Kerken helpen bij opsporen weigeraars Vietnamoorlog Rijkdom van de Ethiopische kerk fff I flisUil Getuigen moordpartij komen voor krijgsraad Vandaag Mgr. Bluyssen bij inwijding Zweeds klooster Reisbureaus moeten ook prijzen verlagen Trouw Kwartet Ontmoeting met Ton Hydra uw probleem ook het onze Beroepingswerk Rome moet weer katholiek gezicht krijgen Nieuwe boeken TROUW/KWARTET DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1972 KERK T2/K2 Oecumenische hulp steunt Canadezen (ADVERTENTIE) UTRECHT De Stichting oecumenische hulp heeft vijfduizend gulden toegezegd aan de Amerikaan se raad van kerken voor heit opsporen van ondergedoken^dienstweigeraars in Canada. De stichting krijgt de helft van het bedrag uit doopsgezinde bron Doopsgezinde vredesgroep en actie Stuwkracht 10) en zij hoopt de rest van het Nederlandse publiek binnen te krijgen op haar gironummer 5261. In Canada zitten nog veertig tot vijf tigduizend jonge Amerikanen, die daar heen zijn uitgeweken om te ontkomen aan dienst in Vietnam. Zij kunnen niet terug naar de VS omdat hun daar een veroordeling wegens desertie wacht. Veel van deze jongelui hebben voor zichzelf een goed bestaan opge bouwd in het gastvrije Canada en hebben de status gekregen van 'lan ded immigrant', de eerste stap op weg naar het staatsburgerschap. Een niet onaanzienlijk aantal dienst weigeraars heeft het niet zover ge schopt. Het zijn onwettige immigran ten. Zij kunnen daardoor geen werk krijgen en worden voortdurend be dreigd met deportatie. Onder deze ca- MADRID De twee Spaanse missionarissen M. Hernandez en Al fonso Valverde, die reeds zeventien maanden in Mozambique in voor lopige hechtenis zitten, komen volgende maand voor een krijgsraad in Lissabon. De beschuldiging zal zijn dat zij de weerstand in Mozambique tegen het ondergrondse verzet hebben onder mijnd. Dit meldt het Spaanse blad La Vanguardia in Barcelona. Volgens de krant zal het proces tegen de missio narissen plaatsvinden achter gesloten deuren. De twee priesters houden vol getui gen te zijn geweest van de moordpar tij door Portugese troepen op inwo ners van de dorpen Mandue en Mu- cumbura. In de officiële tenlastelegging tegen de priesters erkent het Portugese be- STOCKHOLM Met de plechtige in wijding van het nieuwe klooster van de Brigittinessen in Vadstena (Zwe den) Is de reeks officiële plechtighe den begonnen ter herdenking van de 600ste sterfdag van de Zweedse heili ge Brigitta. Bij de inwijding was uit ons land mgr. Bluyssen, de bisschop van Den Bosch, aanwezig. Nederland heeft een bijzondere band met het Zweedse katholicisme, omdat het klooster in Vadstena geheel wordt bewoond door zusters uit Uden, die daar in 1963 heentrokken. De Brigittinessen spelen een belang rijke rol in het Zweedse oecumeni sche leven. Daarom waren bij de in wijdingsplechtigheid van het gerestau reerde klooster ook vertegenwoordi gers van de lutherse en doopsgezinde kerken in Zweden aanwezig. De plech tigheid zelf werd geleid door de ka tholieke bisschop van Zweden, de Amerikaan Taylor. Dc inwijdingsplechtigheid is gevolgd door een oecumenische zitting, waar op de algemeen overste uit Rome, Ab dis Hilari sprak over de bijdrage van Brigitta aan het godsdienstig reveil; pater Paillerets uit Lund behandelde voor zijn gehoor de vernieuwing die in de katholieke kerk gaande is en andere sprekers gaven uiteenzettingen over het kloosterleven in de lutherse en de orthodoxe kerk. Van onze parlementsredactie DEN HAAG De reisbureaus, die profiteren van de koerswijzigingen