„Luister 'ns, juffrouwTen Dam, u hebt bij
het typen van dit rapport een heel stuk
overgeslagen. Dat kan echt niet'.'
„Moet ik die hele toestand
weerovertypen.
En m'n vriend staat buiten te wachten"
Hoeft niet.Neem de wordprocessor.
I |{0l W KWARTtrr DO.NUIiliDAG 2 AUGUSTUS 1973
T12/K16
n» redactie behoudt zich het recht voor ons
ler opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pu-
bllkatle wordt met de naam van de Inzender
ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus *3», Amsterdam.
Prof. Fiolet
Op 13 juli jl. citeerde dit blad enkele
uitlatingen van prof. dr. H. A. M. Fio
let over het recente, op last van paus
Paulus VI uitgegeven document inza
ke de onfeilbaarheid en uniciteit van
de r.-k. kerk, aangeduid als 'Mysteri-
lun ecclesiae". Prof. Fiolet zou en,
hem kennende neem ik direct aan
dat het waar is na lezing van het
stuk tegenover de verslaggever ver
klaard hebben: 'n tegenstelling tot het
geen de persverslagen melden staat
in het document niet dat de paus on
feilbaar is en ook niet dat de r.-k.
kerk de enige ware is'. Wie de moeite
wil nemen het document goed te le
zen zal zien. dat de verklaring van
prof. Fiolet in flagrante strijd is met
de waarheid. Wat hij zegt dat er niet
in staat valt er overduidelijk uit te le
zen. Fiolet weet dat zonder twijfel net
zogoed als ik. Als fel bestrijder van
de r.-k. kerk en van zijn voormalige
r.-k. geloofsgenoten heeft hij nl. nu al
jaren de methode gevolgd om pause
lijke uitspraken die hem niet zinnen
eenvoudig zó te verdraaien dat ze wel
passen in zijn kraam. Ten bewijze van
de gegrondheid dezer zware beschuldi
ging slechts één voorbeeld uit vele. In
het dagblad 'De Tijd' van 2 mei 1970
gaf prof. Fiolet commentaar op een
eerder verschenen apostolische brief
van de paus over het gemengde huwe
lijk. Daarin betoogde Fiolet dat de
.paus hiermee alle vrijheid aan de lo
cale bisschoppen gaf om op dit punt
te doen wat zij wilden. Het tegendeel
was echter waar. Dit was voor de
heer J. Spruyt te Den Haag aanlei
ding om 14 dagen later in 'De Tijd' te
schrijven: 'Er zijn twee methoden om
de richtlijnen van het hoogste en al
gemene kerkgezag te frustreren. Men
kan ze met een beroep op de vrij
heid en het persoonlijk geweten
afwijzen. Men kan ze ook zo 'uitleg
gen' dat er het tegendeel uitkomt van
wat er staat. En deze tweede taktiek
blijkt de laatste tijd bij ons steeds
meer toepassing te vinden'.
Haarlem
mr. L. J. M. Povcl
Moeilijke woorden
In Tr/Kw van 28 juli jl. heb ik met
veel belangstelling gelezen: Joods den
ken reddende factor? van dr. C. Rijns
dorp. Waar ik mij weer aan ergerde
was het vreemde woord 'exerperen'
o.a. In de grote Van Dale. uitg. 1950
kon ik het niet eens vinden. Ik be
doel niet een aanval op dr. Rijnsdorp
te doen, integendeel, ik acht hem zeer
hoog. Maar het gaat meer om alle in
tellectuele schrijvers in uw blad.
Waarom geen gewoon Nederlands
woord i.p.v. een woord, dat slechts
een betrekkelijk kleine groep be
grijpt. Overigens heb ik veel waarde
ring voor de artikelen in uw blad, die
de lezers echt helpen een mening te
vormen in deze onzekere tijd.
Groningen
H. Staal
Naschrift redactie:
Excerperen: dit woord behoort een c
te hebben. En dan betekent het: een
uittreksel maken, samenvatten. Die c
was in het artikel weggevallen.
