'Kerk maakte zeer slechte beurt' Wijkgevoel trekt mensen naar dienstencentrum Agenda voor Leiden Winkelbouw gaat niet door aan 't Watertje Ds. Lamping over rel in de Janvossensteeg: Zusters komen helpen in \de Groenesteeg AUTO HEEMSKERK Mejuffrouw van Mourik overleden Nieuwe Leidse Courant Th. W. van Gent overleden Fami'ieberichten TROUW/KWARTET DINSDAG 31 JULI 1973 ST \D EN REGIO L3 door S. J. de Groot LEIDEN Ds. Lamping, voorzitter van de centrale kerkeraad van de Leidse hervormde gemeente, vindt, dat het de geloofwaardigheid van het spreken van de kerk over naastenliefde niet ten goede komt, als de kerk niet reageert op dingen die zich ip haar onmiddellijke nabijheid voordoen. Het is gemakke lijk, verontwaardigd te doen als het over Angola of Mozambique of Zuid-Afrika gaat, maar die veront waardiging wordt oneerlijk als kerkmensen passief blijven wanneer in hun eigen omgeving mensen het slachtoffer worden van discriminatie en terreur. Ds. Lamping kwam op deze gedachte naar aanleiding van de rel begin juni in de Janvossensteeg. Toen de onderhandelingen met een gastarbeider, die bij een aanrijding betrokken was geweest, geen resultaat opleverden, heeft een groep van onge veer dertig man een gastarbeiderspen sion in die steeg inwendig vrijwel ge heel vernield. De bewoners, die een dergelijke wraakneming vermoedden, hadden zich tijdig uit de voeten we ten te maken. Alle meubelen in het pension werden kort en klein gesla gen en ook kleding en het beddegoed moesten het ontgelden. De politie nam een van de knokploeg leden in hechtenis. De gastarbeiders werden elders in de stad onderge bracht. Om de rust te herstellen zette de politie de Janvossensteeg een poos af. Het leek erop, dat de drank bij dit gebeuren een rol had gespeeld. De gastarbeiders verklaarden later, dat zij niet begrepen, dat het kleine incident met de auto tot zulke felle reacties aanleiding had kunnen geven. Onrecht dichtbij Over dit gebeuren schreef nu ds. Lamping in het maandblad Hervormd Leiden van vorige week een stukje. 'Wij weten het evangelie altijd aardig toe te passen op situaties ver weg. Waarom hebben wij gezwegen toen het onrecht zo dichtbij, in onze eigen stad plaats vond? Het heeft allemaal in de krant gestaan. Er heeft ook in de krant gestaan dat enkele comité's en particulieren ge probeerd hebben de gedupeerde gast arbeiders te helpen. Het is gelukkig dat er nog mensen zijn die zich inzet ten wanneer in Leiden buitenlandse arbeiders de dupe worden van discri- minatie-terreur. Maar wat eigenlijk verbazingwekkend was, is dat de kerk niet behoord heeft bij de groep helpers. De rel was een slechte beurt van discriminerende Lcidenaars, maar het zwijgen en daarna het niet daadwerkelijk meehel pen was een.zeer slechte beurt van de kerk'. Aldus ds. Lamping in dit hoofdarti keltje. Ook aan mijzelf Wij hebben ds. Lamping net van vakantie terug de vraag voorgelegd Wat het praktische gevolg kan zijn van een kerkelijke uit spraak werd in dezelfde maand juni in Leiden zichtbaar, toen een aantal religieuze zusters van het vormingscentrum Dijk en Duin in Hoorn naar Leiden kwam om stoffer en blik ter hand te nemen bij een schoon maakactie voor gastarbeiders in de Groenesteeg. Twintig reli gieuzen hadden zich met stafle den gebogen over de miserabele woonomstandigheden van gast arbeiders, wat resulteerde in een brief aan de minister. De Leidse Werkgroep Buitenlandse Werknemers las dat en gaf Dijk en Duin toen een tip dat er in Leiden terstond ivat te doen viel aan verbetering. De zusters reageerden positief en hebben een dag als schoonmaakploeg gefungeerd. hoe hij dit kon schrijven terwijl hij toch zelf voorzitter is van een kerke lijke instantie die aan deze zaak wal had kunnen doen. 