk nooit voor mogelijk gehouden. De staatsgreep van 1965, waarbij het com munisme in bloed werd gesmoord. Je krijgt er ook nu nog niemand over aan het praten. Het woord 'communist' is het smerigste, dat je in de mond kunt nemen. De angst voor een herleving zit blijkbaar erg diep. Deze aanhef schrijf ik niet meer om de nachtmerrie van toen met alle on duidelijk gebleven kanten nog weer eens aan een beschouwing te onder werpen. Wel, om een beetje duidelijk te maken dat er moed voor nodig is om in Indonesië het lot an de tien duizenden politieke gevangenen aan de orde te stellen, zoals onlangs prof. dr. J. Verkuyl heeft gedaan. Nog meer moed vergt het om althans iets te doen tot lotsverbetering van de ge vangenen, hun achtergebleven gezin nen en de inmiddels rijgelatenen, wat de kerken dan toch maar waar maken. In Surabaja gebeurt dat via de Lem- baga Kesedjahteraan Keluarga, de nu vijf jaar functionerende al eerder ter sprake gekomen christelijke organisa tie voor gezinswelzijn onder leiding van Otto Iskandar, met als bestuurs voorzitter dr. Flep Kruyt. Elke week geeft deze LKK aanvullende voeding aan de 1100 politieke gevangenen, die het kamp in Surabaja bevolken. hebben we voor het maken van die soep zo'n 30.000 rupiah nodig. Van hen krijgen we ongeveer een derde binnen. De rest scharrelen we elke keer weer op onregelmatige manier bij elkaar. En elke keer zien we ook weer het wonder dat de gemaakte schulden worden gedekt. Daarin ben ik nou gewoon heel naief gelovig: als iets echt gedaan moet worden, je bent daarvan overtuigd en je werkt heel hard, dan zorgt de Heer wel voor de rest. Dat is nog altijd uitgekomen. Goed. dat is dan de bijvoeding. Van de hulp die we aan gezinnen geven delen verder vrij veel gezinnen van gevangenen en ex-politieke mee. Het is vooral hulp aan de kinderen. We kunnen een aantal schoolgeld geven en ook wel geld voor kleren. Dit hulpprogramma hebben we gepro beerd in de kerken te proclameren, wat niet erg lukte, want of ze bleken er nog niet helemaal rijp voor te zijn, of ze konden het geld niet opbrengen, want er is zoveel. Sinds het begin van vorig jaar is ook in deze sector finan ciële uitkomst gekomen door een hulpprogramma uit het buitenland dat nu juist op dit doel gericht was. Zo kunnen we nu ongeveer vijfhon derd gezinnen wat tegemoet komen. Melk geven Dat kwam zo, vertelt Otto. Het kamp- hoofd komt bij ons en zegt: 'Kunnen •jullie niet melk geen voor die men sen. want ze zijn ondervoed'. Nou, melk hadden we niet, maar dr. Kruyt M06llljK W6fK wist wel wat anders. Dat zijn groene lonen, waar ook veel eiwitten in zit- len. Net zo goed duur hoor, maar niet >.o duur als melk. We besloten'de ker ken aan te schrijven, want per maand Tenslotte hebben we acht ex-politieke gevangenen in dienst. Enkele geluk kig en onder de duizenden die erg moeilijk werk vinden, want ze zijn in feite nog verstoten. Ze bedienen de drukmachine, stencilmachine linieer machine (schriften), snijmachine van de LKK en maken speelgoed. Otto be grijpt wel waarom de maatschappij hard is voor de ex-gevangenen en zegt: je moet nooit vergeten dat er hier een enorme werkloosheid heerst en dat mensen zonder een politiek be smet verleden nu niet direct zo geluk kig zouden zijn als ze moesten consta teren dat de ex-gevangenen voorrang zouden krijgen. Je zou dus kunnen zeggen dat ze helemaal achteraan staan in de lange rijen werkzoeken den. Denkt Otto dat al die 'besmette' men sen ooit nog geaccepteerd zullen wor den? Hij hoopt het in elk geval wel, maar daar zal een hele tijd overheen- gaan. Een gunstig voorteken ziet hij bij kirtderen van (ex)politieke gevan genen óp school, waarvan je kunt zeg gen dat ze echt wel weer in de kring zijn opgenomen, althans in de meeste gevallen waar Otto Iskandar van weet. In elk geval hebben de moeders en de kinderen van de gevangenen het ver schrikkelijk moeilijk. De meesten heb ben alles wat ze hadden successieve lijk moeten verkopen. En toen het geld daarvan ook op was? Otto: Tenslotte is het in Indonesië zo, dat zelfs een bedelaar niet dood gaat. Hoe dan ook, juist omdat wij als christe nen weten dat er ook hier een taak voor ons ligt proberen we te helpen en anderen daarin mee te krijgen. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B Bol. Den Haag: c. Bleumlnk, Paters w<?!Je; mr. G C van Dam, Nootdorp; W. A. Fibbe. Rot terdam; J Lanser, Utrecht; drs. J W. de Pous. Den Haag; J Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer. IJmul- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. ven Houten. Wagenin gen; ds. O. T. Hyikema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen. Delft: mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters. Heethugowaard; prol. dr. G. N, lammens. Maarden; ds. F. H. Lands man. Den Haag; H. de Mooi|. Rijnsburg; H. Ottevanger. Bui tenpost; mr. dr. J. Ozlnga, Lunteren; H. H. Wemmers. Den Haag; drs, R. Zijlstra, Oosterland (Zld Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers. N 2. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bann. Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. X schrijft men ons Zondagsrust De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu- blikaUe wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Blieven kunnen worden ge stuurd aan het lecretarlaat hoofdredactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Diepgang In Tr/Kw zag ik een tjalk, waarvan de schipper bezig was de sloep op te hijsen en met emmertjes water te vul len om de diepgang van zijn schip te vergroten, terwijl dertien Amsterdam mers toekeken. Maar zag u ook die tjalk grijnzen? Hij dacht aan de vele keren, dat in Friesland dezelfde situa tie zich voordeed. Dan gingen de toe schouwers even op het schip staan tot het onder de brug door was. Effe ont- houwe. Amsterdammers! Akmarijp M. Lokerse Justinianus Dr. J. van Eikema Hommes schreef 28 juli over de vrome keizer Justinianus en zijn gemalin Theodora. Inderdaad, in de ramen van de dom te Ravenna staan beide edellieden 'even verinner lijkt en verstild als de engelen om Gods troon' (prof. Mönnich). De waarheid is helaas anders. Procopius, de officiële geschiedschrijver van dit keizerspaar schreef een memorandum, dat in 1620 opdook in het Vaticaan. In deze Historia arcana schenkt Pro copius ons de zwaar gepeperde chroni- que scandaleuse, tevens het gruwel verhaal van dit bewind. Een bewind van baarlijke duivels, die voor geen enkele misdaad, voor laaghartige moorden of verregaande ontucht te- rugdeinzden; een nachtmerrie van menselijke verworpenheid. Is het wel verantwoord in deze tijd een dergelijk artikel te publiceren, dat zo het myti- sche christendom verheerlijkt? Ik ge loof dat deze opvatting een zuiverder christendom in de weg staat. Amsterdam F. de Groot Dit is een reactie op een ingezonden stuk in uw blad over de zondagsrust. De schrijver beweert dat de zondags rust een heidense traditie is en niet schriftuurlijk. Op de eerste dag der week kwamen de eerste christenen bijeen. De derde dag na Goede Vrij dag is de zondag der opstanding van Christus en we gedenken nu elke zon dag de opstanding van Christus (met Christus is alles nieuw geworden). De naam zondag is een Romeinse naam, waarbij wij de zon niet aanbidden. De zon geeft licht en warmte. Zondags rust is dus wel naar de schriften. Rotterdam J. Kloosterman 'Toogdag Gezondheidszorg' Op 8 september a.s. wordt de Nationa le Toogdag Gezondheidszorg gehou den. Best. Zal wel weer enkele tien