DE GEEST ZOEKT HEEL DE KERK ALS STROOMGEDIED Kerk in de wereld Charismatische werkgemeenschap Nederland Vandaag Trouw K wartet Eindelijk rust in Colombia Japans protest TROUW/ KWAJtTET WOENSDAG 1 AUGUSTUS 1973 KERK T2/K2 door ds. J. H. Karelse Kardinaal Leo Josef Suenens van België heeft afgezien van zijn plan om op korte termijn het manuscript van zijn nieuwste boek naar de drukker te 9turen. Het wordt omgewerkt en aange vuld. Maar het onderwerp staat al vast: de Heilige Geest, de Vernieuwer. Toen Suenens bisschop werd, koos hij als wapenspreuk: 'In de Heilige Geest'. Tijdens Vaticanum II interven ieerde hij met belangrijke opmerkin gen over de werkelijkheid en waarde van de werkingen en gaven van de Geest in betrekking tot het leven van de kerk. Hij heeft die Geest vele ja ren op verschillende manieren zien werken in en buiten de rooms katho lieke kerk. Reden te over om er een theologisch geschrift aan te wijden. Maar de publikatie is uitgesteld we gens de verrassende ontwikkeling van de charismatische vernieuwingsbewe ging. De kardinaal heeft paus en pers laten weten dat hij diep getroffen is door deze beweging en dat hij haar beschouwt als een geschenk van God. Enkele maanden geleden bezooht hij het centrum van de katholieke charis matische vernieuwing in Ann Arbor, Michigan. Hij sprak daar niet alleen tot 25.000 mensen die behoren tot de snel groeiende Amerikaanse katholie ke charismatische beweging (meer dan 200.000 georganiseerd in 1100 ge bedsgroepen). Tot ieders verrassing sprak de kardinaal ook voor driehon derd leden van charismatische ge meenschap van hervormde predikan ten. die eveneens in Ann Arbor bij eenwaren. Kardinaal Suenens zei tot hen: 'Laat ons dromen dromen. Twee jaar gele den kwamen duizend theologen bijeen tijdens de wereldconferentie van theo logen. De vraag kwam op: 'Hoe ziet u de toekomst? Verwacht u een Vatica num III?' Ik zei: 'Ik ben geen profeet, maar ik droom van iets nog veel be ters: Jeruzalem II'. Twee dagen later ontving ik een telegram van de burge meester van Jeruzalem: 'Prachtig idee, kom spoedig'. Ik moest hem te rugschrijven dat wij dan een tikkeltje zouden vooruitgrijpen. Maar laten wij er klaar voor zijn. Ik zie de hoofden van de verschillende kerken samen komen, symbolisch, daar waar wij be gonnen zijn. Laat ons naar huis terug keren: thuis betekent de bovenzaal, Pinksteren. Daar werd de christen heid geboren, daar werden wij ge doopt in de Geest. Dat is de logica van ons leven vandaag en morgen'. Elke kerk Een goede vriend van kardinaal Sue nens is Michael Ramsey, de Anglikaan- se aartsbisschop van Canterbury. In een nog niet gepubliceerde serie le zingen heeft hij erkend dat de huidi ge beweging van de Geest zowel oor spronkelijk als noodzakelijk is en dat het uitoefenen van de Geestesgaven authentiek en waardevol is. In de laatste twee jaar hebben zeven Angli caanse bisschoppen een plaats gevon den binnen de beweging. Synodes van verschillende protestant se kerken in Amerika en Groot-Brit- tanndë gaven een rapport of een offi ciële verklaring aan de openbaarheid prijs waarin deze vernieuwing met sympathie en verwachting wordt be groet. De tinten van de kerkelijke regen boog worden warmer nu zovele chris telijke tradities er in betrokken ra ken. Oud-katholieken en baptisten, oosters-orthodoxen en vrij-evangeli- schen hebben een diepe eenheid ge vonden binnen deze groeiende oecu mene van de Heilige Geest. De Britse raad van kerken gaf een do cument uit onder de titel 'Kan een pinksterbeweging de