Maandblad Vuur
krijgt een
bredere opzet
lllsillall
Lutheranen: dialoog
met Rome belemmerd
Vandaag
/Ilieu we boekei
Hervormd Nederland
werkt samen met
buitenlandse bladen
School voorgebed
in Rotterdam
Trouw
Kwartet
Jehova's getuigen vergaderen
Verliezen van
Beatrix Fonds
teruggebracht
Braziliaanse
bisschop vrij
Evangelisatie per
brief in Hamburg
Dominee kon
beter zijn mond
houden
Geen Israëlisch visum
TROUW/KW.AETET DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1973
Blad ran charismatische beweging
O O
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Het laatste nummer van Vuur oude stijl is ver
schenen. Met ingang van september zal dit maandblad voortgezet
worden onder dezelfde naam, maar op bredere basis: onder geza
menlijke verantwoordelijkheid van de organisaties Oase, Interker
kelijk Reveil en Vuur.
KERK/BINNENLAND
T2/K2
In het laatste nummer kijkt de cen
trale man van Vuur, de Vlaardingse
hervormde predikant W. W. Verhoef
terug op de zestien jaar, dat het blad
nu bestaat. Het had zijn bakermat in
de binnekerkelijke pinksterbeweging,
die in de jaren vijftig ontstond. Het
was de tijd, dat de opwekkingsstor-
men, veroorzaakt door toernees van
mannen als Hermann Zaiss en Os-
born, over ons land gingen.
Ds. Verheef startte Vuur in maart
1957, toen hij nog als vicaris werk
zaam was in het hervormde jeugd
werk in Voorburg. Curieus is, dat zijn
eerste vaste medewerkers ds. W. Glas
houwer en ds. A. H. van de Heuvel
waren. Zo ging dat nog samen. Later
werd de opzet interkerkelijk: een re
monstrant, gereformeerden, pinkstere
vangelist Jan van Gijs en sinds 1964
ook rooms-katholieken.
Eigen karakter
Naast verwante bladen op opwek-
kingsgebied had Vuur vanaf het begin
een eigen karakter. Ds. Verhoef: 'Het
ging ons om ruimte binnen de be
staande kerkelijke structuren voor de
doop in de Geest en de gaven van de
Geest. 'Ook probeerde Vuur intens
verticaal en horizontaal tegelijk te zijn.
In 1960 kreeg de verhouding kerken-
pinkstergroepen een positieve climax
met de verschijning van het hervorm
de rapport 'De kerk en de pinkster-
groepen'. Het zag er even zeer roos
kleurig uit voor een kerkelijke pink
sterbeweging. Maar de jaren zestig
liepen heel anders. In de kerken ent
stonden de turbulente jaren van het
op de wereldproblematiek gerichte en
gagement, hier en daar met enorme
horizontale uitschieters. De pinkster
beweging ging de andere kant op.
Vooral de meest aandacht trekkende
groepen werden steeds radikaler en
anti-kerkelijker. Zo werden de jaren
zestig een terugval.
Na een lange landelijke stilte bracht
de grote charismatische conferentie in
Nijmegen, eind 1971, geleid door Da
vid du Plessis, nieuwe inspiratie. Het
was een ontmoeting van velen uit di
verse groepen en bewegingen, die uit
eindelijk geleid heeft tot de oprich-
DEN HAAG Hervormd Nederland
is een samenwerking aangegaan met
een drietal buitenlandse bladen, die
zich begeven op het grensgebied van
kerk en maatschappij. Het zijn het
Franse Réforme, het Duitse Allgemei-
nes Sonntagsblatt en het Zwitserse La
Vic Protestante. De bladen zijn over-
eengekomen dat zij over en weer el-
kaars artikelen en nieuws kunnen
overnemen.
Verder is het de bedoeling een of
tweemaal per jaar een grote gezamen
lijke uitgave te brengen over een be
paald thema. In Hervormd Nederland
van deze week wordt de eerste vrucht
van de samenwerking afgedrukt: een
beschouwing van de Duitse dr. Heinz
Zahrnt over 'het gelukkige geval-
KUng'.