'Dit stukje in Hervormd Leiden is ook aan mijzelf gericht. In het alge meen lees ik het plaatselijke nieuws van Leiden slecht. Toen er al enkele weken voorbij waren heeft een van de gemeenteleden mij op dit gebeuren attent gemaakt. En dat nu vind ik een kwalijke zaak. Als het over Ango- G66PI Strijd la of Mozambique gaat. kennen wij de feiten zoals ze ons door de publici teitsmedia zijn verstrekt, maar als er iets in onze eigen stad gebeurt dat naar menselijke maatstaven niet door de beugel kan, hebben wij er geen weet van. Met dit artikeltje heb ik geen be schuldiging willen uiten in welke richting dan ook. Ik behoor net zo goed tot die gemeente. Het is me ge woon ontgaan en dat zou niet meer moeten gebeuren. Van ons mag wor den verwacht, dat er een zekere inte resse bestaat voor wat zich in onze ei gen omgeving afspeelt. Als dat niet het geval is, wordt het spreken over naastenliefde al te gemakkelijk. Wij spreken tegenwoordig graag over 'engagement'. Maar wat betekent dat? De mensen worden op allerlei manie ren geconfronteerd met gebeurtenis sen waarbij de menselijkheid in het geding is, maar voelen zij zich er ook werkelijk bij betrokken. De afstand maakt dat vaak onmogelijk, maar als er dan dichtbij iets gebeurt kunnen we niet met praten volstaan, en zul len wij er toch iets aan moeten doen. Binnen de kerk is er zelfs niet over gepraat'. Wie is de naaste? Deze woorden van ds Lamping sloten direct aan bij een preek die wij zon dagmorgen hoorden van ds. Van Loe- nen in de Scheppingskerk te Leider dorp. Die ging over het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Het kost ons geen moeite zei hij, in het alge meen over 'onze naaste' te praten. Maar als wij niet komen tot de vraag wie die naaste dan toch wel mag zijn, dan blijven wij veilig in onze theorie- en steken. En dat komt ons nog wel goed uit ook, want werkelijke naas tenliefde is helemaal geen 'natuurlij ke' zaak. De natuur van de mens is zelfhandhaving en het isoleren van mensen en groepen die niet in het geijkte patroon van de samenleving passen. De geest .van Christus kan het oog openen voor die andere manier van mens-zijn, die onze samenleving meer leefbaar kan maken. En naasten liefde wordt pas concreet als wij daadwerkelijk ingaan op het beroep dat mensen vanuit hun situatie op ons doen. DINSDAG 31 JULI Hozewoerd 57. 9 tot 12 uur n.m. socitelt COC. KATWIJK AAN Zee: nieuwe Kerk S uur or gelconcert Charles de Wolff. Driftstraat 49. 10.30 tot 11.30 uur spreekuur soc. raadsvrouw. WOENSDAG 1 AUGUSTUS Katwijk aan Zee: Oude Kerk S uur samen zang. Dijkstra 2a Leiden 10 tot 11 uur spreekuur soc raadsvrouw. Stadhuis 4.30 tot 6 uur spreekuur soc. raads- DONDERDAG 2 AUGUSTUS De Lakenhal 8 uur Ver van belanastellenden in De Lal.cnlial. voordracht Hendrik Valk Stadhuis 6 lot 8 uur spreekuur soc. raads- VRIJDAG 3 AUGUSTUS RIJNSBURG. Flora hallen 5 30 lol 11 uur nam. opening en bezichtiging Bloemencorso Marekerk Leiden 8 uur orgelconcert Editli Ho. ZATERDAG I AUGUSTUS RIJNSBURG, Flora-hallen 10 tot 11.30 uur bezichliglng bloemencorso 1 uur blue- DAGEL1JKS van IC.00-16.00 uur vakantieakli- i'iicilen voor kinderen tot 13 jaar op het Jeugddorp Zuid-West aan de Voorschoterweg inaast zwembad De Vliet); kleien, verven, tvpen. poffertjes bakken, hutten bouwen enz ieder* vrijdagmiddag speciale kinder- v.iorxtelling DIENST APOTHEKEN: Dè avond-, nacht-, en Zondagdienst der apotheken In de regio Lei den. wordt waargenomen van: Vrijdag 27 Ju li - 3 augustus door Apotheek Reijst Leiden Wilhelminapark 8 Oegstgeest. FILMS TOT 2 A1GUSTUS: Camera: "Als Adelaars vielen zij aan" jaar Iedere avond om 20 uur. Klndermat. "Sjors en SJImmy en de Rebellen", dag. 14.30 en op zond. 14 en 16.15 uur. Nachtv. vr-7.a 23.30 "Woodstock" IS J. I.ldo: l.ast Tango in Paris" IS j. Das 14 30. 