van de laatste maanden, moeten hun prijzen verlagen. Dit is de mening van het Tweede Ka merlid De Beèr (WD). Hij heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan de minister van economische za ken. Hij wijst erop, dat reisbureaus, die voor hogere kosten komen te staan doordat de Duitse mark en de Oostenrijkse Shilling in waarde zijn gestegen, hun prijzen mogen verho gen. Bureaus die een meevaller heb ben doordat bijvoorbeeld de Italiaanse lire in waarde is gedaald, zijn daarom verplicht hun tarieven te verlagen, zo vindt De Beer. Hij vindt, dat de mi nister de bureaus hiertoe kan dwin gen op grond van de prijsbeschikking, die op dit moment van kracht is. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie; Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276-280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. wind dat het in Tete Afrikanen heeft gedood. In de aanklacht staat dat de priesters op de hoogte waren van het gebeurde omdat zij verscheidene lij ken hebben begraven. tegorie vallen vijftien- tot twintigdui zend man. Doopsgezinden De Amerikaanse en Canadese raden van kerken hebben destijds voor deze categorie jongeren een hulpprogram ma opgezet met een aantal bureaus her en der verspreid in Canada. Aan dit programma hebben de Nederland se doopsgezinden ook bijgedragen. Maar dit project is afgelopen en hoe wel een aantal individuele Canadese kerken doorgaan met het werk, zijn de bureaus opgeheven. De Canadese regering heeft open oog voor de nood van de nietgeslaagde dienstweigeraars en heeft besloten te pogen deze jongeren alsnog in de Ca nadese samenleving een plaats te ge ven. Zij wil dit doen door aan alle illegale immigranten gedurende een korte periode de gelegenheid te geven zich te melden om hun status te laten legaliseren. De periode waarbinnen deze aanmel ding moet plaatshebben duurt maar zestig dagen. Verwacht wordt dat de Canadese autoriteiten gedurende deze periode uiterst soepel zullen zijn voor de illegale immigranten. Het zal er niet toe doen hoe de immigrant het land is binnengekomen en hoe hij er verblijft. Maar het zal wel de aller laatste gelegenheid zijn voor de Viet namese dienstweigeraars om de status te verwerven die zij nodig hebben om in Canada een nieuw leven op te bou wen. De kerken vinden het van het groot ste belang om de vijftien tot twintig duizend jongeren in kennis te stellen van deze maatregel, maar zij staan ui teraard nergens geregistreerd en de meerderheid van hen moet dus stuk voor stuk worden opgespoord. Informatie De kerken hebben nu een plan ge maakt dat er in voorziet dat deze mensen worden bereikt en overtuigd van het nut voor henzelf om zich te laten registreren. Zij zetten een inten sieve informatie-campagne op en ne men hiervoor mensen in dienst, die via vrienden en kennissen de dienst weigeraars moeten opsporen. Verder worden in de belangrijkste bevol kingscentra weer tijdelijke kantoren geopend. De kerken zullen voor de publiciteit onder meer gebruik maken van de ondergrondse pers. Deze week o.a. in Hervormd Nederland: Interview met Ton Hydra, t.v.- recensent van Trouw-Kwartet: Op zoek naar warme mense lijkheid. Reisverslag van dr. Albert van den Heuvel: In Rusland is de liturgie hoofddoel van de Kerk. De associatiebesprekingen tus sen de EEG en ontwikkelings landen: Europa mag nu een wereldrol spelen, i Informatie over het Zuidafri- kaanse in opspraak gekomen vormingscentrum Wilgespruit. