eoeo
po0zeleo
FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
Drijfjacht: bekwame thriller
I
1!
Aad de Haas-expositie
De Weldoener
Vrijblijvend
door John Rowan Wilson
TROUW/KWARTET VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1973
BINNENLAND/R ADIO EN TV T4/K6
Jean-Louis Trintingant als de geheimzinnige indringer, met Lea Massari in 'Drijfjacht'.
De grote tijd van René Clement ligt neel thrillerthema (een man op de
vlucht voor zijn vijanden, komt te
recht bij een gangsterbende en raakt
bij hun onderne ;ng betrokken) door
invulling van de karakters en een
De Jakhalzen
van het Westen
John Wayne heeft, ondanks de amech
tigheid van de ouderdom, de gewoon
te zich bij tijd en wijle in het zadel
te hijsen teneinde een cowboy of een
outlaw weg te geven. In 'De Jakhal
zen van hei Westen' van Burt Ken
nedy gaat hij met zijn kornuiten, een
lading goud bergen waarvoor een
fraaie vrouw een beloning heeft uitge
loofd. Dat kan natuurlijk zo maar
niet, goud trekt bandieten aan. Die
komen in hele horden opzetten en
wat zou er dan anders worden gebla
zen dan vechten? Maar er is ook nog
een Mysterieuze Man in het Zwart en
die heeft heel wat te onthullen als
een ieder denkt dat de film aan zijn
eind is gekomen.
'De Jakhalzen van het Westen' is een
van die Westerns, die je vergeten
bent op het moment dat je de bio
scoop verlaat. Of het toch deugd doet
ernaar te kijken hangt af van de
ernst van de Western-verslaafdheid
waaraan men lijdt.
W. W.-B.
Amsterdam-Cineac Camrak, .14 jr.
Soldatenklucht
in avondjurk
Er zijn mensen die niet tegen een
man in vrouwenkleren kunnen. Nu
die moeten 'Fred, het mooiste stuk
van het leger' beslist niet gaan zien.
Maar liefhebbers van een echte, ou
derwetse klucht komen best aan hun
trekken. Die Fred waar het allemaal
over gaat, wordt in de tweede wereld
oorlog door de Duitsers gevangen ge
nomen als hij, beeldschoon opgetut
als vamp optreedt voor de soldaten.
Als men dan ook nog weet dat hij te
recht komt in een ondergedoken
meisjespensionaat, bestuurd door een
mannenhatende directrice, laat de rest
zich welhaast raden. Wat moet je er
van zeggen? Het is lachen gieren en
brullen. Of niet, al naar de muts
staat. Danny la Rue die de hoofdrol
speelt, is waarachtig niet van een ech
te vrouw te onderscheiden. Hoe krijgt
die man het gedaan!
Amsterdam-Flora.a.l. W. W.-B.
in de jaren kort na de oorlog. Zijn
'Bataille du Rail' en 'Jeux Interdits',
allebei films met een onderwerp dat
uit de oorlog was gegrepen, mogen
zelfs in een beknopte filmgeschiedenis
niet ontbreken. Later ging hij zich op
allerlei gebieden bewegen: de thriller
(Plein Soleil) de komedie (Quele
joie de vivre), het spektakestuk (Pa
ris brüle-t-il?), waarin hij zich liet
kennen als een bekwaam regisseur op
aile fromen, zonder ooit zijn vroegere
hoogte te bereiken.
In 'Drijfjacht' weet hij een eonventio-
Horizontaal woorden invullen die be
tekenen:
1. boordsel van goud- of zilverdraad,
2. maretak, 3. drassig, 4. puntigheid,
5. verordening, 6. herdersspel, 7. op
perhuid. 8. loodrecht, 9. lipbloemige
plant waarvan de blaadjes als kruide
rij worden gebruikt
Bij juiste oplossing leest men op de
cirkeltjes de naam van een stekelvin-
nige zeevis.
De enige vraag waarmee ik na het
EO-televisieprogramma van gistera
vond nog wat zit te tobben, is waar
om het illustratiemateriaal over de
roekeloosheid waarmee icij ons milieu
beheren en de economische normen
van investeren en concurreren die
daarbij gelden, helemaal uit Israël
haold moest worden. De situatie zoals
zij in de film werd getoond, is waa-
rempel niet zo uitzonderlijk. Het is
wel zeker dat zij aanzienlijk dichter
bij huis even duidelijk te betrappen
was getoeest.