tallen mensen trekken. U weet wel: de gebruikelijke 'domper', voor de zo veelste keer: deze Toogdag is geen doel, maar een allereerste aanzet! Bo vendien, en de mening van dat sa menwerkingsverband onderstreept dat: de structurele oorzaken van de verpaupering en de doelgerichte ver krotting (door passiviteit van de over heid en de aktiviteit van de bouwon- dcrondernemingen!) dienen opge- spoort, dan afgeremd en zo mogelijk konsekwent (is: radicaalweggehaald te worden. Dat kan pas, als men gaat inzien (en ook: toepassen), dat de ge zondheidszorg een onderdeel is van de totale welzijnszorg. Hiervoor is de Werkgroep Denken en Doen, R.dam- West al sinds december 1970 bezig (postbus 6237). Wij denken aan een regionaal Welzijnscentrum. Daarin ho ren thuis, behalve de 2e echelon ge zondheidszorg (polikliniek, tandart sen, enkele specialisten): een brok bi bliotheek, experimenten in kader van permanente edukatie; kultureel tref centrum buitenlandse werknemers-Ne derlanders; sociaal-kultureel (vor- raings-)werk; milieu-centrum; politiek kaffee; dienstencentrum; rechtswinkel; informatie-documentatie-aktiecen- trum voor 'Vrede en Ontwikkelingssa menwerking'. (Het kunnen krijgen van informatie over 'Vrede en Ont wikkeling' op wijk-regionaal nivo is volgens ons een welzijnsvoorziening). Dit regionaal welzijnscentrum (voor ong. 50/70.000 inw.) heeft een uitstra- lingsfunktie: 'dependances' op wijk-ni- vo (10/15.000 inw.): zoals wijgezond heidscentrum (huisarts, wijkverpleeg ster. maatschappelijk werker, apo theek). Rotterdam BONN De grote Duitse katholieke organisaties zijn van plan om op 29 september een grootscheepse demon stratieve bijeenkomst te houden ge richt tegen een grotere vrijheid voor abortus. Dit is aangekondigd door de seniorenraad van het werkverband van Duitse katholieke organisaties. De organisaties beogen met hun demon stratie op te komen voor het ongebo ren menselijk leven. Daarnaast willen zij uiting geven aan hun opvattingen, dat allereerst moet gezorgd worden voor deugdelijk sociale, wetenschappe lijke en politieke voorwaarden, die het mogelijk maken mensen in nood situaties te hulp te komen in plaats van naar ongeoorloofde afdrijving te grijpen. Om de deelneming van katho lieke organisaties, groepen en indivi duele personen te coördineren is een speciale afdeling in 't leven geroepen binnen het centraal comité der Duitse katholieken, dat in Bad Godesberg ge vestigd is. Het toerustingscentrum tvan de gereformeerde kerken (Amsterdamse straatweg 37, Baarn, tel. 02154-7636) heeft een folder samengesteld met zijn programma van sep tember 1973 tot juni 1974. De meeste conferenties zijn voor speciale groe pen besteemd, zoaaaalss prrteeeeddi pen bestemd, zoals predikanten, ou derlingen en diakenen. Een viertal themadagen staan open voor gemeen teleden. 3 november anti-semitisme; medewer king ds. J. Dijk. 30 maart '74 zionisme; medewerking drs. W. H. Zuidema. 2 februari '74 evangelie en verkeèr; met medewerking van iemand van de verkeerspolitie. 15 en 16 februari '74 'Gaat het om de mens of over structuren'. De Drieburg, Driebergen, 03438-6341. 28, 29, 30 september handtastelijke vredesoefeningen. 5, 6, 7 oktober: groepsleiding. 15, 16 september: voorbereiding jonge- renconcilie Taizé. De hervormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag houdt samen met de redactie van het zendingsblad Echo op 1 september een kontaktdag voor evangelisatieme dewerkers. In Amersfoort, Advent kerk. Ringweg Kruiskamp 74 van 10 tot 14.30 uur. Spreker ds. C. den Boer. Informaties: tel. 03490 - 11949. Christiaan te Winkel. Dc grasbaan. Em. Querido, Amsterdam. 