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. WOONPLAATS: GIRONUMMER: ...f Abonnementsprijs 19,per half jaar; 38,per jaar. Abonne menten kunnen elk ogenblik in gaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder post zegel) verzenden aan: Hervormd Nederland. Antwoordnummer 1776, Den Haag. ADDI ABEBA Bij de processies van de Ethiopische orthodoxe kerk dra gen de priesters de fraaist bewerkte kronen en draagt men eeuwenoude schatten mee, zoals zilveren kruizen. Ze behoren zowel aan kleine dorps kerken, als aan kathedralen en kloosters. Ongeveer de helft van de 26 miljoen Ethiopiërs is christen. Het christendom in Ethiopië is zeer oud. Reeds in de Grieks-Romeinse nederzettingen werden christelijke gemeenten gevonden. Bekeringen op grote schaal kwamen er in de vierde eeuw, toen koning Aizanas tot het christendom overging en het tot staatsgodsdienst verhief. Eeuwenlang was de Ethiopische kerk onderhorig aan het patriarchaat van Alexandrië. Op voetspoor van de Egyptische kerk hielden de Ethiopiërs vast aan het monofysitisme, de leer van de ene Go,d-menselijke natuur van Christus, ook nadat deze leer door het concilie van Chalcedon in het jaar 451 veroordeeld was. Daarmee raakten ze los van de wereldkerk, evenals ook de Syrische en de Armeense kerk. In 1950 proclameerde de Ethiopische kerk haar onafhankelijkheid. Theo- philos I. haar patriarch sinds 1971. streeft naar herstel van de kerkelijke gemeenschap met Konstantinopel en de andere oosters-orthodoxe kerken. Krachtens het concordaat van 1959 bezit het koptische patriarchaat van Alexandrië alleen nog maar nominaal primaatsrechten over Ethiopië. Van alle oosterse kerken is die van Ethiopië het zwakst. Haar geïsoleerde ligging maakte haar door de eeuwen heen tot een toevluchtsoord voor allerlei ketters. Dc geestelijkheid heeft nauwelijks enige opleiding. De kerk taal (het oud-Ethiopisch of Geëz) is voor de gewone man onverstaanbaar. Maar dc liturgie is rijk, zoals op de foto's te zien is. Van links naar rechts een priester met een kroon, waarop portretten van heiligen zijn aangebracht in Egyptische stijl, een jonge priester met typisch Amharische trekken, die een zilveren kroon draagt met portretten van de apostelen en tenslotte een misdienaar met een zilveren kroon met zoveel franje, dat zijn gezicht haast niet meer te zien is. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behan deling worden genomen. Geheimhou ding is verzekerd. Vragen die niet on derling met elkaar in verband staan moeten in afzonderlijke brieven wor den gesteld. Per brief dient een gul den aan postzegels te worden ingeslo ten. Adres: redactie Trouw-Kwartet, postbus 948, Rotterdam. Vraag: Wat zijn dit voor beestjes? Ze krioelen in een kast en zwermen daar uit door het huis. Antwoord: De beestjes die u ons toes- stuurde zijn broodkevers. Ze zullen waarschijnlijk hun hoofdkwartier heb ben in een koektrommeltje of biscuit- blik. Wat de inhoud van die blikken betreft: gooit u die maar weg. Kijk ook eens naar de rijst, vermicelli, ha vermout, gort en dergelijke zaken. De kast goed schoonmaken, alle bussen en dozen evenzo. Veel voorraden heeft men tegenwoordig niet meer in huis. In dat geval zou het het beste zijn daarvoor luchtdoorlatende zakken te gebruiken en die op te hangen. Is het centrum weg, dan verdwijnen d»> beestjes vanzelf. Vraag: Wat is dit voor e*n penning? Op de voorzijde staat: Elisabeth 11 D. G. Brit Coronation coin. Op de ach terzijde Amor populi praesidium regi- nae. Geen jaartal. Brons. Antwoord: Ter gelegenheid van de kroning van Elisabeth II in 1952 