ROTTERDAM In het najaar zal in
Rotterdam een oecumenische school
voor gebed en meditatie beginnen.
Het initiatief is genomen door de ge
reformeerde predikant dr K. J
Kraan, leider van 'Oase', centrum
voor gebed, zielszorg en de dienst der
genezing en bevrijding in Rotterdam.
De bedoeling van de school is niet in
de eerste plaats om theoretisch onder
richt te geven in de natuur van het
gebed en de verschillende wijzen,
waarop men kan bidden, maar o;n in
kleine groepen verschillende traditio
nele of nieuwe vormen van gebed en
meditatie te beoefenen. Aan dit initia
tief werkt onder meer ook abt Jeroen
Witkam uit Zundert mee.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Veel bijbels voor
Surinaams
bevrijdingsfront
AMSTERDAM Aan het Suri
naams Bevrijdingsfront (Sube-
frozijn de laatste dagen niet
minder dan achttien bijbels en
andere religieuze geschriften
gestuurd, soms met een begelei
dende brief, waarin o.a. stond:
'Zoek het liever met God in
plaats van wapens' en 'laat God
uw kracht zijn'.
De bijbels waren veelal afkom
stig uit Limburg. Bij het Sube-
fro is men wel blij met de bij
bels. Subefro-secretaris Henry
Cairo houdt een van de toege
zonden exemplaren zelf; de rest
stuurt hij door aan een groot
Surinaams pension in Amster
dam.
Zijn commentaar: Met de bijbel
in de hand los je het Surinaam
se migratie-probleem niet op,
maar het feit dat mensen de
moeite nemen ons dit boekwerk
te sturen waarderen wij bijzon
der. Alle bijbelverzenders krij
gen een bedankbriefje van Su-
befro met de volgende tekst:
'Ondanks alle kritiek op Neder
land, zijn wij terdege bewust
dat er in dit land miljoenen
mensen wonen die geporteerd
zijn voor goede menselijke ver
houdingen'.
Ds. W. W. Verhoef
ting van de charismatische werkge
meenschap Nederland, waarin Vuur,
Oase en Interkerkelijk Reveil samen
werken, terwijl de kruiskring en de
Lukasorde waarnemers naar de verga
deringen sturen.
Ontwikkeling
Vuur heeft, al experimenterend, een
hele ontwikkeling doorgemaakt zegt
ds. Verhoef: 'we zijn nooit afgeweken
van ons uitgangspunt, we zijn altijd
bezig geweest met de volheid van de
Geest en de gaven van de Geest. We
hebben dit echter konsekwent moeten
leren verstaan in verband met Gods
hele kerk en Gods hele wereld. Dat is
ons over het algemeen niet in dank
afgenomen. We zijn daar wel eens be
droefd over geweest. Gaat de charis
matische beweging een weg van eigen
gelocfsbevrediging, dan zal ze geen
toekomst hebben. Haar ene toekomst
zal hierin blijken, dat ze is terwille
van Gods ene kerk, om Israël zijn
volk, en om de volken der aarde. Met
andere woorden: iedere beweging
moet haar eigen specialismen (in dit
geval het charismatische) volledig ge
relateerd zien aan de alles en allen
omvattende zending van Jezus Chris
tus'.
Het administratie-adres van het nieu
we Vuur is Erasmusstraat 87, Apel
doorn.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De Stichting Prinses
Beatrix Fonds, die zich onder meer
met de bestrijding van kinderverlam
ming bezighoudt, heeft het vorig jaar
een nadelig saldo van 70.000 gulden
geboekt. Dit is bijna 470.000 gulden
minder dan wa sgeraamd.
Dat de rode cijfers konden worden
beperkt kwam met name door de on
verwachte ontvangen uitkeringen in
de vorm van legaten en erfenissen tot
een bedrag van ruim 270.000 gulden.
De opbrengst aan collecten ging om
hoog van 815.000 naar 843.000 gulden.