19 en 21.15 uur. Zo extra om 16.45 uur. studio: Samen uit. xamen thuis a.l. Tijden zie Lido. Voor de klndcrer. iedere morgen 'behalve zondag» om 10.30 'Circus op stel- I.UXOr: 'De duivel hale je' a.l. Tijden zie Li- do. Trianon: 'De non van Monza' 18 j. Da.g. 19 en 21.10 uur. Klndermat. dag. 14.30 uur a.l. "Pippi Langkous" nieuwste film. Hex: 'Liefde in Zweedse stijl". 18 j. 14.30. 19 en 21.15 uur en zo extra om 16.30 uur. Nachtv. vr-za 23 30 is j. 'Vrolijke ontucht in Tirol'. I ENTUONS'I Kl.l.l. GEN Nu bouwplan voor vijf huizen Van onze correspondent ZOETERWOUDE De plannen voor de bouw van een viertal win kels aan het watertje door Stikvoorts Bouwbureau zijn van de baan. In februari werd bekend dat dit be drijf de grote boerderij van de heer C. Overdevest op no. 30 had gekocht om deze te slopen. Op de vrijkomende grond van bijna 1000 m2 zouden de winkels verrijzen met daarboven twee lagen flatgebouwen. De lancering van dit bericht veroor zaakte veel opschudding. Het karakte ristieke Watertje leek ernstig aange tast te worden door dit grote gebouw. Wethouder Duindam sprak in een raadsvergadering van 'een monstrueus plan dat het Watertje kapot maakt'. Ook van de zijde van de 'Stichting Oud Zoeterwoude' kwamen protesten. De gemeenteraad, geschrokken van deze ontwikkeling, nam inderhaast het besluit om een wijziging van het bestemmingsplan 'Kern' voor te berei den. De voorschriften van het be staande plan bleken te ruim te zijn maar waren nog wel van toepassing voor de bouwaanvraag van de Fa. Stikvoort. Geschrokken Het gemeentebestuur was om meer dan één reden bijzonder ongelukkig met het bouwplan. Als dit doorgang zou vinden betekende dit ook een ge duchte knauw voor de realiserings kansen van de plannen voor het stich ten van een winkelcentrum waarvoor grond is gereserveerd tussen Dorps straat en Dokter Bouwdijkstraat. In het overleg tussen het gemeentebe stuur en het Bouwbureau is het laat ste overstag gegaan en heeft het bouwplan gewijzigd. Nu is een vergunning gevraagd voor (ADVERTENTIE) DATSUN DEALER ROELOFARENDSVEEN LEIDEN Alkemadelaan 1 Herengracht 79 01713-2866 01710-33861 KATWIJK Op de leeftijd van 82 jaar is in het St. Elisabethziekenhuis te Leiden mejuffrouw S. G. A. van Mourik overleden. Vele inwoners van Katwijk aan den Rijn zullen aan juf frouw Van Mourik aangename herin neringen blijven houden. Zij was ruim veertig jaar hoofdkleuterleidster bij het oDenbaar kleuteronderwijs. Vele Katwijk Rijners hebben op deze kleuterschool de eerste beginselen van het Evangelie geleerd. de bouw van vijf huizen. Deze wordt spoedig tegemoetgezien. Dan zal di rect worden begonnen met de bouw waarvoor de grond momenteel wordt vrijgemaakt. Hooiberg, stallen en schuren zijn al verdwenen en deze week wordt een begin gemaakt met het slopen van het woonhuis. Nu heeft het xoeinig zin, de klacht van ds. Lamping te lezen en daarna over te gaan fot de orde van de dag. Zoals ds. Lainpiiig zelf het theoretise ren over naastenliefde alleen maar zou versterken' als hij geen middelen zou overwegen en aanreiken om die kerkelijke passiviteit bij gebeurtenis sen als in de Jaiivossensteeg te door breken. Vandaar onze vraag aan hem: 'Wat nu?' 