Het zou dan weliswaar wat moeilijk
geweest zijn, om bij het schetsen van
de veranderingen op bijvoorbeeld De
Beer op Rozenburg teksten uit Jesaja
aan te halen, maar het is toch niet
aan te nemen (ik althans doe dat
nietdat zo een reportage alleen
maar om die reden is opgezet. Ik zeg
dat niet om stichtelijkheid te misprij
zen. Integendeel: ik heb geen enkele
moeite de uit de reportage sprekende
zorg in te passen in de uitgangspun
ten van de EO. De oproep een zorg
vuldige en zuinige rentmeester te zijn
in de schepping, is zeer bijbels, maar
nogmaals: een Nederlands voorbeeld -
als het als preek en verkondiging be
doeld was - was wel zo concreet ge
weest. Het ivas nu net iets te vrijblij
vend.
Maar voor de rest; zij die informatie
en voorlichting hoog in hun vaandel
hebben geschreven, kunnen niet an
ders doen dan een omroepvereniging
als de EO uitbundig te prijzen voor
de manier, waarop een programma als
dat van gisteravond is opgebouwd.
Het stond bij wijze van spreke bol
van de informatie en de voorlichting.
Een enkel woord van lof ook nog
voor de goede geest bij de VPRO, die
zich daar belast met het uitzoeken
van kinderprogramma's. Het soms zo
prachtig-weemoedige beertje Colargol
heeft een waardige opvolger in de
voortreffelijke poppenkast van Jan de
Noord. Het ziet er zo eenvoudig uit,
maar hoe knap is het gemaakt en hoe
kunnen de kinderen ermee meeleven.
J.K.
LOWIETJE
SUPERMARKET
SMIDJE VERHOLEN EN DE BOPPERTJES
voortreffelijk gebruik van het land
schap (Canada in herfstkleuren) ca
chet te geven. Het zijn wel mensen
die je een tijdje onthoudt: Robert
Ryan als de vaderlijke gangsterboss, -
Jean-Louis Trintingant als de geheim- L/OITipOniSt IVI311PI6T0
zinnige indringer met wie niemand r
recht raad weet, Lea Massari als het
meisje dat zo lekker kan koken. Dat
hokt allemaal samen in een huis bij
het meer en wacht op de grote slag,
een soort 'family' met veel aanhanke
lijkheid onder elkaar en kwaad bloed
naar buiten. Het duurt lang voor de
kijker erachter komt wat ze nu eigen
lijk van plan zijn en het verleden van
Jean-Louis Trintingant blijft tot het
eind toe grotendeels in het duister,
maar dat helpt allemaal mee om de
spanning te verhogen. Uitstekend
amusement, bij tijd en wijle prachtig
om naar te kijken.
W. W.-B
Amsterdam
Rembrandtpleintheater, 18 jr.
(91) overleden
TREVISO De Italiaanse componist
Gianfrancesco Malipiero is woensdag
op 91-jarige leeftijd in Treviso aan de
gevolgen' van een hartkwaal overle
den. Malipiero. die in 1882 in Venetië
werd geboren is tot aan zijn dood als
componist en schrijver over muziek
actief gebleven. Een verbazingwekken
de produktiviteit leidde tot een groot
oeuvre waarin alle muziekgenres ver
tegenwoordigd zijn. In de eerste helft
van deze eeuw behoorde hij tol de
meestbesproken avant-gardisten in de
muziek. Zijn invloed op jongere com
ponisten van die tijd was zeer groot.
130: 'Dat noem ik nog eens vak
werk', zei knevelmans vriendelijk. 'U
treedt in Uw functie zéér beschaafd
op. Als dank zal ik U eens een ge
heimpje verklappen. Wij zijn van de
firma van Hameren en Spijkermans,
handelaars in ijzerwaren en gereed
schappen, ziet U. We rijden nu met
een lege bak naar onze oosterburen,
maar vanmiddag komen we al terug.-
Dan zitten we vol. We gaan namelijk
een partij staalwaren ophalen. Als we
terugkomen, mag U rustig alles na
zien. Wij zorgen immers wel, dat onze
vergunningen in orde zijn'. 'Geen
centje pijn. heren', lachte Thijs. 'Als
ik een smokkelaar zie, dan zeg ik ge
lijk: kip, ik heb je! Maar in Uw geval.