Het fonds keerde vorig jaar voor indi
viduele hulp 817.000 gulden uit, ter
wijl de niet-individuele bijdragen (on
der meer wetenschappelijk onderzoek)
ruim een miljoen gulden beliepen.
UTRECHT Ongeveer dertigduizend
Jehova's getuigen vergaderen tot en
met 12 augustus in de Jaarbeurshal
len in Utrecht. Op het programma
staan lezingen en bijbelstudie, met als
thema Goddelijke Zegepraal. De Jeho
va's beleggen op het oeenblik over de
hele wereld dergelijke congressen
rondom dit thema.
In ons land zijn thans 25.000 Jehova's
getuigen. Het congres in Utrecht telt
vele buitenlandse gasten. Volgens de
Jehova's getuigen is hun beweging de
sterkst groeiende sekte in de wereld,
een gegeven dat een fotograaf wel
heel duidelijk in Utrecht op de plaat
wist vast te leggen.
EISENACH De recente verklaring van de Romeinse congregatie
voor de geloofsleer is volgens de Lutherse wereldbond een belem
mering voor de dialoog. Dit is gezegd door de secretaris-generaal
van de Lutherse wereldbond, dr. André Appel.
SAO FELIX Bisschop Pedro Casal-
daliga van Sao Felix (Brazilië) staat
niet meer onder huisarrest. In juli
werd hij door de militaire politie ge
arresteerd en onder huisarrest ge
plaatst. Hij zou opstandige boeren
hebben geholpen.
Waarom het huisarrest is opgeheven AllgllC&ïl6n
is niet bekend. De negen medewer
kers van de bischop, die tegelijk met
hem werden gepakt, zitten nog vast op
een onbekende plaats.
Tijdens de slotvergadering van de lu
therse wereldbond in Eisenach (DDR)
zei dr. Appel, dat het desbetreffende
document van de congragatie voor de
geloofsleer wel bestemd is voor intern
gebruik binnen de rooms-katholieke
kerk, maar dat er toch dingen in
staan, welke de oecumenische dialoog
moeilijk maken.
Het betreft het document 'Mysterium
ecclesiae', dat de congragatie voor de
geloofsleer op 24 juni jl. publiceerde
en waarin ze waarschuwde tegen drei
gende dwalingen vooral voor wat be
treft de onfeilbaarheid van de kerk
en van het kerkelijk leergezag.
Het document is ook besproken tij
dens de vergadering van de anglicaan
se consultatieve raad in Dublin. De
anglicaanse bisschop John Howe van
St.-Andrews noemde de oecumenische
beweging zelfs 'ziek'. In tegenwoordig
heid van de katholieke waarnemer,
kanunnik William Purdy, gedelegeerd
door het secretariaat voor de eenheid
te Rome, kritiseerde de anglicaanse
bisschop het optreden van het Vati-
caan tegenover de beweging van de be
kende theoloog Kling over de onfeil
baarheid van de paus. De relaties tus
sen de anglicaanse kerk en Rome
noemde bisschop Howe teleurstellend.
Het wordt steeds moeilijker, aldus
Howe, 'de stem van het tweede Vati
caanse concilie te vernemen'. Volgens
Howe zijn bepaalde katholieke kerke
lijke autoriteiten wel bezig in de oe
cumenische dialoog maar ze nemen
het oecumenisch gesprek niet serieus.
'Wanneer onze plannen voor het her
stel van de eenheid der kerken alleen
maar spelen met woorden zijn, dan
moet dit eens duidelijk gezegd wor
den', aldus bisschop Howe.
HAMBURG Op initiatief van
prof. Helmuth 'Thielicke begint
in Hamburg volgende maand
een brieven-actie over geloofs
vragen. De projektgruppe Glau-
bensinformation, die de actie
voert, wil 100.000 brieven ver
spreiden met een nieuw soort
evangelisatie.
Leden van de Projektgruppe
zijn o.a. universiteitsassistenten
en jonge predikanten. De leer-
brieven zijn bedoeld voor onder
richt van volwassenen en jonge
mensen, voor werk in de huise
lijke kring en verenigingen,
voor godsdienstonderwijs en
voor de geestelijke verzorging
van militairen; zij zijn ook be
stemd voor individuele studie.
