Otto en zijn onderzoekers Kerk in de wereld Actie van kerken voor Noord-Ierland De laatste blanken die we vertrouwen ilisihsl Vandaag Nieuwe boekt Trouw Kwartet yjo,n£ />eace Neutrale landen hekelen grote kernmogendheden TROUW/KWARTET WOENSDAG 8 AUGUSTUS 1973 K ERK/BUVXEXUAND Tl door Ton van der Hammen Bij gebrek aan beter kan je een overstroming atuurlijk met een vin- gerlioed te lijf gaan, of een bosbrand met een kindergieter. Maar niemand zou daar ooit aan beginnen. Wie wel zoiets (een beeld blijft maar een beeld) doet is Otto Iskandar met zijn christelijke or ganisatie voor gezinswerk in Surabaja. In een niet te peilen sociale nood, een sfeer van nog veel onbegrip en al maar op zwart zaad pioniert hij met een handvol medewerkers. Op een gegeven moment was er een pand en nog wat geld ook. Otto, 45 jaar, geen tijd om te trouwen (het ce libaat heeft heus voordelen), oplei ding bij de Cicsa in Amsterdam, kon starten. Met sociaal werk? Hij vindt dat maar een duur woord. Noemt zijn groep liever onderzoekers, die van al les uitproberen, zodat ze in elk geval meer weten van het hoe, als alles ho pelijk nog eens breder kan worden aangepakt De regering volgt de po gingen van hem en anderen alvast met instemming. Zou ook wel meer willen helpen. Maar ja, er is zoveel. Wat doen Otto en de zijnen? Ik ga het rijtje maar eens met u langs. El ke dag consultatiebureau voor moeder en kind onder leiding van een erg kundige vroedvrouw. Ook voorlichting over family-planning, mondeling en via folders of boekjes. Die hulp des noods, dus vaak, gratis. Er is nog veel drempelvrees. Daarom kan je via een achterdeurtje aan de Jalan Johar, een te klein geworden kerkje, hup-twee onopvallend naar binnen glippen. Dan een crèche voor die kleintjes, wier vader èn moeder het geluk heb ben om te kunnen verdienen, wat wel nodig is om redelijk rond te komen. Ook hier veel weerstanden, want thuis is er immers altijd wel een grootmoedertje dat op kan passen? Maar dat is het nu juist: men woont vaak bij elkaar en de jonge ouders blijvens afhankelijk, lees: in het adat patroon, dus zonder zichzelf te kun nen worden. De crèche is nog maar model. Hoewel, soms meer dan dat, als je bedenkt dat al wel eens: 'Kan niet; vol' moet wor den gezegd. In elk geval .staat num mer twee op stapel. Op een stad van drie miljoen, wel te verstaan. Of for meel eigenlijk voor heel Oost-Java! Ook is er nog de geldkwestie. Niet zo zeer voor de crèche-zelf als voor het transport, dat veelvouden van een weekverblijf vraagt. Een haal- en brengautootje zou niet misstaan. Maar ach. Facet Arbeidsbemiddeling is ook een facet van het werk. Bij de monstrueuze werkloosheid zelfs niet eens de be faamde druppel op de gloeiende plaat. Meisjes die de goede gezindheid heb ben lopen een tijd mee in het werk, krijgen wat theorie en dan wil plaat sing nogal eens lukken. Ook voor mannelijke arbeidskrachten wordt na selectie wel moeite gedaan. Bedoeling: zo een naam op te bouwen. Het lijkt langzaam te lukken. Dubbelsporig is de opzet bij het ma ken van drukwerk, speelgoed, school schriften, het stencilbureau spelen. Daar verdien je wat mee èn je geeft een plukje mensen werk. Vervolgens naaicursussen. Voedselverstrekking aan onder meer schoolkinderen en po litieke gevangenen. Tenminste, als die voeding, of het geld ervoor, bemach tigd kan worden. Schoolgeld en kle ren geven aan kinderen van de aller armsten, via een kinderfonds in Amerika. Het zijn allemaal onderde len van het werk, die hun eigen ge