kerken vernieu wen?' In een kritische, positieve be spreking wordt de gestelde vraag met ja beantwoord: de vernieuwing van de kerk, de christelijke eenheid en de zending zijn er mee gediend. Nieuwe reformatie De presbyteriaanse theoloog dr. J. Lord George MacLeod (links), stichter van de bekende Iona-com- munity en Michael Harper (rechts), voorzitter van de Fountain Trust en auteur van vele boeken over de charismatische vernieuwing. Tijdens de internationale charismatische conferentie te Nottingham aandacht voor nieuwe liederen, die in balletdans werden uitgebeeld. Rodman Williams, lid van Faith and Order van de wereldraad van kerken, heeft enkele opmerkelijke boeken aan de zaak gewijd: 'The Era of the Spi rit' en 'The Pentecostal Reality'. Hij spreekt van een Nieuwe Reformatie, die de kerk niet, zoals bij vorige her vormingen, uiteenbreekt, doch juist de verschillende kerkelijke tradities bij elkaar brengt. Reformatorisch ge zegd: Luther stelde de vraag: 'Hoe word ik rechtvaardig voor God?' en beklemtoonde het evangelie als een kracht Gods tot behoud. Nu is de vraag: 'Hoe ontvangen en beleven wij de effektieve tegenwoordigheid van de Heilige Geest?' en blijkt het evangelie een kracht Gods tot dynamisering van enkeling en kerk tot eer van God door Christus onze Heer. Hier en daar blijkt reeds dat dit gebeuren ver nieuwend inwerkt op de wereld en haar problemen. Het Vaticaanse secretariaat voor her stel van de christelijke eenheid heeft een vijf jaar in beslag nemend beraad over deze materie gearrangeerd. Van 18 tot 22 juni vond te Rome de twee de ontmoeting plaats: rooms-katholie- lce theologen, leiders uit de kerkelijke georiënteerde charismatische vernieu wingsbeweging en voormannen van de pi nksterbeweging. De deelnemers dachten verschillend over de objektieve waarden van de historisch gegroeide tradities van spi ritualiteit, maar waren het er over eens, dat de pinkster-spiritualiteit te maken heeft met centrale aspekten van de christelijke werkelijkheid.Het uitgegeven persbericht stelde, dat de huidige charismatische vernieuwing in vele opzichten parallel schijnt te lopen met de manifestaties van de kracht van de Geest in de eerste peri ode van de kerk. In de diskussie werd verschil gemaakt tussen mystieke en charismatische ervaringen: de eerste zijn over het algemeen gericht op per soonlijke eenwording met God en de laatste meer op de opbouw van een gemeenschap en het missionaire getui genis. Overleg Van 26 tot 30 juni werd in het Duitse Schloss Crah-im de tweede Europese charismatische leidersconferentie ge houden. De nadruk lag op informatie en diskussie. Op een indrukwekkende wijze gaven een rooms-katholiek en een protestants geestelijke getuigenis van de Geest van vriendschap die de barrières van angst en haat in Ierland metterdaad overwint Het Avondmaal werd dagelijks gevierd, telkens vol gens een andere kerkelijke traditie. De campus van de universiteit van Nottingham herbergde in de week van 9 tot 14 juli ruim 1500 christe nen. Uit dertig landen en alle moge lijke kerken kwamen zij samen voor de tweede internationale conferentie van de Fountain Trust, de Engelse charismatische gemeenschap. Ook hier bleek dat overal zowel de ambtsdra gers als de gemeenteleden zich be trokken weten. Het grote thema was: 'Voor kracht vergaderd'. Graham Pul- kingham, de rector van een episco paalse kerk in Houston, Texas, gaf on langs onder deze titel een bestseller uit, waarin hij het kerkelijk leven van zijn parochie beschreef. De au teur was zelf