Sinaï
Naar aanleiding van het 'Sinaï' arti
kel in het blad van 28 juli jl. breng
ik gaarne onder de aandacht, dat het
als Sinaï-massief békend staande rots
gebergte in het zuiden van het schier
eiland uit oergesteenten (graniet en
gneis) bestaat en als zodanig niet
identiek kan zijn aan de bijbelse Si
naï. Uit Exodus 19 kan men nl. con
cluderen, dat de berg in een vulka
nisch gebied moet hebben gelegen. Op
grond van meer gegevens in Exodus
moet men hem lokaliseren in de om
geving van Kadesch, aan de noordoost-
rand van het schiereiland, ten zuid
westen van de Dode Zee (75 km. ten
zuiden van Becrsjcba). Op oude land
kaarten ligt de Sinaï dan ook niet in»
het zuiden van het schiereiland maar
tegenover Petra en de berg Hor (o.a.
op de kaart van Christophorus Cella-
rius uit 1732).
Monster
E. P. Rondeboom
Prins Maurits
In uw krant van vrijdag 27-7. schreef
de redactie een artikel op blz. 2 van
Henk Koetsier: Helder Camara om
helsde mij. U geeft hier iets weg over
de geschiedenis van Recife, de stad
van de kleine bisschop en u noemt
daarin prins Maurits, bijgenaamd de
Braziliaan. Wist u dat prins Maurits
de zoon van Willem van Oranje prins
was. Want graaf Willem van Oranje
erfde het prinsdom Oranje van zijn
overleden neef René van Chalons
(prinsdom in Frankrijk). De broers
van W. v. Oranje waren allemaal
graaf, ook Jan de Oude, waarvan Mau
rits van Nassau, de Braziliaan een
kleinzoon was. Daarom is deze Mau
rits ook graaf van Nassau geweest.
Deze Maurits was het petekind van
prins Maurits en is ook in staatse
dienst geweest en later in dienst der
West-Indische Compagnie
Culemborg
J. M. Eilander
Unified Family
Graag zou ik de mensen attent willen
maken op een groep, die zich de Uni
fied Family noemt. Deze groep be
weert geleid te worden door een door
Jezus uitverkoren hersteller van het
goede leven. Men wordt op straat ver
zocht hun 'beginselen' te kopen en te
lezen. Als men daarna nog vragen
heeft wordt men op een plaatselijk
contactadres genodigd. Daar gerit
men echter geen enkel antwoord, zelfs
niet op de meest simpele vraag. Hier
uit volgt een uitnodiging naar hun
hoofdkwartier in Noord Holland te
komen. Maaltijden en onderdak zijn
gratis. En daar wordt men, heel sub
tiel. gedwongen continu te luisteren
naar verwarrende theorieën welke
grotendeels geput zijn uit de heidense
Babylonische en Soemerische magie
en astrologie. Door een minimum aan
voedsel en rust en een maximum aan
indoctrinatie worden vooral ontvanke
lijke jongeren murw gemaakt. Vooral
weggelopen kinderen en jonge buiten
landers. die zender geld. onderdak en
vaak zelfs zonder geldige papieren
zijn komen te zitten. Ten leste zal uit
hun 'leringen' blijken dat hun 'uit
verkoren' leider geen boodschapper
Gods is, maar als God zelf wordt ge
zien. Deze waarschuwing schrijf ik
niet uit rancune of uit een eigen ge
loofsvisie, maar door een onbevoor
oordeeld onderzoek.
Den Haag
C. Homborg
Aktie Ommekeer (4)
Evenmin als ds. Buskes twijfelen wij
aan de goede bedoeling van ds. Van
dr Hoeven, maar met hem staan we
gereserveerd tegenover de toelichting
op de aktie Ommekeer. Volgens Trouw
van 25 juli zou ds Van der Hoeven ge
zegd hebben: 'Met Pinksteren kregen
120 mensen in Jerusalem de Heilige
Geest over zich. Maar wij zijn hier
met 150 mensen in Amsterdam niet
eens in staat ééntiende procent te be
reiken van wat destijds daar gebeur
de'. Daar word je wel even stil van:
wij zijn niet in stóétWij in staat
iets te bereiken?? De aktie duurt 40
dagen. Ook ontleend aan Jona? Ds
Van der Hoeven voelt zich geroepen
van Jerusalem naar Amsterdam te ko
men. Maar zijn roeping in Jerusalem
dan? Wat een geweldige taak heeft de
ze evangelist daar. Wij zijn van me-
ning dat Amsterdam zeer gebaat zal
zijn bij de bekering van Jerusalem.