schiedenis hebben. Met alle ups en downs daaraan verbonden. De voorlichting. Die gaat naar twee kanten. Naar buiten: de mensen. Naar binnen: de achterban, zoals de kerk. De redactie behoudt zich het recht voor ona ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu- b 11 ka tl e wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge- atuurd aan het secretariaat hoofdredacUe Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Grote gezinnen (4) De heer Van der Keilen vindt, dat ge zinnen met meer dan twee kinderen egoïstisch en asociaal zijn. Hij wordt bedankt. Ik heb er vier. Bijzonder zwak vind ik het in causaal verband met elkaar zetten van bevolkingstoe name en milieubederf, woningnood en verkeerschaos. Ik meen, dat we er net zo'n beetje achter komen, dat deze misstanden voor een groot deel aan andere oorzaken te wijten zijn. Mi lieubederf is niet zozeer door anti conceptie, dan wel door een ander be leid en een andere mentaliteit tegen te gaan (Heeft U zich al eens ver diept in de mate van milieubederf t.g.v. anti-conceptiemiddelen?) Woningnood is niet zozeer door klei nere gezinnen, dan wel door een an dere dan op louter kapitalistische leest geschoeide bouw en huurbeleid aan te pakken. Verkeerschaos neemt af, als u consequent gaat fietsen, lo pen en/of de trein neemt en bepaald niet door sexuele onthouding. Wanneer we deze grote problemen willen oplossen, is gezinsplanning in dit raam een lapmiddel, dat wel eens averechts zou kunnen werken. Ik wijs daarmee overigens gezinsplanning op zichzelf uiteraard niet af! Kans op succes hebben we alleen, als we de echte oorzaken voor de proble men wegnemen: Uw en mijn mentali teit in de praktijk t.o.v. medemens, milieu en verantwoordelijkheid voor morgen. Tot slot een vraag aan de heer Van der Keilen: Kunt U mij één tijdvak in de historie noemen, waarin het menselijkerwijs (achteraf) verant woord was om kinderen te verwek ken? Laren (NH) W. Cnossen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Kerk en geweten In de krant van 30 juli was vermeld dat de Evangelische kerken in Duits land over 350 mensen beschikken, be last met de zorg voor dienstweigeraars. Over hoeveel mensen beschikken de Nederlandse kerken ten behoeve van degenen die voor hun geweten menen de militaire opleiding niet te mogen volgen? De houding van de gereformeerde kerken ten opzichte van de gewetens bezwaarden werd en wordt tot op dit moment nog sterk beïnvloed door en kele synodeleden die hun eigen maat schappelijke positie als (oud-) militair belangrijker achten dan het geweten van anderen. Hoe lang nog? Rotterdam A. P. de Winter Kerk in Rusland Nu ik hoor over de bevindingen van de kerkleiders in Rusland vraag ik me af: 'Weten zij niet, hoe het met de kerk in Rusland gesteld is, of vertrou wen zij de onofficiële berichtgeving van Ruslandkenners (o.a. ds. R. Wurm- brand en ds. J. A. Visser) niet?' Van een ondergrondse kerk hebben onze kerkelijke leiders in Rusland niets ge merkt, verklaren zij. Geloven zij nu werkelijk, dat de gelovigen in Rus land, die zich niet bij de autoriteiten hebben laten registreren, nu in de rij gingen staan om met de Nederlandse afvaardiging te kunnen spreken? Als onze kerkelijke leiders echt iets voor de gelovigen in de verdrukking willen doen, dan zullen zij van andere kana len gebruik moeten maken. Rotterdam A. J. Woensdregt Sluiting kerken Ik las uw stuk over plannen voor sluiting van zeven kerken in de hoofdstad. Het moet mij toch van het hart, dat men weer niet voor