Wel eh nou niet om wat te zeg
gen en niet om U te versieren, maar
ik moet de eerste smokkelaar nog
zien, die zo goed gekleed op pad gaat.
Een heer blijft altijd een heer, niet
waar? Nee, nee, Uw kleding zegt mij
genoeg. Zwarte jasjes en gestreepte
broeken veel te deftig voor smok
kelaars!' 'Dat is nou zo vriendelijk
van U gezegd, neem een dure sigaar!'
zei snorremans toen. En voor Thijs
het goed besefte, had hij al een dure
Havanna met een gouden bandje in
de mond, waar hij verbaasd naar
staarde De slagboom was al om
hoog gezet en nu reden de twee heren
in het bestelwagentje gauw door, het
barre buitenland in. Thijs liep ze nog
een klein eindje achterna en riep:
'Wel bedankt en goeie reis! Goeie za
ken!' En hadde de wuivende Thijs
nu maar geweten, dat de goudschat
van de familie Bennick van Rijcken-
steyn óók het b uitenland inrolde,
och wie weet was hij tot enige ac
tiviteit met zijn zware dienstrevolver
overgegaan. Maar eilaat. Thijs wist i
dat niet. En zo waren Jantje en Sjarl I
er dus in geslaagd hun gestolen mil-
joentjes onder de ogen van de douane
het land uit te krijgenOp het
zelfde moment, dat deze dramatische
gebeurtenis plaats vond aan de grens,
reed de zwarte auto van graaf Ben-
nick van Rijckensteyn de doodstille
dorpskom binnen van het gehucht
Knayershoek. 'Kijk daor!' gilde smid- j
je Verholen opgewonden. 'We hebben
ze! We zijn nog op tijd! Daar staat de j(
auto van Jantje en Sjarl! Vlak voor j.
die morsige, bouwvallige kroeg!' 1
FERDINAND
CO
2
O
3
O
4
O
5
0
6
0
7
0
8
0
9
0
OPLOSSING VAN GISTEREN.
Hor.: 1. bot, 3. tra. 4. oor, 6. lor, 7.
alm. 9. sta, 11. es, 12. ar, 14. kr, 15. la,
17. st.. 19. el. 20. me, 22. ns., 23. ork,
25. set, 27, Eem, 29. raat, 30. oot, 31.
sol.
Vert.: 1. bal, 2. tor, 3. til, 5. rat, 7. as,
8. ma, 9. sr., 10. al, 11. els, 13. ral, 14.
kam. 16. aas, 18. To, 19. e.k.. 21. es, 22.
N.T., 24. ram, 26. ert, 27. ets, 28. mol.
ROERMOND Gouaches, tekenin
gen, lino's, etsen en monotypes van
Aad de Haas in Roermond, tot 10 sep
tember in het Gemeentemuseum daar.
Werken van een stille dromer, die,
omdat hij er zoveel vreugde aan be
leefde, zomaar mensen en dingen
schilderde en tekende. Maar vooral
ook werken, die een bittere aanklacht
zijn, niet alleen waar het de onder
werpen betreft, maar vooral ook naar
vorm en kleur. Geen poëzie meer,
maar angst, angst voor de wereld,
angst voor de mensheid, die er zo'n
geweldige rotzooi van maakt.
Zo diep en zachtaardig zijn medelijden
was met de lijdenden, zo fel was zijn
steeds terugkerend requisitoir tegen
degenen die laten lijden en tegen
hen, die niets doen om dat lijden te
vermindeern of te verzachten. Dat is
ook de symboliek van zijn prachtige
Passie-grafiek, vooral in de monotypes
waar de mens naast en om Christus
keihard getoond wordt in al zijn bes
tialiteit en vooral in zijn tekort aan
mede-menselijkheid. De figuren zijn
van een schokkende (niet modieuze)
eigentijdsheid. Aad de Haas' soldaten
zijn niet romantisch romeins uitge
monsterd, maar dragen petten en mo
derne helmen, zijn hogepriester is ge
kleed als een kerkelijk hoogwaardig
heidsbekleder van vandaag en Pilatus
is een aandachtig luisterend, kwasi
meelevend, maar heel voorzichtig
man, die bij alles wat hij doet af
weegt wat wel en wat niet zijn carriè
re in gevaar kan brengen.