'Er zijn voorzover ik het nu kan zien. twee mogelijkheden. De kerkeraad van de desbetreffende vvijkgemeente kan reageren en ook de centrale ker keraad. Dat moet vooral geen compe tentiestrijd worden. Als de wijkkerke- raad het doet, moet de centrale kerke raad daar niet tussen komen. En als de centrale kerkeraad erop ingaat, moet de wijkkerkeraad niet het ge voel hebben, dat hij buiten spel wordt gezet. Misschien ligt het voor de hand, dat in zulke gevallen de wijkkerkeraad het eerst in actie komt. Die staat er, als het goed is, het dichtst bij'. Ds. Lamping vertelde, dat dit onder- werp onlangs ook in de plaatselijke Gemeenschap van Kerken aan de orde is geweest. 'Dan is het moeilijke altijd, dat je zo weinig concrete dingen kunt noemen. Maar als er dan wat is, merken we het niet. En daar moet vërandering in komen. Ook bij de gereformeerden en de katholieken. In de Gemeenschap van Kerken werd de vraag opgeworpen welke bestaans reden zij nu eigenlijk heeft. Zijn we een praatclub waar allerlei dogmati sche kwesties worden doorgenomen? Dat er over deze dingen wordt ge praat, is op zichzelf niet erg, maar we kwamen wel tot de conclusie dat we in bepaalde situaties ook gezamenlijk moeten optreden. Dat zal uiteraard verantwoord en zinvol moeten zijn'. Lezen en weten Betekent dit dat er vanuit de kerk meer gerichte belangstelling zal moe ten komen voor alle mogelijke zaken die voor de stedelijke samenleving van belang zijn? 'Het betekent in de eerste plaats, dat wij domweg moeten helpen als dat in concrete situaties van ons mag wor den verwacht. Daarnaast zal het besef moeten groeien, dat wij mede-verant woordelijk zijn voor wat er in ons ei gen wereldje gebeurt. -Wij zullen niet onmiddellijk onze mening hoeven te geven over rapporten en nota's, maar het kan wel van belang zijn, die te le zen opdat we weten wat er aan de hand is, en welke lijnen vanuit de burgerlijke overheid naar de toekomst worden getrokken. De instanties kun nen bepaalde zaken over het hoofd zien, die toch waard zijn gesignaleerd te worden. In dat geval zou er vanuit de kerk aandacht voor gevraagd kun nen worden'. Komt het 'leven in de stad' zoals het reilt en zeilt, iveleens in de vergader ingen van de centrale kerkeraad ter sprake? 'Vrijwel niet. Een lid van de centrale kerkeraad toonde zich nog niet zo lang geleden verwonderd dat het ste delijke leven zo zelden op de agenda's van deze vergaderingen verschijnt. Je moet je wel realiseren dat, dis je daarover gaat praten, de discussie die binnen de plaatselijke overheid en de burgerij al aan de gang is, zich dan binnen de kerk min of meer gaat her halen. Politieke verschillen kunnen daarbij niet worden verdoezeld. Maar dat is nog geen reden, de zaak maar op z'n beloop te laten'. Niet toevallig Rond de reconstructie van de De Sil- terlaan hebben de pastores van die wijk zich niet onbetuigd gelaten. Was dat toevallig of zit er een aanivijzing in dat de attentie van de kerk voor het gebeuren dichtbij aan het groeien is? 