de waar heid durft uit te komen tegenover de lidmaten van deze kerk. Het ligt m.i. alleen aan de niet zuivere prediking, die overal in Nederland verkondigd wordt. Dit was jaren geleden niet het geval, toen waren de kerken nog vol, ook de avondbeurten. Dat kan en mag men niet ontkennen. Men moet wat meer openheid van zaken geven, men is te bang om voor de waarheid uit te komen. Waarom gaat het met de gere formeerde bond in de hervormde kerk toch zo goed? Daar houdt men nog steeds de juiste belijdenis vast, ook daar komt de jeugd hoe langer hoe meer naar de kerk. Kan dat niet in Amsterdam? Het wordt nu eens hoog tijd, dat de kerk van Amsterdam en andere gemeenten zich meer gaan be zinnen. Laat alleen maar Christus spreken. Wij zijn te veel met ons zelf bezig en dat mag niet Nederweert G. Bruyn Orgelconcours (3) Het is een wonderlijke zaak dat de jury meende geen prijs te moeten toe kennen aan de deelnemers van het 23ste Internationale Orgelconcours te Haarlem. Eén van de juryleden ver klaarde in de radiorubriek 'Hier en nu' dat het niveau erg laag was. Ik neem aan dat evenals vroeger de even tuele kandidaten aan een voorselectie moeten deelnemen. Het ligt dan niet meer op de weg van de jury het ni veau te beoordelen, nog minder om ten overstaan van luisterend Neder land te verklaren dat het niveau zo laag was. Er was toch altijd één kan didaat die het beste werk leverde. Het moet ontmoedigend voor de deelne mers zijn om in het openbaar te ho ren dat hun niveau niet goed was. Het lijkt mij ook niet bemoedigend voor de volgende deelnemers. Vele ter zake kundige mensen waren het er over eens dat vooral het eerste deel van de thema's niet inspirerend was en.niet iedere organist is een dode- cafonisL Ik dacht dat we deze weg niet op moesten en dat de commissie een wedstrijd moet uitschrijven voor een goed orgelmatig thema. Utrecht C. F. Morricn Otto Iskandar sociaal trek- en pakpaard de christelijke organisaties; de samen werkingsverbanden, zoals de overheid en groepen die op hetzelfde terrein werk doen. Alles overziende, gaat daar alwéér een hoop werk in zitten. Om alleen maar bij de hand in eigen boezem te blijven de kerk kan niet alles, maar kan meer. Ook hier moet aan mentaliteitsverandering gewerkt worden. Daarbij geduld en nog eens geduld. Voormalige kerk Otto voert me door de voormalige kerk, waar baby's huilen, slapen, ver zorgsters glimlachend op kleuters pas sen, de vToedvrouw met een moeder tje praat, vrijwillig(st)ers administra tief werk doen, werklozen (ex-politie ke gevangen) drukwerk maken, de stencil-, de snij- of de linieermachine bedienen. In een pas verbouwde ruim te staat expositiemateriaal. Iskandar vertelt hoe hij hier regelma tig de dessa mee ingaat, een activiteit samen met overheid, moslims en r.-k. De naam is Gelukkige Familie. Kijk, hier een paneel over een gezond huis, daar over goedkope goede kleding, daar over gezonde voeding, daar over opvoeding thuis en daar natuurlijk: over family-planning. Haalt het wat uit? Ik kan 't niet ja en niet nee bewijzen, zegt Otto diplomatiek. Samen met de regering doen we ook voorlichting via de blokhoofden een leidsman voor de buurt die je in de steden over al hebt. Het systeem functioneert, dat moet gezegd worden. En verder in de dessa's ook nog via een kluchtig op wajangspel geïnspireerd programma, dat erg aanspreekt. Al maar werken in de richting die je opvoeding tot in dividuele verantwoordelijkheid zou kunnen noemen Doorpratend: vooral als de mensen hel moeilijk