112 blz, 13,90. De grasbaan, de debuutroman van de Achterhoekse onderwijzer Christiaan te Winkel, is een roman met erg veel decor. Gras, bomen en water krijgen even veel aandacht als de daden van mensen. Nu zijn er ook maar drie menserr meer over: het leven op aarde loopt namelijk af, na de allerlaatste oorlog. Dit verhaal van decadentie wordt doorschoten met allerlei dro men en herinneringen van de ik-fi- guur. Het is niet duidelijk waardoor juist hij in leven is gebleven: zijn verleden levert daarvoor geen aankno pingspunten. Het boek is samengesteld uit korte fragmenten, heden en herinnering dooreen. Sommige fragmenten bevat ten scherpe observaties, andere lopen dood in een wanstijl waarin het ene beeld het andere overwoekert, zoals: 'Om mij is een laaiend, loeiend vuur van duizend langzame kleuren, die zich loom wentelen en traag uiteen spatten; als een dier besprong ik haar geteisterd vlees.' (p. 103). De roman maakt een cyclische indruk, dat wil zeggen dat men aan het eind bijna ge dwongen werdt weer met het begin verder te gaan. Die neiging wordt versterkt doordat er zo veel onduide lijk blijft in dit boek. Te Winkel heeft de loffelijke poging ondernomen door weinig te zeggen veel te suggere ren. Hij is hier in De grasbaan maar ten dele in geslaagd. Van een verslaggever NIEDORP De anderhalfjarige Pa trick de Winter is in het Noordhol landse Niedorp in een sloot achter het ouderlijk huis verdronken. In een onbewaakt ogenblik moet het kind op de dikke krooslaag gestapt zijn. Na een half uur zoeken vond een buur- André Stolp man het lichaampje. Van onze correspondent ARNHEM De Koningin was er voor nodig om de 57-jarige fruittransporteur Ab van Reste ren te bewegen nooit meer met zijn tractor over de Arnhemse Rijnbrug te rijden. Wat geen politieman of verordening ooit klaarspeelde lukte wel toen de zich heftig verwerende Van Kestereti een brief in de bus kreeg met: 'Wij Juliana, bij de gratie Gods, enzovoort'. Hoewel de tractoren al lang van de Arnhemse Rijnbrug zijn gebannen omdat ze door hun geringe snelheid een gevaar voor het verkeer zijn reed Ab van Resteren iedere dag kei hard de Rijnbrug op, politie of niet. Hij had het op het bureau van te voren verteld: 'het is mijn brood, ik ga toch.' Tenslotte kwam hij bij de Kroon terecht voor een onthef fing. Maar de brief met 'Wij, Juliana', zei ook al nee. Van Resteren bewaart het dokument trots. Hij heeft nu een snelle bestehcagen gekocht die wel over de brug mag. DRIEBERGEN Het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk heeft in verband met het begin van het plaatselijke jeugdwerk een 'startkrant jeugdweek 73' gemaakt. Deze krant heeft als thema 'over bezieling gesproken'. De op lage van circa 170.000 is inmid dels, op grond van door het plaatselijke jeugdwerk gedane bestellingen, bijna uitverkocht. Tijdens jeugdzondagen, stertap- pèls, gemeenschappelijke bijeen komsten of tijdens de in vele plaatsen te houden jeugdweek zal de krant een jongeren en ouderen worden aangeboden. Velen zullen in deze krant ook informatie vinden over het in hun provincie of regio gevestig de centrum voor gereformeerd jeugdwerk, want veel van deze centra maakten gebruik van de mogelijkheid zef een pagina in deze krant te vullen. 'Parlementsleden kunnen er toch niets aan veranderen' DEN HAAG Mr. W. Aantjes, a.r. fractieleider in de Tweede Kamer, ziet er niets in dat parlementsleden bezoeken brengen aan door Por tugezen beheerste delen van Afrika. Dit blijkt uit een artikel van zijn hand in het a.r. blad Nederlandse Gedachten. Zoals bekend is mr. Aantjes' fractiegenoot Schakel van plan om op uitnodiging van Portugal naar Mozambique te gaan. Dit is de 25-jarige mevrouw A. L. A. Zoon-Kuypers uit Zaandam, nu lokettiste bij de spoorwegen maar binnenkort in opleiding als treinconducteur. Over vier tot vijf maanden