aanwezig en schetste le vendig en indringend, hoe een rand kerkelijke charismatische gemeen schap een verkilde kerk van binnen uit totaal vernieuwde en tevens de so ciale problematiek van de stadswijk aanpakte. Veel aandacht werd besteed aan de praktische toepassing van de ervaring van de Heilige Geest: coram unitaire leefwijze, heiliging, onderling pasto raat, genezing van ziel en lichaam, hulp bij ziekte en menselijke nood, nieuwe vormen van evangelisatie, ge loofsexpressie in muziek en kunst, li turgie en lofverheffing. Hoogtepunt was ongetwijfeld de Avondmaalsvie ring, waarvoor tweeduizend mensen samenstroomden. Twee bisschoppen en een aantal andere ambtsdragers deelden brood en wijn rond. Diepe in druk maakte ook het massale zingen in tongen tijdens de liturgie, waarbij de door de Geest ingegeven melodie en woorden spontaan en harmonieus de ruimte vulden. De 'Charismatische Werkgemeenschap Nederland' is opgericht in 1972. Daarin participeren de bewegingen Vuur, Oase en In terkerkelijk Reveil, terwijl de Lucas Orde en de Kruiskring waarnemers hebben. De voorlopige tekst van hun doelstelling luidt: 'Christenen van alle kerken en groepen aan te moedigen: de ver vulling met de Heilige Geest te ontvangen, die in hun leven Zijn vrucht en gaven zal ontvouwen, zo dat hun aanbidding verrijkt, hun verootmoediging verdiept, hun ge meenschap versterkt, hun getuige nis en dienen bekrachtigd en daar in Christus verheerlijkt wordt. hen te helpen: in hun gemeen schappen zo bezig te zijn, dat daar in het volle werk van de Geest, waaronder ook de dienst der gene zing, tot openbaring komt, opdat het lichaam van Christus Jezus vernieuwd, Zijn bruid toegerust, Zijn Gemeente verenigd en de weg tot messiaanse gemeenschap met heel Israël gebaand wordt, ■hen op te roepen: te bidden voor een wereldwijde opwekking en ge tuigend en dienend te werken aan de noden en. problemen van deze wereld, opdat, door het werk van de Geest in de Gemeente, onder de volken gerechtigheid gedaan wordt als teken van Gods komende rijk'. Ter verduidelijking: het woord 'charismatisch' is afgeleid van het Griekse woord charisma genade gave. Men is het er over eens dat de charismata charme geven aan de kerk en staat epen voor spre ken in tongen, profetie, genezin gen, exorcisme, gaven van dienst betoon, mededeelzaamheid, goed bestuur, woorden van wijsheid en kennis enz. In dit reveil van de christelijke liefde geldt als regel: hoe meer schismata (scheidingen), hoe minder charismata. Een cha rismatisch vernieuwde kerk staat voor ogen, zodat de beweging als zodanig overbodig wordt. Vanaf september verschijnt het blad 'Vuur' als officieel orgaan van de werkgemeenschap en zal daardoor een duidelijke vernieu wing ondergaan. Belangstellenden kunnen zich wenden tot de admi nistratie: Erasmusstraat 87, Apel doorn. Zondag 5 augustus en zondag 12 augustus houdt ds. W. C. van Dam, hervormd predikant te Vlaar- dingen, zondagavondlezingen voor de NCRV-radio (kwart voor tien) ever de charismatische beweging. LICHTPUNT? Men behoeft beslist niet in het bezit te zijn van een soort aangeboren be moeizucht, zoals sommige goedpraters van allerlei vormen van mensverach ting wel eens willen suggereren, om zijn mond open te doen over wat dit laatste weekend in het land van Navo- bondgenoot Griekenland heeft plaats gevonden. Hoe daar met het begrip democratische vrijheden is omge sprongen tart alle voorstellingen van brutaliteit en minachting van de in tellectuele vermogens van een bevol king als dat van het oude