hebben, zeggen ze stee vast: Ik heb niks. Ik kan niks. Wat moet ik doen? Ik kan niet gelukkig, ik kan niet gezond zijn zonder geld. Je zou kunnen zeggen, dat wij tot de groepen behoren die deze apathie pro beren te doorbreken. Maar je zit in een vicieuze cirkel en daarom is het erg moeilijk, hoor. Het is voor Euro peanen niet voor te stellen hoe hon derdduizenden gezinnen zonder in komsten maar voort blijven bestaan. Soms krijgen ze een fooitje hier, of verdienen met een kanveitje wat ru- piahs daar. Je begrijpt niet hoe het komt dat ze niet dood gaan. Maar 't is etenstijd, je moet naar huis, zegt Otto naar mijn gevoel schrijnend, maar voor hemzelf ge woon, omdat het zijn leefwereld is. In de ogenschijnlijk blije, zonnig-warme stad scooteren we terug naar 'Mardi Santosa', naar dr. Fiep Kruyt. Otto roept, handig manipulerend door het verkeer aan mijn oor: 'In elk geval hebben we een heel fijne ledengroep met dokter Fiep als voorzitter*. Hij levert me af en praat nog even na, waarbij ter sprake komt dat hij er onlangs weer een nieuwe functie bij heeft gekregen: coördinator voor het family-planningwerk van de raad van kerken voor Oost-Java. Ik: Hoe fix je dat dan allemaal? Otto: Als de Heer denkt dat ik het wel aan kan, dan moet het ook wel zo zijn Ik: Geloof je, dat Hij zal voorzien? Dokter Fiep: Dat wel. Maar niet als wonderolie, hoor. NG-kerk dreigt met uittreden uit hervormde wereldbond PRETORIA De Nederduits gerefor meerde kerk van Zuid-Afrika (NG- kerk) overweegt uit de hervormde (gereformeerde) wereldbond te stap pen. Hierop wijst de moderator van de kerk dr. J. D. Vorster in een arti kel dat door de informatiedienst van de kerk is gepubliceerd. Vorster schrijft dat 'toenemende spanningen en onoverkomelijke meningsverschil len met betrekking tot het verstaan van het evangelie, de rol van enkele kerken in de politieke en economi sche tirannie van hun landen, verkla ringen en besluiten betreffende vra gen van ras, politiek en economie' ka rakteriseerden de conferenties van de wereldbond in de laatste jaren, het geen de NG-kerk er toe heeft ge bracht 'haar diepste bezorgdheid over de tendens en de politiek van de her vormde wereldbond tot uitdrukking te brengen en zich daar beslist van te distantiëren. De Zuidafrikaanse kerk leider geeft te kennen dat een voort gezet lidmaatschap van zijn kerk van de wereldbond afhangt van zijn toe komstig beleid en van de theologische stromingen die zich daar zullen breed- maken. Een tekening die een Ierse jongen maakte, na een vakantie op de Drieburg in Driebergen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Steeds meer raden van kerken in ons land ne men het initiatief om 'iets te doen aan de oorlog in Noord-Ier- land. Zij laten zich inschakelen in de landelijke stichting hulp Noord-Ierland, die de laatste jaren duizenden mensen uit het ge troffen gebied naar Nederland heeft gehaald voor een korte va kantie-periode. De stichting begon met traditio neel opgezette vakantieweken voor bleekneusjes, maar ze merkte dat het niet zeer verantwoord is als een kind voor een tijdje uit zijn omgeving wordt gehaald en na een paar weken vakantie zich opnieuw moet zien aan te passen aan de spanning van de Noordierse burger oorlog. Het werk van de hulpstichting is thans heel wat professioneler van opzet geworden. Zij haalt nu groe pen katholieken en protestanten naar ons land, die denken in Ier land niet of moeilijk te kunnen sa menleven. Deze groepen brengt zij in een gezamenlijk, vakantiepro