Petrus zegt Hand. 3,19 tegen Israël:
Komt dan tot berouw en bekering, op
dat uw zonden uitgedelgd worden, op
dat er tijden van verademing mogen
komen van het aangezicht des Heren
en Hij de Christus, die voor u tevo
ren bestemd was, Jezus, zeilde. Als
Israël als volksgeheel zich bekeert,
dan zal uit Sion de wet uitgaan en
des Heren woord uit Jerusalem. Jes.:
2:1-5. Laat ds Van der Hoeven zijn roe
ping volgen en Israël oproepen tot be
kering tot de levende God. En laten
wij allen bidden om de bekering en
de vrede van Jerusalem. En wat zijn
voorspellingen na de 40 dagen betreft:
Deut 18:21,22.
Zwijndrecht
W. en H. van Voelen
Dood is niet dood
Dr. Rijnsdorp bespreekt in Tr/Kw
van 25 juli het boek van dr. Jacobs
de Haan: 'Bezinning en geloof'. Bij
het lezen van deze recensie, dacht ik
onwillekeurig aan een figuur als Ema
nuel Swedenborg. die zeer veel ge
schreven heeft over: bestaan en voort
bestaan, leven en onsterfelijkheid, als
mede over geloof en eeuwigheidsle
ven. Deze man leefde 200 jaar geleden
en voert de pretentie dat alles wat hij
op dit gebied schreef, geïnspireerd
was door de Heer Jezus Christus die
hem het vermogen schonk om, èn in
het eeuwige én in onze tijdelijke we-
reld te verkeren. 27 jaar aaneen heeft
hij dat mogen cjoen om veel misver
stand over het woord, geloof en eeu
wig leven op te ruimen. Over de dood
zegt hij, dat de mens een geestelijk
wezen is dat in onze wereld met stof
bekleed is. Valt dit laatste weg wat
wij dan sterven noemen dan blijft
het geestelijke over. Sterven in onze
tijdelijke wereld is opstanding in de
eeuwige, geestelijke wereld. Leven is
aaar zowel als hier, een op weg zijn
naar God toe (in Christus Jezus als
eerste, mogelijk gemaakt) en sten-en
is het tegengestelde hiervan
Velsen
A. L. Schouten
Regeringsjubileum
'Dat heeft Koningin Juliana werkeliik
niet verdiend!'
0ndu1rJdilopschrift las ik 'n het Duit-
se blad Frau mit Herz' een arti
kel naar aanleiding van het m.i. onza-
kn opzichte van de Koningin
hoogstbeledigende besluit de viering
van het a.s. regeringsjubileum zeer
sober, doch passend te doen plaatsvin
den.
Dat in déze sobere viering toch nog
een plaats is ingeruimd aan de strijd
machten om met zegge en schrijve
j mai? "rt de dr|e krijgsmaehtonder-
delen deel te nemen aan het défilé
voor Paleis Huis ten Bosch grenst
ronduit aan het belachelijke.
Ook de mening van Z.K.H. Prins
bernhard, die in zijn functie van In
specteur-Generaal van de strijdkrach
ten duidelijk heeft doen uitkomen,
dat een militaire manifestatie (d.w.z.
parade te Amersfoort en vlootschouw
voor Scheveningen) gewenst is, heeft
de regering, i.e. de minister van de
fensie, ïr. Vredeling, bruut naast zich
neergelegd. Maar als daarbij waar is.
wat in eerder genoemd artikel staat,
dat nu ook de geplande dankdienst
van het programma is geschrapt, dan
kan het protest tegen de door de re
gering, onder het mom van bezuini
ging genomen besluiten, niet krachtig
genoeg zijn. Dat onze Koningin, on
danks alles besloten heeft om de op
brengst van het Nationaal Geschenk
ter beschikking te stellen van de
noodlijdende kinderen in de hele we
reld, zal ik maar uitleggen als het ho
pen van vurige kolen op de hoofden
van de ministers en onderministers,
dienaren der Kroon.