'Dat was niet toevallig. Wij hebben er allemaal onze handtekening aan gege ven omdat wij van mening zijn, dat dit plan voor deze wijk ingrijpend is en vergaande gevolgen kan hebben. Wij werken allemaal in deze wijk en reeds daarom konden wij ons hieraan niet onttrekken. Het persoonlijke be lang heeft hier ook wel een rol ge speeld, maar dat andere was er beslist ook'. Tot zover ds. Lamping. Zijn stukje op de voorpagina van Her vormd Leiden is daarom zo belang wekkend. omdat het een confrontatie is met de vraag hoe de kerk vanuit haar opdracht en verantwoordelijk heid in het gewone, alledaagse mense lijke vlak kan funktioneren, en of die funktie in de oplossing van concrete noden en vragen een bijdrage kan zijn. Rijksmuseum Oudheden: Caspar Jacobs Chnstiuan Reuvens. archeoloog. Tntounsttl- ling bij de uitgave van het dagboek van zijn reis door Drente in 1833. Rijksmuseum van Volkenkunde: ln het l'ren- tenzaaltjc Japanse Prentkunst uil eigen be zit van 1670-1750". -Sted Museum de Lakenhal: Hendrik Valk mei schilderijen Galerie llcuff: Wassenaar Henn Tieland (1891-19651. Nagelaten werken v.n. N'ed. In- dié Car en Jan Verheul (Carjan) met kera mische kunst. Galerie tan der Vist: Zomertentoonstelling. wandkleden, schilderijen, keramiek, tekenin gen. Drukkerij De Bink. Rooseveltstraat 3, be kroonde laarverslagen en kalenders. 'I Hoekje luj de pomp Warmond bert Slin gerland mei monotypes en aquarellen Rijksmuseum voor Volkenkunde Steensiraat 1. "Thailand, land zonder honger' inel films cr. lichtbeelden tot 31 december 1973. dag 10-17 uur: zon- en feestd. 13-17 uur. I EK I r.N-l nl onna lieren u-u m Rijnland. iy 3 Zllll Het eigen ochtendblad voor èlk protestants Christelijk gezin in Leiden en omgeving ZORG VOOR EZII STERKE CHRISTELIJKE PERS Apnihekersdtjk 33. Geopend dinsdag i"i en niet zaterdag van 10 tol 13 uur. Donderda gavond van 19 tol 21 uur. Dependance in Oe Zeveiispjong. Bernhardkade 35. Geopend vrijdagavond van 19 tot 21 uur. WERKGEMEENSCHAP KINDERCENTRA Stichting Werkgemeenschap Kindercentra Leiden i.o., kantuor Haarlemmerstraat 73-b. Lelden, tel. 30360. secretariaat: P. M. Kes. sen-van Teylingen, Arendshorst 164, Lelden, t. 23276. De openingstijden van hel informa tiecentrum peulerspeelzalen, kinderdagver blijven en ktnderkantlnes van de ^tlchlinf Werkgemeenschap Kindercentra Leiden zijir als volgt: dinsdag, woensdag, donderdag ep vrijdag 's ochtends van 9.30 tot 12 uuu woensdagmiddag van 14. tut 16 uur en don derdagavond van 19 tol 21 uur. Het Informalleburo is up genoemde uren te lefonisch bereikDaar onoer nummer 30360. Stichting Gezinsverzorging Leiden. Gezins verzorging. hulp aan bejaarden en chro nisch zieken. Spreekuur ma t.m. vrijdag 9 lui 10 uur. Lange Mare 45. tel. 49441. BEZOEKUREN S'l. ELISABETHZIhlvENHUlS LEIDERDORP. Klasse-afdelingen: Volwassenen dagelijks van 11.15-12 uur. 14-14.45 en van 18.45-19.45 Kinderafdeling: dagelijks van 15-18.30 uur 3e klasse: Volwassenen: dagelijks van 14- 14 45 eri van 18.45.19.45 uur. Kraamafdeling: dagelijku van 15-16 en van 18 45-19.45 uur. Kinderafdeling: dagehjk* /an 15-18 30 uur. Endegeesi: dinsdag en vrijdag 13 00-14.00 u. s zondags 11.011 12.00 u en 14 0U-15.00 u. Ie klasse: de gehele dag. Annakliniek. dag. 13 30-14.30 u en 18.00-19.UU DIACONESSEN HlllS le klas: dagelijks van 11-12 uur, van 13.15- 14 uur en van 18.45-19.30 uur. !e klas. dagelijks van 13.1314 uur en van IS. 4o 19.30 UU|-. 