gramma bij elkaar. De deelnemers aan dit soort experimenten worden ondergebracht bij Nederlandse ge zinnen, maar zij volgen verder van tien uur 's ochtends tot tien uur 's avonds een programma van excur sies, sport, spel en gesprek. In totaal zijn in ons land 21 plaat selijke groepen met dit werk bezig. In zeventien gevallen is het initia tief genomen door een raad van kerken. Om het werk dat nu gebeurt zin voller te maken willen de organi satoren in Ierland komen tot de stichting van een aantal plaatsen waar de contacten tussen de katho lieke en protestante groepen, die in het buitenland zijn ontstaan, in het eigen land kunnen worden voortgezet. Het zouden plaatsen moeten zijn, waar eigen regels gel den, die anders zijn dan die in Belfast en Londonderry met hun wantrouwen en haat. GENEVE (Reuter) Neutrale lan den hebben gisteren de VS en de Sowjet-Unie ervan beschuldigd hun belofte te hebben verbroken en de hoop van de mensheid te hebben ver nietigd door het voortzetten van on dergrondse kernproeven, tien jaar na door Aldert Schipper Het christelijk instituut voor Zuidelijk Afrika, een van de laatste goed functionerende overbruggingen van de groeiende kloof tussen blank en zwart in Zuid-Afrika, viert op 13 augustus zijn tiende verjaardag. Normaal zou aan zo'n jubileumpje geen aandacht worden besteed, want op het gebied van kerk en geloof moet je al gauw een eeuw meelopen om mee te tellen. Het zou evenwel kunnen zijn dat dit jubileum voor het christelijk instituut het laatste is. Er wordt althans serieus aan gewerkt om te voorkomen dat het instituut het volgende jubileum haalt. Dit werk om het instituut stuk te maken wordt verricht door een vrij talrijke groep radicale blanken, wie het steeds evidenter wordt dat het instituut een wezenlijke bijdrage levert tot de verheffing van de zwarte massa's in het land. Meer dan in het verleden wordt het christelijk instituut duidelijk geprofileerd voor de zwarten van Zuid-Afrika. Dat komt doordat de medewerkers van het instituut steeds meer het slachtoffer worden van het geweld, waar de zwarte bevolking reeds jaren aan gewend is. Het ontnemen van het predikantschap aan dr. C.. F. Beyers Naudé, de directeur van het instituut, de herhaalde huiszoekingen, de bomaanslagen voor zijn medewerkers, de inperking van hun bewegingsvrijheid, de verdachtmakingen en plagerijen; dit alles maakt het voor de zwarte Christelijk instituut na tien jaar strijd ongebroken bevolking duidelijk dat het instituut aan haar kant staat. En dit brengt de radicale blanken er toe om te grijpen naar daden van meer repressie tegen het instituut. SC1ILEBUSCH Een thans gebruikt instrument in hun handen is de commissie Schlebusch, een groep parlementsleden die, zonder enige juridische basis, een onderzoek instelt naar een aantal 'verdachte' organisaties, teneinde deze in de arbeid te hinderen of hun die onmogelijk te maken. Nadat het vormingscentrum Wilgespruit door hun handen is gegaan, is nu het christelijk instituut aan de beurt. De leden van het instituut en het bestuur weigeren echter gehoor te geven aan de oproep voor de Schlebusch-commissie te getuigen. Bijna niemand gelooft dat deze commissie, die uit felle aanhangers van de apartheidsideologie bestaat, het hierbij laten zal. Er is alle kans dat zij zal proberen het instituut door middel van hoge boetes te intimideren. Er zal veel geëist worden van de moed en.het vertrouwen van de mensen van het instituut in deze situatie. Daarbij is steun uit het buitenland en met name uit ons land wellicht van belang. Die steun is er steeds geweest vanuit de kerkelijke hulporganen en de synodes. De kerkelijke pers heeft het christelijk instituut gevolgd op zijn doornige pad en de Vrije Universiteit heeft ds. Beyers Naudé een eredoctoraat verleend, toen hem zijn predikantstitel was ontnomen. De steun die het instituut nodig heeft moet iets demonstratiefs hebben. In dit geval moet de rechter hand weten wat de linker geeft. 