wer den penningen van dit soort in aller lei uitgaven geslagen. De betekenis van de opschriften zijn: Kroningspen ning Elisabeth II bij de gratie Gods (koningin) van Brittannië. Aan de an dere kant een spreuk, die verschillen de vertalingen kan hebben: De liefde van het volk is de steun van of voor de koningin. Of ook wel: De liefde je gens haar volk is de kracht van de koningin. Toen koningin Juliana werd ingehuldigd, zijn er ook in Nederland verschillende penningen geslagen met opschriften van deze aard. Vraag: Als een meerderjarige onge trouwde zoon uit een tweede huwelijk overlijdt, welk deel van de erfenis krijgen dan zijn eigen broer, zijn ou ders en vier van de kinderen uit het eerste huwelijk? Er was in dat eerste huwelijk nog een gehuwde dochter, die overleden is. Ze had twee kinde ren, haar man is hertrouwd. Antwoord: Het is een rekensommetje, maar men komt er wel uit. De ouders ontvangen ieder 25 peet. samen 12/24.; de eigen broer ontvangt 25 pet plus 1/24, is 7/24; vier van de half broers en zusters krijgen ieder 1/24 dit is vier maal 1/24 of 4/24. Du_ zwager krijgt niets, maar treedt op voor zijn twee minderjarige kinderen uit het eerste huwelijk met de halfzuster. Dat wordt per kind een achtenveertigste, dus sameai 1/24; totaal 24/24. We kun nen u verder niets mededelen om trent de successierechten, aangezien we niet weten hoe groot de erfenis is. Vraag: Hoe leest u Art. 899a BW: Wordt de langstlevende echtgenoot met een wettig kind van de overlede ne in die nalatenschap gelijksgesteld? Als het nu gaat over een gewoon hu welijk met één kind, is dat een 50/50 verdeling? Antwoord: In geval van huwelijk in gemeenschap van goederen behoudt de langstlevende de helft van de hu- welijksgemeenscpap en erft de helft van de rest, terwijl het kind eveneens de helft van die rest erft, dus 25 pet. Vraag: Ik wilde het hout van mijn btoeikasje in de carbolineum zetten. Een tuinder vertelde mij dat dat slecht is voor bloemen en planten. Wat nu te doen? Antwoord: De tuinder had gelijk: die teerproducten zijn niet ongevaarlijk. Het beste en bovendien niet vergifti ge middel is nog altijd de in alle kleuren vekrijgbare buitenbeits van de bekende firma, wel iets duurder maar een goed produkt, dat boven dien minder brandbaar is. HET KOMT NOG VOOR Ik had het niet vermoed en zeker niet daar waar ik het meemaakte. Ik moest hem even spreken, de vijftiger, zesti ger. hoe oud was hij? Iemand die midden in de maatschappij staat Mid den in een wereld waar letterlijk al les te koop is. Plotseling vroeg hij mij of ik gisterenavond naar de tele visie gekeken had en of ik die domi nee gehoord had. Ik stemde toe. Ik vroeg hem of hij die dominee kende. Ja zeker, hij kende die dominee. Hij had eens met hem gesproken, maar ja, ze lagen zo ver uit elkaar. Kijk, meneer, zei hij, ik heb toen tegen die dominee gezegd: dacht u dat ik die nieuwe psalmen nog ging zingen ter wijl ik die oude allemaal geleerd heb? Geen sprake van. Ik zeg maar zo als God eeuwig onveranderlijk is, dan zijn de psalmen het ook en dan hoef ik geen nieuwe berijmingen te zingen. Ik wilde inspringen, maar kreeg geen kans. Hij vervolgde: ik heb een vader die er heel goed en zalig mee heenge gaan is en dan zijn ze ook goed voor mij. Ik vroeg hem waar hij dan kerk te. Hij noemde een kerk nog al ver uit de buurt waar een dominee van nog verder weg nog al eens preekte. Dat is je ware, zei hij. Niet al die nieuwigheden. En verder ga ik zo hier en daar, voor mij bestaan er geen kerkmuren. Laatst was