3e klas: dagelijks van 13.15-14 uur en van 18 45 ls.30 uur. Kinderafdeling dageluks van 14 19 uur. Voor alle patienien i behalve kinderen» zl)f. de bezoekuren als volgt: Elke dag: la.Uo— 16.OU uur en van 18.30—20.00 uur: voor de kinderafdelingen elke dag: 15.Uil—16 00 uur en van 18 30—19 00 uur. Bezoekhureii At Al». ZIEKENHUIS LEIDEN Voor de premalurenafdelmg gelden de vol gende bezoekuren i alleen vuur oudcrsi: Maandag 1 e.m. vrudag 18.30-18.45 uur en zaïerdag aan ernstige patiënten: Wanneer vuur ernstige patlünlen doorlopend bezoek wordt toegestaan, kan de hootdverpleeukun- dige hiervoor speciale kaarten verstrekken. ALPHEN AAN DEN RIJN Kljiioord: le en 2e klasse: 10.30-11.UU. 14.00 14 45 en 18 00-19.U0 u. 3e klasse 14.00-14 41 en 18.00-19.oil u. Kraamafdeling 16 00.17.00 u alleen vuur echtgenoten 19.00-20.00 u. Kin. dei aldelllig 15.UU 15.30 u. Overleden: Bernhardine Van der Pluijm-Qucens, 70, tc Leiden. Begrafe nis woensdag 13.00 uur algemene be graafplaats Rhijnhof. Jacobus Wilhelmus Johannes Cle ments, 63, le Den Haag. Crematie van daag, 15.00 uur crematorium Ocken- burg. LEIDEN Op 54-jarige leeftijd is in Leiden plotseling overleden de heer Th. W. van Gent, administrateur van de begraafplaats 'Rhijnhof'. Hij was voordat de kerkvoogdij van de her vormde gemeente hem de leiding op de begraafplaats toevertrouwde, bu reauchef van het kerkelijk bureau aan het Pieterskerkhof. De heer Van Gent heeft ook lange tijd deel uitgemaakt van de Hervormde Jeugdraad in LeU den Vaste kern in de Kooi kan groter door Jan Hoekema LEIDEN Sinds enkele jaren i? er in Leiden een aantal dienstencentra. Er zijn er nu vijf. waarvan enkele nog maar heel kort. Leiden-Noord is zo'n voorbeeld. Een dienstencentrum dat al sinds okto ber 1971 draait is dat in de 'Oude Kooi', gevestigd in de Driftstraat, in het wijkgebouw Irene*. Over wat zo'n dienstencentrum allemaal doet praten we met de leider, de lieer A. J. A. Thoma. Op de folder die is uitgegeven over dit centrum staat KOOI en die letters staan behalve voor de naam van de wijk ook voor kontakt, ontmoeting, ontspanning en informatie. Dat dekt voor een groot deel wel de aktivitei- ten van het centrum al moet het ele ment hulp er wel meteen bijgevoegd worden. Allereerst: het centrum is be stemd voor bejaarden, al wordt er wel vaag over gedacht de kring wat te verruimen. Maar vooralsnog is er ge noeg te doen in de Kooi, een wijk met 1052 zelfstandige bejaarden op 8000 inwoners. Het dienstencentrum wil vooral voor deze mensen open staan. Op doordeweekse middagen zijn er allerlei dingen te doen, al dan niet in clubverband, zoals gymnastiek, cre atief werk, zang enz. Verder kan men er sinds kort ook 's ochtends gewoon binnenwandelen voor een kopje kof fie, een praatje, een spelletje, eigen lijk dus het zo belangrijke contact maken. Behoefte 'Dit centrum voorziet in een grote be hoefte, juist in een wijk met een con centratie van zoveel zelfstandig wo nende ouderen', aldus de heer Thoma. Heel veel van die mensen wonen al hun leven lang in de Kooi, het is een nogal gesloten wijk, waar tamelijk veel jongeren wegtrekken, maar waar bij de ouderen een hecht wijkgevoel heerst. Vandaar ook dat er veel men sen uit de wijk in het centrum hel pen, hetzij als vrijwilliger voor hulp verlening bij kleine dingen (ramen zemen, boodschappen, naar de dokter begeleiden etc.) in de wijk zelf, of als gastvrouw (er zijn er 13) in het cen tje klaverjassen. 'We zijn eigenlijk nog maar kort be zig, het centrum groeit nog steeds, maar de bedoeling is dat het echt ver trouwd wordt voor de mensen. Daar is ewl tijd voor nodig. Het moet hier van hen zelf worden'. Er is een kern van 80 mensen die re gelmatig komt. daar kan nog meer bij. Een extra probleem is dat volgens de heer Thoma. de mensen in de Kooiwijk 'wat schuchter' zijn. 