'Een paar jaar geleden vond ik het wel mooi als de mensen wisten dat ik geen neger ben, maar een kleurling. Dan kreeg ik het gevoel dat ik een beetje bij de blanken hoorde'. Maar die trots op mijn bij na-blank-zijn is weg. Ik voel me nu zwart, pikzwart, want dat is mooi. Dit zegt ds. Allan Boesak, die in Kampen een doctoraal studie ethiek volgt. Ik heb met hem gesproken omdat ik wilde weten wat voor plaats het chris telijk instituut voor Zuidelijk Afrika inneemt in de gedachten van de Zuid afrikaanse meerderheid. Ds. Boesak: 'In Zuid-Afrika is iets heel nieuws aan de gang, waar de he le zwarte bevolking bij betrokken is. Zij krijgt een nieuw zelfbewustzijn, waardoor een massaal verzet ontstaat tegen het geweld van de blanken en de blanke arrogantie. De zwarte Zuid afrikanen worden niet meer zo geïm poneerd. maar zij ontwikkelen een massale geestelijke weerbaarheid. De zwarte vastbeslotenheid kan niet meer door een nieuw Sharpeville weggeno men worden. Er wordt nu in Zuid-Afri ka gezegd: Als de blanken het nu op een conflict laten aankomen, dan wordt het geen Sharpeville, maar een nieuw Vietnam.' Ds. Boesak vertelt dat de zwarte be volking van Zuid-Afrika steeds meer de blanke liberalen begint te wan trouwen. 'Zo'n man als Hariy Oppen- heimer praat wel mooi over integratie enzo, maar intussen betaalt hij zijn arbeiders even slecht als alle andere bazen'. 'Laten de liberale blanken maar proberen de andere blanken te bekeren en cns niet langer zoet pro beren te houden met hun woorden. Wij willen daden zien!' Het wordt de laatste jaren steeds dui delijker wie wij nog vertrouwen kun nen. De blanken die bij het christe lijk instituut betrokken zijn, zijn dan ook zowat de laatste waar de zwarte bevolking nog wat in ziet. Het insti tuut gaat de laatste tijd veel meer voor de zwarte bevolking leven. Vroe ger had het vooral zijn contacten met zwarte predikanten, mensen van de vrije kerken, die cursussen volgden van het instituut. Dat het instituut thans steeds meer een plaats krijgt in de zwarte maat schappij van Zuid-Afrika komt ook door het werk van mevrouw Pakhati, die bezig is met een stuk community development en vooral ook door dr. Manas Buthelezi, die veel inspireren de redes houdt voor de zwarte christe nen. Het instituut heeft door hen zijn uitsluitend blanke image verleren en het treedt ook meer naar buiten. Waarden vertrapt Hoe heeft u het Christelijk Instituut leren kennen? Boesak: 'Ik had zelf, een jaar of tien geleden, in Zuid-Afri ka grote persoonlijke moeilijkheden. Ik was nog een schooljongen. Ik kon niet aanvaarden dat er een goede God was, die de onrechtvaardigheden die ik dagelijks ondervond, goedkeurde. De apartheid ontnam me mijn zelfres pect en ik zag dat hele gezinnen er door werden verscheurd. Ik was gere formeerd opgevoed door mijn ouders, maar ik zag dat in naam van dit ge loof de essentiële christelijke waarden werden vertrapt. Net als veel jonge ren begon ik te denken dat de enige goede blanke een dode blanke was.' Allan Boesak ontmoette bij een bij eenkomst in een Anglicaanse kerk ds. Beyers Naudé. 