En langs de kruisweg treft men soms
verdriet, maar veel meer stompzinni
ge nieuwsgierigheid aan, zoals je dat
ook wel bij verkeersongelukken ziet.
Een man, dikgegeten. het servet nog
om de vette nek, kijkt geboeid uit het
raam; een ander, gevoelig als hij is,
houdt een hand voor de ogen van een
vrouw.
Al die verschillende facetten van Aad
de Haas' kunst, die zich apart mani
festeerden in de verschillende perio
den, lijken in het werk van de laatste
jaren samengevloeid, samengebald te
zijn tot één brok indrukwekkende zeg
gingskracht. Een prachtige tentoon
stelling.
57
Na de lunch liet hij me het zieken
huis zien. 'Leek Kalundani hier een
beetje op?' vroeg ik.
'O nee'. Hij wees naar de nietszeggen
de gebouwtjes. 'Dit is alleen maar een
punt waar ze komen om zich te laten
behandelen. Na verloop van tijd verla
ten ze ons of ze gaan dood. Kalun
dani was een plaats. Dat moest van
Barrington. Hij probeerde altijd een
of andere gemeenschap te bouwen. Ik
ben nooit van mening geweest dat dat
onze taak was. Voor mij is lepra een
ziekte als elke andere. Ik geloof niet
in afscheiding. We nemen alleen men
sen in het ziekenhuis op als er geen
andere oplossing bestaat'.
Hij liet me in zijn kantoortje binnen.
De muren hingen vol met kaarten
waarop met blauwe pinnen aangege
ven was waar zijn medische assisten
ten zich bevonden. Dat weren voorma
lige melaatsen die hij had opgeleid in
het vaststellen en behandelen van de
ziekte, het verstrekken van medica
menten en het nalopen van patiënten
die niet voor controle waren terugge
komen. 'Dat is het werkelijk belang
rijke deel van wat we doen', zei hij.
'Die mannen wonen in de dorpen en
bestrijken hun gebied op een muil
dier of op de fiets. Ik zoek hen op als
ik maar even de gelegenheid heb. Als
hun medicamenten opraken, gaan ze
op pad naar de dichtstbijzijnde tele
foon en waarschuwen mij. Ik ben ei
genlijk alleen maar beheerder. Zo nu
en dan doe ik wat chirurgisch werk.
Kom, dan laat ik u mijn operatieka
mer zien. Daar zult u van opkijken'.
De operatiekamer bevond zich in een
van de andere gebouwtjes. De vliegen
stortten zich op het gaas over de ra
men een paar gingen met ons mee
naar binnen. Overal hing een eige
naardige zoetige lucht, als van bloe
men die in hun vaas staan te verrot
ten. De operatietafel was van hout
Adams vertelde dat hij hem zelf had
gemaakt en de verlichting kwam
van een reflectorlamp vol vliegepoep-
jes. 'We doen wat we kunnen', zei
Adams. 'Al is dat niet veel. We trans
planteren pezen, snoeien stompjes
bij, verrichten amputaties, enzovoort.
De resultaten stellen eerlijk gezgd te
leur. Je zou denken dat het door infec
tie kwam in een septische troep als
hier, maar de moeilijkheid zit hem in
de mensen zover te krijgen dat ze li
ter hun ledematen weer gebruiken'.
Mismoedig zei hij: 'Soms geloof ik dat
ze werkelijk liever mismaakt zijn'.
Hij scheen boos op zichzelf te worden.
'Maar waarom zou ik u met dat alles
lastig vallen?' zei hij. Ik betuigde
mijn belangstelling maar hij schudde
het hoofd. 'U bent hier naartoe geko
men om iets over Barrington te ho
ren', zei hij en liep voor me uit naar
het huis terug. 'Laat mijn assistent
het maar eens alleen doen. Ik krijg
niet vaak bezoek'.
In huis was het koeler en leek hij
wat te kalmeren. 'Neemt u me die
uitbarsting maar niet kwalijk. Het
komt niet alleen door het vele werk
en het isolement, het is ook het besef
dat het merendeel van ons werk niets
uithaalt Het wordt vaak verkeerd uit
gelegd en niet gewaardeerd. Toch
weet ik in mijn heldere ogenblikken
dat ik niets anders zou kunnen aan
pakken. Al blijven de resultaten on
der de verwachtingen, het is toch de
moeite waard.Hij keek me haast
verlegen aan. 'Zoals u misschien weet,
ben ik een religieus mens. Anders zou
ik niet weten hoe ik aan de gang
moest blijven. En ik geloof dat een
van de dingen die God van ons vraagt
aanvaarding is. Aanvaarding van
moeilijkheden, teleurstelling, zelfs
van mislukking. Maar dat is natuur
lijk niet altijd gemakkelijk'.