'Velen hebben drempelvrees, moeten meege nomen worden'. En: 'De aktiviteiten zijn er vaak wel, maar dan zit je op de mensen te wachten'. Gelukkig zit er een geleidelijksop- gaande lijn in het bezoekersaantal, en in ieder geval is het enthousiasme van de mensen die er komen en die er helpen zeer groot. k -teas Een spelletje kaarten of zo maar een bakkie drinken, dat gaat er altijd wel in bij de Kooi bewoners. Open huis Thoma; 'Mensen hier zijn wat schuch ter'. trum. Zo kan iedereen, die dat wil binnenloDen. Er is altijd wel iemand die het binnen gezellig heeft gemaakt, die een bloemetje op de tafels heeft gezet of ervoor heeft gezorgd dat de kaarten klaar liggen voor een spelle- We noemen al de mogelijkheid om er gewoon zomaar binnen te lopen op de richtenden van 9 tot 12 uur, voorts is er iedere dag in het gebouw spreek uur van een arts voor iedereen (van 8 tot 9 uur) waarbij dc kans natuurlijk bestaat dat men geadviseerd wordt om meteen beneden eens te kijken. Eén keer per week houdt de sociale raads vrouw zitting, ook voor iedereen. 'Het feit dat al die diensten in één ge bouw zitten, maakt doorstroming en doorverwijzing natuurlijk gemakke lijk'. Zo ook de mobiele bibliotheek die eens in de 14 dagen het centrum aandoet. Voor veel mensen is de ge wone dependance wat te ver weg. ln de middagen zijn er weer dezelfde mogelijkheden, waarbij meteen ver meld moet worden dat er ook nog een dansles draait, dat er een handwerk- cursus is en dat in september begon nen wordt met twee nieuwtjes: een pedicure, die in samenwerking met Interkruis eens per week zitting houdt, en een Engelse les (ouders met geëm igreerde kinderen). Daarnaast blijft het gebouw altijd de hele dag be schikbaar als 'open huis', en zijn er nog allerlei losse aktiviteiten zoals een diamiddag, uitstapjes per boot of bus, feestavonden in de grote zaal van de speeltuinvereniging, een tentoon stelling van wat de kreatieve groep gemaakt heeft en ga zo maar door. 'Het wachten is op uw initiatief, ma teriaal en mensen staan voor u klaar, u- zult zelf versteld staan wat u nog allemaal kunt presteren', staat er uit nodigend in de folder. De heer Tho ma laat als levend bewijs daarvan de opgeknapt1 tuin zien, die door de be zoekers ze,r .wordt bijgehouden. Dan zijn er nog twee belangrijke fa cetten aan het centrum, waarvan er één al gerealiseerd is, en waarvan de tweede overwogen wordt. Er loopt al een hulpdienst (kosteloos), waarop ie dere oudere zelf of bekenden-buren- instanties een beroep kunnen doen. Lichte hulp dus, met de mogelijkheid van doorverwijzing. Elke dag is daar spreekuur voor. Verder denkt men over de opzet van een open eettafel", iets als in het centrum Gerecht 10. Daar loopt het 'tafeltje-dekje' projekt, dat in een grote behoefte voorziet, maar het gezamenlijk gezellig eten zou uiteraard nóg beter zijn. GespreksTroepen? Misschien in dc naaste toekomst, maar dat is echt wel moeilijk. Er is wel een enkele lezing geweest. 'De kooibewoner houdt nu eenmaal van echte leuke gezellige din gen als avonden, kaartmiddagen en uitstapjes'. De bedoeling is wel een ke.er te starten met praatgroepjes, maar voorlopig heeft men de handen vol aan de organisatie van de bestaan de aktiviteiten. De heer Thoma, vroe ger in jeugd- jongeren- en woornva-,- genwerk, is er fuil-time mee bezig, daarbij natuurlijk geholpen door zijn 13 gastvrouwen, die per toerbeurt 'dienst' hebben. We hebben nog niet het actieve wijk- comité genoemd dat een belangrijk aandeel heeft gehad in de oprichting van dit centrum. 'De achterstelling van dit soort wijken heeft geleid tot de ontwikkeling van die comité's, en dat was hard nodig'. Wie een van de resultaten daarvan wil zien, moet maar eens binnenlopen op Driftstraat 49a.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 3