De samenstellers gaan ervan
uit, dat het tegenwoordig niet
vanzelfsprekend is te geloven.
Aan de andere kant is er een
sterke belangstelling voor gods
dienstige vragen. Daarom ziet
de werkgroep het als haar taak
de weg tot geloven vrij te ma
ken en vooroordelen uit de weg
te ruimen.
De redactie behoudt zich het recht voor ons
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. bi] du-
blikatle wordt met de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam.
Prof. Van Hattum
De heer C. Snijder uit Den Bommel
ventileerde op 1 augustus over rech
ters, 'misdadigers' en gevangenissen
ideeën die waarschijnlijk in Oudtes
tamentische tijden al onbestaanbaar
zouden zijn geweest. Vooral trof mij
zijn opmerking 'dat wij medesterve
lingen in de gevangenis mogen zetten
om dan voor een tijd van ze bevrijd
te zijn'. Er zijn wel landen zoals bv.
de Sowjet-Unie en Griekenland, waar
zo iets herhaaldelijk gebeurt: maar de
gevangenisstraf heeft in Nederland
als het goed is een ander doel
dan om 'van misdadigers bevrijd te
zijn'. En dat is maar goed ook!
Leiden R. L. Levlsson
Genade
Op de zendingsdag van de GZB sprak
ds G. Biesbroek over mensen die de
opdracht tot zending niet zien en 'dus
onbewogen zijn met het lot van mede
mensen, die voor eeuwig verloren
dreigen te gaan'. Ook de bijbel spreekt
van het verloren gaan van mensen. In
openbaring 21 worden genoemd 'de
lafhartigen, de ongelovigen, de ver
foeilijken, de moordenaars, de hoe
reerders, de tovenaars, de afgodendie
naars en alle leugenaars'. Iedereen
kan de meeste van deze kwalificaties,
zo niet alle. voor zijn of haar naam
plaatsen. Wij zijn 'moordenaars', b.v.
van ons leefmilieu, wat ons meteen
'verfoeilijk' maakt, want we 'hoere
ren' met onze natuur en worden hier
door meteen tot 'afgodendienaars',
omdat we ons onderwerpen aan een
totalitair optredende techniek. Het
zou weinig moeite kosten voornoemde
kwalificaties verder uit te werken.
Moeten we, nu 'individueel zalig wor
den' onmogelijk, lijkt, dan geloven in
een God, die 'collectief verloren gaan'
zal toestaan? Beter is het ons vast te
klampen aan de laatste zin van de bij
bel: 'De Genade van de Here Jezus
zij met allen'.
Utrecht P. van der Poel
Aktie Omkeer (5)
Met droefheid namen wij kennis van
dr. Buskes' reactie op de actie die ds.
van der Hoeven in Nederland voert.
Het gaat erover dat ds Van der Hoe
ven zich geroepen weet als evangelie
dienaar naar zijn geboorteland te
gaan om daar in het algemeen en in
Amsterdam in het bijzonder een waar
schuwende stem te laten horen. Jam
mer dat dr. Buskes zo reageert in-
plaats van spontaan ds. Van der Hoe
ven de helpende hand te bieden om
eensgezind optreden met Gods hulp
te redden wat er te redden valt
Papendrecht
Echtpaar Rietveld-De Koning
Aktie Omkeer (6)
In Trouw/Kwartet van 2/8 menen W.
en H. van Veelen. dat Amsterdam
zeer gebaat zal zijn bij de bekering
van Jeruzalem en misschien is dat
wel terecht. Als echter na 2000 jaar
christendom Israël z'n Messias in
Christus nog niet herkend heeft, dan
vraag ik me wel af in hoeverre wij
hiervan de schuld zijn. Het aantal jo
den dat in de loop der eeuwen is ge
vallen doordat christenen het zwaard
tegen hen hieven, loopt in de miljoe
nen. Willen wij ooit Jeruzalem (Is
raël) dan zullen wij eerst moeten
gaan geloven en in de praktijk bren
gen wat we pretenderen te geloven.