Rotterdam M. A. Lodder
Portugese gruwelen
In Zuid-Afrika verschijnen verschil
lende kranten die óf pro óf contra de
regering zijn. De laatste, vooral En
gels-talige, zijn niet zuinig met hun
kritiek. Van zulke kranten ontving ik
enkele zeer recente artikelen en kari
katuurtekeningen n.a.v. de Westeuro-
pese afkeuringen van Portugees optre
den in Mozambique. De W.C.C. (We
reldraad van Kerken) vertegenwoordi
gers en Harold Wilson (Engels La-
bourleider) liggen op de grond en
zoeken op een grote kaart van Mozam
bique met vergrootglazen naar de
moordplaatsen?' en moeten het be
staan ervan ontkennen. Als men nu
daar in de buurt van de beweerde
moorden zó oordeelt, dienen wij dan
niet veel voorzichtiger te zijn met on
ze verontwaardiging en.subsidiëring
van 'bevrijdingsbewegingen', vooral
uit belastinggeld?
Wolfhoze
Dr. A. Notenboom
Hoeft niet. Neem de wordprocessor van Kalle Intelligent idee. R«ifln«rüir -
Hoeft niet. Neem de wordprocessor van Kalle
Infotec. Dat is een ingenieus apparaat, dat u
koppelt aan de elektrische schrijfmachine.
Daarna houdt de wordprocessor alles vast, wat
getypt is. Op een speciale magneetband.
Da's makkelijk, als er bij het typen van een rapport
een heel stuk overgeslagen wordt. Het intypen van
het vergeten tekstgedeelte kost nu nog maar
weinig tijd. De wordprocessor wordt gewoon
aangezet. En de elektrische schrijfmachine begint
't rapport automatisch opnieuw te typen.
Met 900 aanslagen per minuut. Op de plaats, waar
hét ontbrekende tekstgedeelte moet worden
toegevoegd, stopt men de wordprocessor en men
typt de tekst in. Daarna zet men de machine weer
aan. De rest doet de wordprocessor zelf.
Razendsnel typt hij het rapport af.
De wordprocessor kan meer.
Met de wordprocessor mag de sekretaresse of
typiste alles doen wat vroeger verboden was.
Fouten maken en toch rustig doortypen. Hele
zinnen vergeten, maar ze hoeft niet steeds
opnieuw te beginnen. Want alle korrekties
achteraf zijn nu nog maar een kwestie van
sekonden. Andere mogelijkheden. Met de
wordprocessor kunt u regelmatig voorkomende
identieke brieven een persoonlijk karakter geven.
Staat de tekst eenmaal op de band, dan hoeven
alleen maar naam en adres te worden ingetypt.
Een druk op de knop en daarna typt de
wordprocessor de brief. Ook kan de
wordprocessor voor eenvoudige "bouwsteen-
korrespondentie" worden gebruikt.
Intelligent idee.
De wordprocessor van Kalle Infotec is even
ekonomisch als eenvoudig en veelzijdig.
Hij is zeer kompakt en ongekompliceerd.
En daarom overal te gebruiken, waar getypt
wordt. Ja, de wordprocessor is in alle opzichten
een intelligent idee. Hij is een logische
kompletering van de elektrische schrijfmachine.
Die wordt er sneller door. De korrespondentie
goedkoper. En het typewerk beter.
Wie verzint er nou zoiets?
Kalle Infotec. Een nieuwe naam in het
Nederlandse bedrijfsleven. Een wijdvertakte
Europese verkooporganisatie die zich hier net
gevestigd heeft. Specialist op het gebied van
snelle kommunikatiemachines. Onder dat laatste
wordt verstaan, machines ter verbetering en
versnelling van kommunikatie via het geschreven
woord. Dat klinkt plechtig. En zo is het ook
bedoeld. Nog een interessant feit: Kalle Infotec is
een onderneming die tot de Hoechst-groep
behoort.
Andere apparatuur.
Na de wordprpcessor brengt Kalle Infotec andere
kommunikatiemachines op de markt. Ook dat zal
niet onopgemerkt voorbijgaan. Het aardige is
namelijk, dat Kalle Infotec een ijzersterke formule
heeft gevonden om hoog gekwalificeerde
produkten te leveren tegen een lagere prijs dan de
konkurrenten. Dat dat geen loze bewering
is, kunt u zelf eenvoudig
kontroleren.
Belangrijk: de service.