'Zijn natuurlijke ma nier om met de mensen om te gaan ontwapende me. Een blanke die op recht was en die kon luisteren. Dat bracht mij in verwarring. Hij leerde me af te haten. Ik zag ineens in hoe belachelijk apartheid is, omdat we alle maal dit ene vaderland hebben'. Allan Boesak woont sinds een jaar of drie in Nederland en houdt de pers in Zuid-Afrika en wat daar verder ge beurt nauwlettend in de gaten. 'Ne derland is een heel andere wereld. Toen ik in dit land kwam, merkte ik ineens dat het niets uitmaakt dat je zwart bent. In een trein hoef je niet een blanke coupé te mijden en als je in een gebouw bent, hoef je niet de lift te zoeken voor 'niet blanken en voor goederen'. Maar ik wil wel terug naar Zuid-Afrika, want ik wil mee doen met het bewustwordingsproces dat nu aan de gang is. Iedereen is no dig in ons land. De zwarte bevolking van Zuid-Afrika ziet niet zoveel meer in de mooie ge dachten over integratie enzo. Dat be tekent dat de blanke ons toch als norm wordt voorgehouden. Integratie is al leen mogelijk tussen gelijke partners. Hoe wil je dat in Zuid-Afrika. Een dia loog is niet mogelijk tussen onder drukker en verdrukte. Eerst moet de verdrukte zich bevrijden en dan kan er gepraat worden.' Blanken angstig 'De regering van Zuid-Afrika is het ook opgevallen dat er snel iets ingrij pends verandert bij de zwarten. De blanken reageren angstig, want zij merken dat zij hun greep verliezen. Zij hebben steeds gezegd dat wij onze eigen organisaties moesten vormen want wij moesten een eigensoortige ontwikkeling hebben. De geïntegreerde Zuidafrikaanse studenten unie werd op last van de regering verboden. De zwarte studenten vormden toen de Zuidafrikaanse studenten organisatie, die steeds meer een radicale zwarte koers ging volgen. Dit leidde er toe dat de regering 8 van de studentenleiders huisarrest oplegde. Maar daardoor la ten de zwarten zich nu niet meer inti mideren. We zijn veel sterker gewor den dan we waren in de tijd van Sharpeville, toen je de zwarte leiders nog kon arresteren en naar Robbenei land deporteren. Nu zouden ze een he le massa moeten grijpen om de radi calisering te stoppen. Maar dat zou de beweging alleen nog maar versterken'. 'BEZITTENDE KLASSE' Zij die bij kritiek op kolonialiseri westerse landen en vooral ook bij tiek op de beruchte apartheid Zuid-Afrika altijd weer wijzen op er achter het ijzeren gordijn gel hebben vanzelfsprekend geen g als zij met die opmerking de aand willen afleiden van wat dan maar in naam van het christó westen plaats vindt, maar zij hd wel een klein gelijk inzoverre het niet vrijstaat te doen alsof er n staten achter genoemd gordijn) dat alles niets te vinden is. Wij verslagen van de afgevaardigden) de Nederlandse Raad van Kerkei hun laatste bezoek aan Rusland u bracht, leest, krijgt de indruk dat daar nog sprake is van veel disc natie en onderdrukking. Op de reep van zijn gesprek vertelde ds. der Heuvel nog even van die jo professor die nog steeds op zijn reisvisum zit te wachten. Prof Graaf is van mening dat wij bij d oordeling van zulke feiten altijd aan het verleden van Rusland m< denken. Er is meer continuïteit wij na de revolutie van 1917 vei den. Dat zal ongetwijfeld zo maar het moet toch ronduit een bijsterende zaak zijn dat uitgere zij die beweren op te komen voo verworpenen der aarde in dit zaken nog zo'n volkomen achterin houding aannemen. Wie hier toeziet merkt dat er ook in Rui domweg een bezittende klasse ii