ik nog eens bij zo'n nieuwlichter, die bad r.o- ta bene voor Vietnam. Wat heb ik met Vietnam te maken? Wat heeft dat met de kerk te maken. Daar kom ik niet voor. Kijk, zei hij nu nog in dringender, waarbij hij bezwerend naar mij overboog, ik moet straks met mijn ziel verschijnen voor een goed doend en rechtvaardig opperwezen en dat is het voor mij. Ik heb niks met al die toestanden te maken. Opnieuw kwam zijn vader ter sprake. Zo moest het met hem ook. Er staat, zo luidde zijn nadere toelichting, dat een mens God eerst moet liefhebben. Daar gaat het om, die liefde tot God. En die naaste komt dan vanzelf. Ik werd er hoe langer hoe minder van overtuigd. *Ik besefte dat ik .tegenover iemand stond bij wie het evangelie zo ver knipt overgekomen wc,s dat ik begon te twijfelen of daar óóit iets aan te doen zou zijn. Het woord •heilsegoïsme kwam in mijn gedachten. Maar mis schien is het leven beter dan de leer, want zo denk ik dan al gauw. Alhoe wel. NED. HERV. KERK Beroepen te Krimpen aan den IJssel: K. Schipper te Dordrecht. Bedankt voor Scharnegoutum c.a.: kand. J. Jeltema te Groningen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Delft (ziekenhui- spred.): drs. A. E. v. d. Woude te Maassluis. ROME In Rome is een comité ge vormd dat er naar wil streven dat Ro me zijn 'katholiek gezicht' terugkrijgt. Het comité bestaat uit twee bisschop pen^ drie kloosterlingen en tien leken en het wil zijn doel bereiken in 1975 als het heilig jaar wordt gevierd. Het programma voor de komende periode bestaat uit strijd tegen het zedenbe derf, tegen het materialisme en tegen de voortschrijdende secularisatie. Verwachtingen voor de zeventiger Jaren' door Herman Kahn en B. Bru- ce-Briggs. Uitg. Kluwer te Deventer. 256 blz. Prijs 24,50 Een van de reden voor de belangstel ling voor het toekomstonderzoek, of futurologie, is ongetwijfeld het in zicht dat beleidsplanning veronder stelt dat je er enig idee van hebt hoe de wereld eruit gaat zien als je dat beleid hebt verwerkelijkt Omdat kof fiedikkijkers, waarzeggers en zelfs vi sionaire schrijvers als Jules Verne, H. G. Wells en Aldous Huxley op het vlak van de beleidsplanning maar wei nig te zeggen hebben, worden er met name in Amerika al enige jaren po gingen gedaan een wetenschappelijk verantwoord idee te krijgen van de mogelijkheden en waarschijnlijkhe den. die de toekomst in zich draagt. De vertaling van 'Things to come', die nu voor ons ligt is een tussentijds verslag van een dergelijke poging, uit gebracht door het Hudson Institute, een instituut dat zich sinds het mid den "van de jaren zestig bezig houdt met futurologisch onderzoek, met na me op het vlak van de Amerikaanse veiligheidsproblemen (lees: defensie). Het feit overigens dat militairen nu eenmaal behalve voor technologische problemen, ook voor politieke, econo mische en sociale ontwikkelingen een warme belangstelling hebben, heeft het Hudson Institute niet in alle krin gen even populair gemaakt. Kahn heeft daartoe met zijn niet te onder drukken antipathie voor 'links' en met zijn weerstand tegen elke maat schappij-verandering die niet strookt met de opvattingen van de Ameri kaanse middenklasse, het zijne ook wel bijgedragen. E. C. I'. Pols Kent u ze nog.de Zierikzeeënaars (deel II). Uitgave: Europese Bibliotheek. Zaltbommcl. Er zijn zo veel oude ansichten over bewoners en bewoonsters van Zierik- zee uit de eerste helft van deze eeuw bijeengebracht, dat een tweede deeltje gerechtvaardigd was. De kaarten kwa men overwegend uit de bejaardenhui