Grieken land. Wie had dat na deze oorlog voor mogelijk gehouden, dat daar iemand, die ook uiterlijk op Hitier gelijkt, op deze wijze zich een dankbare leerling van de in deze eeuw meest gehate van alle dicatoren zou tonen? Na wat wij de laatste weken op het gebied aan valse voorstellingen van zaken en glashard ontkennen van algemeen be kende feiten van de zijde van Portu gal meegemaakt hadden kwam dit er nog even overheen. Er vormt zich langzaam maar zekffr opnieuw een macht die er op uit is alles wat wij aan vrijheid en leefbaarheid in enkele bloedige conflicten verwierven onge daan te maken. En dat op een bijzon der openlijke en onbeschaamde wijze. Dit kan dus opnieuw? Het mag ons aan 't denken zetten over de wijze waarop wij naar een Europese een heid streven. Wanneer dan bovendien nog een .radiocommentator erop wijst dat wat in Griekenland gebeurt niet zoveel verschilt van de wijze waarop in Frankrijk met democratie omge sprongen wordt, dan komt het alle maal nog een beetje dichterbij. Ik kan mij vergissen, maar ik zie één lichtpunt. In ons land lijkt het erop alsof ook de ogen van hen die in het verleden dergelijke toestanden nog wc'l eens vlot wilden goedpraten nu opengaan voor de gevaren hieraan verbonden. Wordt de groep van hen die wat dat betreft met oogkleppen rondlopen kleiner? Het is te wensen dat voor steeds meerderen de grenze loze hoogmoed van bepaalde heersers duidelijk wordt. En dat daarvan voor het evangelie in deze wereld niets goeds te verwachten is, dat dan on danks al die foto's die ons altijd weer de indruk moeten geven hoe nijver zij de kerk bezoeken. Engagement Eén van de meest geprononceerde bij dragen kwam van Lord George Mac Leod, stichter van de Ioana Commu nity, weleer moderator van de kerk van Schotland, die een krachtig voor stander is van pacifisme en christelijk engagement in politieke en sociale ak- ties. Hij onderstreepte de noodzaak van christelijke gemeenschapszin, schriftlezing en daigelijks gebed, om van daaruit gemotiveerd de proble men van de samenleving aan te pak ken. Toen Elia de stem van God in de stilte vernam (1 Koningen 19), was dat ten dienste van een revolutie in Israël. Eliza werd geroepen om die re volutie onder het volk van God open baar en effektief te laten zijn. Daar om moeten wij af van het idee dat het geloof slechts een persoonlijke aangelegenheid is en niet een geza menlijke verantwoordelijkheid en ge hoorzaamheid. Christenen mogen de prioriteiten van de wereld niet aan de politici overla ten. De Bijbel stuurt aan op spreiding van welvaart en economisch even wicht ten gunste van de ontrechten. Hier ligt een taak voor de gelovigen. En door de Geest van Christus zuilen zij het jubeljaar en het geven, van tienden uit de onpopulaire sfeer kun- nep wegnemen en nieuwe vulling ge ven. De charismatische gemeenschap van de vroegere kerk heeft ons in deze tijd iets nieuws te zeggen. Het is nu aan de traditionele kerken om, oecu menisch, zonder te wachten op com- misies, de bijbelse schets van het aan bod van Pinksteren te realiseren om present, persoonlijk, politiek en paci fist te zijn; en zo aan elk mens in elk land de nieuwe maatschappij van niet- gewelddadige revolutie te presenteren in de Naam van Christus. Want als er geen niet-gewelddadige revolutie vol gens afspraak doorzet, zal er uit nood zaak een gewelddadige revolutie uit breken. De schrijver van dit artikel, ds. J. II. Karelse te Emmeloord, is algemeen secretaris van de charismatische werk gemeenschap Nederland. NED. HERV. KERK