De schuld over de ongehoorzaamheid
van Israël ligt bij ons. Wat de insinu
atie betreft dat ds. J. W. v. d. Hoeven
wel eens een profeet zou kunnen zijn,
die komt met een woord dat niet van
God is (Deut. 18 21-22), zou ik willen
opmerken: 'Laten wij ons als natie
met berouw tot God bekeren, zodat
Gods oordeel, voorzegd door Jan Wil
lem v. d. Hoeven, inderdaad aan ons
voorbijgaat.
Amsterdam M. Harting
Aktie Omkeer (7)
Voor vele christenen wordt het steeds
meer een mode, hun woede emotio
neel uit te leven in geschrift en taal
via allerlei nieuwsmedia, zoals nu
weer dr. Buskes tegen ds Van der
Hoeven. Men vindt het belangrijker
medebroeders en -zusters in de haren
te vliegen, dan gezamenlijk in liefde
zo te werken in deze wereld als God
van ons vraagt. Wij behoren door
Gods kracht en door het werk van
Zijn Geest als blijde christenen een
voorbeeld te zijn. in geloven en getui
gen, in al onze werken en daden.
Maasland A. Noordam
Roetsjbaan bejaarden
Ik wil graag reageren op het artikel
tje dat gaat over een roetsjbaan voor
bejaarden. U schrijft dat de directie
van dit tehuis een complimentje mag
hebben. Ik ben zelf op vakantie in
Zeeland geweest. Daar stond ook een
tehuis met een glijbaan. Ook als doel
bij eventueel brand.
Eindhoven T. Herder
Psychiatrie
In Huub Elzermann's bespreking van
het boek 'In het land der blinden'
van Evelien Paull (Tr.-Kw. 19 juli jl.)
trof mij de zin: 'In deze serie heeft
evenwel tot nu toe één stem ontbro
ken: de stem van de psychiatrische
patiënt zelf'. Volgens mij zou het juis
ter zijn geweest indien uw recensent
zou hebben geschreven: de stem van
een psychiatrische patiënt. Zijn for
mulering suggereert namelijk dat alle
patiënten de negatieve ervaringen van
Evelin Paull zouden delen. Ik meen
er goed aan te doen een positiever ge
luid over de psychiatrische zorg te la
ten horen.
Ik ben enkele malen in een psychia
trische kliniek opgenomen wegens
straatvrees, dwangdenkbeelden en
dwanghandelingen. Mijn toestand was
vrijwel hopeloos. Dankzij een gedrags
therapie en een uitstekende begelei
ding ben ik nu al weer vier jaar nor
maal in het maatschappelijk leven op
genomen. Gedurende mijn behande
ling ging mijn arts verschillende ke
ren met mij de straat op, waardoor
mijn straatvrees geleidelijk verdween.
Bovendien was men mij in de kliniek
behulpzaam bij het halen van mijn
analistendiploma. Wanneer Evelien
Paull in haar boek tot de conclusie
komt dat therapieën slechts een vorm
van verlakkerij zijn, dan is haar me
ning niet representatief voor alle an
dere patiënten. Er zijn wel degelijk
patiënten die hun behandeling als
zeer positief ervaren.
Ik heb tijdens mijn verblijf in de kli
niek ook wel getwijfeld aan de doel
matigheid van behandelingen en the
rapieën. Ik probeerde me aan de be
handeling te onttrekken en ik voelde
me wanhopig en onbegrepen. Achteraf
is het me wel duidelijk geworden dat
ik niet in staat was een juist oordeel
te vellen over mijn behandeling. Mijn
vrees is nu dat door negatieve publi
citeit over de psychiatrische behande
ling anderen, die in moeilijkheden
verkeren een verkeerde indruk zou
den krijgen en daardoor zouden wor
den afgeschrikt hun toevlucht te zoe
ken bij een psychiater.