zen. Het vervolgdeeltje bevat tal van groepsfoto's uit het rijke verenigings leven van weleer, afgezien van déze historische foto: De aankomst van op perbevelhebber generaal C. J. Snij ders 30 april 1917 hij de nieu we Haven, na de bomslag op Zierik- zee. Maar dan overwegend groepen, verte genwoordigend het kerkelijke vereni gingsleven, de modevakschool uit 1920, dc zang- en toneelverenigingen, sportfoto's van weleer, wat schoolfo to's. clubexcursies naar Schouwen's Westhoek, kortom beelden van een generatie, die in de jaren twintig en dertig de toon aangaf. Andermaal een album vol herinneringen, een in vele gevallen 'herkenningsmelodie' voor hen, die hun jeugd in deze verrukke lijke Zeeuwse stad hebben beleefd. Rfs Boris Vian: Ik zal spuwen op jullie graf. De Arbeiderspers, vertaling Ger- brand van Soest. Serie Crime de la crime, 12,50, 184 blz. Onder de titel 'Ik zal spuwen op jul lie graf is bij de Arbeiderspers van Boris Vian verschenen de vertaling van 'J'irai cracher sur vos tombes'. Omdat over het boek al het nodige bekend is, maar dit desondanks de eerste Nederlandse vertaling is, eerst maar iets over het werk dat vertaler Gerbrand van Soest geleverd heeft. Dat is meer dan voortreffelijk, temeer als men bedenkt dat de oorspronkelij ke Franse tekst door moest gaan voor een vertaling uit het Amerikaans. De Nederlandse tekst laat de bedoeling van Vian, namelijk het schrijven van een 'hardgekookt' Amerikaans verhaal naar het voorbeeld van auteurs als Ja mes M. Cain en Raymond Chandler, uitstekend tot zijn recht komen. Over de verdere bedoelingen van Vi an zijn vele gissingen gemaakt. Hij zou alleen maar willen bewijzen dat hij een hard, Amerikaans getint ver haal kon schrijven, hij vond het een uitdaging om in zo'n korte tijd een boek te schrijven, enzovoorts. Dat zal er allemaal wel mee te maken gehad hebben, maar wie Boris Vian en zijn werk kent kan zich niet onttrekken aan de indruk, dat Vian met dit boek ook de harde, racistische, materialisti sche en meedogenloze samenleving van het Amerikaanse zuiden aan de kaak heeft willen stellen op een wat fatalistische, berustende manier. Het onrecht moet gesignaleerd worden, we moeten ons ertegen verzetten, maar we moeten niet de illusie hebben dat we het kunnen uitbannen. In een Amerikaans, stadje wordt een jonge neger vermoord, omdat hij zich verstout heeft verliefd te worden op een blank meisje. Zijn broer, aan wie niet te zien is dat hij ook van negers afstamt, trekt naar een andere stad met maar één gedachte: wraak op de maatschappij die dit toelaat. Hij krijgt zijn wraak. Hij ging connecties aan met twee zusjes, uit een rijke fa milie. Hij weet ze in zijn macht te krijgen en vermoordt ze beiden op af schuwelijke wijze, waarna hij zelf wordt afgemaakt Er is Vian dikwijls verweten dat hij over de streep is gegaan met deze 'sa- distisch-erotische' roman, die dan ook herhaalde malen verboden werd. Wat Vian in werkelijkheid heeft gedaan is een genadeloos oordeel vellen over een maatschappij met gebruikmaking van een aantal meest kenmerkende elementen van die maatschappij, zoals sex-zonder-liefde, sadisme en meedo genloos geweld. F.J. Nico den Braber: Te heet om verder te gaan. Uitgave: Tango, Leiden. Prps ƒ11; 192 blz. 