Beroepen: te Zetten: C. Vos te Amers foort. Benoemd tot leraar g.o. chr. mavo te Zutphen: Jac. van Dijk te Monster, die deze benoeming heeft aangenomen. Aangenomen naar Wijngaarden: kand. G. de Greef te Tricht, die bedankte voor Noordeloos. GEREF. KERKEN Beroepen Oudega (Sm): kand. A. Ad dis te Engwierum. Aangenomen voor de missionaire ar beid in Brazilië: N. J. A. van Exel te Fijnaart. GEREF. KERKEN (Vrljg.). Préparatoir geëxamineerd en beroep baar verklaard: kand. J. de Wolff, Oostkapelseweg 81, Serooskerke. CIIR. GEREF. KERKEN Beroepen te Midwolda: kand. J. A. Compagner te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Zeist; P. Blok le Dirks- land. OUD GEREF. GEM. IN NED. Aangenomen naar Leersum. E. de Marchie van Voorthuysen te Urk. Triest Dat abortus een heel trieste noodop lossing blijft, is duidelijk. Maar dat iemand (zie het ingezonden stuk geti teld 'Mozambique' van 23 juli) dit af voeren van een nog zeer prille vrucht door een specialist op één lijn durft te stellen met b.v. het tot-moes-stam- pen (in de maïspot) van levende zui gelingen, óók door specialisten, maar dan van een wat ónder (b.v. Portu gees) genre, dat is toch oneindig veel triester, en zéér ontmoedigend. Vollenhove J. v. d. Zee-Zaadnoordijk door Aldert Schipper Overbodig De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Prof. van Hattum (5) Prof. Van Hattum is voor het afbre ken van gevangenissen, maar meent hij dan dat er geen Rechter meer is boven de aardse rechter? En deze Rechter roept de aardse rechter ertoe de misdadiger te straffen. Misdadigers kan men niet vrij in leven laten door ze hier of elders aan het werk te zet ten. Want dan blijven ze gevaarlijk voor de maatschappij.-Als er geen ge vangenschap voor hen is, zullen ze nog brutaler worden. Zet men ze in de gevangenissen dan zijn we voor een tijd van hen bevrijd. Het is trou wens ook hun verdiende straf, of het helpt of niet Den Bommel C. Snijder Ds. v. d. Hoeven Hoe durft ds. Buskes (in Trouw/ Kwartet van 23 juli) te tornen aan de opdracht die God aan iemand geeft? (In dit geval aan ds. v. d. Hoeven). Zijn 'bewogenheid' met Am sterdam is zonder twijfel uit Christus. Jezus was ook bewogen. En over Jo- na: ik ben geen exegeet, maar het laatste vers van Jona zegt mij duide lijk waar het om gaat: het behoud van mens en dier! Utrecht K. B. de Jong-Berman Trouw/Kwartet plaatste onlangs een stuk over rabbijn Ashkenazy, die op hogescholen aan rooms-katholieke en protestantse studenten onderwijs geeft. Volgens mij is dit onderwijs overbodig. Wij hebben het Nieuwe Testament en daarin is alles opge schreven wat wij van node hebben vcor ons geestelijk en lichamelijk welzijn. Het onderricht van de hoogle raren van protestantse richting en rooms-katholieke zijde is voldoende. Egmond a.d. Hoef Mej. E. A. van Splunter Erefront We mogen de defensiespecialist van DS'70, mr. K. A. Keuning, erkentelijk zijn dat hij een samenwerking tot stand heeft gebracht tussen de bestu ren van de Koninklijke Verenigingen 'Onze Marine', 'Ons Leger* en 'Onze Luchtmacht' enz. om op deze wijze een erefront te vormen bij het jubi leum van de koningin. Massaal zullen deze organisaties op 6 september hun aanhankelijkheid bewijzen. De huidi ge regering, waaraan, o hoe triest, ook AR-mensen gemeend hebben te moeten deelnemen, meent dat zoiets niet meer ter zake is en volstaat met een schijnvertoning van 500 militai ren! Als de militairen niet mogen, la ten dan de burgers bij tienduizenden die dag dan naar Den Haag gaan. Wélk comité neemt