Kalle Infotec is een jonge organisatie. Het eerste
dat Kalle Infotec in Nederland opbouwde, was een
uitgebreid servicenet. Want als je in snelle
kommunikatiemachines handelt, moet je ook een
alerte service kunnen bieden. Zo is dat.
En nu de proef op de som.
Genoeg gepraat. De wordprocessor moet u
gewoon aan het werk zien. Pak dus nu de
telefoon. Draai (020) 44 49 01Vraag naar
H.W. Griffioen. En maak een afspraak voor een
demonstratie. Kalle Infotec komt direkt.
U kunt natuurlijk ook eerst dokumentatie
aanvragen. Adres: Kalle.Infotec N.V.,
Weerdestein 21Amsterdam-Buitenveldert.
jonge konstrukteurs
van snelle kommunikatiemachines
*'n onderneming behorende tot de Hoechst-groep
15-25
Avlo-prrie--.
llcl ing. .uk n >iuk a au de heer Van
de Hoven wordt gesteld dat het dra
ger* van o.a. autogordels het aantal
doden en zwaargewonden drastisch
omlaag zou brengen.
Bedoeld is waarschijnlijk dat de ge
bruikers van deze gordels zelf minder
kwetsbaar zullen zijn. Mijn ervaring
is n.l. dat hun mentaliteit op de weg
daardoor veelal zodanig wordt beïn
vloed dat men bij het dragen schijn
baar denkt: 'Mij kan niets meer ge
beuren', dus rijden maar. De mentali
teit van sommige vrachtwagen- en bus
chauffeurs (de goede niet te na ge
sproken).
Wettelijke verplichtstelling moet m.i.
derhalve achterwege blijven, vooral in
het belang en ter bescherming van de
'andere' weggebruiker.
Haarlem
J. Bosscma
Zondagsrust
Hoéwei er nergens in de Schrift een
gebod te vinden is om de zondag te
heiligen, is deze heidense traditie voor
de mens een zodanig gebod geworden,
dat men het als een zonde is gaan be
schouwen als men zich daar niet aan
onderwerpt. Toen ik dan ook het be
richt las dat het C.N.V. niet op zon
dag wilde vergaderen gingen mijn ge
dachten uit naar de eerste regel van
de Constantijnse zondagvvet: 'Laat alle
rechters, stedelingen en ambachtslie
den rusten op de eerbied" Wee rlai
der zon' (echt heidens). Als een twee
snijdend zwaard staan de woorden van
onze Heiland daar lijnrecht tegenover;
'Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde
vergaat, zal niet één titel of jota ver
gaan van de wet, eer alles zal zijn ge
schied. Wie dan één van de kleinste
dezer geoden ontbind en de mensen
zo leert zal zeer klein heten in het
koninkrijk der hemelen'.
Het C.N.V. zou er goed aan doen geen
waarde te hechten aan menselijke tra
dities. want de verantwoordelijkheid,
dat het C.N.V. wel op zaterdag wil
vergaderen is voor hen groter dan
voor de tegenpartij die op zondag wil
vergaderen. U stelt een Goddelijk ge
bod wel fraai buiten werking om een
menselijke overlevering in stand te
houden, maar dat u daarmede dé
vorst der duisternis eert, schijnt de
overgrote meerderheid niet te willen
beseffen.
Schiedam H. van Holten
Wereldkalender (2)
Naar aanleiding van de reactie van
dhr. Dalmeyer in Tr/Kw van 25 juli.,
kan ik antwoorden, dat wij op de ka
lender van 1582 de overgang zien van
de Juliaanse naar de Gregoriaanse tijd
rekening. Daar gaan we van donder
dag 4 naar vrijdag 15 oktober. In de
kalender van 1752 gaan we van woens
dag 2 naar donderdag 14 september.
Er vallen inderdaad dagen tussenuit,
maar de regelmatige volgorde der
weekdagen bleef gehandhaafd. Het is
juist de nieuwe opzet die verstorend
werkt vanwege de naamloze, blanko
dag. Trouwens, God gebiedt de ze
vende dag der week te heiligen. Wat
moeten we van dat gebod denken, in
dien niet meer uitgemaakt zou kun
nen worden welke dag dat is? Reeds
vóór de Sinaï werd het volk Israël er
in de woestijn aan herinnerd: op de
sabbath viel er geen manna.