Een ex-verpleegde
(Bij uitzondering anoniem geplaatst).
Brood of vlees (19)
Is het nu werkelijk nodig zoveel aan
dacht te besteden aan het al of niet
gebruiken van vlees? Wie weet of
niet de slagers een flinke kerkelijke
bijdrage leveren en dat is dan
door de vlotte verkoop van vlees
waardoor ze een zegen vragen, 't Is
hun bestaan. Ik weet niet hoeveel
uren er aan besteed zijn om die
•vlees' stukken voor de krant klaar te
maken, 'eet'baar voor het publiek,
maar ik zou willen zeggen: ds. Bouma
benut deze uren maar om die arme
eenzame zuster te bezoeken of/en een
beproefde broeder. Zulke uren zijn
mijns inzien van hoger belang dan
'vlees' artikelen.
Bruinissc J. M. de Waal.
Vlees of brood (20)
Naar aanleiding van de ingezonden
stukken van ds Hans Bouma 'Vlees of
Brood' verbaast het mij, dat naar aan
leiding van deze rubriek maar net
door één persoon nl. de ondergeteken
de een mening is ingezonden over het
massaal weggooien in vuilinisemmers
in diverse plaatsen van ons land. Zijn
wij als natie die zich nog Christelijk
wil tooien al zover gedegradeerd, dat
wij deze ergerlijke voedselverspilling
niet eens ernstig opnemen, of vinden
we het een normaal verschijnsel dat
hoort in onze 'moderne en verlichte
tijd0' Gaan we al zo mank, dat de Ge
boden ons niet meer aanspreken?
Enorm droevig vexschijnsel! In het
verslag van de G.Z.B. Zendingsdag op
2 augustus jl. heeft men kunnen lezen
van de schrille tegenstelling, het wel
varend Nederland, en de honger en
armoede in Turkana, waar de kinde
ren op onze vuilnisbelten een rijke
maaltijd zouden vinden. Nogmaals dit
blijft niet ongestraft, en eenmaal zal
rekenschap afgelegd moeten worden
van deze hier zo ontstellende voedsel-
verkwisting.
Zevenbergen H. Lokers
Moord
Opnieuw is er bij autoraces een dode
gevallen. Nu in Zandvoort. De zoge
naamde autosport verslindt bijna we
kelijks levens. Ik zou de Trouw/Kwar-
tel-lezers dringend willen vragen: 1.
Probeer te bereiken dat deze schanda
lige races verboden worden. 2. Boycot
de races. Ga er niet heen en houd an
deren terug van deze dwaze verto
ning. 3. Protesteer nu tégen men
senoffers aan de sensatiezucht en au
toindustrie!
Utrecht J. M. de Jong
Regeringsjubileum (2)
Is het regeringsbesluit om het jubi
leum van de Koningin sober, doch
passend te vieren en parades en vloot-
sehouw achterwege te laten, werkelijk
hoogst beledigend voor de Koningin,
zoals de heer Lodder meent? (Tr./Kw.
van 2/8). Dat zoü 25 jaar geleden wel
licht zo ervaren zijn. Sindsdien is er
echter wel wat veranderd. Nieuwe ge
neraties hebben ons geleerd ten aan
zien van bestaande tradities wat kriti
scher te staan en de zin ervan te ont
dekken. De Koningin gaf onlangs nog
blijk deze veranderingen met belang
stelling te volgen door een groep jon
geren uit te nodigen voor een discus
siedag. Voor velen zijn militaire para
des ter opluistering van nationale
feesten geen vanzelfsprekende zaak
meer, ja zelfs ongepast. (China en de
Sowjet Unie hebben bij de 1 meivie
ring geen parades meer gehouden!)
Heus, soldaatje spelen is uit de tijd.
De strijdkrachten en hun wapentuig
zijn er waarlijk niet voor de show.
Daarom vind ik 'sober, doch passend'
een wijs besluit van de regering.