'Mijn eerste boek heb ik geschreven in 1963-1964, op weg van Parijs naar India', aldus Nico den Braber in zijn inleiding. In dat land echter werd hij, terwijl hij met zijn vriend op een vi sum van een maand een jaar lang ronddarde, levend als 'heilige man nen', gearresteerd door de geheime po litie wegens illegaal verblijf en ver dacht van spinoage voor Pakistan. Tijdens ondervragingen door de India se politie moest hij zijn hele boek voorlezen en dit door zijn vriend in het Engels laten vertalen. Men dacht dat er geheime dingen in stonden te gen de 'staat'. Dit werd hem te gek en in een woede-aanval scheurde hij het script uit elkaar en vernietigde het. Hij vervolgt dan: Na jaren niet meer geschreven te hebben, hier, 'Boek Twee'. Hopelijk niet hetzelfde lot be schoren als 'Boek Een'. Nico den Braber was er al vroeg bij. Terwijl nu nog steeds hele jeugdige volksstammen de travellerchèque in de kontzak zo nodig een trip naar India moeten maken, behoorde hij tot een van de eersten, die zich opmaakten voor de 'Grote Reis'. Van die reis doet hij in dit boek verslag en de lezer wordt niets onthouden van alles, wat Nico en zijn gabbers, die hij daar tegenkomt en met wie hij lief en leed, hasj en honger deelt, meemaken. Het is een meeslepend reisverhaal van jongeren, die op zoek zijn naar alles, maar bovenal naar zichzelf en 'Inner lijke Rust'. Na een verblijf van meer dan twee jaar keert de hoofdpersoon, in dit geval Nico, terug naar Europa, doodziek en getroffen door pleuritis. Hoe het verder afloopt, wordt niet meegedeeld, is ook niet belangrijk. Het enige wat telt is het Oosten en zijn belevenissen met te gekke vrien den, die de ene joint na de andere 'blowen', met oude Indiase wijsgeren, voor wie alleen 'Het NU' telt, met de politie, die hem steeds maar weer achter zijn vodden zit, omdat zijn vi sum allang verlopen is en hij het land uitmoet en met vrachtwagen chauffeurs, die meestal wel genegen zijn deze jonge zwerver mee te ne men, vooral als er nog wat 'gerookt' kan worden. En dat laatste gebeurt nogal eens. Pa gina's lang vaak, waarbij de beste hasj nog niet goed genoeg is en er meer 'stoned' dan 'bewustzijnsver- ruimd' wordt verder getrokken. Het boek 'Te heet om verder te gaan' geeft een aangrijpend beeld van een Indiatripper, die zijn tijd ver vooruit was en dat op boeiende wijze uit de doeken heeft weten te doen. Dit alles maakt, dat Nico den Braber best een plaatsje heeft verdiend in de afdeling 'Trekkers' naast onder meer Jack Kerouac's 'On the Road'. Joos Arts e.a.: Van Provo tot Groene- velt. Tien jaar verandering zoals gere gistreerd in Dc Nieuwe Linie. Dc Nieuwe Linie/Van Gennep. 208 blz., 12,50. Uit het weekblad De Nieuwe Linie dat in mei tien jaar bestond, hebben de redacteuren Joos Arts, Gerard van den Boomen, Gerard de Bruijn en Marjo van Soest ter gelegenheid van dat jubileum een keuze gemaakt uit de artikelen waarin maatschappelijke veranderingen worden gesignaleerd. Aan de orde komen achtereenvolgens de buitenparlementaire activiteiten de seksualiteit, de kerken, het milieu de internationale politiek, de Neder landse politiek en de democratisering van de bedrijven. De selectie geeft niet meer dan een oppervlakkig beeld van de wijzigingen die zich op de on derscheidene terreinen hebben voor gedaan. Met name het hoofdstukje over seksualiteit maakt een wel zeer magere indruk; op dat gebied is er de laatste tien jaar meer aan de hand ge weest dan je op grond van de in dit boek opgenomen artikeltjes zou kun nen denken. Een paar citaten uit een in 1965 gevoerd gesprek tussen bis schop Bekkers en Mary Zeldenrust- Noordanus schieten tekort als het er kennelijk ook om gaat de houding van de (rooms-katholieke) kerk je gens de seksualiteit te registreren. De discussies over de encycliek 'Humanae