daarvoor het ini tiatief? Amsterdam Z. Hartog Behalve Haïti is Colombia het enige Zuidamerikaanse land, dat door mid del van een concordaat met Rome is verbonden. Door deze band is dit ach terlijke Latijnsamerikaanse land een waar paradijs voor de kerk. Even enkele van de meest alledaagse gegevens: het gemiddelde inkomen per Colombiaan was in 1967 ongeveer duizend gulden. Er zijn ruim 21 mil joen Colombianen; van de volwasse nen is 38 pet. analfabeet, van de kin deren gaat niet meer dan 28 pet naar de lagere school. Per jaar sterven on geveer 40.000 kinderen als gevolg van ondervoeding of verkeerde voeding. Er wordt nog geen tientje per jaar per inwoner aan gezondheidszorg uit gegeven en de levensverwachting is niet ouder dan 44 jaar. Maar dat geldt uiteraard niet voor de leidende klasse van 6 pet van de Colombianen. De kerk was ten tijde van de conquis tadores een van de meest bruikbare werktuigen in handen van de Spaanse koningen om hun gezag in de overzee se koloniën erin te stampen. De on derkoning van Colombia was in de achttiende eeuw de aartsbisschop van Bogotó. Hij en niemand anders gaf in 1770 bevel de 'communeros-revolte' in bloed te smoren. Concordaat De bevrijder van Colombia van het koloniale juk, Simon Bolivar, begreep onmiddellijk hoezeer hij de kerk no dig had om de nieuwe zelfstandige staat te runnen. Hij zette zijn anti-cle- ricalisme van zich af en liet de kerk in het bezit van haar onmetelijke rijkdommen, ^en van Bolivars opvol gers, Masquera, waagde het pas in 1861 om het kerkelijk grondbezit te onteigenen. Maar door het concordaat, dat hij in 1886 gedwongen was te slui ten, kreeg de kerk haar bezit terug plus een schadevergoeding, welke de kerk tot op de dag van vandaag is blijven incasseren. Het concordaat van 1886 is nog steeds van kracht. Het burgerlijk huwelijk wordt niet erkend; echtscheiding is onmogelijk; het onderwijs is katholiek en bij de eindexamens weegt het re sultaat voor godsdienst het zwaarst. In alle universitaire raden is automa tisch een plaats voor een vertegen woordiger van de bisschop gereser veerd. De hiërarchie is vrijgesteld van belasting en invoerrechten. Tot in 1940 waren de seminaries vrij wel de enige middelbare scholen. Co lombia kende daardoor kabinetten waarvan alle ministers oud-seminaris ten waren. Ook de president had ge woonlijk een seminarie-opleiding. Toch is uit deze establishment-kerk bij uitnemendheid de meest vooruit strevende beweging voor maatschappe lijke hervorming van het land voort gekomen. Het land heeft nauwelijks een communistische partij. Dat het arme volk, met zijn meerderheid aan analfabeten, zich bewust geworden is van zijn slavenbestaan en tevens van zijn macht, dat komt doorheen groep 'opstandige priesters'. Golconda De bewustwording in Colombia werd voor het eerst aangetoond door het Latijnsamerikaanse bisschoppencon- gres, dat in 1968 in Medellin werd ge houden. Hier werden de onderwerpen genoemd, die tekenend zijn voor de achterlijke maatschappelijke toestan den in Colombia: geboortecontrole, de voorwaarden verbonden aan buiten landse hulp, de politieke rol van de geestelijkheid, de houding tegenover het geweld, openbaar onderwijs en het concordaat. De Colombiaanse bisschoppen namen deze kwesties over tijdens de in 1969 gehouden conferentie van het Colom biaanse episcopaat. In deze bijeen komst hield de toenmalige president een rede, waarin hij voorzichtigheids halve naliet te spreken over de voor uitstrevende beweging in de kerk. Deze vooruitstrevende beweging