Voorschoten A. Schouten
LOOCHENEN
Een kleine leesvergissing kan op ee
gedachte brengen die op zichzelf
moeite waard is. Ik las verkeerd d
de Talmud in een bepaalde plaats h
eeuwige leven belooft (ik las zn
pricht) aan hen die bepaalde leringf
loochenen. Er stond echter 'abspricl
en dat betekent precies het tegenovi
gestelde. Toch is wat ik verkeerd
weliswaar dan niet te vinden in
Talmud, maar het is wel waar. Ec
leven, eeuwig leven hangt ook sami
met het loochenen van bepaalde leri
gen. Iemand die op het euwige lew
wil ingaan wordt niet alleen gehoi
den bepaalde zaken te aanvaarden i
te bevestigen, maar evenzeer bepaal
leringen te verwerpen. Dwalingi
noemde de kerk ze in vroeger tij
Vaak hingen die dwalingen in h
verleden samen met de leer, met
rechte leer. In onze tijd zal dat o
niet kunnen missen, maar er is rï
alleen een orthodoxie, maar er is or
een orthopraxie. Aan alle handel
ligt ook een soort lering ten grom*
lag. Aan anti-semitisme ligt de le
ten grondslag dat de mens geen op<
baring van God nodig heeft, geen
stantie die hem vragen stelt en
verantwoording roept, die leerdiei
verwerpen, geloochend te wordf1
Aan rassendiscriminatie ligt ti
grondslag een verminking van de b
belse boodschap ten aanzien van h
zg. onststaan der rassen en een soo
'voorzienigheidsgeloof' dat God
schepper acht van meer en mindi
waardige mensen. Zo'n leer dient
gezworen als ketterij gebrandmeri
Aan onze vorm van samenleving li
zoiets ten grondslag als 'wie 't eei
komt, 't eerst (voor zichzelf) maai
of: 'liegen mag, als 't maar voor
goede zaak is'. Dit zijn leringen
geloochend dienen te worden. Het
echter niet voldoende alleen lering
af te zweren, hoe belangrijk ook. I
ja tegen Hem die van dat eeuwige
ven sprak is de onmisbare keerziji
Of omgekeerd.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Streefkerk: J. C. Stel*
gen te Delft: te Ternaard (toez.)
A. Nagtegaal te Medemblik.
Bedankt voor de benoeming als sei
van de Raad voor de zaken van Ke
en School en voor Groningen jeuj 1
pred.): H. J. Groenewegen te Sch]
dam.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Urk: G. Bouw te Scl
veningen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoofddorp: J. C. We
strate te Meliskerke.
GEREF. KERKEN
Overleden J. van der Kooy (70), an
pred. te Harderwijk. Was predikant) i
Midwolida (Old), geest. verz. van 4:,
stichbinig TCL te Wagenborgen en v\
de stichting Wolfheze.
Regeringsjubileum (3)
Ernstig is de opstelling van minister
Vredeling tegenover de viering van
het zilveren jubileum van onze Ko
ningin. De minister heeft bepaald
(onder druk van enkele kamerleden)
dat niet meer dan 500 militairen deel
mogen uitmaken van het eerbetoon
van de strijdkrachten aan onze jubile
rende vorstin. Parades van niet meer
dan 500 man zijn geen parades en
kunnen beter achterwege worden ge
laten omdat een land zich daarmee,
zowel naar binnen als naar buiten, be
lachelijk maakt.
Ter Aar A. P. J. Esveldt
Regeringsjubileum (4)
Als ik terug denk ajn de laatste ver
kiezingen en hoe dit kabinet tot stand
gekomen is, zet ik achter de woorden
van de heren Andriessen en Aantjes
een heel groot vraagteken. Zij waren
het toch die dit rode 'kabinet een
kans wilden geven, wel met de opmer
king geen gezichtsverlies van ons par
tijprogram. Wij willen een eigen in
breng houden!! Hoe zien zij de 500
manschappen die nu mee mogen doen
aan de viering van het jubileum van
onze Koningin (een cadeautje van de
PvdA). Liever helemaal niets. Maar
ja. terwille van de smeer enz.! Nu is
mijn vraag: waar blijft nu de eigen
inzet! Ik geloof toch niet dat het ka
binet Biesheuvel zoiets aangeboden
zou hebben. Waar blijven de protes
ten tegen dit rode besluist?