zal zij dus waarschijnlijk dienst doen op dc treinen, en zij zal dan de eerste vrouwelijke conducteur zijn. BLANK SCHULDIG In Angola en Mozambique, aldus mr. Aantjes, gaat het niet om de vraag hoe blank de onschuld is, maar veel meer nog om de vraag hoe schuldig blank is. Schrijvend over Zuid-Afrika, herin nert mr. Aantjes eraan, dat dr. Bruins Slot vanwege zijn kritische ar tikelen in Trouw, mevrouw dr. Klom- pé wegens haar relaties met Pax Christi en prof. Berkhof wegens zijn contacten met de Wereldraad van Kerken geen visum konden krijgen. Mr. Aantjes is voor de dialoog met Zuid-Afrika, maar hij begint zich wel af te vragen welke zin deze dialoog nog kan hebben als stelselmatig de Aantjes noemt de kern van de kwes- tie-Mozambique dat Portugal in Afri ka de laatste westerse koloniale oor log voert. Het vecht tegen mensen die van dit koloniale juk bevrijd willen worden. Wandaden maken deze oorlog alleen maar schrijnender. Bezoeken van parlementsleden, hoe geselecteerd en onder inwilliging van welke voor waarden dan ook toegelaten en tot het spreken van hoeveel talen ook in staat kunnen daar volgens Aantjes niets aan veranderen. Over de door de Portugese militairen gepleegde wandaden schrijft mr. Aan tjes, dat hij er niet aan twijfelt dat ze zijn gepleegd. Het is met de onthulling van pater Hasting gegaan zoals steeds, eerst wordt alles ontkend, dan ver langt men bewijzen. Vervolgens, als missionarissen in het algemeen toch wel geloofwaardige mensen blijken te zijn, zijn het 'marxistische' priesters. De Portugese ambassadeur in ons land heeft bovendien nog gezegd, 'dat zich altijd problemen hebben voorge daan als priesters zich met de politiek gingen bemoeien'. De ar. fractieleider ergert zich verder aan de tegenwerpingen, dat er dan eerst maar geprotesteerd moet worden tegen wat er in Rusland gebeurt. Hij schrijft verder, doelend op 'De Tele graaf', dat dit blad zowaar kans ziet de oorzaak te zoeken in het gebruik, dat het Portugese leger maakt van 'in heemse soldaten, die wreed kunnen optreden' en in het verschil tussen een 'westerse' en een 'afrikaanse' maatstaf. Waarachtig, de onschuld is nog altijd blank. En tenslotte, natuur lijk je moet er zijn geweest'. Mr. Aantjes prikt dan op deze wijze door dit verweer heen: 'Alsof het Westen gezwegen heeft bij de Russische ver grijpen tegen vrijheid en menselijk heid. Alsof iemand bewijzen vroeg, toen Rusland in 1968 Tsjechoslowakïje overviel. Alsof iemand verlangde dat 'je er geweest moest zijn, om te mo gen oordelen over de Russische bezet ting van Hongarije in 1956. Alsof er behalve het verhaal van Hastings niet een overvloed van andere xfeiten is, die zijn verhaal bevestigen, onder meer van de witte paters in Rome ook marxistisch?). Alsof de weige ring van de Portugese regering ('wij zijn niet gesteld op internationale commissies') een onafhankelijke inter nationale commissie toe te laten, waar onze regering op heeft aangedrongen, niet voldoende zegt'. Mr. VV. Aantjes: hoe schuldig is blank? meest vooraanstaande mensen uit kerk en politiek worden geweerd, om dat zij mede verantwoordelijkheid dragen voor een kritische benadering van het apartheidsbeleid. Mr. Aantjes vraagt: 'Wat is de zin van een dialoog alleen met mensen, die het apartheidsbeleid begrip vol bena deren?' Hij wil weten waarom staats burgers van het 'stamverwante' Ne derland eigenlijk niet op gelijke voet toegelaten worden als 'Portugese staatsburgers, die in Portugees- Oost- Afrika verblijven?' die hebben name lijk, zo laat een brochure van het Zuidafrikaanse 'departement van in- ligting" weten geen visum nodig. Voor hen staan de grenzen van £uid-Afrika zonder meer wagenwijd open.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2