vitae' waarover in het boek met geen woord wordt gerept, gaven toch ook wel blijk van verandering. Een bun del als deze bepaalt je ook bij het niet al te heldere Nederlands dat in De Nieuwe Linie wordt gebezigd. Een bijdrage als van redacteur Jac Vroe- men over de zogenaamde encounterbe- weging is als gevolg van warrig taal gebruik nauwelijks leesbaar. Maar goed, daar staan weer andere leesbare en ook best lezenswaardige stukken tegenover. En een idee van de veran deringen die zich hebben voltrokken, krijg je in ieder geval wel. L. K. De Prins (Ier Nederlanden', door Dra. M. G. Schenk en 'Driemaal drie is negen' door Dra. M. G. Schenk en A. Gillavry. Uitgaven De Boekerij Baarn, prijs per deel 12,50. In hetzelfde handzame formaat ver schenen bij De Boekerij twee met ve le zwartwit foto's geïllustreerde boek jes over prins Bernhard en de klein kinderen van het koninklijk paar. In het deel dat aan prins Bernhard is ge wijd, schetst mevrouw' Schenk zijn persoon en werk. Zij komt daarbij niet tot onthullingen. Maar wie zou dat ook verwachten van een man over wie al zo veel is geschreven. Mevrouw Schenk heeft alles weer eens op een rijtje gezet en ze deed dat op een goed leesbare manier. Zij schrijft hoe de oorlog de prins de kans gaf een man te worden die om zijn werk werd gewaardeerd en die de mogelijk heid kreeg na de oorlog eigen werk te blijven verrichten. Grappig is het ver haal over de wijze waarop de prins er voor zorgt dat hij zijn vele uniformen niet verwart en de juiste onderdelen bij elkaar draagt. Daartoe heeft hij een fotoalbum laten aanleggen, waar in zijn uniformen en toebehoren staan afgebeeld en beschreven. Het paleispersoneel kan zich nu niet meer vergissen bij het gereed leggen van de juiste combinatie. Prins Bernhard is volgens de schrijfster veranderd door het overlijden van zijn moeder in 1971. 'Zijn eigen leven is er door verdiept. In eenzaamheid heeft hij ve le uren doorgebracht op Warmelo, toen hij daar niet meer dagelijks con tact telefonisch en heel vaak per soonlijk met haar kon hebben. Wie hem goed kennen, vinden dat hij mil der is geworden. Het sarcasme, waar mee hij vroeger mensen die hem niet lagen of die hem op een bepaald ogenblik irriteerden, kon bejegenen, is nagenoeg verdwenen'. De conclusie van mevrouw Schenk over prins Bern hard is dat hij een harde werker is die beslist geen leventje als een prins leidt. In de uitgave over de jongste generatie van de koninklijke familie ook weinig nieuws maar wel een paar leuke anekdoten. Verteld wordt dat de hoogbejaarde dichter A. Roland Holst een vriend des huizes is gewor den op Drakensteyn, waar de prinsjes Alexander, Fries en Tijntje, zoals ze in de familiekring worden genoemd, opgroeien. De heer Roland Holst gaat ook wel eens mee als de prinsjes naar bed worden gebracht. Een van hen vroeg hem onlangs te blijven slapen. De dichter, die een nachtje op een veldbed niet zo aanlokkelijk vond. wees de invitatie af met de opmer king: 'Ik heb thuis mijn eigen bed'. De prinsjes van Drakensteyn snoepen weinig, ze houden niet van chocolade. Het is maar dat u het weet. Prins Maurits, de oudste zoon van prinses Margriet, blijkt als eerste Nederlandse prinsje als vier-jarige reeds zijn zwemdiploma A te hebben behaald in het Apeldoornse Sportfondsenbad. De kinderen van prinses Irene zullen naar hun moeder zelf vertelt 'geen ge makkelijke jeugd krijgen'. De prinses probeert hen daarop 'zo goed mogelijk voor te bereiden'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2