Het was bijna of hij het alleen tegen
zichzelf had. 'Een van de problemen
is dat je wanneer je hier komt denkt
dat je een geweldige kerel bent en de
Afrikanen je als een soort heiland
zullen beschouwen. Maar spoedig kom
je tot de ontdekking dat dankbaarheid
een nogal ingewikkelde emotie is en
eenvoudige mensen er niet veel van
voelen. Ze zijn vaak spontaan en har
telijk, maar dat komt uit hen zelf, als
u begrijpt wat ik bedoel. Dat heeft
niet veel te maken met wat jij voor
hen hebt gedaan. Zo ga je je teleurge
steld voelen, als je niet oppast. Je
voelt de behoefte een complexer
soort contact met hen tot stand te
brengen'. Hij dacht even na. 'Daarom
was Toffee van zoveel belang voor
ons. U hebt natuurlijk wel over hem
gelezen?'
'Ja. Dat heeft de hele wereld zo'n
beetje'.
'Dat zal wel, ja. Barrington maakte
een beroemd mens van hem. Er kwa
men mensen speciaal naar Kalundani
om hem te ontmoeten. Dat vond hij
prachtig. Later maakte hij er zelfs
een hele show van, net als Barrington
zelf. Maar hij hield altijd iets ironisch
over zich'.
'Mocht u hem?'
'Daar ontkwam je niet aan. Toch was
hij nogal hoogdravend en verviel hij
in herhalingen soms een beetje
vervelend, als ik eerlijk moet zeggen.
Maar je moest niet uit het oog verlie
zen hoever hij het geschopt had. En
bij hem hadden we ten minste het ge
voel dat we contact hadden op wat
iets van een Europees niveau weg
had. Hij was de enige band die wij
hadden met de Afrikaanse geest. Hij
kon ons natuurlijk niet alles vertellen
wat we wilden weten, maar hij deed
zijn best en hoe! Soms ook werd
het hem te veel en zakte hij af en
deed stom en primitief. Hij was licht
geraakt, maar erg trouw en aanhanke
lijk. We hadden allemaal het gevoel
dat hij van ons hield en ons waar
deerde. Wat ons betrof, we hielden
niet alleen van hem, hij was boven
dien onze hoop voor de toekomst. We
zagen in hem alle hoop die wij voor
Afrika koesterden aardig, opge
wekt en leergierig. Dat zal in zekere
zin wel sentimenteel geweest zijn.
Maar probeer zulk werk eens te doen
zonder een dergelijke hoop te koeste
ren'. Hij zweeg opnieuw. Ik had een
aanvechting om hem naar Barrington
te vragen, maar voelde aan dat dat
verkeerd zou zijn. Een leven in een
zaamheid hadden Adams' gedachten
een ander tempo meegegeven dan
waaraan wij in Europa gewend waren.
Lange stilten stoorden hem niet. Ik
hoorde verderop in de nederzetting
een dieselgenerator puffen. Adams
liep naar de deur en deed het licht
aan.
(Wordt vervolgd)
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Dag met een gaatje, met 7.55 Wegenver-
keersinf.: 8.00 Nws: 8.11 Radiojournaal en
8.30 De groenteman. 9.00 <S) Het Omroep-
ork.: mod. muz. NOS: 9.20 Wat heeft dat
kind? - pedagog. rubr. 9.35 Waterst. AVRO:
9.40 (S) Oude en mod. muz. voor koperbla
zers. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 (ged.S)
Arbeidsvitaminen. (1100 Nws: 11.03-11.05
Radiojournaal). 11.30 <S) Horlepiep: Inf.
over volksmuz. 11.55 Beursber. NOS: 12.00
Blik op de Derde Wereld: inf. progr. over
ontw.samenw. 12.15 Blok op Eur.: inf. progr.
over Eur. integratie. Overheidsvoori.: 12.30
Exportiviteiten: nws, wenken en adviezen op
exportgeb. NOS: 12.40 Lichte ork.muz. 12.50
Recht en slecht, praatje. 13 00 Nws. VARA:
13.11 Dingen v.d. dag. NOS: 13.25 Toerismo -
toerist, inf. uit binnen- en buitenl. 13.50 Van
Ta-ta tot totale taal - rubr. over het leven
in de taal. 14.00 (S) Muz. uit de Middeleeu
wen en Renaissance. 14.35 Spiegel van Bel-
gie - muz. en nws van onze zuiderburen.