Rotterdam
F. L. Stolk
Slaap in de kerk
Dr. H. B. Weyland (geciteerd in de
rubriek 'Uit de kerkbladen') signa
leert anno 1973 'wakkere' kerkgan
gers. Gelukkig voor de voorganger!
Maar was die 'slaap van weleer'
wel zo zondig? Voor vele mannen en
vrouwen van toen was de zondag toch
het eindpunt van een zeer bedrijvige
zesdaagse werkweek waarin veelal
handarbeid werd verricht. Winkels
waren tot 's avonds acht k tien uur
geopend, enz. enz. De fiets en 'lijn
twee' waren hèt vervoermiddel.
Het pepermuntje en de rondgaande
eua de cologne flesje moest de domi
nee meer zien als 'goedbedoeld' anti
slaapmiddel.
Elburg
J. Valstar-Bomhof
Een nieuwe god?
Trouw/Kwartet heeft onlangs bericht,
dat er in Londen drie dagen lang zou
worden gefeest ter ere van een jonge
Indiase god. oud 15 jaar, genaamd Gu
ru Maharay Ji. Van deze jongen
wordt gezegd, dat hij op de wereld is
gekomen om liefde, reinheid en wijs
heid te verkondigen en uit te doen
stralen over de geplaagde mensheid.
Zo is het veelgodendom weer uitge
breid. Nog altijd heeft Jezus' waar
schuwing waarde, als Hij zegt: velen
zullen komen in Mijn naam en zeg
gen: ziet hier is de Christus; gaat niet
heen en geloof ze niet.
Ede
T. Bruyn
Zwart-wit geloof
Als ik hét stuk God weet veel beter,
van ds. J. J. Buskes lees, dan zie ik
twee mensen, die weet hebben van
Amsterdam, en de geestelijke inslag
van de Ibe' en inwoners. Eén van de
twee ziet het van verre, de ander van
nabij. Die van verre, ds. v. d. Hoeven,
ziet het objectief, en verbindt Amster
dam aan de geschiedenis van Nineve
in de dagen van Jona, en in zijn lief
de voor de inwoners van Amsterdam,
van Holland, zijn geboortegrond, ziet
hij Nineve zich herhalen. Dr. Buskes
ziet het subjectief én zegt. God weet
beter wat in Amsterdam tc koop is.
en ik zet daar met alle eerbied achter
'God zal wel wijzér zijn,' want zegt
hij hoevelen in Amsterdam buigen
zich nog voor I-Iem en loven Hem?
Doet me denken aan een gereformeer
de zuster, die zeker wist ten hemel in
te gaan, door zekere goede werken
(zij was niet van katholieke huize).
Dat noem ik zwart-wit geloof. Dan
blijf ik liever bij ds. v.d. Hoeven, die
z'n volle liefde wil bewijzen ten op
zichte van zijn medemens in gevaar.
Maar ook z'n medemens in hun, en al
ler schuld. Hij rammelt ons wakker
uit onze zelfverzekerdheid en niet om
ons zoet te houden. De ds. die ds. v.d.
Hoeven de naam Jona toevoegt moet
na Jona gelezen te hebben, Micha 2
lezen, dan kan hij ds. v.d. Hoeven
ook de naam van Micha geven
Als dat goed gelezen wordt, dan loopt
Billy Graham de Beurs niet voorbij.
Zaandam
A. Prins
Popfestival
Naar aanleiding van de kritiek op de
uitzending van de EO met het pop
festival door de heer Ton Hydra,
moet ik zeggen dat ik met die uitzen
ding heel erg blij was. Nu een vloed
golf van ongeloof en afval over de we
reld gaat. vind ik het heerlijk dat
juist jongeren op een eenvoudige,
kinderlijke wijze, die 'grote blijd
schap' waarvan de engelen zongen in
Efratha aannemen. Op de eerste Pink
sterdag. toen enigen duizenden tege
lijk gelóófden, werd toen ook al ge
zegd door de 'kerkelijke' mensen van
die tijd: 'Zc zijn dronken'. 'Worden
als een kind' zegt de Here Jezus. Hij
zelf zal voor de wasdom zorgen. Laat
ons toch vooral niet die kleinen, die
in Hem geloven, 'ergeren'.
Katwijk a. Zcc
M. Buskop-Den Dul