groeid. Zij bezitten de massa ei macht. De joden vormen een mii heid. Maar zelfs daarmee is vai sprekend niet alles verklaard. Back schreef in 1906 zijn boek Wesen des Judentums' en daarii 'Weinig is voor de joodse gemeen karakteristiek geweest als... dit zo en uitvorsen, dit bezinnen en n; ken, dat nooit tot een einde wi men....' Op gang gebracht door een Stei dit volk dit blijven doen en daarmee een doorn in het oog va le bezitters van alle mogelijke li heden en systemen. Want zij vi waar van hen niet anders dan j amen verlangd wordt. Zij geven vragende Stem door, waar nu i menen het gevonden te hebben. het sluiten van een verdrag dat ge richt is op een verbod van alle proe ven. Zweden, Nigeria en Mexico behoorden tot de landen met de felste kritiek op een bijeenkomst van de ontwapenings conferentie van 25 landen in Genève NED. HERV. KERK Beroepen te Lunteren: J. C. St| gen te Delft en J. AL v. d. Berg ti muiden-West; te Londen (Ned. fc toez.): M. den Duik te Wormei Zunderdorp: A. A. Polhuis, kanji Zunderdorp, die dit beroep heeft genomen. Aangenomen naar Papendrecht tengew. wijkgem. in wording): d. Sluys te De Lier. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Bunschoten-Sp burg: J. G. J. van Echten te He oord. Beroepen te Hoogersmilde: G. rends, kand. te Amsterdam, die beroep heeft aangenomen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Bodegraven: R. Boog te Leiden; te Almelo: C. de Ridd Nunspeet. Bedankt voor Randburg (Zuid ka): A. Hofman te Scheveningeni Gorinchem: J. van Vliet te Aagt ke. De waan van de waanzin' en 'id gle en waanzin' door Thomas S. Uitg. Ambo te Bilthovcn 368 en blz. Prijs resp. 17,50. en 14,50 Met name door het werk van de sterdamse psychiater Jan Foud ('Wie is van hout') is ook in N land de belangstelling voor de rj le ideeën van de Amerikaans-Hon se psychiater Szasz sterk gegr Voor wie uitvoeriger kennis wi men van deze hoogste actuele th( ën heeft Ambo twee recente w< van Szasz op de markt gebracht merkelijk is overigens dat er geli dig in Engeland en Duitsland een tige discussie over Szasz op gai gekomen. In 'Ideologie en waanzin' beha hij in een aantal essay's de thei die hij in zijn voorgaande boeken^ de orde het'ft gesteld, in een bel 'l ter vorm voor een breder pub!®' Het is een goede inleiding op e theorieën. a In 'Waan van de waanzin' m eens in een glasheldere stijl gesi Ven stelt hij dat mensen a maar krankzinnig worden gem Lieden, die afwijkend gedrag nen of er andere denkbeelden of" houden dan de goegemeente het etiket opgeplakt dat ze ge< gestoord zijn. Daarmee zijn ze vaarlijk gemaakt en kunnen ze wenst worden opgesloten. Met r voor de onvrijwillige opname ofk; handeing bestaat volgens Sasz cl enkele medische, morele of juridi str rechtvaardiging. De psychiater die CF brandmerk 'geestesziek' gebi ie spreekt een moreel waarde-oordee$te geen medisch oordeel uit. Een als treem voorbeeld van de psychiate ivi. verlengstuk van de heersende m< >ir en de politieke macht noemt Szasima Russische psychiatrische 'kliniel ne waar mensen met een afwijkende rr ning in worden opgeborgen. Foufoia ne zegt in de inleiding: 'Men voe iu: dit boek een fel protest tegen Je krachten die de vrijheid en de «Ka digheid van het individu bedreige ee De mantel der christelijke naasten ier de in de vorm van medisch-psychi ;ti sche zorg kan zo nauw sluiten dat [tn- individu geen enkele vrijheid en •»- slissingsbevoegdheid meer wordt ;;u gestaan'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2