had zich gevormd rondom de 'opstandige priesters', een groep geestelijken die dagelijks in aanraking kwamen met de onrechtvaardigheid en ellende on der het volk. Het was een groep van ongeveer vijftig priesters. Vanaf de hacienda Golconda zonden zij in de jaren 1968 en '69 verklaringen de we reld in, waarin zij zeer duidelijk stel den dat de toestand van onderontwik keldheid van hun land veroorzaakt is door een eeuwenlange afhankelijkheid op politiek, economisch, sociaal en cultureel terrein. En dat die toestand gehandhaafd wordt door de leidende klasse. 'De leidende klasse lijkt een absolute heerser over de grond, die vroeger eigendom van de indianen was en die zij nu geheel te eigen nut te gebruikt. De overgrote meerder heid van de totale bevolking, wordt het onmogelijk gemaakt deel te ne men aan het bestuur van zijn eigen land. Het land wordt geregeerd door geweld.' Vliegtuigongelukken Tegen dit geweld moedigden sommige priesters in Cali, Medellin en Bogota betogingen aan, die soms zelfs uitlie pen op landbezettingen. Ook de bis schop van Buenaventura, mgr. Valen cia Cano steunde deze activiteiten, die de rest van de hiërarchie verstoord gadesloeg. De apostolisch administra teur onthield zich echter van plechti ge veroordelingen. Hij hoopte dat de tijd in zijn voordeel werkte. De geschiedenis heeft hem .gelijk ge geven. De Golconda-groep heeft zich zelf ontbonden. Zij zijn ideologisch op hol geslagen of getrouwd, twee manie ren om aan de rand van de kerk te raken. Mgr. Valencia Cano, die de be weging een nieuwe stimulans had kunnen geven, kwam om in een mysterieus vliegtuigongeluk. Mgr. Zambrano-Camader, de bisschop van Facatativa, een andere intelligente be gunstiger van de actie, werd enige maanden later op een soortgelijke raadselachtige manier het slachtoffer van een ongeluk. En de herinnering aan Camilo Torres, de priester-guer rillero lijkt alleen nog in Europa voort te bestaan. Een kleine groep anonieme priesters, veelal buitenlanders, gaat door met het werk in de allerarmste buurten, waar zij wat morele en materiële hulp bieden. Apostolisch administrateur, mgr. Munoz Duque volgt hun arbeid met wantrouwen. Kortgeleden nodig de hij de Franse kardinaal Daniélou naar Bogota. Daniélou weigerde 'ces gens-lï' (,die lui') te ontmoeten, al hoewel er enkelen uit Frankrijk af komstig zijn. 'Die lui* gaan door met hun activiteiten in alle stilte. Het is rustig in Colombia. En mgr. Munoz Duque heeft de belo ning gekregen voor zijn handigheid. Hij reisde naar Rome om daar de kar dinaalshoed in ontvangst te nemen. Hij is door Colombia's rijken triom faal binnengehaald. De grondbezitters en grote ondernemers halen verlicht adem. Je vraagt je alleen af: voor hoelang? TOKIO (UPI) Boze Japanse vis sers hebben maandag ongeveer 10.000 pas gevangen baarzen voor een fa briek neergelegd, die zij beschuldigen van vervuiling van de zee. Het inci dent speelde zich af bij de Asahi-glas- fabriek in de provincie Chiba bij de baai van Tokio. De visserij-coöperaties in het gebied hebben Asahi en twee chemische fabrieken in de buurt be schuldigd van het lozen van kwik in de baai van Tokio en de Stille Oce aan. Zij eisen een schadevergoeding van 250 miljoen yen. Werknemers van een der coöperaties reden maandag naar de Asahi-fabriek en eisten, dat deze de vis voor 1,5 miljoen yen zou kopen. De fabriek heeft 750 werkne mers. 'Wij kunnen al die vis onmoge lijk opeten', verklaarde een woord voerder van de fabriek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2