Rotterdam II. Stok
Noodlot?
Op pagina 1 in Trouw/Kwartet van 3
aug. kwam de zin voor: Het noodlot
wilde.Het geloof in het noodlot of
fatum als een absolute macht, die met
ijzeren dwang waaraan niemand, zelfs
de goden niet, en niets kan ontko
men, is evenwel allerminst 'sterk
christelijk', maar heidens. In een
'sterke christelijke' pers verwacht
men dit fatalisme niet. Door dergelij
ke uitspraken, die lijnrecht in strijd
zijn met de bijbel en Zondag 10 van
de Catechismus, wordt de christelijke
pers niet versterkt, maar zeer ver
zwakt. Mogelijk heeft uw verslaggever
de bovengenoemde zin onnadenkend
neergeschreven. Dan zij hem beter na
denken en grotere zorgvuldigheid aan
bevolen.
Den Haag C. A. Vreugdcnhll
Amalrik
Na het lezen van artikelen over de
martelgangen die gevangenen, zoals
Amalrik, die voor de vrijheid van de
geest vechten, moeten verduren, moet
iedere burger van een democratisch
land, 'hoe hoog in aanzien ook', er
zich voor wachten om zo'n dictatori
aal land te bezoeken. Het verblijf in
zo'n land is koren op de ipolen van
dat regime.
Hilvfisum L. v.d. Vliet
DETROIT 'Is er nog iemand,
die iets zeggen wil?' vroeg naar
gewoonte dominee T. E. Edmon
son aan het eind van de kerk
dienst in zijn baptistengemeente
in Detroit.
Twee onbekende jongemannen
kwamen naar voren. 'Wellicht
hebben deze broeders ons iets
te zeggen', zei de dominee.
De eerste schudde zwijgend zijn
hoofd, maar de tweede was
meer spraakzaam. 'Jazeker', zei
hij en trok een revolver. 'Dit is
een overval'.
De twee grepen zeventig dollar
van de collecteschaal en namen
de benen.
B.ERLIJN In de DDR wordt ver:
men dat aan bisschop van Cörl
Frankel, geen visum voor Isr
wordt verstrekt. De bisschop wilde
najaar deelnemen aan een oecume
sche bijeenkomst, die door de an?
caanse kerk wordt georganiseerd. Vi
moedelijk wordt het visum gevveigei
omdat Israël alle inwoners van
DDR niet wil toelaten.
Johan Fabricius - Carlinho.
kleinzoon. Uitgave: Leopold
Haag. Prijs: 18,90.
Deze roman, hoewel een op zichi
staand verhaal, kan men mede v
als een vervolg op Fabricius' gevoi
ge verhaal 'Mijn Rosalia'. Dit beti
de ervéringen van de joodse emigra
Karl Friedlander met z'n Portugi
vrouw Rosalia. Karl en Rosalia lijk
een rustig bestaan te kunnen leid
in een buitenwijk van Lissabon,
dat Ruï, de dan 38-jarige zoon van
salia uit een vroegere verbinte
ten tonele verschijnt. Een p
bleemfiguur, die lange tijd in de
vangenis heeft gezeten en op K
vertrouwt bij het opbouwen van
nieuw bestaan, dat maar ten dele
lukt.
H't't tweetal blijkt echter ook de
van grootouders te moeten vervuil
want Ruï heeft een zoontje Carlin
Die is het die p bijzondere wijze
levensavond van Karl meer inho
geeft. Er ontstaat een grote band t
sen Karl enCarlinho. Via het onder
mende jongetje ontstaan er aller
verwikkelingen, niet in het mi
vanwege de misdragingen van Ca
no's moeder. Het is een sfeervol v
haal, met rake typeringen van trag
van kleine levens en bonte beel
van het Portugese volksmilieu. 1
eerlijke, maar wel erg melancholia
Fabricius.