15.00 (S) Zoeklicht op Nederland: rep. en
comm. uit alle delen v.h, land en veel muz.
(16.00-16.02 Nws). VPRO: 17.00 VPRO-VrlJdag:
rechtstr. progr. met polit. analyses, rep.,
achtergr.lnf. en telef. reakties, waarin 17.00
Akt.rubr.; 17.55 Med.;
VPRO: 18.00 Nws; 18.11 Akt.rubr. en 18.50
Komm. KRO: 19.00 Kanjer Koning Komp.
19.05 (S) Lichte muz. uit KRO-prod. 19.30
Logboek van Gods volk - bijbelse katechese.
19.45 De zingende kerk - muz. in de liturgie.
20.00 (S) In antw. op uw schrijven: ver-
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Levende woord. 7.07
(S) Badinerle: klass. muz. (7.30 Nws: 7.41-
7.50 Echo.) 8.10 V.d. Jeugd. 8.24 Overweging.
8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvr. 8.45 Moe
ders wil is wet. 9.45 En toch kerk: serie ge
sprekken over kerk en kerk-zijn in onze tijd.
10.00 (S) Aubade: klass. kamermuz. (10.30-
10 32 Nws.) 11.00 V.d. zieken. 11.55 Med.
12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevar. prpgr.
<12.22 Wij v.h. land: 12.26 Med. t b.v. land
en tulnb.: 12.40-12.40 Nws; 12.41-12.50 Echo.)
14 00 (S) Vrijdagmiddagsterococktail: lichte
gramm.muz. 14.30 (S) Interlokaal op Vrijdag:
licht gevar. progr. met 15.30 Nws. 17.00 Zon
der grenzen: rubr. over missie en zending.
17.10 (S) Lichte gramm.muz. 17.30 Nws. 17.32
Echo.
KRO: 18.00 <S) Licht ork. 18.30 Nws. 18.41
Echo. 18.50 Verkenning: nws, feiten en ach-
tergr. op soc.-maatsch. terrein. 18.58 Markt*
ber. VPRO: 19.00 VPRO-VriJdag: rechtstr.
progr. met soc.-kult. akt. en ber. en waarin
verder 19.00 en 20.05 Akt.rubr.: 20.00 Nws.
(19.50-20.00 NOS: Den Haag vandaag.) 20.15
VPRO-VriJdagavonc conc.: BRT-Kamerork.
met mod. en klass. muz. VARA: 21.00 (S)
Adriana Lecouvreur, opera van Cllea. ult-
gev. door Omroepork., Groot Omroepkoor en
zangsolisten. In de pauze: ca. 22.20-22.40 (S)
De Staalkaart. 23.55-24.00 Nws.
Ier goc
tellen.
torden
HILVERSUM III
EO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Gospelsound:
voor Jonge mensen. 8.00 Nws. 8.02 (S) Tul
sen thee en koffie (9.00 Nws.) 10.00 Nwl
10.03 (S) De muzikale fruitmand: verzoek»
progr. van en voor zieken. NCRV: 11.4,
Nws. 11.03 Zing, zing, zing! 12.00 Nws. 12.fc
Bij Barend - op de Holl. toer. 13.00 Nwi0
13.03 (S) Popcorn. NOS: 14.00 Nws. 14.1
Meurders Methode. AVRO: 15.00 Nws. 15.|et eer
Top-Twenty I: Amerk. hitparade. 16.00 Nw,
16.03 Top-Twenty II: Engelse hitparade. 17.pu"Cn
Nws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Postbus 70L,
verzoekpl.progr. f1" luu
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet et<
19.00 Nws. 19.02 Gevolmachtigd: verzoek]
20.00 Nws. 20.02 Dr. Wiener's Meatshr
VPRO: 21.00 Nws. 21.02 VPRO-VriJdagavoi
show: gevar. muz.progr. (22.00, 23.00
Nws. 22.55 Med.) 0.55-1.00 Nws.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Mil
progr. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Ni
act., weerber. en toneelagenda. Aan^
Muz.progr. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14j7
Muz.progr. (15.00 Nws). 16.00 Nws. lBf
Muz.progr. 17,00 Nws en med. 17.10 B
Bandmuz. 17.55 Weegschaal. 4
18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.28 Paf]
desportber. 18.30 Inf. progr. 18.45 InterraiJ
zo. 18.55 Taalwenken. 18.57 Gramm.mj
19.00 Nws en act. 19.30 Muz.progr. ian
Keurig Engels. 19.45 Boekbespreking. 2(kt
Gevar. progr. (21.00 Splinternws; 22.00 Nr1
23.00 Nws. 23.10 Jazz. 23.40-23.45 Nws. el
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS
18.45 Kiri de Clown
18^55 Journaal
VARA
19.05 Pop Gala'73
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Dë laatste vijf
minuten: Hou nooit
je ogen in je zak
22.00 Achter het nieuws
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Kiri de Clown
18.55 Journaal
TROS
19.05 Arthur (1)
19.25 Op Safari in
Argentinië: Los
Glaciares Natuur
reservaat
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 De FBI: De
vluchteling
21.10 Zomer '73: Amusem.
programma
22.15 TROS-Sport
NOS
22.50 Journaal
DUITSLAND I
10 00 Journaal. 10.05 Journaal van gistera
vond. 10.30 Muzikaal amusem.progr. 12.00
Econ. overz. 12.50 Persoverz. 13.00-13.20
Journaal. 14.45 Journaal. 14.50 Sport. 15.50
Journaal. -15.55 Filmrep. 16.40 Klnderprogr.
17.10 Jeugduitz. 17.55-18.00 Journaal.
DUITSLAND I
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportjournaal.
18.30 Act. 18.45 Sandmann. 18.55 Reg. maga
zine. 19.26 Filmrep. 19.59 Progr.overz.: WDR:
18.00 Reg. nws. 18.10 Filmrep. 18.40 Act.
19.15 V.d. kleuters. 19.25 Das Jahrhundert
der Chirurgen. 20.00 Journaal en weerber.
20.15 Filmrep. 21.00 Rep. uit Bonn. 21.15 Inf.
progr. 21.20 Mannix. 22.05 Journaal en wcer-
DUITSLAND II iting te
ig aan ei
16.30 Komm. Brahm. 16.55 Die Medinö.
17.25 Vakantieweerber. 17.30 Journaal n'^nas
weerber. 17.35 Sportjournaal. !t kabint
18.00 Act. en muz. 18.35 Charlie Chafe».; voi„
film. 19.10 Buitenl. rep. 19.45 Journaal, f
en weerber. 20.15 Black coffee, spel. Aan VOOrg
Journaal. 21.30 Filmrep. 22.15 Protest. Udt 111 d
22.30 Journaal, comm. en weerber. Aa» en d,
akantteweorber. 22.50 Fllmnws. 23.35 J^
'er zij b
naai.
DUITSLAND III WDR
18.30 Filmrep. 19.00 Sandmann. i.,»»
Joegosl. werkn. 19.15 Landsforum. 19.45 JCent Var
nws. 19.55 Comm. 20.00 Journaal en weeit tot 18
20.15 Weekend-forum. hsbedrafi
gul(
05 fOO suld
i. 19.45 leenf
'00 gul<
p0 guldei
lomensbe
100 guld
g boven
Aal in kerrysaus
750 gr. aal
zout, 2 uien
2 cetl., bloem
V% bosje peterselie
Ui theel. kerrie
peper
De panklaar gemaakte aal in moi dyoor
snijden van een vinger lengtej00 eu,d
naast elkaar in een pan leggen. DéL
wassen peterselie erbij doen, sit
zout en zoveel kokend water daf
leen de bovenkant van de de aaEL z®*
bedekt blijft. Op een kleine
gaarstoven. De fijngesneden ui
geel fruiten in wat boter. Dam: s
bloem en kerrie erbij en langr.d
het gezeefde visvocht (visbouit.
toevoegen. Gladroeren en op st
afmaken. Over de op een schotel
gemaakte stukken aal deze sausu,
ten j 1
de maatre
Menutip: Heldere groentesoep, aF de belas
kerriesaus, rijst, kersen.
I